Uit welke boom ben jij gevallen?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door taigitu » 26 aug 2017, 11:51

Uit welke boom ben jij gevallen?

Zoek je geboortedatum op en de daarbij behorende boom, ga dan verder naar beneden.

01 januari tot 11 januari - Dennenboom
12 januari tot 24 januari - Olm
25 januari tot 03 februari - Cipres
04 februari tot 08 februari - Populier
09 februari tot 18 februari - Cederboom
19 februari tot 28 februari - Pijnboom
01 maart tot 10 maart - Treurwilg
11 maart tot 20 maart - Lindeboom
21 maart - Eikenboom
22 maart tot 31 maart - Hazelaar
01 april tot 10 april - Lijsterbes
11 april tot 20 april - Esdoorn
21 april tot 30 april - (Wal)notenboom
01 mei tot 14 mei - Populier
15 mei tot 24 mei Kastanjeboom
25 mei tot 03 juni - Es
04 juni tot 13 juni - Haagbeuk
14 juni tot 23 juni - Vijgenboom
24 juni - Berk
25 juni tot 04 juli - Appelboom
05 juli tot 14 juli - Dennenboom
15 juli tot 25 juli - Olm
26 juli tot 04 augustus - Cipres
05 augustus tot 13 augustus - Populier
14 augustus tot 23 augustus - Ceder
24 augustus tot 02 september - Pijnboom
03 september tot 12 september - Treurwilg
13 september tot 22 september - Lindeboom
23 september - Olijfboom
24 september tot 03 oktober - Hazelaar
04 oktober tot 13 oktober - Lijsterbes
14 oktober tot 23 oktober - Esdoorn
24 oktober tot 11 november - (Wal)notenboom
12 november tot 21 november - Kastanjeboom
22 november tot 01 december- Es
02 december tot 11 december - Haagbeuk
12 december tot 21 december - Vijgenboom
22 december - Beukenboom
23 december tot 31 - december Appelboom

Appelboom

Appelboom (De liefde)
Tengere bouw, veel charme, aantrekkingskracht, aangename aura, flirterig, avontuurlijk, gevoelig, altijd verliefd, wil liefhebben en liefgehad worden, trouw en een tedere partner, erg gul, wetenschappelijke talenten, leeft voor vandaag, een zorgeloze filosoof met fantasie.

Es (De ambitie)

Buitengewoon aantrekkelijk, levendig, impulsief, veeleisend, houdt niet van kritiek, ambitieus, intelligent, getalenteerd, houdt er van om het lot te tarten, kan egoïstisch zijn, erg betrouwbaar, trouw en liefhebber van voorzichtigheid, het brein regeert soms over het hart, maar hij/zij neemt het partnerschap erg serieus.

Beukenboom (De creativiteit)

Heeft goede smaak, is bezorgd over haar/zijn uiterlijk, materialistisch, goede organisatie van leven en carrière, economisch, goede leider, neemt geen onnodige risico's, redelijk, uitstekende levenspartner, dol op fit blijven(dansen, sporten, enz.).

Berk (De inspiratie)

Levendig, aantrekkelijk, elegant, vriendelijk, bescheiden, houdt niet van extremen, verafschuwt vulgariteit, houd van leven in de natuur en stilte, niet erg gepassioneerd, fantasievol, beetje ambitieus, creëert een serene en tevreden atmosfeer.
Ceder (Het zelfvertrouwen)
Zeldzame schoonheid, weet zich aan te passen, houd van luxe, goede gezondheid, absoluut niet verlegen, heeft de neiging om neer te kijken op anderen, zelfbewust, vastberaden, ongeduldig, houdt er van om indruk te maken op anderen, multi-getalenteerd, vlijtig, bezit een gezond optimisme, wacht op die ene ware liefde, is in staat om snelle besluiten te nemen.

Kastanjeboom (De eerlijkheid)

Van ongewone schoonheid, wil geen indruk op anderen maken, goed ontwikkeld gevoel van gerechtigheid, levendig, geïnteresseerd, een geboren diplomaat, maar raakt gemakkelijk geïrriteerd en wordt snel gevoelig in gezelschap, vaak door een gebrek aan zelfvertrouwen, gedraagt zich soms superieur, voelt zich niet begrepen, heeft maar 1 liefde in zijn/haar leven, heeft moeite in het vinden van een partner.

Cipres (De trouw)

Sterk, gespierd, plooibaar,neemt wat het leven te bieden heeft, tevreden, optimistisch, verlangt naar geld en waardering, haat eenzaamheid, gepassioneerde minnaar/minnares die niet snel tevreden is, trouw, heetgebakerd, weerbarstig, schoolmeesterachtig, zorgeloos.

Olm (De grootmoedigheid)

Plezierige vorm, smaakvolle kleding, bescheiden eisen, heeft de neiging om fouten niet te vergeven, opgewekt, houdt ervan om te leidenmaar niet om te gehoorzamen, eerlijke en trouwe partner, houdt ervan om beslissingen te nemen voor anderen, grootmoedig, gul, goed gevoel voor humor, praktisch.

Vijgenboom (De gevoeligheid)

Erg sterk, eigenzinnig, onafhankelijk, laat geen tegenstrijdigheden toe in argumenten, houdt van het leven, zijn/haar familie, kinderen en dieren, een beetje een sociale vlinder, goed gevoel voor humor, houdt van ledigheid en luiheid, is van een praktische aard en intelligent.

Dennenboom (De mysterieuze)

Buitengewone smaak, waardigheid, gekunsteld, houdt van alles wat mooi is, humeurig, koppig, neigt naar egoïsme maar houdt van degenen die hem na staan, nogal bescheiden, erg ambitieus, getalenteerd, vlijtig, ontevreden minnaar, heeft veel vrienden, veel vijanden, erg betrouwbaar.

Hazelaar (De buitengewone)

Charmant, niet veeleisend, erg begripvol, weet hoe indruk te maken, actieve strijder voor sociale zaak, populair, stemmig, wispelturige minnaar, eerlijk, tolerante partner, nauwgezet gevoel voor oordeel.

Haagbeuk (De goede smaak)

Van koele schoonheid, let op zijn/haar uiterlijk en conditie, goede smaak, is niet egoïstisch, maakt het leven zo comfortabel mogelijk, leidt een redelijk en gedisciplineerd leven, zoekt vriendelijkheid en erkenning in een emotionele partner, droomt van ongewone minnaars/minnaressen, is zelden gelukkig met zijn/haar gevoelens, wantrouwt meeste mensen, is nooit zeker van zijn/haar beslissingen, erg nauwgezet.

Lindeboom (De twijfel)

Accepteert wat het leven geeft in een bedaarde wijze, haat vechten, stress en arbeid zonder beloning, heeft een hekel aan luiheid en ledigheid, is zacht en bedaard, maakt offers voor vrienden, veel talenten, niet jaloers en erg trouw. Beseft heel goed wanneer er tijd voor zelfmedelijden kan zijn en wanneer het leven verder moet.

Esdoorn (Onafhankelijkheid van geest)

Geen gewoon persoon, vol met fantasie en originaliteit, verlegen en gereserveerd, ambitieus, trots, zelfverzekerd, hongerig voor nieuwe ervaringen, soms nerveus, heeft veel complexiteiten, goed geheugen, leert makkelijk, gecompliceerd liefdesleven, wil graag indruk maken.

Eik (De moedige)

Robuust karakter, dapper, sterk, meedogenloos, onafhankelijk, verstandig, houdt niet van veranderingen, houdt zijn voeten stevig op de grond, een actief persoon.

Olijfboom (De wijsheid)

Houdt van zon, warmte en vriendelijke gevoelens, redelijk, evenwichtig, ontwijkt agressie en geweld, tolerant, opgewekt en kalm, goed ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid, gevoelig, meevoelend, vrij van jaloezie, houdt van lezen en het gezelschap van wereldse mensen.

Pijnboom (De speciale)

Houdt van aangenaam gezelschap, erg robuust, weet hoe hij/zij het leven comfortabel moet maken, erg actief, natuurlijk, goed gezelschap, maar zelden vriendelijk, wordt snel verliefd maar de vlam dooft ook weer erg snel, geeft snel op, alles valt tegen tot hij zijn ideaal heeft gevonden, betrouwbaar, praktisch.

Populier (De onzekerheid)

Ziet er erg decoratief uit, niet erg zelfverzekerd, alleen dapper als het nodig is, heeft welwillendheid en plezierige omgeving nodig, erg kieskeurig, vaak eenzaam, grote vijandigheid, artistieke aard, kan goed organiseren, neigt naar filosofie, betrouwbaar in elke situatie, neemt het partnerschap serieus.

Lijsterbes (De gevoeligheid)

Vol met charme, opgewekt, niet egoïstisch, houdt er van om aandacht te trekken, houdt van het leven, beweging, rusteloosheid, en zelf complicaties, is beide onafhankelijk en afhankelijk, goede smaak, artistiek, gepassioneerd, emotioneel, goed gezelschap, vergeeft niet.

Walnotenboom (De passie)

Meedogenloos, vreemd en vol met contrasten, vaak egoïstisch, agressief, nobel, brede horizon, onverwachte reacties, spontaan, ongelimiteerde ambitie, niet flexibel, moeilijke en ongewone partner, niet altijd geliefd maar vaak bewonderd, ingenieuze strateeg, erg jaloers en gepassioneerd, maakt geen compromissen.

Treurwilg (De melancholie)

Mooi maar vol met melancholie, aantrekkelijk, erg meevoelend, houdt van alles wat mooi en smaakvol is, houdt van reizen, een dromer, rusteloos, wispelturig, eerlijk, kan beïnvloed worden maar is niet makkelijk om mee te leven, veeleisend, goede intuïtie, lijdt in de liefde maar vind soms een verankerende partner.

users.skynet.be
Wat nu als je niet uit de boom bent gevallen maar bent geplukt????
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door herman50 » 26 aug 2017, 12:50

kerstboom denk ik eerder , ben soms nogal prikkelbaar , heb niet veel op met ballen, de piek in m´n jaar is m´n verjaardag, slingeren doe ik ook niet veel en sta liever met m´n beide benen op de grond .... dus rustig aan breek het lijntje niet, tog? :grin: :grin: ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Witte wel » 27 aug 2017, 00:19

Mijn boom, de Yggdrasil, staat er niet bij. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Gast1 » 27 aug 2017, 06:55

Witte wel schreef:Mijn boom, de Yggdrasil, staat er niet bij.
Ah!
Da's ook mijn boom. ;P!

Maar kom, ik verjaar op 12 oktober dus dit is mijn boom volgens het OT met in een kleurtje mijn reactie:
Lijsterbes (De gevoeligheid)

Vol met charme, klopt! opgewekt, klopt! niet egoïstisch, klopt! houdt er van om aandacht te trekken, bij degenen waar ik dat ook van vraag, klopt dit zeer zeker! houdt van het leven, klopt! beweging, klopt! rusteloosheid, klopt! en zelf complicaties, kan ik niet (meer) ontdekken bij mij, maar het zou kunnen. is beide onafhankelijk en afhankelijk, klopt! goede smaak, klopt! artistiek, klopt! gepassioneerd, klopt! emotioneel, klopt! goed gezelschap, klopt! vergeeft niet. klopt, omdat ik ook niets te vergeven heb.
Overigens is dit wel bijzonder, vooral dit jaar ben ik op zoek gegaan naar lijsterbes-bessen voor mijn vogels.
Door de late vorstinval zijn er echter amper lijsterbes-bessen en dus ben ik nog nooit eerder zo bezig geweest met deze rode bessen dragende boom dan nu.
Leuk.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Witte wel » 27 aug 2017, 21:49

Haha, ik vond het gewoon leuk even te reageren en dan de enige boom die een verbondenheid kan hebben met de mensheid te vernoemen. De rest van het bomengeleuter in deze topic zie ik als grote kwatspraat en als iemand zich wil bezigen met deze lariekoek dan is dat ok natuurlijk. Toont echter wel een stukje van het visitekaartje van de mens maar goed, als men dat niet door heeft, dat is wat het is.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door univers » 27 aug 2017, 22:20

Ik onder een boerenkool. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Gast1 » 28 aug 2017, 07:32

Witte wel schreef:Haha, ik vond het gewoon leuk even te reageren en dan de enige boom die een verbondenheid kan hebben met de mensheid te vernoemen.
Elke boom, plant en dier heeft een verbondenheid met de mensheid.
Witte wel schreef:De rest van het bomengeleuter in deze topic zie ik als grote kwatspraat en als iemand zich wil bezigen met deze lariekoek dan is dat ok natuurlijk.
Opmerkelijke veroordeling van iemand die yggdrasill als de enige boom beschouwt die een verbondenheid met de mensheid kan hebben.
Ahum ...
Yggdrasill is de levensboom en kennisboom, het symbool van de eindeloos vertakte vorm van dat wat is.
Tegelijk draagt en verbindt hij de werelden als wereldas (axis mundi).
Deze toont tegelijk de weg naar het hogere, de weg die de sjamaan volgt om in het gebied van goden en geesten te komen.
De naam yggdrasill laat zich letterlijk vertalen als 'paard van Yggr', oftewel 'paard van Odin', en verwijst naar de felle levenskracht die hem draagt en overal heen voert.
Tegenwoordig wordt 'Yggdrasill' (met extra l) geschreven, die staat als uitgang bij de nominatief. :grin:
Yggdrasill is de naam van de 'Wereldboom' in de Noordse kosmogonie.
In deze wereldstructuur of kosmogonie leven en evolueren elfen, goden, reuzen, mensen, dwergen en allerhande andere mythische wezens.
Centraal in de noordse kosmogonie staat Yggdrasill.
Tja ... ook dat zou je kunnen bestempelen als 'geleuter', 'kwatspraat' en 'lariekoek' wellicht veel eerder en sneller nog, omdat het een fictieve boom is.
En zie, het is zoals je zelf al schrijft:
Witte wel schreef:Toont echter wel een stukje van het visitekaartje van de mens maar goed, als men dat niet door heeft, dat is wat het is.
Wat schreef je ook alweer? ...
Ah ...
Witte wel schreef:"Haha, ik vond het gewoon leuk even te reageren ... "
... en dat vond ik ook. [joker]

Leuk hè?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door herman50 » 28 aug 2017, 10:15

univers schreef:Ik onder een boerenkool. :mrgreen:
ég waar joh?, nee ik me me broetje achther de rooje kool, was meer plek weetsje wel... naa, zit maar wat te dolle maar snappie ook wel, tog niettan?
[think] houd ervan lot te tarten ,, liefhebber van voorzichtigheid ..... dat staat bij ´mijn´boom ,de es, maar hoe rijm je dat voorzichtig het lot tarten ?? fijne dag verders allemaal ;P!
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door taigitu » 28 aug 2017, 10:20

De vraag van de titeltekst kan je herleiden naar het onderstaande waarmee de verbondenheid van de mens met bomen wordt geduid naar mijn idee.
Mattheus 7 - Aan de vruchten zult u hen herkennen.

De boom en zijn vruchten

15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.
19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
20 Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.
De rol van bomen naar de mens
We kunnen ons een leven zonder bomen haast niet voorstellen. Ze zijn groot en stoer, bieden ons zuurstof en zuiveren de lucht. Op zonnige dagen kan de boom de mens schaduw bieden, maar vooral de kleur geeft ons een positief gevoel. Soms in de zin van een prettige stemming, soms is het voor de geest verhelderend en soms geeft een boom troost.

De boom heeft heel lang een belangrijke rol gespeeld bij de acties van de mens. Veilig wonen was heel vroeger omhoog bouwen en daar werden bomen voor gebruikt. Onder grote oude bomen werd er ook recht gesproken, er vonden belangrijke vergaderingen plaats en de boom had soms zelfs een religieuze rol.

Eten en drinken van de boom
Er zijn ook delen van de boom te gebruiken om drankjes van te maken, ze werden in het verleden ook wel “godendrankjes” genoemd en tijdens religieuze rituelen gedronken. Maar ook zieke dieren genazen door het eten van speciale kruiden en schors. Dit resulteerde in het toepassen voor de mens. De lijst is eindeloos, maar enkele van de meer bekende toepassingen hierbij opgesomd:

Wilg
Wilgentakken worden gebruikt om manden te vlechten, maar zowel de bast als het hout helpt tegen pijn en is koortsverdrijvend. Hippocrates en Dioskurides schreven er al over. In 1828 werd salicine ontdekt. Salicinezuur werd er van gemaakt en het werkte goed tegen pijn, alleen bleken de bijwerkingen (braken en maagbloeding) aanzienlijk. Het duurde tot 1897 tot het medicament in een andere vorm acceptabel gemaakt werd, het werd azetylsalizylzuur (ASS) … wat aspirine werd.

Taxus
De taxusnaalden zijn in principe giftig, maar ze worden verwerkt in een stof die goed te verdragen is, namelijk taxotere. Het middel wordt ingezet om zieke cellen (bijvoorbeeld prostaatkanker) te vernietigen. Het is in staat gebleken om de tumorpijn duidelijk af te laten nemen en hoewel je er niet door kunt genezen, kan het wel enigszins levensverlengend werken en zeker met minder pijn.

Eik
Een grote oude eik kan wel 1000 jaar worden en zeker 40 meter hoog worden. Het kan in een omgeving echt een monument zijn. Al enkele eeuwen zijn bepaalde gedeelten van de eik belangrijk door de looistof tannine. Het is een huismiddel tegen kwalen als eczeem, angina, witte vloed, diarree aambeien en spataderen. Maar is ook goed tegen een droge huid.

Berk
De berk kent een stof die in de bast zit en invloed heeft op de waterhuishouding van de mens. Het kan gebruikt worden aan voorjaarskuur voor het reinigen. Het laat gifstoffen afvloeien. Berkensap kan weer helpen als je roos hebt (wrijf het sap over de hoofdhuid) en theemengsels worden ook ingezet tegen reuma en artritis.

Geestelijk welzijn

De verschillende bomen kunnen ook een rol spelen voor ons geestelijk welzijn. Het bos opzoeken kan heel verhelderend werken en stress doen afnemen. Je krijgt geestelijk (en lichamelijk) weer lucht en het helpt je focussen. Een stevige boswandeling kan je helemaal oppeppen en helpen de stress achter je te laten.

Het gegeven dat we hout mee in huis nemen, en niet alleen het eindproduct, komt door de rust die het uitstraalt. Inmiddels zijn er van boomstronken (bijzet)tafeltjes, krukjes, stoelen en bankjes.

Conclusie
De boom is niet meer weg te denken uit onze natuur. Het is een robuust onderdeel in het beeld wat we hebben van het bos, de heide of meren midden in een natuurgebied. Maar ook langs de bedding van onze rivieren zijn het rustpunten. Behalve het geven van zuurstof, kunnen ze nog meer rollen vervullen … de genezende bomen dus.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... bomen.html
[/quote]

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Witte wel » 28 aug 2017, 14:35

Een keer de Edda's lezen Gast1. ;P!
Als je dat ziet als 'geleuter', 'kwatspraat' en 'lariekoek' dan moet je bij jezelf te raden gaan. Dan begrijp je alleen wat Wikipedia schrijft over de Yggdrasill maar verder niets over de betekenis van deze boom. [think]
Je hebt je tekst direct geknipt en geplakt van Wikipedia.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Gast1 » 28 aug 2017, 17:03

Witte wel schreef:Een keer de Edda's lezen Gast1. ;P!
Als je dat ziet als 'geleuter', 'kwatspraat' en 'lariekoek' dan moet je bij jezelf te raden gaan. Dan begrijp je alleen wat Wikipedia schrijft over de Yggdrasill maar verder niets over de betekenis van deze boom. [think]
Je hebt je tekst direct geknipt en geplakt van Wikipedia.
Ik begrijp meer van yggdrasill dan je mogelijk denkt en inderdaad ik heb geknipt en geplakt. [jaja]

gouwepeer

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door gouwepeer » 28 aug 2017, 18:27

Ik mis de perenboom, onder een appelboom vallen geen peren :mrgreen:
Bij gebrek aan bovenstaande wordt het dus een lindeboom.

Gast1

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Gast1 » 29 aug 2017, 05:39

taigitu schreef:De vraag van de titeltekst kan je herleiden naar het onderstaande waarmee de verbondenheid van de mens met bomen wordt geduid naar mijn idee.
Bijzonder dat je Mattheus 7 er bij haalde ...
Ik heb daar -in het algemeen- niet zo veel mee, maar toch is deze inderdaad heel toepasselijk.

En dit zul je niet geloven, maar mijn psychiater zei mij tijdens het laatste consult aan hem, precies dat wat Phil Bosmans in jouw plaatje laat zien.
Dit jaar stoppen we er dus mee.

Overigens adviseerde mijn psychiater mij vorig jaar om op 19 juni 'Het lied van de bomen' in Geysteren eens te gaan bezoeken.
Dat was écht iets voor mij adviseerde hij.

Bomen zijn verbazingwekkende metaforen voor wie wij mensen zijn vertelde mijn psychiater mij, nadat ik hem over mijn relatie met bomen vertelde.
Nog niet eerder had de inmiddels gepensioneerde psychiater een dergelijk verhaal gehoord.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door taigitu » 29 aug 2017, 10:06

Gast1 schreef:[quote="taigitu"
En dit zul je niet geloven, maar mijn psychiater zei mij tijdens het laatste consult aan hem, precies dat wat Phil Bosmans in jouw plaatje laat zien.
Dit jaar stoppen we er dus mee.
Mooi dat je hierover zo met je psychiater kan praten en dat je dit jaar kan stoppen.
De mens kan het soms niet alleen af en dan is het belangrijk dat je gehoord en begrepen wordt.

Vanavond is er op NPO 2 om 19.45 uur een reportage met daarin Wildpark Nederland.
Het wordt beschreven als: 'Kim gaat op jacht met Ellen, een mooie dame die een
plekje heeft veroverd in een traditioneel mannenbolwerk.
Emiel gaat met Maja de oerbossen in. Zij leert hem praten met bomen'.


Dit is de link (nu -dinsdag- nog zonder video) die wel ingevuld zal worden na uitzending.
https://ntr.nl/Wildpark-Nederland/110/d ... 44#content
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Gast1 » 30 aug 2017, 09:40

Dank voor de tip taigitu.
Ik was gisteren een flink stuk fietsen in Duitsland in een overweldigend mooi Natuurgebied.
Tijdens die fietstocht had ik weer zo'n menig mooi meditatief moment.
Ik was pas thuis rond 20:00 uur en zie jouw bericht nu pas, maar ik kan 'terug kijken' en bij dat weertype zoals vandaag komt dat mooi uit.
Ik laat je nog weten wat ik er van vind.

Op 19 juni 2016 maakte ik tijdens 'het lied van de bomen' deze opnames op deze locatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gast1

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door Gast1 » 31 aug 2017, 07:19

taigitu schreef:Vanavond is er op NPO 2 om 19.45 uur een reportage met daarin Wildpark Nederland.
Het wordt beschreven als: 'Kim gaat op jacht met Ellen, een mooie dame die een
plekje heeft veroverd in een traditioneel mannenbolwerk.
Emiel gaat met Maja de oerbossen in. Zij leert hem praten met bomen'.
En gezien.
In beginsel stuitte het mij erg tegen de borst hoe die 'mooie dame' in 'het jagen' stond.
Later echter (toen ik emotie zag), kwam ze 'bij mij binnen' en toen vond ik het ook een mooie dame.

Zoals Maja Kooistra het ervaart met bomen, zo ervaar ik dat ook.
Al jaren, zonder dat ik mij daar van tevoren in heb verdiept.

Ook ik kan overweldigd worden door een boom.
Liefst een hele oude en erg grote boom en zo is het denk ik ook een keer gekomen.
Ik heb er gewoon een 'omhelst' en toen gebeurde het.
Ik liet niet meer los en zonder dat ik het besefte ontspande ik en werd (en soms nu ook nog) emotioneel.
Alsof ik meer lucht krijg en alsof ik een enorme verbondenheid voel.
Ik bemerkte overigens dat de wijze waarop Maja de bomen benadert, ik dat tegenwoordig ook vaak zo doe.
Heel herkenbaar, maar het meeste effect bij mij heeft het wanneer ik de boom met mijn naakte armen omhels en dan op blote voeten.
Mijn gezicht tegen de bast.
Ik kom dan in een soort van trance ... en nadat ik de boom dan loslaat, ben ik altijd een beetje 'high' ...
Ik ben dan altijd een beetje duizelig en heb ik een blij gevoel.
In tegenstelling tot Maja voel ik nooit iets van 'negativiteit' bij een boom.
Volgens mij vertelde ze dat niet zo precies, maar had ze het over bomen waar minder positiviteit bij te bespeuren viel.

Mooi programma.
Gisterenavond is deel 2 geweest wat ik ook gemist heb, maar ook dat ga ik nog bekijken.

Praten met bomen, hoe doe je dat?

Als je op de bovenstaande link klikt en de tips leest is dat bijna vanzelfsprekend.
Die benaderingen gelden immers ook voor de benadering van een mens.
De laatste tip is: Bedank de boom na afloop voor het contact.
En ik bedank jou voor de tip.

Eens even kijken wat Witte wel ook alweer schreef:
Witte wel schreef:Haha, ik vond het gewoon leuk even te reageren en dan de enige boom die een verbondenheid kan hebben met de mensheid te vernoemen.
De rest van het bomengeleuter in deze topic zie ik als grote kwatspraat en als iemand zich wil bezigen met deze lariekoek dan is dat ok natuurlijk.
Toont echter wel een stukje van het visitekaartje van de mens maar goed, als men dat niet door heeft, dat is wat het is.
Ah, juist ... en ja, zo gaan er van dat soort meningen dertien in een dozijn.
Leven en laten leven ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door taigitu » 02 sep 2017, 11:28

De magie van bomen: de helende energie van bomen

Bomen zijn je beste vriend
Communiceren met bomen is niet zo moeilijjk. In China hoort het contact maken met bomen bij het standaard lessenpakket van iedereen die zich bezig houdt met traditionele Chinese orgaanmassage, een onderdeel van de Chinese traditionele geneeskunde.


Taoistisch meesters hadden al opgemerkt dat bomen zeer krachtige planten zijn. Niet alleen absorberen ze koolstofdioxide en zetten ze dat om naar zuurstof, ze kunnen ook negatieve energie absorberen en omzetten naar positieve energie. Bomen hebben hun wortels diep in de aarde en hoe beter hij geworteld is, hoe hoger hij kan groeien naar de hemel (wat overigens ook geldt voor mensen!). Bomen staan stil, absorberen de energie van de aarde en de energie van de kosmos, van de hemel.

Planten – en dus ook bomen –kunnen licht (en dus energie) omzetten naar voedsel. Ze hebben licht als “voedselbron” nodig om te kunnen overleven, terwijl water en mineralen maar 30% van hun voedsel uitmaken. En tenzij wij mensen ingrijpen, leven ze heel erg lang.

Bomen zijn de grootste en spiritueel de meest vooraanstaande planten op aarde. Ze zijn constant in contemplatie en meditatie en hun natuurlijke taal is energie. Als we die taal leren begrijpen, kunnen we dus een relatie met hen opbouwen. De Chinezen werken met specifieke bomen om te helpen bij specifieke lichamelijke en psychische problemen, maar dat hoeft niet persé. Bomen kunnen ons helpen om onze energiekanalen te openen en onze rust, onze aanwezigheid in deze wereld en onze vitaliteit te doen groeien. Wij kunnen hen op onze beurt helpen met hun eigen blokkages en futloze onderdelen. Het is een relatie die voor ons allebei voordelig is en die we moeten onderhouden.

Afbeelding

We moeten helemaal niet ver gaan zoeken om een boom te vinden waarmee we kunnen werken. Bomen die gewend zijn om mensen rondom zich te hebben, begrijpen onze energie en zijn over het algemeen toegankelijker en vriendelijker dan de bomen in de wildernis. Parken in het midden van de stad staan vol met krachtige en toegankelijke bomen die het geweldig zouden vinden om een hechtere relatie op te bouwen met de mensen die hun omgeving bevolken.

De grootte van de boom is wel van belang. Als een boom te klein is, heeft hij waarschijnlijk nog niet voldoende energie om een indruk op ons te maken. Als de boom te groot is, hebben we het tegenovergestelde probleem. We moeten veel meer moeite doen om de interesse van heel grote bomen te wekken. Je werkt dus best met een niet te grote boom. Je hoeft niet in de boom te klimmen om met hem te communiceren, maar het mag uiteraard voor zover je hem niet beschadigt.

Om een boom te benaderen, ermee te communiceren en opnieuw afscheid te nemen gebruik je best specifieke stappen, die een ritueel van stille verbondenheid creëren dat de boom én wijzelf allebei begrijpen, zodat de kans op een harmonieuze interactie vergroot. De stappen in kwestie zijn afgeleid van de observatie van de natuurlijke flow van energie en kunnen gebruikt worden om te communiceren met zo goed als alles: bomen, rotsen, mensen, dieren ...

Denk aan de Fabeltjeskrant uit het grote dierenbos: “Dieren zijn precies als mensen, met dezelfde mensenwensen, met dezelfde mensenstreken ...”. Dat geldt net zo goed voor bomen. Bomen, net als mensen, hebben een persoonlijkheid, eigen verlangens en een eigen leven. Bomen kunnen dus erg verschillend zijn als het gaat om hun interesse in menselijk contact. Sommige bomen zijn heel genereus en willen je alle energie geven die je kan opnemen. Andere zijn zwak en ziek en hebben ons juist nodig voor troost en genezende energie. Sommige bomen zijn vriendelijke zielen die van menselijk contact genieten terwijl andere bomen zich geen bal van ons aantrekken. We leren en groeien door met hen allemaal te werken. We moeten alleen proberen om open en respectvol te zijn in plaats van de bomen onder druk te zetten of zelfs te verplichten om ons te helpen onze doelen te bereiken. Door respectvol met hen om te gaan, geven ze ons graag méér dan alleen maar energie: vriendschap, speelse communicatie en liefde.

Bomen werken op een heel andere tijdschaal dan wij mensen. Om dat grote verschil te overbruggen kunnen we keer op keer teruggaan naar dezelfde boom, zodat we een relatie opbouwen met de boom in kwestie. Bezoek de boom die je hebt uitgekozen regelmatig zodat de boom weet wanneer hij je mag verwachten en kan uitkijken naar je bezoek. Je kan op de duur echt het gevoel krijgen dat je boom je heeft gemist als je langer wegblijft dan gebruikelijk. Spirituele interactie met bomen lijkt misschien nog het meest op liefde. Je kan zelfs een zekere sensualiteit en tederheid voelen. Je hoeft niet persé in controle te zijn. Laat de boom je leiden in het wonder van zijn innerlijke leven. Laat jezelf gewoon los en go with the flow!

Contact maken met bomen
Open jezelf voor de boom. Sta of zit ongeveer een halve meter van de boom die je hebt uitgekozen. Ontspan en center jezelf. Voel hoe je grenzen kleiner worden. Maak je klaar om contact te maken met de boom: laat jezelf ontvankelijker worden en een beetje kwetsbaar. Voel hoe je energieveld, je aura zich opent, als een bloem. Je energieveld geeft geen energie af en neemt er ook geen op, je zet het alleen open en beschikbaar.

Groeten en geven.
Steek je amen naar voor met je open handpalmen naar de boom. Stuur je energie naar de boom op een vriendelijke, ‘gevende’ manier. Als de boom antwoordt door zijn energie naar jou te laten komen, aanvaard die dan, en adem hem in je lichaam met een verwelkomende houding. Concentreer je met je ogen op het tipje van je neus terwijl je tegelijkertijd naar je handen en de boom kijkt. Laat jezelf leiden door je intuïtie terwijl je opnieuw reageert op de boom met een gevend gebaar. Doe dit verschillende keren. Neem je tijd en voel wat er gebeurt. Voel hoe de energie van de boom langs je linkerhand en derde oog je aura binnen vloeit.

Parallel voelen.
Blijf gecenterd in jezelf, kom niet dichterbij en trek jezelf niet terug. Observeer simpelweg de subtiele communicatie tussen jezelf en de boom. Concentreer jezelf volledig op je communicatie met de boom. Probeer niets te veranderen, niets te versterken of te verzwakken. Controleer je eigen energie en kijk naar de boom die zijn eigen energie controleert en naar jou kijkt. Dit wordt parallel voelen genoemd. Deze neutrale staat kan verschillende keren plaats vinden in éénzelfde sessie.

Energie uitwisselen.
Laat het energieveld tussen jezelf en de boom intenser en “dikker” worden. Voel hoe jullie allebei in een soort van cocon van energie zitten terwijl elk meer en meer van zichzelf, van zijn innerlijke wereld vrijgeeft. Dat kan gepaard gaan met een letterlijke omhelzing, maar dat hoeft helemaal niet. Bedoeling is dat je eindigt in een omhelzing van diepe intimiteit. Dit gebeurt normaliter spontaan als de vorige stadia van verwelkomen en geven zichzelf opvolgen in een cirkelbewegijng van energie en de verbondenheid met de boom dieper en dieper wordt.

Gebruik de energie voor genezing
. Het is belangrijk dat je de kwaliteit van de energie van de boom leert herkennen. Voel de energie van de boom als die je lichaam binnen vloeit. Als je hem terugstuurt naar de boom, vermeng hem dan eerst met energie die je uit de kosmos binnentrekt. Je zal voelen hoe de energie anders aanvoelt als de boom hem teruggeeft, met een koel, helend gevoel. Stuur de energie doorheen je lichaam naar je kroonchakra en verder naar je rechterhand, waarmee je de energie weer naar de boom stuurt. Voel de energie binnenkomen via je linkerhand en terug naar buiten gaan door je rechterhand. Voel die cyclus.

Afsluiten en afscheid nemen.
Concentreer je op jezelf zodat je weer tot jezelf kan komen. Stuur de stroom van boomenergie terug naar de boom zodat hij niet meer in je lichaam kan stromen. Check de energie die nog in jou zit: laat de energie van de boom terug naar de boom vloeien door je rechterhand, maar hou je eigen energie deze keer in jezelf. Nadat je dit een paar keer hebt gedaan, zal de boom het door hebben: het wordt tijd om afscheid te nemen. Verzamel alle energie die je dan nog over hebt in je zonnevlecht. Wat je teveel hebt, stuur je via je zonnevlecht naar de boom, niet via een ander punt. Als de boom je nog steeds probeert energie te geven via een ander punt, stuur die energie dan terug. Sorteer opnieuw de energie: je eigen energie hou je, die van de boom stuur je terug. Sluit af met een abrupt en kort gebaar, een geluid, iets dat de energie als het ware op zijn plaats klikt. Je kan bijvoorbeeld je hand opsteken en naar beneden slaan, of luid ‘Ho!’ roepen. Sommige mensen sluiten af met een klassiek ‘amen’ of ‘blessed be!’.

Dit hele stuk afsluiten en afscheid nemen zorgt ervoor dat je niet meer energie van de boom absorbeert dan je kan gebruiken en ook dat je misschien te veel energie neemt van een zwakkere boom die de energie beter kan gebruiken dan jijzelf. Het sluit de connecties af die je voor de boom hebt opengezet zodat de energie niet blijft “lekken” in de omgeving. Het is ook een kwestie van respect voor de boom. Als je klaar bent, sluit jezelf dan langzaam af en kom weer tot jezelf. Zorg dat de grenzen tussen jezelf en de boom, en de energie die daarbij hoort, weer helemaal duidelijk zijn. Sluit je kroonchakra af. Bomen houden erg van dit soort van energie uitwisseling en waarschijnlijk ben jij al veel vroeger klaar dan de boom zelf :-).


Bronnen:
http://www.dharmacafe.com/gaia/how-to-b ... f8.twitter

http://webmaidensgrimoire.blogspot.nl/2 ... ergie.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Uit welke boom ben jij gevallen?

Bericht door taigitu » 02 sep 2017, 11:33

De Lijsterbes staat anderen nooit in de weg en is overal van harte welkom.
De Lijsterbes is een sympathieke roddelaar, die graag op de hoogte blijft van wat anderen te vertellen hebben. Eenzaamheid kan de Lijsterbes maar moeilijk verdragen. Hij is een en al levenslust, hij stroomt over van de energie. De Lijsterbes is ijdel en gaat ervan uit dat ijdelheid heel goed te gebruiken is om een goede gezondheid te stimuleren en te behouden. Hij streeft naar eenwording tussen alles en iedereen. De Lijsterbes is de ideale gesprekspartner, als je tenminste in staat bent om zoveel energie uit te zenden dat hij je ook daadwerkelijk hoort. Het is voor hem onmogelijk om met slechts een wezen tegelijkertijd te communiceren, hij vind dat hij al zijn contacten moet onderhouden. Daardoor kan het wel eens gebeuren dat je denkt dat hij geen interesse voor je heeft, maar daar is niets van waar.

Hij wil graag alles van je weten, maar het lastige is dat hij van iedereen alles wil weten. Als je een serieus onderwerp wilt bespreken is de Lijsterbes geen goede keuze als boom. Hou het vrolijk en onbeduidend, dan zal je veel plezier aan de Lijsterbes hebben.

MYTHEN, LEGENDEN EN RITUELE GEBRUIKEN.

De Lijsterbes of Áveres’was aan de Dondergod Thor gewijd.

De boom werd door de Druïden vereerd; zij zagen de felrode lijsterbessen aan voor regendruppels of hagelstenen en beschouwden de boom daarom als Donderboom.

Met de blaadjes van de Averes kon Thor’s vermaarde bok genezen worden, wanneer deze gewond was geraakt.


CORRESPONDENTIES:
EDELSTEEN: - Rhodoniet, Rode Jaspis, Rhodochrosiet
CHAKRA: - 5e
STERRENBEELD: - Tweelingen
PLANEET: - Mercurius, Venus
ELEMENT: - lucht, vuur
TEMPERAMENT: - sanguinisch
KLEUR: - (vuur)rood
ETHERISCHE OLIE: - eucalyptus, salie
RUNE: - Jera, Berkana, Mannaz


KRACHTEN EN KWALITEITEN:

Helende eigenschappen:
Verlichtend bij maag en darmproblemen, antiseptisch, kalmerend.

Lichamelijke eigenschappen:
Thee van bladeren getrokken helpt tegen diarree, krampverdrijvend, tegen maagklachten.

Spirituele eigenschappen:
IJdelheid, communicatie, liefde, feest, vruchtbaarheid, nieuwsgierigheid, genezing.

http://www.thespiritofthegoddessis.nl/BomenABCIndex.htm
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie