Plannen om nepnieuws aan te pakken

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Tammy » 06 jan 2018, 11:09

Afbeelding

Fransen zien weinig in Macrons plan tegen nepnieuws.

Plannen van de Franse president Emmanuel Macron om met nieuwe wetgeving de verspreiding van ‘nepnieuws’ aan te pakken, stuiten in eigen land op groot verzet. De oppositie vreest voor een inbreuk op politieke vrijheden, en experts zijn ook niet erg enthousiast.

Macron kondigde woensdag aan dat hij wetgeving wil doorvoeren die rechters de gelegenheid geeft om websites te blokkeren en persoonlijke internetaccounts te sluiten, in het bijzonder tijdens verkiezingscampagnes. Bovendien zouden internetbedrijven als Facebook en Google verplicht gesteld worden om de namen te publiceren van gesponsorde webpagina’s.

De conservatieve senator Bruno Retailleau had er geen goed woord voor over: “Alleen autoritaire regimes proberen te controleren wat de waarheid is”, zei hij. De vrijheid van meningsuiting brengt risico’s met zich mee, aldus de politicus, maar dat is beter “dan de verleiding om de geesten te controleren”. Ook Marine Le Pen roerde zich. “Is Frankrijk nog een democratie als het zijn burgers de mond snoert? Dit is heel verontrustend”, stelde ze via Twitter.

Ook in Duitsland worden pogingen ondernomen om uitingen via internet te reguleren. Sinds 1 januari is er een wet van kracht die internetbedrijven verplicht om haatspraak te verwijderen, op straffe van boetes tot wel 50 miljoen euro. De kritiek is niet van de lucht, hier vooral omdat de wet Facebook en consorten laat bepalen wat wél en wat niet door de beugel kan. De afgelopen dagen zijn racistische tweets van rechtse politici verwijderd, maar ook een satirische reactie daarop.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een kwalijke zaak wat Frankrijk en Duitsland aan het doen zijn.
Want wie bepaalt wat nepnieuws is ?
Hoe weet je dat zeker ?

Wanneer kan je dus spreken over nepnieuws ?
Kan iemand mij dat uitleggen ?
Macron kondigde woensdag aan dat hij wetgeving wil doorvoeren die rechters de gelegenheid geeft om websites te blokkeren en persoonlijke internetaccounts te sluiten, in het bijzonder tijdens verkiezingscampagnes.
Ik had al vanaf het begin mijn bedenkingen over deze Macron maar nu helemaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door univers » 06 jan 2018, 11:49

Ik had al vanaf het begin mijn bedenkingen over deze Macron maar nu helemaal.
Is ook nep.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Witte wel » 06 jan 2018, 12:23

Is gewoon een beoogde vorm van censuur.
De VS is daar al een tijdje mee van doende en Europa volgt vanzelfsprekend.
Het is pure internetcensuur onder het mom van "nepnieuws".
Trump heeft de "FakeNews" hype opgeklopt door o.a. een nieuwszender als CNN, die iedereen kent, aan te vallen op nepnieuws waardoor nepnieuws een begrip is geworden buiten dat het eerst een waarschuwing was.
Een waarschuwing gaat men niet wegnemen zondermeer, een begrip is echter zo weggeveegd.
Nadat restricties officieel zijn doorgevoerd, wat zeker gaat komen met of zonder een Macron, heb je hiermee een perfecte WatchDog neer gezet.
Dát is de opzet van het geheel. Je moet het alleen eerst even kunnen zien voor je het door hebt.

Maar één troost, de mens blijft altijd alternatieven vinden om te communiceren. Met of zonder allesziend oog.
:wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door herman50 » 06 jan 2018, 12:59

zo lekko, maar wat verstaat men onder nepnieuws en wie weet zegt dát het nepnieuws is, of hebben ze zoveel al geleerd door bepaalde personen dat ze weten waar ze op moeten letten, dit is toch je reinste onzin..
*1* *1* o wacht effe mag dit wel ?? ...
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Witte wel » 06 jan 2018, 13:26

Heel eenvoudig herman, nepnieuws zijn berichtgevingen waarvan de overheid niet wil dat ze verspreid worden. Niet kloppende berichtgevingen vallen onder de noemer ongefundeerde berichtgevingen.
Nepnieuws is een nietszeggende naamgeving waar iedereen een eigen invulling aan kan geven.
Of de inhoudelijkheid van nepnieuws nu kloppend is of niet is totaal niet relevant. De criteria voor nepnieuws zullen bepaald worden volgens wetgeving. Of de daarvoor toegepaste wetgeving binnen het democratische bestek past is niet relevant want ook daar vindt men wel weer een oplossing voor waarbij prioriteitstelling overhand krijgt boven democratie. Wederom een opgedrongen denkpatroon waar men niet omheen kan gaan ik de toekomst.
Er staat ons nog heel wat te wachten. Dit is pas het begin. :grin: :grin:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 06 jan 2018, 14:46

Ik vond het toch best wel verassend dat zon man als Macron gekozen werd in Frankrijk. Duidelijk poppetje van de Neo liberalistische agenda en behartigt de belangen van de EU. Dat hij nu ook dit soort maatregelen wil gaan nemen is helemaal genoeg reden om de man voor geen meter meer te vertrouwen.

Ik hoop dat het volk dat ook inziet. :peace:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 06 jan 2018, 15:28

Nepnieuws aanpakken mbv wetgeving?

Uitermate slecht idee. Iedereen heeft het recht om leugens te verspreiden en iedereen heeft het recht om deze tot zich te nemen.

Echter is het fenomeen "nepnieuws" wel een probleem. Het kan op grote schaal schade aanbrengen aan samenlevingen.
Maar ook op kleine schaal, in het persoonlijke leven, kan nepnieuws nadelige effecten hebben als bewust leugens over personen op social media wordt gezet.
Nepnieuws is eigenlijk een verzamelterm, een paraplu, over een reeks van problemen die meer en meer opdoemen in de moderne communicatie maatschappij.

Maar dit is niet met wetten aan te pakken en zeker is dit een glijdende schaal.
Zolang informatie niet evident schadelijk is, dus de wet overtreedt, moet informatie vrij zijn.

De beste manier is dat de personen zelf bepalen wat juiste en onjuiste informatie is.
Echter blijkt dat erg lastig voor de meeste mensen. In onze fast-food-informatie tijdsgeest lezen we alleen nog maar koppen van berichten en wellicht nog de inleiding.
En daar stopt het dan. De eerste bron wordt nog geraadpleegd en dat is dan meteen de waarheid.

Ik zie eerder een taak weggelegd voor scholen om kinderen te leren nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden en de gereedschappen te geven aan fact checking te doen.
Incorrecte informatie is alleen dan nadelig als deze informatie als correct wordt beschouwd, zonder enig onderzoek of de informatie wel betrouwbaar is.
Dat is een kwestie van aanleren hoe je dat moet doen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door taigitu » 06 jan 2018, 15:38

Als ik het goed heb is er het nodige nepnieuws verstuurd vanuit Rusland bij de
Amerikaanse verkiezingen. Ook zou Nederland er tijdens de verkiezinen last van
kunnen krijgen.
Dus dat ze dat soort nepnieuws, beïnvloeding van buitenaf, willen stoppen daar
ben ik helemaal voor. En wanneer er op sites zoals facebook en consorten
bewezen nepnieuws wordt ontdekt, zou dat direct dat door de site zelf
verwijderd moeten worden.
Met nepnieuws verkiezingen manipuleren? Kinderspel, blijkt uit studie

14-6-2017

Met een luttel bedrag van slechts 400.000 euro kan middels de verspreiding van valse informatie via het internet de publieke opinie eenvoudig worden beïnvloed. Uit een studie van cybersecuritybedrijf Trend Micro blijkt dat er schrikbarend weinig voor nodig is om verkiezingen te manipuleren.

Sinds de Amerikaanse verkiezingen van vorig jaar is 'fake news' een veelbesproken onderwerp: de kiescampagnes van Donald Trump en Hillary Clinton gingen vergezeld van een explosie aan nepnieuws. Cybersecuritybedrijf Trend Micro onderzocht hoe nepnieuws wordt aangewend voor politieke campagnes en vatte de resultaten van het onderzoek samen in een verslag getiteld 'De nepnieuwsmachine: hoe propagandisten het internet misbruiken en het publiek manipuleren'.

Uit hun analyse van onder meer Chinese, Russische en Engelstalige nepnieuwsdiensten blijkt dat deze diensten een goedkoop alternatief vormen voor traditionele advertenties en promoties. Via sociale netwerken verspreiden ze voor een schijntje dubieuze informatie, zo meldt de Britse krant The Guardian.

Volgens de onderzoekers zijn die nepnieuwscampagnes niet alleen het werk van autonome computerprogramma's, maar worden ze ook verspreid door mensen via grote crowdsourcing-programma's.

Eenvoudig diensten te koop
'Of je nu in China, Rusland, Europa of de VS bent, het is erg gemakkelijk om deze diensten te kopen', zegt Simon Edwards, cybersecurity-expert bij Trend Micro, in de Britse krant The Guardian. Zo kan er op social media al voor zo'n 35.000 euro een groep aangemaakt worden die de gewenste ideologie aanhangt, inclusief zo'n 40.000 likes.

Een nepnieuwsbericht gaat al online voor 2400 euro. Daarnaast kunnen campagnes ook retweets en andere promotionele diensten kopen, zoals de plaatsing van gerelateerde video's op YouTube die er mede voor zorgen dat het verhaal viraal gaat. Een straatprotest aankondigen en promoten via sociale media kost slechts 9000 euro, zo becijferde Trend Micro.

Met een budget van ongeveer 360.000 euro kan een campagne met nepnieuws het kiesgedrag sterk beïnvloeden, zo concludeert de studie. De efficiëntie en lage kosten van dit soort propagandacampagnes doen vrezen dat die steeds vaker zullen worden ingezet bij grote verkiezingen.

'Het is belangrijk dat we dit zo snel mogelijk een halt toeroepen voor het gemeengoed wordt', zegt Simon Edwards in The Guardian. Hij beklemtoont dat ook gebruikers van sociale media handiger moeten worden in het herkennen van nepnieuws: 'Het is heel belangrijk dat mensen nadenken over wat ze zien en overal vraagtekens bij zetten', zegt hij.

https://www.ad.nl/buitenland/met-nepnie ... ~ab7aa349/
Laatst gewijzigd door taigitu op 06 jan 2018, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 06 jan 2018, 16:00

Determinist schreef:Nepnieuws aanpakken mbv wetgeving?

Uitermate slecht idee. Iedereen heeft het recht om leugens te verspreiden en iedereen heeft het recht om deze tot zich te nemen.

Echter is het fenomeen "nepnieuws" wel een probleem. Het kan op grote schaal schade aanbrengen aan samenlevingen.
Maar ook op kleine schaal, in het persoonlijke leven, kan nepnieuws nadelige effecten hebben als bewust leugens over personen op social media wordt gezet.
Nepnieuws is eigenlijk een verzamelterm, een paraplu, over een reeks van problemen die meer en meer opdoemen in de moderne communicatie maatschappij.

Maar dit is niet met wetten aan te pakken en zeker is dit een glijdende schaal.
Zolang informatie niet evident schadelijk is, dus de wet overtreedt, moet informatie vrij zijn.

De beste manier is dat de personen zelf bepalen wat juiste en onjuiste informatie is.
Echter blijkt dat erg lastig voor de meeste mensen. In onze fast-food-informatie tijdsgeest lezen we alleen nog maar koppen van berichten en wellicht nog de inleiding.
En daar stopt het dan. De eerste bron wordt nog geraadpleegd en dat is dan meteen de waarheid.

Ik zie eerder een taak weggelegd voor scholen om kinderen te leren nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden en de gereedschappen te geven aan fact checking te doen.
Incorrecte informatie is alleen dan nadelig als deze informatie als correct wordt beschouwd, zonder enig onderzoek of de informatie wel betrouwbaar is.
Dat is een kwestie van aanleren hoe je dat moet doen.
Hoe kom je erbij dat dit iets is een probleem is van de moderne maatschappij? Wat een onzin....Nepnieuws is al zo oud als Methusalem. Het enige wat er nu veranderd is dat er meer organisaties en instanties zijn die willens en wetens nepnieuws de wereld insturen met als doel om ontdekt te worden zodat er druk komt om meer wetten te maken. Problem-Reaction-Solution.

