Moedig-voorwaarts

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Moedig-voorwaarts

Bericht door Susan » 29 aug 2016, 19:06

Moedig voorwaarts

'Het is voorbij. Over. Een afgesloten hoofdstuk. Het boek is dicht!' Vriendin C., herstellende van een verbroken relatie, zet de theepot hardhandig op tafel nadat ze de koppen van mij en haar andere vriendinnen heeft volgeschonken.
De vrouwen vallen haar in alle toonaarden bij. 'Goed zo,' zeggen ze en wrijven goedkeurend over haar arm. 'Voorwaarts, jij.' 'Niet blijven hangen in het verleden.'

Ik zwijg lafhartig. Als mensen iets uit het verleden zo vastbesloten en oorverdovend uitbannen, kun je er zeker van zijn dat ze er nog niet klaar mee zijn. Het mag dan uit alle macht zijn weggestuurd naar de donkerste uithoeken van de geest; het is allesbehalve verdwenen en zal op de gekste momenten de kop opsteken. Maar niet over je schouder kijken past bij de tijdgeest en kan rekenen op respect en bewondering. Dat komt door de 'leef in het nu'- doctrine, ons aangereikt door Byron Katie en Eckhart Tolle, die omarmd is als dé spiritueel intelligente levenshouding. Er valt heus wat voor te zeggen om het huidige moment niet ongemerkt aan je voorbij te laten gaan omdat je met je gedachten bij gisteren of morgen zit, maar het verleden in een grote zak bij het oud vuil zetten, zoals vriendin C. dreigt te doen, gaat mij door merg en been.

De dames spreken opgewekt verder over 'genoeg vissen in de zee' en leuke, vrijgezelle mannen waar ze wel een blind date mee kunnen regelen, als ze dat op prijs stelt. C. knikt welwillend, maar ik zie aan haar gezicht dat ze al gruwelt bij de gedachte. Daar is ze nog lang niet klaar voor - voor zover iemand klaar kan zijn voor zo'n krampachtige en kansloze exercitie als een blind date. De gedroomde match vloeit voort uit het misverstand dat verliefdheid wordt geboren door voldoende overeenkomsten - dezelfde interesses, vergelijkbaar opleidingsniveau - en gaat totaal voorbij aan het magische karakter van de liefde. Juist de verschillen en niet de overeenkomsten zorgen voor aantrekkingskracht. De ziel wil groeien en leren, niet lekker comfortabel met een gelijkgestemde over alles eensgezind gaan zitten wezen.

Maargoed. We hadden het over de mode om niet terug te kijken naar wat voorbij is. Daaruit spreekt het keiharde oordeel dat alleen het heden de moeite waard is en dat het verleden heeft afgedaan en kan worden afgedankt. Er wordt gedacht dat mensen die terugkijken niet accepteren dat iets voorbij is en het tegen beter weten in willen vasthouden. Ik zou het omgekeerde willen beweren: mensen die niet durven te missen en om te zien, accepteren niet werkelijk de vergankelijke aard van de dingen. Zo. Dat is mijn stelling van de dag. Ze zien momenten, omstandigheden en situaties als hun bezit en de beëindiging daarvan als verraad. Het tegengif: zo snel mogelijk vergeten. Een pijnlijke levenshouding, want niets op deze wereld blijft hetzelfde - het is al bezig te veranderen in iets anders. Of, om met Jules Deelder te spreken: 'Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan.'

Ik vind weemoed een troostrijke emotie. Nostalgische tranen zijn mooie tranen, wat mij betreft. Het betekent dat er iets waardevols in je leven was dat je tot in je diepste wezen heeft geraakt en wat je nog steeds op waarde schat. Bovendien ben je het niet werkelijk verloren. Je hebt je er destijds mee verbonden (anders had je er nu geen verdriet van) en dus is het nog deel van jou. In mijn roman Elena's vlucht zegt Elena tegen haar geliefde Nicolaas, die bang is om hun liefde te verliezen: 'Dit ogenblik is er en zal er altijd zijn. Dat kan niet worden weggenomen of kwijtgeraakt. Het blijft altijd deel van wie je bent en is daarom voor eeuwig van jou.'

Ik zou mijn vriendin C. willen zeggen dat iemand missen niet betekent dat je niet verder met je leven gaat. Ik zou haar willen vragen of ze alsjeblieft wil stoppen met het verscheuren van foto's, het verbranden van brieven en het weigeren uit te spreken van zijn naam. Dat is geen teken van vooruitgang; het is het ontkennen van een periode uit haar leven en daarmee het verloochenen van een stuk van haarzelf. Herinnering aan wat was verzoet de pijn. Het gemis voelen, zonder spijt maar met een diepgevoelde nostalgie, is eer betonen aan iets dierbaars.

Ik zal het haar allemaal later zeggen, niet nu. De vrouwen die haar omringen zouden misprijzend roepen dat hem missen een nutteloze marteling is 'omdat ze hem er toch niet mee terugkrijgt'. Dat klopt. Juist erkennen dat ze hem niet terugkrijgt is een voorwaarde om te kunnen missen. Als je het nog niet helemaal accepteert, is er geen kwestie van gemis, maar een soort afwachten tot hij weer terugkomt.
Missen is bewaren wat je mist. Want alles wat geweest is, blijft bestaan.

Susan Smit
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door univers » 29 aug 2016, 19:52

:post: Suus.

Die vriendinnen kletsen als een kip zonder kop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Osiris » 29 aug 2016, 20:07

:post:

Als je niet achterom kijkt ,je verleden,hoe pijnlijk soms,onder het tapijt veegt, betekent dat je de lessen die daar in zaten niet gezien/geleerd hebt ( of weigert te leren).

Meestal is het zo dat je pas jaren later beseft, dat zelfs de slechtste relaties,in welke vorm dan ook ( werk/famlie/liefde/vriendschap) je juist ,in positieve zin, je gebracht hebben waar je nu in het heden bent.

Als je zo snel mogelijk 'vergeet' dan zul je ook zeer waarschijnlijk elke keer weer in een zelfde relatievorm gaan terechtkomen,totdat de les eindelijk geleerd word.

Kun je ook in veel groter perspectief zien, als mensheid zijnde,door alleen maar naar heden en toekomst te kijken en historie en verleden van vorige beschavingen maar af te doen als 'geweest en vergeten' blijft de mensheid elke keer weer in dezelfde cirkels ronddraaien en dezelfde fouten te maken.
Niet achterom kijken is funest voor de te creeren toekomst.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Osiris » 29 aug 2016, 20:19

De Fibonacci reeks verwijst daar ook naar.
Een getallen reeks ,die alleen te verkrijgen is door het vorige getal op te tellen bij het huidige om zo het toekomstige getal te krijgen.

1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , 21 etc.
Ook terug te vinden in groei en bloeiproces in de natuur.
Hoe groter de getallen,hoe dichter bij de golden ratio/gulden snede , wat gezien word als een vorm van perfectie.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Susan » 30 aug 2016, 09:40

univers schreef::post: Suus.

Die vriendinnen kletsen als een kip zonder kop.
:grin:
Zo zie ik het niet meteen Univers, er zijn veel mensen die niet goed weten hoe met verlies om te gaan, geleerd hebben dat als je het maar diep 'weg stopt' of er niet meer over praat en denkt, het verdrietige akelige gevoel vanzelf over gaat. Doen ze vaak bij alle vormen van verlies.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Susan » 30 aug 2016, 09:44

Osiris schreef::post:

Als je niet achterom kijkt ,je verleden,hoe pijnlijk soms,onder het tapijt veegt, betekent dat je de lessen die daar in zaten niet gezien/geleerd hebt ( of weigert te leren).

Meestal is het zo dat je pas jaren later beseft, dat zelfs de slechtste relaties,in welke vorm dan ook ( werk/famlie/liefde/vriendschap) je juist ,in positieve zin, je gebracht hebben waar je nu in het heden bent.

Als je zo snel mogelijk 'vergeet' dan zul je ook zeer waarschijnlijk elke keer weer in een zelfde relatievorm gaan terechtkomen,totdat de les eindelijk geleerd word.

Kun je ook in veel groter perspectief zien, als mensheid zijnde,door alleen maar naar heden en toekomst te kijken en historie en verleden van vorige beschavingen maar af te doen als 'geweest en vergeten' blijft de mensheid elke keer weer in dezelfde cirkels ronddraaien en dezelfde fouten te maken.
Niet achterom kijken is funest voor de te creeren toekomst.
;P!
Niets aan toe te voegen Osiris, helemaal mee eens. Het is de kunst om hierin een evenwicht te vinden, om ook
niet het tegenovergestelde te gaan doen, want wat sommigen ook doen is zich dan juist vastklampen aan wat geweest
is, zo het nieuwe pad wat voor hen ligt dan gaan vermijden.

Het echte los laten betekent daarom ook beslist niet dat we dan alles zijn vergeten, het mag er gewoon zijn, ook al bergijpen we er soms niets van doordat er niet over gesproken kan/mocht worden, maar krijgt op den duur een plaats bij alle andere voorbije ervaringen.
Plus indien dat goed beleeft en verwerkt is, ontdekt men dat juist vooral aan de fijne mooie tijd terug gedacht kan worden en met dankbaarheid ook, wat eeuwig blijvend is/zal zijn.
Soms evengoed nog met weemoedig/verdrietig gevoel wel, maar het overheerst je leven niet meer , de nare en scherpe kanten verdwijnen op den duur.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Gast1 » 30 aug 2016, 10:05

Prachtige openingstopic Susan en o zo waar. ;P!

We hebben een scheurkalender waar elke dag een citaat op staat.
Aan het begin van een nieuwe dag scheurt mijn vrouw steeds het blaadje af en dat legt ze bij mij op tafel naast de koffie.
Kan het weer toepasselijker, het citaat:
Achteromkijken is een zinloze bezigheid.
In de eerste plaats omdat er aan het verleden niets te veranderen valt en in de tweede plaats omdat wie omkijkt niet ziet waar-ie heengaat.
En dan kun je nog lelijk op je gezicht vallen ook.
Was geschreven, ene Lennaert Nijgh.

[doh] ... Ze weten niet wat ze doen en ze weten niet wat ze zeggen en schrijven.

Bijzonder is weer dat ik tijdens het lezen van jouw OT op de achtergrond dit nummer beluister:
Erg mooie metafoor van Osiris inzake het vergelijk van de rij van Fibonacci (Leonardo van Pisa)!!! :post:
De rij blijkt interessante eigenschappen en verbanden te bezitten met onder andere de gulden snede.*klik*.

Zonder verleden is er immers geen heden en dat is wat ik al heel lang roep en schrijf.
Ik leer van het verleden en de Natuur leert van het verleden.
Dit in tegenstelling tot de mens, hij denkt te leren maar deze soort vermoord elkaar al sinds Kaïn en Abel ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Susan » 31 aug 2016, 11:22

Gast1 schreef:
Achteromkijken is een zinloze bezigheid.
In de eerste plaats omdat er aan het verleden niets te veranderen valt en in de tweede plaats omdat wie omkijkt niet ziet waar-ie heengaat.
En dan kun je nog lelijk op je gezicht vallen ook.
Was geschreven, ene Lennaert Nijgh.

[doh] ... Ze weten niet wat ze doen en ze weten niet wat ze zeggen en schrijven.
Dit is wel precies het tegenovergestelde van waar dit topic over gaat he.
Onvoorstelbaar vind ik het dat mensen zo denken en doen. Zo anderen dan ook benaderen waardoor ze hun de pas afsnijden om het nog over 'gisteren' en het verdere verleden te hebben. Geen wonder toch dat er zoveel eenzamen met geblokkeerde gevoelens zijn die door het verband met eerdere gebeurtenissen meer zijn begrijpen in het heden, maar door onbegrip het er maar niet meer over hebben, zelfs niet als het positieve zaken of herinneringen zijn waarmee ze zich verbonden voelen en blijvend aanwezig zijn.
Bij kinderen zie ik dit helaas ook gebeuren wat tot gevolg kan hebben dat wanneer ze eenmaal volwassen zijn als een
'gesloten' persoon worden gezien.
Bijzonder is weer dat ik tijdens het lezen van jouw OT op de achtergrond dit nummer beluister:
Dat liep dan idd mooi synchroon in de tijd. :grin:
(soms gaan ook gedachten 'stroomloos door de lucht' ) :mrgreen:
Zonder verleden is er immers geen heden en dat is wat ik al heel lang roep en schrijf.
Ik leer van het verleden en de Natuur leert van het verleden.
Dit in tegenstelling tot de mens, hij denkt te leren maar deze soort vermoord elkaar al sinds Kaïn en Abel...
Precies Gast1, ik denk ook dat we zonder naar het verleden te kijken, veel of niets van het heden zullen begrijpen,
we naar de toekomst gerichte beslissingen dan ook vaak niet goed in kunnen schatten, wat Osirus ook al aangaf.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Moedig-voorwaarts

Bericht door Gast1 » 31 aug 2016, 12:42

En zo is dat helemaal Susan.
Sterker nog, voor mij is het zelfs heel erg belangrijk om 'om te kijken' of 'terug te kijken' in de tijd.
Daarmee en daardoor wordt mijn (gezin) toekomst bepaald. :wink:

Plaats reactie