De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gast1

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Gast1 » 19 jan 2016, 08:50

Ik ben helemaal weg van The Eagles ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 20 jan 2016, 03:52


Weer eentje die naar de muziekhemel gaat.
The Eagles...............the good old days when the world was beautiful.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Gast1 » 20 jan 2016, 07:42

gusteman schreef:Het ergste is hierbij nog wel dat er zo goed als geen vervanging te bespeuren valt; en dan heb ik het niet over de aantallen (want die zijn er voldoende) maar over de kwaliteit.
De "oude knarren" hebben ons schitterende composities gebracht, iets wat van de jonge generatie niet kan worden gezegd; het is ronduit bedroevend wat tegenwoordig al niet als "muziek" wordt op de markt gegooid.
Kopieën van kopieën van kopieën, de één al matter en ziellozer dan de andere.

En dat heeft niets te maken met mijn persoonlijke smaak maar is gewoon een vaststelling: het is jaren geleden dat nog een reeks artiesten is opgestaan van het formaat van diegenen die ons nu één voor één ontvallen.
Er wordt in de muziekwereld een enorm gat geslagen wat moeilijk zal kunnen opgevuld worden.
Ik denk dat dat niet zo is ... wellicht dat er meer vervanging is (komt), mét méér kwaliteit.
De "oude knarren" hebben ons inderdaad schitterende composities gebracht, zo bleek (bij mij) vooral achteraf.
Ik ging de muziek pas veel later waarderen, waarbij (inderdaad) mijn eerdere smaak meer naar de Eagles ging dan naar Bowie of Alice Cooper bijvoorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Ik begreep destijds niets van die complete waanzin (zoals ik het toen noemde) en in mijn perceptie had het totaal niets met muziek te maken.

Datzelfde lees ik nu bij jou.
gusteman schreef:
Determinist schreef:Als ik kijk naar de dance, trance en techno genres, is het vele malen beter geworden dan jaren/decennia geleden.
Het niveauverschil in die genres is louter te wijten aan de informatica: de programma's die nu gebruikt worden (dance, trance en techno wordt inderdaad "gecomponeerd" door computers) zijn veel krachtiger dan die van pakweg tien jaar geleden.
Maar in grote lijnen blijft het toch eenheidsworst: sequenties worden gekopieerd en gemixt; het is in feite een vorm van puzzelen met brokjes die bestaan uit klanken.
Ik ken persoonlijk twee jongelui die actief zijn in het genre: zonder hun computerprogramma krijgen ze nog geen noot gezongen, laat staan dat ze een fatsoenlijke notenreeks uit een instrument weten te halen.
Dat wil nog altijd niet zeggen, dat het geen muziek is.
Wellicht wordt ook dit genre later veel meer gewaardeerd, los van het feit dat ik het met je eens ben (maar dan heb ik het wel over smaak).
Ik heb laatst met mijn dochter naar de oude sterren gekeken van het witte doek, een drietal films.
Je kent die sterren denk ik wel en je vindt ze in de films die we dus bekeken hebben: "That's Entertainment".
Mijn dochter, Moeder en ik zijn er helemaal weg van, maar ... als je ze vergelijkt met de huidige dansers, zangers én acteurs, dan zie ik wel degelijk aanvulling.
En die aanvulling is beslist niet 'slechter'.
Ik kan er talloze voorbeelden van laten zien.

Omdat het hier in dit topic vooral over muziek gaat is er wel heel degelijk nieuw ende opkomend muziektalent.

'Believe' it, or not:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Determinist » 20 jan 2016, 09:52

Ik had laatst een discussie met een muzikant (gitaar) over elektronische muziek, met name het techo/house genre.
Hij vond dat geen goede muziek. Het komt uit een kastje, waarbij je geen enkele noot hoeft te kennen en geen echt instrument hoeft te bespelen.
In zijn beleving is echte goede muziek de muziek gemaakt door virtuozen op echte instrumenten waar men jaren voor oefent. Hoe virtuozer hoe beter.

Mijn mening is totaal anders. Ik ga uit van het feit dat muziek emotie is. Het roept iets in je op, het doet iets met je.
Goede muziek is dus persoonlijke emotie voor jou. Het maakt je blij of verdrietig, het heeft een effect die je waardeert.