Maar nepnieuws bestond altijd al alleen geloofde iedereen het omdat het van de status quo kwam en niemand (of maar een klein groepje mensen) erachter kwam dat het niet waar was. Als voorbeeldje van nepnieuws in het verleden (wat uitgekomen is) kun je natuurlijk dingen noemen als de zogenaamde massavernietigingswapens in Irak.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 06 jan 2018, 16:24

Mypos schreef: Hoe kom je erbij dat dit iets is een probleem is van de moderne maatschappij? Wat een onzin....Nepnieuws is al zo oud als Methusalem.
Waar zeg ik dat het een probleem van de moderne maatschappij is? Ik zei dat het meer en meer een probleem wordt.
Natuurlijk is het al zou oud als de mens bestaat, maar dat maakt het nog niet goed.

En precies zoals je zegt, nu kan iedereen vanuit de luie stoel foutieve informatie te wereld in helpen en andere luie stoelzitters aansporen het foute nieuws verder te verspreiden.
Dat kan nu in de moderne maatschappij, daar waar het lastiger was in vroegere tijden.
Dus ja, het is in het hier en nu een groter probleem aan het worden dan dat het al was.
Het enige wat er nu veranderd is dat er meer organisaties en instanties zijn die willens en wetens nepnieuws de wereld insturen met als doel om ontdekt te worden zodat er druk komt om meer wetten te maken. Problem-Reaction-Solution.
Daar zullen vast instanties bij zitten die dit doen. Maar jij en ik kunnen het ook. Kwestie van volgers kweken op internet en je kan verzinnen wat je wilt en het de wereld in helpen.

Maar moet ik nu van jou begrijpen dat je pro-nepnieuws bent of niet?

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 06 jan 2018, 16:35

Determinist schreef:
Mypos schreef: Hoe kom je erbij dat dit iets is een probleem is van de moderne maatschappij? Wat een onzin....Nepnieuws is al zo oud als Methusalem.
Waar zeg ik dat het een probleem van de moderne maatschappij is? Ik zei dat het meer en meer een probleem wordt.
Natuurlijk is het al zou oud als de mens bestaat, maar dat maakt het nog niet goed.

En precies zoals je zegt, nu kan iedereen vanuit de luie stoel foutieve informatie te wereld in helpen en andere luie stoelzitters aansporen het foute nieuws verder te verspreiden.
Dat kan nu in de moderne maatschappij, daar waar het lastiger was in vroegere tijden.
Dus ja, het is in het hier en nu een groter probleem aan het worden dan dat het al was.
Het enige wat er nu veranderd is dat er meer organisaties en instanties zijn die willens en wetens nepnieuws de wereld insturen met als doel om ontdekt te worden zodat er druk komt om meer wetten te maken. Problem-Reaction-Solution.
Daar zullen vast instanties bij zitten die dit doen. Maar jij en ik kunnen het ook. Kwestie van volgers kweken op internet en je kan verzinnen wat je wilt en het de wereld in helpen.

Maar moet ik nu van jou begrijpen dat je pro-nepnieuws bent of niet?
Nee ik hoop dat mensen begrijpen dat dit "probleem" bewust wordt gecreeerd om zo de druk op te voeren om zo bepaalde legislatie erdoorheen te krijgen zoals we in bovenstaand bericht kunnen zien.

Ik ben dus anti het hele paniek zaaien mbt nepnieuws aangezien het al eeuwen oud is.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 06 jan 2018, 16:43

Mypos schreef: Ik ben dus anti het hele paniek zaaien mbt nepnieuws aangezien het al eeuwen oud is.
Tsja, paniek gaat mij ook te ver.

Maar denk jij een oplossing te hebben om dit trachten op een zo goed mogelijke manier aan te pakken?
Via wetgeving zekers niet, daar zijn we het wel over eens...

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 06 jan 2018, 17:03

Determinist schreef:
Mypos schreef: Ik ben dus anti het hele paniek zaaien mbt nepnieuws aangezien het al eeuwen oud is.
Tsja, paniek gaat mij ook te ver.

Maar denk jij een oplossing te hebben om dit trachten op een zo goed mogelijke manier aan te pakken?
Via wetgeving zekers niet, daar zijn we het wel over eens...
Ik zie niet echt een enorm probleem. Ik denk dat het juist goed is dat mensen niet zomaar alles voor waar aannemen maar zelf onderzoek doen. Het is juist goed om nieuws wat verspreid wordt door media en overheden te wanttrouwen want daar zit ook allerlei nepnieuws tussen.

De enige oplossingen die ik zie is dat mensen zelf meer onderzoek doen, meer objectieve alternatieve media gaan lezen en dat mainstream journalisten beter hun werk gaan doen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Determinist » 06 jan 2018, 17:17

Mypos schreef: De enige oplossingen die ik zie is dat mensen zelf meer onderzoek doen...
Helemaal mee eens.
Ik denk dat je dit kan aanleren en zou een onderdeel van een vak kunnen zijn zodat kinderen, die overspoeld worden met info van alle kanten, weten hoe je zaken herkent en hoe je daar effectief mee om kan gaan.

Je ziet bijv. nu reeds lessen op scholen hoe met social media om te gaan. Bijvoorbeeld te wijzen op het probleem van cyberpesten.
Of de gevaren laten zien van het delen van nogal persoonlijke informatie (lees pikante fotos) naar vriendjes en vriendinnetjes.

fact checking leervak zou een mooie aanvulling zijn...

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Mypos » 06 jan 2018, 17:26

Determinist schreef:
Mypos schreef: De enige oplossingen die ik zie is dat mensen zelf meer onderzoek doen...
Helemaal mee eens.
Ik denk dat je dit kan aanleren en zou een onderdeel van een vak kunnen zijn zodat kinderen, die overspoeld worden met info van alle kanten, weten hoe je zaken herkent en hoe je daar effectief mee om kan gaan.

Je ziet bijv. nu reeds lessen op scholen hoe met social media om te gaan. Bijvoorbeeld te wijzen op het probleem van cyberpesten.
Of de gevaren laten zien van het delen van nogal persoonlijke informatie (lees pikante fotos) naar vriendjes en vriendinnetjes.

fact checking leervak zou een mooie aanvulling zijn...
Goh zijn we het toch nog een keer ergens over eens. :cheers:

Ik hoop natuurlijk vooral dat mensen dan ook echt alles in twijfel gaan trekken in onze wereld. Aangezien ik namelijk wel geloof in andere dimensies, natuurwezens, bepaalde complottheorieen zoals 911, Disclosure, Geheime genootschappen met oa kinderofferingen, Big Pharma, leven na de dood. Dat is even een kleine greep. :knuffie:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door taigitu » 06 jan 2018, 20:50

Resultaten van onderzoek naar gezondheid belanden overdreven en vervalst in media
3 jan 2018

Onderzoekers van de Universiteit van Leiden wogen de waarde van wetenschapsnieuws over gezondheid.
Onder hen hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets en onderzoeker van wetenschapsjournalistieke broodjes aap Peter Burger. Ze constateerden dat media een voorkeur hebben voor overdreven persberichten van universiteiten en dat ze die domweg overschrijven. De bevindingen zijn boeiend, maar leiden de aandacht af van de fundamentele wetenschapskritiek die sinds 2005 een rol speelt in de discussie over wetenschappelijke integriteit binnen de wetenschap zelf.

De Leidse onderzoekers beoordeelden 129 persberichten over onderzoek van Nederlandse universiteiten en universitaire medische centra die in 2015 werden uitgebracht. Ze vergeleken de conclusies uit de persberichten met die van de onderzoekers zelf om te bepalen of ze te kort door de bocht gingen door die te overdrijven. Vervolgens bekeken ze of overdreven persberichten tot meer overdreven berichtgeving in de media leidt.

Negen op tien overdreven conclusies in persberichten belanden in pers
Op basis van de door hen onderzochte berichten, constateren de Leidse onderzoekers dat 20% van de persberichten en 29% van de mediaberichten over de onderzoeken uit die persberichten overdrijving bevatten. In zulke gevallen is de conclusie aangezet of wordt van een associatie - een slechts statistisch verband - een direct verklarende causale relatie gemaakt. Eventuele gezondheidsadviezen bleken in 7% van de persberichten overdreven. Nieuwsberichten scoorden in 10% van de gevallen op overdrijving van adviezen. Als een persbericht overdreef, dan belandde diezelfde overdrijving in maar liefst 92% van de berichten in de media over het betreffende 'nieuws'.

Ioannidis' conclusie - op basis van gedegen statistisch onderzoek - luidde dat er vrijwel geen deugend onderzoek is. Het is misschien wijzer pas in tweede instantie te wijzen op het feit dat zulk rommelig onderzoek ook nog eens overdreven wordt verkocht door de wetenschapsmarketeers van universiteiten

Media dikken zelf slechts beperkt aan
Als de conclusie door een persbericht niet werd overdreven, dan dikten de media het aan in 6% van hun berichten. De relatieve kans op overdreven nieuws bij een overdreven persbericht was 16,08 (95%-BI: 7,35-35,18). Op overdreven persberichten volgde vaker een nieuwsbericht. De relatieve kans op een nieuwsbericht bij een overdreven persbericht tegenover een niet-overdreven persbericht was 1,45 (95%-BI: 1,02-2,04). Een relatieve kans van 1 betekent dat er geen verschil in kans is tussen de twee groepen. Als de relatieve kans van een overdreven persbericht groter is dan 1, betekent dit dat de kans om gepubliceerd en overdreven te worden in de media groter is dan van een 'normaal' bericht.

De onderzoekers adviseren wetenschappelijke instellingen toe te zien op de nauwkeurigheid en juistheid van academische persberichten en die zonodig te verbeteren. Dat vinden ze "een belangrijke eerste stap om de kwaliteit van gezondheidsnieuws te verhogen."

De essentie van het nieuws?
Media schrijven doorgaans slechts over wat de persberichten voorkauwen en hebben geen tijd en middelen voor goede wetenschapskritiek. Persafdelingen van universiteiten zijn als volleerde marketingcommunicatieprofessionals in dat gat gesprongen. Ze verkopen de 'producten' van hun onderzoekers. Wie als wetenschapsbedrijf in het nieuws is, telt immers mee en genereert geld om nieuw onderzoek te kunnen doen en salarissen te kunnen betalen. Dit laatste voeg ik toe aan het bericht van de onderzoekers. Zij schrijven dat zelf niet zo hard.

Maar ... we moeten beter onderzoek willen
In een beroemd geworden artikel uit 2005 concludeerde de Grieks-Amerikaanse wetenschapscriticus John Ioannidis dat het echte euvel van gezondheidsonderzoek schuilt in de wil om met cijfers en 'hard bewijs' een complexe werkelijkheid te willen bezweren. Zijn conclusie - op basis van gedegen statistisch onderzoek - luidde dat er bar weinig onderzoeksresultaten zijn die hun naam waar kunnen maken.

Het is misschien wijzer pas in tweede instantie te wijzen op het feit dat zulk rommelig onderzoek ook nog eens overdreven wordt verkocht door de wetenschapsmarketeers van universiteiten. De echte vraag die gesteld moet worden, is vermoedelijk deze: willen we goed onderzoek of willen we slecht onderzoek correct over het voetlicht hebben gebracht?

Mocht de indruk door dit bericht zijn ontstaan dat slechts 29% van het voedingsnieuws weinig zinvol is, dan moet ik u waarschuwen: dat mag u niet zomaar denken. Op gezag van Ioannidis mogen we zeggen dat het percentage hoger kan liggen. Met diens artikel kwam de discussie over wetenschappelijke integriteit op gang. Die stond aan de wieg van een wetenschapskritische stroming binnen de wetenschap zelf. Wetenschappers die het aandurven, vragen zich af welke motieven aan onderzoek ten grondslag liggen, welke vooronderstellingen worden gehanteerd, wat die legitimeert en of doel, middel en conclusies wel sporen - hoe ingehouden de resultaten ook gepresenteerd worden.

https://www.foodlog.nl/artikel/resultat ... n-en-verv/
............. de halve waarheid is net zo goed nepnieuws maar krijgt wel het label 'wetenschappelijk' bewezen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Witte wel » 06 jan 2018, 21:04

