Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door taigitu » 29 jun 2017, 15:21

Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Nederlanders zijn zich meer bewust van het bestaan van discriminatie dan mensen uit andere Europese landen, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau in het onderzoek Burgerperspectieven. Alleen in Frankrijk, Engeland en Zweden geven mensen vaker aan dat discriminatie voorkomt. In Polen en Litouwen wordt discriminatie het minst als een probleem ervaren, blijkt uit het onderzoek.

Ruim de helft van de Nederlanders heeft het gevoel dat er meer discriminatie is dan twintig jaar geleden. Dat kan volgens de deelnemers aan het onderzoek onder meer komen door de grotere zichtbaarheid van minderheidsgroepen. Er wonen meer mensen met verschillende culturele achtergronden in Nederland.

Dubbel
Een op de acht mensen denkt juist dat er minder discriminatie is. Zij geven aan dat het alleen maar lijkt of discriminatie toeneemt, omdat zaken meer in het nieuws komen en via sociale media gemakkelijker worden verspreid.

Nederlanders zijn dubbel over discriminatie, concludeert het SCP. Aan de ene kant wordt discriminatie als een groot maatschappelijk probleem ervaren, aan de andere kant worden meldingen van discriminatie niet altijd serieus genomen.

Driekwart van de Nederlanders vindt dat er te snel wordt geroepen dat iets discriminatie is. Deelnemers aan het onderzoek vinden dat vooral etnische minderheden en moslims vaak overgevoelig reageren. Met die opvatting zijn vooral mensen die op GroenLinks en de PvdA stemmen het niet eens.

Kwetsend
Het SCP concludeert dat veel mensen niet precies weten wat discriminatie is. Ze vullen het begrip soms te breed in, bijvoorbeeld door alles wat kwetsend is als discriminatie te bestempelen.

http://nos.nl/artikel/2180495-nederland ... natie.html
Kan dit nog of niet.........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door taigitu » 29 jun 2017, 15:57

Moeder eist 10.000 euro van Haagse basisschool om moslimdiscriminatie
Wo 17 mei 2017

De Maria Montessorischool in Den Haag is aangeklaagd wegens discriminatie. Een moeder eist 10.000 euro van de school, omdat haar twee dochters twee jaar geleden niet op de jaarlijkse klassenfoto konden vanwege het islamitische offerfeest, schrijft het AD.

Volgens de moeder heeft de school islamitische leerlingen buitengesloten door het fotomoment op een islamitische feestdag in te plannen. Haar advocaat zegt in de krant dat er daarmee sprake is van discriminatie.

Het bestuur van de basisschool erkende meteen dat de planning niet handig was, maar zei gisteren in de rechtbank dat de drukbezette fotograaf niet op een andere dag kon. Wel maakte de adjunct-directeur drie weken later alsnog een gezamenlijke klassenfoto voor alle leerlingen die niet bij het officiële fotomoment konden zijn.

Buitenproportioneel

Dat was volgens de rechter "een leuke geste, maar geen professionele foto", schrijft de krant. In haar voorlopige oordeel zei de rechter dat ze denkt dat het schoolbestuur niet genoeg heeft gedaan om het onderscheid dat is gemaakt door de foto op de islamitische feestdag in te plannen, op te heffen.

De rechter geeft de partijen nog anderhalve week de tijd om er samen uit te komen. Volgens het AD is die kans niet groot, omdat de moeder niet meer in gesprek wil met de schoolleiding. Die vindt op zijn beurt de eis van 10.000 euro buitenproportioneel.
Hoe moet je hier nou naar kijken, over oordelen.
Met fotoshop kan je de twee foto's wel samenvoegen.....
Zou dan het probleem opgelost zijn??? De school heeft de les geleerd???
Laatst gewijzigd door taigitu op 29 jun 2017, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Tammy » 29 jun 2017, 16:39

Hoe je hier naar moet kijken Taigitu ?
Ooh dat is heel makkelijk.
Ik ken dit bericht van tijdje terug, stond toen in de krant.

Deze moeder moet zich eens realiseren dat ze in Nederland woont en we hier geen officiële islamitische feestdagen hebben.
De school heeft genoeg rekening gehouden met de leerlingen.

Het is werkelijk belachelijk dat deze vrouw een rechtszaak aanspant.
Doodmoe word ik van die rascismekaart die elke keer word getrokken door mensen die altijd in die slachtofferrol vliegen.
Pas je eens aan zou ik zeggen.


Ik zal niks verder meer zeggen want de stoom komt uit mijn oren weer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door gusteman » 29 jun 2017, 16:52

taigitu schreef:Hoe moet je hier nou naar kijken, over oordelen.
Je kan het gewoon negeren, of naast je neer leggen. Of je kan je er ook aan ergeren natuurlijk.
Je kan het zien als een fait divers, als een voorbeeld van gebrek aan empathie of als het gevolg van onduidelijkheid rond het begrip discriminatie.

Je kan een standpunt innemen waarbij je er van uit gaat dat één van beide partijen het bij het rechte eind heeft en de andere in de fout is gegaan.

Gezien het geschil al voor de rechter werd gebracht gaat het op dit ogenblik over een zaak die enkel gebaat is met juridisch verdedigbare argumenten.

Dus zou ik persoonlijk de school aanraden een betere advocaat onder de arm te nemen.

Juridisch moet het haalbaar zijn om het argument van de heirkracht in te roepen aangezien de fotograaf enkel op die bewuste datum vrij was.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door MetalPig » 30 jun 2017, 08:46

Het bestuur van de basisschool erkende meteen dat de planning niet handig was, maar zei gisteren in de rechtbank dat de drukbezette fotograaf niet op een andere dag kon.
Wat een kul-argument.
Of is hij de enige fotograaf in Den Haag en omstreken? :roll:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Vitharr » 30 jun 2017, 18:13

taigitu schreef:Hoe moet je hier nou naar kijken, over oordelen.
Met fotoshop kan je de twee foto's wel samenvoegen.....
Zou dan het probleem opgelost zijn??? De school heeft de les geleerd???
Ik begrijp het artikel niet zo goed. Ik dacht, net als Tam, dat wij in NL veroordeeld zijn tot Christelijke feestdagen. Het offerfeest is dan toch gewoon een normale schooldag? Zo niet, is hier blijkbaar sprake van de zogenaamde positieve discriminatie volgens mij? Want blijkbaar krijgt niet iedereen toestemming tot afwezigheid op zo'n dag, anders had deze kwestie niet gespeeld.

Ik heb wel eens geprobeerd om op religieuze gronden verlof te krijgen voor een Joelfeest. Dan wordt je uitgelachen. Kan ik nu ook claimen? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Tammy » 30 jun 2017, 19:51

De school heeft wel degelijk zijn best gedaan.
Ik las dit artikel eerder en daar werd deze melding via RTL nieuws gedaan :
De school probeerde islamitische kinderen, die officieel vrij hadden gekregen, wel tegemoet te komen door de klassenfoto in de ochtend te laten nemen. Zo konden zij de rest van de dag het offerfeest vieren. De twee dochters van de vrouw waren daar niet bij omdat zij in de moskee zaten voor het traditionele gebed.

Nieuwe foto.

Speciaal vanwege de afwezige leerlingen maakte de adjunct-directeur drie weken later alsnog een gezamenlijke klassenfoto. Die foto werd gratis aan alle ouders ter beschikking gesteld.
Dat vreselijke barbaarse offerfeest is geen Nederlandse feestdag gelukkig.
Wilt die moeder dat wel moet ze gaan verhuizen naar een islamitisch land.
Deze school heeft genoeg gedaan, basta !

Een joelfeest Vitharr ?.............loop ik weer achter ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Vitharr » 30 jun 2017, 20:49

Tammy schreef:Een joelfeest Vitharr ?.............loop ik weer achter ? :mrgreen:
Nee hoor Tam, je bent eerder te modern. :mrgreen:

Het Joelfeest is een voorloper van Kerst en Oud en Nieuw samen eigenlijk. Het komt ruwweg neer op 12 dagen drinken en dan iets in de fik steken om het nieuwe jaar te verwelkomen. :cheers:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joelfeest
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Tammy » 01 jul 2017, 10:59

Haha geweldig leuk Vitharr ! [joker]
Weer wat geleerd, had er nog nooit van gehoord. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door MetalPig » 05 jul 2017, 09:01

Vitharr schreef:Het Joelfeest is een voorloper van Kerst en Oud en Nieuw samen eigenlijk. Het komt ruwweg neer op 12 dagen drinken en dan iets in de fik steken om het nieuwe jaar te verwelkomen. :cheers:
Interessant. Is dat de basis van de '12 days of christmas' zoals we dat uit de Amerikaanse kerstliedjes kennen?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Tammy » 05 jul 2017, 12:12

Verhip MetalPig, daar zeg je me iets. [think]
Jij kende dit feest dus ook niet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door MetalPig » 05 jul 2017, 12:35

Tammy schreef:Verhip MetalPig, daar zeg je me iets. [think]
Jij kende dit feest dus ook niet ?
De connectie tussen kerst en Yule / Jul kende ik wel, maar dat er een 12-daags zuipfestijn bij hoort was me onbekend :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders zijn zich zeer bewust van discriminatie

Bericht door Tammy » 05 jul 2017, 12:43

Dan weet je het nu MetalPig, haal de drank maar alvast binnen. [joker]
Ik had er nog nooit over gehoord, is compleet nieuw voor mij. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie