Cornelius

Stel je HIER voor en leer je medeforummers beter kennen.
Ook de Avatar Awards zijn hier te vinden.
Alsmede In the Picture topics.
Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 14 nov 2017, 10:47

Cornelius schreef:Om even wat koppelwerkwoorden te gebruiken: daar schijnen/lijken/blijken jullie ook aan bij te dragen.
Daar kan ik enkel op deze wijze reageren: "Hoop is het enige verlangen dat haar doel al bereikt in het verlangen zelf".

Toch schreef Friedrich Nietzsche: "De hoop is het kwaadste der kwaadste, omdat zij de marteling verlengt".
Niet de eerste de beste, deze dichterlijke filosoof ... maar ik ben het niet met hem eens.

Blijf op mijn onderschrift letten. :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cornelius

Bericht door taigitu » 14 nov 2017, 11:26

Hoop is het enige verlangen dat haar doel al bereikt in het verlangen zelf (Coen Simon)
Filosoof Coen Simon zegt ook:
Dat het verlangen nooit helemaal te vervullen is, is niet erg.
Het is niet de vervulling, maar het verlangen zelf dat zin geeft aan ons leven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Cornelius

Bericht door Susan » 14 nov 2017, 11:37

Gast1 schreef:
Cornelius schreef:Om even wat koppelwerkwoorden te gebruiken: daar schijnen/lijken/blijken jullie ook aan bij te dragen.
Daar kan ik enkel op deze wijze reageren: "Hoop is het enige verlangen dat haar doel al bereikt in het verlangen zelf".

Toch schreef Friedrich Nietzsche: "De hoop is het kwaadste der kwaadste, omdat zij de marteling verlengt".
Niet de eerste de beste, deze dichterlijke filosoof ... maar ik ben het niet met hem eens.

Blijf op mijn onderschrift letten. :wink:
Al is het een topic die bedoeld is waar men zich voor kan stellen, wil ik hier even op in gaan.
Volgens mij bedoelde Nietzsche hier mee dat men soms tegen beter weten in, op iets blijft
hopen, terwijl alles er al op wijst dat er geen andere/ verbeterde omstandigheden komen?
Kan op alle gebieden van iemands leven slaan, liever iets niet willen aanvaarden zoals het is.
En dan klopt het wel wat hij (nog al zwaar aangezet in zijn bewoordingen vind ik)
bedoelde met "omdat zij de marteling verlengt" indien men blijft hopen is de 'klap' dubbel erg daarna.. [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 14 nov 2017, 12:13

Deze is ook wel aardig:
Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
1 Korinthiërs 13

Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 14 nov 2017, 12:17

Susan schreef:
Gast1 schreef:
Cornelius schreef:Om even wat koppelwerkwoorden te gebruiken: daar schijnen/lijken/blijken jullie ook aan bij te dragen.
Daar kan ik enkel op deze wijze reageren: "Hoop is het enige verlangen dat haar doel al bereikt in het verlangen zelf".

Toch schreef Friedrich Nietzsche: "De hoop is het kwaadste der kwaadste, omdat zij de marteling verlengt".
Niet de eerste de beste, deze dichterlijke filosoof ... maar ik ben het niet met hem eens.

Blijf op mijn onderschrift letten. :wink:
Al is het een topic die bedoeld is waar men zich voor kan stellen, wil ik hier even op in gaan.
Volgens mij bedoelde Nietzsche hier mee dat men soms tegen beter weten in, op iets blijft
hopen, terwijl alles er al op wijst dat er geen andere/ verbeterde omstandigheden komen?
Kan op alle gebieden van iemands leven slaan, liever iets niet willen aanvaarden zoals het is.
En dan klopt het wel wat hij (nog al zwaar aangezet in zijn bewoordingen vind ik)
bedoelde met "omdat zij de marteling verlengt" indien men blijft hopen is de 'klap' dubbel erg daarna.. [think]
Ik begrijp je Susan, soms lijkt het zo dat je eerst een martelgang nodig hebt, om 'verlost' te worden.
Een dergelijke martelgang bewandel ik, soms de wanhoop nabij ...
Maar (de hoop -helemaal-) opgeven ... nooit! :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Cornelius