De vraag is wat men vertaald onder de noemer nepnieuws.
Is nepnieuws nieuws wat de wereld in is geroepen wat bewust wordt verdraait of is het niet kloppend nieuws. Dus nieuws waarbij elementen ontbreken.
Ik ben van mening dat de FakeNews hype meer tot een introductie van een begrip is verworden buiten dat het een waarschuwing zou moeten zijn voor bepaalde berichtgevingen. Het is een noemer geworden en onder deze noemer kunnen dus meerdere variabelen vallen. Wie bepaald de criteria van nepnieuws en waar zijn deze op gebaseerd.
Ja fact checking is een optie maar dan kan je de kranten wel opdoeken. Vele berichten in de diverse populaire kranten of media kanalen worden aangelengd om betere verkoop te stimuleren. Dat is niets nieuws, dat gebeurd al decennia op deze wijze.
Ik zie eerder een taak weggelegd voor scholen om kinderen te leren nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden en de gereedschappen te geven aan fact checking te doen.
En dat kan je vergeten in nederland.
Mijn dochter, 16 jr, zit nu op het MBO. Maar nog op de basisschool en daarna het VMBO-T, maar vooral de basisschool, heb ik mij mateloos geïrriteerd aan de lesinhoud van levensbeschouwing, aardrijkskunde en geschiedenis welke keer op keer politiek inhoudelijk niet neutraal was. Politieke kwesties werden aan de kaak gesteld en een mening werd aangedragen als oplossing of resultaat. Soms werd er gesproken over producten of diensten uit bepaalde landen en werden deze gewaardeerd op politieke betrokkenheid. Maar ook politieke kwesties en maatschappelijke kwesties kwamen aan bod en voorzien van een conclusie of oplossing met politieke onderbouwing. Ik ben daar op een gegeven moment eens over gaan babbelen met de schoolleiding. Deze konden daarin niets betekenen daar het lesmateriaal door de overheid wordt aangedragen. Dus uit die hoek hoeft je nagenoeg niets te verwachten vrees ik.

Toen nepnieuws nog een niet kloppende berichtgeving was, was het duidelijk. Maar nu het een begrip is geworden is de noemer nepnieuws een bedreiging voor de samenleving. Het begrip nepnieuws zal de media beperken tot een gecontroleerde club vrees ik. Over democratie kan men niet meer spreken als men wetgevingen gaat invoeringen voor nieuwsverspreiding. De mens moet de vrijheid kunnen behouden een vrije expressie te mogen genieten en niet te hoeven bedenken of men wel iets mag uiten.

P.S.
Zelfs zitten er momenteel in de Donald Duck regelmatig politieke namen verstopt in personages en worden kwesties aangehaald. Ik kon het niet geloven tot ik het zelf zag.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Osiris » 07 jan 2018, 00:27

Juist degenen die jarenlang de kluit bedonderd hebben roepen nu het hardst nepnieuws.
Niet omdat het de maatschappij ondermijnt,maar hun, door leugens en bedrog verkregen, machtsposities.
Oftewel het betreft voornamelijk de elitaire top in onze samenleving op allerlei vlakken, die alles, wat hun reilen en zeilen via hun leugens en halve waarheden, aan het licht brengt, graag als nepnieuws bestempeld ziet.

En van de media, die eveneens in dienst staat van die groep, word verwacht die beweringen klakkeloos over te nemen en na te blaten.

Oftewel propaganda.

De vraag is dus wie kun je daarin nog vertrouwen.
Follow the money and who benefits most, als je dan toch aan fact checking moet gaan doen,zul je dit zeker mee moeten laten spelen.

En niet blind gaan op politiek correcte,financieel correcte,wetenschappelijk correcte,religieuse correcte ( etc etc ) 'gerenomeerdheid'.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 07:47

Grappig ...

Laatst schreef ik in mijn memoires het volgende:

De eenvoudige waarheid kan ik enkel vinden in mijn eerlijkheid.
In de antwoorden op mijn vragen vind ik mijn geïnterpreteerde, subjectieve waarheid.
De vraag blijft of de antwoorden op die vragen een eerlijkheid bevatten.
De waarheid hiervan vindt zichzelf terug in de contradicties van berichten en antwoorden op mijn gestelde vragen en opmerkingen.
Uiteindelijk ligt de objectieve en naakte waarheid in de gehele eerlijkheid.
De naakte waarheid is immers altijd makkelijker te onthouden dan de best aangeklede leugen.


Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het met dit tekstblok geheel eens ben.
Kan mij iemand -even tussendoor- helpen?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Plannen om nepnieuws aan te pakken

Bericht door Witte wel » 07 jan 2018, 10:00

Dan moet je daarvoor een eigen topic starten Gast1, dit topic gaat over nepnieuws en niet over persoonlijke waarheidsbevindingen op eigen vraagstellingen . ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie