Komt de donorwet er of niet ?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.

Forumleden & donor registratie

Ik heb JA geregistreerd
1
13%
Ik ga nog JA registreren
0
Geen stemmen
Ik heb NEE geregistreerd
6
75%
Ik ga nog NEE registreren
0
Geen stemmen
De nabestaanden beslissen
1
13%
Ik weet het nog niet, maar ga wel registreren
0
Geen stemmen
Ik weet het niet en ga ook niet registreren
0
Geen stemmen
Interesseert mij niet en ga niet registreren
0
Geen stemmen
Wil ik hier niet zeggen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 8

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Determinist » 01 feb 2018, 14:55

Susan schreef:
01 feb 2018, 14:35
of het wel de bedoeling is dat mijn kind dan wel in leven blijft..)
Dat vind ik een "enge" opmerking.

De bedoeling van wat of wie?

Er zijn hele volksstammen die kinderen laten dood gaan of onnodig ziek laten blijven omdat ze denken dat er een bedoeling achter zit dat het kind ziek is.
Dat is pas ziek...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Susan » 01 feb 2018, 15:22

Determinist schreef:
01 feb 2018, 14:55
Susan schreef:
01 feb 2018, 14:35
of het wel de bedoeling is dat mijn kind dan wel in leven blijft..)
Dat vind ik een "enge" opmerking.

De bedoeling van wat of wie?

Er zijn hele volksstammen die kinderen laten dood gaan of onnodig ziek laten blijven omdat ze denken dat er een bedoeling achter zit dat het kind ziek is.
Dat is pas ziek...
Dat ben ik met jou eens hoor, natuurlijk zou ik ook 'alles' in het werk stellen om mijn kind te helpen,geen misverstand daar over!

Alleen hebben we als mens nu eenmaal niet alles in eigen hand, er gebeuren dingen in ons leven die overkomen ons en hebben we
te ondergaan, dát bedoelde ik met: of het wel de bedoeling is...enz Blijft altijd een waarom vraag, de een sterft heel jong, een ander
heeft aan de lopende band narigheid en/of hun leven lang ziektes, wordt gehandicapt geboren en anderen overkomt 'nooit' van dit
soort ellende.

Verder had ik het duivelse dilemma al beschreven ivm donor organen wat ik niet zal herhalen, over de gever zijn 'dood', de ontvanger mag leven..keuze..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Gast1 » 01 feb 2018, 17:18

Susan schreef:
01 feb 2018, 14:35

Dan is het inderdaad een duivels dilemma, want ...
Of het een duivels dilemma is, weet ik niet ...
Herstel ... ik had de communicatie niet gezien tussen jou en determinist.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Determinist » 02 feb 2018, 15:13

Als het door D66 voorgestelde donorsysteem wordt ingevoerd kunnen nabestaanden net als nu altijd nog orgaandonatie tegenhouden.

Dat ook als de overledene bij leven heeft aangegeven donor te willen zijn of er geen bezwaar tegen heeft gemaakt.

...

'In feite hebben de nabestaanden dus het laatste woord, alhoewel ze geen formeel vetorecht hebben.''
bron:
https://www.nu.nl/politiek/5115911/nabe ... uden-.html

Dat is een slechte zaak. Als eigenaar van mijn lichaam bepaal ik dat als ik donor wil zijn dat niemand deze wens ongedaan mag maken.
Dat zou hetzelfde zijn als nabestaanden beslissen toch te laten doneren ondanks dat de overledene heeft aangegeven niet te willen doneren.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Determinist » 02 feb 2018, 15:23

Meteen nagekeken of mijn registratie nog goed staat.
Ja was het en blijft het.

Hiero..
DonorRegistratie.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Tammy » 03 feb 2018, 11:22

Determinist schreef:
Dat is een slechte zaak. Als eigenaar van mijn lichaam bepaal ik dat als ik donor wil zijn dat niemand deze wens ongedaan mag maken.
Dat zou hetzelfde zijn als nabestaanden beslissen toch te laten doneren ondanks dat de overledene heeft aangegeven niet te willen doneren.
Is zeker slechte zaak.
Wat is die Pia in vredesnaam aan het doen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door oktagon » 04 feb 2018, 16:42

Vanmorgen op Buitenhof werd een Chirurg,die betrokken zou zijn bij de donor-uitleg;geinterviewd en verklaarde,dat donoren,die een bestemming willen geven wie de bruikbare elementen uit zijn lichaam moeten krijgen,dit niet kunnen beslissen.
Dat was op Europees nivo als geregeld,dus beslist;waar bleven de mogelijk holl.bezwaren,stemden ze met een accoord;op kanaal 32 hoorde ik er niets overrrr.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door herman50 » 07 feb 2018, 10:02

wát als je geen familie meer hebt om dit te beslissen, persoonlijk heb ik nog 1broer ,,m´n directe familie ,, dan schoonzus 2 neven en achterneef-je- da´s alles ..stel dat ik hen broer/schoonzus overleef ,
moeten -later- dan eventueel de neven beslissen? ,, sorry maar denk zelf dat er na al die jaren geen bruikbaar materiaal meer in me zit dus gewoon zoals ik gekomen ben er ook -eventueel-weer uit
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Determinist » 07 feb 2018, 10:38

Als in een nieuw systeem de nabestaanden niet opgespoord kunnen worden, kan de orgaandonatie niet doorgaan, zegt Dijkstra. Zij stelt voor dit in de medische protocollen van de ziekenhuizen vast te leggen.
Bron

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door herman50 » 12 feb 2018, 10:05

in AD vanmorgen, Weer kink in de kabel voor omstreden donorwet ,,, de rol van de nabestaande is flink afgezwakt en die was cruciaal voor veel partyen ,,,jaja dus gaan ze weer es praten en overleggen,,,,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door taigitu » 13 feb 2018, 20:43

Donorwet D66 met kleine meerderheid aangenomen door senaat

Nederland krijgt na jaren strijd van D66 een nieuwe wet waarmee wordt gehoopt op meer orgaandonoren.
De Eerste Kamer stemde nipt voor.


13 februari 2018

Iedere volwassene wordt orgaandonor, tenzij hij expliciet heeft laten vastleggen dat niet te willen.
De Eerste Kamer heeft dinsdag met een meerderheid van 2 zetels (38 senatoren voor en 36 senatoren tegen) de donorwet aangenomen die dit regelt.
Één senator, SP'er Arda Gerkens, was afwezig bij de stemming: zij kon „om politieke redenen niet tegen en om persoonlijke reden niet voor stemmen”,
aldus de partij in haar stemverklaring.

De wet staat op naam van Tweede-Kamerlid Pia Dijkstra (D66), die het initiatief ertoe heeft genomen.

Om steun in de senaat te verzekeren heeft Dijkstra de wet wel zo afgezwakt dat nabestaanden, zo beloofde zij, altijd „het laatste woord” zullen hebben.
Een arts zal bij ‘geen bezwaar’ dus nooit zonder instemming van nabestaanden organen uitnemen bij een hersendode patiënt.

Hoe de stemming in de senaat zou uitpakken, bleef tot op het laatste moment spannend. In veel fracties maakten Eerste-Kamerleden een persoonlijke afweging
, in plaats van dat zij volgens een partijlijn stemden. Dat zorgde voor een opmerkelijke stemverdeling.

Zo stemde Martine Baay (50Plus), die tijdens het debat had verteld dat het leven van haar man was gered door een hartklep van een donor, tegen de wet.
Haar fractievoorzitter Jan Nagel stemde voor. Bij het CDA, in 2016 in de Tweede Kamer collectief tegen, waren vier van de twaalf senatoren voor. De VVD,
in de Tweede Kamer in ruime meerderheid tegen, telde zes voorstanders in de senaatsfractie van dertien.
Lees ook: ‘Nepnieuws’ over hersendood vervuilt donordebat

De stemming over de donorwet werd twee keer uitgesteld. Afgelopen week ging die niet door omdat de Eerste Kamer meer toezeggingen van Dijkstra wilde.
Deze dinsdag was er discussie over een motie van de PvdA. Senator Jopie Nooren wilde afdwingen dat een landelijke richtlijn zou bepalen hoe artsen omgaan
met nabestaanden. Ze was er echter door juristen van de senaat op gewezen dat dit een wetswijziging zou vergen die opnieuw langs de Tweede Kamer zou moeten.
Daarop zwakte Nooren de motie af, wat weer tot onvrede bij andere fracties leidde.

Het doel van de wet is meer orgaandonoren te krijgen. Jaarlijks sterven zo’n 140 mensen terwijl zij op de wachtlijst staan voor een nier, lever, hart, long of alvleesklier.

Tegelijkertijd heeft maar veertig procent van de Nederlanders zich in het donorregister laten opnemen. Ruim de helft van die groep wil donor zijn, een minderheid
is tegen of laat de keuze officieel bij nabestaanden. De hoop is dat het nieuwe systeem zowel meer mensen ertoe brengt zich te registreren, voor of tegen donatie,
en nabestaanden te verleiden eerder in te stemmen wanneer een geliefde zelf niets heeft laten vastleggen. Dit zou tot meer succesvolle orgaantransplantaties en minder doden moeten leiden.

Tegenstanders vragen zich af of het verstandig is een maatschappelijk controversieel wetsvoorstel, dat volgens sommige critici ingrijpt op grondrechten,
met een dergelijk krappe politieke meerderheid door te voeren. In de Tweede Kamer werd het voorstel in 2016 met een meerderheid van één zetel aangenomen.

De nieuwe donorwet, wat verandert er voor u?
Lees hier: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/13/de ... u-a1592049

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/13/se ... t-a1592046
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door herman50 » 14 feb 2018, 07:13

Tegen , als eerder ergens gezegd, als ik eruit stap dan in een deel , enne met een leven vol medicijen is het waarschijnlijk, nee zeker een zooitje daarbinnen ,,dus nee bedank .....fijne dag nog verders
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door univers » 14 feb 2018, 08:12

Nog even en dan krijg je bij je geboorte een chip in je oor.
Voor mij is het een teken om geen donor meer te wezen.
De farmaceutische industrie lacht zich eigen rot.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Gast1 » 14 feb 2018, 08:51

Het zij zo en ik kan er mee leven ... zo lang ik kan ... en mag.
Ik ben blij voor alle mensen die op een gezond orgaan zitten te wachten.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door herman50 » 14 feb 2018, 09:51

o maar daar zeg ik niks van ,tuurlijk als je wilt en kan geven primakassie , ..máár ze moeten het niet door je strot drukken ja is ja ,,nee is nee toch simpel? ..
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Determinist » 14 feb 2018, 10:14

Je wordt niets door de strot geduwd. Als je nee zegt is het nee.

Ik begrijp de argumenten tegen en kan daar ook nog aardig in meekomen.
Maar ik ga ook uit van dat mensen soms eens een keuze voorgelegd dienen te worden zodra het over mensenlevens gaat.
Principiële argumenten komen wat dat betreft hier op een tweede plaats.

Zeker omdat men nog steeds zeggenschap heeft over het eigen lichaam. Men dient alleen de vraag te beantwoorden.
Ja of Nee.

Ik vind het wel goed dat mensen nu eigenlijk met de feiten geconfronteerd worden en wellicht eens na gaan denken over de voor en tegens en eens goed naar zichzelf te kijken en naar anderen.
Men heeft het vaak over dat de maatschappij zo individualistisch is geworden. Ikke ikke en niet nadenken over anderen.
Een beetje druk om te gaan nadenken over jezelf en je plaats en empathie voor anderen onder de loep te nemen is wel eens goed.

Ik zeg JA op de vraag en dat heb ik al meteen gedaan toen ik 18 werd. Sindsdien loop ik met het codicil op zak.
Ik respecteer iemands NEE op die vraag.

Het enige wat ik kan doen is aan anderen aangeven dat ik JA zeg en waarom. De keuze is aan ieder zelf te maken.

Het is een beetje in lijn met hoe wij met zijn allen een samenleving bouwen en onderhouden, hier in Nederland.
Wij hebben besloten dat iedereen verplicht is mee te betalen zodat iedereen een bepaalde basis aan zorg krijgt.
Dat is in principe ook tegen zelfbeschikking over wat je met je geld doet. Maar hier is het een verplichting, je kan er geen NEE op zeggen.
Maar toch zien we er het heil van. Het maakt de samenleving meer samen.
Als donor maak je "leving" meer levend, na de dood. Maar dit is een keuze.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door herman50 » 14 feb 2018, 11:01

excusee, maar wat is dan uit AD vanmorgen ,,,,Dat betekend volwassenen automatisch donor worden ,,,,, ??' .. is er iets gevraagd wat ik gemist heb oid.... nou aan mijn lijf geen polonaise klaar en dan die overweldigende stemming van 38 36 nou bolle wangen , zegt toch ook genoeg lijkt me ...veel blijft onduidelijk maar daar zijn we aan gewend
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Determinist » 14 feb 2018, 11:33

herman50 schreef:
14 feb 2018, 11:01
nou aan mijn lijf geen polonaise...
Dan zeg je toch nee?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door MetalPig » 14 feb 2018, 12:04

Determinist schreef:
14 feb 2018, 10:14
Je wordt niets door de strot geduwd. Als je nee zegt is het nee.
Wat ik er verkeerd aan vind is juist dat je nee moet zeggen. Je moet in actie komen om je lijf terug te claimen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Komt de donorwet er of niet ?

Bericht door Tammy » 14 feb 2018, 12:21

Helemaal met MetalPig eens.
Zoals het eerst was was prima.
Nee als standaard en als je wel donor wilt worden dan kan je dat zelf gaan aangeven.
De opzeggingen stromen binnen las ik vanochtend, dat krijg je met dat gedram.


https://www.ad.nl/politiek/meer-dan-30- ... ~a702acb5/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie