Complotten

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Complotten

Bericht door entropy » 29 apr 2017, 11:28

Ik hoor mensen weleens zeggen dat je "niet in complottheorieën moet denken."

Maar dan denk ik: "Het zou wel erg naïef zijn als je 'aannam' dat er niets in het geheim gebeurt."

Natuurlijk kun je niet alles altijd geheimhouden.

Of?

De inlichtingendiensten doen een goed job!

Ik verdenk ook bedrijven dat ze psychologen in dienst hebben om te manipuleren. Dat is niet voorboden, dus what the heck?

Zo kun je van alles verzinnen. Dat moet je niet doen, verzinnen, in deze context. Maar om nou te zeggen dat je niet mag geloven dat er dingen in het geheim gebeuren vind ik erg naïef.

gusteman

Re: Complotten

Bericht door gusteman » 29 apr 2017, 14:10

Er gebeurt van alles 'in het geheim', beste entropy.
Dat is al zo sinds mensenheugenis.
Van de ontrouwe echtgenoot tot de staatsleiders die naties verdelen onder elkaar: het is van alle tijden dat mensen (al dan niet stiekem) samenspannen om dingen te doen die eigenlijk niet behoren gedaan te worden ..... tenminste wanneer je enig respect hebt voor het natuurrecht.

Een complot vereist dat de complot ontwerpers kwade bedoelingen hebben: er zelf op vooruit gaan door (onder om het even welke vorm) schade te berokkenen aan anderen.

Als bijvoorbeeld iemand beurshandelingen verricht met voorkennis dan is er wel sprake van samenspannen (de koper/verkoper en de aanbrenger van de voorkennis) maar dan heb je nog geen complot. Tenminste niet zolang het bij die beursverhandelingen niet de bedoeling is andere aandeelhouders kwaad te berokkenen.

Wanneer echter mensen gaan samenspannen om een terroristische aanslag te plegen waarbij slachtoffers zullen vallen dan is er wel degelijk sprake van een complot.

De afgelopen twintig jaar echter is er op het wereldwijde web een fenomeen ontstaan waarbij mensen elkaar vinden in het bedenken en verzinnen van allerlei complotten.
Het merendeel van die bedenksels zit dermate krakkemikkig in elkaar dat je er zo doorheen ziet.
Er zijn ook de 'hardnekkige' complotten (zoals 9/11, JFK, Pearl Harbor valse vlag, HAARP, onechte maanlandingen enzovoort) waar in de argumentering ofwel wordt verwezen naar 'vreemde' of uitzonderlijke toevalligheden ofwel verwijzingen steken naar 'besloten groepen' zoals bijvoorbeeld de Vrijmetselaars.
Dergelijke argumenten zijn zo goed als niet te weerleggen waardoor de erbij gefantaseerde nep argumenten plots meer 'waarde' lijken te krijgen.
Het volstaat meestal om de herkenbare foute argumenten te schrappen, na te gaan wat er rest aan 'valide' argumenten en die te onderzoeken.
In de meeste gevallen zal blijken dat die argumenten berusten op 'horen zeggen' waarbij er telkens ook tegen stemmen te vinden zijn waardoor het argument een waarde nul bekomt.

En die paar overblijvende gevallen dan?
Wat dacht je van zoiets als 'toevallige samenloop van omstandigheden'?
Er zijn natuurlijk mensen die zullen beweren dat 'toeval niet bestaat', dat alles een voorbestemming heeft en zelfs al lang geleden werd vastgelegd en dus onomkeerbaar is.
Ook daarvoor bestaan echter geen hard te maken argumenten waardoor een patstelling ontstaat; of noem het eventueel een remise.

Maar 'bewijs' van complotten zal je nooit weten te vinden, tenminste niet zolang het complot nog niet werd uitgevoerd. Dat is trouwens inherent aan het fenomeen complot: het is een 'geheim samenspannen'. Van zodra het complot gekend is houdt het ook op een complot te zijn. :wink:

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Complotten

Bericht door Einstein01 » 01 mei 2017, 11:27

Op school (indoctrinatiekliniek) leer je niet anders dan complottheorieën.
Deze theorieën heb je dus nodig in de maatschappij.
De maatschappij is één groot complot.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Complotten

Bericht door entropy » 01 mei 2017, 11:33

Op school wordt je geleerd te denken op een manier die netjes in de maatschappij past, bedoel je dat? Als je op de universiteit komt wordt je juist geleerd je eigen mening en gedachten over wetenschap, maatschappij en educatie te vormen. Dit echter met het vanzelfsprekende respect voor de grote geesten die je voor gingen. Of zie ik dat verkeerd, Einstein?

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Complotten

Bericht door Einstein01 » 01 mei 2017, 12:27

entropy schreef:Op school wordt je geleerd te denken op een manier die netjes in de maatschappij past, bedoel je dat?
Op school wordt je inderdaad aangepraat HOE je zou moeten denken, de vrijheid in denken wordt dus belemmerd op school (er worden je methodes aangepraat)
entropy schreef:Als je op de universiteit komt wordt je juist geleerd je eigen mening en gedachten over wetenschap, maatschappij en educatie te vormen.
Als je op de universiteit komt is je al zoveel aangepraat dat je alleen nog maar kan denken volgens de methoden die je voorafgaand hebt geleerd.
Zou je nu meer over bv. Schauberger of Tesla hebben geleerd, zou het op de universiteit ook anders gaan.
entropy schreef: Dit echter met het vanzelfsprekende respect voor de grote geesten die je voor gingen. Of zie ik dat verkeerd, Einstein?
Gelukkig kon Einstein de onzin die hem werd aangepraat omzeilen, helaas heeft Einstein het ook niet (helemaal) kunnen bolwerken (toch teveel geïndoctrineerd denk ik...)
De grootste geest blijft toch Tesla, vreemd dat deze man zo weinig respect krijgt op school...
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Complotten

Bericht door Witte wel » 01 mei 2017, 12:35

Einstein01 schreef:... vreemd dat deze man zo weinig respect krijgt op school...
Dat respect krijgt hij wel maar niet op scholen of universiteiten, dan wel in de achterkamertjes. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Complotten

Bericht door Einstein01 » 01 mei 2017, 13:30

Witte wel schreef:Dat respect krijgt hij wel maar niet op scholen of universiteiten, dan wel in de achterkamertjes. :wink:
Verrek jij heet Witte wel, ik dacht altijd Witte wei. Toch te lang naar school gegaan :wink:
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Complotten

Bericht door Witte wel » 01 mei 2017, 18:33

De rose zonnebril vervangen door een blauwe dan.
Mogelijk brengt dat wat meer helderheid. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Complotten

Bericht door Kristof Piessens » 07 mei 2017, 14:25

gusteman, jouw beschrijving van hoe complotten en of samenzweringen zouden (moeten) werken breng je juist in relatie tot het butterfly-effect.

Hoe klein de oorzaak ook is, zoals de moord op franz ferdinant van oostenrijk geleid heeft tot acties die resulteerde in een wereldbrand die de geschiedkundigen wereldoorlog 1 hebben genoemd, op die manier zou je enerzijds wel van een complot spreken immers 1 persoon knalde een "hooggeplaatste" neer waardoor het probleem groter werd dan dat ze deze oorlog hebben willen voorkomen.

Weet niet of dit duidelijk is, graag toelichting !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Complotten

Bericht door Kristof Piessens » 09 mei 2017, 05:38

Kristof Piessens schreef:gusteman, jouw beschrijving van hoe complotten en of samenzweringen zouden (moeten) werken breng je juist in relatie tot het butterfly-effect.

Hoe klein de oorzaak ook is, zoals de moord op franz ferdinant van oostenrijk geleid heeft tot acties die resulteerde in een wereldbrand die de geschiedkundigen wereldoorlog 1 hebben genoemd, op die manier zou je enerzijds wel van een complot spreken immers 1 persoon knalde een "hooggeplaatste" neer waardoor het probleem groter werd dan dat ze deze oorlog hebben willen voorkomen.

Weet niet of dit duidelijk is, graag toelichting !
Misschien vergis ik me ?

WO1 en WO2 hebben meer gemeen met de frans - brits - duitse vete (die eigenlijk al tijdens de vroege middeleeuwen begonnen - grotendeels ging dat over landuitbreidingen) waarvan de twee oorlogen dus uitlopers zijn ?

Anyway, heb ooit eens een kaart gevonden in filmvorm waarbij de evolutie van de vele kleine koninkrijkjes naar de huidige landen van nu gevormd werden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Complotten

Bericht door Mypos » 20 dec 2017, 14:07

entropy schreef:Ik hoor mensen weleens zeggen dat je "niet in complottheorieën moet denken."

Maar dan denk ik: "Het zou wel erg naïef zijn als je 'aannam' dat er niets in het geheim gebeurt."

Natuurlijk kun je niet alles altijd geheimhouden.

Of?

De inlichtingendiensten doen een goed job!

Ik verdenk ook bedrijven dat ze psychologen in dienst hebben om te manipuleren. Dat is niet voorboden, dus what the heck?

Zo kun je van alles verzinnen. Dat moet je niet doen, verzinnen, in deze context. Maar om nou te zeggen dat je niet mag geloven dat er dingen in het geheim gebeuren vind ik erg naïef.
Het stigma dat er op mensen wordt geplakt die in complottheorieen denken is puur ontwikkeld als een soort van mind control techniek om iemand zo in een hoekje te zetten dat er niet meer serieus naar degene geluisterd hoeft te worden.

Maar het heeft natuurlijk heel weinig onderbouwing. Onze geschiedenis zit vol met bewezen complotten. Zelfs al zou je het officiele verhaal mbt 911 geloven (wat niemand die er onderzoek naar gedaan heeft zal doen) is dat een complottheorie van een paar Moslims met plastic mesjes die vliegtuigen hebben gekaapt en in gebouwen hebben gevlogen.

En ik keek eergister toevallig even een stukje van Jinek wat ook ging over het zogenaamde "fakenieuws" en hoe het nieuwe kabinet dat aan wil gaan pakken en was blij dat Thierry Baudet daar zat om een verfrissend weerwoord te geven. Fakenieuws gebeurt al eeuwen lang en werd tot voor kort alleen gebruikt door de zittende macht. Nu het ook door andere groepen gebruikt wordt is het opeens maatschappij ontwrichtend......

Gast1

Re: Complotten

Bericht door Gast1 » 20 dec 2017, 18:01

Mypos schreef:Het stigma dat er op mensen wordt geplakt die in complottheorieën denken is puur ontwikkeld als een soort van mind control techniek om iemand zo in een hoekje te zetten dat er niet meer serieus naar degene geluisterd hoeft te worden.

Maar het heeft natuurlijk heel weinig onderbouwing. Onze geschiedenis zit vol met bewezen complotten. Zelfs al zou je het officiële verhaal mbt 911 geloven (wat niemand die er onderzoek naar gedaan heeft zal doen) is dat een complottheorie van een paar moslims met plastic mesjes die vliegtuigen hebben gekaapt en in gebouwen hebben gevlogen.

En ik keek eergisteren toevallig even een stukje van Jinek wat ook ging over het zogenaamde "fakenieuws" en hoe het nieuwe kabinet dat aan wil gaan pakken en was blij dat Thierry Baudet daar zat om een verfrissend weerwoord te geven. Fakenieuws gebeurt al eeuwen lang en werd tot voor kort alleen gebruikt door de zittende macht. Nu het ook door andere groepen gebruikt wordt is het opeens maatschappij ontwrichtend......
:post:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Complotten

Bericht door univers » 20 dec 2017, 19:30

Kabinet is zelf fake.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Complotten

Bericht door Arminius » 12 mei 2018, 12:17

We zouden eigenlijk een topic moeten openen over complotten die achteraf waar bleken te zijn.

Zoals b.v. dat verhaal voorafgaande aan de eerste Golfoorlog waarbij Irakese soldaten baby`s uit hun couveuse zouden halen en op de grond lieten sterven.

Op 10 oktober 1990 zorgde de emotionele getuigenis van het Koeweitse meisje Nayirah voor de start van de eerste Golfoorlog. Ze verklaarde dat Iraakse soldaten in Koeweit baby’s uit de couveuses haalden en ze op de koude ziekenhuisvloer voor dood achterlieten. De getuigen bleek achteraf nep. Nayirah werd ingehuurd door een Amerikaans pr-agentschap, genaamd Hill+Knowlton Strategies. Het meisje bleek achteraf de dochter van de Koeweitse consul.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Complotten

Bericht door Osiris » 12 mei 2018, 12:40

Als het bestempelde 'fake news' van het gepeupel een bedreiging vormt voor het fake news van de machthebbers,zoals ze zelf meer en meer aangeven,betekent het een ontmaskering van de machthebbers.
Kan alleen als het fake news van het gepeupel te dicht bij de waarheid komt,anders zou het geen bedreiging vormen [think]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotten

Bericht door MetalPig » 15 mei 2018, 09:10

Arminius schreef:
12 mei 2018, 12:17
Op 10 oktober 1990 zorgde de emotionele getuigenis van het Koeweitse meisje Nayirah voor de start van de eerste Golfoorlog.
Even fact-checken:
De eerste Golfoorlog begon in augustus 1990.

Arminius

Re: Complotten

Bericht door Arminius » 15 mei 2018, 09:33

MetalPig schreef:
15 mei 2018, 09:10
Arminius schreef:
12 mei 2018, 12:17
Op 10 oktober 1990 zorgde de emotionele getuigenis van het Koeweitse meisje Nayirah voor de start van de eerste Golfoorlog.
Even fact-checken:
De eerste Golfoorlog begon in augustus 1990.
Ja en?

De Golfoorlog (1990-1991): Irak viel in augustus 1990 buurland Koeweit binnen en annexeerde het. Een internationale coalitie bestaande uit troepen van onder andere de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Egypte viel in januari 1991 binnen in beide landen, om de bezetting door Irak ongedaan te maken.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotten

Bericht door MetalPig » 15 mei 2018, 10:29

Arminius schreef:
15 mei 2018, 09:33
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 09:10
Arminius schreef:
12 mei 2018, 12:17
Op 10 oktober 1990 zorgde de emotionele getuigenis van het Koeweitse meisje Nayirah voor de start van de eerste Golfoorlog.
Even fact-checken:
De eerste Golfoorlog begon in augustus 1990.
Ja en?
Hoezo "Ja en?"? Het is moeilijk voor te stellen dat je niet begrijpt wat ik bedoel...

Maar goed:
Als iets in augustus begonnen is dan kan iets of iemand in oktober niet meer voor de start zorgen.

Arminius

Re: Complotten

Bericht door Arminius » 15 mei 2018, 10:36

MetalPig schreef:
15 mei 2018, 10:29
Arminius schreef:
15 mei 2018, 09:33
MetalPig schreef:
15 mei 2018, 09:10

Even fact-checken:
De eerste Golfoorlog begon in augustus 1990.
Ja en?
Hoezo "Ja en?"? Het is moeilijk voor te stellen dat je niet begrijpt wat ik bedoel...

Maar goed:
Als iets in augustus begonnen is dan kan iets of iemand in oktober niet meer voor de start zorgen.
Ik denk dat jij niet begrijpt wat ik bedoel
Een internationale coalitie bestaande uit troepen van onder andere de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Egypte viel in januari 1991 binnen in beide landen
Volgens mij begon de werkelijke oorlog dus eigenlijk pas in januari 1991

Maar goed, val mij niet aan. Val lekker anderen aan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotten

Bericht door MetalPig » 15 mei 2018, 11:01

Oh het was niet eens je eigen tekst; je kopieerde alleen maar de fout van iemand anders...

Waarom begon de oorlog volgens jou niet bij de inval van Irak in Koeweit, maar pas bij de geallieerde tegenaanval?

Plaats reactie