Ook zo gevoelig?

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Gast1

Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 30 dec 2015, 17:33

Ook zo gevoelig? *klik*

Dit naar aanleiding van deze post

gusteman

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door gusteman » 01 jan 2016, 09:59

Ja, wat is "gevoelig", beste Pierre?

Op de webpagina waarnaar je verwijst staat onder andere te lezen
Ook zo gevoelig? - Energiestromen schreef:Energievelden (=aura’s)
Alles wat leeft heeft een energieveld. Wij bestaan immers niet alleen uit materie en de energie strekt zich altijd een stukje uit buiten je fysieke buitenkant (als je lichaamswarmte). Zo’n energieveld wordt vaak ‘ aura’ genoemd. Gevoelsmatig weten we allemaal dat we dat hebben, we vinden bv een bepaalde afstand tussen ons en een ander noodzakelijk. We kunnen ronduit vijandig reageren als iemands energieveld ons wordt opgedrongen alsof we ons territorium verdedigen.
Dit fenomeen wordt veroorzaakt doordat elk levend wezen feromonen afgeeft.
Die worden opgepikt door de reukzin van andere levende wezens die daar dan weer op reageren.
Deze interactie is een onderdeel van het fysieke overlevingsmechanisme van levende wezens, een zuiver natuurkundig, evolutionair, gebeuren.

Het komt er hier dus weer op aan welke betekenis men verkiest te geven aan een fenomeen: men kan de natuurlijke oorzaken in overweging nemen, of men kan die naast zich neer leggen en er een andere verklaring aan hechten.

De vraag is dan natuurlijk of, en in hoeverre, men zichzelf aan het bedotten is.

Even ter vergelijking: op diverse internetfora en websites zijn "getuigenissen" te vinden van mensen die gelijkaardige ervaringen vertellen met betrekking tot "chemtrails", en die gaan allemaal ongeveer als volgt:
"deze ochtend was de lucht nog stralend blauw, maar langzaamaan zag ik steeds meer chemtrails verschijnen; een uurtje later had ik opnieuw last van hoofdpijn en duizeligheid door die rotzooi".

Indien er werkelijk giftige stoffen werden verspreid op 10.000 meter hoogte, dan konden die stoffen een uur later nog niet tot op het aardoppervlak gedaald zijn, maar zouden zij zich nog steeds op grote hoogte (tussen 8.000 en 9.000 meter) bevonden hebben (en hoogstwaarschijnlijk ook al kilometers verder verplaatst).
Toch verklaarden die mensen met de grootste stelligheid dat zij last ondervonden van iets wat zich op duizenden meters van hen bevond. :shock:

De vraag is ook hier of, en in hoeverre, deze mensen zichzelf aan het bedotten waren (en waarschijnlijk nu ook nog zijn).

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Osiris » 01 jan 2016, 10:19

Gast1 schreef:Ook zo gevoelig? *klik*

Dit naar aanleiding van deze post
:post:
Ook hoe ik er tegen aan kijk, er probeer bewust van te zijn en naar te handelen.
Soms inderdaad lastig als emoties hoog oplopen en het eigen ego te sterk op de voorgrond treedt :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 01 jan 2016, 12:01

;P! Osiris.
gusteman schreef:Ja, wat is "gevoelig", beste Pierre?
Je weet wat gevoelig(heid) is Gusteman.
Althans dat denk ik te weten en mocht het werkelijk zo zijn, dan ben ik blij voor jou.
Als ik het uit zou moeten leggen, maakt me dat een beetje verdrietig.

Je haalt een citaat uit de link, maar dat citaat is slechts een gedeelte van de tekst.
Probeer het in totaliteit te zien.
Ik laat de chemtrails (ook als voorbeeld) even buiten beschouwing.
Het topic zou er door vertroebeld kunnen worden.

Het gaat hier over het gevoel en gevoelig en de vraag of jij 'Ook zo gevoelig' bent?
Ben je dat nou werkelijk of ben je dat niet?
Die vraag hoef je mij niet te beantwoorden omdat ik het antwoord ken.
Nu jijzelf nog.
De vraag is dan natuurlijk of, en in hoeverre, men zichzelf aan het bedotten is, maar dat schreef je zelf al (zelfs 2x). :wink:

Heel even voor het gemak wat het tegengestelde is van gevoelig
Tussen de uitersten (HSP) en ongevoeligheid ligt een scala van mogelijkheden waar men zich zelf zou kunnen plaatsen.
Meestal echter, doen anderen dat voor iemand.

gusteman

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door gusteman » 01 jan 2016, 13:31

Gast1 schreef:Als ik het uit zou moeten leggen, maakt me dat een beetje verdrietig.
Ik zal je met genoegen dat verdriet besparen, beste Pierre: je hoeft het inderdaad niet uit te leggen.
Gast1 schreef:Probeer het in totaliteit te zien.
Dat doe ik, beste Gast1, maar ik blijf het er moeilijk mee hebben wanneer mensen, ook al is het met de beste bedoelingen, onjuiste informatie gebruiken om een totaalbeeld op te bouwen. Dat doet afbreuk aan het geheel.
Gast1 schreef:Ik laat de chemtrails (ook als voorbeeld) even buiten beschouwing.
Het topic zou er door vertroebeld kunnen worden.
Wijs besluit, het was ook niet de bedoeling om er dieper op in te gaan. :wink:
Gast1 schreef:Het gaat hier over het gevoel en gevoelig en de vraag of jij 'Ook zo gevoelig' bent?
Ben je dat nou werkelijk of ben je dat niet?
Een zelfanalyse zal altijd in zekere mate bevooroordeeld zijn; ik laat het analyseren van mijn onhebbelijkheden en/of kwaliteiten liever over aan een objectieve toeschouwer. :wink:
Gast1 schreef:De vraag is dan natuurlijk of, en in hoeverre, men zichzelf aan het bedotten is, maar dat schreef je zelf al (zelfs 2x). :wink:
Och ja, volgens mij is iedereen, op één of andere manier, wel "gevoelig".
Zelfs Hitler was heel "gevoelig" waar het zijn hond Blondi betrof (Eva Braun was trouwens jaloers op het beest en zou het regelmatig stiekem een trap hebben gegeven) alhoewel gevoeligheid ten overstaan van zijn medemensen ver te zoeken was bij hem. Waardoor hij doorgaans wordt geplaatst binnen de categorie welke je hier aanhaalt
Gast1 schreef:Heel even voor het gemak wat het tegengestelde is van gevoelig
Gast1 schreef:Meestal echter, doen anderen dat voor iemand.
En dat houd ik, om bovengenoemde reden, ook liever zo (waar het mezelf betreft dan toch). :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door univers » 01 jan 2016, 13:36

Een zelfanalyse zal altijd in zekere mate bevooroordeeld zijn; ik laat het analyseren van mijn onhebbelijkheden en/of kwaliteiten liever over aan een objectieve toeschouwer. :wink:
Daar zou ik me juist niets van aantrekken.
Je bent jezelf, en blijf dat ook, niets aan veranderen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 01 jan 2016, 16:58

gusteman schreef:Een zelfanalyse zal altijd in zekere mate bevooroordeeld zijn; ik laat het analyseren van mijn onhebbelijkheden en/of kwaliteiten liever over aan een objectieve toeschouwer. :wink:
Dat is wat ik 10-tallen jaren heb laten doen.
Totdat ik er achter kwam dat de schijnbare objectieve toeschouwer niet objectief was maar veel eerder de subjectieve toeschouwer ende veroordeelaar was.
Die uiteraard altijd zijn eigen interpretatie als de juist ware ventileerde.
De meesten hielden hier halsstarrig aan vast en sloten zich op een bepaald moment af voor de ander zijn zienswijze.
Ik kwam er achter dat iedereen zo haar of zijn eigen waarheid sprak ende schreef.
Op een bepaald moment ben ik daarmee gestopt en begon de grote introspectie.
Door dat heel goed te doen en jezelf tot het bot af te breken en het laatste beetje ego te bekijken ben ik opnieuw begonnen.

Toen ben ik mijn gevoeligheid/heden gaan begrijpen.
Die van de ander overigens ook :wink:

Maar niet altijd.

Gast1

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 01 jan 2016, 17:04

univers schreef:Je bent jezelf, en blijf dat ook, niets aan veranderen.
Het kan nooit kwaad grote broer, om eens heel goed naar jezelf (ik heb het niet over jou) te kijken.
Wellicht kan je zienswijze op bepaalde zaken dan wel veranderen. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door univers » 01 jan 2016, 17:08

Dat ligt bij de persoon zelf.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 01 jan 2016, 17:11

Klopt.

gusteman

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door gusteman » 02 jan 2016, 00:07

Voor jou, beste Gast1, als dorpel in dit nieuwe jaar

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 09:23

Weet je Gusteman, ik twijfel niet aan je feitenkennis maar, moet je altijd alles ontleden?
Soms voelt het als kritiek.
Als ik je goed inschat ben je een type die gewoon graag punctueel is en niet de bedoeling heeft om iemand anders te op zijn nummer te zetten, zo van "ik weet het allemaal beter, zie maar wat ik schrijf", maar zo voelt het voor de ander soms wel.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 02 jan 2016, 12:23

Voor mij niet hoor, maar ik ben het met Fenna eens.
Er zullen zeker mensen zijn die dat zo zien en voelen.
Er zullen mensen zijn die 'afhaken', juist omdat ze 'Ook zo gevoelig' zijn.

Overigens een erg mooi nummer Gusteman.
Ik heb genoten.

Hier ook eentje voor jou zoals ik het zie:
En speciaal voor jou:

gusteman

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door gusteman » 02 jan 2016, 22:34

Fenna schreef:Weet je Gusteman, ik twijfel niet aan je feitenkennis maar, moet je altijd alles ontleden?
Soms voelt het als kritiek.
Als ik je goed inschat ben je een type die gewoon graag punctueel is en niet de bedoeling heeft om iemand anders te op zijn nummer te zetten, zo van "ik weet het allemaal beter, zie maar wat ik schrijf", maar zo voelt het voor de ander soms wel.
Indien iemand dat zo voelt dan ligt dat aan die persoon zelf, daar kan ik niks aan veranderen. Of misschien toch, als ik gewoon mijn bek houd, maar zo zit ik dan weer niet in elkaar.

En voor wat betreft het "ontleden": wanneer ik iets hoor of lees wat in strijd is met de kennis waarover ik beschik (en die is al bij al behoorlijk pover te noemen) dan gaat er bij mij een belletje rinkelen. Een stemmetje in mijn hoofd zegt dan "hier klopt iets niet". En dat ga ik dan opzoeken en als ik het gevonden heb (wat soms al eens behoorlijk lang kan duren ook, hangt af van de "stukjes van de puzzel") kom ik ermee naar buiten en leg uit waarom ik vind dat het niet klopt.

Kijk, ik was zo'n dikke veertig jaar geleden een echte hippie, lange haren, jeans, gitaar om de nek en protestsongs gaan zingen in kroegen. Tot groot ongenoegen van de burgerij en de ordediensten, maar ik vond dat het nodig was dat iemand naar buiten kwam om aan te geven dat er, onder het laagje vernis van onze "zorgmaatschappij", op vrij onkiese wijze werd omgesprongen met de mensheid en de natuur. En ik was niet alleen, nachtenlang heb ik met gelijkgestemde zielen gepalaverd en gefilosofeerd over hoe het kon aangepakt worden, hoe we van de harde, nietsontziende, wereld een paradijs konden maken.

Al dat gebeuzel (want daar kwam het eigenlijk op neer) heeft geen zier uitgehaald. Langzaamaan leerde ik dat ook de "peace" beweging in handen was gekomen van belangengroepen, dat onze idealen misbruikt werden om een apparaat te dienen, dat wij gewoon een dankbaar werktuig waren in handen van meedogenloze machtswellustelingen.
En mettertijd werd mij duidelijk dat je "het systeem" enkel van binnenuit kan doen falen: je moet er in stappen en intern voor verwarring zorgen, de hechte structuur stuk knabbelen, beetje bij beetje, zoals een virus dat doet.
Jammer genoeg hadden mijn geestesgenoten niet datzelfde inzicht waardoor ik zowat op mijn eentje een kruistocht binnen de krijgsmacht ben begonnen.
Waarbij ik tot mijn genoegdoening heb kunnen vaststellen dat zowat 95% van alle beroepsmilitairen net als ik een afkeer hadden van geweld, van oorlog en vernieling. Waaruit ik geleerd heb dat je nooit kan "op je eerste indruk af gaan" maar het nodig is om een situatie of fenomeen volledig te doorgronden vooraleer je kan besluiten trekken.

Als ik dan stellingen lees die gebruik maken van onvolledige of onjuiste argumenten dan vind ik het mijn plicht, tegenover mijn medemensen maar ook de gehele planeet, om daarop te wijzen.

Want al worden sommige redeneringen opgemaakt met de beste bedoelingen, dat zal nog niet volstaan.
Het is niet omdat iets goed bedoeld is dat het daarom "an sich" ook goed is.

Het moet ook goed (lees: degelijk) zijn opgebouwd en ondersteund; anders deugt het voor geen knip.

En er loopt al zoveel fout op deze aardkloot dat de energie die verloren gaat in onzinnige ondernemingen beter zou aangewend worden ten voordele van zinvolle projecten.

Daar zouden we met zijn allen heel wat beter van worden.

En dat is dan weer iets waar ik hééél erg gevoelig voor ben. [jaja]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door univers » 02 jan 2016, 23:10

Nu is mij alles veel duidelijker. :post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Fenna » 03 jan 2016, 11:17

@Gusteman.
Duidelijk. ;P!
Jou op en aanmerkingen vind ik vaak nuttig en schreef ook "soms voelt het als kritiek", maar als ik dat zo ervaar laat ik het je wel weten, ik ga niets uit de weg.
Maar je "bek" houden is nergens voor nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Ook zo gevoelig?

Bericht door Gast1 » 03 jan 2016, 11:21

En jawel, zo denkt Gast1 er ook over ;P!

Plaats reactie