Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 02 okt 2017, 11:11

Tammy schreef:Witte wel , is de Guardian Civiel te vergelijken met de ME hier ?
Is dat zeg maar hetzelfde ?
Nee Tammy. Je zou dat wel verwachten maar dat is het niet. De Guardia Civil heeft veel meer bevoegdheden en wordt nagenoeg geheel justitieel afgeschermd. Als hier een ME'er iemand, per abuis, een beetje te heftig toetakelt dan kan deze zijn baan verliezen als zijn optreden in strijd is met regelvoering. De Guardia Civil krijgt een opdracht en/ of vrijbrief en voert de taak uit binnen de wat ruimere humane regelvoeringen dan normaal gehanteerd. En ja, dat stukje meer ruimte dat maakt ze wat bruter.
Als er bijvoorbeeld een conflictsituatie ontstaat ergens op straat dan komt normaal gesproken de Policia Local of gewoon Policia. Als het nu uit de hand dreigt te lopen en het conflict buitenproportioneel gaat worden en het gehele team schat in dat het overwicht verdwijnt, dan wordt de Guardia Civil opgeroepen. En die zijn er dan vrijwel meteen. Je snapt ook niet waar ze vandaan komen maar het duurt doorgaans maar even.
En dan is de orde heel snel hersteld.
Zo werkt het in Spanje. Super toch. En jazeker wel, wordt er rekening gehouden met de vrijheid van expressie en democratie. De media kan dat zo lekker opblazen maar ze blijven toch binnen het boekje hoor. Dat boekje heeft alleen wat meer hoofdstukjes.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 02 okt 2017, 11:26

Ik zag dat ik de naam niet goed had geschreven, heb het aangepast.
Dank je Witte wel voor de uitleg, dat wist ik allemaal niet.
Het is dus een aparte eenheid die compleet eigen regels heeft als ik het goed zie.
Regels die ruimer zijn dan de gewone politie.
Het lijkt dus niet op de ME , welke landen hebben dat nog meer wat jij weet ?
En waarom heeft Nederland zoiets niet ?
Ligt dat aan de wetten van een land of heeft het met het verleden te maken van een land ?

Ik vraag wel veel he ? :mrgreen:
Maar kennis vergaren ben ik dol op.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 02 okt 2017, 12:26

nou je het zegt Witte Wel, dat na op TV en vanmorgen AD te hebben gelezen er nergens foto´s oid staat van de ´betogers´ welke zich ´keurig´ gedragen, ..alleen die heren in het blauw doen stoute dingen .... maar zoals al eens gezegt ; een pannekoek heeft 2 kanten ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door oktagon » 02 okt 2017, 18:01

Volgens mij heeft Catalonie dezelfde politieke rechten als de federale staten in de USA en dus alleen het recht oa. om federale verkiezingen te houden onder de paraplu van Spanje.

Een Congres in de USA zal net zo reageren als dat in de USA zou gebeuren.

Wat de Catelanen eerder hadden moeten doen om federale ongelijke behandeling door de staat Spanje bij het staatbestuur aan te klagen en werkt dat niet,dan bij Brussel.

Een slagen van het zelfstandig maken van Catalonie zou een sterk effect hebben in de rest van Europa;om te beginnen in Frankrijk en Italie en mogelijk ook de Balkanstaten;de EU zou uit veel meer zelfstandige EU-units gaan bestaan dan de huidige 26 (of 27 of 28?)

nb.Spanje had veel diplomatieker moeten reageren en de in hun en mijn ogen jur.onterechte verkiezings-uitslag (+ of-) voor te leggen aan een of het EU jurisdictie-systeem (of hoe je dat benoemd)! [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 02 okt 2017, 18:32

Op wikipedia wordt de Guardia vergeleken met de Nederlandse Koninklijke Marechaussee maar dat klopt niet helemaal. Maar goed, je krijgt wel een beeld. En zoals je ziet staat er niet veel omschreven op Wikipedia over de Guardia Civil. Er zijn genoeg sites op het web waar je wel het een en ander kunt vinden. Beter is acties van deze “politiemacht” zelf te analyseren en conclusies te trekken. Dan krijg je een beter beeld.
Zoals de Guardia Civil is opgezet is redelijk uniek te noemen. In Europa komt een gelijke constructie elders niet voor. In Zuid Amerika komen wel vergelijkbare omstandigheden voor. Het Amerikaanse systeem is hiermee niet te vergelijken. Dat kent een andere insteek.
En waarom heeft nederland niet zo iets. Nederland heeft wel veiligheidstroepen hoor en ook troepen die een zelfde vorm van geweld toepassen maar treden niet publiek op. Dat zijn speciale eenheden.
Maar publiek hebben ze dit niet en dat heeft diverse redenen waaronder o.a. de wetgeving. Nederland is eigenlijk een passief land dat geweld schuwt. Nederland gaat liever geweld uit de weg dan zich hiermee te confronteren. Ze doen wel mee met het geheel maar kunnen niet echt mee.
Zo zijn ze wel mee ingestapt in het F-35 project, wat nog een rampenpakket gaat worden buiten de enorme mis geschatte kosten, omdat de F-16 niet meer zou voldoen. Een door de strot geduwde aankoop waar nog vele zuur oprispingen op zullen volgen. Daar komen ze nog wel achter maar is een ander verhaal. In de techniek en ontwikkeling hiervan daar gaan ze wel veel verder in mee dan men weet maar ook dat is een ander verhaal.
Nee de Nederlander heeft een grote mond maar als het puntje bij paaltje komt dan is het staart tussen de benen effect meer van toepassing. En dat ligt veelal niet aan de manschappen maar aan het beleid.
Denk je eens in dat als er hier in nederland een dergelijk conflict zou ontstaan en een organisatie als de Guardia Civil zou op een vergelijkbare wijze reageren. Ik denk dat dan de halve samenleving in de stress schiet en “De Kamer” de handen vol heeft met een opeenvolgende reeks debatten over allerhande humanitaire kwesties en gewelddadigheden. ”De Nederlander” staat dan helemaal op zijn kop. Het zou een schrikeffect geven van hier tot Tokio. Dus dat zie je hier niet gebeuren. Nog niet ten minste. Zie je het al voor je dat hier het kabinet hierover in debat gaat. Ik zou me helemaal suf lachen en niet meer bij komen. Als hier in nederland ergens een kogeltje wordt afgeschoten door iemand dan schiet de Nederlander al in de stress. Moet de politie eens met rubberen kogels gaan schieten. Om niet meer bij te komen. De politieagenten moeten hun best doen om aan de verplichte jaarlijkse schietbeurten toe te komen. En ook dat ligt niet aan de agent maar de omstandigheid waarin deze moet opereren. Te triest voor woorden. Maar goed, het is niet anders.
Dus nee Tammy, een dergelijke politiemacht dat werkt hier niet, helaas.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 02 okt 2017, 20:29

Witte wel schreef:Nee de Nederlander heeft een grote mond maar als het puntje bij paaltje komt dan is het staart tussen de benen effect meer van toepassing. En dat ligt veelal niet aan de manschappen maar aan het beleid.
De meeste Nederlanders zullen dit niet graag lezen maar Witte wel heeft hier wel degelijk een punt.
Dat gedrag viel ook waar te nemen in de meidagen van 1940 waar de Nederlandse krijgsmacht, met uitzondering van enkele hardnekkige (of waren ze gewoon koppig?) knelpunten, vrij snel de wapens neer legde toen de Duitse troepen aan hun Blitzkrieg waren begonnen.
We kennen allemaal wel de geschiedenis van het bombardement op Rotterdam wat de aanleiding gaf tot capitulatie.
Ik moet er niet aan denken hoe het zou uitgedraaid zijn moesten de Britten even snel gecapituleerd hebben na de eerste bombardementen op Londen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 02 okt 2017, 22:11

Dat weet ik dan ook maar al te goed gusteman want in het dagelijks leven schroom ik niet om dat gewoon te zeggen in een gesprek en dan maakt het mij niet uit wie in het gesprek aanwezig is. Het is zo en wat is daar moet je niet omheen draaien. Dat heet confronteren en dat doe ik veelvoudig zij het wel op een correcte respectvolle wijze. En dat wordt niet altijd in dank afgenomen en zo ook niet wat ik vooraf heb geschreven.
Het is dat jij er over schrijft gusteman. Eigenlijk wilde ik dat ook als voorbeeld aanhalen maar ik dacht och, laat ik dat maar niet doen. Het Nederlandse volk is nog veel erger aan hun lot over gelaten in die tijden.
Ik moet er niet aan denken hoe het zou uitgedraaid zijn moesten de Britten even snel gecapituleerd hebben na de eerste bombardementen op Londen.
Dan hadden we waarschijnlijk das dritte Reich gehad gusteman, of misschien toch niet. Er speelde nog wat meer stukken in het spel mee.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 03 okt 2017, 15:11

