Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
gusteman

Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 15 jul 2016, 03:00

Dit zal de komende weken de vraag zijn die bij veiligheidsdiensten voor stress en hoofdpijn zal zorgen: welke stad of evenement wordt het volgende doelwit?

Opvallend bij deze aanslag in Nice is het gebruik van een vrachtwagen als stormram om ermee door een massa te ploegen.
Springstoffen, of de benodigde componenten ervoor, kunnen getraceerd worden. Daar kunnen veiligheidsdiensten mee aan de slag om eventuele aanslagen te verijdelen.

Maar eens terroristen alledaagse gebruiksvoorwerpen gaan gebruiken als wapen dan valt er niks meer op te sporen, dan staan de veiligheidsdiensten machteloos.

Frankrijk verkeert op dit ogenblik, nu 8 maanden na de bloedige aanslagen in Parijs, nog steeds in een opperste staat van waakzaamheid. En dat heeft niet kunnen beletten wat gisteravond, donderdag 14 juli (nota bene de Franse nationale feestdag), in Nice is gebeurd.

Er was nochtans al een precedent: Apeldoorn, Koninginnedag 30 april 2009, toen Karst Tates zijn Suzuki Swift gebruikte als stormram.

We krijgen woelige maanden, waarschijnlijk zelfs jaren, voor de boeg.

Trieste balans, volgens de persbronnen, op dit ogenblik: 75 doden, 15 in kritieke toestand, minstens 50 gewonden.
En zoals steeds zal dit aantal onvermijdelijk stijgen de komende uren, eens alle diensten volledig gecoördineerd samenwerken.

Op YouTube zijn al heel wat video's te vinden, wie ze wil bekijken kent de weg.

En dan nu nog uitkijken hoe lang het duurt vooraleer de stereotiepe gekken datzelfde YouTube gaan vervuilen met "bewijzen" over de zoveelste "false flag" aanval.

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 04:47

Jeetje gusteman ... :shock: :shock: :shock:

Dat bericht was nog niet tot mij gekomen.
Wat verschrikkelijk zeg.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 15 jul 2016, 04:57

Ja, beste Gast1, de symboliek van de aanslagen van de afgelopen acht maanden laat aan duidelijkheid niets te wensen over: de westerse democratische principes zijn een doorn in het oog van bepaalde extremisten.

Reden te meer om eraan te blijven vasthouden, vrijheid van mening en van meningsuiting mag niet verloren gaan, ook al kost dit de maatschappij zware offers.

Ben benieuwd hoe de Belgische overheid zal reageren. Volgende donderdag is de nationale feestdag, zoals altijd met een nationaal défilé en groot vuurwerk in Brussel. Maar ook alle andere grote steden hebben tal van evenementen georganiseerd waar traditiegetrouw grote massa's op af komen.

De komende dagen zal blijken of men hier te lande zwicht voor de dreiging van een paar fanatiekelingen, of dat men gewoon alles laat doorgaan, met eventueel strengere controles en beperkingen qua toegankelijkheid.

Ik zal het alvast op de voet volgen. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 15 jul 2016, 05:23

Ik ben net wakker en start mijn computer om de kranten te lezen en zie de aanslag in Nice.
Afschuwelijk !!

Toevallig had ik deze week nog een gesprek met mijn man waarin ik zei dat de wereld zo veranderd is en Europa ook.
En ik sprak met hem over het bericht van het hoofd van onze terroristendienst die ineens moet toegeven dat er met de vluchtelingenstroom veel IS aanhangers zijn meegelift.
Meneer van die dienst achtte dat eerst onwaarschijnlijk, maar geeft het nu toe.
Iets wat burgers allang wisten.
Ze worden zelfs opgehaald door anderen terroristen die hier al zitten, sommige al heel lang.

En ik sprak met mijn man over onze vakantie`s daar 5 jaar lang .
Onze eerste vakantie toen we 19 jaar waren, bij Le Dramont, de kuststrook waar ook Nice is.
Hoe we daar zo onbezorgd liepen , genieten van het leven daar.
Maar dat ze nu voor het eerst de strandpolitie een wapen mee gaan geven, voor als er een gek een aanslag wilt gaan plegen op de stranden .

En nu deze aanslag.
Wat verschrikkelijk en afschuwelijk.
Ik heb met woede de berichten gelezen net in de kranten en de filmpjes en foto`s gezien.

Wat een rotwereld is het geworden door die vuile terroristen.
Gusteman, good luck volgende week.
Belgie zal in opperste paraatheid zijn.

Nice.....................long time ago liep ik daar , kijkend naar de middellandse zee en de palmbomen bij de boulevard met een prachtig gevoel en blijdschap..........net als die mensen die daar gisteren rondliepen.


Viva La France !

Mijn gedachten zijn bij jullie !

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door univers » 15 jul 2016, 07:39

Verschrikkelijk wat er gebeurd is.
Dit soort aanslagen kan men niet voorkomen.
Dit kan overal gebeuren, is ook niet te voorkomen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door herman50 » 15 jul 2016, 07:42

laat nou geen slapende honden wakker maken , maar dan is de Tour er -tot heden!!-nog genadig vanaf gekomen , als je daar wat flikt heb je ook flink wat gewonden/doden ... als je die die berg van gisteren zou nemen plus een rot plek om bij te komen ,,,, aan de andere kant ,moet je dan alles laten om een paar gekken, nee toch zeker ,buiten dat het eigenlijk een zooi slappe gasten zijn , nee allemaal met die handdoek voor der bakkes, flink hoor
Europa ea doen eigenlijk te weinig tegen die gasten én aanhangers ... :peace:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 15 jul 2016, 08:56

Ik denk dat ze de tour met rust laten omdat de beveiliging daarvan zeer hoog is.
Ze zijn bij de tour alerter op dit soort dingen omdat men het juist daar verwacht.

Maar eerlijk gezegd, kun je je beschermen tegen dit soort acties?
Denk het niet.
Deze lone wolves zijn moeilijk te traceren, zij plannen aanslagen op eigen houtje en op onverwachte locaties om zo veel mogelijk schade te veroorzaken.
Iedere veiligheidsdienst was tijdens de ramadan extra op zijn hoede voor aanslagen omdat er de afgelopen twee jaar juist in deze periode aanslagen werden gepleegd maar deze keer willen ze juist net na de ramadan aanslagen plegen voor een groter verrassingseffect.
Wat ik het meeste vrees is een aanslag op een markt of een winkelcentrum al dan niet overdekt.
Je zag het laats in Istanboel op een markt weer gebeuren en dat hoeft niet persé met een auto te zijn, denk aan een machine geweer dat leeggeschoten word of in een overdekt winkelcentrum waar men een buisje met een dodelijk virus breekt.
Wij zijn al langere tijd in staat van oorlog met een schier ongrijpbare vijand, het enige wat ons rest is alert zijn op verdachte zaken vooral daar waar veelmensen bijeenkomen.
Omdat er hier nog geen aanslagen zijn geweest betekent het nog niet dat wij op onze lauweren kunnen rusten en alles aan de veiligheidsdiensten kunnen overlaten ook wij als burgers moeten waakzaam zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door taigitu » 15 jul 2016, 09:05

Wat ik vanmorgen over deze aanslag hoorde op het nieuws is dat deze chauffeur van de
vrachtwagen bekend was bij de politie. Maar zover bekend niet geradicaliseerd was.
Het kan dus heel goed zijn dat dit geen terroristische aanslag was.
Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling dat door alle gebeurtenissen die terrorisme als
basis hebben, ieder nieuw geweld die niet vanuit een fundamentalisme gepleegd wordt
allereerst die sticker krijgt opgeplakt. Hiermee wordt de angstfactor voor terrorisme, wat
wereldwijd speelt, en waarbij je als man/vrouw op de straat iedere moslim(a)
wantrouwend bekijkt alleen maar versterkt. Zo wil en ga ik niet leven........ Het is juist
precies wat deze fundamentalisten willen bereiken, dat wij bij iedere knal die we horen
onder de tafel duiken.
één uur geleden
Dader was bekende van de politie

De man die de aanslag in Nice pleegde was een bekende van de politie, maar was niet in
beeld bij de veiligheidsdiensten. Dat melden bronnen binnen de politie aan persbureau Reuters. Het gaat om een 31-jarige Fransman van Tunesische afkomst. Hij zou volgens Franse media zijn veroordeeld voor geweld en wapenbezit.

NOS
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 09:11

Inderdaad en daarom weet ik dat ik dit hieronder niet dien te schrijven en eigenlijk dient niemand iets te schrijven.

Ik ga vaak fietsen en hier nét over de grens bevindt zich een burgervliegveld.
Ik kan daar met in mijn zadeltassen op mijn fiets of grote rugzak zomaar respectievelijk langs massa's mensen fietsen of in de grote hal naast massa's mensen gaan staan.
Zonder dat dat gecontroleerd wordt wat ik in de zadeltassen of in mijn grote rugzak heb.

De heel grote massa mensen komt dit weekend, daar er een heel groot muziekfestival is, *klik* ...

Dat soort aanslagen kan overal gebeuren ... zelfs gewoon in een slapend dorpje waar één keer per jaar een feest is met bijvoorbeeld 250 mensen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 15 jul 2016, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 15 jul 2016, 09:12

Een reactie van Bert Koenders.
Desondanks klinkt ook strijdbaarheid. Minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) spreekt in een reactie van "opnieuw een wrede en afschuwelijke misdaad tegen de menselijkheid''.

"We moeten gezamenlijk onze vuist nog krachtiger ballen tegen de epidemie van terroristisch geweld'', zegt de bewindsman.

Hoe dan?
Tot dusver zie je weinig daadkracht.
Worden haatpredikers die aansporen tot dit soort daden het land uit gezet?
Nee.
Worden jihadisten die ze al langere tijd op het oog hebben het land uitgezet?
Ook niet.

Ik ben er een voorstander van deze lui op te pakken en naar een land te brengen waar hun idealen heersen en grenzen dicht.
Strengere grenscontroles zijn geen garantie dat deze ratten weer terug kunnen komen, maar ook al zal je drie á vier van de tien kunnen tegenhouden dat helpt allicht iets.
Deze lui ongebreideld toegang geven tot je land is zeer onwenselijk.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 09:18

Het is niet ondenkbaar dat 'het volk' in opstand gaat komen.
Elke aanslag, terroristisch of niet - ook deze dader was een getinte man van Tunesische afkomst- is olie op het voor voor de rechts-extremisten.
Ik denk dat Wilders zijn voorbereidingen al goed aan het treffen is voor de aanstaande verkiezingen.
Die partij gaat zetels halen ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 15 jul 2016, 09:28

De Tunesische man (Telegraaf) die dit heeft gedaan
Afbeelding
is een levensgevaarlijke idioot, ongeacht zijn motieven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 15 jul 2016, 09:32

Gast1 schreef:Het is niet ondenkbaar dat 'het volk' in opstand gaat komen.
Elke aanslag, terroristisch of niet - ook deze dader was een getinte man van Tunesische afkomst- is olie op het voor voor de rechts-extremisten.
Ik denk dat Wilders zijn voorbereidingen al goed aan het treffen is voor de aanstaande verkiezingen.
Die partij gaat zetels halen ...
Ik denk ook dat Wilders hier wel bij vaart.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door taigitu » 15 jul 2016, 09:38

Gast1 schreef: - ook deze dader was een getinte man van Tunesische afkomst-
Bedoel je hiermee te zeggen dat daar alle terroristen vandaan komen?
Want dit is nou wat ik bedoel dat we mensen met een tintje of een bepaalde religie gaan
wantrouwen. De angst wordt dermate uitvergroot dat we bij iedere gebeurtenis momenteel
het eerst denken aan terrorisme. Het verziekt de maatschappij al door aanslagen die
werkelijk door fundamentalisten worden uitgevoerd. Maar we gaan lijden aan tunnelvisie.
Ik zou als man of vrouw met een tintje me hier, zelfs in Nederland, behoorlijk ongelukkig
voelen. En dan zal je als vluchteling met een tintje hier je heil zoeken........
De leiders van IS vieren feest door hoe wij op alle geweld, ook als die niet door hun is geregisseerd, reageren.
En Wilders wrijft in zijn handen...... voor hem zijn het 'handreikingen' zo voor de verkiezingen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 15 jul 2016, 09:46

Jammer dat er weer meteen een link naar vluchtelingen gelegt wordt.
Al begrijp ik het wel omdat daardoor inderdaad ook extremisten binnen komen.
Maar of het nu gaat om een gestoorde Nederlander, Belg,Fransman/Tunesiër zoals nu daar een
dodenrit maakte, laten we oppassen om niet vóór dat we precies weten wíé en waarom
iemand dit doet, al met de vinger richting een bepaalde groep wijzen.
Dat wakkert (algemene) vreemdelingenhaat aan, tot hier in dorpen, scholen, buren aan toe indien het vluchtingelingen zijn....helemaal als ze uit landen komen waar 'gelovige' extremisten
de dienst uit willen maken.
(doen sommige bekrompen lui nog steeds óók bijv. naar Duitsers..zijn nazi's..dus fout!)

Hoe kan men nu overal de mensen nog beschermen...dat is toch onmogelijk!

En op dit moment rijden er bijvoorbeeld honderden bussen dwars door Belgïe, Frankrijk,Spanje,
maar ook in de rest van Europa om mensen naar hun vakantiebestemming te brengen....
Waar onderweg taloze stops bij restaurants zijn, het 'verbaasde' me ergens dat tot nu toe daar
nog geen aanslagen zijn gepleegd. Willen ze honderden mensen tegelijk 'pakken', kunnen ze
daar 'succes' hebben omdat er volgens mij daar geen extra beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.
Dat komt naderhand denk ik wel indien er éérst op zulke massale pleisterplaatsen zoiets afschuwelijks gebeurd is... [think]

Nietemin, gewoon op reis gaan, we kunnen nu eenmaal nooit ons lot ontlopen!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 10:21

taigitu schreef:
Gast1 schreef: - ook deze dader was een getinte man van Tunesische afkomst-
Bedoel je hiermee te zeggen dat daar alle terroristen vandaan komen?
Nee, sorry dat ik zo overgekomen ben en ik begrijp dat dit inderdaad ook zo gelezen kan worden.
Toch zal het merendeel van de bevolking dit zo lezen.
Ikzelf denk menige autochtone Nederlander zich vaker een voorbeeld kan nemen aan de meeste getinte mensen.
Mensen (gezinnen) die hier prima geïntegreerd zijn, de taal goed spreken en werken voor de centen en al langer leven in Nederland.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 15 jul 2016, 11:02

Had dit al klaar, zag nu pas dat je gereageerd had, ik plaats het ongewijzigd.

Ik las hier helemaal niet uit Gast1 dat je bedoelde dat 'alle' terroristen daar dan vandaan komen...
Wel dat het vooral getinte mensen zijn tot nu toe die aanslagen pleegden,zoals deze man van oorsprong Tunesisch en dus ook getint was. Het is maar hoe je het leest denk ik dan.
Dat ook in Tunesïe veel extremisten zitten hebben we allemaal kunnen volgen in het nieuws, want ooit is vooral vanuit Tunesïe meen ik me te herinneren, de bal gaan rollen doordat daar een grote opstand uitbrak tegen dictators, toch?
Even los hier van:
Plus ook hier in ons land zijn ook uit Tunesïe extreme Islam aanhangers speciaal gekomen om te proberen mensen te ronselen om zich bij hen aan te sluiten, maar óók om de hier heen uit Tunesïe gevluchte landgenoten te bedreigen die daar niets van moeten hebben, was onlangs op tv.
Dat heeft zich als een olievlek naar andere landen verspreid met oorlogen als gevolg,én er
een grote vluchtelingenstroom op gang is gekomen dat z'n weerga niet kent.
Wat in die landen al heel lang aan de gang was, speelt zich nu ook hier rondom ons af en eigenlijk vlak 'voor onze deuren' inmiddels. Morgen kan in Utrecht bijv. zonder er op bedacht te zijn een grote
aanslag plaats vinden...kan ook in Groningen of Tilbug gebeuren natuurlijk om maar iets te noemen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 13:08

Lieve Susan, sta mij toe op een later moment te reageren.
Vandaag is het heel erg spannend voor mij geworden na 10:30 uur.
Mijn hoofd staat er even niet naar om hier zorgvuldig op te reageren.
Liefs van Gast1 :wink:

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 15 jul 2016, 14:04

univers schreef:Dit soort aanslagen kan men niet voorkomen.
Volledig onmogelijk maken is inderdaad een utopie, maar je kan het wel extreem moeilijk maken. En ik heb de indruk dat in dit geval (naar mijn mening) de veiligheidsmaatregelen ontoereikend waren. De vrachtwagen is eerst minstens één controlepost moeten passeren vooraleer hij de weg vrij had. Dat had wel anders gekund, en daarvoor hoeven geen enorme middelen aangewend te worden.
Je kan bijvoorbeeld alle toegangswegen (ook in een stad zoals Nice) dermate afsluiten dat enkel nog voetgangers toegang hebben tot grote evenementen. Ook in 2009 in Apeldoorn was het te makkelijk om met een gemotoriseerd voertuig doorheen de afzettingen te komen. Daar heb ik trouwens toentertijd ook op gewezen hier op het forum.
Wegen afsluiten kan elke stad door zijn wagenpark (vuilniswagens, tractoren met aanhangwagen, vrachtwagens en bestelwagens) in te zetten als barricade. Een groot deel van die voertuigen moeten achteraf toch ter plaatse komen om op te ruimen. Ook brandweervoertuigen en ziekenwagens kunnen ingezet worden, met het voordeel dat die al meteen ter plaatse zijn indien zich een drama zou voordoen.
In het geval van Nice werd ook geen rekening gehouden met de bestaande kennis, namelijk dat IS zijn aanhangers gevraagd heeft alle mogelijk denkbare middelen in te zetten, waarbij zelfs expliciet werd verwezen naar motorvoertuigen.
herman50 schreef:Europa ea doen eigenlijk te weinig tegen die gasten én aanhangers ...
Er bestaat inderdaad een mogelijkheid om het anders aan te pakken.
Indien de internationale gemeenschap, bijvoorbeeld via de Verenigde Naties, samen besluit om IS te erkennen als een "natie zonder land", net zoals na WO II is gedaan voor de Joodse ontheemden.
Dan kan een stuk grondgebied (ik zou voorstellen een lap grond in Syrië, in de hoek waar de grenzen van Irak, Syrië en Turkije samenkomen) aan IS worden toegekend waar al hun aanhangers kunnen komen wonen.
Eens dat is bereikt valt IS onder de internationale wetgeving. Dan kan je die natie economisch schaakmat zetten, je kan er echter ook al hun aanhangers naartoe deporteren. Nu gebeurt het omgekeerde: we moeten wachten tot die terugkeren van een verblijf bij IS om ze daarna hier in de gevangenis te stoppen.
Indien IS een soevereine staat zou zijn, begrens door Irak, Turkije en Syrië, dan kan die onder controle worden gehouden; bij eventuele machtshonger kan je sneller ingrijpen.
Je kan hun leiders internationaal ter verantwoording roepen, maar vooral: het geeft de mogelijkheid om rond de tafel te gaan zitten en hen de kans te bieden om na&ar hen te luisteren.
Die mogelijkheid bestaat nu niet: IS zit in een verdomhoekje (waar ze zich wel zelf hebben in gemanoeuvreerd) en zoals het spreekwoord zegt "een kat in het nauw maakt rare sprongen".
Maar net zoals Patton ooit zei "laat ons samengaan met de restanten van het Duitse leger tegen de Russen, want ooit zullen we er toch moeten tegen strijden" stel ik nu "laat ons samen rond de tafel gaan zitten met IS, want vroeg of laat zullen we dat toch moeten doen".
Beter nu dan na nog maar eens honderden tot duizenden slachtoffers.
Fenna schreef:Ik denk dat ze de tour met rust laten omdat de beveiliging daarvan zeer hoog is.
Ze zijn bij de tour alerter op dit soort dingen omdat men het juist daar verwacht.
Dat is inderdaad zo, maar er komt meer bij kijken. Aanslagen hebben niet alleen tot doel om angst, twijfel en verwarring te zaaien, ze dienen ook altijd een bepaalde symboliek. En de meeste daders zijn lieden die in het Westen zijn opgegroeid, waar zij van kinds af mee opgingen in sportmanifestaties die gepaard gaan met een zekere verering van sporthelden.
Ook het EK bleef gespaard van aanslagen en dat is deels te wijten aan het gegeven dat de typisch grote voetballanden onderuit zijn gehaald door "underdog" landen. Hier vinden de terroristen geen symboliek in die overeenkomt met hun verzuchtingen.
In Nice echter had je een perfect symbolisch doelwit: de viering van alle democratische beginselen waar extremisten het niet mee eens zijn.
taigitu schreef:Wat ik vanmorgen over deze aanslag hoorde op het nieuws is dat deze chauffeur van de
vrachtwagen bekend was bij de politie. Maar zover bekend niet geradicaliseerd was.
Het kan dus heel goed zijn dat dit geen terroristische aanslag was.
Wanneer je enkel dit argument in ogenschouw neemt dan klopt deze redenering.
Ga je echter kijken naar alle andere aanwezige feiten dan kan het niet anders zijn dan een daad die door extremisme werd gevoed, dus wel degelijk terrorisme.
Gast1 schreef:Dat soort aanslagen kan overal gebeuren ... zelfs gewoon in een slapend dorpje waar één keer per jaar een feest is met bijvoorbeeld 250 mensen.
Dat "kan" inderdaad, beste Gast1, maar dat soort evenementen mist een symbolische waarde, en symboliek is een basisargument voor alle vormen van terrorisme.
Fenna schreef:Tot dusver zie je weinig daadkracht.
Worden haatpredikers die aansporen tot dit soort daden het land uit gezet?
Nee.
Worden jihadisten die ze al langere tijd op het oog hebben het land uitgezet?
Ook niet.
Je kan onmogelijk actie voeren tegen mensen die de democratische rechten aanvechten door net die rechten weg te nemen. Vrijheid van meningsuiting en recht op een eerlijke behandeling (voor de wet is iedereen gelijk) kan je niet selectief gaan toepassen. dat geldt ofwel voor iedereen, ofwel voor niemand.
Je trapt hier in de val die wordt uitgezet door de terroristen: je toont bereidheid om verworvenheden af te schaffen.
En dat is nu net wat ze willen bereiken: aantonen dat democratische waarden geen echte waarden zijn.
Gast1 schreef:Ik denk dat Wilders zijn voorbereidingen al goed aan het treffen is voor de aanstaande verkiezingen.
Die partij gaat zetels halen ...
Dat zou dan enkel aantonen dat datgene wat ik altijd beweerd (de doorsnee burger is te dom en te onwetend om op degelijke manier zijn vertegenwoordigers te kiezen) ook inderdaad klopt met de werkelijkheid.
En hier kan natuurlijk gaan geargumenteerd worden "ja, wat is dat dan, de werkelijkheid?" Maar dat is dan wel een nep-argument, figuurlijk de kop in het zand steken.
Gast1 schreef:Ikzelf denk menige autochtone Nederlander zich vaker een voorbeeld kan nemen aan de meeste getinte mensen.
Mensen (gezinnen) die hier prima geïntegreerd zijn, de taal goed spreken en werken voor de centen en al langer leven in Nederland.
Inderdaad, beste Gast1, en dat geldt niet alleen voor Nederland maar zelfs voor de hele planeet.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door taigitu » 15 jul 2016, 15:01

gusteman schreef:
taigitu schreef:Wat ik vanmorgen over deze aanslag hoorde op het nieuws is dat deze chauffeur van de
vrachtwagen bekend was bij de politie. Maar zover bekend niet geradicaliseerd was.
Het kan dus heel goed zijn dat dit geen terroristische aanslag was.
Wanneer je enkel dit argument in ogenschouw neemt dan klopt deze redenering.
Ga je echter kijken naar alle andere aanwezige feiten dan kan het niet anders zijn dan een daad die door extremisme werd gevoed, dus wel degelijk terrorisme.
Er zijn nog weinig feiten bekend (een uurtje op het nieuws) en het gaat mij erom dat men direct uitgaat van terrorisme zonder de feiten te kennen.
Het zou zomaar iemand kunnen zijn die iets heftigs heeft ervaren waardoor hij helemaal doorslaat. Denk aan de piloot die zelfmoord pleegde en het vliegtuig laat neerstorten en zo 150 mensen de dood injoeg......
Om deze aanslag zonder verdere kennis dan alleen het bebricht en dat direct te linken aan terrorisme zonder de feiten te kennen wordt er meer angst toegevoegd. En die angst is één van de redenen waarom Wilders zo'n grote achterban kreeg en nu zelfs de grootste partij is, met de kans dat hij straks misschien werkelijk ministerpresident is van Nederland. Oorzaak en gevolg. En dat komt omdat een groot aantal mensen gewoon bang zijn van wat momenteel allemaal gebeurt. Mensen die zich niet verdiepen in de politiek maar zich spiegelen in de manier waarop Wilders zijn mondje roert en datgene zegt waar zij bang voor zijn. En door mensen waarvan je zou verwachten dat ze intelligent genoeg zijn, zelfs goede zakenlui, maar die op de een af andere manier denken beter te worden als Wilders aan het bewind komt waarom ze op hem hebben gestemd en zullen gaan stemmen?
Dat is de reden waarom ik mijn reactie plaatste. Laat eerst duidelijk zijn wie dit heeft gedaan en waarom?
Gast1 schreef:Ikzelf denk menige autochtone Nederlander zich vaker een voorbeeld kan nemen aan de meeste getinte mensen.
Mensen (gezinnen) die hier prima geïntegreerd zijn, de taal goed spreken en werken voor de centen en al langer leven in Nederland.
We kunnen een voorbeeld nemen aan ieder mens die op een normale manier in zijn levensonderhoud voorziet, of op een normale manier omgaat met de sociale zekerheden indien hij of zij daar afhankelijk van is. Maar door angst ontstaat er steeds meer een WIJ/ZIJ-maatschappij. En dat kan eindigen in een (burger)oorlog?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie