Het Nederlandse leger

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 06:13

Het Nederlandse leger staat volop in het nieuws nu.
De militairen pikken het niet langer dat ze met zwaar verouderd materiaal moeten oefenen maar ook werken.
Elke militair weet de risico's van zijn of haar vak.
Maar dood gaan door materiaal die niet gebruikt had mogen worden of tijdens een oefening kan en mag niet.
De minister Hennis ligt zwaar onder vuur en terecht.
Zet voortaan iemand op die post die uit de militaire wereld zelf komt.
Niet iemand met een Schroevers opleiding.
De militaire mannen en vrouwen verdienen ons respect .
Want dit is iets waar je je als land echt voor kan schamen. :-|


Afbeelding

Commando’s keren zich tegen legertop.

Vijf commando’s uit het Nederlandse leger doen aangifte tegen hun werkgever na een fataal ongeluk met een collega vorig jaar. Ze verwijten het ministerie van Defensie dood door schuld omdat er veel mis was.

Nieuwe dreun.

De opmerkelijke stappen door officieren en onderofficieren van het elitekorps van het Nederlandse leger zijn een nieuwe dreun voor minister van Defensie Jeanine Hennis. Zij ligt zwaar onder vuur na een vernietigend rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de dood van twee militairen in Mali na een mortierongeluk. Er bleek van alles mis met de aanschaf en opslag van de munitie.

'Mali' was niet het eerste dodelijk incident deze kabinetsperiode. Het korps commandotroepen verloor vorig jaar maart eveneens een collega. In Ossendrecht werd een commando per ongeluk doodgeschoten tijdens een schietoefening. Ook toen bleek dat tal van veiligheidsvoorschriften niet waren nageleefd.

Vijf collega’s van de omgekomen commando hebben hun advocaat Michael Ruperti nu opdracht gegeven om aangifte te doen tegen hun eigen werkgever. Ze verwijten Defensie dood door schuld bij het fatale ongeluk.

De locatie bleek niet gekeurd te zijn, waardoor ze er dus helemaal niet hadden mogen oefenen. Ook zijn verzoeken om de ruimte wel geschikt te maken, zoals kogelwerende wanden in plaats van linnen doeken, steeds weer afgewezen. De commando’s wachten al jaren op de bouw van een eigen oefenruimte, maar ook dat wordt steeds weer uitgesteld.

Brandbrieven .

Het ongeval in Ossendrecht staat volgens de commando’s niet op zich. Al maanden komen er onthullingen naar buiten over barre omstandigheden waaronder zij moeten werken. In meerdere brandbrieven is aandacht gevraagd voor de slechte staat waarin hun spullen verkeren. Die zijn zo achterhaald en versleten dat ze tijdens missies levensgevaarlijke kunnen zijn. De situatie is inmiddels zo zorgelijk dat ze overwegen naar de rechter te stappen om de huidige missie in Irak af te laten afbreken.

De commando’s benadrukken dat ze hun eigen commandant Jelte Groen niets kwalijk nemen. Ook de Commandant Landstrijdkrachten, Leo Beulen, heeft het beste met het korps voor, vinden ze. De aanklacht is vooral gericht tegen wat zij noemen ‘de ambtelijke kliek en de militaire top in Den Haag’. ,,Daar lopen aanvragen steeds vast waardoor commando’s in gevaar worden gebracht,’’ zegt hun advocaat Ruperti.


Voor de commando’s is de maat nu echt vol. Zij willen dat deze minister aftreedt als Defensie nog geloofwaardig wil zijn. ,,Dat is ook een signaal naar de volgende minister dat het zo echt niet langer kan.’’

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Kristof Piessens » 30 sep 2017, 08:29

Elk land heeft al dan niet de budgetten te maken om ten minste verouderde materiaal te vervangen, elk land zal wel in hun legers te maken hebben met de huidige omstandigheden zoals hier aangehaald in de OP,

Wij belgen zullen ook wel vergelijkbare zaken voorgehad hebben, en dat wordt parlementair te weinig doorgelicht zodat de werkomstandigheden ten minste kunnen verbeteren en de veiligheid verhoogd kan worden....

Weet niet hoe de huidige omstandigheden zijn bij het belgisch leger, althans is Gusteman toch daar van op de hoogte ?, al dan niet rechtstreeks meer ?

De kern is dat heel wat legers op een bepaald punt bij de bezuinigingen te maken zullen krijgen met verouderd materieel die enkel vervangen hoeft te worden als nieuwe standaard wapen, een upgrade kost uiteindelijk wel wat geld en dan de hele procedure om de oude wapens te vernietigen zodat daar niets van op de zwarte markt belandt !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door herman50 » 30 sep 2017, 10:18

Zet voortaan iemand op die post die uit de militaire wereld zelf komt.,,
ja mooie opmerking Tammy maar waar haal je die vandaan? , we hebben geen -écht- leger meer dwz beroeps dus er zijn weinige die een opleiding kunnen krijgen

dan zeg je ook ze weten de risico´s van het vak ,, dus ja het is verdimmes sneu maar ehhh met oud en nieuw ontploft een vuurwerk spontaan met alle gevolge van dien , dán zou de verkopende personage moeten worden opgepakt en berecht wánt hij ´verkocht´ ondeugdelijk vuurwerk ......

want waar word het eerst op ´bezuinigd´..... het militaire apparaat,, waarom géén idee [think]
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door gusteman » 30 sep 2017, 10:37

Kristof Piessens schreef:Wij belgen zullen ook wel vergelijkbare zaken voorgehad hebben, en dat wordt parlementair te weinig doorgelicht zodat de werkomstandigheden ten minste kunnen verbeteren en de veiligheid verhoogd kan worden....
Nou, dat zaken/gebeurtenissen te weinig parlementair worden doorgelicht klopt niet met de werkelijkheid hoor, beste Kristoff.
Binnen het Belgische leger bestaan alle denkbare voorzieningen om het personeel afdoende te beschermen.
Als er al eens iets ernstigs voor valt dan is dit doorgaans te wijten aan het personeel zelf doordat de voorziene veiligheidsmaatregelen niet nauwlettend in acht werden genomen.

Ik ben echter wel vertrouwd met de mechanismen die hier achter steken: binnen de militaire cultuur is elke actie altijd het gevolg van een bevel, een opdracht die werd gegeven door een hogere in rang.
En het wordt binnen die militaire cultuur als ongepast beschouwd wanneer zo'n bevel in vraag wordt gesteld.
En hierbij doel ik niet op het feit of die meerdere al dan niet de bevoegdheid had om een bevel te geven maar ik heb het dan over het bevel op zich.
Als militair moet men zich telkens de vraag stellen: is dit een gewettigd bevel? Met andere woorden: bega ik al dan niet een overtreding van de wet (met inbegrip van de specifiek militaire reglementeringen) wanneer ik dit bevel opvolg?
Indien zou blijken dat dit inderdaad het geval zou zijn dan moet de militair weigeren om het bevel op te volgen.
In de praktijk echter gebeurt dit zo goed als nooit omdat het merendeel van de militairen nog steeds als eerste beginsel hanteert: bevel is bevel.

En zo krijg ik uit het artikel in het Algemeen Dagblad ook de indruk dat de problematiek een zelfde oorsprong kent.
Het valt mij op dat de commando's die zich tegen de legertop keren laten weten dat zij hun eigen commandant niets verwijten. En toch moet de oorzaak daar gezocht worden: het instaan voor de naleving van alle voorziene veiligheidsmaatregelen is een verantwoordelijkheid voor de commandant van de troepen.
Ik lees dat bij een dodelijk incident werd gebruik gemaakt van een terrein waarvan achteraf bleek dat het niet had mogen gebruikt worden. Dat is een verantwoordelijkheid van de plaatscommandant: die had moeten nagaan of het terrein een all clear had gekregen. En wanneer zou gebleken hebben dat die all clear er niet was dan had de plaatscommandant de oefening niet mogen laten doorgaan.
De minister heeft daar geen enkele schuld aan, wel de verantwoordelijke officieren.
Maar die worden dan weer gesteund door de militairen die klacht indienen?

Kan iemand daar een plausibele verklaring voor geven?
Ik denk dat elke weldenkende rechter die aanklagers terug naar af zal zenden, ik denk het niet alleen ik hoop het zelfs. Want anders kan er nooit een einde komen aan die mentaliteit van "bevel is bevel".

En hiermee kom ik dan bij wat Tammy schreef
Tammy schreef:Zet voortaan iemand op die post die uit de militaire wereld zelf komt.
Het is niet echt duidelijk wat je daar precies mee bedoelt, lieve Tammy.
Het zou kunnen slaan op iemand die actief militair is maar het kan ook opgaan voor iemand die ooit militair is geweest.

Wat een leger nodig heeft als minister is iemand die moet nagaan of alle beleidsbeslissingen die worden voorgesteld door de generale staf ook passen binnen het kader van het beleid van de regering.
Een minister hoeft geen ervaring binnen de krijgsmacht te hebben om een goed minister te zijn. Dat is dezelfde redenering als stellen dat vooraleer iemand een goed mijnbouwkundig ingenieur kan zijn zij/hij eerst enkele jaren als mijnwerker moet aan de slag geweest zijn.

Ik krijg hier vooral de indruk dat ook het Nederlandse leger, net zoals dat in België het geval is, in de eerste plaats een carrièreladder voor officieren is: in plaats van de verantwoordelijkheid te leggen bij diegene die ze hoort te dragen wordt de hete appel voortdurend doorgeschoven totdat hij terecht komt bij de laagst gegradeerden, het gekende "kanonnenvlees".
Sinds de massa slachtingen uit wereldoorlog 1 is er duidelijk nog niets veranderd aan de mentaliteit bij officieren.
En zolang dat kanonnenvlees onvoorwaardelijk hun officieren blijven steunen zal er ook niets veranderen ... zoveel is wel duidelijk.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 11:24

Met mijn opmerking bedoel ik inderdaad iemand uit de militaire wereld of die nu al heeft gediend of actief is.
Ik neem aan dat er nog officieren of generaals enz bestaan.
Die lijken mij meer geschikt dan iemand met een Schroevers opleiding.
Ik snap dat ministers ook niet hetzelfde beroep hoeven te hebben gehad als die ze vertegenwoordigen maar de Defensie afdeling mag dat van mij hebben.
Daar kunnen situaties levensgevaarlijk zijn zoals missies maar ook eventuele oorlogen.
Mij lijkt het dat die mensen er een betere kijk op hebben dan iemand met een secretaresse opleiding.

Ik was toen Hennis aantrad aantal jaren geleden compleet verbaasd dat zij die post kreeg.
Dinsdag mag ze uitleggen hoe dit allemaal kon gebeuren.
Ze is eindverantwoordelijke dus ik verwacht dat ze opstapt.
Maar voor de rest is het een blamage hoe onze soldaten moeten werken en oefenen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door univers » 30 sep 2017, 11:30

God schiep mens en dier.
Maar geen officier.
Want die creaturen.
Schiep de duivel in zijn vrije uren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Fenna » 30 sep 2017, 11:53

:hahaha:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door gusteman » 30 sep 2017, 12:08

Tammy schreef:Met mijn opmerking bedoel ik inderdaad iemand uit de militaire wereld of die nu al heeft gediend of actief is.
Ik neem aan dat er nog officieren of generaals enz bestaan.
Die lijken mij meer geschikt dan iemand met een Schroevers opleiding.
Ik snap dat ministers ook niet hetzelfde beroep hoeven te hebben gehad als die ze vertegenwoordigen maar de Defensie afdeling mag dat van mij hebben.
Daar kunnen situaties levensgevaarlijk zijn zoals missies maar ook eventuele oorlogen.
Mij lijkt het dat die mensen er een betere kijk op hebben dan iemand met een secretaresse opleiding.
Nou, lieve Tammy, een minister is echt niet veel meer dan een secretaresse hoor.
Het ambt van minister houdt in dat één iemand zou aan het hoofd staan van een departement dat is samengesteld uit vakbekwame mensen met dossierkennis. De minister is enkel de eindverantwoordelijke, alhoewel ook dat niet letterlijk kan en mag genomen worden.
Een minister is een afgevaardigde van het volk en spreekt uit naam van het volk. Daardoor kan een minister niet in persoon verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele beleidsfouten, aangezien die eigenlijk (intermediair) werden gesteld door het volk zelf.

Bij het departement van Defensie zijn het voornamelijk de medewerkers op het kabinet die verondersteld worden dossierkennis te hebben; het is alvast hun taak om die kennis te vergaren en aan de minister ter beschikking te stellen ..... en tevens de minister te adviseren inzake te nemen maatregelen.

Je gaat hier volledig voorbij aan de verantwoordelijkheid van de officieren, en ik kan je verzekeren dat daar de echte schuld ligt. De minister is inderdaad de pispaal maar door de minister te vervangen zal er straal niets veranderen. In tegendeel zelfs, dan krijgen de echte schuldigen de indruk dat zij kunnen verder blijven aanmodderen.

Officieren moeten het lef hebben om hun verantwoordelijkheid te dragen, ook al zou dit hun carrière kunnen schaden.
Een voorbeeld hiervan vind je in een toespraak door een Amerikaanse drie sterren generaal bij de US Air Force Cadets (leerling-officieren), LtGen Jay Silveria. Die heeft klaar en duidelijk gesteld dat wanneer een officier niet in staat blijkt om respect op te brengen voor iemand anders, ongeacht ras of seksuele voorkeur, zij/hij de krijgsmacht moet verlaten.
In het licht van de vrij onbestemde houding van de president in betrekking tot rassenproblematiek is dit een heel boude uitspraak voor een generaal maar die man komt er recht voor uit dat grondwettelijke rechten en vrijheden voor gaan op alle andere wetten, reglementen en/of gebruiken.
En dat een natie pas sterk kan staan wanneer het leger van die natie deze rechten en vrijheden onvoorwaardelijk ondersteunt.
Een duidelijke boodschap ook naar de bevelvoerende officieren toe: pas de grondwet toe, ook al kan dit nefast uitdraaien voor je carrière.
Tammy schreef:Maar voor de rest is het een blamage hoe onze soldaten moeten werken en oefenen.
Die blamage gaat volledig naar de bevelvoerende officieren. Het ministerie is verantwoordelijk voor de toekenning van het budget en dus ook voor het besnoeien in de beschikbare middelen.
De bevelvoerende officieren zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van het personeel.
Indien dan een commandant van hogerop de opdracht krijgt om een trainingsmissie te laten uitvoeren maar er is geen budget voorhanden om die missie op een, rekening houdend met de geldende veiligheidsvoorschriften, verantwoorde manier uit te voeren, dan is die commandant verplicht om aan het hogere echelon te laten weten dat de missie niet kan worden uitgevoerd.
En natuurlijk zal het hogere echelon dit niet appreciëren en zullen zij er op staan dat dit een bevel is en dat bevelen dienen te worden opgevolgd. En in de meeste gevallen zullen de officieren zwichten voor deze druk (anders kunnen ze hun kansen op promotie wel vergeten) en de missie laten doorgaan ..... en in de meest gevallen zal dit ook zo goed als probleemloos lukken.
Jammer genoeg zijn er echter de uitzonderingen die bewijzen dat zoiets ook fatale gevolgen kan hebben.

De vraag hier echter is: wie zijn de echte verantwoordelijken?
Is dat de minister? Dan moet de minister aftreden.
Is dat niet de minister? Dan moet niet de minister aftreden maar wel diegenen die anders hun verantwoordelijkheid zouden ontlopen.
En dat is iets wat alvast niet kan verweten worden aan Gen Silveria. ;P!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Fenna » 30 sep 2017, 12:14

In mijn ogen is defensie altijd al een sluitpost geweest waar fors op word bezuinigd.
Het verzwakt de positie van een land als het defensieve apparaat niet meer de financiele middelen tot zijn beschikking krijgt die het nodig heeft om up to date te zijn.
Ik vind de bezuinigingen heel onverstandig.

Ik heb twee neven die beroeps militair zijn, een heeft gediend in Mali ten tijde van het dodelijk ongeval met de granaat en de andere is Afganistan veteraan en werkt nu voor de generale staf.
Beiden hoorde ik klagen over de inferieure kwaliteit van alles, zowel kleding als wapentuig.
Wij lopen hopeloos achter met materiaal.
Beiden zeiden dat indien Nederland in een oorlog verzeild we ons beter direkt kunnen overgeven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door univers » 30 sep 2017, 12:28

Ze hebben niets geleerd van de tweede wereldoorlog.
Liepen de soldaten ook met proppenschieters rond.
Zet een generaal als minister. (gebeurd ook in Amerika).
En geef die burgerlijke boerentrut een schop voor de achterste.(netjes hé? :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door univers op 30 sep 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Fenna » 30 sep 2017, 12:30

Helemaal mee eens ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 12:42

Mee eens Univers en Fenna wat jullie schrijven.

Fenna jij hebt dus twee neven die het van dichtbij hebben meegemaakt.
Zijn dus ook al bezorgd hierover, kan me goed voorstellen.
Ik heb bezuinigingen nooit gesnapt op Defensie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Fenna » 30 sep 2017, 13:01

De neef die voor de generale staf werkt heeft zwijgplicht, maar laat af en toe doorschemeren hoe een rotzooi het is en hoe voor de Nederlandse bevolking informatie word achter gehouden bijvoorbeel over de terroristiche dreging die nog steeds voor de bevolking niet tot hoogste niveau is opgeschaalt, maar wel voor het militaire apparaat.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 13:10

Jeetje Fenna dat is toch wel erg.
Ik denk dat er heel veel word verzwegen.
En dat zal denk ik niet veranderen helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Witte wel » 30 sep 2017, 13:32

Allemaal wel gemakkelijk om te stellen dat een minister een, zeg maar, administratieve functie inhoud en in dit geval het nalaten van officieren te verwijten valt. Dat klopt niet helemaal.

De opmerking van Tammy klopt. Hennis heeft een VWO en Schroevers opleiding en een niet afgeronde rechten studie. Met die papieren op zak is ze in deze functie terecht gekomen. Misschien dat ze een of ander kruiwagentje heeft benut op een of andere manier om in deze functie geaccepteerd te zijn geworden.
De criteria voor een ministerpost bij defensie liggen blijkbaar niet zo hoog.

Iemand die de functie van dit ministerie bekleedt heeft inzage in het ministerie zelf, de financiële verdeling, de organisatorische structuren en uitvoer van takenpakket. Als een minister zich beperkt tot enkel het ministeriële deel door enkel de administratieve politiek gerelateerde bezigheid op zich te nemen en hier en daar een werkbezoekje uit voert, dan schiet de minister op deze positie behoorlijk te kort.
Er dient gerapporteerd te worden naar de minister, dat klopt. Maar de minister dient ook te controleren dat de rapportages ook kloppen. Dat gebeurd blijkbaar niet want men loopt nu achter de feiten aan en zoekt nu de boosdoeners of missers in het systeem. Daar had wel degelijk de minister op toe kunnen zien. Maar als die betreffende minister totaal geen kennis van zaken heeft dan zal ook een overall visie niet tot stand kunnen komen.
Ik heb daar in het verleden al eens uitgebreid over geschreven hier op het forum en de positie van Hennis bekritiseerd. Ik zat er destijds niet ver naast blijkt wel weer eens. Door een vrouw met een leuk koppie, in de volksmond een neukertje, op een positie te zetten als deze is het vragen om problemen.
En natuurlijk kunnen vrouwen dergelijke posities wel bekleden, ik heb daar al erg goede voorbeelden van gezien in andere landen. Kijk eens naar Natalia Poklonskaya, Een lief kopje met een vriendelijke lach maar men veegt er niet de vloer mee aan. Deze dame staat voor waar ze voor staat en weet waar ze over spreekt. Als dat Hennis nu ook zou hebben gedaan en geweten, dan had het ministerie zeer waarschijnlijk beter gestructureerd geweest.
En dan kan je denken; "Daar komt hij weer aan met Rusland". Ja maar het feit ligt er, zij hebben hun zaken op een rij en wij hebben een Schroevers dame op een belangrijke positie staan en dus blijkbaar blundert.
Overigens kent onze regering vele meerdere functiebekledingen die behoorlijk te kort schieten en dat behoeven zeer zeker niet persé vrouwen te zijn. Zie Camiel Eurlings bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wel meer te noemen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 14:28

Witte wel :post:

Gusteman ik wist niet dat je al had gereageerd toen ik antwoordde op Fenna haar bericht. Sorry te snel gescrold.
Als ook officieren verantwoordelijk zijn dan moeten die natuurlijk ook aangepakt worden.
Ik ben het met Witte wel eens dat Hennis haar positie toch wel meer inhoud is dan administratief.
Het is zoveel meer.
Ze zegt zelf dat ze zelf de eindverantwoording heeft.
Maar alles wat daarvoor komt die slordig of nalatig zijn geweest moeten ook dus aangesproken worden zoals je zegt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Fenna » 30 sep 2017, 15:51

univers schreef: En geef die burgerlijke boerentrut een schop voor de achterste.(netjes hé? :mrgreen: )
Héél braaf hoor :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 16:55

Keurig Univers. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door gusteman » 01 okt 2017, 11:05

Witte wel schreef:Door een vrouw met een leuk koppie, in de volksmond een neukertje, op een positie te zetten als deze is het vragen om problemen.
Nu ja, vragen om problemen hoeft niet bij Defensie; iedereen die iets of wat ervaring heeft in de politiek wéét dat Defensie een lastige post is en niemand is echt kandidaat om die in te vullen. Dus wordt er beroep gedaan op strebers die naïef genoeg zijn om te denken dat ze hiermee een springplank hebben voor hun carrière.
Ergens zal dit ook wel kloppen hoor, na deze regering zal Hennis een leuk postje aangeboden krijgen omdat ze zo flink de richtlijnen heeft gevolgd en zich heeft laten voor paal zetten waarbij de echt grote jongens buiten schot bleven ..... zo gaat dat nu eenmaal wanneer je wil opklimmen op de politieke ladder.

In tussentijd echter blijft Defensie een rampgebied, zoveel is wel duidelijk nu.

En het zoeken naar de echte verantwoordelijken zal niet makkelijk worden, het vinden ervan zo goed als onmogelijk dus waar het bestraffen betreft wordt dit zo goed als utopisch.
Dat komt doordat Defensie een departement is waar slechts één vakgebied wordt beheerd: het Leger, de Krijgsmacht ..... met andere woorden: een hecht aaneengesloten club van officieren met een erecode, vergelijkbaar met de Cosa Nostra.
Er bestaat inderdaad een zwijgplicht, een Omerta, binnen het officierenkorps en om die te doorbreken zal dit moeten van binnenuit gebeuren. De kans dat dit effectief ook gebeurt is, zoals reeds blijkt uit het artikel in het OT, zo goed als onbestaande want het volledige kader heeft al laten weten dat zij onvoorwaardelijk hun commandanten steunen.

Je zal maar minister zijn van zo'n departement.

Witte wel schreef:Iemand die de functie van dit ministerie bekleedt heeft inzage in het ministerie zelf, de financiële verdeling, de organisatorische structuren en uitvoer van takenpakket.
En die minister heeft daarvoor een kabinet waar voor elk van die afdelingen iemand zit die bekwaam en onderlegd is. Dat heet "delegeren" en is ook noodzakelijk ..... gebeurt trouwens op elk ministerie en elke administratie van bedrijven met meer dan een paar honderd werknemers en tientallen verschillende diensten.
Witte wel schreef:Als een minister zich beperkt tot enkel het ministeriële deel door enkel de administratieve politiek gerelateerde bezigheid op zich te nemen en hier en daar een werkbezoekje uit voert, dan schiet de minister op deze positie behoorlijk te kort.
Er dient gerapporteerd te worden naar de minister, dat klopt. Maar de minister dient ook te controleren dat de rapportages ook kloppen.
Voor zover ik heb kunnen terug vinden valt er geen bewijs te vinden dat de minister geen controle heeft doen uitvoeren op die rapportages.
Witte wel schreef:Dat gebeurt blijkbaar niet want men loopt nu achter de feiten aan en zoekt nu de boosdoeners of missers in het systeem.
Ook hier: daar heb ik geen bewijzen kunnen voor vinden. Maar misschien heb jij die wel, dan hoor ik ze graag.
Witte wel schreef:Daar had wel degelijk de minister op toe kunnen zien.
Wie heeft beweerd, en dan ook bewezen, dat de minister dit niet heeft gedaan?
Witte wel schreef:Maar als die betreffende minister totaal geen kennis van zaken heeft dan zal ook een overall visie niet tot stand kunnen komen.
Even een voorbeeld van "iemand met kennis van zaken" bij een krijgsmacht.
Het Kosovo conflict, 1999: een Belgische F16 staat op de vliegbasis van Amendola Italië met een defecte motor. Er zit niets anders op dan een nieuwe motor te bestellen, wat dus ook zo wordt doorgegeven aan de generale staf in Brussel. De verantwoordelijke officier bij de dienst aankopen, een Kolonel van de Landstrijdkrachten, ziet de aanvraag, ziet ook de kostprijs ervan en weigert de aankoop door te laten gaan. Hij is van mening dat voor een dergelijk bedrag (omgerekend ongeveer € 1,2 miljoen) een college van generaals daar moet toestemming voor geven. Die generaals echter zijn met verlof, het is augustus, en de bestelling van de motor gaat niet door. het detachement in Amendola echter moet opdrachten in VN en NAVO verband uitvoeren en "huurt" dan maar ter plaatse een F16 bij de Amerikaanse luchtmacht tot hun eigen toestel is hersteld.
Eens de generaals terug uit verlof zijn gaat de bestelling razendsnel door omdat in tussentijd ook al de eerste factuur uit de VS is aanbeland bij Defensie. Uiteindelijke kostprijs: meer dan het dubbele van de prijs voor één motor F16.

Goede raad: zet nooit een militair aan het hoofd van een ministerie. Officieren dragen sowieso oogkleppen en staan niet open voor goede raad. En het zijn vooral ontzettend slechte budgetbeheerders.

Edit: foutje rechtgezet ... ik had Kennis geschreven daar waar het Hennis had moeten zijn. :oops:
Laatst gewijzigd door gusteman op 01 okt 2017, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het Nederlandse leger

Bericht door Witte wel » 01 okt 2017, 12:33

Ja daar heb je wel gelijk in gusteman, consequentie op financieel gebied is vaak ver te zoeken. Maar wat moet je. Je hebt een taak, een defect voertuigen en geen verantwoordelijke voor de reparatie. De taak zal hoe dan ook uitgevoerd moeten worden. Dan ga je er voor en dat kan enorm veel geld kosten. Dat is het systeem.

Bewijzen, bewijzen, bewijzen. Spreek maar met mensen vanaf de werkvloer. Fenna gaf het al aan en ik haal veel informatie via een ex marinier. Inderdaad zij hebben zwijgplicht maar daar worden ze dan zelf ook moe van. Als ik over Hennis spreek dan wordt er niet veel verteld maar uitdrukkingen spreken boekdelen. Met een beetje handig communiceren kom je toch wel het een en ander te weten. Ze hebben bij het korps nog net geen pampers nodig want het toilet is vaak dicht in de buurt als het over Hennis gaat. De optische verschijning wordt wel gewaardeerd maar verder maakt ze op niemand indruk. Dat zegt toch al genoeg.
Maar als er geen vuiltje aan de lucht zou zijn dan zou het proces ook inzichtelijk moeten zijn. En dat is het niet. Als de controles, die ik vernoemde, wel waren uitgevoerd dan waren de gebreken in het systeem bekend. Als de minister had opgetreden dan was dat ook bekend. Blijkt niet het geval te zijn want men zet nu levensgrote vraagtekens op.
En natuurlijk als Hennis zo meteen gewipt, [think] , is, dan krijgt ze wel ergens een leuke positie omdat anderen buiten schot gebleven zijn. Daar heb je ook wel gelijk in.

Maar het voorbeeld van wanbeleid wat jij gaf betreffende de kapotte motor is wel een realistisch beeld. Echter dit zelfde beeld komt veelvoudig voor bij grote concerns zoals VDL, Shell, Akzo bijvoorbeeld maar ook bij de wat kleinere buiten proportionele ondernemingen of instellingen. Ook bij diverse overheidsinstellingen buiten defensie. Vaak is het de oorzaak van complexiteit in regelvoering en dat trajecten partieel individueel worden opgezet waardoor aaneensluiting moeizaam verloopt of helemaal niet. Eén van de struikelblokken is de zo doorgedrukt privatisering waarbij overheidsverantwoordelijkheden werden afgeschoven naar privaat instellingen maar structuren verdwenen en kostenposten werden en worden verlegd waardoor de schone lei behaald kan worden. Een prima afschuif systeem wat ogenschijnlijk werkt maar in de praktijk regelmatig blundert. En dat kost geld, soms veel geld.
Zo is de structuur bij het openbaar vervoer behoorlijk beschadigd geraakt, de bezorging van brieven en postpakketten is een chaos, de zorginstellingen werken gigantisch langs elkaar heen, om maar enkele dagelijkse praktijkvoorbeelden te vernoemen.
Dus dat bij defensie een dergelijk probleem zich voor doet valt te verwachten maar is zeker geen uitzondering van deze tijd.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie