Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door taigitu » 14 nov 2017, 11:10

Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Welkom in deze kleine cursus ‘Hoe word ik goeroe?’.


U zet hiermee een goede stap.
Gefeliciteerd! Want uw grootste wens gaat in vervulling: ook ú gaat goeroe worden. Snel en simpel. Ik leer u daarvoor een eenvoudig stappenplan. Doorloop het pad en u verwerft het goeroeschap. Het is een doortimmerde methode, omdat hij gebaseerd is op eeuwenoude praktijkervaring van vele goeroes en aspirant-goeroes.

Goereren kun je leren.
Voordat u met de stappen begint eerst wat basiskennis. Een goeroe (vrouwelijk: goerin) is iemand die met gebakken lucht minimaal fl. 30.000 (bijna 15.000 euro) per dagdeel verdient. Het motto van onze cursus is niet voor niets: met hoop verdien je een hoop. Goeroes hebben volgelingen en leerlingen. U gaat dus school maken. En dat kan overal. Want goeroes zijn werkzaam in de ‘spirituele’ wereld maar ook in die van de managementconsultants en de bedrijfsadviseurs. U heeft dus keuze uit een breed werkterrein. Eigenlijk kunt u overal aan de slag, overal waar onzekerheid heerst. Want wat u biedt, is redding.

De tien stappen

Wie goeroe wil worden, moet tien stappen zetten. Eigenlijk negen, omdat de laatste stap, de ‘wow-stap’, permanent is. Het is van belang dat u elke stap in rust neemt en met vol bewustzijn. U krijgt het hoogste rendement als u veel oefent. En wanneer u weerstand ervaart bij een stap – u bent het er niet mee eens of u vindt het flauwekul – bedenk dan dat u écht op de goede weg bent. Weerstand is een oefening in overgave en loslaten, een fase in uw eigen proces. Succes!

Stap 1: turning point

U zult als een authentieke goeroe bij uw leerlingen en volgelingen moeten overkomen. Dat betekent dat u afscheid moet nemen van uw gewone bestaan. Veel goeroes hebben een breuk in hun leven ervaren: een zware depressie, een overlijden, een verloren liefde. Dat is hun keerpunt geweest. Gelukkig hebben de meeste mensen elke 2,7 jaar wel een life-event, een ingrijpende gebeurtenis in hun leven. Dus een beetje dertiger en veertiger heeft al zo’n 10 tot 14 turning points meegemaakt. U heeft dus keus! Kies er een uit die veel voor u betekend heeft en maak deze tot úw keerpunt. En mocht u niks vinden, zoek dan wat in vorige levens of verzin desnoods wat.

Stap 2: Beproeving!

De naarste stap is vroeg in deze methode. U moet herboren worden en uw eigenste autonomie ontdekken. U gaat de verleidingen van het leven te boven komen. Pas in stap 10 mag u weer vallen voor de hebzucht, de geilheid en de ijdelheid. Maar niet nu als leerling. Er zijn diverse praktijkopdrachten mogelijk. Een zeer bekende oefening is om veertig dagen in een woestijn te gaan zitten. Moet u eens zien wat voor duivels en demonen u tegen komt! Of als u het wat eigentijdser wilt aanpakken, ga dan een half jaar in aandelen handelen op de technobeurs. Kortom, kies uw hel en stel u op de proef.

Stap 3: Het licht

U moet in uw rol als goeroe hoop bieden, niets meer en niets minder: hoop op een betere wereld, hoop op verlossing, hoop op succes, hoop op geluk, hoop op... – You name it, babe! Want niets werft zo goed onder angstige mensen als een wenkend perspectief. Een handige oefening is het maken van een ‘mood board’. Neem een stuk karton, een stapel tijdschriften en maak een collage op het karton. Zorg vooral dat u zonder veel na te denken foto’s en teksten uit de tijdschriften knipt die u met ‘Het Licht’ associeert. En kijk wat uw ‘mood board’ u zegt.

Stap 4: Het verhaal

U bent na uw mood board toe om uw ‘verhaal’ te maken. U gaat uw belangrijkste ‘buzzwords’ ontwerpen. Dit is een belangrijke fase omdat uw leerlingen en volgelingen hun ervaringen hiermee gaan ordenen. Een aantal klassiekers zijn: ziel, kern en groei. Meer recente buzzwords zijn: trilgetal, kernkwaliteit, communicatieve zelfsturing, evidence based. De beste concepten geven een positief gevoel: Hoop! Schrijf in deze stap uw boek, uw bestseller.

Stap 5: De claim

De ware goeroe is onschendbaar. U gaat zich indekken tegen kritiek. Want er liggen veel sceptische mensen op de loer die u willen affakkelen. Als u dus een halvegare professor op de kop kunt tikken, heeft u een buitenkansje. Het front ligt dan niet meer tussen u en de wetenschappelijke wereld maar tussen die prof en die wereld. Laat hem of haar maar vechten. Ook is het handig om kritiek en weerstand tot onderdeel van uw methode te maken. Wie uw methode ontkent, bewijst de waarheid ervan. Een voorbeeld: weerstand tegen de freudiaanse theorie wordt verklaard door diezelfde theorie en ondersteunt daarmee de juistheid. Tenslotte kunt u ook nog beweren dat uw boodschap gewoon van boven komt en dat je deze alleen kunt horen als je de rationele kritiek loslaat. Simpel.

Stap 6: Het ritueel

U zult regelmatig moeten optreden. Uw volgelingen willen u zien, horen en voelen. Maak er een mooi hocus-pocus-event van, vol magie, en laat ze smullen. Rituelen zijn daar uitermate geschikt voor. Zij hebben hun wortels immers in die magie. Een paar suggesties: leg rollen vast, leg teksten vast. Laat u goed adviseren over uw kleding. Werk met speldjes voor op de revers of gebruik kralenkettinkjes. U doet uw leerlingen daar een groot plezier mee. Zij gaan zich immers een gemeenschap voelen.

Stap 7: Het pad

Om uw leerlingen daadwerkelijk te helpen, ontwikkelt u in deze zevende stap een ‘stappenplan’. Daarmee krijgen ze het gevoel dat ook zij ‘Het Licht’ kunnen bereiken – uiteraard onder uw begeleiding en die van uw eventuele eerste medewerkers. Inmiddels weten we de eigenschappen van succesvolle paden. Zorg dat de eerste stap altijd de uitgangssituatie van de leerlingen weergeeft. Dus als u met uitgebluste mensen werkt, is stap één altijd: uitgeblust zijn. Datgeeft de burger moed. Want ze weten dan dat zij met alle onzekerheid en sores gewoon samen op weg zijn. Kies een aantal mooie heilige getallen als drie, vijf, zeven, tien of twaalf. Dan blijft u in aloude tradities. En lukt het u om een stappenplan van materie naar geest te maken, dan zit u gebeiteld. Want veel mensen willen niets liever dan ontsnappen aan het alledaagse materiële tranendal.

Stap 8: Het imago

Het wordt langzamerhand tijd om het verlangen van de leerling naar u te vergroten. U zult in deze stap hard werken aan uw imago en charisma. U kunt verschillende kanten op. Enkele traditionele imago’s zijn: de Heler, de Magiër, de Wijze, Liefde. Maar u kunt zich ook een nieuw imago’s aanmeten, zoals Inspirerend Leider, Natuurlijk Ondernemer, Volhardend Sporter. Essentieel is dat de mensen hun verlangens op u kunnen projecteren en in u zien wat ze eigenlijk willen. Zo maakt u uw leerlingen op een doeltreffende manier van u afhankelijk.

Stap 9: De leerling


De mooiste stap en ook de moeilijkste is om ware macht uit te oefenen op uw volgelingen. Dat doet u door ze onzeker te maken en u aan te bieden als redder. Deze stap heet ook wel de Jezus-stap. Iedereen (op zeer kleine uitzonderingen na) wordt geregeerd door angst gekweld: faalangst, afwijzingsangst en doodsangst. Uw taak is om de aanwezige angst te vergroten en de controle op de reductie ervan over te nemen.
Dat laat u in gesprekken weten. U zegt bijvoorbeeld tegen een faalangstig typje: ‘je vindt het moeilijk, hè, dit werk. Want er kan veel mis gaan.’ U zult zien, dat zo iemand direct de angst voelt opkomen. Dan moet u hoop geven, u zegt dan iets als: ‘Maar jij kan stappen maken. Dat zie ik!’ De leerling kijkt verwachtingsvol naar u op. Maak het dan af met: ‘en dat gaan we samen doen. Jij en ik. Jij gaat stappen zetten!’ Dit voorbeeld laat zien dat u uw empathische vermogens aanwendt om de leerling er onder te houden.


Stap 10: Wow!

Yes, mmm, ohhh, wow. U bent goeroe. U heeft alle stappen gezet en bent begonnen aan de eeuwigdurende fase van het ‘Wow’. Wanneer u elke stap met voldoende resultaat afsluit, krijgt u uw certificaat en wordt u ingeschreven in het register van goeroes.

Na de stappen

Zijn er nog mogelijkheden na deze cursus? Ja, die zijn er.
U kunt bijvoorbeeld lid worden van de beroepsvereniging, de NGGG: Nederlands Genootschap van Geregistreerde Goeroes. Deze biedt u vele voordelen zoals na- en bijscholing, goeroeproducten met korting (magnetisch bretels voor managers nu 15 procent discount), het internationale vakblad The Guru Gazette, master classes, erotische uitwisselingsprogramma’s, korting bij de aanschaf van Rolls Royces, en niet te vergeten het pas opgerichte Personal Finance Service Center om uw verdiensten uitstekend te laten renderen.
Succes met goereren.

Auteur: Joep Schrijvers
https://verbodengeschriften.nl/html/hoe ... appen.html
Goeroes zonder grenzen
Een comedyshow voor het hele bedrijf


Goeroes zonder grenzen is een comedyshow. Umbgrove, Mollee & Stassen spelen drie managementgoeroes zoals u ze regelmatig tegenkomt op bedrijfsbijeenkomsten en congressen. maar dan anders....Humor en realiteit zitten elkaar dicht op de hielen.

Op energieke wijze plaatsen deze externe sprekers kanttekeningen bij de hypes waar de BV Nederland al jaren achteraan draaft. De goeroes zonder grenzen zetten u aan het denken en brengen de zaal letterlijk in beweging.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door gusteman » 14 nov 2017, 18:16

taigitu schreef:..... drie managementgoeroes zoals u ze regelmatig tegenkomt op bedrijfsbijeenkomsten en congressen. maar dan anders....Humor en realiteit zitten elkaar dicht op de hielen.
Leuk dat je dit plaatst, beste taigitu.
En inderdaad, je kan er managementgoeroes in ontdekken.

Maar het fantastische aan die "10 stappen" is dat je dit perfect kan toepassen op om het even welk fenomeen dat, waar het aankomt op een verklaring voor het fenomeen, niet beschikt over onderbouwde argumenten maar veeleer nood heeft aan het overtuigen van anderen.

Probeer maar eens om elk van die stappen toe te passen op bijvoorbeeld Scientology, of de Jehovah Getuigen, of de Mormonen, maar evengoed toepasbaar op bijvoorbeeld Suspicious Observers of David Icke, healing of magnetiseren, planeet Niburu en de Anunnaki enzovoort.

De enige fenomenen waar die tien stappen niet kunnen worden toegepast zijn diegene met een wetenschappelijk onderbouwde verklaring.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 14 nov 2017, 21:56

Nu maar eens 5 woorden op je reactie; A BIG PILE OF CRAP.

Elke keer weer hetzelfde patroon van reactie als het niet in jouw straatje past.

Gelukkig acht ik de bezoekers van dit forum intelligent genoeg om zelf zaken te beoordelen.

Helaas zijn er ook die goedgelovig maar alles pikken en slikken wat 'gerenomeerde autoriteiten' ( die keer op keer met leugens,fraude en chantage in het nieuws komen ) zoals wetenschap/politiek/religie/financiele instellingen/big pharma etc naar buiten brengen.

So be it...
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door gusteman » 15 nov 2017, 08:58

Osiris schreef:Elke keer weer hetzelfde patroon van reactie als het niet in jouw straatje past.
Gevolgd door
Osiris schreef:Helaas zijn er ook die goedgelovig maar alles pikken en slikken wat 'gerenomeerde autoriteiten' ( die keer op keer met leugens,fraude en chantage in het nieuws komen ) zoals wetenschap/politiek/religie/financiele instellingen/big pharma etc naar buiten brengen.
Je hebt dus werkelijk geen flauw benul van wat nu echt wetenschap is ..... is het niet, beste Osiris?

Daarenboven vind je het volstrekt normaal om de leugens van gerenommeerde autoriteiten in vraag te stellen maar vind je het niet kunnen wanneer de leugens van niet gerenommeerde autoriteiten ook in vraag worden gesteld. :shock:

Je vertoont hierbij trekjes van een zekere president (die ik niet bij naam zal noemen) door je vast te houden aan "alternatieve feiten".

Voor mij is het behoorlijk eenvoudig: wanneer iets wordt beweerd dat bij mij een belletje doet rinkelen dan stel ik dat in vraag.

Wat bij jou dan de nood oproept om in de pen te kruipen met als resultaat
Osiris schreef:Nu maar eens 5 woorden op je reactie; A BIG PILE OF CRAP.
:shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 15 nov 2017, 09:11

En vice versa ;P!
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door univers » 15 nov 2017, 09:15

Hoe vul je vlug je zakken, wordt goeroe.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Gast1 » 15 nov 2017, 09:28

Ik begrijp jullie beiden (Gusteman en Osiris), maar toch klopt dit wel:
Gusteman schreef:Probeer maar eens om elk van die stappen toe te passen op bijvoorbeeld Scientology, of de Jehovah Getuigen, of de Mormonen, maar evengoed toepasbaar op bijvoorbeeld Suspicious Observers of David Icke, healing of magnetiseren, planeet Niburu en de Anunnaki enzovoort.

Het leek er zelfs op dat in eerste instantie het stappen zouden kunnen zijn die op mijn lijf geschreven zijn.
Secundair echter ligt dat toch anders.

Ik pak de stappen en ga er eens doorheen of ze daadwerkelijk op mij toe te passen zijn -hoewel ik me nooit of te nimmer een goeroe of wat dan ook zou zien, noch heb ik het verlangen om dat te zijn-.
De tien stappen

Wie goeroe wil worden, moet tien stappen zetten. Eigenlijk negen, omdat de laatste stap, de ‘wow-stap’, permanent is. Het is van belang dat u elke stap in rust neemt en met vol bewustzijn. U krijgt het hoogste rendement als u veel oefent. En wanneer u weerstand ervaart bij een stap – u bent het er niet mee eens of u vindt het flauwekul – bedenk dan dat u écht op de goede weg bent. Weerstand is een oefening in overgave en loslaten, een fase in uw eigen proces. Succes!
Ah, hier haak ik al af, ik zou nooit een goeroe willen worden. Ik lees over 'het hoogste rendement' bij veel oefenen enz. Nee dus. Nope. "nee
Stap 1: turning point

U zult als een authentieke goeroe bij uw leerlingen en volgelingen moeten overkomen. Dat betekent dat u afscheid moet nemen van uw gewone bestaan. Veel goeroes hebben een breuk in hun leven ervaren: een zware depressie, een overlijden, een verloren liefde. Dat is hun keerpunt geweest. Gelukkig hebben de meeste mensen elke 2,7 jaar wel een life-event, een ingrijpende gebeurtenis in hun leven. Dus een beetje dertiger en veertiger heeft al zo’n 10 tot 14 turning points meegemaakt. U heeft dus keus! Kies er een uit die veel voor u betekend heeft en maak deze tot úw keerpunt. En mocht u niks vinden, zoek dan wat in vorige levens of verzin desnoods wat.
'Moeten overkomen' [doh] en jawel, verderop lees ik over zaken die 'aan zouden kunnen zetten' om een goeroe (te willen) worden. Ik geloof wel dat dat zo zou kunnen 'werken'.
Een fraai voorbeeld is het topic wat taigitu inmiddels geopend heeft: 'The butterfly Circus met Nick Vujicic'
Nick Vujicic heb ik hier al eerder te berde gebracht (met andere videofilmpjes) en ik geef toe dat het mij raakte.
Ik kan me voorstellen dat je zo mensen kunt raken waarbij ze snel(ler) overstag kunnen gaan als 'volgeling' of wat dan ook.
Stap 2: Beproeving!

De naarste stap is vroeg in deze methode. U moet herboren worden en uw eigenste autonomie ontdekken. U gaat de verleidingen van het leven te boven komen. Pas in stap 10 mag u weer vallen voor de hebzucht, de geilheid en de ijdelheid. Maar niet nu als leerling. Er zijn diverse praktijkopdrachten mogelijk. Een zeer bekende oefening is om veertig dagen in een woestijn te gaan zitten. Moet u eens zien wat voor duivels en demonen u tegen komt! Of als u het wat eigentijdser wilt aanpakken, ga dan een half jaar in aandelen handelen op de technobeurs. Kortom, kies uw hel en stel u op de proef.
Hihihi ... de-conditioneren ... Ja, slim. Dat kan inderdaad zo werken.
Stap 3: Het licht

U moet in uw rol als goeroe hoop bieden, niets meer en niets minder: hoop op een betere wereld, hoop op verlossing, hoop op succes, hoop op geluk, hoop op... – You name it, babe! Want niets werft zo goed onder angstige mensen als een wenkend perspectief. Een handige oefening is het maken van een ‘mood board’. Neem een stuk karton, een stapel tijdschriften en maak een collage op het karton. Zorg vooral dat u zonder veel na te denken foto’s en teksten uit de tijdschriften knipt die u met ‘Het Licht’ associeert. En kijk wat uw ‘mood board’ u zegt.
Ah ... 'hoop' en nog eens hoop ... :grin:
Stap 4: Het verhaal

U bent na uw mood board toe om uw ‘verhaal’ te maken. U gaat uw belangrijkste ‘buzzwords’ ontwerpen. Dit is een belangrijke fase omdat uw leerlingen en volgelingen hun ervaringen hiermee gaan ordenen. Een aantal klassiekers zijn: ziel, kern en groei. Meer recente buzzwords zijn: trilgetal, kernkwaliteit, communicatieve zelfsturing, evidence based. De beste concepten geven een positief gevoel: Hoop! Schrijf in deze stap uw boek, uw bestseller.
:grin:
Stap 5: De claim

De ware goeroe is onschendbaar. U gaat zich indekken tegen kritiek. Want er liggen veel sceptische mensen op de loer die u willen affakkelen. Als u dus een halvegare professor op de kop kunt tikken, heeft u een buitenkansje. Het front ligt dan niet meer tussen u en de wetenschappelijke wereld maar tussen die prof en die wereld. Laat hem of haar maar vechten. Ook is het handig om kritiek en weerstand tot onderdeel van uw methode te maken. Wie uw methode ontkent, bewijst de waarheid ervan. Een voorbeeld: weerstand tegen de freudiaanse theorie wordt verklaard door diezelfde theorie en ondersteunt daarmee de juistheid. Tenslotte kunt u ook nog beweren dat uw boodschap gewoon van boven komt en dat je deze alleen kunt horen als je de rationele kritiek loslaat. Simpel.
:grin: :grin: Prachtig zeg ...
Stap 6: Het ritueel

U zult regelmatig moeten optreden. Uw volgelingen willen u zien, horen en voelen. Maak er een mooi hocus-pocus-event van, vol magie, en laat ze smullen. Rituelen zijn daar uitermate geschikt voor. Zij hebben hun wortels immers in die magie. Een paar suggesties: leg rollen vast, leg teksten vast. Laat u goed adviseren over uw kleding. Werk met speldjes voor op de revers of gebruik kralenkettinkjes. U doet uw leerlingen daar een groot plezier mee. Zij gaan zich immers een gemeenschap voelen.
[doh] [doh]
Stap 7: Het pad

Om uw leerlingen daadwerkelijk te helpen, ontwikkelt u in deze zevende stap een ‘stappenplan’. Daarmee krijgen ze het gevoel dat ook zij ‘Het Licht’ kunnen bereiken – uiteraard onder uw begeleiding en die van uw eventuele eerste medewerkers. Inmiddels weten we de eigenschappen van succesvolle paden. Zorg dat de eerste stap altijd de uitgangssituatie van de leerlingen weergeeft. Dus als u met uitgebluste mensen werkt, is stap één altijd: uitgeblust zijn. Dat geeft de burger moed. Want ze weten dan dat zij met alle onzekerheid en sores gewoon samen op weg zijn. Kies een aantal mooie heilige getallen als drie, vijf, zeven, tien of twaalf. Dan blijft u in aloude tradities. En lukt het u om een stappenplan van materie naar geest te maken, dan zit u gebeiteld. Want veel mensen willen niets liever dan ontsnappen aan het alledaagse materiële tranendal.
[jaja] [jaja]
Stap 8: Het imago

Het wordt langzamerhand tijd om het verlangen van de leerling naar u te vergroten. U zult in deze stap hard werken aan uw imago en charisma. U kunt verschillende kanten op. Enkele traditionele imago’s zijn: de Heler, de Magiër, de Wijze, Liefde. Maar u kunt zich ook een nieuw imago’s aanmeten, zoals Inspirerend Leider, Natuurlijk Ondernemer, Volhardend Sporter. Essentieel is dat de mensen hun verlangens op u kunnen projecteren en in u zien wat ze eigenlijk willen. Zo maakt u uw leerlingen op een doeltreffende manier van u afhankelijk.
Best wel akelig om dit allemaal te lezen, want waarschijnlijk gebeurd dat inderdaad ook zo.
Stap 9: De leerling

De mooiste stap en ook de moeilijkste is om ware macht uit te oefenen op uw volgelingen. Dat doet u door ze onzeker te maken en u aan te bieden als redder. Deze stap heet ook wel de Jezus-stap. Iedereen (op zeer kleine uitzonderingen na) wordt geregeerd door angst gekweld: faalangst, afwijzingsangst en doodsangst. Uw taak is om de aanwezige angst te vergroten en de controle op de reductie ervan over te nemen.
Dat laat u in gesprekken weten. U zegt bijvoorbeeld tegen een faalangstig typje: ‘je vindt het moeilijk, hè, dit werk. Want er kan veel mis gaan.’ U zult zien, dat zo iemand direct de angst voelt opkomen. Dan moet u hoop geven, u zegt dan iets als: ‘Maar jij kan stappen maken. Dat zie ik!’ De leerling kijkt verwachtingsvol naar u op. Maak het dan af met: ‘en dat gaan we samen doen. Jij en ik. Jij gaat stappen zetten!’ Dit voorbeeld laat zien dat u uw empathische vermogens aanwendt om de leerling er onder te houden.
:truste: :truste: :truste:

Een goeroe, internationaal geschreven als Guru, is een spirituele leraar of gids.
Laat ik het daarop maar even houden.
Een Goeroe op dit vlak, lijkt het mij in eerste instantie niet te doen om geld of welke andere beloning dan ook.
Een Goeroe in mijn perceptie is een 'gever' en geen ontvanger.
Daar is de belastingdienst voor, toch?

Het soort 'goeroes' zoals in het stappenplan wordt beschreven ... ik heb er minder dan niets mee.
Een échte goeroe 'moet je niet willen worden' , noch 'moeten' er tien stappen gezet worden.
Je bent een goeroe of niet ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 15 nov 2017, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 15 nov 2017, 09:29

univers schreef:Hoe vul je vlug je zakken, wordt goeroe.
Tja, volgens het cynische/humoristische stuk van Taigitu ,heel simpel.

En gebeurt op alle vlakken,helaas.
Groot kapitaal en machtsposities/autoriteiten gebruiken en misbruiken dezelfde technieken.
Maar zeker ook in de meer hollistische wereld ( vele New Age bewegingen ).

Follow the big money trail is vaak een goede start....
Wie profiteren er werkelijk van.....

Gelukkig zie ik ook steeds meer mensen zelf gaan onderzoeken en conclusies trekken.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 15 nov 2017, 09:41

Gast1 schreef:

Een goeroe, internationaal geschreven als Guru, is een spirituele leraar of gids.
Laat ik het daarop maar even houden.
Een Goeroe op dit vlak, lijkt het mij in eerste instantie niet te doen om geld of welke andere beloning dan ook.
Een Goeroe in mijn perceptie is een 'gever' en geen ontvanger.
Daar is de belastingdienst voor, toch?

Het soort 'goeroes' zoals in het stappenplan wordt beschreven ... ik heb er minder dan niets mee.
Een échte goeroe 'moet je niet willen worden' , noch 'moeten' er tien stappen gezet worden.
Je bent een goeroe of niet ...
Kan ik het helemaal mee eens zijn.
In een stukje levensonderhoud voorzien,als je er 24/7 energie insteekt, prima.

Maar zodra mensen er,ten koste van anderen, miljonair van worden ,word het voor mij meestal ook een ander verhaal.
Tenzij ze dat geld onvoorwaardelijk weer steken in de verbetering van anderen en hun leefomgeving,maar dan nog niet als het ten koste van anderen is gegaan.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Susan » 15 nov 2017, 10:08

Dit vind ik gewoon een leuk stuk die flink de draak steekt met álle lui die zich zelf bestempeld hebben als
goeroe en daar dik aan verdienen...of geef er maar een andere naam aan, is ook goed.
Wat deze aan grootheidswaanzin leidende figuren betreft, die kunnen we óók bij het volkje van wetenschappers aantreffen hoor! Daar zitten ook tussen die zich superieur wanen aan hun medemensen die er andere zienswijzen, gedachten, en leefstijl op na houden dan zij zelf voorstaan, dus vinden dat ze dit dan ook op arrogante laatdunkende manier kenbaar mogen maken.

Hun zogenaamde 'eerlijkheid' is heel vaak onfatsoenlijk, grof en bij het a-sociale af.
Ze noemen zich alleen geen goeroe, maar doen net zo minachtend en wie hen naar de ogen kijkt
worden zacht en begripvol met geduld behandeld, hun 'volgers' zo niet, dan plaatsen ze de ander wie het niet met hen eens is
direct bij het domme volk, of nog erger dat die iets aan hun verstandelijke vermogens mankeren!
Hebben vaak alleen niet door dat ze zélf helemaal scheef zitten, omhoog gevallen intelligente kindertjes
doen dit ook.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 15 nov 2017, 10:14

Het woord Guru komt i.d.d. uit de spirituele wereld,simpelweg vertaald als leraar.
In vroegere tijden werd er geen geld gevraagd,maar simpelweg wat voedsel en e.v.t. onderdak.
Er werd kennis overgedragen,zonder daar werkelijk geld voor te vragen.
Je ziet dat nog terug in de meeste boedhistische kloosters ( en ook daar zijn uitwassen te vinden,helaas )

Hedentendage is dat anders,word dat meer in geld uitgedrukt.
Als geinteresseerde mensen bereid zijn geld te betalen voor een boek of lezing,wat in de onderhoud voorziet van die 'leraar', heb ik daar geen problemen mee.
Als de overgedragen kennis een beter/bewuster mens maakt door dat boek of die lezing, lering geslaagd.

Wel als het sektarische vormen aanneemt met allerlei regeltjes en dogma's en totale opoffering waar een ieder zich aan moet onderwerpen ( in dit geval bijvoorbeeld Scientology, in het verleden bijvoorbeeld Jonestown ).

Iedereen heeft als mens zelf de verantwoordelijkheid verder te kijken dan...
Zelf te onderzoeken welke guru wel of niet klopt.
Klakkeloos alles aannemen is nooit goed,ook niet bij van oudsher gerespecteerde,eerder genoemde 'autoriteiten'.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 15 nov 2017, 10:55

Laatste toevoeging :wink:
Zodra een leider/leraar/guru whatever, vanuit een piramide machtsconstructie werkt,gaan bij mij de haren overeind staan.

Als de lakeien onder die top het over te brengen materiaal afdwingen bij de groepen eronder en daar grote geldelijke offeringen voor eisen,dan is het voor mij duidelijk.
Deze piramide machtssystemen domineren onze beschaving,waar de onderkant van die piramide als achterlijk en dom word beschouwd en in toom gehouden dient te worden met allerlei regeltjes en leugens,liefst nog gevoed met angst.

In de tijd dat er nog niets op schrift stond werd dat met klaar geweld gedaan.
Toen schrift werd uitgevonden,in eerste instantie voorbehouden aan die top en het geschrevene gebruikt en misbruikt, kwam ook de mondeling overgedragen kennis van de onderlaag aan bod.
De mythen,sagen 'sprookjes' van de onderlaag, in een vaak,door de tijd heen, symbolisch jasje gestoken.


Nu met de komst van internet, zijn er hele generaties die toegang hebben tot praktisch alle informatie en kennis die voorhanden is.
En daarmee komt langzamerhand een eind aan die eenzijdige informatie uit het verleden,die alleen maar de top van die piramidestructuren dienden.
En heeft die onderlaag geen zelfverklaarde guru's meer nodig....

And that's a good thing :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door taigitu » 15 nov 2017, 11:24

Eén van de meest bizarre goeroe is voor mij Sai Baba.
Hoe groot moet zijn ego zijn als hij de mensen die naar hem toekomen omdat zij de leraar
in hem zien, bedriegt met een partijtje goochelen ..... Vanwaar deze behoefte van hem.
In deze video's zijn wat goocheltrucs te zien. Hans Kazan kan het beter.....
Vooral in de tweede video, met commentaar op zijn handelingen, die niet vrij gegeven werd toen.
Afbeelding
Omstreden Indiase goeroe Sai Baba overleden
24 april 2011

NEW DELHI - Een van de bekendste Indiase spirituele leiders, Satya Sai Baba, is zondagmorgen overleden in een ziekenhuis in zijn geboorteplaats Puttaparthi. Dat hebben artsen zondag bekendgemaakt.

De vermoedelijk 84-jarige Sai Baba heeft miljoenen volgelingen in meer dan honderd landen, onder wie regeringsleiders, zakenlui en bekende sporters.

Naar verluidt kon hij doden tot leven roepen. De Indiase premier Manmohan Singh sprak in een reactie op het overlijden van zijn beroemde landgenoot van een ''onherstelbaar verlies''.

Ook in Nederland heeft de hindoeleider aanhangers. Sai Baba stond bekend om zijn oranje kleding, wilde haardos en de wonderen die hij volgens zijn volgelingen heeft verricht.

Nierfalen
Hij was begin april opgenomen in een ziekenhuis in Puttaparthi, dat in de zuidelijke deelstaat Andhra Pradesh ligt. Sai Baba kampte met ademhalingsproblemen en nierfalen.

Hij werd aan de beademing gelegd en en kreeg dialyse. De laatste weken leek hij wat te zijn opgeknapt. Maar zondagmorgen werd een hartstilstand hem alsnog fataal.

''Bhagwan Sri Satya Sai Baba is niet langer onder ons in fysieke zin'', zo bevestigde de directeur van het ziekenhuis in een verklaring het overlijden van de spirituele leider, aldus dagblad The Hindu. ''Hij verliet zijn aardse lichaam op 24 april 2011 om 7.40 uur in de morgen.''

Menigte
Duizenden mensen kwamen naar het ziekenhuis nadat het nieuws over de dood van Sai Baba naar buiten was gebracht. In de afgelopen dagen had zich al een menigte verzameld die bad voor herstel van de geestelijke.

De autoriteiten in Puttaparthi en de organisatie van Sai Baba hebben gemeld dat het lichaam van de overledene maandag en dinsdag in een hal te zien zal zijn, voorafgaand aan zijn uitvaart.

Naar verwachting zullen vele duizenden mensen in de komende dagen naar Puttaparthi reizen om de laatste eer te bewijzen aan Sai Baba.

Omstreden
Sai Baba was omstreden. De man met de wilde haardos, meestal in een eenvoudig oranje gewaad gehuld, beschouwde zich als de reïncarnatie van de in 1918 overleden heilige en goeroe Shirdi Sai Baba en stichtte gratis scholen en universiteiten. Naar zijn ashram in India kwamen jaarlijks honderdduizenden mensen.

Critici beschuldigden hem er onder meer van dat zijn vele zogenaamde wonderen goocheltrucs waren en stelden zijn claim van almacht en alwetendheid aan de kaak.

Ook zouden jonge mannelijke volgelingen en studenten van door Sai Baba geleide scholen slachtoffer van seksueel misbruik zijn geweest en weigerde de goeroe daartegen op te treden.

Columns
Volgens de website van zijn Nederlandse volgelingen zijn er in ons land ongeveer 25 Sathya Sai-centra. Hoeveel mensen die centra bezoeken, is onduidelijk. De psycholoog Piet Vroon publiceerde begin jaren negentig columns in de Volkskrant over hem, die aanvankelijk redelijk positief waren, maar een steeds kritischer toon aansloegen.

Na een bezoek met een IKON-ploeg aan de ashram twijfelde Vroon aan de Indiase afkomst van de goeroe. Hij leek meer op een Afrikaan.

Lemen hut
Sai Baba was op 23 november 1926 als Sathya Narayana Raju Ratnakaram in een lemen hut in het dorp Puttaparthi, nu in de centrale deelstaat Andhra Pradesh, geboren.

Zijn ouders waren arme boeren. Volgens zijn volgelingen was al snel te zien dat hij buitengewone gaven had. Hij toverde bijvoorbeeld snoepjes en pennen uit lege tassen van medeleerlingen. Ook kon hij het niet verdragen dat dieren leden.

Reïncarnatie
Op 23 mei 1940 riep de puber zich uit tot reïncarnatie van Shirdi Sai Baba. een geestelijk leraar die vele wonderen zou hebben gedaan en kort voor zijn dood in 1918 zou hebben gezegd dat hij in 1926 in een dorp in Andhra Pradesh opnieuw zou worden geboren.

Sai Baba ging van school en keerde terug naar zijn geboortedorp. Daar gaf hij mensen raad en zou hij diverse wonderen hebben verricht.

Geen verlangens
Sai Baba beweerde geen verlangens te kennen. In zijn leer legde hij de nadruk op het dienen van de medemens en op de waarden waarheid, liefde, rechtschapenheid, vrede en geweldloosheid.

Omdat steeds meer mensen naar Puttaparthi trokken, stichtte hij in 1950 bij het dorp de ashram (religieus ontmoetingspunt) Prasanthi Nilayam (verblijfplaats van de volmaakte vrede). In de loop der jaren is die ashram steeds meer uitgebreid.

Er staan nu scholen, twee ziekenhuizen en een modelzuivelbedrijf. Ook zijn er een vliegveld en een groot stadion.

Toespraken
Sai Baba reisde veel door India om toespraken te houden, tempels in te zegenen en scholen te openen. Zijn boeken zijn in vele talen vertaald.

https://www.nu.nl/buitenland/2499787/om ... leden.html
Vermogen overleden Sai Baba blijkt enorm
Nalatenschap omstreden goeroe in kaart gebracht


Hoewel het overlijden van Sathya Sai Baba afgelopen april op enige aandacht in de Nederlandse pers kon rekenen, hebben de daaropvolgende perikelen bij het in kaart brengen van zijn persoonlijke vermogen nauwelijks het nieuws gehaald. De vondst van een tempelschat ter waarde van zeventien miljard euro ergens anders in India trok meer belangstelling. Toch maakt de vondst van bijna honderd kilo goud, zo’n driehonderd kilo aan zilver en 1,7 miljoen aan cash in de persoonlijke verblijven van Sai Baba op z’n minst nieuwsgierig.

Sai Baba behoorde samen met Osho (die stierf in 1990) en de Maharishi Mahesh Yogi (in 2008 overleden) tot de bekendste en meest populaire Indiase goeroes in het Westen. Hij was immer in het oranje gekleed, maar viel nog het meeste op door zijn kenmerkende afrokapsel. Volgens de eigen organisatie telt zijn beweging ruim dertig miljoen aanhangers in meer dan honderd landen. En zoals bij de meeste goeroes was ook Sai Baba niet bij iedereen geliefd en werd hij soms afgeschilderd als een goochelaar en charlatan. Sai Baba beschikte echter over uitstekende contacten met de politieke en economische elite van India. Voormalig premier
verstuurde ooit een brief waarin de aanvallen op Sai Baba als ‘wild en roekeloos’ werden omschreven. De huidige premier van India, Manmohan Singh, noemde het overlijden van Sai Baba een ‘onherstelbaar verlies’.

Lees meer: http://www.indianet.nl/in-saibaba.html
Uiteindelijk maakt de volger, bewonderaar of toeschouwer, vanuit een eigen behoefte van die mens, iemand tot een goere/leraar. In hoeverre je je laat 'betoveren', en je eigen wijsheid en gevoel laat onderdrukken, is je vrijheid inleveren. En dat kan iedereen gebeuren op elk vlak van de maatschappij. Of het nu de kerk, de religie, of de wetenschap betreft, het gebeurt.
Gelukkig zijn er ook integere mensen die leraar zijn voor anderen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door Osiris » 15 nov 2017, 12:16

taigitu schreef:
Uiteindelijk maakt de volger, bewonderaar of toeschouwer, vanuit een eigen behoefte van die mens, iemand tot een goere/leraar. In hoeverre je je laat 'betoveren', en je eigen wijsheid en gevoel laat onderdrukken, is je vrijheid inleveren. En dat kan iedereen gebeuren op elk vlak van de maatschappij. Of het nu de kerk, de religie, of de wetenschap betreft, het gebeurt.
Gelukkig zijn er ook integere mensen die leraar zijn voor anderen.
En zelfs bij de 'nepguru's/leraren/leiders' kun je dan eigenlijk nog spreken van een 'leraar' :mrgreen:

De pijnlijke les, die de volgelingen leren door de misleiding, die hen ten deel is gevallen, is er ook één.
En een hele belangrijke [jaja] :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Hoe word ik Goeroe - Een minicursus in tien stappen

Bericht door gusteman » 15 nov 2017, 13:52

Osiris schreef:En vice versa ;P!
Je hebt duidelijk geen zak begrepen van wat ik schreef ....... en dus kaats je maar gewoon de bal terug.

Ik laat het hierbij en wel omdat "You can educate the ignorant but you can't fix stupid". :wink:

Plaats reactie