Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 21 sep 2017, 13:23

Afbeelding
Demonstranten in Barcelona tonen de Catalaanse kleuren tijdens de festiviteiten in 2015.

Het conflict tussen de Catalaanse leiders en de centrale regering in Madrid over het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië verhardt. Gisteren viel de Spaanse politie kantoren van het regiobestuur in Barcelona binnen, waarbij twaalf mensen zijn aangehouden. Het Constitutioneel Hof heeft de stemming namelijk verboden.

Gisteravond gingen opnieuw duizenden mensen de straat op. Daarbij was onder meer kritiek te horen op de Europese Commissie, die zich afzijdig houdt van het conflict, terwijl de gebeurtenissen volgens correspondent Rop Zoutberg 'ongekend zijn'. "Sinds het herstel van de democratie in 1975 is nog nooit zoiets gebeurd. Nog nooit heeft Madrid de politie naar een deelstaat gestuurd en gezegd: we gaan jullie kantoren binnen vallen en jullie mensen aanhouden."

Brussel zit erg met de kwestie in de maag, vertelt correspondent Arjan Noorlander in het NOS Radio 1 Journaal. "Zij kunnen geen partij kiezen. Het is immers een Spaans-Catalaanse kwestie, maar tegelijkertijd lopen hier zowel Spaanse als Catalaanse politici rond en zij lobbyen actief bij andere landen."

De Europese Commissie heeft gezegd 'vertrouwen te hebben in het Spaanse democratische proces'. "Maar het is duidelijk dat niemand in Brussel zit te wachten op een nieuw onafhankelijk land", aldus Noorlander.

Catalonië geen EU-lid.

Als de afscheiding er daadwerkelijk komt, is Catalonië automatisch geen lid meer van de Europese Unie. "Zij moeten dan eerst opnieuw lid worden, wat wel tien jaar kan duren. Er zijn dan tijdelijk geen handelsrelaties en mogen de Catalanen plotseling niet met de euro betalen. Dat is een ingewikkelde situatie, met veel risico op onderlinge ruzies."

Daarnaast bestaat in Brussel de angst dat dit de onafhankelijkheidswens in bijvoorbeeld Schotland en Vlaanderen aanzwengelt, zeker als blijkt dat lidmaatschap te makkelijk geregeld zal worden.

De EU is dus bang dat het hek van de dam is. "Dadelijk willen de Friezen nog onafhankelijk worden," aldus Noorlander.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 21 sep 2017, 13:28

Brussel heeft zich er zeker niet mee te bemoeien.
Deze Spaans-Catalaanse kwestie dient in Spanje te worden opgelost.
Zou het erg zijn als die onafhankelijkheid er zou komen ?
Ik weet er te weinig van af om een totaalplaatje te zien.
Maar zou het echt zo'n ramp zijn als er een scheiding komt ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Osiris » 22 sep 2017, 06:32

Een ramp voor die elitaire idioten in Brussel wel te verstaan; geen politieke,economische,finaciele controle over de Catalaanse slaven meer.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door MetalPig » 22 sep 2017, 09:16

Osiris schreef:Een ramp voor die elitaire idioten in Brussel wel te verstaan; geen politieke,economische,finaciele controle over de Catalaanse slaven meer.
Hoe hou je het vol zeg, leven met zo'n verschrikkelijk wereldbeeld :shock:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Fenna » 22 sep 2017, 11:15

Sommige mensen hebben schijnbaar niks beter te doen dan constant op anderen te fitten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door MetalPig » 22 sep 2017, 12:33

Fenna schreef:Sommige mensen hebben schijnbaar niks beter te doen dan constant op anderen te fitten.
Vitten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 24 sep 2017, 12:08

Alle verloven ingetrokken in Spanje: agenten slapen zelfs in ferry's.

De situatie in Spanje blijft flink gespannen in aanloop naar het Catalaanse referendum van volgende week. Gisteren werd bekend dat de Spaanse politie het gezag over de Catalaanse politiemacht tijdelijk heeft overgenomen. Alle agenten, Spaans en Catalaans, vallen nu onder één centraal commando.

Ondertussen wordt alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat het niet uit de hand loopt. Bij de politie zijn alle verloven ingetrokken. Vijfduizend extra agenten zijn uit alle delen van Spanje ingevlogen om te kunnen uitrukken in geval van nood. En dat levert ook logistieke uitdagingen op, want waar laat je al die agenten? Daar is wat op gevonden: de manschappen van de nationale politie en guardia civil slapen op vier ferry's.

De schepen zijn gehuurd van de Italiaanse maatschappij Grandi Navi Veloci. Ze liggen al aangemeerd in de havens van Barcelona en Tarragona. Voorlopig moeten de agenten tot 5 oktober in Catalonië nadere orders afwachten, en er maar aan wennen dat ze met vier collega's per cabine zijn ingekwartierd.

Eten gebeurt aan boord van de schepen en alleen de kosten voor de stomerij kunnen met vertoon van een bonnetje worden gedeclareerd, weet El País.

Het inzetten van de ferry's heeft volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken grote voordelen. Zo kunnen duizenden agenten worden ondergebracht en ook voertuigen met honderden tegelijk in de garages van de schepen worden meegenomen. Maar in meer opzichten is de veiligheidsoperatie uniek. Niet eerder werden zoveel agenten voor een veiligheidsoperatie naar een Spaanse deelstaat overgebracht.

Het conflict in Spanje kan je in dit filmpje onderaan het artikel zien.
Het duurt maar anderhalve minuut maar maakt duidelijk waar het over gaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 13:17

Morgen is de grote dag in Spanje.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat verlopen daar.

Catalonië klaar voor referendum: wat doet Madrid?.

De messen worden geslepen in Catalonië: over twee dagen wordt gestemd over de onafhankelijkheid van de regio. De president van de regio Catalonië, Carles Puigdemont, blijft ondanks een verbod van Madrid volhouden dat het referendum gewoon doorgaat.

De Spaanse regering laat hier niet bij zitten, en is van plan om te verhinderen dat de stembureaus aanstaande zondag worden geopend. De Spaanse politie, de Guardia Civil, wordt ingezet om stemlokalen te sluiten en medewerkers op stembureaus te arresteren. Dat meldt de Franse krant Le Figaro.

Daar trekt de Puigdemont zich niets van aan. ‘We gaan door tot het einde.’ De bestuurder van de regio is onwrikbaar en neemt alle verantwoordelijkheid op zich: ‘We zullen nog geen millimeter toegeven op onze fundamentele rechten.’ Hier voegt de Catalaanse minister van Onderwijs in de Spaanse krant El Pais aan toe: ‘We gaan stemmen, want we zijn vrij.’

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 30 sep 2017, 13:23

En vers van de pers dit bericht.
Volgens mij slaat de vlam in de pan daar morgen.

Afbeelding

Politie in Catalonië sluit 'stembureaus'.

BARCELONA - De Catalaanse politie heeft in Catalonië 1300 van de 2316 schoolgebouwen afgegrendeld waar separatisten een referendum willen houden. Het referendum zondag over onafhankelijkheid is in strijd met de wet en verboden door de Spaanse rechter.

Maar fanatieke Catalaanse separatisten, de regioregering voorop, willen zondag hoe dan ook een stembusgang. Ze willen met de uitslag in de hand een eigen republiek uitroepen.

Catalanen die bij Spanje willen blijven, wijzen net als de regering in Madrid de illegale stembusgang af en gaan naar verwachting, net als bij een soortgelijke stembusgang in 2014, niet op zoek naar een stembus. De goed georganiseerde separatisten hebben soms geheim gehouden plaatsen om te stemmen. Ondertussen zijn 163 schoolgebouwen waar gestemd zou worden, bezet door mensen die willen voorkomen dat de politie ze afgrendelt.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 01 okt 2017, 14:19

Gaat er behoorlijk heftig aan toe wat ik zie op tv in Spanje.
Mensen van mijn leeftijd meppen ze zo tegen de grond.
Normaal zie ik dat bij jongeren, wat een verdeeldheid daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Fenna » 01 okt 2017, 14:38

Ik zag het.
Dat is toch geen democratie op die manier.
De politie schiet met rubberkogels op mensen op ze bij de stembus weg te jagen.
Er schijnen zelfs stembussen in beslag genomen te zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 01 okt 2017, 15:12

Wat mij opvalt in de media is dat de opstandige Catalaan enkel in beeld komt en niet de Catalaan welke tegen de afscheiding van Catalonië is. Dat schijnt de meerderheid te zijn maar die komt niet in beeld. De Nationalistische Catalanen willen een referendum maar de doorsnee Catalaan niet.
Wat de media bericht is daarom propaganda voor Catalaanse nationalisten en geen onpartijdige media.

Ja de Guardia Civil, daar ga je geen rondje mee fietsen.
Ik ben op één van hun schietbanen geweest in Spanje, en daar kom je niet zomaar normaal gesproken.
Die politieafdeling weet hoe in te grijpen bij een opstand. Als je op vakantie bent in Spanje zorg dan dat je nooit ruzie krijgt met die mensen want die spreken met weinig woorden. Ze rammen je helemaal van de wereld als het moet en denk maar niet dat je later verhaal kunt halen.
En die rubberen kogel, daar houdt niemand rekening mee maar is voor hen gewoon een stuk gereedschap.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 01 okt 2017, 15:29

Ja ik sta ook te kijken van het geweld.
En dan rubberen kogels ? :shock:
Ik heb het op Euronews gezien , tegenstanders inderdaad niet echt gezien.

Ikzelf heb niet echt een mening of het goed is als ze zich afscheiden.
Aan de ene kant denk ik waarom niet.
Dit speelt al zo lang.
Wat is wijsheid hierin. [think]

Dat moet een bijzondere ervaring zijn geweest Witte wel.
Ik geloof je meteen dat er niet te spotten valt met die lui.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 01 okt 2017, 15:42

Tammy schreef:Dat moet een bijzondere ervaring zijn geweest Witte wel.
Ik geloof je meteen dat er niet te spotten valt met die lui.
Dat was het zeker. Je komt niet zomaar bij hen op de baan maar echt, dat was een ervaring om niet te vergeten.
De mensen bij de Guardia Civil zijn ook gewone mensen hoor. Hebben allemaal wel een zekere tik, dat moet ook wel, maar je kan er gewoon mee omgaan.
Ze hebben wat meer bevoegdheden en er wordt wat meer van verlangt dan de doorsnee politie agent. Policia local stelt helemaal niets voor. De Guardia is eigenlijk een beetje een burgerlijke militaire afdeling.
Hun schietbanen zien er echter wel erg spannend uit. Dat kom je hier in nederland nagenoeg niet tegen. En het kaliber daar maakt men zich niet zo druk over. Goede oorkleppen zijn erg belangrijk daar.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 01 okt 2017, 20:14

Fenna schreef:Dat is toch geen democratie op die manier.
Ik denk toch dat je jouw visie op democratie wat zal moeten bijstellen hoor, beste Fenna.
Democratie houdt in dat er op geregelde tijdstippen vrije verkiezingen worden gehouden.
De mensen die door het volk werden aangeduid zorgen dan voor de parlementaire werking en stellen een regering samen.
Die door het volk gekozen mensen blijven het parlement en de regering bevolken tot er weer vrije verkiezingen worden uitgeschreven.

Wat in Catalonië gebeurt is geen uiting van democratie maar eerder van anarchie en rebellie.
De democratisch verkozen overheid is gewettigd om die anarchie en/of rebellie in de kiem te smoren en mag, indien gerechtvaardigd, daarvoor ook geweld gebruiken.

Ongeacht of de zucht naar zelfbestuur sterk aanwezig is en/of gegrond, democratie vereist ook respect voor het systeem en zijn wetten. Referenda kunnen een hulpmiddel zijn voor de zittende regering om de vinger aan de pols te houden bij de bevolking maar zijn altijd een ondermijning van de democratische instellingen.
Je moet er dus heel omzichtig mee omspringen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Fenna » 01 okt 2017, 22:59

Beste gusteman, je hebt gelijk wat betreft de verkiezing, maar voor mij betekend democratie ook dat het volk zijn stem mag laten horen middels een referendum en dat word hier in de kiem gesmoord.
Het referendum is het enige middel voor het volk om een regering te laten weten dat ze het er niet eens zijn.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 02 okt 2017, 09:50

Fenna schreef:Beste gusteman, je hebt gelijk wat betreft de verkiezing, maar voor mij betekent democratie ook dat het volk zijn stem mag laten horen middels een referendum en dat wordt hier in de kiem gesmoord.
Het referendum is het enige middel voor het volk om een regering te laten weten dat ze het er niet mee eens zijn.
Nou, beste Fenna, het volk heeft meerdere middelen om een regering te laten weten dat ze het er niet mee eens zijn.
Zo is daar de parlementaire vraag maar ook het rechtstreeks aanschrijven van een democratisch verkozene.
Er bestaat ook de mogelijkheid van de "open brief" die gepubliceerd wordt in diverse kranten.
Of er kan gekozen worden voor het actieve werk en zelf lid worden van een politieke partij om via die partij de regering aan te spreken op haar vermeende wanbeleid.

Ik begrijp wel dat democratie voor jou persoonlijk betekent dat het volk zijn stem mag laten horen middels een referendum. Maar dat betekent daarom njog niet dat iemand het recht heeft om de Spaanse overheid te verwijten dat ze ondemocratisch te werk gaat.
Zolang die regering de grondwet respecteert (en dat is hier wel degelijk het geval) gebeurt alles perfect democratisch.

Dat de Guardia Civil buitensporig geweld heeft gebruikt valt uit diverse beelden op te maken en ik ga er van uit dat de Catalaanse overheid hiertegen klacht zal neer leggen.

Maar het blijft een feit dat het Spaanse grondwettelijk hof het referendum onwettig heeft verklaard in consistentie met de Spaanse grondwet. En dat laat de Spaanse overheid geen andere mogelijkheid meer dan het organiseren van dat referendum te verbieden ..... tenzij er bereidheid bestaat om de grondwet aan te passen, maar daarvan heb ik geen sporen gezien.

Verder zijn er natuurlijk ook de cijfers zoals die nu worden gehanteerd: daaruit blijkt dat (volgens de Catalaanse overheid) 42,3% van de Catalaanse kiesgerechtigden een stem hebben uitgebracht.
Van die 42,3% heeft 90% gekozen voor onafhankelijkheid.
Daaruit volgt dat 38,07% van de Catalanen onafhankelijkheid wil en dat 61,93% van de Catalanen dit niet wil of er toch op zijn minst genomen geen risico's wil voor nemen.

De democratische regels stellen dan ook dat hier duidelijk is gebleken dat een meerderheid van de Catalanen niet geïnteresseerd is in onafhankelijkheid onder de huidige omstandigheden.

Echte democraten leggen zich daar dan ook bij neer en respecteren de stem van de meerderheid.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 02 okt 2017, 10:22

een ding snap ik niet , als het door de rechter is verboden, waarom doe je het dan toch ,,eigenwijs ,,eigengereid, of stom doordrammen.. het spijt me echt maar wie daar naar toe is gegaan weet wat er kan gebeuren , krijg je klappen helaas
als ik dan goed begrijp uit Gusteman , dat 38 proc voor én 61 proc tegen is dan snap ik het helemaal niet meer dus de kleine minderheid legt de grote meerderheid hun ´wil´ op ...zal wel
fijne dag nog [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 02 okt 2017, 10:58

Witte wel , is de Guardia Civil te vergelijken met de ME hier ?
Is dat zeg maar hetzelfde ?
Als dat zo is snap ik niet dat ze mensen die gewoon willen stemmen verrot slaan.
Ik snap het zoals in Hamburg toen er walgelijke relschoppers aan het werk waren dat men dan ingrijpt.
Maar wat ik zag op tv was geweld tegen mensen die gewoon hun stembiljet wilde afgeven.
Echt erg om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 02 okt 2017, 11:00

herman het is heel eenvoudig. Er moet eerst chaos zijn om orde te kunnen scheppen.
Die oppositie was er al wel maar kon niet de kop ingedrukt worden. Nu kan er orde op zaken gesteld worden.
Het zal mij daarom ook zeker niet verwonderen als deze gehele opstand met voorbedachte rade is aangewakkerd aangezien de media maar één zijde van de partijen belicht en de andere zijde nagenoeg niet vernoemd.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie