Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 04 jan 2016, 18:04

Eens even spieken:
Afbeelding

Deze naakte gestalte zit op het lotusblad van de volmaaktheid en kijkt naar de schoonheid van de nachtelijke hemel.
Ze weet dat 'thuis' geen materiële plek in de wereld buiten ons is, maar een innerlijke staat van ontspanning en acceptatie.
De sterren, de rotsen, de bomen, de bloemen, de vissen en de vogels - in deze levensdans zijn ze allemaal onze broers en zussen.
Wij mensen vergeten dat gauw, want we hebben het druk met onze eigen beslommeringen en denken dat we alleen krijgen wat we nodig hebben als we ervoor vechten.
Maar uiteindelijk is ons gevoel van gescheidenheid een illusie, die ontstaan is door de kortzichtige geoccupeerdheid van het denken.

Nu is het de tijd om te zien of je jezelf wel toestaat dit bijzondere geschenk in ontvangst te nemen: je 'thuis' te voelen waar je ook bent.
Is dat het geval, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om ervan te genieten, zodat het zich kan verdiepen en bij je blijft.
Als je daarentegen het gevoel hebt dat de wereld het op je gemunt heeft, wordt het tijd om er even tussenuit te gaan.
Ga vanavond naar buiten en kijk naar de sterren. Je bestaat niet toevallig. Het bestaan heeft je nodig.
Zonder jou ontbreekt er iets aan het bestaan dat niemand kan vervangen.
Daaraan ontleen je je waardigheid, dat het hele bestaan je zal missen.
De sterren en de zon en de maan, de bomen en de vogels en de aarde - alles in het heelal zal een leegte voelen die door niemand kan worden opgevuld behalve door jou.

Dit bezorgt je een immense vreugde, een gevoel van vervulling, dat jij verwant bent aan het bestaan en dat het bestaan om je geeft.
Als je eenmaal schoon en helder bent, kun je merken dat een geweldige liefde uit alle dimensies op je neerdaalt.
Ik ben al langer niet meer verbaasd :wink:

Inmiddels is mijn 'doodnuchtere' zoon gefascineerd.
Hij heeft zich het tarotspel gekocht, de Grote Arcana en jawel, hij heeft kaarten voor mij gelegd ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 05 jan 2016, 10:42

Gast1 schreef:Ik ben al langer niet meer verbaasd :wink:

Inmiddels is mijn 'doodnuchtere' zoon gefascineerd.
Hij heeft zich het tarotspel gekocht, de Grote Arcana en jawel, hij heeft kaarten voor mij gelegd ...
Leuk! :grin:
Zoals je weet heb ik dit lang gedaan, nu ook weer voor een paar mensen, verder nog maar zelden. Maak wel een uitzondering zoals vaak aan het begin van een nieuw jaar of verjaardag en in het geval bijv twijfelachtige onduidelijke zaken als er om gevraagt wordt door bekenden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 17 jan 2016, 12:02

Verleden vrijdag had ik mijn gesprek met de advocaat Susan.
Het is nu een stralend zonnige morgen.
Tijd voor een kaartje:
Afbeelding

Heer van regenbogen - Overvloed

Dit bacchische type is het toonbeeld van een compleet mens, een 'Zorba de Boeddha'.
Die wijn kan drinken, op het strand kan dansen en kan zingen in de regen en tegelijkertijd beschikt over het diepe inzicht en de wijsheid van een wijze.
In zijn ene hand heeft hij een lotus, ten teken dat hij de gratie van het vrouwelijke respecteert en in zich heeft.
Zijn blote borst (een open hart) en ontspannen buik laten zien dat hij zich ook op zijn gemak voelt met zijn mannelijke kant; hij heeft genoeg aan zichzelf.
De vier elementen aarde, vuur, water en lucht komen allemaal samen in de Heer van Regenbogen, die bovenop het boek van de wijsheid des levens zit.

Als je een vrouw bent, brengt de Heer van Regenbogen de steun van je eigen mannelijke energie in je leven, een verbintenis met je innerlijke levenspartner.
Voor een man betekent deze kaart een periode waarin de conventionele mannelijke stereotypen worden doorbroken en de hele mens de kans krijgt te schitteren.
In het Oosten heeft men het lichaam veroordeeld, de materie veroordeeld, materie 'een illusie' genoemd, maya - ze bestaat niet echt, ze lijkt slechts te bestaan; ze bestaat uit hetzelfde materiaal als dromen.
Men heeft de wereld verloochend en om die reden is het Oosten nog altijd arm en ziek, het lijdt honger.
De helft van de mensheid heeft de innerlijke wereld aanvaard maar de wereld buiten ons verloochend.
De andere helft van de mensheid heeft de materiële wereld aanvaard en de innerlijke wereld verloochend.
Ze leven allebei maar voor de helft en een half mens kan nooit tevreden zijn. Je moet heel worden: fysiek rijk, wetenschappelijk rijk; rijk in je meditatie, rijk in bewustzijn.
Alleen een heel mens is een heilig mens, zo zie ik het.Ik wil een ontmoeting tussen Zorba en Boeddha.
Zorba alleen is hol. Zijn dansen heeft geen eeuwigheidswaarde, het is een tijdelijk genot.
Weldra krijgt hij er genoeg van. Pas als je over onuitputtelijke bronnen beschikt, afkomstig uit de kosmos zelf... pas als je existentieel wordt kun je heel worden.
Dit is mijn bijdrage aan de mensheid: de hele mens.
En, herken je wat bij mij? :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 17 jan 2016, 18:11

Gast1 schreef:Verleden vrijdag had ik mijn gesprek met de advocaat Susan.
Het is nu een stralend zonnige morgen.
Tijd voor een kaartje:

En, herken je wat bij mij? :wink:
Jazeker wel, :grin:
de mens die zijn eigen boek heeft leren schrijven,wat nog niet helemaal af is, wel aan het bijschaven is en misschien gaat aanvullen komende jaren...kan door blijven gaan tot jouw laatste
dag he indien jij het ook kan en wil later..
(even voor de duidelijkheid,'k heb het hier niet over het manuscript)

Het gaat er om in álles in balans te zijn,volkomen jezelf ook kunnen zijn in het
uiten hier van en dat doe jij volgens mij (bijna) altijd.
Dan pas Ben je...de hele mens dus. Mag het ondertussen best schommelen,die 'weegschaal'
zal nooi doodstil staan natuurlijk,of compleet in evenwicht blijven want dat is het leven in werkelijkheid immers ook niet.
Houd ons op die wijze alert, om bij te schaven wat nodig is, indien we dit inzien en er gehoor aan geven.
[wave]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 17 jan 2016, 18:24

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 18 jan 2016, 10:03

Hihihi ...

Vandaag is het blijkbaar Blue Monday.
Blue Monday is een benaming voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.
Hoewel de bedenker, de Britse psycholoog Cliff Arnall, veel kritiek kreeg op zijn ‘wetenschappelijke formule’ is de term Blue Monday de laatste jaren veelvuldig te horen.
Op Blue Monday is de gezelligheid van de feestdagen naar de achtergrond verdwenen en zijn goede voornemens alweer verdrongen of verbroken.
De vakantie is nog lang niet in zicht. De blauwe enveloppen vallen op de deurmat. Ook het weer werkt niet mee: het is donker, koud en nat.

:rolfl:

Ik ervaar het allerminst en zo ging ik zojuist weer eens voor de kaarten zitten.
Meestal trek ik ze 'blind'.
Nu echter hoefde dat niet, ik wist heel zeker dat ik de kaart ging trekken waar mijn oog op viel.
En dat was deze:
Afbeelding

6 - Succes (Vuur)

Deze figuur is op dit moment duidelijk 'in de wolken' en de hele wereld viert zijn succes met een feestelijke optocht!

Omdat je bereid was de recente uitdagingen van het leven aan te nemen, geniet je nu - of binnenkort van een heerlijke rit op de tijger van het succes.
Neem dit met beide handen aan, geniet ervan en deel je vreugde met anderen - en vergeet niet dat alle vrolijke optochten een begin en een einde hebben.
Als je dit in gedachten houdt en het geluk dat je nu ervaart tot op de bodem uitbuit, zul je zonder spijtgevoelens de toekomst kunnen nemen zoals hij komt.
Maar kom niet in de verleiding dit uitbundige moment vast te houden of in te lijsten om het eeuwig te laten duren.

De grootste wijsheid die je voor ogen moet houden bij alles wat zich in je levensoptocht voordoet, of het nu pieken zijn of dalen, is dat 'ook dit weer voorbijgaat'.
Ja, vier feest en blijf op de tijger zitten. Kijk naar de golven op zee. Hoe hoger de golf, des te dieper het dal dat erop volgt.
Het ene moment ben je de golf, het volgende moment ben je de holte die erop volgt. Geniet van allebei - raak niet aan een van beide verslaafd.
Zeg niet: 'Ik zou graag altijd op de top willen zitten.' Het kan niet.
Zie dit feit eenvoudig onder ogen: het kan niet. Het is nog nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren.
Het is eenvoudig onmogelijk - het ligt niet in de aard der dingen.
Wat moet je dan?
Geniet van de top zolang die duurt en geniet daarna van het dal als het komt. Wat mankeert er aan het dal?
Wat is er mis met een dieptepunt? Het is een ontspanning. Een top is opwindend, en niemand kan constant in opwinding leven.
En precies zo sta ik in het leven.
Ik zal moeten waken voor mijn lang verleden arrogantie, voor het overige niets.

Een paar dagen plaatste ik deze afbeelding nog hier ergens op het forum:

Afbeelding

Deze kaarten hebben voor mij nog nooit gelogen ;P!

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 27 jan 2016, 17:24

Dan ben ik nu toch weer eens écht nieuwsgierig ...
Afbeelding

Als er geen partner in ons leven is, kunnen we óf eenzaam zijn, óf genieten van de vrijheid die het alleenzijn oplevert.
Als we bij anderen geen steun vinden voor de waarheden die we diep van binnen voelen, kunnen we ons geïsoleerd en bitter gaan voelen,
of feestvieren omdat onze visie krachtig genoeg is om zelfs de sterke menselijke behoefte aan goedkeuring door familie, vrienden of collega's te doorstaan.
Als jij nu in zo'n situatie zit, wees je dan bewust van hoe je verkiest je 'alleenzijn' te zien en neem verantwoordelijkheid voor de keuze die je hebt gedaan.

De nederige figuur op deze kaart gloeit van een licht dat uit zijn innerlijk straalt.
Een van de belangrijkste bijdragen van Gautama de Boeddha aan het spirituele leven van de mensheid is geweest dat hij er bij zijn discipelen op aandrong:
'Wees je eigen licht.' Uiteindelijk moet ieder van ons het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, zonder kaart of gids een weg te banen door de duisternis.
Als je alleen bent, ben je niet alleen, maar gewoon eenzaam - en er zit een enorm verschil tussen eenzaamheid en alleenzijn.
Als je eenzaam bent, denk je aan de ander, mis je de ander.
Eenzaamheid is een negatieve toestand.
Je zou liever hebben dat de ander bij je was - je vriend, je vrouw, je moeder, je geliefde, je echtgenoot.
Het zou fijn zijn als de ander er was, maar de ander is er niet.

Eenzaamheid is de afwezigheid van de ander.
Alleenzijn is de aanwezigheid van jezelf.
Alleenzijn is heel positief. Het is een aanwezigheid, een overvloedige aanwezigheid.
Je bent zo volledig aanwezig dat je het hele universum met je aanwezigheid kunt vullen; je hebt niemand nodig.
Ik 'gloei' ...
Ik 'weet' ...
Ik BEN ... vooral niet eenzaam en zelfs niet alleen.
Maar nu vlei ik mij in mijn alleenzijn.
Alleen mét mijzelf.

Het is de waarheid.
Ik BEN de waarheid, niets meer of minder dan iemand of iets anders.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 28 jan 2016, 14:03

Rust ... en weer eens kijken ...
Afbeelding

Soms kun je alleen maar wachten. Het zaad is gezaaid, de baby groeit in de baarmoeder, de oester bekleedt de korrel zand en maakt er een parel van.

Deze kaart herinnert ons eraan dat het nu tijd is om gewoon alert en geduldig te wachten, meer is niet nodig.
De vrouw die hier is afgebeeld laat de juiste instelling zien. Tevreden, zonder een spoor van angst, zit ze eenvoudig te wachten.
Door alle fasen van de maan heen die boven haar langstrekken blijft ze geduldig, zo in harmonie met het ritme van de maan dat ze er bijna één mee geworden is.

Ze weet dat het nu tijd is om passief te blijven en de natuur op haar beloop te laten.
Maar ze is niet slaperig of onverschillig; ze weet dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks.
Het is een periode vol mysterie, zoals de uren voor zonsopgang. Het is een periode dat je alleen maar kunt wachten.
We kunnen niet meer wachten, we zijn vergeten hoe; het is bijna in de vergetelheid geraakt. En wachten op het juiste moment is het kostbaarste dat we hebben.

Het hele bestaan wacht op het juiste moment.
Zelfs de bomen weten het - wanneer het tijd is om bloesem voort te brengen en wanneer het tijd is om alle bladeren te laten vallen en zich naakt tegen de hemel af te tekenen.
In die naaktheid zijn ze nog steeds mooi, vol vertrouwen wachtend op het nieuwe blad; ze weten dat het oude weg is en dat het nieuwe weldra zal komen, dat er nieuwe bladeren zullen groeien.
Wij kunnen niet meer wachten, we willen alles meteen.
Dat betekent een groot verlies voor de mensheid...

Als je in stilte wacht groeit er iets in je binnenste - je ware wezen.
En op een dag springt het op en vat het vlam. Dan valt je hele persoonlijkheid aan duigen; je bent een nieuw mens.
En deze nieuwe mens heeft gevoel voor ceremonie, deze nieuwe mens kent de eeuwige levensstroom.
Rust ... en geduld.
Het kon weer niet missen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 03 feb 2016, 10:04

Eens kijken of daar verandering in is gekomen:
Afbeelding

Ridder van regenbogen - Langzamer aan doen

De Ridder van Regenbogen herinnert ons eraan dat we net als deze schildpad ons huis overal waar we heengaan met ons meedragen.
Het is niet nodig ons te haasten, we hoeven nergens onderdak te zoeken.
Zelfs als we onderduiken in het diepe water van de emoties kunnen we onafhankelijk en objectief blijven.

Dit is een periode waarin je bereid bent eventuele verwachtingen die je van jezelf of anderen hebt gehad, los te laten en verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele illusies die je hebt gekoesterd.
Je hoeft niets anders te doen dan uitrusten in de volheid van degene die je op dit moment bent.
Als je hoop, verlangens en dromen vervagen, des te beter. Door hun verdwijning ontstaat er ruimte voor een nieuw soort stilte en acceptatie van wat is.
Je bent beter in staat deze ontwikkeling te verwelkomen dan ooit tevoren.
Geniet van dit langzamer aan doen, van het tot rust komen en van het inzicht dat je al thuis bent.
Meditatie is een soort medicijn - ze is slechts voor tijdelijk gebruik.
Als je de sfeer eenmaal hebt leren kennen hoef je geen bepaalde meditatie meer te doen; dan moet de meditatie zich over je hele leven gaan uitstrekken.
Lopen is zen, zitten is zen. Wat is die sfeer dan? Je loopt oplettend, alert, verheugd, ongemotiveerd, gecenterd, liefdevol, vloeiend.
En het lopen is wandelen.
Je zit liefdevol, alert, oplettend, ongemotiveerd - je zit niet met een bepaald doel voor ogen, je geniet gewoon van hoe heerlijk het is zomaar te zitten en niets te doen, hoe ontspannend, hoe rustgevend het is...
Na een lange wandeling ga je onder een boom zitten en er steekt een briesje op om je af te koelen.
leder moment moet je je bij jezelf op je gemak voelen - zonder te proberen er iets aan te verbeteren, zonder te proberen iets aan te kweken, zonder iets te beoefenen.
Lopen is zen, zitten is zen, pratend of zwijgend, in beweging, niet in beweging, je essentie is ontspannen. Je essentie is ontspannen: dat is het sleutelwoord.

Je essentie is ontspannen: om die uitspraak gaat het. Doe wat je doet, maar blijf in je diepste kern ontspannen, koel, kalm, gecenterd.


Tsja ... :grin:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 05 feb 2016, 19:25

Sinds vanmiddag gebeuren er interessante zaken.
Zojuist ontving ik een interessant bericht.

Tijd voor een kaartje?

Zen-tarotkaarten zien eruit als normale tarotkaarten maar ze zijn uniek: ze leggen je onbewuste open.
Ze voorspellen niet de toekomst, maar ze zijn uit zen voortgekomen en voor zen is het leven een voortdurend hier & nu.
Het is precies op dit punt van hier en nu dat we antwoord kunnen vinden op al onze vragen...

Dit is wat ik vond ...
Afbeelding

De figuur op deze kaart is volkomen ontspannen en op zijn gemak in het water. Hij laat zich willoos meevoeren.
Hij beheerst de kunst van passief en ontvankelijk zijn zonder mat of slaperig te worden.
Hij stelt zich gewoon open voor de stromingen van het leven, zonder ooit te denken of te zeggen: 'Dat bevalt me niet', of 'Ik wil liever de andere kant op.'

Ieder moment van het leven hebben we de keus het levenswater in te gaan en ons te laten drijven, of te proberen tegen de stroom in te zwemmen.
Als je deze kaart trekt is dat een aanwijzing dat je je nu kunt laten drijven, in het vertrouwen dat het leven je in je ontspannen toestand zal steunen en je precies daarheen zal voeren waar het je hebben wil.
Laat dit gevoel van vertrouwen en ontspanning steeds verder groeien; alles gebeurt precies zoals het moet.
AIs ik zeg: 'Word als water', bedoel ik dat je moet stromen; blijf niet stilstaan. Blijf in beweging, en beweeg je als water.
Lao Tse zegt: De weg van de tao is een waterweg. De tao beweegt zich als water. Hoe beweegt water of een rivier zich?

Er zitten een paar mooie kanten aan die beweging. Ten eerste stroomt het altijd de diepte in, het zoekt altijd de laagste plek op.
Het is niet ambitieus; het wil nooit de eerste zijn, het wil de laatste zijn.Vergeet niet dat Jezus zegt: Zij die hier de laatsten zijn, zullen mijn koninkrijk Gods als eersten bereiken.
Hij heeft het over de weg van het water, de weg van de tao - niet met zoveel woorden, maar daar heeft hij het over.

Wees de laatste, wees niet ambitieus. Ambitie betekent dat je tegen de berg op gaat.
Water stroomt omlaag, het zoekt de laagste plek, het wil onbeduidend blijven. Het wil niet beweren dat het uniek of uitzonderlijk of buitengewoon is.

Het heeft geen concept van een ego.
:grin: :grin: :grin:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 10 feb 2016, 16:46

Jeetje, ik ben nu dus écht een beetje 'dronken' ...
Kaart getrrokkken ...
Ik 'pleur' het gewoon op het forinm: en etke mijn condlulisei twlerr wel.
Ga eerst slapen,

Afbeelding


Wie heeft je toch verteld dat de bamboe mooier is dan de eik of dat de eik meer waard is dan de bamboe?
Denk je dat de eik net als deze bamboe een holle stam had willen hebben? Is de bamboe jaloers op de eik omdat hij groter is en zijn bladeren in de herfst verkleuren?
Het idee dat twee bomen zich met elkaar zouden vergelijken lijkt belachelijk, maar wij mensen hebben er kennelijk moeite mee deze gewoonte te doorbreken.

Laten we eerlijk zijn, er is altijd iemand die mooier is, begaafder, sterker, intelligenter of ogenschijnlijk gelukkiger dan jij.
En omgekeerd zijn er altijd mensen die in al deze opzichten voor je onderdoen. Je komt er niet achter wie je bent door jezelf met anderen te vergelijken, maar door te kijken of je zo goed je kunt je eigen mogelijkheden waarmaakt. Door te vergelijken ontstaat minderwaardigheid en meerderwaardigheid. Als je niet vergelijkt, zijn alle minderwaardigheid en alle meerderwaardigheid verdwenen.Dan ben je, dan ben je er gewoon. Een kleine struik of een grote hoge boom - het maakt niet uit; je bent jezelf.Je bent nodig. Een grashalm is even nodig als de grootste ster. Zonder de grashalm zou God minder zijn dan hij nu is. Deze roep van de koekoek is even nodig als een Boeddha; de wereld zou minder zijn, minder rijk zijn als deze koekoek verdwijnt.Kijk eens om je heen. Alles is nodig en alles past in elkaar. Het is een organische eenheid: niemand is hoger en niemand is lager, niemand is meerderwaardig en niemand is minderwaardig. Iedereen is onvergelijkelijk uniek.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 10 feb 2016, 16:49

Wow, geliebvve neit rtte regageren...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 10 feb 2016, 16:54

Wow, geliebvve neit rtte regageren...
:mrgreen:

Een wijze les.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 11 feb 2016, 08:04

:shock:

Jeetje ...
Ja, de kaart die ik gisteren in lichtelijk beschonken toestand trok klopt :-P

Ben nu toch nieuwsgierig ...
Afbeelding
3 - Ervaren (Vuur)

Een 'ervaring' is iets dat je in een schrift kunt opschrijven of op een foto kunt vastleggen en in een album plakken.
'Ervaren' is de verwondering zelf, de opwinding van het deelhebben, de zachte aanraking van onze verbondenheid met alles wat ons omringt.

De vrouw op deze kaart raakt deze boom niet zomaar aan, ze communiceert ermee, ze is er bijna één mee geworden.
Het is een oude boom die vaak moeilijke tijden heeft doorgemaakt.
Haar aanraking is zacht, vol respect, en het wit aan de binnenkant van haar cape weerspiegelt de zuiverheid van haar hart.
Ze is eenvoudig en ootmoedig en dat is de juiste manier om de natuur tegemoet te treden.

De natuur roffelt niet op een trommel als haar bloemen openspringen, ze speelt ook geen klaaglied als de bomen in de herfst hun blad laten vallen.
Maar als we haar in de juiste gemoedstoestand tegemoettreden, kan ze ons deelgenoot maken van vele geheimen.
Als je de natuur de laatste tijd niet tot je hebt horen fluisteren, is dit een goed moment om haar die kans te geven.

Kijk eens om je heen, kijk in de ogen van een kind of in de ogen van je geliefde, je moeder, je vriend - of leg je hand gewoon eens op een boom om hem te voelen.
Heb je ooit een boom omhelsd?
Als je een boom omhelst, zul je op een gegeven moment ontdekken dat jij niet alleen de boom hebt omhelsd, maar dat de boom ook reageert, dat de boom ook jou omhelst.
Dan zul je er voor het eerst van doordrongen raken dat de boom niet zomaar een vorm is, dat hij niet zomaar een bepaalde soort is waar de botanici het over hebben,
maar dat hij een onbekende god is - zo groen in je tuin, zo vol bloesem in je tuin, zo dicht bij je, hij wenkt je, hij roept je keer op keer.
De kaarten blijven 'kloppen' en spreken de waarheid, of het nu in lichtelijk beschonken of heldere toestand is.
Inmiddels trekt mijn vrouw ook regelmatig een kaartje.

Ze is heel nuchter (en maar goed ook :mrgreen: ) en soms begrijpt ze de kaarten niet altijd.

Dat ben ik uit gaan leggen en jawel hoor ... ze wordt 'spiritueler' en begrijpt de kaarten steeds beter.
Soms vraagt ze of ik die ene kaart, die zij dan getrokken heeft, ook wel eens getrokken heb.
Vaak is het antwoord dat ik die dan niet getrokken heb.
Die kaarten passen dan ook meer bij mijn vrouw dan bij mij.

Vanmiddag ga ik naar mijn bijna 83-jarige Moeder, ik zal haar eens vragen ... :grin:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 12 feb 2016, 16:46

Afbeelding

De doorbraak

Aan de overheersende kleur rood op deze kaart kun je meteen zien dat het hier gaat om energie en levenskracht. Uit het middenrif ofwel het machtscentrum van de figuur straalt een felle gloed en zijn houding drukt uitbundigheid en vastberadenheid uit. We komen allemaal wel eens op een punt dat we het beu zijn. Op zo'n moment krijgen we het gevoel dat we iets moeten doen, wat het ook is, om de lasten en beperkingen die ons aan handen en voeten binden af te werpen, ook al blijkt dit later een vergissing te zijn. Als we niets doen, dreigen ze ons te verstikken en onze levensenergie lam te leggen.

Als je nu het gevoel hebt dat je het beu bent, gun jezelf dan de kans de oude patronen en beperkingen die je energie hebben verstikt te doorbreken - neem dat risico. Als je dat doet, zul je versteld staan van de vitaliteit en daadkracht die deze doorbraak in je leven kan brengen. De functie van een meester is juist een instorting te transformeren tot een doorbraak. Een psychotherapeut kan je alleen maar oplappen. Dat is zijn functie. Het is niet zijn taak je te transformeren. Wat je nodig hebt is een metapsychologie, de psychologie van de boeddha's.

Het grootste avontuur van het leven is bewust een instorting door te maken. Je neemt een heel groot risico, want er bestaat geen garantie dat die instorting een doorbraak wordt. Het gebeurt wel, maar voor deze zaken bestaat geen waarborg. Je chaos dateert van lang geleden - je verkeert al talloze levens in een chaos, een ondoordringbare chaos. Hij vormt bijna een universum op zichzelf. Dus als je er met je geringe vermogens instapt, bestaat er natuurlijk gevaar. Maar niemand is ooit compleet geworden, niemand is ooit een ondeelbaar individu geworden zonder dit gevaar te trotseren.

De methode die je zal helpen op een evenwichtige, gedisciplineerde, alerte manier door de chaos, door de donkere nacht van de ziel heen te komen is zen, meditatie.

De morgenstond is niet ver meer, maar voordat je de morgenstond kunt bereiken moet je eerst de donkere nacht doormaken. En hoe dichter de dageraad nadert, des te donkerder wordt de nacht.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 12 feb 2016, 19:39

Afbeelding

De Dwaas

Van moment tot moment en bij iedere stap laat de Dwaas het verleden achter zich. Hij heeft niet meer bij zich dan zijn zuiverheid, zijn onschuld en vertrouwen, wat gesymboliseerd wordt door de witte roos in zijn hand. Het dessin van zijn vest bevat de vier kleuren van de tarot, hetgeen erop wijst dat hij in harmonie is met alles wat hem omringt. Zijn intuitie functioneert optimaal. Op dit moment krijgt de Dwaas de steun van het universum om deze sprong in het onbekende te doen. Er wachten hem avonturen in de stroom van het leven.

De kaart wijst erop dat je geen misstap kunt doen zolang je vertrouwd op de intuitie van het moment, op je gevoel dat alles 'goed is'. Je gedrag lijkt anderen misschien 'dwaas', of jezelf ook, als je probeert het met je rationale verstand te analyseren. Maar de Dwaas staat bij 'nul', het nummerloze, waar vertrouwen en onschuld de weg wijzen, niet skepsis en vroegere ervaringen.Een dwaas is iemand die altijd vertrouwt; een dwaas is iemand die ondanks zijn ervaringen vertrouwen blijft hebben. Je bedriegt hem, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem nog eens, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem weer en hij vertrouwt je nog steeds. Dan zul jij zeggen dat hij een dwaas is, dat hij niets leert. Zijn vertrouwen is enorm; zijn vertrouwen is zo zuiver dat niemand het kan aantasten.

Wees een dwaas in de taoistische zin, in de zin van zen. Probeer geen muur van kennis om je heen op te trekken. Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los. Zuiver je geest voortdurend; sterf steeds opnieuw aan het verleden om in het heden te kunnen blijven, hier-nu, als een pasgeborene, als een baby. In het begin is dat heel lastig. De wereld gaat misbruik van je maken... laat ze. Het zijn arme stumpers. Ook al wordt je misleid en bedrogen en beroofd, laat het gebeuren, want wat werkelijk van jou is kan je niet ontstolen worden, wat werkelijk van jou is kan niemand van je roven. En elke keer dat je je niet laat aantasten door de situatie, zorgt die gelegenheid voor een innerlijke integratie. Je ziel zal zich meer uitkristalliseren.

Zó is het gewoon :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 feb 2016, 11:08

Susan: :wink:

Ik trek er ook nog eentje ... voorlopig.
En dat is deze geworden:
Afbeelding

Aan de overheersende kleur rood op deze kaart kun je meteen zien dat het hier gaat om energie en levenskracht.
Uit het middenrif ofwel het machtscentrum van de figuur straalt een felle gloed en zijn houding drukt uitbundigheid en vastberadenheid uit.
We komen allemaal wel eens op een punt dat we het beu zijn.
Op zo'n moment krijgen we het gevoel dat we iets moeten doen, wat het ook is, om de lasten en beperkingen die ons aan handen en voeten binden af te werpen,
ook al blijkt dit later een vergissing te zijn. Als we niets doen, dreigen ze ons te verstikken en onze levensenergie lam te leggen.

Als je nu het gevoel hebt dat je het beu bent, gun jezelf dan de kans de oude patronen en beperkingen die je energie hebben verstikt te doorbreken - neem dat risico.
Als je dat doet, zul je versteld staan van de vitaliteit en daadkracht die deze doorbraak in je leven kan brengen.
De functie van een meester is juist een instorting te transformeren tot een doorbraak. Een psychotherapeut kan je alleen maar oplappen.
Dat is zíjn functie. Het is niet zijn taak je te transformeren. Wat je nodig hebt is een metapsychologie, de psychologie van de boeddha's.

Het grootste avontuur van het leven is bewust een instorting door te maken.
Je neemt een heel groot risico, want er bestaat geen garantie dat die instorting een doorbraak wordt.
Het gebeurt wel, maar voor deze zaken bestaat geen waarborg. Je chaos dateert van lang geleden - je verkeert al talloze levens in een chaos, een ondoordringbare chaos.
Hij vormt bijna een universum op zichzelf. Dus als je er met je geringe vermogens instapt, bestaat er natuurlijk gevaar.
Maar niemand is ooit compleet geworden, niemand is ooit een ondeelbaar individu geworden zonder dit gevaar te trotseren.

De methode die je zal helpen op een evenwichtige, gedisciplineerde, alerte manier door de chaos, door de donkere nacht van de ziel heen te komen is zen, meditatie.

De morgenstond is niet ver meer, maar voordat je de morgenstond kunt bereiken moet je eerst de donkere nacht doormaken.
En hoe dichter de dageraad nadert, des te donkerder wordt de nacht.
[jaja] [jaja] [jaja]

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 17 feb 2016, 19:09

Mijn vrouw is verslaafd geworden aan het trekken van een kaartje.
De betekenissen hoef ik haar al niet meer uit te leggen en jawel, ze vroeg me er ook eentje te trekken:
Afbeelding

De Ridder van Regenbogen herinnert ons eraan dat we net als deze schildpad ons huis overal waar we heengaan met ons meedragen.
Het is niet nodig ons te haasten, we hoeven nergens onderdak te zoeken.
Zelfs als we onderduiken in het diepe water van de emoties kunnen we onafhankelijk en objectief blijven.

Dit is een periode waarin je bereid bent eventuele verwachtingen die je van jezelf of anderen hebt gehad, los te laten en verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele illusies die je hebt gekoesterd.
Je hoeft niets anders te doen dan uitrusten in de volheid van degene die je op dit moment bent.
Als je hoop, verlangens en dromen vervagen, des te beter. Door hun verdwijning ontstaat er ruimte voor een nieuw soort stilte en acceptatie van wat is.
Je bent beter in staat deze ontwikkeling te verwelkomen dan ooit tevoren.
Geniet van dit langzamer aan doen, van het tot rust komen en van het inzicht dat je al thuis bent.
Meditatie is een soort medicijn - ze is slechts voor tijdelijk gebruik.
Als je de sfeer eenmaal hebt leren kennen hoef je geen bepaalde meditatie meer te doen; dan moet de meditatie zich over je hele leven gaan uitstrekken.Lopen is zen, zitten is zen.

Wat is die sfeer dan? Je loopt oplettend, alert, verheugd, ongemotiveerd, gecenterd, liefdevol, vloeiend. En het lopen is wandelen.
Je zit liefdevol, alert, oplettend, ongemotiveerd - je zit niet met een bepaald doel voor ogen, je geniet gewoon van hoe heerlijk het is zomaar te zitten en niets te doen, hoe ontspannend, hoe rustgevend het is...
Na een lange wandeling ga je onder een boom zitten en er steekt een briesje op om je af te koelen.
leder moment moet je je bij jezelf op je gemak voelen - zonder te proberen er iets aan te verbeteren, zonder te proberen iets aan te kweken, zonder iets te beoefenen.
Lopen is zen, zitten is zen, pratend of zwijgend, in beweging, niet in beweging, je essentie is ontspannen.

Je essentie is ontspannen: dat is het sleutelwoord.
Je essentie is ontspannen: om die uitspraak gaat het.
Doe wat je doet, maar blijf in je diepste kern ontspannen, koel, kalm, gecenterd.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 20 feb 2016, 19:55

gusteman schreef:Zoals ik reeds schreef hebben ervaringen in het verleden mij geleerd dat geen enkele kaart, boek of "waarzegger" in staat is om een exact beeld te scheppen; er wordt gewoon ingespeeld op vragen van mensen die zelf geen antwoorden weten te vinden.
De gegeven "antwoorden" zijn dan telkens weer dermate algemeen, wazig of nietszeggend dat ze op zowat elke situatie kunnen van toepassing zijn.
Niet echt wat ik verwacht van een "antwoord".

Maar ik ben best bereid om eens zo'n "dagkaart" uit te proberen, mijn vraag heb ik al klaar.
Ik zou alleen nog willen weten waar ik die kaart dan kan vinden.
Om met dat laatste even te beginnen (er is een topic aan besteed). voilà :wink:

Op een of andere wijze ben ik óf onduidelijk óf je leest mij niet vriendelijke vriend, getuige de door mij gekleurde woordjes die jij tussen tussen leestekens hebt gezet.
Alleen al het feit dat je je vraag 'klaar hebt' bewijst dat ik onduidelijk ben 'of dat je mij niet leest (begrijpt). :?
Je kunt je vraag niet al klaar hebben voor morgen.
Die vraag ontstaat pas bij ... ontspanning en concentratie.
Daarvoor kun je het beste even mediteren.
Ik schreef eerder ... (en zal een paar zaken accentueren -om nog maar eens te trachten duidelijker te zijn-):
Gast1 schreef:Even voor de goede orde: Tarotkaarten worden in een groot deel van Europa gebruikt als een vorm van kaartspel, dus gewoon als amusement.
Het leggen van tarotkaarten kun je zien als een manier om met behulp van symboolkaarten inzicht te krijgen in allerlei aspecten van het dagelijks leven.
Wat de tarot in ieder geval niet is, is een manier om de toekomst te voorspellen.
Tarotkaarten zeggen jou nooit wat jij moet doen en wat je moet laten. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leven.
De tarotkaarten kunnen je helpen om inzicht te krijgen in bepaalde kwesties.
Het leggen van tarotkaarten mag nooit de enige allesomvattende leidraad worden in je leven.

Althans, zo zie ik tarot zoals het hier dus ook wordt omschreven.
:wink:
Gast1 schreef:... er wordt niets voorgespiegeld. Je haalt de wijsheid (inzicht) uit de kaart of niet, wetende dat je de wijsheid (inzicht) al hebt.
Sommigen halen die wijsheid (inzicht) uit de kaart en anderen wuiven het weg als een voorspiegeling wat een orakel je zou brengen.
:wink:
Gast1 schreef:Ontspan je, adem diep en neem een vraag in gedachten.
Concentreer je en trek een tarotkaart door op onderstaande afbeelding te klikken.
:wink:

Duidelijker kan ik niet zijn ...

Plaats reactie