Bedankt voor alle uitgebreide uitleg. :hands:
Leer ik veel van.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 04 okt 2017, 04:53

Gusteman schreef:
Witte wel schreef:

Nee de Nederlander heeft een grote mond maar als het puntje bij paaltje komt dan is het staart tussen de benen effect meer van toepassing. En dat ligt veelal niet aan de manschappen maar aan het beleid.

Gusteman schreef:

De meeste Nederlanders zullen dit niet graag lezen maar Witte wel heeft hier wel degelijk een punt.
Dat gedrag viel ook waar te nemen in de meidagen van 1940 waar de Nederlandse krijgsmacht, met uitzondering van enkele hardnekkige (of waren ze gewoon koppig?) knelpunten, vrij snel de wapens neer legde toen de Duitse troepen aan hun Blitzkrieg waren begonnen.
Ik vind het niet erg om te lezen.
De vaderlandsliefde wat je vaak wel bij anderen landen ziet is hier niet zo sterk.
Behalve bij voetballen als we het Oranje legioen zien.
Maar voor de rest is dat hier niet zo.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 04 okt 2017, 04:56

Afbeelding
Carles Puigdemont.

’Binnen enkele dagen onafhankelijk Catalonië’.

BARCELONA - De Catalaanse premier Carles Puigdemont wil binnen enkele dagen de onafhankelijkheid uitroepen van Catalonië. Dat meldde de BBC dinsdag. Zondag vond het omstreden referendum over afscheiding van Spanje plaats. Van de ruim 2,2 miljoen Catalanen die meededen, stemde 90 procent voor onafhankelijkheid.

De Spaanse koning Felipe VI uitte dinsdag felle kritiek op de leiders in Catalonië. Volgens de monarch zetten zij de economische en sociale stabiliteit in de regio en in heel Spanje op het spel. De nationale regering en de hoogste rechter hadden het referendum verboden.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Gaan wij hier de eerste tekenen zien van een burgeroorlog ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 04 okt 2017, 13:43

neu, denk het niet.
Er leven ca 7,5 miljoen Catalanen in Catalonië. Er hebben 2,2 miljoen Catalanen meegedaan aan het referendum waarvan 90% voor afscheiding stemde en 10% tegen. Dat is ongeveer 26,4% van de totale Catalaanse bevolking die voor stemde en dat is verre van een meerderheid van de bevolking.
Zo'n vaart zal het niet lopen, er bestaat immers geen meerderheid. Een kleine 30% van de totale Catalaanse bevolking heeft maar een stem uit gebracht. Ze hebben geen poot om op te staan.

Ik scheef al eerder in deze topic; Het zal mij daarom ook zeker niet verwonderen als deze gehele opstand met voorbedachte rade is aangewakkerd aangezien de media maar één zijde van de partijen belicht en de andere zijde nagenoeg niet vernoemd.
En daarmee kan paal en perk gesteld worden deze hele onafhankelijkheid drang voorgoed de kop in te drukken. Wie zal het zeggen. Het is zeker een optie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 04 okt 2017, 13:50

dan snap je het toch niet dat ze zo´n heisa maken er zullen er dat toch ook wel zijn die kunnen rekenen? ,, in feite hebben ze zich neer te leggen bij de -zwijgende - meerderheid verder niks.. maar zoals het nu gaat is het maar een raar zooitje .. fijne namiddag nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 04 okt 2017, 14:09

Zo vreemd is dit niet herman, dit heet politiek bedrijven.
Europa "wenst" geen verdeeldheid binnen hun lidstaten want dat destabiliseert de lidstaat.
Als middels normale politieke weg deze verdeeldheid niet af te remmen of te stoppen dan dient er iets anders ondernomen te worden. En dat kan door een schijnbare vrij referendum te laten ontstaan en deze daarna met wetgeving ongeldig te maken. Maar dan ook tevens aan tonen dat niet de meerderheid van de bevolking voor afscheiding is en daarbij verwijzen naar de democratie. Wat in feite volksverneukerij blijkt te zijn.
Dus deze optie is een optie met een hoge waarschijnlijkheid.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door gusteman » 04 okt 2017, 20:14

Witte wel schreef:Ik scheef al eerder in deze topic; Het zal mij daarom ook zeker niet verwonderen als deze gehele opstand met voorbedachte rade is aangewakkerd aangezien de media maar één zijde van de partijen belicht en de andere zijde nagenoeg niet vernoemd.
En daarmee kan paal en perk gesteld worden deze hele onafhankelijkheid drang voorgoed de kop in te drukken. Wie zal het zeggen. Het is zeker een optie.
Witte wel schreef:Europa "wenst" geen verdeeldheid binnen hun lidstaten want dat destabiliseert de lidstaat.
Als middels normale politieke weg deze verdeeldheid niet af te remmen of te stoppen dan dient er iets anders ondernomen te worden. En dat kan door een schijnbare vrij referendum te laten ontstaan en deze daarna met wetgeving ongeldig te maken. Maar dan ook tevens aan tonen dat niet de meerderheid van de bevolking voor afscheiding is en daarbij verwijzen naar de democratie. Wat in feite volksverneukerij blijkt te zijn.
Dus deze optie is een optie met een hoge waarschijnlijkheid.
Nou, beste Witte wel, hier schrijf je dus eigenlijk een hoge waarschijnlijkheid toe aan de optie dat de Catalaanse overheid haar eigen volk heeft verkocht aan de centrale overheid in Madrid. Daar moet je toch wel goede aanwijzingen voor hebben me dunkt.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Witte wel » 04 okt 2017, 21:51

Catalonië mag dan wel een autonome regio zijn maar ze blijven onder Spaans gezag. De Catalanen zagen de mogelijkheid een referendum op te zeggen en schreven dit weg als een legitieme handeling. Dat blijkt het niet te zijn. De Spaanse regering ziet deze oppositie al geruime tijd als obstakel en zal dit op alle mogelijke wijzen tegen werken binnen de geldende wetgeving.
In mijn optiek, wat ik zie als een sterke waarschijnlijkheid, heeft de Catalaan zich hier uit de tent laten lokken door een referendum op te zetten. Daar is tegen opgetreden en ook dat alles binnen de wetgeving. Cijfers tonen aan dat niet de meerderheid van de bevolking voor afscheiding is en dat is nu middels statistieken aan te tonen. Het Catalaanse bestuur heeft haar eigen volk niet verkocht maar hun eigen onafhankelijkheidsstrijd verzwakt door deze niet legitieme actie. De optie nog onafhankelijk te gaan worden is nu nagenoeg onmogelijk gemaakt. De centrale overheid heeft hier gewonnen maar geeft zich uit als een verliezende partij. Je zult het zien de komende maanden.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door herman50 » 05 okt 2017, 07:23

:post:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 10 okt 2017, 18:11

Vanavond weet Spanje waar het aan toe is.
Straks is er een persconferentie waarin het mogelijk is dat Catalonië zichzelf onafhankelijk verklaard.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/747941/ ... ontknoping

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door univers » 10 okt 2017, 20:01

Ach we zien wel.
Maak me eigen er niet druk om.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Tammy » 11 okt 2017, 19:59

MADRID - De Catalaanse premier Carles Puigdemont heeft vijf dagen om uit te leggen of hij dinsdagavond nu wel of niet de onafhankelijkheid van Catalonië heeft uitgeroepen. Mocht hij dat wel hebben gedaan, dan grijpt de centrale regering van Spanje in en wordt Puigdemont waarschijnlijk opgepakt en wordt Catalonië enige tijd vanuit Madrid geregeerd, kondigde ze aan.

Lees verder ::

https://www.telegraaf.nl/nieuws/769741/ ... en-de-tijd



>>>>>>>>>>

Tsja wat is het nu ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Het onafhankelijkheidsreferendum van Catalonië

Bericht door Gast1 » 12 okt 2017, 06:27

Afwachten Tammy.

Plaats reactie