Muziek hoor je met je oren, het is een verzameling van geluiden in een bepaald tempo en in een bepaalde volgorde.
Waar deze muziek vandaan komt, welk instrument het is en wie het bespeelt en hoe staat los van het feit of je het resultaat (wat in je oren komt) je aanspreekt of niet.

Ik zie het zo: je zit in een kamer. Naast deze kamer (wordt gezegd) dat de muziek wordt geproduceerd. Deze muziek wordt doorgestuurd naar de kamer waar je zit. Je weet verder niets over wat en hoe in de andere kamer. Beoordeel nu de muziek.
Is het mooi of niet? Spreekt het aan?. Krijg je kippenvel of vindt je het gruwelijk? Dit bepaal je puur op wat in je oren komt. Geen enkel ander gegeven heeft invloed op de ervaring van wat je hoort. Goede muziek voor jou is die ervaring in de kamer waar je die emotie krijgt die je prettig vindt. Het ene is goed en het andere is slecht.
Jij hoort een orkest. Violen, tuba's, trompetten en andere instrumenten. De geluiden zijn prettig (het timbre van de tuba past bij je) en de melodie is geniaal. Jij bepaalt op dat moment dat dit goed is en je meer van wil horen.
Puur horende naar de muziek maakt het niets uit wie de muziek maakt. Ook de instrumenten die gebruikt zijn hebben geen invloed op je beleving van wat er in je oren komt.

Jij hebt wellicht een idee over wat er in de kamer naast je gebeurt. Je hoort een orkest, je hoort de individuele instrumenten en je hebt het idee dat er mensen bezig zijn die echt virtuoos zijn. Instrumentaal en in compositie.

Na het experiment mag je in de kamer naast je kijken. Daar staat een kleine computer met slechts 1 iemand die deze muziek gemaakt heeft en het afspeelde. Het waren geen echte tuba's, maar virtuele. De violen zijn allemaal digitaal. De compositie is volledig digitaal ingebracht.

De vraag aan jou is: doet dit iets af van de ervaring die je eerder had? Is opeens de muziek minder mooi omdat je nu weet dat het geen echt orkest was? Stel jezelf die vraag. Als je terug gaat naar de kamer en je krijgt opnieuw dezelfde muziek te horen, is het even mooi of is het minder?
Stel dat het minder is, stel. Nadat je de tweede keer het geluisterd hebt mag je nogmaals kijken in de kamer naast je. Nu staat er een compleet orkest en de muziek die je hoorde was nu afkomstig van echte mensen en echte instrumenten. Als je eerder aangaf dat de muziek minder was moet je bij jezelf nagaan hoe dat dan komt. Het was exact dezelfde muziek. Maar omdat je het idee had dat het uit een kastje komt heeft dat je perceptie veranderd. Er was dus invloed van iets wat niks met de muziek zelf te maken heeft, een soort vooroordeel die je beleving heeft aangetast.
Nu mag je een derde keer terug en je hoort dezelfde muziek of een ander stuk. Je twijfelt nu of je het kastje hoort of een orkest. Is de beleving van de muziek nu verpest? Kan je niet meer echt genieten van de muziek zelf of houd je de gedachte dat het "nep" is of niet af van het genieten van de muziek?

Als je dit loslaat, het verbinden van wat je wel mooi vind of niet met de manier waarop het gemaakt is, kan je ongedwongen genieten van de muziek ZELF, waar het feitelijk om gaat. Andere niet relevante zaken laat je niet meetellen. Het is mooi of niet.

Zo sta ik erin. Ik hoor muziek en beoordeel op het wat het met mij doet. Andere randzaken hebben bij mij geen invloed. Ik geniet dus van de ervaring.
Uit een kastje of niet, het is mooi of lelijk.

Wellicht een voorbeeldje waar ik mij over verbaasde.
Ik had een nummer gevonden die ik heel erg mooi vond, speelde dat af in de auto toen een vriendin meereed.
Zij vond het prachtig en later hoorde ik dat ze het vaak thuis luisterde. Ze zei zelfs dat het haar zo aangreep dat ze moest huilen. Zoveel emotie. Prachtig prachtig.
Veel later vond ik op YouTube een videoclip van dat nummer en liet dat thuis zien aan haar.
Zij was een beetje teleurgesteld, zei ze na het zien van de clip. Haar mening over de emotie veranderde een beetje. Het nummer was in de clip minder mooi en later ook minder belangrijk voor haar bij het luisteren thuis.
Wat was de reden? De zangeres was blond. Haar idee van de zangeres was, alleen luisterende naar haar stem, dat ze donkerharig zou zijn. De link tussen blond en dat nummer paste niet volgens haar.

Is de muziek zelf nu minder mooi omdat de zangeres toevallig blond is? Blijkbaar wel voor bepaalde mensen.

Gast1

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Gast1 » 20 jan 2016, 12:17

Zo, dat was weer even genieten.
Ik sta er helemaal eender in. ;P!
Determinist schreef:Is de muziek zelf nu minder mooi omdat de zangeres toevallig blond is? Blijkbaar wel voor bepaalde mensen.
Voor mij beslist niet.
Determinist schreef:Mijn mening is totaal anders. Ik ga uit van het feit dat muziek emotie is. Het roept iets in je op, het doet iets met je.
Goede muziek is dus persoonlijke emotie voor jou. Het maakt je blij of verdrietig, het heeft een effect die je waardeert.
Zo is dat, ik kan bijvoorbeeld niet verklaren waarom ik dit ongelooflijk prachtig vind:
En dit:
Als ik deze tonen hoor is het alsof er zich een 'hemel' voor mij opent:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Susan » 20 jan 2016, 15:37

Determinist schreef:Ik had laatst een discussie met een muzikant (gitaar) over elektronische muziek, met name het techo/house genre.
Hij vond dat geen goede muziek. Het komt uit een kastje, waarbij je geen enkele noot hoeft te kennen en geen echt instrument hoeft te bespelen.
In zijn beleving is echte goede muziek de muziek gemaakt door virtuozen op echte instrumenten waar men jaren voor oefent. Hoe virtuozer hoe beter.

Mijn mening is totaal anders. Ik ga uit van het feit dat muziek emotie is. Het roept iets in je op, het doet iets met je.
Goede muziek is dus persoonlijke emotie voor jou. Het maakt je blij of verdrietig, het heeft een effect die je waardeert.

Muziek hoor je met je oren, het is een verzameling van geluiden in een bepaald tempo en in een bepaalde volgorde.
Waar deze muziek vandaan komt, welk instrument het is en wie het bespeelt en hoe staat los van het feit of je het resultaat (wat in je oren komt) je aanspreekt of niet.
Mooi gezegt en herkenbaar ;P! :grin:
Zo beleef ik het ook, ook het uiterlijk doet er niet toe.
Op dezelfde wijze kunnen een schilderij en gedicht dit ook zo sterk oproepen.
Ik hoef ook niet van te voren te weten hoe en wat er mee door de maker bedoeld werd,
ik onderga het graag zelf zonder beinvloed te worden door wat dan ook,laat staan dat iemand
me gaat zeggen wat ik er in moet zien of horen...
(achteraf vind ik het juist wel altijd leuk om te weten)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 05 feb 2016, 07:05

En weer eentje. :-|
Ik was en ben een soulkikker dus zijn platen grijs gedraaid.
Vreselijk dat hij er niet meer is. :?


Maurice White (74) overleden .


Zanger Maurice White is donderdagochtend op 74-jarige leeftijd overleden in Los Angeles. Dat weten Amerikaanse media.

De mede-oprichter van Earth, Wind & Fire overleed in zijn slaap. Hij leed lange tijd aan de ziekte van Parkinson. Hij kon door zijn aandoening al vanaf 1994 niet meer mee met optredens van de band, maar hij bleef buiten het podium nog wel betrokken.

Maurice White zat met zijn broer Verdine in de band die bekend staat om de nummers Boogie Wonderland, Shining Star en September.

De band had een grote invloed op de popmuziek. Qua geluid varieerden ze van R&B en soul tot funk, disco en psychedelische uitspattingen. Ze werden in de loop der jaren zes keer als band onderscheiden met een Grammy Award. White kreeg de prestigieuze de prijs ook een keer individueel, net als zijn medezanger Philip Bailey.

,,Mijn broer, held en beste vriend Maurice White is vredig in zijn slaap heengegaan'', schreef broer en medebandlid Verdine White op Facebook. De wereld is ,,opnieuw een groot muzikant en een legende kwijt'', aldus de bassist van de band.


BRON.


R.I P Maurice and thank you for the music. :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door gusteman » 22 apr 2016, 08:03

Ik heb nog gewacht tot deze ochtend maar blijkbaar is het overlijden van Prince niet echt ingeslagen als een bom bij één van de forumleden.
Nu ja, niemand leeft eeuwig en de dood kan rare bokkensprongen maken.

Maar ook Prince hoort nu in het rijtje van topmuzikanten wiens uitmuntende live optredens wij zullen moeten missen.
Misschien heeft dat bericht op dit ogenblik nog niet veel nieuwswaarde maar het gemis zal zich wel degelijk laten voelen in de rangen van de entertainers op topniveau.

BRON (o.a.)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door univers » 22 apr 2016, 09:56

Goed kijken, Tammy was de eerste, die het melde.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door gusteman » 22 apr 2016, 10:19

univers schreef:Goed kijken, Tammy was de eerste, die het melde.
Die heb ik dan gemist, beste univers.
Onder welk subforum was dit dan wel?

gusteman

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door gusteman » 22 apr 2016, 10:21

gusteman schreef:Onder welk subforum was dit dan wel?
Never mind, ik heb hem al: onder Media&Cultuur. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 22 apr 2016, 12:47

Ja, ik had het al vroeg geplaatst. :grin:
Maar ik heb eerst deze topic gezocht.
Maar kon hem niet vinden, ik wist dat jij Gusteman deze topic verleden jaar had geopend.
Had weinig tijd om verder te zoeken want ik moest werken.
Had ook in dit subforum gekeken maar zag het niet in de vroege ochtend uurtjes. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 22 apr 2016, 13:28

Verleden jaar was dus begin dit jaar zie ik nu. :grin:

Om bij de topic titel te blijven:

Worden dit soort grote artiesten opgevolgd en dus aangevuld ?
Ik zie het nog niet.
Vele sterren zoals Beyonce stammen toch af een beetje van het tijdperk waarin Prince en Sheila E vertoefde.
Want echt origineel is het niet.
Maar ik kan het fout hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Fenna » 23 apr 2016, 09:18

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 23 apr 2016, 09:43

Leuk Fenna. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 14 feb 2017, 13:08

Ik heb hem altijd zo apart gevonden.
En ik hou normaal gesproken niet van Jazz, maar hij was anders.
Een soort van funk en soul en jazz.
Geweldige zanger.
R.I.P. Mister Jarreau and thank you for the music.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 17 aug 2017, 12:08

Afbeelding

Glen Campbell hoort ook in dit topic thuis.
Hij vertegenwoordigd een tijd voor mij die mooi was.
Zijn afscheidstournee zag ik in een documentaire over hem .
Heel ontroerend vond ik het.

Hier enkele van zijn prachtige songs.
Mijn lievelings songs van hem en van mijn tweelingzusje. :wink:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Gast1 » 17 aug 2017, 13:13

... en van mij Tammy.

Prachtnummers ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door Tammy » 17 aug 2017, 19:38

Dacht ik al dat jij deze nummers ook mooi zou vinden Gast1. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: De gelederen worden uitgedund ..... en niet aangevuld

Bericht door gusteman » 26 okt 2017, 02:31

Als laatste in de rij: Fats Domino

Tijdens de overstromingen van New Orleans ten gevolge van orkaan Katrina raakte hij nog al zijn vintage piano's kwijt, onherstelbaar beschadigd.
Met zijn typische New Orleans mentaliteit kon hij er nog om lachen: "ik heb het toch overleefd" vertelde hij de verslaggevers.

Tot nu dus.

Rest in peace, big fella, and have fun up there, joining all them fine musicians playing those wonderfull songs.
of via ---> https://www.youtube.com/watch?v=bQQCPrwKzdo

Plaats reactie