Bericht door Susan » 14 nov 2017, 20:39

Gast1 schreef:Ik begrijp je Susan, soms lijkt het zo dat je eerst een martelgang nodig hebt, om 'verlost' te worden.
Een dergelijke martelgang bewandel ik, soms de wanhoop nabij ...
Maar (de hoop -helemaal-) opgeven ... nooit! :wink:
Dat begrijp ik wat je bedoeld en soms is dat ook zo,
je hoeft het ook niet op te geven Gast1 zolang er geen definitief 'recht' gesproken is,
al mankeert het er imo wel eens aan of er wel 'eerlijk recht' gesproken word, vooral indien
er naast opkomen voor rechtvaardigheid in omgang met werknemers, er ook geld mee gemoeid
is, wat uitbetaald moet worden zoals in jouw situatie.....
Verder ga ik er niet op in hoor, is niet zo geschikt om hier in dit topic op door te
gaan zie je. Dat doe ik dan wel eventjes per pb, veel moed en sterkte gewenst.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cornelius

Bericht door univers » 14 nov 2017, 20:58

Hoop doet leven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 15 nov 2017, 07:11

Dank jullie forumvrienden, en alweer heb ik 'hoop' gevonden.
Hoop doet ook leven inderdaad.
Verleden maandag was echter zeer, zeer zwaar ...
Ik vertel er nog wel over op een later moment.
Maar dat heeft allemaal niets te maken met Cornelius. :wink:

Dus maar weer lekker on topic.

gusteman

Re: Cornelius

Bericht door gusteman » 15 nov 2017, 08:29

Gast1 schreef:Maar dat heeft allemaal niets te maken met Cornelius. :wink:

Dus maar weer lekker on topic.
Inderdaad, beste Gast1, en dus herhaal ik mijn vraag aan Cornelius hier maar eens
gusteman schreef:En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: jouw onderschrift vind ik behoorlijk nietszeggend, in feite is het zelfs een onwaarheid; waardoor het meteen ook intrigerend wordt.
Want dit roept bij mij een reeks vragen op, en als dit zich voordoet stel ik meestal ook wel die vragen.

Echter de belangrijkste vraag hier en nu is dan wel: heb jij liever dat ik hier niet verder op in ga binnen dit topic of kan het hier wel voor jou?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cornelius

Bericht door univers » 15 nov 2017, 08:34

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 15 nov 2017, 08:57

:wacht:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Cornelius

Bericht door oktagon » 15 nov 2017, 14:59

Ben benieuwd welke vakgebieden jij gaat bewandelen via topics,welkom door een bouwvakker!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Cornelius

Re: Cornelius

Bericht door Cornelius » 15 nov 2017, 16:05

oktagon schreef:Ben benieuwd welke vakgebieden jij gaat bewandelen via topics,welkom door een bouwvakker!
Oktagon, jij bent dan wel een heuse bouwvakker, maar mijn overgrootvader was houthakker en mijn opa metselaar. Iets daarvan zal nog wel in mijn genen zitten. Dus ik hoop op een goed bouwkundig samenspel.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cornelius

Bericht door univers » 15 nov 2017, 19:01

Veel plezier samen. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 16 nov 2017, 07:15

Cornelius schreef:Ik noem mezelf hier Cornelius, naar een van mijn voornamen. Ik hoop dat ik me die nog heel lang zal kunnen blijven herinneren.
Mijn jeugd bracht ik door in Zuid-Limburg, in de Mijnstreek, maar ik woon nu al meer dan vijftig jaar in Noord-Brabant. Ik ben getrouwd en heb twee uitwonende kinderen.
Ik koos dit forum omdat ik mij al levenslang aangetrokken voel tot de zgn. geesteswetenschappen. Toen ik me hier inlas viel het me op dat de deelnemers ruimdenkend zijn en elkaar niet zo vlug in hokjes plaatsen en dat er zo goed als niet op de man/vrouw gespeeld wordt. Dat is in sommige fora wel eens anders.
Mysterie en wetenschap zijn in mijn ogen twee invalshoeken om de werkelijkheid te benaderen en beter te leren kennen. In het verlengde daarvan heb ik er moeite mee als bijvoorbeeld geloof en wetenschap tegenover elkaar worden geplaatst. Een gedicht of een schilderij belichten de schepping anders dan de evolutieleer. Een andere invalshoek geeft nu eenmaal een andere kijk en het heeft geen zin daar een rangorde in aan te brengen.
Het forum heeft voor mij genoeg interessante deelgebieden. Ik hoop op een plezierige uitwisseling van ideeën, beweegredenen en argumenten.
Dag Cornelius, wetende dat er nog een vraag openstaat van gusteman, wil ik nu graag even wat dieper op jouw intro (en avatar) ingaan.

1) ... Vanwaar de opmerking dat je die voornaam nog lang kunt blijven herinneren?
2) ... Heb je bewust voor deze avatar gekozen en waarom?
3) ... Jouw aantrekkingskracht voor Studia Humanitatis spreekt mij aan, vanwaar jouw aantrekkingskracht?

....... Opmerking: Er zijn net zoveel hokjes als dat er mensen op Aarde zijn, en dan tel ik alle andere hokjes nog niet eens mee.
....... Opmerking: Niet iedereen is alhier even ruimdenkend en ook wordt er wel eens op de 'mens' gespeeld, maar Tammy houdt het allemaal prima in de gaten of iedereen zich aan de spelregels houdt.
....... Opmerking:
Cornelius schreef:"Een andere invalshoek geeft nu eenmaal een andere kijk en het heeft geen zin daar een rangorde in aan te brengen."
:post:

Heb je nog hobby's?
Van welke muziek hou je?

Cornelius

Re: Cornelius

Bericht door Cornelius » 16 nov 2017, 16:42

Gast1 schreef:Dag Cornelius, wetende dat er nog een vraag openstaat van gusteman, wil ik nu graag even wat dieper op jouw intro (en avatar) ingaan.
1) ... Vanwaar de opmerking dat je die voornaam nog lang kunt blijven herinneren?
2) ... Heb je bewust voor deze avatar gekozen en waarom?
3) ... Jouw aantrekkingskracht voor Studia Humanitatis spreekt mij aan, vanwaar jouw aantrekkingskracht?
Heb je nog hobby's?
Van welke muziek hou je?


Dat ik me mijn voornamen nog lang mag kunnen blijven herinneren komt voort uit de wens nog tien of twintig jaar te willen blijven leven en daarbij niet dement te worden.
Mijn avatar is een (naar een voorbeeldplaatje) zelf gesneden figuurtje uit eikenhout. In de jaren tachtig heb ik het hakken en snijden in hout een jaar of vijf als hobby gehad; op dit beeldje ben ik wel een beetje trots. Het stelt een trekkersfiguur, met mand op de rug, uit Noord-Amerika voor. Ik heb wel iets met hout.

Waarom ik me aangetrokken voel tot de geesteswetenschappen zal deels wel te maken met de genen (nature) en deels met de opvoeding (culture). Zo is de een muzikaal aangelegd (en uitgegroeid), de ander maakt met zijn handen wat zijn ogen zien en een derde blinkt uit in grote horkerigheid.
Iedereen treft zichzelf na de geboorte aan en moet het doen met de uitkomst van de versmelting van het zaadje en het eitje en hoe dat 'product' het geluk of de pech heeft in gunstige of ongunstige omstandigheden groot te worden.
Word je wie je in aanleg al bent of word je wat het leven je te bieden heeft? Het is waarschijnlijk het samenspel van beide elementen.

Ik heb het liefst stil om me heen, maar als ik naar muziek luister is het toch klassiek, ook wel een enkele keer Gurdjieff, of, vanuit nostalgie, Gregoriaanse of Byzantijnse zang. Ik ben helemaal geen muziekkenner, maar kijk wel op zondagavond naar het programma Podium Witteman.
Wat 'hobby's' betreft: ik ben graag in de natuur (tot voor kort o.a. tentkamperen), vind ontspanning in tuinieren, fotograferen en via internet allerlei dingen uitpluizen. Sinds een maand oriënteer ik mij op genealogie: dat is pas echt het betere speurwerk. Daar kan ik nog wel een leven of twee mee vooruit.
Verder geniet ik erg van mijn twee kleinkinderen; jammer genoeg wonen ze een kilometer of duizend verderop.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Cornelius

Bericht door oktagon » 16 nov 2017, 16:56

Wat liefhebberijen betreft,zie ik div.overeenkomsten;de laatste inzake genealogie,dat is een hobby die vooral mijn vrouw al een jaar of 25 bedrijft met een ProGen programma. We bezochten archieven in Frankrijk,Duitsland en Engeland,natuurlijk oon NL.
Mogelijke vragen kun je stellen via dit forum/privelijn via Tammy!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Cornelius

Re: Cornelius

Bericht door Cornelius » 16 nov 2017, 17:03

gusteman schreef:Nou, beste Cornelius, jouw antwoorden roepen bij mij al een beeld op van verwachting en nieuwsgierigheid.
Dus ook vanwege mezelf: van harte welkom hier. :hands:

En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: jouw onderschrift vind ik behoorlijk nietszeggend, in feite is het zelfs een onwaarheid; waardoor het meteen ook intrigerend wordt.
Want dit roept bij mij een reeks vragen op, en als dit zich voordoet stel ik meestal ook wel die vragen.

Echter de belangrijkste vraag hier en nu is dan wel: heb jij liever dat ik hier niet verder op in ga binnen dit topic of kan het hier wel voor jou?
Bij onderschriften is het meestal zo dat degene die een statement of tekst of afbeelding daarvoor uitkiest erdoor getroffen is.
Ik vind mijn onderschrift het belang van 'hoop' uitdrukken, niets meer en niets minder.
Voor een ander is de deugd van rechtvaardigheid wellicht veelzeggend.
Dat je mijn onderschrift als onwaarheid kenmerkt vind ik verrassend. Het roept bij jou kennelijk heel andere dingen op.
Zo gaat dat nu eenmaal met verschillende smaken. De een spaart postzegels en de ander is verlekkerd op pindakaas.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cornelius

Bericht door univers » 16 nov 2017, 17:14

Dat je mijn onderschrift als onwaarheid kenmerkt vind ik verrassend.
Daar komt G. wel weer op terug.

Trouwens mooi vakwerk dat beeldje.
Snee vroeger veel scheepjes en dieren uit hout.
Laatst gewijzigd door univers op 16 nov 2017, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Cornelius

Bericht door Gast1 » 16 nov 2017, 17:34

Cornelius schreef:Dat ik me mijn voornamen nog lang mag kunnen blijven herinneren komt voort uit de wens nog tien of twintig jaar te willen blijven leven en daarbij niet dement te worden.
Ik vermoedde het al, wat mij ergens nu ook wel nieuwsgierig maakt naar jouw leeftijd. :wink:
Cornelius schreef:Mijn avatar is een (naar een voorbeeldplaatje) zelf gesneden figuurtje uit eikenhout.
In de jaren tachtig heb ik het hakken en snijden in hout een jaar of vijf als hobby gehad; op dit beeldje ben ik wel een beetje trots.
Het stelt een trekkersfiguur, met mand op de rug, uit Noord-Amerika voor. Ik heb wel iets met hout.
Prachtig Cornelius, ook ik heb 'iets' met hout.
Eigenlijk heel veel zelfs, maar dat is een langer verhaal.
Bij het trekkersfiguur dacht ik meteen aan:

Afbeelding
Cornelius schreef:Waarom ik me aangetrokken voel tot de geesteswetenschappen zal deels wel te maken met de genen (nature) en deels met de opvoeding (culture).
Zo is de een muzikaal aangelegd (en uitgegroeid), de ander maakt met zijn handen wat zijn ogen zien en een derde blinkt uit in grote horkerigheid.
Iedereen treft zichzelf na de geboorte aan en moet het doen met de uitkomst van de versmelting van het zaadje en het eitje en
hoe dat 'product' het geluk of de pech heeft in gunstige of ongunstige omstandigheden groot te worden.
Word je wie je in aanleg al bent of word je wat het leven je te bieden heeft? Het is waarschijnlijk het samenspel van beide elementen.
Je intrigeert mij en dit te lezen klinkt als prachtige muziek in mijn oren ...
Cornelius schreef:Ik heb het liefst stil om me heen, maar als ik naar muziek luister is het toch klassiek, ook wel een enkele keer Gurdjieff, of, vanuit nostalgie, Gregoriaanse of Byzantijnse zang.
Ik ben helemaal geen muziekkenner, maar kijk wel op zondagavond naar het programma Podium Witteman.
En ook ik kijk daar altijd naar. Gurdjieff kende ik niet, maar nu inmiddels wel.
Muziekvoorkeur zegt veel over iemand ... klinkt voor mij goed.

Sta mij toe een video te plaatsen waar ik van smelt:
Cornelius schreef:Wat 'hobby's' betreft: ik ben graag in de natuur (tot voor kort o.a. tentkamperen), vind ontspanning in tuinieren, fotograferen en via internet allerlei dingen uitpluizen.
Sinds een maand oriënteer ik mij op genealogie: dat is pas echt het betere speurwerk. Daar kan ik nog wel een leven of twee mee vooruit.
Verder geniet ik erg van mijn twee kleinkinderen; jammer genoeg wonen ze een kilometer of duizend verderop.
Namasté Cornelius, het is mij aangenaam.

Plaats reactie