Formatie mislukt

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gast1

Re: Formatie mislukt

Bericht door Gast1 » 18 mei 2017, 08:47

Hans van Soest schreef:Europa moet altijd een herberg zijn waar vluchtelingen tijdelijk kunnen schuilen.
Kleine nuancering: graag geen economische vluchtelingen.
Dat Europa een -met de klemtoon op' tijdelijke herberg mag zijn voor vluchtelingen die met de dood door oorlogen, heb ik uiteraard niets op tegen.

Als mens schaam ik mij voor mijn eigen stelling hierboven, want ik wens niemand honger of armoede toe.
En uiteraard wens ik ze nog meer de vrede toe ...
Al die mensen wonen in landen waar ook een regering zit en wanneer die regering haar werk goed doet en haar mensen en niet corrupt zijn, zal de honger en armoede in die landen met een grote waarschijnlijkheid veel minder zijn.

gusteman

Re: Formatie mislukt

Bericht door gusteman » 18 mei 2017, 09:59

Ik had hier een reactie willen plaatsen, beste Gast1, maar om niet te ver OffTopic te gaan heb ik besloten die reactie onder Sociologie te plaatsen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 19 mei 2017, 08:12

Afbeelding

Formatie zit vast: geen partij beweegt.

De formatie lijkt in een patstelling beland. Alle partijen willen iets anders en niemand wilde vandaag opschuiven naar de ander.


Sybrand Buma was vanmiddag de eerste partijleider die het in de mond durfde te nemen: er dreigt een impasse. ,,Die moet doorbroken worden.’’


De grote vraag is hoe. Welke partijen moeten gaan onderhandelen over een nieuw kabinet, nu de formatie met VVD, CDA, D66 en GroenLinks mislukt is? Informateur Edith Schippers heeft alle partijleiders weer gepolst, maar nog geen combinatie gevonden waar iedereen mee kan leven.

Blokkade.

De veel genoemde optie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stuit op een blokkade van D66. ,,Ik wil alleen serieuze pogingen doen en ik zie weinig kans van slagen met de ChristenUnie’’, zei Alexander Pechtold over deze combinatie. Hij vindt de krappe meerderheid van deze coalitie met 76 zetels te instabiel. Ook vreest hij dat de ChristenUnie een versoepeling van euthanasie in de weg staat.

Pechtold voerde vanmiddag de druk op SP en PvdA op om aan te schuiven. Maar die willen daar op hun beurt niet aan meewerken. De PvdA vindt het niet logisch om in een regering te zitten, als grote verliezer van de verkiezingen. SP-leider Emile Roemer houdt vast aan zijn verkiezingsbelofte: geen samenwerking met de VVD. ,,Het is een nee, het was een nee en ga er maar vanuit dat het een nee blijft.’’


Roemer blijft maar pleiten voor een centrumlinkse combinatie van maar liefst zes partijen onder leiding van premier Sybrand Buma: CDA, D66, GroenLinks, SP, PvdA en ChristenUnie. Om te beginnen stelt hij een gesprek achter gesloten deuren voor met CDA, D66 en SP om te kijken hoe ver ze kunnen komen.


Irritatie.

CDA-leider Buma kan zijn irritatie nauwelijks verbergen over deze, in zijn ogen, onrealistische optie. ,,Zo’n zespartijenkabinet bestaat alleen in het hoofd van Emile Roemer.’’ Buma hoopt nog steeds dat de SP aanschuift bij VVD, D66 en zijn partij.


Aan Schippers de complexe taak om een uitweg te vinden in de impasse. Hoe haar agenda er de komende dagen uit gaat zien, is nog onbekend.


BRON.



:wacht: :wacht:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Formatie mislukt

Bericht door gusteman » 19 mei 2017, 09:57

Het ligt behoorlijk duidelijk voor de hand wat hier aan het gebeuren is: die lui willen gewoon het record van de langste regeringsonderhandeling verbreken. "solved:
Op dit ogenblik staat dit op naam van België met 541 dagen. :shock:

Ga er dus gerust maar even voor zitten, het wordt een werkje van lange adem. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 19 mei 2017, 10:09

Ok Gusteman, ga ik alvast een grote pot koffie zetten .
Jij ook een kopje ? :mrgreen:
Neem je ook de Brusselse wafels mee, het word denk ik ook een lange zit. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Formatie mislukt

Bericht door univers » 19 mei 2017, 12:27

Op dit ogenblik staat dit op naam van België met 541 dagen. :shock:
Dan zijn jullie toch de ware wereldkampioenen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Formatie mislukt

Bericht door entropy » 19 mei 2017, 15:54

De SP zal wel spijt hebben van haar belofte. Wat ook kan is dat de VVD bijdraait ten opzichte van de PVV. De Christenunie zie ik zo snel niet toegeven omdat ze fundamentalistisch principieel zijn. Dat de PvdA toegeeft vind ik misschien nog wel het waarschijnlijkst. Je moet ergens toch hoop houden.

Of nieuwe verkiezingen. :rolleys:

Gast1

Re: Formatie mislukt

Bericht door Gast1 » 19 mei 2017, 16:46

entropy schreef:De SP zal wel spijt hebben van haar belofte. Wat ook kan is dat de VVD bijdraait ten opzichte van de PVV. De Christenunie zie ik zo snel niet toegeven omdat ze fundamentalistisch principieel zijn. Dat de PvdA toegeeft vind ik misschien nog wel het waarschijnlijkst. Je moet ergens toch hoop houden.

Of nieuwe verkiezingen. :rolleys:
Ik denk niet dat de SP spijt heeft van haar 'belofte'.
Wanneer de VVD bijdraait, zal werkelijk niemand Rutte nog vertrouwen.
Ik vertrouw die ... sowieso al niet, maar omdat hij niet erg betrouwbaar is, zou hij zijn kont nog wel eens een keer kunnen draaien.
Daarentegen zal de PVV redelijk flink door de knieën moeten gaan en haar keiharde standpunten aan moeten passen.
Zelf zie ik dat die partijen -VVD en PVV- dichter bij elkaar staan dan eerder, maar de leiders blijven twee stijfkoppen.
Ik vind het allemaal maar een rommeltje en volg het slechts op een steeds groter wordende afstand.
Nieuwe verkiezingen? ...

[think] [think] [think]

Hoe zou de uitslag dan zijn?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 24 mei 2017, 12:21

Het is inderdaad een rommeltje Gast1.
Tweede poging ook mislukt.
Net kleuters.
Niet te geloven wat een ego's.
Die wilt niet met die enz.
Ze moeten eens luisteren naar wat het volk gestemd heeft.
Wat men ook van Wilders vind, hij hoort aan die tafel te zitten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Formatie mislukt

Bericht door univers » 24 mei 2017, 12:34

Ze gaan de belgen inhalen, 541 dagen :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Formatie mislukt

Bericht door gusteman » 25 mei 2017, 11:34

univers schreef:Ze gaan de belgen inhalen, 541 dagen :mrgreen:
Nou, of ze dat zal lukken weet ik niet, wat ik echter wel weet: onderzoek heeft aangetoond dat het Belgische volk het nog nooit zo goed heeft gehad als tijdens die 541 dagen 'zonder regering'.
Nu ja, helemaal "zonder" regering verloopt zoiets niet: we hadden toen een "regering van lopende zaken", met andere woorden er mochten geen nieuwe initiatieven of wetsvoorstellen ingediend worden.
En plots draaide die lompe administratieve molen op volle toeren, alles ging gesmeerd en vlot.

En dienden zich echt grote nationale of internationale problemen aan, dan had je altijd nog de minister van defensie die als vervangend regeringshoofd functioneerde: in hoogste nood bleef het altijd mogelijk om dringende zaken aan te pakken.

Werkelijk een zalige tijd voor de bevolking, mede opgefleurd door het zandbakje spelen van de politici.
Mensen die na een dergelijk vertoon van onkunde nog echt geloven dat een bevolking (ik zeg duidelijk dus niet: een land) op degelijke wijze kan bestuurd worden door een klein kliekje van invloedrijke politieke partijen zullen het nooit begrijpen ..... jammer genoeg dus nog steeds de overgrote meerderheid van de bevolking, en dit na een niet mis te verstaan voorbeeld van aanschouwelijk onderricht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 13 jun 2017, 07:42

Tweede ronde met Klaver ook mislukt.
Gelukkig die is buiten beeld nu.
Laat hem maar weer naar zijn sprookjesbos fietsen.
Het is geklapt op migratie, zoals verwacht.

Het plan om migranten buiten Europa asiel te laten aanvragen wilt deze jongen niet.
Door dat plan weten migranten of ze wel of niet mogen komen.
Klavertje wilt dat ze ook op Europese bodem asiel moeten kunnen aanvragen.
Het joch snapt niet dat je als dat plan door zou gaan er minder mensen in bootjes stappen, want ze worden teruggestuurd.

Dus ook minder verdrinkingen.
Eindelijk geen doden meer op zee.
Maar nee hoor, dat drammerige joch ziet dat weer niet.
Of het plan het ideale plan is weet ik niet,maar zoals het nu gaat kan ook niet meer.

Maar hij ligt eruit, mijn dag kan niet meer stuk. :chicken:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Formatie mislukt

Bericht door univers » 13 jun 2017, 08:35

Afbeelding

En KLaver is de grootste idioot.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 13 jun 2017, 08:52

Je hebt het weer prima op jouw manier verwoord Univers. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Formatie mislukt

Bericht door univers » 13 jun 2017, 08:56

Maar wel duidelijk. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 13 jun 2017, 09:02

Jazeker beste kerel. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Formatie mislukt

Bericht door MetalPig » 13 jun 2017, 10:45

univers schreef:Afbeelding
Een perfecte afspiegeling van de samenleving dus :mrgreen:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Formatie mislukt

Bericht door Osiris » 13 jun 2017, 18:38

Niet dat Klaver mijn man is,zeker niet.
Maar ik vindt dat hij goed voet bij stuk heeft gehouden.
De andere 3 hebben hun plannen allang klaar liggen,waar Klaver weinig inbreng in zou hebben gehad.

Dat hij 1 van zijn speerpunten van zijn campagne ( of je het er mee eens bent of niet ) gegarandeerd wil zien, lijkt met ten opzichte van zijn achterban die Groen Links de zetelzege heeft bezorgd, logisch.

Hij heeft geen zin gehad om voor spek en bonen het rechtse machtsblok aan een meerderheidskabinet te helpen,zonder dat speerpunt binnen te halen.
Met andere woorden ,niet net zoals destijds de PvdA gedaan heeft en zo de ziel van hun partijprogramma, maar ook al hun kiezers te belazeren en negeren.
En we weten ,net als Klaver,hoe dat is afgelopen met die partij.

De VVD heeft allang vast staan waar het naartoe gaat en daar zijn D66 en CDA ( die gewoon rechts zijn ) het allang binnenskamers over eens geworden.
De 4e partij is alleen maar goed om die meerderheidscoalitie te verkrijgen en zal dat op alle punten moeten accepteren.

En dat heeft Klaver goed ingezien.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Formatie mislukt

Bericht door Tammy » 13 jun 2017, 18:59

Osiris, daar had Klaver na de eerste ronde al achter moeten komen.
Regeren is vooruitzien, iets wat ontbreekt bij Klaver.
Die blijft vasthouden aan een onrealistisch wereldbeeld waar alles voor moet wijken.

Hij kan wel Obama en Trudeau nadoen met de opgestroopte mouwtjes en copie speeches en grote zalen afhuren en als een soort popster daar gaan staan, een land besturen is wel even wat anders.

Ik ben blij dat hij eruit ligt, deze jongen en zijn achterban moeten eerst eens met open ogen de wereld aanschouwen.
In de Volkskrant word hij aangevallen door zijn leden middels brieven.
Zijn niet mals, ze vinden dat hij de kans om te regeren heeft weggegooid wegens koppigheid en onrealistische gedachten.
Ze zullen niet allemaal zo denken, maar hij heeft zijn hand overspeeld.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Formatie mislukt

Bericht door univers » 13 jun 2017, 19:24

De VVD heeft allang vast staan waar het naartoe gaat
Ik hoop de

Afbeelding

Hij doet het al met de bevolking.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie