Flat Earth

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Flat Earth

Bericht door Determinist » 16 jan 2018, 11:35

Ik kwam deze YouTube video tegen. Een interview met een hard core Flat Earther.
Ik heb er met open bek naar gekeken...

Deze persoon is in staat om de gehele hedendaagse kosmologie, natuurkunde, wiskunde, geschiedenis weg te wuiven en daarvoor in de plaats een volstrekt idiote kosmologie voor in de plaats te zetten en denken dat dit alles bewezen is en al het andere niet bewezen of ronduit een hoax.
  • Aarde is plat
  • Zon slingert rond het platte vlak
  • We zitten in een Dome
  • Licht heeft maar een beperkte reikwijdte
  • Zwaartekracht bestaat niet. Het is magnetisme
  • Kometen/meteorieten bestaan niet, is een hoax. En als het geen hoax is dan zijn dit splinters van de Dome
  • We mogen niet naar de rand want die wordt bewaakt door alle regeringen
  • Alle fotos/videos met een ronde aarde is mee gerommeld. En als er niet mee gerommeld is dan zijn het fisheye lenzen
  • Raketten gaan niet recht omhoog maar recht de zee in
  • Alle fotos/media die Flat Earthers aandragen zijn valide en zijn bewijs
  • Kromming van de aarde gezien vanuit een vliegtuig wordt veroorzaakt door bewuste vervorming van de ramen
  • Zon, Maan en Sterren draaien rond de Aarde en zitten wel dan niet in de Dome
  • Hier dag en daar nacht wordt verklaart door het feit dat de Zon aan de andere kant zit, maar ook weer niet want iedereen zit aan dezelfde kant van het vlak dus moet het wel de reikwijdte van het licht zijn
Dit is slechts een handgreep.

Ik heb mij er niet echt zo in verdiept in de Flat Earthers aangezien het zo volstrekt belachelijk is dat het zonde van mijn tijd is.
Maar ik moest even een kijkje nemen in de psyche van een dergelijk persoon. Deze video geeft een aardig beeld.




.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Flat Earth

Bericht door univers » 16 jan 2018, 11:43

Ik heb een stukje van die idioot gezien, gelukkig heb ik een uitknop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Flat Earth

Bericht door Determinist » 16 jan 2018, 12:02

univers schreef:
16 jan 2018, 11:43
Ik heb een stukje van die idioot gezien, gelukkig heb ik een uitknop.
Doe ik meestal ook, maar nu dacht ik, laat ik gewoon proberen te begrijpen wat er beweerd wordt en het hele gesprek eens af te luisteren.

Want dit is niet zomaar een eenling die het niet allemaal op een rijtje heeft. Dit is waarschijnlijk een gewone vent die dit echt gelooft.
Je ziet heel duidelijk hoe het redeneren bij een dergelijk persoon werkt, wat heel herkenbaar is in heel veel complottheorie aanhangers

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Flat Earth

Bericht door Kristof Piessens » 16 jan 2018, 12:26

In ieder geval weet ik enkel dat er enkele argumenten zijn die bepaalde modellen verterken en of elkaar tegenspreken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Flat Earth

Bericht door MetalPig » 25 jan 2018, 14:42

Determinist schreef:
16 jan 2018, 11:35
  • Hier dag en daar nacht wordt verklaart door het feit dat de Zon aan de andere kant zit, maar ook weer niet want iedereen zit aan dezelfde kant van het vlak dus moet het wel de reikwijdte van het licht zijn
Ik heb ook al ergens gelezen dat de zon een soort zaklamp is en dat de lichtbundel zodanig over het oppervlak draait dat je dus dag en nacht krijgt.

Het enige wat ik wel geinig vind aan deze mensen is dat ze 'atmosflat' zeggen in plaats van 'atmosphere'. Maar dat is omdat ik creativiteit met taal wel kan waarderen.

Plaats reactie