Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:25

Eerste Chakra,

Wortel chakra, Basis chakra of Stuitbeencentrum
Muladhara (Lotusbloem met vier blaadjes)

Plaats van het chakra : Kruis, onderkant ruggengraat
Endocrien systeem : geslachtklieren, bijnieren
Lichaamsorgaan : nieren, blaas en wervelkolom, anus
Zintuiglijkorgaan : neus, reuk,
Psychische functie : vaardigheden om te overleven; Lichamelijke vitaliteit; creatieve expressie; zaken die met overvloed te maken hebben.
Element : aarde
Kleur : rood
Mantraklank :VANG, SHANG, KSHANG, SANG
Edelsteen : rode kwarts, agaat, Lapis Lazuli, granaat, robijn en magnetiet
Metaal : Lood
Werkwoord : Ik heb
Goede werking : Goed geaard zijn in jezelf en het leven, grote verbondenheid met de aarde en haar scheppingen, oervertrouwen, makkelijk doelen verwezenlijken in de wereld, tevredenheid, stabiliteit en innerlijke kracht.

Eerste Chakra
Fysieke-identiteit
Belangrijkste levensgebieden:
Aarden, voeding, vertrouwen, gezondheid, huis, gezin, financiën, juiste grenzen.

Raakt uit zijn evenwicht bij het oplopen of ondergaan van:
Verlating, fysieke verwaarlozing, problemen met voeden, ernstige ziekte, lichamelijk geweld.

Lichamelijke aandoeningen:
Aandoeningen van de ingewanden, dikke darm, botten, tanden, benen, voeten, knieën, onderrug, eetstoornissen, slechte algemene gezondheid.

Kenmerken van een onderontwikkeld eerste chakra:
Ontkoppeling van het lichaam, angstig, rusteloos, weinig focus en discipline, financiële problemen, zwakke grenzen, wanordelijk.

Kenmerken van een overontwikkeld eerste chakra:
Te veel eten, op het materiele gefixeerd zijn, traag, lui, moeheid, verslaafd aan zekerheid.

Het eerste chakra: zekerheid
Soms voel ik me zweverig. Alsof ik geen been heb om op te staan. Ik ben dan erg onzeker en ben bang om me in nieuwe situaties te begeven.

Ik ben doorgans ondernemend en voel me overal goed thuis. Ik hou meer van actief "doen" dan van doelloos mijmeren.

Het eerste levensgebied of chakra is het wortel- of basischakra, in het Sanskriet (de taal van het oude India) "muladhara" (wortel) genoemd. Het chakra bevind zich rond het stuitje aan de achterkant en onderzijde van de ruggengraat. Het stuitbeen is het rudiment van het in de evolutie van de mens verdwenen staartbeen. De staart bij bijvoorbeeld apen is het verlengstuk van de ruggengraat en geeft een extra verbinding met de aarde. Deze functie heeft ons stuitbeen in energietermen nog steeds. Via het stuitchakra zijn we verbonden met de stevige aarde-energie, het magnetisch veld van de aarde. Deze energie, die via dit chakra ons lichaam binnenkomt,geeft een gevoel van gronding, verbondenheid met de materie, de aarde. Dit resulteert in een gevoel van zekerheid, houvast, van "met beide benen op de grond staan". Ter vergelijking als een moeder een baby zekerheid wil laten voelen, zal ze bij het dragen veelal de hand laten rusten op dit gebied. Het geeft een geruststellend gevoel van veiligheid en geborgenheid voor het kind. Ook zien we dit aspect bij het gedrag van dieren. Als een dier zich in een bedreigende situatie bevindt, zal het zijn staart en bekken omlaag bewegen, om zo meer aarde-energie op te nemen. Ook vele oosterse (vecht)sporten en ontspanningsoefeningen maken gebruik van een houding, waarbij het bekken gekanteld wordt en het stuitchakra meer neerwaarts wordt gericht. Als het stuitchakra goed geopend is, kan de zekerheidsenergie via de talloze energiebanen ons lichaam, de klieren en de organen voeden. Het geeft ons dan het belangrijke basisgevoel van "gegrond zijn". In elke voetholte zit een voetchakra, een belangrijke secundair chakra bij dit levensgebied. Ook via dit chakra zijn we in staat deze aarde-energie via de beenkanalen op te nemen. Het goed gronden van de voetchakra`s zien we terug bij natuurvolken die ten strijde trekken. Tijdens hun rituelen dansen worden vaak de voetchakra`s gemasseerd door stampen. Ook heeft het marcheren van soldaten die functie: je bouwt een gevoel van zekerheid en kracht op.

Psychologische overeenkomst

Zolang wij geen klaar inzicht hebben in onze mogelijkheden, zolang wij niet bewust leven, laten wij ons voorthollen op oeroude systemen, op onbewuste processen, waar wij traditiegetrouw op rekenen, zonder hierin bewust wijzingen aan te brengen. Zo denken wij onderhevig te zijn aan bepaalde impulsen of seksuele driften, die daar nu eenmaal zijn op determinerende wijze. Zolang wij de overtuiging blijven aanhouden dat het on- of onderbewuste sterker of bepalend is voor ons leven nu, verdoemen wij onszelf tot het slavendom, tot slachtoffers van onszelf. Deze leugen werd in onwetendheid door o.a. vele psycho- analytici in stand gehouden. De waarheid licht echter ver buiten dit pessimisme! De mensheid is tot dusver inderdaad slachtoffer geweest, omdat zij er deze fatalistische overtuigingen op nahield.

Onze hersenen zijn vergelijkbaar met een computer; zij worden ook bestuurd door het ik, een meester. Het is inderdaad zo dat de meeste oude hersendelen de meer primitieve levensbehoudende reflexen en instincten in zich dragen, oeroude gegevens, waarop mens (en dier) onbewust beroep doen in levensbedreigende situaties; seksuele prikkels ter voortbestaan van de soort, hongergevoel, enz… Bepaalde nieuwe hersendelen laten een meer geëvolueerd patroon zien: een mens kan denken, plannen maken, analyseren, tot creatieve gevoelsontplooiing komen, enz… De wetenschap heeft in deze bevindingen geen ongelijk. Wat echter niet wordt erkend is: ons levende zelf, het bewustzijn dat achter de materie licht, voortdurend onze hersenen stuurt. De ware meester, bestuurder van ons lichaam, van onze klieren, van onze hersenen ligt binnenin ons.

Naarmate wij ons hier meer van bewust worden, zullen wij onze hersenen stimuleren tot verdere groei; anderzijds is het dankzij de aanwezigheid van ons lichaam en van ons brein dat wij tot verdere bewustzijnsgroei kunnen komen. Een sterk besef van onze eeuwige bewustzijnskern achter het lichaam, zowel als een besef van de mogelijkheden van deze bewustzijnskern, deze ziel, dit eeuwige levende zelf een formidabele groei te kunnen bieden in een fysiek lichaam… en het streven naar een eenheid hiervan, kan tenslotte leiden tot het ontstaan van een nieuw lichaam, van een onsterfelijk aards schepsel. Ons zenuwstelsel, de hersenen, de enzymen, maar zeker ook de klieren en hormonen spelen bij deze groei een zeer belangrijke rol, niet in het minst de geslachtklieren en hormonen.

Onze Bewuste en Onbewuste overtuigingen sturen onze klieren, onze "oude hersendelen" en onze hormoonafscheidingen. Ons Levende Zelf is de dirigent van het hele gebeuren, van het ganse hormonale systeem; teren wij gewoontegetrouw op de oude, onbewuste programmaties ? Of zullen wij ons lichaam nu bewust gaan commanderen ? Wordt het niet stilaan tijd dat wij onszelf en de wereld kordaat herprogrameren, weg van de seksuele dwang en geweld ? Een concreet voorbeeld hierbij : ben je als man ervan overtuigd een arm menselijk schepsel te zijn, dat geen greep of macht heeft op zijn persoonlijke leven: voel je je eigenlijk een nul en zoek je toch bevestiging van het feit dat je ergens waarde zou bezitten ? Maar, behalve in Imago os seksdrang, vind je jezelf niet terug ? Deze gevoelens van minderwaarde en leegte, van twijfel aan jezelf, aan je inhoud….. leiden tot over productie van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Testosteron in klassiek wetenschapelijke zin, wordt beschouwd als de drager van seksuele driften en van mannelijke geslachtskenmerken : door overproductie hiervan zal de geslachtdrift nog sterker worden. En zo zal je maar blijven ronddraaien in je vicieuze cirkeltje van leegte en waardeloosheid, tot wanneer jij je bewust wordt van je innerlijke goddelijke waarden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:27

Tweede Chakra,

heiligbeen of miltchakra
Sadhisthana (Lotusbloem met zes blaadjes)

Plaats van het chakra : onder de navel
Endocrien systeem : bijnieren, geslachtsklieren
Lichaamsorgaan : voortplantingsorganen, milt
Zintuiglijk orgaan : tong, smaak, genitaliën
Psychische functie : centrum van de seksuele energie, centrum van de gevoelens, emoties en scheppende krachten
Element : water
Kleur : oranje
Mantraklank : BANG, BHANG, MANG, YANG, RANG, LANG
Edelsteen :citrien, tijgeroog, barnsteen, topaas en koraal
Metaal : Tin
Werkwoord : Ik voel
Goede werking : natuurlijk meestromen van het leven, gevoel tonen, natuurlijk seksuele beleving met iemand waarom je geeft, diepe vreugde aan de schepping, houden van het leven op aarde, de mensen, de dieren, de gehele natuur, creatieve handelingen zowel in je eigen leven als dat van anderen.


Tweede Chakra
Emotionele-identiteit
Belangrijkste levensgebieden:
Gewaarwording, verandering, emoties, seksualiteit, verlangen, behoeften, lust.
Raakt uit zijn evenwicht bij het oplopen of ondergaan van:
Onstabiele situaties, emotioneel geweld/manipulatie, seksueel misbruik, afwijzing, ontkenning van het gevoel van het kind, religieuze of morele strengheid.
Lichamelijke aandoeningen:
Aandoeningen van de voortplantingsorganen/milt/urinewegen, menstruatieproblemen, seksuele disfuncties, pijn in de onderrug, geen zin in eten, seks, leven.
Kenmerken van een onderontwikkeld tweede chakra:
Rigiditeit van lichaam en gedrag, angst voor seks, weinig sociale vaardigheden, ontzegging van plezier, angst om te veranderen, gebrek aan verlangen/hartstocht/opwinding.
Kenmerken van een overontwikkeld tweede chakra:
Seksuele verslaving, buitensporig sterke emoties, emotionele afhankelijkheid, obsessionele gehechtheid, zwakke grenzen.
Het tweede chakra: verbondenheid
Soms voel ik me "leeg". Ik ervaar dan weging betrokkenheid bij mijn omgeving. Het lijkt dan alsof ik weinig voel, weinig in contact ben met mezelf.
Ik geniet doorgaans van het leven. Ik heb een rijk gevoels leven en ik ben sterk betrokken bij mijn omgeving.
Het tweede levensgebied of chakra is het heiligbeenchakra (sacraalchakra), ook wel "sekschakra" genoemd. In het Sanskriet heet het chakra "svadhistana", hetgeen betekent: de eigen plaats, de zoete smaak. Het chakra bevindt zich in de onderbuik, zo`n tien centimeter onder de navel. De achterzijde is het gebied van het heiligbeen. Volgens oude oosterse filosofieën Bevindt zich hier de zetel van de ziel, onze heilige plek. Op deze plek heeft de energie een duidelijk draaiend karakter, ze beweegt zich vrij cirkelelend in ons bekken. Als deze energie daar ruim rond kan spoelen voelen we ons thuis bij onszelf, ervaren we contact met onszelf. Door het veilige, vertrouwde gevoel bij jezelf te zijn, is het ook goed mogelijk om contact te leggen met de omgeving, met de andere, het andere. Dit chakra omvat de ervaringen van bewegingen, lust, seksualiteit, voortplanting, bezieling, verbondenheid en emoties. Centraal staat de verbondenheid met jezelf en met je omgeving. Daarom zorgt de energie van dit chakra ervoor, dat we in beweging komen, toenadering zoeken tot de ander, het andere. We ervaren "bewogenheid", komen naar buiten, omdat we altijd kunnen terugvallen op onze eigenplek (svadhistana). Vaak is dit levensgebied onrustig van karakter: door alle contacten met onze omgeving en de drukte van alledag, het omgaan met vele mensen, kan deze spoelbak van energie nogal veel onrust veroorzaken. Dan is het belangrijk om rust te nemen, tot jezelf te komen, de energie in dit chakra tot rust te brengen, bijvoorbeeld door meditatie, buikademhaling, stilte. Dan ervaar je weer het gevoel heel te zijn, verbonden te zijn met jezelf, je eigen rustpunt te zijn (heel = heilig). Een beeld: een groot bekken waarin de energie druk rondspoelt, een soort roulette, waarin het balletje uiteindelijk zijn rustpunt vindt in het midden. De energie vindt haar rust punt in het midden.
Bijnieren

Psychologische overeenkomst
Elke bewuste of onbewuste gedachte, elke emotie die je beroert, brengt een activering teweeg in je klieren, zo ook in de bijnieren. Afhankelijk van welke mentale of gevoelsbeleving je hebt, zal een specifieke verandering optreden in de hormoonproductie. Het is onze bewustzijnskern die ons lichaam dirigeert en niet omgekeerd. Door veranderingen in onze gevoels -en gedachtewereld aan te brengen, zullen wij een evenwicht hervinden in de hormoonhuishouding, nadat deze onder invloed van negatieve overtuigingen was verstoord. De bijnieren, die verschillende belangrijke hormonen produceren, zijn in de eerste plaats een weerspiegeling van evenwicht of onevenwicht in de mens. Van de harmonie tussen het vrouwelijke en mannelijke, tussen het zachte ontvankelijke, zorgende, daar-zijn enerzijds en de actieve, zelfverzekerde daadkracht anderzijds. Ja, om een optimaal functioneren van de bijnieren te bekomen, zal men evenwicht nastreven tussen het aards-lichamelijke en het geestelijke, tussen het gevoelselement en het denken. Een gevoels - of, mentaal onevenwicht kan worden aangestoken door hormonale stoornissen. Echter deze hormonale stoornis was veroorzaakt door jou negatieve gedachten, verwachtingen of emoties! De bijnierproductie van hormonen zal ontregeld zijn, wanneer je gevoelens, je gedachten… de bijnieren hiertoe hebben aangezet.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:28

Derde Chakra,

zonnevlechtchakra of navelcentrum
Manipura (Lotusbloem met tien blaadjes)

Plaats van het chakra : boven de navel
Endocrien systeem : Alvleesklier
Lichaamsorgaan : maag, lever, galblaas, spijsverteringsstelsel, onderrug, buikholte en bloedsomloop.
Zintuiglijkorgaan : ogen, het gezicht, voeten en benen
Psychische functie : centrum van de kracht en wijsheid
Element : vuur
Kleur : geel tot goudgeel
Mantraklank : GANG, GHANG, RLANG, TANG, THANG, DANG, NANG, PANG, PHANG
Edelsteen : Gele Calsiet, Tijgeroog, Barnsteen, Amber, Citrien en Topaas
Metaal : IJzer
Werkwoord : Ik kan
Goede werking : Vrede en innerlijke harmonie in jezelf, in het leven en je plaats daarin.
Je neemt jezelf zoals je bent en anderen idem dito. Je bent vol Licht en Kracht! Is de zetel van de persoonlijkheid.
Derde Chakra
Ego-identiteit
Belangrijkste levensgebieden:
Energie, activiteiten, autonomie, individuatie, wil, eigenwaarde, macht.
Raakt uit zijn evenwicht bij het oplopen of ondergaan van:
Schaamtegevoelens, autoritaire handelwijzen, onzekere situaties, onderdrukking van de wil, lichamelijke mishandeling, emotionele manipulatie, niet bij de leeftijd passende verantwoordelijkheden.
Lichamelijke aandoeningen:
Eetstoornissen, spijsverteringsstoornissen (maag, alvleesklier, galblaas, lever), hypoglykemie, diabetes, spierkrampen, spierstoornissen, chronische vermoeidheid, hoge bloeddruk.
Kenmerken van een onderontwikkeld derde chakra:
Weinig energie, zwakke wil, gemakkelijk te manipuleren, weinig discipline en vermogen om dingen af te maken, weinig eigenwaarde, kil (emotioneel en/of lichamelijk), slechte spijsvertering, aangetrokken door opwekkende middelen, slachtoffermentaliteit, passief.
Kenmerken van een overontwikkeld derde chakra:
Bovenmatig agressief, overheersend, behoefte om gelijk te krijgen, machtshongerig, aangetrokken tot kalmerende middelen, woedeaanvallen, koppigheid, sterke ambities, prestatiegericht, arrogant, hyperactief.
Het derde chakra: kracht
Ik voel me soms futloos, weet niet wat ik wil, wat ik moet doen om mijn leven meer vorm te geven. ik heb het gevoel te weinig eigen ruimte te hebben en me juist te veel aan andere aan te trekken.
Ik voel me doorgaans krachtig, weet wat ik wil doe en heb daar de energie ook voor. Ik kan mijn emoties goed uiten. Ik weet mezelf goed neer te zetten en kan me voldoende aan andere afschermen als dat nodig is.
Het derde levensgebied of chakra is het navelchakra, ook wel de "zonnevlecht" genoemd. In het Sanskriet heet dit chakra "manipura", hetgeen "fonkelend juweel" betekent. Dit chakra bevindt zich enkele centimeters boven de navel, in de maag streek en heeft te maken met kracht, wil, macht, drijfkracht en onze grote emoties, zoals blijdschap en woede. Het is onze motor, onze energiecentrale waaruit we de kracht en energie putten om ons leven vorm te geven. In die zin heeft het chakra ook met onze identiteit te maken. Onze identiteit is immers vooral af te lezen aan wat we in het leven doen, wat we presteren en vormgeven.
Enkele uitersten van dit levensgebied: trekken we ons terug in onszelf, houden we onze energie binnen, spreken we onze kracht niet aan om onszelf vorm te geven? Nemen we te weinig onze ruimte in, houden we onszelf klein, laten we anderen bepalen hoe we moeten leven, moeten zijn? Trekken we ons veel aan van andere, ligt dat alles ons zwaar op de maag of voelen we ons juist leeg (gezogen), futloos? Of voelen we ons vol energie en kracht, hebben we zelfs de neiging anderen met onze macht te overheersen, zijn we te nadrukkelijk bazig en bezig om onszelf vorm te geven? Nemen we zoveel ruimte in, dat anderen onvoldoende aan bod komen, overstemmen we anderen, gedragen we ons luidruchtig?
Zoals u ziet, zijn deze uitersten veelal in de mensen herkenbaar. Het gebied van dit derde chakra heeft ook alles met macht, dictatorschap te maken. Vergelijk de lichaams houding van Mussolini en Hitler maar een: handen op de rug, de zonnevlecht duidelijk naar voren gestoken. Een in elkaar gedoken houding duidt juist op een zwak chakra. De zonnevlecht is een belangrijk hoofdkanaal, waardoor veel indrukken van buitenaf binnenkomen. Vooral mensen die hiervoor erg ontvankelijk zijn, hebben het gevoel dat ze zich veel aantrekken. Dit kan ertoe leiden dat we dan vaak niet meer precies weten wat nou van onszelf is en wat van anderen. De energie van dit chakra heeft een expansief karakter: via het lichaam vult zij de aura, spreidt zich zo om ons heen. Mensen met een sterke werking van de zonnevlecht hebben doorgaans een ruime aura om zich heen, en mensen met een te weinig energie in dit levensgebied een kleine aura. De omvang van de aura en de stevigheid ervan bepalen in sterke mate hoe energiek we ons voelen en hoe we overkomen op anderen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:33

Vierde Chakra, Hartchakra
Anahata (Lotusbloem met twaalf blaadjes)

Plaats van het chakra : hart
Endocrien systeem : thymusklier
Lichaamsorgaan : hart, longen leverbloedsomloop
Zintuiglijk orgaan : huid, de tast, handen
Psychische functie : liefde en mededogen
Element : lucht
Kleur : groen
Mantraklank : KANG, KHANG, GANG, GHANG, YONG, CANG, CHANG, JANG, JHANG, UANG, TANG, THANG
Edelsteen : Rozenkwarts, Toermalijn, Kunziet, Smaragd en Jade
Metaal : Koper
Werkwoord : Ik houd van
Goede werking : Wanneer je hartchakra volledig geopend is en in harmonie met de andere chakra's samenwerkt, ben je een kanaal voor Goddelijke liefde. Je straalt warmte, hartelijkheid en vrolijkheid uit, waarmee je het hart van je medemensen opent, vertrouwen wekt en vreugde schenkt. De liefde in je hart verfijnt je waarneming. Je voelt de Goddelijke Liefde en de liefde voor de schepping.
Vierde Chakra
Sociale-identiteit
Belangrijkste levensgebieden:
Liefde, evenwicht, relaties, intimiteit, toewijding, naar buiten treden.
Raakt uit zijn evenwicht bij het oplopen of ondergaan van:
Afwijzing, verlies, voortdurende kritiek, niet erkend verdriet, voorwaardelijke liefde, seksueel of lichamelijk geweld, verraad.
Lichamelijke aandoeningen:
Stoornissen aan hart, bloedcirculatie, longen, thymus, borsten, armen. Kortademigheid, astma, slecht afweerstelsel, spanning tussen schouderbladen, pijn in de borst.
Kenmerken van een onderontwikkeld vierde chakra:
Asociaal, teruggetrokken, kritisch, veroordelend, onverdraagzaam jegens zichzelf en anderen, eenzaamheid, depressief, angst voor relaties/intimiteit, gebrek aan invoelingsvermogen.
Kenmerken van een overontwikkeld vierde chakra:
Op anderen gericht ten koste van zichzelf, veeleisend, op kleverige manier aanhankelijk, jaloers, overdreven opofferend.
Het vierde chakra: afstemming
Soms heb ik het gevoel dat ik weinig afgestemd ben op mijn omgeving: op de mensen, de natuur, de dingen om me heen. ik neem dit alles wel waar, maar ik heb er mijn hart niet bij. Het zegt me allemaal niet zo veel.

Meestal kan ik goed genieten van alles om me heen. Ik heb het gevoel dat alles, de mensen, de natuur, de dingen om me heen, een eigen waarde heeft en dat ik met dit alles een band heb. Het geeft me een warm en zacht gevoel.

Het vierde levensgebied of chakra is het hartchakra. In het Sanskriet "anahata" genoemd, hetgeen betekent: onkwetsbaar, fris, evenwichtig. Het chakra bevindt zich op het borstbeen, bij de hartstreek. In het Sanskriet "anahata" genoemd, hetgeen betekent: onkwetsbaar, fris, evenwichtig. Het hartchakra bevindt zich op het borstbeen, bij de hartstreek. Je zou dit chakra het centrum van ons chakra systeem kunnen noemen. Hier komen immers de lagere energieën (meer materieel van aard) en de hogere energieën (meer geestelijk van aard) samen in het midden. Op deze plek kun je heelheid ervaren, het evenwicht in ons levensgevoel, vrede in je hart. Het hart vormt het centrum van liefde, Niet de begeerte die in het tweede levensgebied of chakra huist, maar meer het gevoel van de fijnere afstemming, betrokkenheid. Onder afstemming versta ik betrokkenheid bij de eigenheid, het eigen karakter, het eigen wezen van alles om ons heen.

Alles om ons heen. de mensen, de natuur, de dingen, vertegenwoordigt een eigenheid, een eigen plek in de wereld. Alles straalt een bepaalde waarde een bepaalde waarde, een zekere eigen energie uit. Vanuit dit besef kunnen we in relatie met dit alles treden. We openen ons hart voor alles om ons heen. Hierdoor geven we alles een eigen ruimte, een eigen plek. Door zo af te stemmen op de eigenheid, vanuit het gevoel van waardering, kan dit alles tot ons spreken, voelen we ons aangesproken en ontstaat er een wederzijds contact tussen onszelf en de omgeving.
Zouden we vanuit de begeerte en het verlangen (van het tweede chakra) de neiging kunnen hebben ons alles toe te eigenen, op dit energieniveau kunnen we alles met respect bejegenen. Een voorbeeld van afstemming: we kunnen een bos bloemen snel in een vaas zetten, gehaast omdat we nog zoveel moeten doen. We zien er bijna tegenop. Of we kunnen met liefde en aandacht deze bloemen hun pracht en praal tonen door ze zorgvuldig te schikken. En zo geldt dat voor alles om ons heen: handelen we vanuit hartelijkheid of handelen we plichtmatig of puur uit eigenbelang? Veel relatie problemen zijn op dit chakra terug te voeren. In hoeverre zijn we instaat de ander te zijn of haar eigenheid te laten behouden, vanuit het besef dat eenieder een eigen wezen bezit? En in hoeverre zijn we naar binnen afgestemd op ons eigen wezen, onze eigenheid? Comformeren we ons aan de omgeving, de normen en de waarden van onze cultuur, of weten we onze wezenlijke eigenheid hier ook vorm te geven? Zijn we kwetsbaar voor onze omgeving of zijn we juist onkwetsbaar (anahata), omdat we ons met ons hart weten waar we voor staan? Dit gegeven treffen we ook aan bij het martelaarschap. Iemand die goed afgestemd is op anderen kan, ondanks de zo kwetsbare pijn, toch "onkwetsbaar" zegevieren met een gevoel van vrede in het hart. Tevredenheid, gemoedsrust, heelheid (heiligheid) zijn inderdaad eigenschappen die bij dit levens gebied thuishoren.
De Thymusklier

Psychologische overeenkomst
Deze klier ligt, zowel fysisch als symbolisch, vlak bij ons hart. Hier ervaren wij hoe vuurkrachten, bewustzijns krachten uit ons diepste Zelf voortdurend worden omgezet in warme atoomkracht, die aan de basis ligt van een veilig, oerkrachtig aards bestaan. Hier ervaren wij tevens een wonderzachte sfeer, die, wanneer wij leven in liefde en harmonie tot onszelf, in staat is om "wonderen" te verrichten. 'Liefde doet wonderen'. De kernkracht van ons wezen, die krachtige Eenheidsbeleving van onszelf, die oernatuur : dat is Leven, dat is Liefde tot het Leven, dat is zachte Vreugde, de vrede en de grenzeloze hoop in onszelf.
De pure, goddelijke energie, de garantie van onze autonomie, van onze Immuniteit : zij heet liefdeskracht. Het is deze kracht die in staat is om cellen te transformeren, om genetisch materiaal om te buigen in een nieuwe richting : wanneer wij onszelf niet verraden, wanneer wij onze goddelijkheid in liefde erkennen. De vruchtbare activiteit van atoomenergie kent eigenlijk geen grenzen. Wanneer wij echter ons leven beperken tot seks en actie zonder liefde, zonder integratie van deze hogere bewustzijnskrachten, dan loopt het leven leeg, dan brandt de energie zonder meer op, dan schrompelt de thymus tot klein weg. Hierin ligt het grote geheim besloten van een hoge leeftijd en van de aardse onsterfelijkheid.

Knijp het kleine, oorspronkelijke, spontane, liefdeskindje in jezelf niet dood : laat het kindje in je weer tot jou komen, want hier begint het koninkrijk Gods, de liefde tot jezelf, tot anderen, tot het leven. Hier begint de onsterflijkheid, de eindloze transformatie proces, naar een steeds grotere Eenheid toe in onszelf. In deze eenheid is er geen grens tussen Bewustzijn en Lichamelijk aanwezig zijn hier-en-nu. Hier vinden wij onze oorspronkelijke natuur terug, zonder ruimte, zonder tijd. Hier zijn wij ons bewust van onze Waarde, van onze Immuniteit, van het vermogen om vanuit de krachtcentrale in onszelf, gestuurd door de Liefde voor het leven, ons leven zelf te creëren, ons lichaam elk moment opnieuw te zuiveren, te transformeren naar een nieuw lichaam toe. Hier eindigt het lijden en de dood. Laten wij ons bestaan niet langer beperken tot het 'natuurreservaat' dat ons tot dusver werd voorgehouden : onze grenzen liggen veel en veel verder.

De thymus is het zilverwitte symbool van de zachte aanwezigheid in onszelf; hier lossen alle problemen zich op; hier ervaren wij de eenheid met de ganse mensheid. Wij dienen onszelf te bevrijden van beperkingen, negatieve overtuigingen, van zelfhaat, zelfonderschatting; in deze radioactieve bron van onszelf vinden wij de garantie voor een gelukkig, eindeloos bestaan, zonder ziekte of lijden, op voorwaarde dat wij het Meesterschap van onszelf erkennen, dat wij het kind in ons hart dragen. Kunnen wij de thymus met de veilige, geborgenheid schenkende oermoeder, de Maangodin vergelijken, dan kunnen wij het hart met de stralende Zonnegod vergelijken, het vaderlijke zelfbewustzijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:34

Vijfde Chakra,

Keelchakra of communicatiecentrum
Vishudda (Lotusbloem met zestien blaadjes)

Plaats van het chakra : keel
Endocrien systeem : schildklier en bijschildklier
Lichaamsorgaan : keel, longen, hals, oren, bronchiën en slokdarm Zintuiglijkorgaan : oren, het gehoor, mond, stembanden
Psychische functie : communicatie, zelfexpressie en helderhorendheid
Element : ether
Kleur : blauw ook zilverkleurig en groenig-blauw.
Mantraklank : ANG, ÄNG, ING, ÏNG, UNG, ÜNG, RING, RÏNG, LRING, LRÏNG, ENG, AING, ONG, AUNG, ANG, AHANG
Edelsteen : apatiet, aquamarijn, turkoois, chalcedon, lapis lazuli en blauwe saffier
Metaal : Kwik
Werkwoord : Ik spreek
Goede werking : Met een volledig geopende keelchakra druk je openlijk en zonder vrees je gevoelens, gedachten en innerlijke inzichten uit. Je kunt je volledig creatief uiten, je kunt spreken maar ook zwijgen en je bezit de gave om naar anderen te luisteren. Je kunt nee zeggen als dat je mening is. Je laat je niet snel door anderen beïnvloeden. Je bent onbevooroordeeld en innerlijk vrij.
Vijfde Chakra
Creatieve-identiteit
Belangrijkste levensgebieden:
Communicatie, creativiteit.
Raakt uit zijn evenwicht bij het oplopen of ondergaan van:
Autoritaire ouders, verbaal geweld, leugens, buitensporige kritiek.
Lichamelijke aandoeningen:
Stoornissen van keel, oren, stem, nek.
Kenmerken van een onderontwikkeld vijfde chakra:
Spreekangst, kleine zwakke stem, moeite met verwoorden van gevoelens, introversie, verlegenheid, slecht ritmegevoel.
Kenmerken van een overontwikkeld vijfde chakra:
Te veel praten, praten als afweer, onvermogen tot luisteren, dominerende stem, anderen onderbreken.
Het vijfde chakra: vormgeving
Soms heb ik het gevoel dat ik niet vrij ben om mijzelf te uiten zoals ik ben, zoals ik het voel. Ik houd me dan vaak in. Ook laat ik mij door anderen de mond vaak snoeren, durf het achterste van mijn tong niet echt te laten zien en slik veel in.

Meestal kan ik goed uiten en weet mijn eigen leven goed vorm te geven. Ik voel me doorgaans vrij en laat anderen niet te veel op mijn nek zitten. Ik weet wat ik wil en leef daarnaar.

Het vijfde levensgied of chakra is het keelchakra of strottenhoofdchakra. In het Sanskriet "visshuda" genoemd, hetgeen betekent: reiniging, actief uiten. Het chakra bevindt zich in het keelgebied, bij het strottenhoofd. Het is het gebied van zelfexpressie, communicatie, jezelf realiseren, jezelf vormgeven. Daardoor is het ook het gebied van de vrijheid, je eigen wezen vorm te geven. Zowel de lagere energieën van de eerste vier levensgebieden als de hogere van de zesde en zevende chakra vragen om vormgeving: Daardoor is het ook het gebied van de vrijheid, je eigenwezen vorm te geven. Zowel de lagere energieën van de eerste vier levensgebieden als de hogere van de zesde en zevende chakra vragen om vormgeving: zonder uiting, zonder zelfexpressie zijn we immers niet vrij om onze specifieke eigenheid tot uitdrukking te brengen, te ontplooien. Onze indentiteit is grotendeels af te lezen aan hoe we omgaan met, hoe we uiting geven aan ons energiesysteem. Zijn we vrij genoeg om dat te doen, worden we hierin geblokkeerd of blokkeren we onszelf? Durven we onze vleugels uit te slaan of remmen we juist af?

Het verlengde van ons nekgebied wordt gevormd door onze armen. Hiermee creëren we al dan niet ruimte om te uiten, onze creativiteit vorm te geven (onze vleugels). Als we hierin geremd worden hebben we vaak ook de neiging om de armen keurig over elkaar te slaan en braaf stil te zitten. Of we vertrekken onze schouders onbewust op: het zijn onze "lurven" (tussen schoudergewricht en hals) die we als een soort handremmen aantrekken om onze wilsexpressie tegen te houden. (Vgl. "ik pak je bij je lurven als je niet rustig wordt.") Enzo krijgen we onze nek- en schouderklachten: We geven onze eigenheid te weinig vorm, houden ons te veel in. In dit chakra zien we ook een duidelijke wisselwerking tussen lichaam en geest: de lagere lichaams energieën vragen om uiting, maar ook de ideeën en soms de roeping die we in hogere chakra`s kunnen ervaren vragen om een zekere vormgeving in ons bestaan. Het keelchakra is ook het gebied van de stem, het door klank en taal je leven vormgeven. ("ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.")

Het is ook het gebied van innerlijke stem, de roeping die ons wezen opdracht geeft om het leven in een bepaalde richting te ontwikkelen. Door hierbij stil te staan en hieraan gehoor te geven, ontwikkelen we de vrijheid, het gevoel dat we vrij zijn om onszelf te zijn, te worden. Door opvoeding, door normen en waarden binnen de cultuur hebben we allen goed geleerd onze vrijheidsdrang te beheersen en zelfs te veel af te remmen. Deze aspecten kunnen we vaak ook herkennen in de kleding: de priester met een strak boordje om de hals, de dichte boord met stropdas die in de vrijere jaren zestig plaats maakte voor een vrijere "losse-boord" kleding. Vaak kun je bij observaties van mensen ook "remgedrag" constateren: het veelvuldig slikken, de "lurven" optrekken, armen zorgvuldig samengevouwen, veelvuldig de keel schrapen ("zeg het maar.") of kuchen. Let wel: het gaat bij dit chakra niet slechts om de meer actieve wilsexpressie, met kracht jezelf durven te uiten. Ook is de meer naar binnen gekeerde (receptieve) gevoelsexpressie van belang: het vormgeven van je subtiele gevoelswereld kun je ook de vrijheid ervaren om deze te uiten. (En hoeveel mensen vinden dit juist moeilijk.)

De schildklier

Psychologische overeenkomst
Symbool voor de warme stralende zonnekracht van je ZELF, voor erkenning van het innerlijke Gezag. In warme liefde laten geboren worden met een stralende vuurkracht, in creativiteit, met een onuitputtelijke scheppingskracht, aangedreven door je Zelfbewuste IK. Jij bent vreugdevol afgestemd op je Levende Zelf : zoals alle klieren in je lichaam, is ook de schildklier een enrgiekern die de innerlijke boodschappen uitzendt. Deze klier, bij de keel, symboliseert meer specifiek het vermogen om onze goddelijkheid te "uiten", naar buiten te brengen : het ontstaan geven aan, het laten geboren worden, het creëren van… Niet langer bouwen op de gronden van onze opvoeding, maar een nieuw gebouw oprichten, op de fundamenten van ons diepste Zelf. Transformatie, een wedergeboorte in onszelf, is noodzakelijk om echt vanuit onze kern te kunnen leven en scheppen. De parel die niet in de oester blijft liggen, maar zijn schoonheid openbaart in een zelfstandig bestaan. Een intuïtief openstaan naar ons diepste Zelf, en niet langer ons laten leven door invloeden van vroeger of van buitenaf, een evenwicht tussen intuïtie/gevoelens en ratio. Een loslaten van oude structuren, een door laten stromen van krachtige, vreugdevolle innerlijke energieën. Een blij en warm gevoel om jezelf. Ten volle de verantwoordelijkheid opnemen voor je bestaan : leven vanuit jezelf, niet in de eerste plaats voor de buitenwereld. Eerst ten volle jezelf waarderen, niet de anderen jou plaats laten innemen. Jij bent koning van jou bestaan; jij kan anderen helpen , maar niet als martelaar. Zelferkenning en een intens contact met je eigen goddelijke inhoud is noodzakelijk. Geen passieve, maar actieve deelname aan het leven, niet met een slachtoffergevoel, maar in liefde. Geen leven leiden waar jij eigenlijk niet mee akkoord gaat; op zelfbewuste wijze wijzingen aanbrengen waar dit moet, voor je eigen welzijn. Geen slavernij, maar een erkenning van je meesterschap.

Symbool voor het afgestemd zijn op de hogere liefde en de pure vreugde van onze bestaanskern, waardoor alle beperkende emoties onmiddellijk verwerkt kunnen worden.
Symbool voor het scheppen van totaal nieuwe dingen, uitvinden, het geniale in de mens; zoveel als er unieke mensen zijn, zovele nieuwe mooie zaken kunnen geboren worden.
Symbool voor het je niet laten beperken, noch door zelfonderdrukking, noch door het gezag van anderen of door inperkende wetten en structuren
Symbool voor het naar buiten brengen van je artisticiteit en je gevoelsrijkdom.
Symbool voor de macht over jezelf, ook om je gevoelens te uiten, om je energieën naar buiten toe te draaien; productiviteit, vruchtbaarheid.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:36

Zesde Chakra,

Derde oog chakra, innerlijk oog of commandocentrum
Ajna (Lotusbloem met twee blaadjes)

Plaats van het chakra : voorhoofd
Endocrien systeem : hypothalamus en hypofyse
Lichaamsorgaan : autonome zenuwstelsel en hypothalamus
Zintuig : "derde oog"
(zesde zintuig)
Psychische functie : intuitievecentrum, zetel van de wil en van helderziendheid.
Element : -
Kleur : indigo, transparant indigoblauw
Mantraklank : HANG, KSHANG, AUM
Edelsteen : Lapis Lazuli, indigoblauwe saffier, donderblauwe sodaliet
Metaal : Zilver
Werkwoord : Ik zie
Goede werking : In onze tijd zijn er maar weinig mensen die een volledig geopend derde oog hebben aangezien dit altijd met een hoge graad van bewustzijn gepaard gaat. Maar zelfs als het derde oog gedeeltelijk geopend is kan het toch harmonieusfunctioneren, wat blijkt uit een helder verstand en geestelijke bezigheden. Je bewustzijn is een spiegel voor het Goddelijk Zijn. Je bent Meester over je geest.
Zesde Chakra
Archetypische-identiteit

Belangrijkste levensgebieden:
Beeldvorming, intuïtie, verbeelding, visualisatie, inzicht, dromen, visioenen.
Raakt uit zijn evenwicht bij het oplopen of ondergaan van:
Angstaanjagende omgeving, invalidatie van intuïtie en paranormale ervaringen.
Lichamelijke aandoeningen:
Hoofdpijn, visuele problemen.
Kenmerken van een onderontwikkeld zesde chakra:
Ongevoeligheid, slecht gezichtsvermogen, slecht geheugen, moeite met zien van alternatieven, gebrek aan fantasie, geen dromen kunnen herinneren.
Kenmerken van een overontwikkeld zesde chakra:
Hallucinaties, obsessies, waanideeën, concentratieproblemen, nachtmerries.
Het zesde chakra: inzicht
Soms heb ik het idee, dat ik zelf niet goed door heb waarom ik mijn leven op deze manier vorm geef. Dat ik onvoldoende inzicht heb in de motieven voor mijn gedrag. Soms wil ik mijn werkelijke motieven ook niet echt onder ogen zien. Ik verlies me vaak in doen en weinig nadenken, reflecteren.

Doorgaans ben ik mij redelijk bewust van het waarom van mijn gedrag. Daar sta ik ook regelmatig bij stil. Ik probeer ook mijn leven bewust te sturen en zie goed onder ogen wat ik nog moet verbeteren.
Het zesde levensgebied of chakra is het voorhoofdschakra, ook wel het "derde oog" of "innerlijke oog" genoemd. In het Sanskriet heet dit chakra "anja", hetgeen betekent: waarnemen, besturen, beleid. Het bevindt zich op het op het voorhoofd, iets boven het midden tussen de twee wenkbrauwen. De achterkant van dit chakra bevindt zich op het achterhoofd, juist onder de schedelrand. Het is het gebied van bewuste waarneming, je bewust worden van het bestaan, bewust ingrijpen en zonodig veranderen. Door bezinning, reflectie op je gedrag, is het mogelijk die bewustwording te ontwikkelen. Zijn we ons bewust van onze motieven of hebben we juist een plank voor ons hoofd, waardoor we alsmaar dezelfde fouten maken? Willen we echt onder ogen zien waar we mee bezig zijn, wat ons beweegt? Nemen we genoeg tijd om ons te bezinnen op ons handelen, op onze beweegredenen?
Voor een juist evenwicht in dit levensgebied is een evenwichtige aandacht tussen binnenwereld en buitenwereld, onze omgeving, ligt bij dit chakra vooral aan de voorkant, het voorhoofd. Hiermee nemen we actief werkelijkheid waar, zijn we gefocust op de buitenwereld. Als dit erg sterk is ontwikkeld zien we de priemende ogen die niets willen missen. De binnenwereld is te vinden op ons achterhoofd, die de aandacht juist naar binnen richt (reflectie). Onwillekeurig leggen we de beide handen wel achteroverleunend om even bij onszelf te komen. Bij mensen die juist te veel in de binnenwereld vertoeven zien we vaak de meer wijkende naar binnen gerichte oogopslag en een onvoldoende aandacht voor de werkelijkheid om zich heen. Het evenwicht tussen binnen- buitenwereld is van groot belang om echt inzicht te ontwikkelen in je doen en laten. Een te grote gerichtheid op de buitenwereld leidt vaak tot overmatig "doen" en te weinig "laten, tot een neiging naar materialisme en te weinig idealisme. Het bredere perspectief van waaruit gehandeld word ontbreekt dan teveel. Er is te weinig bewuste sturing om je leven richting te geven. Een te grote gerichtheid op de binnenwereld leidt vaak tot te veel nadenken, te veel reflectie, waardoor het contact met de realiteit aan kracht inboet. Te veel idealisme en te weinig werkelijkheidszin vinden we bij de dromer die in zichzelf gekkerd zijn inzichten te weinig laat bepalen door de (harde?) realiteit.
Hypofyse

Psychologische overeenkomst
Het Bewustzijn dat achter ons aardse bestaan ligt en hier de stuwende Kracht van is, datgene wat wij het Levende Zelf noemen, omdat het niet sterft, omdat het voortdurend onze lichaam ons lichaam voedt via energieën, dit bewustzijn zal tot Zelfbewustzijn uitgroeien, mede dankzij het medium van ons Lichaam, meer in het bijzonder dankzij het opvangs- verwerkings- en doorseinterrein van onze hersenen en klieren. De hypofyse speel hier, naast de epifyse, een zeer belangrijke rol. Energetische impulsen worden ontvangen en dan fysisch vertaald in hormonen, die geproduceerd worden via de klieren. De hypofyse is hierbij het belangrijkste regulerende centrum. Deze energetische impulsen zijn in feite zijn in feite signalen van ons Bewustzijn, op vele niveaus. Ontvangen wij zintuiglijke indrukken uit de omgeving, dan zal er rechtstreekse ontvangst zijn door ons Levende Zelf, via de hersenen, het zenuwstelsel…; epifyse en hypofyse zijn hierbij fijne antennes die openstaan voor impulsen zowel uit de buitenwereld, als uit ons diepste innerlijke Zelf. Men kan ze beschouwen als belangrijke pylonen in het elektriciteitsnet. Dat ons tenslotte in staat stelt te groeien en zelf onze toekomst te materialiseren.

Wij zijn geen slachtoffer van onze hersenen, van onze klieren en hormonen!
Diep opgeslagen herinneringen, de onbewuste regionen, gevoelens en ervaringen uit lang vervlogen tijden, misschien niet meer van dit leven, alle informatie van hetgeen bewust of onbewust tot ons is gekomen, leugens of waarheid, het psychische web waar wij in gevangen zitten, overtuigingen omtrent onszelf, oude wijsheid…: de hypofyse is een ingangspoort die uitzicht geeft op een tunnel naar andere dimensies. Deze klier staat open voor opgeslagen informatie in onze "oude" hersendelen en zal hierop reageren, op basis van onze inhoud en onze overtuigingen diep in onszelf. Zij zal op alle hersendelen, op alle opgedane indrukken reageren, ook op de licht energetische uitzendimpulsen van de epifyse. Het is een verzamelplaats voor een zeer complex mens zijn; zij maakt hormonen aan in deze mate of kwaliteit, dat zij er door het innerlijke zelf wordt toe aangezet. Hoe zelfbewuster wij worden, des te meer zullen wij ons meester maken over deze klier en haar werking; zolang wij onbewust leven, zullen wij ons hierop verlaten, maar dit zal dan inhouden dat ook onze trauma`s, onze dwangmatigheden, onze angstige herinneringen enz… een dermate invloed hebben op onze hersenen en dus ook op onze hypofyse, dat deze klier hierop kan reageren met bijvoorbeeld een overproductie van hormonen. Vertrouwen op ons diepste levende zelf is heilzaam, maar een zelfbewuste observatie en beleving van onszelf is noodzakelijk opdat wij ons niet zouden laten leven, maar opdat wij zouden ons leven zelf creëren. Wij zullen de hypofyse dan ook leren te gebruiken, enerzijds als doorgeefluik van ons onbewuste zelf, anderzijds dienen wij zelf zeer bewust te leven en dus ook de hypofyse te bestuderen, door nieuwe gegevens in te brengen. Geen slaafse navolging van programma of fysische gewoonten uit het verleden: wij moeten zaken herzien. De hersenen en de hypofyse reageren slechts op onze Bewustzijnsinhoud. Wij zijn geen slachtoffer van onze hersenen of van onze klieren.

Hersenen en hypofyse gehoorzamen aan de bewuste of onbewuste bevelen van ons Zelf.
De hypofyse is een contactpunt tussen geest en fysiek, tussen ons innerlijke zelf en ons lichamelijk bestaan hier en nu. De klier vergaart, houdt bij en fungeert als trechter naar ons aards bestaan. Dit bestaan leiden wij volgens onze overtuigingen; zijn wij ervan overtuigd niets waard te zijn, tenzij wij overdreven zouden presteren op seksueel of ander vlak, dan zullen onze hersenen en hypofyse reageren op deze onbewuste impulsen en bepaalde reacties in het lichaam oproepen, via het zenuwstelsel, via hormonen en bloed. Wij zullen misschien buitennormaal hormonen produceren, wat dan weer ons gedrag zal beïnvloeden, enz… deze vicieuze cirkel kan worden doorbroken door ons bewust te worden van de diepliggende programmaties van onszelf. De hypofyse dienen wij dan ook te zien als een aangeefbron, als een opzuigende magneet uit ons diepste Zelf, als voelhorens die spiraalvormig naar onze oorsprong terug gaan. Als een scheidsrechter, die op de basis van enerzijds de vele boodschappen en ervaringen die binnenkomen vanuit het hier-en-nu en anderzijds op basis en kennis en overtuiging en vanuit onze innerlijke wereld, bepaalde hormonen afscheidt, een welbepaalde invloed op andere klieren en organen uitoefent, waardoor we onszelf voortdurend en psychisch en fysisch veranderd weten, gezonder of minder gezond. Wij kunnen aan de hand van deze veruitwendiging van onze onbewuste overtuigingen, al dan niet heel Bewust wijzingen aanbrengen in de voorraadkast, in de Inhoud van ons diepste Zelf. Deze gewijzigde innerlijke toestand zal ons nu anders doen reageren op impulsen, op ervaringen uit de buitenwereld : de hypofyse, de hersenen reageren op een zeer specifieke wijze, op basis van je Bewustzijns- inhoud. Zo kan jij je zelf gezond maken en je verlossen van dwangmatigheden of onaangename eigenschappen die aan het licht komen in het aardse bestaan.

De wil tot Leven is de motor achter de hypofyse. De klier functioneert slechts door het putten uit een energierijke inhoud. Niet onze hersenen of onze klieren, maar wijzelf met ons Zelfbewustzijn zullen een nieuwe geboorte moeten afdwingen. Wij moeten niet wachten tot wij nog eens uit een vrouw geboren worden. Wij mogen niet langer geleefd worden door de geprogrammeerde cellen, door een hypofyse die reageert op onbewuste overtuigingen, waar wij geen greep op zouden hebben. Zo maken wij onszelf tot slachtoffers ! Door bewust Nu te ontdekken, nieuwe gegevens in te brengen, te herprogrammeren, zullen alle cellen van ons lichaam hierop reageren, zal de hypofyse zich inschakelen in een nieuw systeem. Een mens hoeft niet echt te lijden en te sterven hij zijn aards paradijs ka ingaan. Wanneer wij herprogammeren, nieuwe gegevens inbrengen, dan zullen onze klieren en de hersenen de rest doen. Ons lichaam wordt voortdurend in het leven gehouden door ons Bewustzijn : alle klieren zijn belangrijke ontvangstantennes voor impulsen uit het diepste Zelf. De hypofyse is hierbij een neer belangrijk, net zo als de Koningin in een bedrijvige bijenkorf : symbool voor d geconcentreerde levenskrachtbron, die voortdurend bepaalt welk paard de sporen kan gegeven worden…. De enorme kracht die hier aangezogen wordt, komt rechtstreeks uit ons diepste Zelf.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door univers » 15 mei 2013, 11:42

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 15 mei 2013, 11:54

:grin:
Over de endrocieneklieren die bij elke chakra horen staan ook nog mooie uitgebreide stukjes.
Misschien ook wel leuk om hier eens bij te plaatsen,
zal eens kijken wanneer/of me dat lukt komende tijd,
nog geen idee hoe een en ander nml gaat lopen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Uitgebreid 1e t/m 6e Chakra

Bericht door Susan » 27 okt 2015, 11:05

In 2013 waren er al div topics over chakra's geplaatst.

Maar om niet alles doorelkaar heen te laten lopen in weer nieuw topic over chakra's,
heb ik hier nu dus een aanvulling neer gezet:

Endocriene klieren en chakras

De chakras of krachtcentra zijn verbindingspunten waardoor een kracht van het ene voertuig of lichaam van de mens naar het andere stroomt. Iedereen die maar een geringe graad van spirituele ontwikkeling bezit, kan ze gemakkelijk in het etherisch lichaam zien, waar zij zich vertonen als op schotels gelijkende inzinkingen of draaikolken aan de oppervlakte. Wanneer zij nog volkomen onontwikkeld zijn, lijken zij op cirkeltjes van ongeveer twee duim middellijn, die bij de gewone mens dof lichten; wanneer zij echter opgewekt en belevendigd zijn, ziet men ze als vlammende, flonkerende draaikolken, welke zeer in grote zijn toegenomen en op miniatuur zonnen lijken. Soms beschrijven we hen alsof zij overeen komen met bepaalde fysieke organen; in werkelijkheid echter vertonen zij zich aan de oppervlakte van het etherisch lichaam, dat iets uitsteekt buiten de omtrek van het dichte stoffelijke lichaam.

In het Oosten worden zij als lotusbloemen gezien, het symbool van het stijgend niveau van bewustzijn. Wanneer wij ons voorstellen dat wij recht neerkijken in de kelk van een bloem, zullen wij enig denkbeeld krijgen van het algemeen voorkomen van een chakra. De steel van de bloem ontspruit telkens aan een bepaald punt in de ruggengraat, zodat wij, anders gezien de ruggengraat zouden kunnen beschouwen als een stam waaruit de bloemen met tussenruimten uitschieten, met de opening van haar kelken aan de oppervlakte van het etherisch lichaam.
Deze centra's symboliseren dan ook de zeven verschillende kwaliteiten van de schepping, levensvormen die parallel lopen met onze niveaus van bewustwording. Naarmate onze bewustwording toeneemt, zal ook de gevoeligheid voor die krachten die vanuit de ziel sterker gaan stromen. Bij mensen met een hoogontwikkelde geest draaien de Chakras zeer snel en worden uiteindelijk sferen van stralende pure energie.

Door de chakras beweegt zich de energie, die verschillende toestanden veroorzaakt. De moderne biologie verklaart dit als een chemische veranderingen die het gevolg zijn van de werking van de endocriene klieren, klieren zonder afvoerkanaal, waarvan de secretie rechtstreeks en onmiddellijk wordt opgenomen in de bloedbaan van het lichaam. Deze endocriene klieren zijn de tegenhangers van de chakras. In de praktijk is waargenomen dat de toestand van een chakra een zeer bepaalde invloed uitoefent op de endocriene klieren die binnen zijn invloedssfeer liggen. De energiestroom in de chakras beweegt zich in cirkels en wordt zo naar binnen gezogen. De doorsnee van een chakra is ongeveer 10 cm. De draairichting is verschillend en ook bij mannen en vrouwen is deze weer verschillend (vaak tegengesteld - yin/yang). Naarmate de ontwikkeling van een persoon toeneemt neemt ook de grootte en de trillingsfrequentie toe. De grootte en het trillingsgetal van de chakra bepalen de hoeveelheid energie en de kwaliteit ervan, die uit de verschillende energiebronnen wordt opgenomen. In elke chakra zijn alle kleurtrillingen aanwezig, maar de kleur die bij het betreffende chakra hoort overheerst.

Ons lichaam kent vele chakras (40 van enige betekenis) - o.a. in de miltstreek, de nek, handpalmen en voetzolen. Er zijn 7 hoofd chakras aan de voorzijde van ons lichaam van stuit tot kruin en ze hebben elk specifieke ziels- en geestelijke eigenschappen met elk een specifieke uitwerking op het lichaam. We zullen de zeven hoofd chakras behandelen. Die te onderverdelen zijn in drie groepen: 1e groep is het eerste en tweede chakra die de lichamelijke energie centras in het lichaam zijn, 2e groep is de derde vierde en vijfde chakra die de persoonlijke energie centras in het lichaam zijn, 3e groep is de zesde en zevende chakra die de geestelijke energie centra in het lichaam zijn.

Elke endocriene klier staat in verbinding met een chakra en een belangrijke zenuwknooppunt. De chakras absorberen de universele of primitieve energie (chi, prana, akasha enz...), splitsen deze op in samenstellende deeltjes en zenden ze dan langs de energierivieren, de nadis genaamd, naar het zenuwstelsel, de endocriene klieren en daarna naar het bloed om het lichaam te voeden.

Elke endocriene klier staat in verbinding met een chakra en een belangrijke zenuwknooppunt. De chakras absorberen de universele of primitieve energie (chi, prana, akasha enz...), splitsen deze op in samenstellende deeltjes en zenden ze dan langs de energierivieren, de nadis genaamd, naar het zenuwstelsel, de endocriene klieren en daarna naar het bloed om het lichaam te voeden.
Een chakra kunt u het beste zien als een bloem die al naar gelang de omstandigheden open of dicht kan staan. Is een chakra bijvoorbeeld de keelchakra gesloten, dan betekent dat bv. problemen met communiceren, zoals stotteren. Het mooiste is dus wanneer een chakra open staat.

Chakra's zijn de energiepoorten van kosmos naar de mens; wil een mens zich evenwichtig kunnen voelen, dan is het van vitaal belang dat de zeven chakra's goed zijn geopend. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan! Wat echter ook wel eens voorkomt, is dat een chakra te ver opens taat en de persoon zo een bepaalde tijd blootstaat aan negatieve energie...

En hier staat speciaal een stuk over de Pijnappelklier en het 7e chakra:

http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... &sk=t&sd=a
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie