Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door taigitu » 20 jun 2016, 11:03

Vanuit het vak 'Wetenschap in Beeld' hebben Bastiaan de Groot, Peter Riksten en Marloes
ten Kate een korte film gemaakt over de wetenschap achter een bijna-doodervaring.
Twee neurowetenschappers, prof. dr. Holstege en dr. Kortekaas, komen aan het woord en
geven hun visie op de vraag of een bijna-doodervaring betekent dat het bewustzijn los
kan bestaan van het brein.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2016, 13:48

Ik ga 'm zo meteen bekijken.
Een BDE heb ik nimmer gehad, maar wel een heuse 'uittreding'.
Dat zou best (ook) eens een bewustzijn kunnen zijn geweest, los van ... lichaam.
Toen ik bovenstaande zin typte, vroeg ik mij af of 'mijn' brein niet het bewustzijn (beter gezegd ende geschreven: een gedeelte daarvan) is.

Ik ga eerst afwassen, en daarna het filmpje bekijken.

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2016, 14:17

En gezien.
Bij mijn 'uittreding' op 35-jarige leeftijd, geraakte 'iets' los van mijn lichaam, zoals ook in het filmpje te zien was.
Dat voelde onbeschrijflijk goed, en dat gevoel is mij altijd bij gebleven.
Dat gevoel beleefde ik tijdens die uittreding in die uittreding.
Het voelde alsof die 'energie' of 'kracht' dat onbeschrijflijke gevoel had (en ook dat vond ik heel bijzonder).
Het was een soort van 'bevrijding', een soort van zweven (en ik droom tegenwoordig weer vaker dat ik kan vliegen).
Ik maakte echter geen 'contact' met individuen, het voelde eerder alsof ik met 'alles' contact had, maar niet meer met mijn lijf.
Heel vreemd maar ook heel fijn.

De twee neurowetenschappers, prof. dr. Holstege en dr. Kortekaas, hebben gesproken en hun visie op de vraag of een bijna-doodervaring betekent dat het bewustzijn los kan bestaan van het brein.
Fijn is dat, maar voor mijn 'weten' voegt het minder dan niets toe, behalve dat het filmpje mijn gevoel weer terughaalde.
Dat voelde als een cadeautje.

Maar de woorden bewustzijn en brein houden mij nog even bezig ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door univers » 20 jun 2016, 15:35

Maar de woorden bewustzijn en brein houden mij nog even bezig ...
Ik zit er ook mee.
Bij mijn is het brein en bewustzijn los van elkaar.
Bewustzijn, zie ik als mijn "IK".
Brein is een onderdeel van de jas die we in dit leven geleend hebben.
Je brein is de opslag van het geen je in dit leven leer.
Je bewustzijn is het weten, wat je in dit leven meestal vergeet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Tardis » 20 jun 2016, 16:02

Bijna-doodervaring of even-doodervaring? Ik vind de tweede term beter om te omschrijven wat er bedoeld wordt. Immers, als in een ziekenhuis de apparatuur geen enkele hersenactiviteit meer meet heet de patiënt met een Engelse term een 'flatliner' en is hersendood. In het traditionele westerse denken wordt bewustzijn veroorzaakt door onze hersenen. Dus in het westerse denken staat hersendood dan gelijk aan dood. Hersenen kunnen korte tijd zonder zuurstof voordat onherstelbare schade optreedt en de dood onomkeerbaar is geworden. Maar als het door ingrijpen van kundige artsen lukt om iemand die hersendood is weer tot leven te wekken dan is iemand letterlijk uit de dood herrezen. 'Even-dood' in plaats van 'bijna-dood'.

Een klein percentage patiënten heeft tijdens de periode die de hersendood duurde toch ervaringen. Volgens het traditioneel westerse denken kan dit niet. De opvatting dat dit niet kan ligt dicht bij de veel gehoorde opmerking "Dit mag/kan niet volgens mijn geloof'. Want dat bewustzijn door onze hersenen wordt opgewekt is een nooit bewezen stelling die toch de basis vormt van een breed gedragen opvatting. Dat heet dan een axioma. Een axioma is een chic woord voor een geaccepteerde vorm van een geloof.

Een van de sprekers in het filmpje is een voorbeeld van dit denken. Ik noem het 'inside the box denken': Bewustzijn blijft binnen de hersenpan. Op het moment dat je 'outside the box' gaat denken, dus dat bewustzijn ook buiten de hersenpan bestaat, opent er zich een wereld aan oplossingen voor vooralsnog onverklaarbare verschijnselen.

Het inmiddels wel bekende (maar nog niet wetenschappelijk verklaarde) verschijnsel dat een atoom alleen bestaat als een waarnemer besluit om naar een atoom te gaan kijken en te meten waar dat atoom zich bevindt, zou al voldoende indicatie moeten zijn dat bewustzijn een grote rol speelt in de door ons waargenomen natuur. Zie hiervoor het twee spleten experiment dat al bijna een eeuw oud is en al die tijd met de gebruikelijke natuurkunde geen verklaring heeft gekregen. Naar mijn mening is dat ook niet mogelijk als je bewustzijn als invloedrijke factor negeert. In het traditionele denken kan er natuurlijk ook geen sprake zijn van directe beïnvloeding door bewustzijn omdat nog algemeen wordt aangenomen dat bewustzijn zich binnen de hersenpan afspeelt en nooit daarbuiten.

Wat er naar mijn idee met het twee spleten experiment aan de hand is, is dat als er niet gemeten wordt er geen informatie is. Gebrek aan specifieke informatie leidt tot een 'blur' waarin van alles mogelijk is vanaf het moment dat er door een waarnemer naar gekeken wordt. Niet voor niets wordt door sommige wetenschappers of techneuten de vergelijking met een computerspel getrokken. Een spel is alleen concreet op het beeldscherm, de plek waar de speler naar kijkt, al het andere bestaat alleen in potentie en is dan een vage blur.

Dat we ons met ons bewustzijn in een soort Matrix bevinden behoort tot de mogelijke scenario's voor hoe onze werkelijkheid is opgebouwd. Het is heel goed mogelijk dat ons bewustzijn is ingelogd in een real life game dat vanaf onze geboorte een leven lang duurt en ophoudt als we sterven. Dat sterven is een vorm van uitloggen, waarna we op een andere manier van leven verder gaan en die vorm van werkelijkheid bekenden tegenkomen die we uit het real life spel kennen, bijvoorbeeld je vader.

Ook houd ik het voor mogelijk dat er in dit real life spel allerlei kunstmatige en irritante karakters meedoen die voor spanningen in je leven zorgen. Mag ik in dit verband bijvoorbeeld wijzen op de DSM, het handboek voor psychologen waarin een hele serie persoonlijkheidsstoornissen wordt beschreven. Ik heb iemand gekend waar ik aanvankelijk bevriend mee was, maar waar na verloop van tijd geen land meer mee te bezeilen was. Toen de vriendschap tegen zijn einde liep ben ik eerst op internet gaan zoeken onder de noemer 'moeilijke mensen' en stuitte uiteindelijk op een reeks karaktertrekken die op een theatrale persoonlijkheidsstoornis wezen. Van de acht genoemde kenmerken waren alle acht op haar van toepassing. Ik wist niet of ik opgelucht moest zijn omdat ik eindelijk begreep wat er aan de hand was, of dat ik moest huilen omdat duidelijk was dat het nooit meer goed zou gaan komen. Weer later vroeg ik me af in hoeverre ze een echt mens was, of dat ze een rol in mijn leven speelde om me uit te dagen en de harmonie die ik nastreef te verstoren. Als er kunstmatige mensen zijn, beschikken ze wel over een vorm van bewustzijn maar die zou zich dan wel kunnen beperken tot de binnenkant van de hersenpan. En dat zou een verklaring kunnen zijn waarom lang niet iedereen tijdens een geval van hersendood en opwekking herinneringen heeft. Mogelijk leven we in een wereld waarin zowel mensen met een ziel, als nep mensen zonder ziel rondlopen.

Want dat laatste leidt natuurlijk tot de grote levensvraag: waarom zijn wij hier en waarom bestaan we? Ook als er geen nep mensen en andere nepwezens in onze werkelijkheid bestaan, en al het leven werkelijk bezield is, zelfs gras en bacteriën?

Ik hoorde ooit iemand de opmerking maken dat het universum dat we waarnemen geschapen is om bewustzijn zichzelf te laten ervaren. Of dat waar is weet ik niet maar ik vind het een mooie gedachte. Ik beschouw mezelf inmiddels als een hopeloze romanticus die goed wil doen voor iedereen die dat verdient. Ik hang geen enkele religie aan, maar in de loop van de jaren is mijn cynisme t.a.v. religie verdwenen en ben ik op zoek naar al het goede dat een religie in zich heeft, de kwalijke kanten van religie ban ik natuurlijk uit. Het scheelt ook dat ik ruim 30 jaar geleden een zeer overtuigende ervaring heb gehad waardoor ik zeker weet dat mijn zelfbewustzijn niet ophoudt te bestaan als ik overlijd. Maar wat er daarna komt zie ik dan wel weer. Ik zie het huidige bestaan in deze vorm van werkelijkheid als spelen in de speeltuin waarin je vrij bent om te doen wat je wilt, mits je daar andere mensen niet onverdiend mee hindert.

Dat was het wel weer voor vandaag.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2016, 16:03

Hey, die Tardis ;P!

:knuffie:

Ik ga je dadelijk lezen, maar eerst ga ik dát posten wat ik al geschreven had.

Even uit de 'losse pols':

Mijn hersenen vertellen mij dat ik een bewustzijn van mezelf heb.
Waar ik vandaan kom, wie en wat ik ben en waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe.
Ik ben me bewust van mijn 'zijn', mijn 'bewustzijn'.
Mijn hersenen worden 'gevoed' met oeroude gegevens (feiten) die mijn 'ego' vertellen dat er een ander bewustzijn is.
Een scheppende kracht, chemie die zich kan uiten in 'bindingen' en zo liefde vertegenwoordigd.
In feite ben ik alleen maar uit liefde 'opgebouwd', net zoals alles wat ik waarneem.
Dat 'voeden' van mijn hersenen doet mijn brein, het 'ander bewustzijn'.
Mijn piepkleine, amper waar te nemen eigen bewustzijn 'zweeft' als een minuscuul klein deeltje in het onvoorstelbaar grote bewustzijn.

Hihihi ... ik weet niet of iemand weet wat 'The Borg' is of zijn, maar ik geloof dat het daar wel een beetje op lijkt: *klik*
Dat kwam zomaar ineens in mij op.
Mijn hersenen vertelden mij dat, mogelijk zelfs wel gevoed door mijn brein waardoor zich de makers en 'verzinners' van 'The Borg' door hebben laten leiden ...

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2016, 16:06

Gast1 schreef:Ik ga je dadelijk lezen, maar eerst ga ik dát posten wat ik al geschreven had.
Herstel, bij nader inzien dien ik me daar even goed voor te gaan zitten.
Ik ben nu niet goed uitgerust. :wink:

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2016, 16:09

Tardis schreef:Ik hang geen enkele religie aan, maar in de loop van de jaren is mijn cynisme t.a.v. religie verdwenen en ben ik op zoek naar al het goede dat een religie in zich heeft, de kwalijke kanten van religie ban ik natuurlijk uit.
Maar deze uitspraak vind ik nu al weer prachtig ;P!
Dat wil ik wel alvast kwijt.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Fenna » 20 jun 2016, 19:12

univers schreef:
Maar de woorden bewustzijn en brein houden mij nog even bezig ...
Ik zit er ook mee.
Bij mijn is het brein en bewustzijn los van elkaar.
Bewustzijn, zie ik als mijn "IK".
Brein is een onderdeel van de jas die we in dit leven geleend hebben.
Je brein is de opslag van het geen je in dit leven leer.
Je bewustzijn is het weten, wat je in dit leven meestal vergeet.
:post:
Zo zie ik het ook.

Ik heb een zo geheten BDE gehad na een zware operatie wat kantje boord was.
Nadien keek ik heel anders tegen alle waarden in het leven aan.
Ik relativeerde alles en wat voorheen heel belangrijk leek, vooral materialistische zaken, deden er niet meer toe.
Ik ben gaan "leven" na die ervaring en weet nu dat er veel meer tussen hemel en aarde bestaat dan ik voorheen besefte.
Ik kan nu beter dan voorheen dingen voorzien (helderziendheid zo men wil, heb het mensen ook kunnen bewijzenl) en heb ook sindsdien contact met entiteiten en kan op onverklaarbare wijze ziekte en helaas ook dood bij mensen zien, ok zulke dingen als de ramp met de MH17.(dat laatste is niet altijd gemakkelijk om mee om te gaan).
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2016, 09:03

Na mijn uittreding begon ik ook ik heel anders tegen 'alle waarden' in het leven aan te kijken.
Maar ik was heel erg geconditioneerd, had 'principes' en streefde echter nog steeds perfectie na.
Ik begon heel langzaam te beseffen dat ik wellicht een groot minderwaardigheidscomplex had en aandacht deed goed.
Maar die aandacht werd een soort van 'drug' die me daaraan verslaafd raakte.
Blijkbaar had ik een paar extra duwtjes in de rug nodig om te te laten ontwaken.
Tijdens een tarotlegging rond mijn 38-ste zijn mij de ogen nog steeds niet opengegaan.
Dat werd ook gezegd tijdens die legging, er werd zelfs gezegd dat ik de tarotkaart zou gaan vergeten.
Ik zou ze me 'met een schok' gaan herinneren rond mijn 50-ste.
Tot die tijd waren er een paar zware hindernissen te nemen die mijn weg belemmerden.
Ik zou het heel zwaar gaan krijgen, vertelde de tarotkaarten-legster, die deze kaart legde (en dat nog nooit eerder had gedaan bij iemand):

Afbeelding

Globale betekenissen: Vernieuwing, verandering, geroepen worden.
Een juist oordeel wordt uitgesproken waar betrokkene het mee eens is.
Wedergeboorte. Oordelen in brede zin. Bevrijding en verlossing.


Ze vertelde mij 'dat uiteindelijk alles goed zou komen en ... (het andere bewaar ik voor mezelf).

Nét voor mijn 50-ste kwam de voorspelling helemaal uit.
Ik heb er lang niet van kunnen slapen en in 2007 kreeg ik een teken. Onmiskenbaar.
Ook de uittreding kwam terug.

Ik relativeerde alles en wat voorheen heel belangrijk leek, vooral materialistische zaken, deden er steeds minder toe.
Ik ben gaan "leven" na die laatste ervaring en weet nu dat er veel meer tussen hemel en aarde bestaat dan ik voorheen besefte.
Ik ging de 'zingeving' van alles anders beschouwen en daarmee lijkt het alsof ik Fenna haar reactie nu kopieer.
Ik kan nu veel beter dan voorheen dingen voorzien (helderziendheid zo men wil, heb het mensen ook kunnen bewijzen) en heb ook sindsdien bewust contact met de kosmische kracht.

Terug naar de kaart:

De tarotkaart 'Het Oordeel' vraagt je om je oordelen te onderzoeken en te kijken in welke oordelen van anderen je meegaat.
Kun je belemmerende overtuigingen loslaten? Een makkelijke manier om dat soort overtuigingen te onderzoeken is The Work van Byron Katie.
Jij hoeft ze dan niet eens los te laten; ze laten jou los.

Esoterisch gezien duidt het stadium van Het Oordeel op de beoordeling of je je levenslessen geleerd hebt.
Vaak hebben we dat nog niet en is Het Oordeel een oproep om je weer op je levenstaak te gaan richten.
Dit wordt gesymboliseerd door de op de trompet blazende engel.
De drijvende kisten symboliseren de beperkingen waaruit we willen ontsnappen.
De besneeuwde bergtoppen op de achtergrond duiden op spiritualiteit, wijsheid en hogere waarheden en inzichten.

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2016, 09:09

@ Tardis;

Dank je wel voor jouw bijdrage.
Het was weer genieten ... ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door taigitu » 21 jun 2016, 10:58

Wat iemand 'beleeft' tijdens een BDE is voor iedereen weer anders.
Maar 'de jury' is er jammer genoeg niet over eens wat er nu precies gebeurt met
de mens die een BDE ervaart. Wetenschappelijk is het verhaal niet te bewijzen want dit
zijn gebeurtenissen die je niet wetenschappelijk kan herhalen......
Ook hoe een en ander verloopt of waarom iemand dit zo beleeft..... het blijft gissen.
Wat wel duidelijk is dat sommige mensen tijdens een BDE boven hun lichaam komen te
zweven en precies kunnen navertellen wat er gezegd en gedaan is in de operatiekamer
terwijl ze een hartstilstand hadden. Er is dus waarneming.

Daarom is het interessant om het verhaal te horen van een neurochirurg die het heeft beleefd.
In Schepper & Co aan Tafel ontvangt Jacobine Geel de Amerikaanse neurochirurg
Eben Alexander. Hij kreeg een zeldzame vorm van hersenvliesontsteking en raakte
7 dagen in coma. Na zijn ontwaken weet hij het zeker: er is meer na de dood.
In zijn boek 'Na dit leven' beschrijft Eben Alexander zijn ervaringen tijdens zijn
bijna-dood-ervaring. Hij zweeft in een onwereldse omgeving, met oogverblindende
landschap met schitterende kleuren. En hij ervaart de plek waar zielen en God samen komen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Tardis » 21 jun 2016, 11:44

Dank je Gast1.

Het filmpje heb ik nog eens bekeken en ik heb er van alles op aan te merken. De twee sprekers zitten naar mijn stellige overtuiging op het verkeerde spoor, en ook de tekst van de commentatrice is niet juist. Als ik hoor dat de patiënt die hersendood is het gevoel heeft door een tunnel te gaan en pas daarna het gevoel heeft dat het zich losmaakt van het lichaam (waarna we in het filmpje een doorschijnende menselijke gedaante zien opstijgen uit een menselijk lichaam) dan krijg ik meteen jeuk. Al zodra het bewustzijn uit het lichaam treedt en in de ruimte zonder licht komt (ik noem het expres geen tunnel) weet je zeker dat je bewustzijn je lichaam verlaat. Het bewustzijn neemt zodra het buiten het lichaam is (in de ruimte zonder licht) explosief toe, alsof er een filter wegvalt en het (zelf)bewustzijn zich in zijn volle glorie en met al zijn mogelijkheden kan uiten. Ik heb in die omstandigheden ontdekt dat wilskracht een werkelijk bestaande kracht is (net zoals zwaartekracht een kracht is) en dat je daarmee invloed kunt uitoefenen op datgene wat je wenselijk vindt. Overigens is er van die wilskracht nog wel iets over als je weer in je lichaam verkeert, maar ik heb de indruk dat die wilskracht ook weer gehinderd wordt door de filterende werking van je lichaam. Een slechte gezondheid filtert sterker dan een goede gezondheid. Er zijn mensen met een zwakke wilskracht, die willen bijvoorbeeld wel stoppen met roken maar hun wil is te zwak, de behoefte van hun lichaam is sterker dan de wilskracht van hun geest, waardoor dat niet lukt.

Afijn. Uit alles in het filmpje blijkt dat de sprekers en de makers zelf niet uit ervaring spreken. Dat is voor iedereen die wel uit ervaring zou kunnen spreken amusant om te bekijken. Ik hoop trouwens dat dit niet hooghartig over komt, het is niet hooghartig bedoeld.

Voor de meelezers die geen idee hebben wat ik met het twee spleten experiment bedoel plaats ik hieronder de uitleg van Jim Al Khalili, een bekende Engelse hoogleraar.
Tom Campbell gaat hierop verder en naar zijn idee heeft het verschil tussen golffunctie en materie alles te maken met de beschikbaarheid van informatie. Is er geen informatie beschikbaar dan is het een blur (of golffunctie) is er wel informatie dan is het een deeltje (materie) Er is een duidelijke relatie tussen beschikbare informatie en bewustzijn.
Tot slot zou ik nog willen opmerken dat de tweede spreker er erg gemakkelijk van uit gaat dat het geheugen zich ook in onze hersenen bevindt. Ook dat is een nooit bewezen aanname. Waar het geheugen zich dan wel bevindt is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Het is niet zoiets als een databank, het is anders. We bevinden ons in een oceaan van informatie waarin verleden, heden en toekomst naast elkaar bestaan en dat betekent dat iedere gebeurtenis uit wat voor ons het verleden lijkt te zijn nog steeds bestaat. De schouw op ons voorbije leven, iets wat veel mensen met een even-dood ervaring meemaken, is volgens mij het samenvallen van alle gebeurtenissen waar je aan hebt deelgenomen.

Het is inmiddels voor veel natuurkundigen wel duidelijk is dat verleden, heden en toekomst tegelijkertijd naast elkaar moeten bestaan, want anders is er geen beweging mogelijk. Beweging heeft immers invloed op de tijdsnelheid: hoe sneller men beweegt, des te trager verloopt de tijd. En aangezien beweging niet voor verstoring in het ruimte-tijd continuüm zorgt past alles netjes in elkaar. Kijk voor de uitleg over het fenomeen 'nu' en waarom de richting van 'nu' verandert naar verleden en toekomst als je beweegt in het onderstaande filmfragment over de illusie van tijd gepresenteerd door Brian Greene.
Laatst gewijzigd door Tardis op 21 jun 2016, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Fenna » 21 jun 2016, 11:47

Gast1 schreef: daarmee lijkt het alsof ik Fenna haar reactie nu kopieer.
Nee Gast1, je kan de dingen soms met geen andere woorden uitleggen.
Je verteld jou ervaring en bij toeval schreef ik alleen net mijn stukje even eerder.
Jij snapt het en daar gaat het om.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2016, 18:42

Fenna schreef:Jij snapt het en daar gaat het om.
En precies zo, is het zoals ik dat ook 'voel' dat jij het snapt. ;P!
Prettig is dat.

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 21 jun 2016, 19:03

Tardis schreef:Al zodra het bewustzijn uit het lichaam treedt en in de ruimte zonder licht komt (ik noem het expres geen tunnel) weet je zeker dat je bewustzijn je lichaam verlaat.
Het bewustzijn neemt zodra het buiten het lichaam is (in de ruimte zonder licht) explosief toe, alsof er een filter wegvalt en het (zelf)bewustzijn zich in zijn volle glorie en met al zijn mogelijkheden kan uiten.
Kijk, en dat vind ik nou mooi omschreven.
Mijn 'uittreding' heb ik (?) of heeft mijn bewustzijn (?) ervaren als een soort van komisch orgasme.
Het bijzondere aan dit 'kosmische orgasme' is dat het blijvend leek te zijn, tot het moment dat ik 'terug gezogen' werd.
Tardis schreef:Voor de meelezers die geen idee hebben wat ik met het twee spleten experiment bedoel plaats ik hieronder de uitleg van Jim Al Khalili, een bekende Engelse hoogleraar.
Ja prachtig en bijzonder, eerder en elders plaatste je deze clip (makkelijker voor degenen die het Engels niet zo goed begrijpen): Ik ga het laatste gedeelte van jouw reactie nog een keer apart bekijken.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Tardis » 27 jul 2016, 10:42

Ik had gisteravond tijd over en heb een interview met Tom Campbell bekeken. Hij geeft naast het dubbele spleet experiment een toelichting op een andere proefopstelling die dezelfde uitkomsten heeft. Zijn conclusie voor wat dit voor ons betekent is precies wat ik al zo lang ik op dit forum kom probeer duidelijk te maken, als het onderwerp zich daartoe leent. Dus volgens mij heeft hij in deze verwarde wereld (waarin wetenschap en religie volgens velen niet met elkaar te verenigen zijn) volstrekt gelijk.

Tom Campbell heeft veel woorden nodig om uit te leggen wat hij bedoelt, dus neem er alvast wat te drinken bij en neem de tijd om te luisteren. Rustig luisteren naar iemand die iets zinnigs te zeggen heeft is een goede oefening in onthaasten. :wink:

p.s. TOE is de afkorting van Theory Of Everything, dus Tom heeft het niet over zijn teen als hij het woord 'toe' gebruikt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Bijna-Doodervaring, bewustzijn los van het brein?

Bericht door Gast1 » 27 jul 2016, 11:24

Ik constateer dat ik niet 'onthaast' ben en dat wist ik al.
Het heeft te maken met de situatie waarin ik zit en er maar niet schijn 'uit' te komen ... en toch gaat dat lukken.

Prachtig Tardis, toch ben ik gestopt na 27 minuten -wat de 'haast' in mij bevestigt, terwijl ik niet goed weet wat ik met mijn tijd 'moet'-.
Tom Campbell legt het zo goed uit, dat het volgens mij voor iedereen (met een redelijk voorstellingsvermogen) te begrijpen is.
Hij herhaalt net als ik, alles meerdere malen en soms hoorde ik mij zelf praten (deze man onderbouwt echter alles veel beter én wetenschappelijker).

Misschien kijk ik de video nog een keer helemaal uit.

Deze heb ik uit nieuwsgierigheid zojuist ook bekeken:
... waarin hij het zegt zoals ik het al vele jaren (al zeker 10 jaar) 'voel' ... ;P!

Plaats reactie