Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 07 okt 2016, 07:37

Een bijzondere kaart die ik verleden nacht trok en mij wederom de waarheid toont:
Afbeelding

10 - Onderdrukking (surpression) = (Vuur)

De figuur op deze kaart zit letterlijk 'in de knoop'.
Van binnen schijnt zijn licht nog, maar hij heeft zijn eigen vitaliteit verdrongen doordat hij geprobeerd heeft aan zoveel eisen en verwachtingen te voldoen.
Hij heeft al zijn eigen kracht en visie opgegeven in ruil voor acceptatie door dezelfde krachten die hem gevangen hebben gezet.
Het gevaar dat het op deze wijze onderdrukken van de eigen natuurlijke energie met zich meebrengt, blijkt duidelijk uit de scheuren aan de rand van de afbeelding,
die veroorzaakt worden door een op handen zijnde vulkanische uitbarsting.

De werkelijke boodschap van de kaart is een gezonde uitlaatklep voor deze mogelijke explosie te vinden.
Het is essentieel dat je een manier vindt om alle spanningen en stress die zich momenteel in je binnenste opbouwen kwijt te raken.
Sla op een kussen, spring op en neer, ga naar een afgelegen plek en schreeuw tegen de lege lucht - als het je energie maar door elkaar schudt en vrij laat circuleren.
Wacht niet tot er een ramp gebeurt.
In het Sanskriet heet het alaya vigyan, het huis waar je de dingen die je wilt doen maar niet kunt vanwege de maatschappelijke omstandigheden, cultuur of beschaving, altijd maar in de kelder gooit.
Maar daar stapelen ze zich op en ze beïnvloeden heel indirect je gedrag, je leven.
Ze kunnen je niet rechtstreeks confronteren - je hebt ze het donker in gestuurd, maar vanuit de duisternis blijven ze je gedrag beïnvloeden.
Ze zijn gevaarlijk, het is gevaarlijk al die remmingen in je binnenste te houden.
Mogelijk zijn dit de dingen die tot een climax komen als iemand krankzinnig wordt.
Krankzinnigheid ontstaat als al die onderdrukte zaken een punt bereiken waarop je ze niet meer onder controle kunt houden.
Maar krankzinnigheid wordt geaccepteerd, meditatie niet - en meditatie is de enige manier om je geestelijk volkomen gezond te maken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 07 okt 2016, 07:50

De figuur op deze kaart zit letterlijk 'in de knoop'.
Geld toch niet voor jou ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 07 okt 2016, 08:42

Waarom zou dat niet voor mij gelden Uni?
Op dit moment wordt mij gevraagd (beeldspraak) om in een diepe afgrond te springen waarvan dat ik weet dat het zelfmoord is óf moord gaat worden.
Ratio en emotio communiceren in mijn innerlijke ik, waarbij ik mijn prudentie zal 'moeten' aanspreken.
De prudentie komt immers niet meer 1-2-3 tot mij.
Ik word gevoed wordt met schijnbaar oneindig veel negatieve energie, zodat het positieve nog maar amper kans krijgt.
Dat zou je dus gerust een gordiaanse knoop kunnen noemen.
Ik sta op het punt het voorbeeld van Alexander de Grote op te volgen ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 07 okt 2016, 08:52

Heeft het met je baas te maken ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 07 okt 2016, 09:07

Alleen een hond heeft een baas lieverd, maar je zit er niet ver naast.
Ik heb met de legale maffia te maken.
Met de overheid dus waar ik helaas voor werk en met de overheid die ons aller belangen behartigt (braak, braak).

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 07 okt 2016, 09:09

Ik kokhals met je mee. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 07 okt 2016, 09:12

Ik knok al 52 jaar tegen de overheid.
Dus je hebt nog wat te goed.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 08 okt 2016, 06:06

Ik wens je veel sterkte toe Gast1.
Makkelijk gezegd dan gedaan , want ik weet dat dit al zolang speelt.
Maar ik blijf vertrouwen houden in je kracht.
Ook al zijn het maar kleine woorden van mij op een gloeiende plaat , ik geloof in de goedheid van jou.
Zal ik altijd blijven doen.
Je bent een prachtig mens, de wereld is dat helaas niet altijd.

Take care. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 08 okt 2016, 06:59

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 08 okt 2016, 07:54

Jullie zijn schatten!! ;P!

Gisteren, nadat ik mijn laatste bericht van die dag op dit topic plaatste, was een bijzondere dag.
Ik begrijp de kaart die ik op 02 Okt 2016, 10:46 alhier plaatste nu nóg beter.
Het is een lang verhaal en daar ben ik tot nu toe nog niet in staat, omdat ik van al het positieve van gisteren nog aan het bijkomen ben.
Ik heb vannacht als een roos geslapen en trok zojuist deze kaart:
Afbeelding
4 - Naar binnen gaan (Water)

De vrouw op deze afbeelding heeft een lichte glimlach op haar gezicht.
In feite kijkt ze gewoon naar de capriolen van het denken - zonder te oordelen, zonder te proberen ze stop te zetten, zonder zich ermee te vereenzelvigen.
Ze kijkt gewoon alsof ze naar het verkeer op de weg kijkt of naar de rimpelingen op een vijver.
En de capriolen van het denken zijn ook best amusant, want het springt op en neer en wringt zich in allerlei bochten in een poging je aandacht te vangen en je tot het spelletje te verleiden.

Als je het afstand nemen van het denken onder de knie krijgt, is dat een grote zegen.
Daar draait het bij meditatie eigenlijk om - niet om het reciteren van een mantra of het herhalen van een affirmatie, maar gewoon toezien, alsof het denken van iemand anders is.
Je bent er nu klaar voor deze afstand te nemen en de voorstelling te bekijken zonder dat je in het drama verwikkeld raakt.
Gun jezelf de simpele vrijheid van het naar binnen gaan wanneer je maar kunt, dan krijg je de slag te pakken en gaat je meditatie steeds dieper.
Naar binnen gaan is helemaal geen gaan.
Naar binnen gaan betekent eenvoudig dat je het ene verlangen na het andere hebt nagehold, en je hebt gehold en gehold en steeds weer hield je er alleen een frustratie aan over.
Dat elk verlangen ellende veroorzaakt, dat verlangen geen vervulling brengt.
Dat je nooit ergens komt, dat bevrediging onmogelijk is. Als je deze waarheid inziet, dat het najagen van verlangens je niets oplevert, dan stop je ermee.
Niet dat je moeite doet om te stoppen. Als je moeite doet om te stoppen, is dat weer najagen, op een subtiele manier.
Je verlangt nog steeds - nu verlang je er misschien naar vrij te zijn van verlangens.
Als je je inspant om naar binnen te gaan, ga je nog steeds naar buiten.
Elke inspanning kan je alleen naar buiten brengen, naar de buitenkant.
Alle reizen zijn reizen naar buiten, een reis naar binnen bestaat niet. Hoe kun je naar binnen reizen?
Je bent er al, het heeft geen zin op weg te gaan.
Als het gaan stopt, stopt het reizen; als er geen verlangen meer is dat je denken benevelt, ben je in jezelf.
Dat heet naar binnen gaan. Maar het is helemaal geen gaan, het is simpelweg niet naar buiten gaan.
En dat is het gewoon helemaal, ik wist het maar had blijkbaar de andere zaken even nodig om dat weer in te zien.
Het is en zal heel simpel gezegd altijd een beproeving zijn, totdat ik ook daar niet meer mee bezig zal zijn. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 08 okt 2016, 08:01

Ben blij dit te horen Gast1. :grin:

:knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Lezer

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Lezer » 09 okt 2016, 03:01

Ik ga een kaart voor jou trekken Gast1, zit al een poos naar het scherm te kijken en denk alleen aan jou. Ik zeg dit grappig, terwijl ik weet dat het zo nep is als het maar kan...... alle antwoorden zitten al in de mens zelf. Maa ik zal wel een kaartje trekken.

Ho, wacht... ik doe er ook even een muziek nummer voor. Fuck me up denk ik nu aan.
En nu een kaart rekken die niets zegt :)


Schildknaap van water - Inzicht
De vogel die op deze kaart is afgebeeld kijkt uit een ogenschijnlijke kooi naar buiten. Er zit geen deur in en de tralies zijn bezig te verdwijnen.
De tralies waren een illusie en dit vogeltje wordt aangetrokken door de gratie, de vrijheid en de aanmoedigingen van de andere vogels. Het spreidt zijn vleugels uit, klaar om voor de allereerste keer uit te vliegen.



Het dagen van een nieuw inzicht - dat de kooi altijd open heeft gestaan en dat de hemel ons altijd al ter beschikking stond om te verkennen - kan ons in het begin een ietwat onzeker gevoel geven. Het is prima, het is logisch dat je je onzeker voelt, maar laat dat de kans die je geboden wordt niet overschaduwen, de kans om met je onzekerheid de lichtvoetigheid en het avontuur te ervaren. Houd het lieflijke en zachtaardige van deze periode in ere. Voel de vlinders in je buik. Sla je vleugels uit en wees vrij.
Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou. Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou.

Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon. In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase. Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.

Lezer

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Lezer » 09 okt 2016, 03:10

En nu trek ik een huiskaart van iets omdat ik midden in een epi aanval zit. Dus moet het nu over kleuren gaan.

Twijfel, weifel, wankelmoedigheid zijn belangrijke kenmerken die door Munten Twee gesymboliseerd worden. Daarnaast is er echter nog een andere, misschien nog wel belangrijker betekenis die aan deze kaart wordt gegeven.
Munten Twee staat namelijk ook voor de speels genomen beslissing. Het impulsieve, spontane besluit waarover niet te lang is nagedacht. Het zijn zeg maar twee kanten van dezelfde munt. Munten Twee bestrijkt het hele spectrum van de mentaliteit om met de stroom mee te zwemmen tot aan de diepgaande wijsheid van de Dwaas.



Liefde en relaties
Op het gebied van je persoonlijke relaties kan Munten Twee twee verschillende kanten op. Aan de ene kant staat de kaart voor een onbezorgde en vrolijke tijd vol speels plezier.
Aan de andere kant is er echter de twijfel. Is dit liefde? Is dit alles? Welke kant van Munten Twee voor jou op dit moment het sterkste weegt, weet je zelf het beste.

Werk en carriere
Ten aanzien van je werk laat deze kaart je zien dat je je eenvoudig aanpast aan de wisselende taken of veranderende sferen in je werk. Munten Twee duidt ook op twijfel. Twijfel je over je werk? Zit je nog wel op de goede plek? Misschien wordt het tijd je horizon te verbreden.

Lezer

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Lezer » 09 okt 2016, 03:13

En nu trek ik een kaart omdat ik boos ben en denk fuck toch op met die onzin dus kies voor een drie craft kaart. Ik kies ervoor vanwege het woord craft wat ik omzet naar kracht.

De Gehangene
Op het eerste gezicht lijkt het erop dat je bent vastgelopen en je klem zit. Wanneer je beter naar deze kaart kijkt zie je meer.
De uiterlijke onbewogenheid van de afgedwongen rust verhult de noodzakelijkheid om door een diepgaand begrip tot een ommekeer in ons leven te komen. Vanwege de passiviteit wordt de kaart vaak in verband gebracht met ziekte.

Liefde en relaties
In je persoonlijke relatie is dit vaak niet echt een kaart met een positieve duiding. De Gehangene zegt je dat je vastzit in de huidige, als onaangenaam ervaren relatie.



Het kan ook zijn dat je geen relatie hebt en je tevergeefs en krampachtig probeert om een nieuwe liefde te vinden. Hoe dan ook: het is tijd voor zelfreflectie. Kijk eens diep naar binnen en vraag jezelf af wat je werkelijk wilt.
Werk en carriere
Ten aanzien van je werk laat de Gehangene je zien dat je vastzit. Het kan zijn dat je niet blij bent met de functie die je hebt, maar het kan ook betekenen dat het je niet lukt om een bepaalde taak of een bepaalde project succesvol af te ronden. Sta even stil en kom tot jezelf. Van daaruit vind je je pad.

Lezer

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Lezer » 09 okt 2016, 03:16

En nu trek ik een kaart waarbij ik wil zeggen en denk dat mijn complot van muziek zo nep is als het maar kan en mensen gewoon wil laten geloven wat ze willen zien.


Ik ga voor een isis. Doet mij denken aan i si (ik zie)

Tarot van Isis - 21 - Eiland
Deze kaart staat symbool voor geluk, schoonheid, waarheid, beloningen en een kosmisch bewustzijn.
Een periode van geluk en schoonheid en geestelijke verjonging. U doet grote kennis op en raakt door uw groeiende kosmische bewustzijn, bijna in extase. Uw hogere en lagere zelf worden nu eindelijk verbonden. Daardoor zult u uw eigen waarheid gaan ontdekken. Het geeft u zoveel nieuwe inspiratie en kracht dat u zult slagen bij de meeste dingen die u doet.

Het is nu ook de periode dat u een bekroning op uw werk krijgt, eindelijk komt de lang verwachte beloning. Er gaat wel veel veranderen, mogelijk zelfs uw werkomgeving en mogelijk gaat u reizen. Maar alles ten goede.

U zult in een gunstig milieu verkeren en daar de vruchten van kunnen plukken.

Een tussenkomst zal beslissend zijn en in uw voordeel uitpakken.

Geluk, schoonheid, verjonging, intuitieve kennis, extase, kosmisch bewustzijn, de verbinding van het hogere en lagere zelf, het ontdekken van uw eigen waarheid, geestelijk fortuin, volledig welslagen, bekroning op het werk, verandering van zaken, reizen, een beslissende tussenkomst, zeer gunstige omstandigheden, een beloning en een gunstig milieu.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 09 okt 2016, 09:45

????? ...... [think]
Wat ben jij aan het doen Lezer?
Wat bedoel je eigenlijk precies met een 'epie aanval' vraag ik me af.

Dit topic gaat nu juist om inzicht kaartjes. Als het jou niets zegt geeft dat niet.
Laat het dan gewoon liggen, soms duurt het een tijdje tot je door krijgt wat de tekst iemand vertellen wil, en soms ook helemaal niet.

Je maakt er nu echter een rommelig 'stoofpotje' van met allerlei kaartjes er bij te halen die niets met Zen-Kaarten te maken hebben. Die zijn daar ook helemaal niet mee te vergelijken.
En als je het allemaal nep en fuck vindt, ga dan geen kaartjes trekken denk ik dan...

Of....zit je de boel een beetje te stangen en voor de gek te houden? :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 09 okt 2016, 10:15

Lezer schreef:Ik ga een kaart voor jou trekken Gast1, zit al een poos naar het scherm te kijken en denk alleen aan jou.
Ik lees dat je er nogal op los getrokken hebt, honorabele :mrgreen:
Ook aardig van jou dat je -alleen maar- aan mij zit te denken, maar wellicht is het beter om die moeite voortaan te besparen.
We zitten duidelijk niet op dezelfde frequentie en verder constateer ik dat je er geen biet van begrijpt, maar vooruit ik poog een waging. [joker]

Allereerst had je dit kunnen lezen:
Zen-tarotkaarten zien eruit als normale tarotkaarten maar ze zijn uniek: ze leggen je onbewuste open.
Ze voorspellen niet de toekomst, maar ze zijn uit zen voortgekomen en voor zen is het leven een voortdurend hier & nu.
Het is precies op dit punt van hier en nu dat we antwoord kunnen vinden op al onze vragen...

Dít is zen: geen regels maar een oproep te luisteren naar wat de diepste waarheid vanbinnen is.
En als je niet in zen gelooft, die, zo zegt Osho, geen religie is maar een lifestyle, brengen de kaarten je toch ontspanning en inzicht.
Osho belooft ons dat iedereen door meditatie een boeddha kan worden, wat zoveel betekent als uit een droom te stappen en bewust te worden van jezelf en het geheim van het leven.
Zo komt er een eind aan het lijden en komt de grote vrede. Dit is zen.
Dat je er geen scrotum van begrijpt zegt dit citaat van jou:
Lezer schreef:.... alle antwoorden zitten al in de mens zelf.
... en dat zegt Osho dus ook.
Lezer schreef: Maa ik zal wel een kaartje trekken.
Waarom zou je dat doen als je dit schrijft:
Lezer schreef:En nu een kaart rekken die niets zegt :smile:
Waarschijnlijk ben je dus niet serieus, je gaat namelijk dus iets doen waar je niets mee kunt. Merkwaardig en verwarrend.
Wat je overigens niet hebt kunnen lezen, is dat het een dagkaart is.
Dus je kunt trekken totdat het oogwit van je ogen verdwenen is, het heeft allemaal geen zin.

Wat jij nu doet, deed ik op 10-jarige leeftijd bij horoscopen waar ik ook geen geloof in had.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud -of wijs- bent. :wink:

In die wijsheid wil ik je graag helpen, want je hebt het blijkbaar nodig.
Kijk niet meer in dit topic want je had je er al voor afgesloten, voordat je dit topic ging bekijken.
Of je je openen kunt óf wilt, is geheel aan jou.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 09 okt 2016, 10:36

Kom, een andere dag, een andere kaart.
Nu denk ik -heel even maar- aan Lezer
Ik trek een kaartje altijd blind en dan pas open ik mijn ogen én de kaart.
De kaart die ik nu trok zat op een andere locatie dan de kaart die ik eerder trok.

Vier zinnen terug schreef ik: "Kom, een andere dag, een andere kaart."

Maar daar vergiste ik me dus in.
Wat mij niet verbaast zal Lezer niet (kunnen óf willen) geloven.
Ik trok dus deze kaart:
Afbeelding

4 - Naar binnen gaan (Water)

De vrouw op deze afbeelding heeft een lichte glimlach op haar gezicht.
In feite kijkt ze gewoon naar de capriolen van het denken - zonder te oordelen, zonder te proberen ze stop te zetten, zonder zich ermee te vereenzelvigen.
Ze kijkt gewoon alsof ze naar het verkeer op de weg kijkt of naar de rimpelingen op een vijver.
En de capriolen van het denken zijn ook best amusant, want het springt op en neer en wringt zich in allerlei bochten in een poging je aandacht te vangen en je tot het spelletje te verleiden.

Als je het afstand nemen van het denken onder de knie krijgt, is dat een grote zegen.
Daar draait het bij meditatie eigenlijk om - niet om het reciteren van een mantra of het herhalen van een affirmatie, maar gewoon toezien, alsof het denken van iemand anders is.
Je bent er nu klaar voor deze afstand te nemen en de voorstelling te bekijken zonder dat je in het drama verwikkeld raakt.
Gun jezelf de simpele vrijheid van het naar binnen gaan wanneer je maar kunt, dan krijg je de slag te pakken en gaat je meditatie steeds dieper.
Naar binnen gaan is helemaal geen gaan.

Naar binnen gaan betekent eenvoudig dat je het ene verlangen na het andere hebt nagehold, en je hebt gehold en gehold en steeds weer hield je er alleen een frustratie aan over.
Dat elk verlangen ellende veroorzaakt, dat verlangen geen vervulling brengt.
Dat je nooit ergens komt, dat bevrediging onmogelijk is. Als je deze waarheid inziet, dat het najagen van verlangens je niets oplevert, dan stop je ermee.
Niet dat je moeite doet om te stoppen. Als je moeite doet om te stoppen, is dat weer najagen, op een subtiele manier.
Je verlangt nog steeds - nu verlang je er misschien naar vrij te zijn van verlangens.
Als je je inspant om naar binnen te gaan, ga je nog steeds naar buiten.
Elke inspanning kan je alleen naar buiten brengen, naar de buitenkant.
Alle reizen zijn reizen naar buiten, een reis naar binnen bestaat niet. Hoe kun je naar binnen reizen?
Je bent er al, het heeft geen zin op weg te gaan.
Als het gaan stopt, stopt het reizen; als er geen verlangen meer is dat je denken benevelt, ben je in jezelf.
Dat heet naar binnen gaan.
Maar het is helemaal geen gaan, het is simpelweg niet naar buiten gaan.
... en bij Lezer schijnt dat precies andersom te zijn.
Het is simpelweg niet naar binnen gaan. :smile:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 nov 2016, 11:09

Interessante tijden.
Gisteren had ik tot 2x toe een opmerkelijke opmerkelijkheid.

1)
Ik ontmoette een vriend in mijn woonplaats en sprak even over een belevenis die ik een hele poos geleden had met mijn buurman.
Op ruim 2 km. afstand van zijn woning passeerde die buurman precies op het tijdstip dat ik het over die belevenis had.
Ik had 'm niet zien aankomen.

2)
Een tweetal jaren geleden beleefde ik met onze dochter een opmerkelijkheid inzake een ijsvogeltje.
Ze vertelde destijds over een rare droom van een blauwijsvogeltje.
Precies één dag later waren mijn vrouw en ik getuige van die droom.
Het speelde zich precies af zoals in de droom van onze dochter.
Het was de enige keer dat ik een ijsvogeltje bij ons in de tuin zag.
Gisteren had ik het er met mijn vrouw over en nog geen 10 seconden later verscheen een zelfde blauw ijsvogeltje op 70 cm. vanaf ons raam in de tuin.

Tijd voor een kaartje:
Afbeelding

Schildknaap van vuur - Speelsheid

Het leven is zelden zo serieus als we denken en als we dat inzien, beloont het leven ons met steeds meer gelegenheden om te spelen.
De vrouw op deze kaart viert feest uit vreugde dat ze leeft, als een vlinder die uit zijn cocon te voorschijn gekomen is in het veelbelovende licht.
Ze herinnert ons aan onze kindertijd, toen we schelpen vonden op het strand en zandkastelen bouwden zonder ons zorgen te maken dat er het volgende moment golven kunnen komen die ze wegspoelen.
Ze weet dat het leven een spel is en ze speelt op dit moment de rol van een clown, zonder gêne of pretentie.

Als de Vuurschildknaap je leven binnenkomt, is dat een teken dat je klaar bent voor iets nieuws, iets fris.
Er daagt iets moois aan de horizon en je hebt precies de juiste dosis speelse onschuld en helderheid om dit met open armen te ontvangen.
Zodra je het leven niet meer serieus neemt maar als een speelse aangelegenheid beschouwt, valt de hele last van je hart.
Alle angst voor de dood, voor het leven, voor de liefde - alles valt weg.
Je gaat met heel weinig gewicht leven, bijna zonder gewicht.
Je wordt zo gewichtloos dat je de open hemel in kunt vliegen. De grootste bijdrage van Zen is dat ze een alternatief biedt voor de serieuze mens.
Serieuze mensen hebben de wereld geschapen, serieuze mensen hebben alle religies geschapen.
Ze hebben alle filosofieën, alle beschavingen, alle zedenleer geschapen; alles wat je om je heen ziet is een schepping van de serieuze mens.
Zen heeft de serieuze wereld achter zich gelaten.
Ze heeft een eigen wereld geschapen die heel speels is, vol humor, waarin zelfs de grote meesters zich als kinderen gedragen.
... En ja, dát manifesteerde zich gisteren ook. :grin:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 13 nov 2016, 11:46

2)
Een tweetal jaren geleden beleefde ik met onze dochter een opmerkelijkheid inzake een ijsvogeltje.
Ze vertelde destijds over een rare droom van een blauwijsvogeltje.
Precies één dag later waren mijn vrouw en ik getuige van die droom.
Het speelde zich precies af zoals in de droom van onze dochter.
Het was de enige keer dat ik een ijsvogeltje bij ons in de tuin zag.
Gisteren had ik het er met mijn vrouw over en nog geen 10 seconden later verscheen een zelfde blauw ijsvogeltje op 70 cm. vanaf ons raam in de tuin.
Weet ik nog goed.
Bij mij zat in de zelfde tijd ook een ijsvogel in de tuin, later hebben ze hem ook gespot in de Gorze bij ons.
(is een natuurgebied, hemelsbreed 2 a 3 km van mijn tuin vandaan.)
... En ja, dát manifesteerde zich gisteren ook.
Is dat een teken dat je het andere achter je hebt gelaten ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie