Drie stadia van het zien van Waarheid

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Vitharr » 03 mei 2016, 11:42

Het zich psychologisch openen van de mens voor waarheid, voor de instroom van onze God-Wijsheid, met andere woorden, de training die iedere ware Theosoof ondergaat, begint zodra hij innerlijk geraakt wordt en zijn hart geopend wordt — begint, ook al is hij zich daarvan niet bewust. Dit zich openen van het hart kan in drie stadia worden verdeeld. Deze stadia kennen we uit dat stelsel van Buddhisme dat in
China is ontstaan, nadat het uit India was gekomen. In het Sanskrit wordt dit het Dhyâni-stelsel genoemd, en in Japan staat het bekend als het Zen-stelsel van buddhistisch denken. Het wordt ongeveer als volgt onder woorden gebracht, en is evenzeer van toepassing op de Theosofie, omdat het Zen- of Dhyâni-stelsel van het Buddhisme niets anders is dan een tak van theosofisch denken.

Terwijl de leerling de pronaos van de tempel van wijsheid binnentreedt, en later de tempel zelf binnengaat, doorloopt hij drie fasen waarin zijn innerlijk zich opent — dat is de term die zij gebruiken. In de eerste fase nu zijn de bergen en zeeën van de aarde gewoon bergen en zeeën, en de leerling ziet in dat ze de moeite van studie en onderzoek waard zijn, en hij ziet en beseft hun pracht; maar het zijn slechts bergen en zeeën.

Maar door studie en een diep verlangen naar waarheid, start uiteindelijk de tweede fase in het psychologisch openen van zijn karakter, van zijn begripsvermogen, van zijn wezen. Hij beseft dat de bergen en zeeën, hoe prachtig ze ook zijn en hoe wonderbaarlijk de studie ervan ook is, uiteindelijk slechts uiterlijke aspecten, verschijningsvormen, phenomena zijn van de noumena erachter, de gevolgen van onzichtbare en verborgen oorzaken; en hij beseft in deze tweede fase van het openen van zijn wezen dat, als hij waarheid wil, hij de wetenschap omtrent de bergen en zeeën van de aarde dieper moet gaan bestuderen. Hij moet de oorzaken onderzoeken die ze deden ontstaan, de innerlijke oorzaken en energieën die de bergen en de zeeën hebben voortgebracht. Hij beseft dat de bergen en de zeeën, omdat ze gevolgen, phenomena, verschijningsvormen zijn – hoe relatief werkelijk ze ook mogen zijn – slechts illusie, mâyâ zijn, omdat de werkelijke waarheid erbinnen en erachter schuilgaat. En zijn hele wezen wordt door de gedachte aan dit mysterie in beslag genomen en omgeven.

Dan begint hij geleidelijk de diepzinnige wijsheid in te zien van het oude gezegde, dat het gehele universum een phenomenon is en daarom illusoir, maar alleen daarom illusoir omdat we het niet goed begrijpen. Het houdt niet in dat het universum niet bestaat. Dat is absurd en een onjuiste interpretatie. Hij beseft dat we het niet goed begrijpen, dat we erachter en erbinnen moeten zien. Het zichtbare moet het onzichtbare uitbeelden; het gevolg moet ons iets leren over de achterliggende oorzaken. In deze fase begint hij zich bewust te worden van zijn eenheid – en dit is het prachtigste deel van de tweede fase van
psychologische ontsluiering binnen dit stelsel van training, die de Theosoof doorloopt en zo liefheeft – hij begint zich bewust te worden van zijn werkelijke eenheid met al wat is, want hij beseft dat hij, als stoffelijke mens, louter een phenomenon, een gevolg is; dat hij in feite het voortbrengsel is van verborgen en onzichtbare oorzaken; dat achter het phenomenon van de stoffelijke mens, het menselijk geestelijke
noumenon staat. En hij wordt vervuld van ontzag, en een groots besef van schoonheid vermengd met diepe sympathie ontwaakt in zijn hart, omdat hij zich realiseert dat hij slechts één van al die wezens en
entiteiten en schepselen is die heel het universum vervullen. En vanaf dat moment begint hij in te zien dat ethiek niet louter een menselijke conventie is; dat moraliteit geworteld is in de structuur en substantie van de universele natuur zelf. Hij voelt intens zijn eenheid met al wat is. “Ik en mijn Vader zijn Eén.”

En dit leidt tot de derde stap van het zich psychologisch openen, en in deze derde stap beseft hij de wonderbaarlijke paradox van alles wat hij tevoren in de twee eerdere toestanden had leren kennen. In deze derde stap leert hij dat binnenwaarts en opwaarts, steeds verder opwaarts en niettemin steeds verder binnenwaarts, de bergen uiteindelijk het werkelijke zijn, en de zeeën in een bepaald wonderbaarlijk opzicht uiteindelijk werkelijk zijn, want ook al zijn ze illusoir voor ons relatief onvolmaakt ontwikkeld menselijk begrip, het is toch de fundamentele werkelijkheid die hen voortbracht, zoals ook wij als phenomena zijn voortgebracht.

Zo zien we dus tegelijkertijd dat de enige werkelijkheid het goddelijke is, en dat toch dit goddelijke, omdat het het volkomen werkelijke is, in zeker opzicht zelfs de illusoire verschijning van kosmische phenomena werkelijk maakt. En als we dit op onszelf toepassen, zien we in dat het enige werkelijke deel van de mens het goddelijke in hem is; en juist omdat dit goddelijke de werkelijkheid is, is dat volkomen stoffelijke phenomenon dat we de stoffelijke mens noemen, toch in een bepaald schitterend opzicht eveneens werkelijk. We zijn weer terug, de cirkel heeft zich gesloten. We komen terug bij het punt waar we aanvingen. Eerst waren er gewoon bergen en zeeën die de enige werkelijke dingen waren; en toen werden de bergen en zeeën herkend als slechts de gewaden, het kleed van verborgen, onzichtbare werkelijkheden; en toen bracht de volgende stap ons tot het besef dat juist omdat deze [oorzaken] werkelijke dingen zijn, ze geen essentiële onwerkelijkheden zouden kunnen voortbrengen; zodat de bergen en zeeën – een vreemde paradox – zowel werkelijk als onwerkelijk zijn. Gelukkig is de mens die deze derde stap kan begrijpen.

De sleutel tot het begrip hiervan is een andere gedachte, die ik opnieuw ontleen aan het Dhyâni-Buddhisme, omdat dit in het Westen behoorlijk bekend is, en wel vooral door de Zenbuddhistische geschriften van professor Suzuki uit Japan (van wie ik overigens dit fragment niet heb overgenomen). De Zen-gedachte is deze. Luister alstublieft met volle aandacht, omdat de betekenis zich zo moeilijk laat vatten. “In de wind van de bergen en de zon van de vlakten, in de schemer van de avond en de nevels van de morgenstond, klinkt luid de roep: DAT alleen was, is, en zal zijn.” Het hele universum is DAT, en al zijn phenomena zijn de voortbrengselen van goddelijke noumena, van het goddelijk denken; zodat ze alle wezenlijk verenigd zijn in een goddelijke eenheid. Op enigszins pragmatische wijze kunnen we deze gedachte terugbrengen tot het idee dat alle mensen broeders zijn, dat elk zijn broeders hoeder is.

Ziet u het pad, de juiste wijze van handelen, voor u? Elke afwijking van dit pad houdt in dat u zich tegenover heel de universele natuur opstelt. Er bestaat een weg naar vrede en geluk en wijsheid en kracht. Want zodra een mens zich realiseert dat hij één is met de Natuur, en dat de Natuur één is met hem, stemt zijn bewustzijn zich vibratorisch af op het ritmisch kloppen van het kosmische hart. En juist daarom kunnen de grote wijzen en zieners wonderen verrichten in de wereld: genezen en opwekken; het bewustzijn behouden na de dood; de denkende ego naar verre streken overbrengen en daar zelfbewust denkend vertoeven en alles zien wat om hen heen gebeurt; en nog veel meer. Want het Universum en wij zijn één. Er is maar één leven en dit leven is tevens kosmisch denken.

Bron: http://www.stichtingisis.org/theosofie/Waarheid
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door taigitu » 03 mei 2016, 12:27

Vitharr schreef:
Ziet u het pad, de juiste wijze van handelen, voor u? Elke afwijking van dit pad houdt in dat u zich tegenover heel de universele natuur opstelt. Er bestaat een weg naar vrede en geluk en wijsheid en kracht. Want zodra een mens zich realiseert dat hij één is met de Natuur, en dat de Natuur één is met hem, stemt zijn bewustzijn zich vibratorisch af op het ritmisch kloppen van het kosmische hart. En juist daarom kunnen de grote wijzen en zieners wonderen verrichten in de wereld: genezen en opwekken; het bewustzijn behouden na de dood; de denkende ego naar verre streken overbrengen en daar zelfbewust denkend vertoeven en alles zien wat om hen heen gebeurt; en nog veel meer. Want het Universum en wij zijn één. Er is maar één leven en dit leven is tevens kosmisch denken.

Bron: http://www.stichtingisis.org/theosofie/Waarheid
Bovenstaande tekst bevat voor mij de wijze waarop ik streef mijn leven te leven.
Als deeltje van het universum ben ik onderhevig aan haar Natuurlijke Wetmatigheid.
En dat pad te zien en op juiste wijze te handelen is lastig en tegelijkertijd zo heerlijk als
je juist kan handelen.
Als je in een Natuurlijke flow raakt en daar langer in kan verblijven, dan kunnen er
inderdaad 'wonderen' gebeuren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Gast1 » 03 mei 2016, 13:05

Ik heb daar niets aan toe te voegen.
Het is zoals Gottfried de Purucker het schrijft en taigutu het onderschrijft:

"Als je in een Natuurlijke flow raakt en daar langer in kan verblijven, dan kunnen er inderdaad 'wonderen' gebeuren."

Speciaal voor gusteman; let op mijn onderschrift :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Vitharr » 03 mei 2016, 19:44

Taigutu? :shock: Omg, dat ik dat nog mee mag maken zeg. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door taigitu » 03 mei 2016, 20:06

Vitharr schreef:Taigutu? :shock: Omg, dat ik dat nog mee mag maken zeg. :mrgreen:
?????? Wat heb ik gedaan....? Je schrijft zelfs mijn naam verkeerd?
Laatst gewijzigd door taigitu op 03 mei 2016, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Vitharr » 03 mei 2016, 20:07

taigitu schreef:Bovenstaande tekst bevat voor mij de wijze waarop ik streef mijn leven te leven.
Als deeltje van het universum ben ik onderhevig aan haar Natuurlijke Wetmatigheid.
En dat pad te zien en op juiste wijze te handelen is lastig en tegelijkertijd zo heerlijk als
je juist kan handelen.
Als je in een Natuurlijke flow raakt en daar langer in kan verblijven, dan kunnen er
inderdaad 'wonderen' gebeuren.
Daar heb ik helemaal niets aan toe te voegen. Ik ervaar het precies eender.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Vitharr » 03 mei 2016, 20:10

taigitu schreef:
Vitharr schreef:Taigutu? :shock: Omg, dat ik dat nog mee mag maken zeg. :mrgreen:
?????? Wat heb ik gedaan....? Je schrijft zelfs mijn naam verkeerd?
Precies. Ik had het ook niet tegen jou, maar over iemand die op je lijkt. Kijk maar in Pierre's bericht erboven.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door taigitu » 03 mei 2016, 20:12

Vitharr schreef: Daar heb ik helemaal niets aan toe te voegen. Ik ervaar het precies eender.
Aha, je plaatste je reactie net een seconde voor mijn aanvulling/wijziging.
Leuk dat we op dezelfde lijn zitten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door taigitu » 03 mei 2016, 20:15

Vitharr schreef:
taigitu schreef:
Vitharr schreef:Taigutu? :shock: Omg, dat ik dat nog mee mag maken zeg. :mrgreen:
?????? Wat heb ik gedaan....? Je schrijft zelfs mijn naam verkeerd?
Precies. Ik had het ook niet tegen jou, maar over iemand die op je lijkt. Kijk maar in Pierre's bericht erboven.
Oké, dat zie ik nu pas. Ik heb daar overheen gelezen. Door het vraagteken bij mijn naam viel het me pas op.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Vitharr » 03 mei 2016, 21:05

En dat is een prachtige eigenschap. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Gast1 » 04 mei 2016, 09:04

Reactie Pierre: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :mrgreen:

Gast1

Re: Drie stadia van het zien van Waarheid

Bericht door Gast1 » 04 mei 2016, 09:06

Vitharr schreef:
taigitu schreef:Bovenstaande tekst bevat voor mij de wijze waarop ik streef mijn leven te leven.
Als deeltje van het universum ben ik onderhevig aan haar Natuurlijke Wetmatigheid.
En dat pad te zien en op juiste wijze te handelen is lastig en tegelijkertijd zo heerlijk als je juist kan handelen.
Als je in een Natuurlijke flow raakt en daar langer in kan verblijven, dan kunnen er inderdaad 'wonderen' gebeuren.
Daar heb ik helemaal niets aan toe te voegen. Ik ervaar het precies eender.
Dus jij hebt dat streven ook Vitharr?

Plaats reactie