De bevingsschade van Groningen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 17 jan 2018, 12:03

Minister Wiebes: Eén loket voor bevingsschade Groningen.


Minister Eric Wiebes van Economische Zaken wil dat er één loket komt waar alle Groningers met aardbevingsschade terecht kunnen. Dat loket moet worden bemand door onafhankelijke experts die per individueel geval bepalen of er recht is op schadevergoeding. Gaswinningsbedrijf NAM noch de overheid is bij dit loket betrokken.

,,Wat de NAM ervan vindt is mijn probleem, niet dat van de Groningers”, zei Wiebes vanavond in het debat over de gaswinningsschade in Groningen. De gehele Tweede Kamer riep hem daarin op nog deze maand te zorgen dat gedupeerde Groningers hun schade kunnen verhalen nu een nieuw schadeprotocol al bijna een jaar op zich laat wachten. Wiebes wil zich echter liever niet laten vastpinnen op een datum en houdt het op ‘zo snel mogelijk’. ,,Dit moet binnen afzienbare tijd geregeld zijn, maar ik ga geen hypotheek leggen op de gesprekken”, zei hij over de onderhandelingen over het protocol die nog altijd gaande zijn.

Wiebes kondigde aan morgen te zullen spreken met vertegenwoordigers van de Groninger Bodembeweging en het Gasberaad, waarin belanghebbenden zich hebben verenigd. Zij stapten vanmiddag uit de onderhandelingen. ,,We moeten dit samen doen”, zei Wiebes al voor het debat.

Rutte.

In het debat klonk felle kritiek in de richting van minister-president Mark Rutte. Die had vrijdag gesuggereerd dat bestuurders in Groningen voor vertraging van de schadeafhandeling hadden gezorgd, de zondag erop gaf hij de lange formatie de schuld. Wiebes stak de hand in eigen boezem. Volgens hem is het vorige kabinet Rutte-II, waarin hijzelf staatssecretaris was, te weinig ontvankelijk geweest voor voorstellen tot een nieuw schadeprotocol en heeft het daarnaast onvoldoende mandaat gevoeld. ,,Het lag niet aan de formerende partijen”, aldus de VVD-minister.
Wiebes zei na de recente, zware aardbeving bij Zeerijp al dat hij gaat bekijken of de gaswinning verder kan worden teruggeschroefd dan in het regeerakkoord is afgesproken. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) noemde eerder 12 miljard kuub als veilig niveau. Oppositiepartijen willen dat het kabinet zich aan dat plafond houdt, maar daar willen Wiebes noch de coalitiepartijen zich vooralsnog op vastleggen. ,,De kraan kan vandaag niet zomaar verder dicht, dan zitten we morgen met zijn allen, ook de Groningers, in de kou”, aldus VVD-Kamerlid Yesilgöz.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Wiebes aan het hoofd van dit grote probleem...................ooh my god. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Fenna » 17 jan 2018, 12:42

Allemaal mooie woorden.
Nu maar eens omzetten in daden.
Er is vanmorgen omstreeks half zes weer een kleine beving geweest in de stad Gronigen van 1.0 , het gaf het gevoel dat er een zware vrachtwagen door de straat reed en het KNMI heeft reeds bevestigd dat het door de gaswinning kwam.
Sommige mensen beweren dat je een beving van deze magnitude niet voelt, die zou ik wel eens op de koffie willen uitnodigen want zij zeggen met andere woorden dat deze mensen klapfantasten en leugenaars zijn.
Na de vorige zware aardbeving in 2012 is er ook niets gebeurd.
Gisteren in RTL late night werden twee jongens geïnterviewd uit Groningen en ook het interview met een van hun vaders werd getoond na aanleiding van de laatste beving, de vader kon zijn tranen niet bedwingen.
Die jongens stelden dat als dit in A'dam gebeurt er binnen no time van alles geregeld zou worden, maar de provincie Groningen word gezien als afvoerputje.
Groningers hebben het gevoel dat wij alleen in beeld zijn voor de gasopbrengsten en verder niet.
In het kabinet word er zelfs gesproken over een acceptabel aantal doden ten behoeve van de gaswinning.
Ze gaan letterlijk over lijken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 17 jan 2018, 13:02

Ik vind het zo schandalig Fenna hoe de Nederlandse regering met dit probleem omgaat.
Dat zou toch niet mogen.
Er moet toch een oplossing hiervoor zijn ?
Ik weet zelf niet hoe of wat, maar iets moet toch kunnen ?
Wat zou jij adviseren ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door univers » 17 jan 2018, 13:12

Minister Wiebes: Eén loket voor bevingsschade Groningen.
Zou ik maar vast een nummertje trekken.
Als je op de regering moet wachten, zit je over een jaar in een aardbeienboom.
Ze zijn zo vlug als dikke stront in een trechter.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Fenna » 17 jan 2018, 14:31

Tammy schreef:
17 jan 2018, 13:02
Wat zou jij adviseren ?
NAM en Shell buitenspel zetten en door onafhankelijke deskundigen de zaak laten afhandelen.
Laat ook onafhankelijke deskundigen maar een advies uitbrengen.
NCG Hans Alders zit op de schoot bij de NAM die zou l eerste het veld moeten ruimen want hij stemt in met de trainering van de juristen van de Shell.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 17 jan 2018, 14:48

Dat zal moeilijk worden Fenna, maar ik hoop dat wat jij voorstelt misschien toch gaat gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door gusteman » 17 jan 2018, 17:40

Fenna schreef:
17 jan 2018, 12:42
Ze gaan letterlijk over lijken.
Hmmmm ..... lijkt me nogal Wiebes, ja :?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Fenna » 17 jan 2018, 18:03

gusteman schreef:
17 jan 2018, 17:40
Fenna schreef:
17 jan 2018, 12:42
Ze gaan letterlijk over lijken.
Hmmmm ..... lijkt me nogal Wiebes, ja :?
:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door univers » 17 jan 2018, 19:18

Je hebt wel grote kans dat je ineens een zwembad on de tuin hebt.

Afbeelding

Wel in de gaten houden, datals die bloedzuigers in DH willen, dat je er belasting over betaald.
Weelde belasting :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 18 jan 2018, 12:07

Gusteman schreef:
Hmmmm ..... lijkt me nogal Wiebes, ja
Die is echt leuk. :rolfl:

Ik denk niet dat Fenna op zo'n zwembad zit te wachten Univers. :mrgreen:

Maar zonder gekheid, hoe gaat het nu Fenna ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 24 jan 2018, 04:23

Afbeelding



Groningers opgelucht na uitspraak hof: 'Ik dacht yes! Er is gerechtigheid'.


Het lijkt een eitje na de uitspraak van het Hof in Leeuwarden vandaag: de NAM moet over de brug komen en huiseigenaren in het bevingsgebied in Groningen direct vergoeden voor de waardedaling van hun woning. Maar 'direct' betekent in dit geval zeker niet vandaag of morgen. Hoe lang moeten de Groningers nu nog wachten op hun geld?
Het zou redelijk snel kunnen gaan, zegt hoogleraar George de Kam van de Rijksuniversiteit Groningen, als de partijen meteen om de tafel gaan om een rekenmodel te bedenken. "Het is een kwestie van bereidwilligheid. Er zal toch uiteindelijk iets uit moeten rollen. Een berekening die per woning toepasbaar is."

Ger Warink in Loppersum, vaak het epicentrum van de gasbevingen, heeft er nog niet heel veel vertrouwen in. "Er is nu wel een uitspraak, maar het is nog niet gezegd dat er daadwerkelijk gelijk iets uitgekeerd gaat worden."

Hoe werkt zo'n rekenmodel?

Als de partijen gaan onderhandelen, moeten ze het eens worden over een rekenmodel dat de vergoeding voor de waardedaling van een huis bepaalt. Daarin moeten allerlei zaken worden meegenomen. Waar staat de woning bijvoorbeeld? In Loppersum zijn de huizen door imagoschade zo'n 8 procent minder waard geworden. In Groningen ligt dat percentage veel lager, tussen de 0,9 en 2,9 procent.
Maar er speelt nog veel meer mee: hoeveel bevingen zijn er in welke plaats geweest, hoeveel schade is er gemeld en om wat voor woning gaat het? Sommige woningen zijn gevoeliger voor bevingsschade dan andere. Moet de woning versterkt worden? Uiteindelijk, zegt hoogleraar George de Kam, kun je er met een rekensom waar al die factoren in zijn meegenomen een prijskaartje aanhangen.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Fenna » 24 jan 2018, 09:38

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 24 jan 2018, 17:01

Gaat niet echt goed volgens mij Fenna als ik jouw link lees. :-|

Nederland staat altijd voorop om mensen waar ook ter wereld te helpen, maar voor de eigen inwoners ho maar.
Misschien idee om de volgende Serieus Request of hoe dat ook heet eens te gebruiken voor Groningen ?
Dat er geld word opgehaald voor ze ?
Want via de officiële manier gaat het nog honderd jaar duren denk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Susan » 24 jan 2018, 17:22

Het is inderdaad schandalig hoe er met al die mensen daar
omgesprongen wordt!!
(als het Beatrix haar 'huisje' betrof, hadden ze haar al lang geholpen...)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Fenna » 25 jan 2018, 15:56

Klopt Susan.
Daarom hebben Groningers ook het gevoel dat ze "er niet bij horen".
Als dit in het westen zou spelen was het al lang opgelost.
Wat ik vooral een stuitende opmerking vond was de kop van de laatste alinea dat wij een proeftuin zijn van duurzaamheid.
Hoeveel miskleunen moeten wij hier nog ondergaan eer men erachter komt dat ook dit of dat weer nadelige effecten heeft op de gezondheid van mensen, trillingen of bevingen veroorzaakt.
Zie ook het Geothermie project wat ik en een paar andere mensen tegen heb kunnen houden.
Ze wilden boringen gaan doen in het noorden van de stad Groningen vlakbij een uitloper van het Slochter gasveld, en dat terwijl wij al zoveel aardbevingen ondevinden in het noorden van de stad.
Hoe dom moet je zijn als gemeente om hier, ondanks waarschuwingen van het SODM om het vooral niet te doen, toch al 6 miljoen in te steken en allevergunningen af te geven.
Ik kan helaas geen link plaatsen omdat dit een PDF bestan is, maar als het je interseert zou je dit eens moeten Googelen "Geothermie in stad Groningen Fundamentele maar onbeantwoorde vragen kunnen een zware last zijn voor een sympathiek- en duurzaam project ".
Dan zie je dat dit helemaal niet zo'n millieuvriendelijke engergiebron is als men doet voorkomen en dit telt niet alleen voor Groningen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Susan » 26 jan 2018, 13:21

Fenna schreef:
25 jan 2018, 15:56
Klopt Susan.
Daarom hebben Groningers ook het gevoel dat ze "er niet bij horen".
Als dit in het westen zou spelen was het al lang opgelost.
Wat ik vooral een stuitende opmerking vond was de kop van de laatste alinea dat wij een proeftuin zijn van duurzaamheid.

Ik kan helaas geen link plaatsen omdat dit een PDF bestan is, maar als het je interseert zou je dit eens moeten Googelen "Geothermie in stad Groningen Fundamentele maar onbeantwoorde vragen kunnen een zware last zijn voor een sympathiek- en duurzaam project ".
Dan zie je dat dit helemaal niet zo'n millieuvriendelijke engergiebron is als men doet voorkomen en dit telt niet alleen voor Groningen.
Het is hopeloos lijkt mij Fenna, voor heel veel mensen bedoel ik, om nog te kunnen rekenen op een eerlijke schadeloosstelling....
Dat is heel veel informatie Fenna, ;P! mooi uitgebreid ook, waar ik nog in verder ga met lezen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 27 jan 2018, 12:06

Het engste is nog dat Wiebes de leiding heeft. [doh]
We hebben gezien hoe goed hij het deed bij de belastingdienst.
En nu moet hij dit oplossen ? :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Tammy » 03 feb 2018, 11:53

Fenna, hoe vind je dat het gaat ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door Fenna » 03 feb 2018, 14:05

Eerst zien, dan geloven.
Ze hebben al zoveel beloofd en daar is ook bitter weinig van terecht gekomen.

Lees dit maar eens.
http://www.dvhn.nl/groningen/Hier-zijn- ... 71481.html
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bevingsschade van Groningen

Bericht door univers » 03 feb 2018, 14:13

Als je moet afgaan van de staat, dan zal het nog enkele generaties duren, maken wij niet meer mee.
Het engste is nog dat Wiebes de leiding heeft.
Hij kan een holmaat van die andere schijnheil wezen.
Allemaal loze woorden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie