Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Plaats hier alles over wat er in de media (films, tv programma's en boeken) verschijnt. Ook cultureel gerelateerde onderwerpen zoals festivals, bijeenkomsten, muziek en kunst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Tammy » 04 mei 2017, 10:35

Afbeelding
Hoofdpersoon Clay Jensen (gespeeld door Dylan Minnette) en Hannah Baker (Katherine Langford).

Ik open deze topic hier in plaats van bij Media omdat ik het een ernstig onderwerp vind.

Er is een discussie gaande in de wereld of deze Netflix serie genaamd 13 Reasons Why tieners aan kan zetten om zelfmoord te plegen.
Ik heb het over tieners die al met die gedachten rondlopen.
Verleden maand heb ik deze serie gezien op Netflix die uit 13 delen bestaat.
Dat was voordat er een discussie was in verschillende landen.

De serie gaat over een meisje die zelfmoord gaat plegen door pesterijen op school.

Hier een kleine beschrijving:
13 Reasons Why (gestileerd geschreven als Th1rteen R3asons Why) is een Amerikaanse tienerdrama-serie van Netflix uit 2017, gebaseerd op de gelijknamige young-adultroman van Jay Asher.

Het eerste seizoen kwam uit op 31 maart 2017 op Netflix. In deze serie wordt het verhaal van Hannah Baker, een meisje dat net zelfmoord heeft gepleegd, onder de loep genomen. De mensen die haar hebben gekwetst krijgen een doosje met dertien cassettebandjes toegestuurd. Op deze bandjes vertelt ze de redenen van haar zelfmoord.

De serie telt één seizoen, met 13 afleveringen.

Bron: Wikipedia.
Er is nu een discussie gaande of deze serie niet te gevaarlijk is, men is bang dat tieners alsnog zelfmoord gaan plegen na het zien van deze serie.
De zelfmoord scene was iets wat ik indringend vond.
Ik bedoel daarmee de rauwheid hoe het is gefilmd.
Hieronder plaats ik een bericht waarin de zorgen worden geuit over deze serie.

Wie heeft het ook gezien en wat vinden jullie ervan ?

Is deze serie gevaarlijk voor tieners ?
Of helpt het ze om die laatste stap toch maar niet te maken ?

Ik denk beide, deze serie zal ik nooit vergeten.
Normaal kijk ik niet naar tienerseries, maar dit is anders.
Een moeilijk onderwerp die helaas bestaat.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Tammy » 04 mei 2017, 10:38

Nieuw-Zeelandse tieners moeten 13 Reasons Why met ouders kijken.

Tieners in Nieuw-Zeeland mogen sinds deze week alleen naar de veelbesproken Netflix-kaskraker 13 Reasons Why kijken in het gezelschap van een volwassene. Het land kampt met hoge zelfdodingcijfers en wil jongeren beschermen tegen de expliciete beelden van de serie.

Het Nieuw-Zeelandse Office of Films and Literature Classification maakte speciaal voor de 13-delige reeks, die razend populair is onder jongeren, de nieuwe categorie RP18 aan. Dat houdt in dat tieners onder de 18 jaar alleen de serie mogen bekijken onder begeleiding van een volwassene. Netflix moet voor alle aflevering een waarschuwing geven over de inhoud, wat voorheen alleen moest bij de laatste twee afleveringen.

De maatregel komt voort uit bezorgdheid over het effect van de controversiële serie, waarin onomwonden wordt getoond hoe de 17-jarig Hannah Baker zelfmoord pleegt. Nieuw-Zeeland heeft van alle Oeso-landen een van de hoogste zelfdodingcijfers onder jongeren (gemiddeld twee jonge zelfdodingen per week) en vreest voor imitatiegedrag. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is dat nu al de oorzaak van ongeveer vijf procent van alle zelfdodingen onder jongeren.


Eerder waarschuwden onder meer Nederlandse psychologen al voor het copycateffect. ,,Het is wetenschappelijk aangetoond dat een voorbeeld zoals in de serie Thirteen Reasons Why kan leiden tot imitatiegedrag’’, vertelde Ad Kerkhof, hoogleraar suïcidepreventie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Niet voldoende.

In Nieuw-Zeeland bestond voorheen alleen categorie RP16. De autoriteiten vonden dat echter niet langer voldoende. In het land zou zelfdoding namelijk vooral voorkomen bij 16- en 17-jarigen. Voordat de nieuwe maatregel werd ingevoerd, werd zorgvuldig gepraat met hulporganisaties en tieners die de serie al hadden bekeken.

Afbeelding


De Office of Films and Literature Classification erkende dat de serie taboedoorbrekend is door onderwerpen als zelfmoord, seksueel geweld en pesten aan te pakken, maar is bezorgd over de manier waarop de zelfmoord van Hannah Baker werd geportretteerd. ,,De zelfdoding wordt niet alleen expliciet in beeld gebracht, maar het verhaal is zo neergezet dat er voor het meisje geen andere oplossing meer mogelijk lijkt dan de dood’’, is te lezen in een verklaring.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door entropy » 04 mei 2017, 14:25

Ik vind het wel goed dat er eens aandacht wordt besteed aan ZM. Onder jongeren in dit geval. Jongeren met ZM gedachten zijn enorm eenzaam. Ik zou graag zien dat het taboe wordt opengebroken. Maar ik vind een serie die voor de sensatie gemaakt is niet het goede middel daarvoor... Integendeel: dat maakt het alleen maar tien keer erger!

ZM moet niet langer als taboe 'weggestopt' worden. Dát is wat het erger maakt, het verzwijgen, het doen alsof het niet bestaat!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Tammy » 04 mei 2017, 14:50

De serie is niet voor de sensatie gemaakt Entropy.
Het is juist bedoeld om het probleem van pesten in beeld te brengen.

Hieronder een link hoe het is gemaakt.


http://youtu.be/MVOCQ90Sxi4


En hier een uitgebreid verslag over de serie hoe het tot stand kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/06/is ... 4-a1553476

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Tammy » 15 jul 2017, 14:22

Ik heb het toch naar Media verplaatst.
De volgende film ga ik binnenkort kijken.
Hij staat al in mijn lijst op Netflix.

Afbeelding

To the bone: gevaarlijk of taboedoorbrekend? .


Eerder dit jaar kwam Netflix met de serie 13 Reasons Why over zelfdoding. Vanaf vandaag is ook de speelfilm To the bone te zien, waarin anorexia het hoofdthema is. Gevoelige onderwerpen, waarover al heel wat mensen zich hebben uitgelaten. Is zo’n film of serie een goede manier om thuis het gesprek op gang te brengen? Of moedigt het juist allerlei verkeerde ideeën aan?

Gevoelige onderwerpen, waarover al heel wat mensen zich hebben uitgelaten. Is zo’n film of serie een goede manier om thuis het gesprek op gang te brengen? Of moedigt het juist allerlei verkeerde ideeën aan?

Toen de serie 13 Reasons Why uitkwam, stak er een storm op in medialand. Het in beeld brengen van de zelfmoord van Hannah zou copycatgedrag veroorzaken en de invloed van de serie op jongeren zou worden onderschat. Nu komt Netflix met een nieuw gevoelig thema: anorexia. Ellen, de hoofdpersoon van de film, zou een slecht voorbeeld kunnen zijn voor anderen, met of zonder eetstoornis.

Factoren.

Volgens Rianne Meijer (36) krijg je geen eetstoornis door het zien van een film over anorexia. Zelf heeft Rianne van haar 12de tot 28ste anorexia gehad en daar schreef ze het boek ‘De Ana-Files’ over. "Er zijn een aantal factoren die bepalen of je een eetstoornis zou kunnen ontwikkelen. Als die factoren bij jou niet spelen, krijg je ook geen eetstoornis. Als die factoren wél bij jou spelen, dan voorkom je een eetstoornis niet door de film niet te kijken. Er komt dan een andere trigger op je pad waardoor de ziekte tot uiting komt."


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2017, 15:58

Tja ...
Hoewel ik de schoonheid van alles nog steeds heel goed kan zien, zie ik ook wat er aan het gebeuren is.
Hoe wel er nog steeds een bepaalde dreiging van oorlog is, is de grootste dreiging onze oorlog met de Natuur.
De Natuur zal zonder meer de onbetwiste winnaar worden.

De de menselijke nieuwkomers op deze planeet zien vervuilingen, vernietigingen en verloedering.
Ik heb kinderen en ben er blij mee.
Ik zal echter niet treuren als mijn kinderen geen kinderen willen.

Ook kan ik me voorstellen dat tieners uit dit leven willen stappen.
Niet alleen tieners overigens.
Voor mij is het niet goed om naar dit soort series te kijken.

Gisteren was er een prachtige Natuurfilm op tv over het planten- en dierenleven in het Amazonebekken.
Ik kan daar zo intens van genieten dat ik er emotioneel van word.

Toen ik de kettingzagen hoorde, bijna op het eind van de film, heb ik die film afgezet.
Ik kan er niet meer tegen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Tammy » 15 jul 2017, 19:02

Ik kan jou wel begrijpen Gast1.
Ik kijk wel maar natuurlijk niet alleen maar moeilijke onderwerpen.
Er zijn op Netflix documentaires die bijna kunst zijn in mijn beleving.
Hele mooie waar ik door ontroerd raak.
En ook zo prachtig gefilmd, dat ik er tranen van in mijn ogen krijg.
Tranen van bewondering hoe mooi ze het hebben gemaakt.

Maar ik kijk ook de zware zaken , gewoon omdat ik weet dat het bestaat en ik er meer van wil weten wat de achtergrond is enz.

Maar ik snap jou Gast1, jouw grens is misschien bereikt om de negatieve beelden te zien.
Want er is al zoveel ellende in de wereld.
Dat is voor elk mens anders.

Bij Wetenschap staat een topic van Gusteman over teleportatie.
Ik heb daar een link gezet van een documentaire met William Schatner.
Ik heb het over het begin van die documentaire, ik denk dat jij die net zo mooi vind als ik.
De woorden en muziek zijn prachtig als hij iets zegt over zijn paarden.

Naast ellende is er gelukkig ook schoonheid in al zijn vormen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Gast1 » 16 jul 2017, 06:46

En dat er naast ellende gelukkig ook schoonheid is in al haar vormen Tammy, kun je aflezen aan mijn eigengemaakte foto's die ik hier op het forum telkens weer plaats.
Al die schoonheid en mijn bewustzijn daarover, doet mij vaker welhaast 'verzuipen' in geluk en tevredenheid.
Precies zoals jij schrijft dat ik er tranen van bewondering van krijg hoe mooi de Natuur het gemaakt heeft.
Ik ken de series van Netflix. :wink:

Ik begeef me in een poel van gelukzaligheid met mijn kinderen en mijn dierbaren, zelfs ondanks mijn precaire situatie met mijn werkgever.
In die vijf jaren heb ik echter steeds meer kennis gemaakt, waarvan ik wist dat het bestond.
Nu heb ik de ervaring en heb het dus allemaal bevestigd gekregen.
Het systeem is volledig rot en het belangrijkste is en zijn de euro's.
De mens an sich speelt amper een rol, hoewel het wel zo verkocht wordt.

Ik sluit mijn ogen niet voor die werkelijkheid en kijk naar de reportages van Radar en tal van andere dergelijke programma's.
Dat wat er verkondigd wordt, kan ik alleen maar beamen.
Dit omdat ik ook een erg grote kenniskring en familie heb die dergelijke ervaringen hebben.
Op een bepaald moment ontstaat de situatie dat 'de emmer vol is'.
Ik 'weet' en kan kiezen voor nóg meer negativiteit of voor positiviteit.
De avatar van taigitu vertelt het:

Afbeelding

En zo is het ook.
De ergernis en irritatie is bij mij al jaren weg en beledigd kan ik ook al heel lang niet meer worden.
Dat is allemaal iets waar mijn ego zich eerder telkenmale mee bezig heeft gehouden.
Er is wel een ding wat me nog wel eens wil overkomen.
En dat is de 'moeheid' van dat wat wij mensen zeggen, schrijven en doen.
Een enkele keer manifesteert het zich zelfs als een vorm van totale fut- en lusteloosheid.
Ik kan dat dan wel allemaal handelen want ik weet dat ik de Natuur in kan gaan per voet of te fiets.
Dat ik mij kan amuseren met mijn kinderen en er is zoveel wat mooi is om te doen.

Maar tieners?
Ik kan ze mij wel voorstellen en ik kan me ook voorstellen dat ze kiezen om te stoppen met hun leven.
Het werpt me terug nar mijn eigen tienerjaren, waarbij ik van 'alles' niets begreep en ook nog een stevig gepest werd.
Ik heb gevochten en alle pesters in puin geslagen, ik heb gedreigd en voerde de daad bij het woord.
Ik werd onverschrokken en heb 'bewezen' dat 'alles' mogelijk is en tussen mijn 22-ste en tja ... eigenlijk nog steeds ... is dat nog steeds het geval.
Alles is mogelijk.

Maar nu word ik weer gepest.
En ook nu vecht ik weer, met mijn (geschreven) woorden.
De diverse instanties zijn zich daar bewust van geworden en we zullen zien.
Het wordt wel steeds meer vermoeiend.

Ik heb er bij lange na geen spijt van om kinderen op deze wereld gezet te hebben.
Het zijn bollebozen en ook vechters.
Natuurvrienden en sporters.
Ik ben gezegend en het is goed.
Het was goed en ongeacht wat er nog gaat gebeuren, ál dat moois heb ik mogen beleven en nóg ...

Maar de hectiek en het jachtige leven, de vernietiging van steeds meer leven in de biodiversiteit en de hang naar hebberigheid en macht ...
De plutocratie ...

Ik maak me wel een beetje zorgen voor de derde generatie na mij, wetende dat de tieners van heden het ook al moeilijk hebben en anders nog gaan krijgen.
Ik weet het, daar ligt dan weer een 'uitdaging ... :-|

Ik ga nog even lekker naar bedje.
Ben een beetje moe. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Tammy » 16 jul 2017, 07:26

Wat heb je dat mooi beschreven Gast1 hoe jij het ziet en voelt.
En ik snap je.
Ook van de tieners nu en in de volgende generatie.
Als je ziet dat ze online worden gepest en hun leven zien instorten,dat vind ik zo erg.

Ik als iemand die het leven nog kende voor al die social media zaken denkt al gauw, zet je pc dan uit , de pesters zijn vaak ook nog figuren die je niet kent.
Maar zo werkt het dus niet.
Ik bergrijp je zorgen voor de volgende generatie.

En gelukkig kan jij ondanks alles de schoonheid inderdaad nog zien. ;P!
Laat dat nooit los amigo. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Is deze serie te gevaarlijk voor tieners ?

Bericht door Gast1 » 16 jul 2017, 11:44

Tammy schreef:Laat dat nooit los amigo.
In totaal mooi geschreven Tammy.
En zo zie je maar, je hoeft nooit 'alles' los te laten ... :wink:

Plaats reactie