Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Voor reportages m.b.t. mysterieuze zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door univers » 30 jul 2014, 10:20

Het is raak in Siberië. Het ene na het andere mysterieuze gat verschijnt daar op het toneel. Twee weken geleden brachten we het nieuws over een gat met een breedte van tachtig meter, nu meldt The Siberian Times het ontstaan van twee andere gaten met onbekende oorsprong.

Op internet zijn allerlei wilde theoriën te lezen over deze drie gaten. De meest waarschijnlijke wetenschappelijke uitleg is veel minder spectaculair. Onderzoekers denken dat ondergrondse blokken ijs in de permafrost – zogenoemde pingo’s – zijn gesmolten. Hierdoor ontstaan er ondergrondse holtes. Op een bepaald moment stort het dak van zo’n grot in, waardoor er een gat ontstaat. Het zijn dus geen zinkgaten en waarschijnlijk gaat het ook niet om testen met explosieven

Afbeelding

Het eerste mysterieuze gat, dat twee weken geleden werd ontdekt. Op de bodem bevindt zich een bevroren meer.

Afbeelding

Het tweede gat nabij Antipayuta. Is deze ‘krater’ op dezelfde manier ontstaan als het eerste gat?

Het tweede gat is gevonden nabij het dorpje Antipayuta. Het gat heeft een diameter van vijftien meter en is dus minder indrukwekkend dan het gat dat enkele weken eerder werd ontdekt nabij het Bovanenkovo-gasveld. “Opvallend is dat er buiten de Antipayuta-krater grond ligt, alsof er een explosie heeft plaatsgevonden”, vertelt de lokale politicus Mikhail Lapsui. Wetenschapper Marinia Leibman van het Earth Cryosphere Institute meldt dat het op dit moment nog onduidelijk is hoe dit gat is ontstaan.

Het derde gat is gevonden ten oosten van Yamal in de regio Kransoyark. Deze trechter heeft de vorm van een kegel en is tussen de 60 en 100 meter diep. Opvallend is de diameter: slechts vier meter. Deze lange ondergrondse tunnel is ontdekt door herders. Ze hadden geluk, want tijdens de ontdekking was er bijna een herder in de diepte gevallen. Ook dit gat is voorlopig nog een mysterie.

Afbeelding

Het derde gat is smal, maar enorm diep.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.scientias.nl/opnieuw-twee-my ... rie/103883

http://siberiantimes.com/science/casest ... n-siberia/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Tet » 30 jul 2014, 12:27

Het is nou niet dat je even de auto pakt en daar naartoe rijdt.
Want ik zou dit graag aanschouwen.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door univers » 30 jul 2014, 12:34

Het zal maar onder je huis gebeuren.
Ben er ook nieuwsgierig naar.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Tet » 30 jul 2014, 12:43

univers schreef:Het zal maar onder je huis gebeuren.
Dan heb je ineens een hele grote kruipruimte. :lol:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Vitharr » 30 jul 2014, 13:29

Oorzaak mysterieuze gaten in Siberië ontdekt:

Afbeelding

:mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door univers » 30 jul 2014, 13:41

Moet ik op gaan passen, heb ze ook in de tuin. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Tammy » 31 jul 2014, 03:54

Molletjes zijn lief. :mrgreen:

Maar serieus, het zijn dus geen zinkgaten zegt men.
Want dat is het eerste waar ik aan dacht.
Maar wat dan ?
Vind erg interessant en ik hoop dat ze gauw weten wat het wel is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Fenna » 31 jul 2014, 11:39

Het ontstaan van dat eerste gat is het zelfde principe als dat van een zinkgat.
De pingo smelt, lekt weg en de aarde of gesteente erboven zakt in.http://www.zozitdat.nl/2013/09/24/hoe-o ... zinkgaten/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Vitharr » 31 jul 2014, 16:56

Als water bevriest, en verandert in ijs, dan zet het ook uit. Bij ontdooien krimpt het volume in dat gat dus weer, en wordt het plafond nergens door gedragen.

Bij de eerste werd in eerste instantie gedacht aan een gasbel explosie. Dat kan natuurlijk ook. En een combinatie van beiden is ook mogelijk, wie weet wat voor gas er in de Pingo ingesloten zit?

Maar het was wel weer typisch. Ik had gisteren dit topic bekeken en moest aan dat al jaaaaaren brandende gat denken. Zet ik de TV aan, documentaire over dat gat. Is dat ook TV on Demand? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door univers » 10 aug 2014, 08:54

De afgelopen maanden zijn er diverse kraters ontstaan in Siberië. Wetenschappers hebben mogelijk een verklaring gevonden hoe deze kraters zijn gevormd. De vinger wijst in de richting van klimaatverandering als hoofdverdachte.

Op 19 juli voerden onderzoekers, onder leiding van Andrei Plekhanov van het Scientific Centre for Artic Studies, een onderzoek uit bij de Yamal-krater die eerder die maand is ontstaan. Zij troffen opvallend veel methaan aan. Nabij de bodem van de krater bestond de lucht voor 9,6% uit methaan. En dat terwijl de lucht gemiddeld voor 0,000179% uit methaan bestaat.

Gesmolten permafrost
Plekhanov en zijn team denken dat er sprake is van een connectie tussen het ontstaan van de krater en de opvallend hete zomers in de omgeving van de krater in 2012 en 2013. De gemiddelde temperatuur was vijf graden Celsius hoger dan normaal. De wetenschappers suggereren dat de bevroren permafrost is ontdooid en in elkaar is gestort. Hierbij kwamen grote hoeveelheden methaan vrij. Andere wetenschappers denken dat er sprake is van een langduriger effect. Zij wijzen er op dat de permafrost op een diepte van twintig meter de afgelopen twintig jaar met twee graden Celsius is opgewarmd.

Verder onderzoek
De wetenschappers gaan graag terug naar de krater om meer onderzoek te doen. Ze willen graag de hoeveelheid methaan in de wanden van de krater meten. Maar, het is zeer gevaarlijk werk. De krater is minstens zeventig meter diep. Daarnaast brokkelen de randen dagelijks verder af door opwarming.

Zorgen
Hoewel de krater in onbewoond gebied is gevonden, maken de onderzoekers zich zorgen. Wat als er meer kraters ontstaan in bewoonde gebieden of in gasvelden? Gaan dit soort gaten mensenlevens opeisen?

http://www.nature.com/news/mysterious-s ... ne-1.15649

http://www.washingtonpost.com/news/morn ... isnt-good/

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Tet » 10 aug 2014, 11:42

Vitharr schreef:Is dat ook TV on Demand? :mrgreen:
Ik neig naar een synchroniciteit.
Maar het zou ook een low probability event kunnen zijn.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Opnieuw twee mysterieuze gaten ontdekt in Siberië

Bericht door Vitharr » 10 aug 2014, 14:21

Tet schreef:
Vitharr schreef:Is dat ook TV on Demand? :mrgreen:
Ik neig naar een synchroniciteit.
Maar het zou ook een low probability event kunnen zijn.
Heel serieus, ik heb dit zo vaak de laatste tijd dat het me op is gaan vallen. Mijn vermoeden is dat media als zo'n discovery of NGC gewoon razendsnel inspringen op actualiteiten. En het is me blijkbaar ook een beetje gelukt om alleen zaken tot me door te laten dringen die me daadwerkelijk interesseren. En dan zijn dit soort zaken natuurlijk weer heel logisch.

Waarschijnlijk zie ik zo'n bericht ongeveer op hetzelfde tijdstip als de makers van programma's die mijn interesse hebben en denken we beiden, dat is interessant! Dan wordt zo'n docu ingeprogrammeerd, en zie ik die even later. De rest is een simpele breinkwestie met connecties.

Aparter is overigens dat ik het ook heb met woorden. Soms lees ik ergens een woord wat ik nog nooit heb gezien, en daarna zie je het overal. Ik heb daarbij niet de indruk dat ik het voorheen over het hoofd heb gezien, dus vermoed ik een soortgelijk mechanisme als bij de docu's. Mijn leergierige aard blijkt dan dus niet uniek te zijn, en dat is hoopvol. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie