Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 09 jul 2017, 10:35

Ik open deze topic omdat ik denk dat een aantal mensen hier op het forum dit prachtig vinden. :grin:
Het is ook heel bijzonder om te lezen.
En misschien kennen sommige leden het al.
Ik plaats een stukje hier en de rest kan men via de link zien.
De moeite waard om te lezen denk ik, en ik heb het gevoel dat er een paar hier zijn die nu de neiging hebben om hun koffers te pakken en erheen te gaan. :grin:
En het speelt zich allemaal af in mia bella Italia. :wink:

<<<<<<<<<<<<<

Italiaanse commune is nog altijd springlevend.

Anders dan de meeste communes uit de hippietijd is Damanhur in Italië springlevend. 'Mensen maken hier een transformatie door.'


'Welkom! IK BEN LABRADOR.' Een vrouw van rond de veertig loopt me enthousiast tegemoet op de parkeerplaats. Hier lijkt het nog een vakantiepark: vergeelde vlaggen en een bord met 'Welkom' in zeven talen. Ik ben in Damanhur: een in de jaren zeventig ontstane alternatieve leefgemeenschap in de heuvels ten noorden van Turijn, met een eigen grondwet en een eigen economie met een eigen munt. Damanhur bestaat dit jaar veertig jaar en is groter dan ooit, met 'ambassades' over de hele wereld; ook in Oosterbeek is er een. In de gemeenschap zelf in Italië wonen nu zeshonderd mensen permanent en tweeduizend mensen parttime. Daarnaast ontvangt Damanhur jaarlijks duizenden bezoekers vanuit de hele wereld. En dus zo af en toe een journalist.

Na een paar maanden heen en weer mailen (waarin ik wen aan zinsneden als 'hartelijke groet, Labrador'- iedereen draagt hier een dierennaam) krijg ik het bericht dat ik twee dagen mag langskomen. Labrador begroet me met dikke zoenen en een gelukzalige glimlach. 'We zijn zo blij dat je hier eindelijk bent! Ik draag je nu over aan Mier.' Mier kijkt zo mogelijk nog verrukter dan Labrador als ze mij de hand schudt. Ze draagt een elegant geel jurkje en heeft een woeste bos blond haar. Ze is het tegenovergestelde van de vrouw in paarse gewaden, vlechten tot op de billen en kralenkettingen die ik had verwacht.

Terwijl we de tuinen inlopen, vertelt Mier mij hoe ze in 1983 op haar 21ste vanuit Florence naar Damanhur is gekomen en nooit meer is weggegaan. Ik reken. Mier is dus 56, maar ze lijkt geen dag ouder dan 40. Haar comfortabele leven voelde leeg en doelloos. Mier: 'Ik zag op televisie bij een rondje zappen deze groep in Damanhur en dacht: 'Die lui zijn zo gek als een deur, die moet ik ontmoeten!' Een schaterlach volgt. Ze omschrijft Damanhurianen als 'mensen die dicht bij de natuur leven, zich inzetten om betere mensen te worden en zo een betere wereld proberen te creëren.' Er is weinig op af te dingen, maar het zegt me nog weinig. We lopen langs beelden van eenhoorns met regenbogen en draken, en ook van de Egyptische zonnegod Horus. In het gras liggen cirkels van gekleurde keien. Mier wandelt naar een eik en legt haar hoofd en handpalmen tegen de stam. Ze nodigt me uit om, als ik dat wil, ook de boom te begroeten. Ik wil niet onbeleefd zijn, maar uit journalistiek oogpunt ook geen boomliefde veinzen en vind een compromis in een snelle veeg met mijn voorhoofd langs de stam.

Dierennamen.

Damanhur werd in 1977 opgericht door de filosoof en kunstenaar Oberto Airaudi, later Valk Paardenbloem. Na een aantal congressen in Turijn waar hij een nieuw model samenleving had gepresenteerd, begon hij samen met een veertigtal andere 'spirituele onderzoekers' een ethisch-sprituele gemeenschap. Volgens de leer van Airaudi heeft ieder levend wezen een goddelijke kracht in zich, zijn diepere zelf, die bereikt kan worden middels meditatie en bewustwording van de 'heiligheid van het universum.'

Afbeelding
Een versierde hal in de ondergrondse tempel .


Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Susan » 09 jul 2017, 11:36

;P! ;P!

Prachtig he, :grin:
ik heb dit verleden jaar nog naar Gast1 gestuurd toen zij oa
ook naar Italië gingen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 09 jul 2017, 11:46

Gast1 was ook 1 van de mensen waar ik meteen aan dacht toen ik dit verhaal las. :grin:
Die foto is erg mooi, lijk me zeer bijzonder om die zalen te zien.
De rest is iets wat voor andere mensen is, niet voor mij.
Maar ik blijf het wel apart vinden.
En ze zijn gelukkig zo te lezen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door taigitu » 09 jul 2017, 14:59

Alles wat ik van die commune zie op de video is prachtig.
En het idee van een harmonieuze plek om te wonen met gelijkgezinden is aantrekkelijk.
Ik zou Damanhur als nieuwsgierige bezoeken. Om de sfeer te proeven en kijken naar
alles wat ze hebben gecreëerd aan prachtige bouwsels.

Ik zou hier alleen niet geschikt voor zijn om te wonen.
Als ik lees dat ik alles moet inleveren aan geld ed. dan voelt dat voor mij
dat ik mijn vrijheid inlever. Want mocht het me niet bevallen krijg ik dan
mijn geld (na aftrek van kosten voor verblijf) terug, om mezelf weer te onderhouden
in het leven buiten de commune, en dat dan weer in mijn eigen valuta? Blijkbaar niet.
Maar het is mooi dat er mensen zijn die hier gelukkig zijn met elkaar.
.......
Marijke heeft vijftien jaar lang af en aan in Damanhur gewoond. Volgens haar zijn Nederlanders uiteindelijk te nuchter en te eigenwijs om zich te schikken in het hiërarchische systeem van Damanhur. Valk was de absolute baas, en nu zijn het drie wijzen die zijn lijn en visie bewaken en bij conflicten een uitspraak doen. Binnen de familiecellen (er zijn er vijfentwintig in totaal) is er een familiehoofd. Lucy vult aan: 'Niets voor Nederlanders. Die vragen zich bij alles af waarom iets op een bepaalde manier gaat en of het niet anders kan.' Jack en zijn vrouw waren na hun New Life-programma twee jaar geleden graag gebleven, maar zagen financiële obstakels. Jack: 'In Italië een baan vinden is erg moeilijk en het is niet gezegd dat je in de gemeenschap werk kunt vinden. In Damanhur wonen, is niet goedkoop.'

Pensioenvoorziening
Tot een aantal jaar terug moesten bewoners van Damanhur alles inleveren: van erfenissen tot spaargeld en salaris. Met dat geld zijn de eerste huizen en stukken land gekocht. Het systeem is enigszins versoepeld, maar nog altijd moeten bewoners zich financieel blootgeven. Salarissen, studiebeurzen, pensioenen en uitkeringen die mensen ontvangen, worden deels afgedragen aan Damanhur. Hoe groot dat deel is, hangt af van wat mensen willen reserveren voor eigen aankopen, zoals vliegtickets naar huis, benzine en persoonlijke spullen. Dit gaat allemaal in overleg met de familiecel. De grootste kritiek van uittreders is het feit dat ze financieel niets meer over hebben, eenmaal buiten de grenzen van Damanhur. De lokale munt 'credito' is in de buitenwereld waardeloos, en voor een pensioen sparen is niet mogelijk. Damanhur ìs de pensioenvoorziening: voor ouderen wordt met het gemeenschappelijke geld gezorgd. De financiën van Damanhur zijn niet altijd even transparant.

Oprichter Valk werd in 2013 aangeklaagd voor belastingontduiking voor een bedrag van 4 miljoen euro. Voor anderhalf miljoen trof hij een schikking met de fiscus. Zijn vermogen, opgebouwd met onder andere de verkoop van honderden schilderijen die hij tijdens zijn leven maakte, liet hij na aan Damanhur.

Damanhur, Temples of Humankind, 5mins compilation (WARNING spoilers)
5 minutes compilation of Damanhur's secrets. If you ever plan on going here, do not watch this clip because it will spoil so much surprise and amazement.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 09 jul 2017, 15:11

Ik zie jouw bericht ineens anders Taigitu.
Zie jij dat ook ?

Mijn IPad en laptop slaan op tilt vandaag en doet ook heel raar.
Bij alle sites, ook de kranten.
Zie jij jouw bericht goed staan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 09 jul 2017, 15:12

Nu zie ik het goed staan Taigitu.
Ga je filmpjes kijken nu. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door taigitu » 09 jul 2017, 15:15

Tammy schreef:Ik zie jouw bericht ineens anders Taigitu.
Zie jij dat ook ?

Mijn IPad en laptop slaan op tilt vandaag en doet ook heel raar.
Bij alle sites, ook de kranten.
Zie jij jouw bericht goed staan ?
Ik was iets te creatief bezig....? (grapje)
De link van de eerste video was niet geheel compleet en daardoor
was alles gedeeltelijk zichtbaar. Het was 'verknipt'. Bij mij deed verder
het alles nog normaal. Nu bij jou ook?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 09 jul 2017, 15:35

Wat zijn die tempels mooi om te zien zeg.
Jeetje niet te geloven gewoon.
Bedankt Taigitu voor het plaatsen, werkelijk schitterend. ;P!

Bij mij alles ok weer met laptop.
Maar hij doet raar, ligt aan mijn provider denk ik.
TV is ook traag.

Ik snap wat je schreef over wonen daar.
Maar voor 700 euro per maand kan je daar een cursus volgen.
En er even wonen.
Misschien is dat een optie ?

Gast1 zie ik in gedachten al rennen erheen met zijn koffer. :grin:
En bij een paar anderen leden zie ik dat ook in gedachten.
Dit sluit zo mooi aan wat ik soms lees bij jullie in dit subforum.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Susan » 09 jul 2017, 17:30

Tammy schreef:Gast1 was ook 1 van de mensen waar ik meteen aan dacht toen ik dit verhaal las. :grin:
Die foto is erg mooi, lijk me zeer bijzonder om die zalen te zien.
De rest is iets wat voor andere mensen is, niet voor mij.
Maar ik blijf het wel apart vinden.
En ze zijn gelukkig zo te lezen. :wink:
Toch zou ik daar niet willen wonen ik Tammy, tenminste niet voor altijd.
Onder andere de hiërarchie daar bevalt mij niet erg goed, waar maar een 'paar' het blijkbaar
voor het zeggen hebben. (wat ik uit de tekst meen op te maken)
Op die manier dan in een relatief kleine groep te wonen trekt mij niet, laat me op
die wijze ook niet graag iets zeggen...
Ik overdrijf nu wel een beetje hoor, zó erg is nu ook weer niet met me... :mrgreen:

Maar misschien valt dat alles in de praktijk reuze mee als je dag in dag uit
daar met elkaar leeft en deelt met elkaar.
En met dat geld...al ben ik daar niet aan gehecht, vind ik niet zo'n geweldig
systeem, met name voor spijtoptanten indien ze bijv na jaren weer om een of andere
reden terug willen naar hun eigen land/plaats van herkomst.

Elk jaar een tijd daar verblijven, ja dat zou me wel wat lijken in die omgeving na
wat ik allemaal (via een andere site) gezien heb verleden jaar, was er meteen weg van! [jaja]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door univers » 09 jul 2017, 18:15

En bij een paar anderen leden zie ik dat ook in gedachten.
Dan kan je wachten, tot je een ons weegt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 09 jul 2017, 18:46

Dat ik denk dat sommige het zal aanspreken betekend niet dat ik ze voorgoed zie wonen daar.
Maar wat Susan zegt, eventjes vertoeven voor een tijdje.
Even weg en bijtanken in zo'n mooie omgeving.
Dat waren zomaar wat gedachtens van mij. :wink:

Dat geld is inderdaad geen goed systeem.
Dat bevreemd mij een beetje.
Klinkt niet zo vrij , eigenlijk wat tegenstrijdig.
Maar men kiest er zelf voor.
Of niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Gast1 » 10 jul 2017, 07:08

Tammy schreef:Gast1 zie ik in gedachten al rennen erheen met zijn koffer. :grin:
En bij een paar anderen leden zie ik dat ook in gedachten.
Dit sluit zo mooi aan wat ik soms lees bij jullie in dit subforum.
Jeetje zeg ... :shock:

Nou zal het wel weer heel raar overkomen en als ongelooflijk klinken, maar ... -ik wacht nog even-
Aan de foto in het openingstopic herkende ik meteen iets heel bekends.
En inderdaad, ik herinnerde mij toen het bericht van Susan wat ik vorig jaar ontving.
Meestal ben ik heel erg enthousiast en dat was ik toen ook.
Maar het is er niet van gekomen omdat we gekozen hadden voor een week in Oostenrijk en een week aan het Gardameer.
We bezochten en huisden aldaar -bij het Gardameer- in 'Arco' ... prachtig mooi, zie welke foto's ik maakte:

Afbeelding

Afbeelding

(link werkt prima Tammy, nogmaals dank)

En dus raakte Damanhur bij mij -door heel veel bijzonder belevenissen- in de vergetelheid.

We hebben een poosje geleden wel eens nagedacht over waar we dit jaar naar toe zouden gaan.
Mijn 'gevoel' zei me om de regio Piëmont (Parco Nazionale Gran Paradiso) eens te gaan bezoeken en welja ...
Vidracco - Damanhur ligt daar dus vlakbij ... :shock: ... [think]

Die plek lijkt te roepen, maar het stukje -citaat "Marijke heeft vijftien jaar lang ... "- wat taigitu heeft geplaatst 'schrikt' mij af.
En vooral dit wat taigitu zelf heeft geplaatst: "Als ik lees dat ik alles moet inleveren aan geld ed. dan voelt dat voor mij dat ik mijn vrijheid inlever."

Ik ga het nog eens allemaal een keer bekijken en dank voor de tip Tammy en daarvoor eerder nog Susan.
Wie weet? :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Tammy » 10 jul 2017, 11:35

Dit vind ik nu heel bijzonder om te lezen Gast1. :grin:
En de foto's zijn prachtig, ik herinner ze toen je daar was geweest.
Ergens zie ik jou naar Damanhur gaan op een dag.
De plaats heb je al opgeslagen in je hoofd als ik je bericht lees.
Je kan daar ook gewoon heen als toerist zag ik in het filmpje als je op vakantie bent.


One day...........plaats jij hier een foto dat je daar bent geweest. :grin:

Net als ik ineens uitriep in de sightseeing bus in Roma met mijn dochter: daar is het kerkje van Gast1 !
We moeten gauw uitstappen bij de volgende halte.
Dat moment dat ik mijn hoofd ineens omdraai en het zie waar jij vol passie over had gesproken hier op het forum.
Ik liep met haar naar binnen, maar jij liep mee eigenlijk met ons.
Prachtig moment, als in een film vond ik. :grin:

En er zijn dus mensen daar die net als jij bomen knuffelen.
Ik denk dat jij helemaal in je element bent daar, al is het maar een dagje. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Bij Damanhur draait alles om de transformatie

Bericht door Gast1 » 10 jul 2017, 11:52

Je bezorgt mij een glimlach Tammy ...
Wie weet inderdaad ...

Ik denk dat ik middels dit topic een teken ontvang dat het tijd is om weer eens goed te gaan mediteren ...
Dank je. :wink:

Plaats reactie