Vreemde gewoonte ...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gast1

Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 10 feb 2018, 19:19

Nadat we een wandeling hebben gemaakt is het altijd weer prettig thuiskomen.
We komen binnen en doen onze jas uit, vegen onze schoenen en zetten ons in een comfortabele fauteuil of wat dan ook.
Even een lekkere kop koffie of iets anders te drinken.

Maar beseffen we ook waar we met onze schoenen overal over hebben gelopen?
Ik heb het dan niet over asfalt, klinkers, trottoirtegels of zandwegen en misschien wel bospaadjes.

Nee, ik heb het over allerlei bacteriën die in uitwerpselen zitten van vaste en vloeibare stoffen, over uitgespuugd speeksel en kauwgom.
Over bacteriën en troep die in dode dieren en boomschors, grassen en zand zitten.
Misschien zijn we ongemerkt over oud braaksel gelopen en kleven er kleine zandkorrels onder schoenen.
Allemaal dingetjes die we met 'schoenen vegen' niet verwijderen, en toch komen we er mee binnen.

Al die dingetjes verdwijnen op het tapijt en o wee het parket voor de fijne zandkorreltjes.
Smetvrees? Ik? ... nee hoor. "nee

Ik ben de oudste van 8 kinderen en sinds mijn leven hier op Aarde, doe ik altijd mijn schoenen uit.
Bij mijn ouders deed ik dat en ook bij mij thuis, net als dat mijn vrouw en kinderen dat altijd doen en ook als ik op bezoek ga.
Meestal althans, want bij mensen die een hond of kat hebben, doe ik dat niet.
Of ze 'moeten' het mij vragen.

Onze dochter heeft een niet praktiserende, uiterst lieve moslimvriend.
Hij is in Nederland geboren en voelt zich dan ook Nederlander.
Toen hij voor het eerst bij ons thuis kwam, ruim 8 jaar geleden was hij verbaasd dat wij in huis zonder schoenen zaten.
Hij kende dat enkel bij de moslims.

Hij vertelde ons toen op 17-jarige leeftijd dat moslims dat doen uit respect.
Ik vond dat heel mooi gezegd ... en vanaf dat moment vond ik dat er erg veel mensen een vreemde gewoonte op na houden.
Ze houden hun schoenen aan in huis ...

gusteman

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door gusteman » 11 feb 2018, 04:07

Nou, beste Gast1, ik hou mijn schoenen aan in huis ... doe ze enkel uit om de trap op te gaan; het hout is kwetsbaarder dan tegels.
En die bacteriën?
De mens heeft een eigen immuunsysteem dat werkt volgens het principe van de ervaring: elk contact met een nieuwe bacterie zorgt ervoor dat het immuunsysteem die bacterie leert herkennen en er een antistof voor kan aanmaken.
Wanneer de mens in een omgeving leeft waar zo veel mogelijk bacteriën worden gemeden zal die mens een immuunsysteem opbouwen wat geen weerstand kan bieden aan futiele vormen van besmetting.
Niet echt verstandig om zo veel mogelijk bacteriën buitenshuis te houden.
Maak je dus maar niet teveel zorgen over de bacteriën die aan je schoenzolen blijven kleven na een wandeling.
Je hebt die trouwens sowieso al ingeademd en ze kleven al met zijn miljarden tegelijk aan je kleding en je huid.
Neen, beste Gast1, je schoenen uitdoen zal die bacteriën niet beletten om je woning in te palmen.

En die "niet praktiserende, uiterst vriendelijke moslimvriend" ..... :shock: het lijkt wel wat op een soort van excuus.
Ik hoop voor jou dat hij ruimdenkend is ..... maar doorgaans zijn vrienden van dochters dat wel waar het de papa van die dochter betreft. :mrgreen:

Vreemde gewoonte?
Neen, ik vind het geen vreemde gewoonte om binnenshuis je schoeisel aan te houden ..... en ik deel dit standpunt met zowat driekwart van de wereldbevolking ... als ik me niet vergis. :mrgreen:

Even goeie vrienden hoor ..... maar dat weet je zelf ook wel :loveU:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Tammy » 11 feb 2018, 07:52

Gast1 schreef:
Hij vertelde ons toen op 17-jarige leeftijd dat moslims dat doen uit respect.
Ik vond dat heel mooi gezegd ... en vanaf dat moment vond ik dat er erg veel mensen een vreemde gewoonte op na houden.
Ze houden hun schoenen aan in huis ...
Dus omdat moslims thuis kun schoenen uittrekken is het ineens vreemd als mensen hun schoenen thuis aanhouden ? :shock:
Een volk wat al eeuwenlang de gewoonte heeft hun schoenen aan te houden thuis in dit land hebben ineens vreemde gewoontes ?
Waarom Gast1 ?

Wat ik vreemd vind en erg is dat vrouwen uit die moslimcultuur zich moeten bedekken voor de mannen uit hun cultuur.
Dat ik die kleding zie in vrije westerse landen vind ik erg.
Gelukkig begint dat heel langzaam te veranderen, zie mijn topic bij Nieuws over Saudi Arabia .

Maar schoenen aan houden thuis zie ik totaal niet als vreemd.
Soms heb ik mijn schoenen aan , maar vaak een slippertje of pantoffel.
Gewoon wat ik zelf wil.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door univers » 11 feb 2018, 08:00

Waarom Gast1 ?
Goeie vraag.
Als ik binnen om geef ik mijn schoenen ook een zwieper, sokken draag ik niet.
Maar ik vind het heerlijk om op blote voeten, over gemeentegrondgebied te lopen, aan mijn voeten zullen wel meer bacteriën zitten dan aan mijn schoenen, lekker laten zitten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door taigitu » 11 feb 2018, 09:35

Gast1 schreef:
10 feb 2018, 19:19
Nadat we een wandeling hebben gemaakt is het altijd weer prettig thuiskomen.
We komen binnen en doen onze jas uit, vegen onze schoenen en zetten ons in een comfortabele fauteuil of wat dan ook.
Even een lekkere kop koffie of iets anders te drinken.

Maar beseffen we ook waar we met onze schoenen overal over hebben gelopen?
Ik heb het dan niet over asfalt, klinkers, trottoirtegels of zandwegen en misschien wel bospaadjes.

Nee, ik heb het over allerlei bacteriën die in uitwerpselen zitten van vaste en vloeibare stoffen, over uitgespuugd speeksel en kauwgom.
Over bacteriën en troep die in dode dieren en boomschors, grassen en zand zitten.
Misschien zijn we ongemerkt over oud braaksel gelopen en kleven er kleine zandkorrels onder schoenen.
Allemaal dingetjes die we met 'schoenen vegen' niet verwijderen, en toch komen we er mee binnen.

Al die dingetjes verdwijnen op het tapijt en o wee het parket voor de fijne zandkorreltjes.
Smetvrees? Ik? ... nee hoor. "nee
Mijn schoenen..... die trek ik meestal uit in huis, tenzij ik weer snel de deur uit ga.
Maar de mensen die bij mij op bezoek komen houden hun schoenen gewoon aan tenzij
zij zelf ze liever uit doen.

Maar heb je al eens nagedacht over een grotere aanraking met bacteriën?
War dacht je van je geld? Dat gaat door heel veel handen, en wie weet waar die handen
allemaal geweest zijn.... Niet iedereen blijkt zijn handen te wassen na het toilet.
Er wordt aan de neus gepeuterd, op het hoofd gekrabd, enz. Ook raken we overal
aan deurknoppen gezeten waarmee al die bacterïen, via het geld in onze handen
wordt verspreid. We happen zelfs een broodje of kroketje, of een andere snack weg
met deze handen....... Dus iedere keer dat jij je ('vieze') portemonnee pakt om
er ('vies geld') uit te halen en weer wisselgeld terug krijgt als je hebt betaald......

Ik trek mijn schoenen niet uit als ik thuiskom, wat ik wel doe is altijd mijn handen goed wassen.
Contant geld bevat gemiddeld 11.000 bacteriën
Franca van Dalen | Nieuwsbericht van: 27-03-2013 | Gewijzigd op: 09-12-2016
Cash geld is een broeinest van bacteriën. Een gemiddeld eurobiljet bevat er maar liefst 11.000. Dat is genoeg om een infectie op te lopen. Zo blijkt uit onderzoek van Oxford University.

Ian Thompson, Professor of Engineering Science bij Oxford University: "Op de euro’s die we hebben getest bevonden zich gemiddeld 11.000 bacteriën, dat is genoeg voor sommige pathogene organismes om infecties te verspreiden. Eerdere onderzoeken toonden al aan dat bankbiljetten besmet zijn met mogelijk schadelijke bacteriën zoals Klebsiella en Enterobacter, die ziektes kunnen veroorzaken bij mensen."

Het onderzoek
Bij het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van een bekende creditcardmaatschappij, werden bankbiljetten werden ingestreken met de zuurteregelaar PBS om de bacteriën te verkrijgen, dit werd daarna verdund in series en verdeeld op Tryptische Soja agar Petri schaaltjes: een voedingsbodem waarop bacteriën kunnen groeien.

De schaaltjes werden 5 dagen lang op 30ºC bewaard en het aantal bacteriën werd daarna in drievoud geteld (colony forming units, CFU). Omdat slechts ongeveer 1 procent van de bacteriën in het lab kunnen groeien, werden de resultaten vermenigvuldigd met 100 om het geschatte aantal bacteriën op elk biljet te verkrijgen. Dit is de standaardprocedure om natuurlijke bacteriën in vitro te verkrijgen. natuurlijke bacteriën in vitro te verkrijgen.

De test was wel kleinschalig: er werden 25 verschillende bankbiljetten getest, verspreid over zes verschillende munteenheden, en tien individuele uitstrijkpreparaten werden afgenomen van elk biljet.

Toetsenbord
Overigens is niet alleen cash geld een broeinest van bacteriën. Uit eerder onderzoek bleek dat op een gemiddeld toetsenbord 400 keer méér bacteriën zitten dan op een toiletbril. Ook mobieltjes, tandenborstels en make-upspullen staan bekend om het grote aantal bacteriën.

https://www.gezondheidsnet.nl/contant-g ... -bacterien
22 april 2014 09:07
Opvallende bacteriën aangetroffen op papiergeld

Papiergeld blijkt een verzamelplaats voor duizenden bacteriën. Sommige leven normaal gesproken in de mond en in de vagina.
De New York University’s Center for Genomics en Systems Biology trof maar liefst 3000 verschillende soorten bacteriën aan op Amerikaanse dollar biljetten, meldt ABC News. De meeste bacteriën worden normaal gesproken op de huid gevonden, maar er werden ook enkele bacteriën aangetroffen die in de mond en de vagina thuishoren.

Een onderzoeker zegt dat uit het onderzoek naar voren komt dat geld kan dienen als transportmiddel voor ziekteverwekkende bacteriën.
Het onderzoek vond plaats om gezondheidsrisico’s in New York in kaart te brengen. Eén van de vondsten is dat bacteriën die verantwoordelijk zijn voor longontsteking in de winter vaker voorkomen dan in de zomer. Dat wijst erop dat het papiergeld een rol kan spelen in de verspreiding daarvan.

Zorgen
De meeste voorkomende microben worden gelinkt aan onschuldige vormen van acne. Ook werden bacteriën gevonden die resistent zijn voor antibiotica.
Toch is dat volgens de onderzoekers geen reden voor paniek. “Microben omringen ons altijd”, aldus een onderzoeker. “Hoewel we een opvallende vondst hebben gedaan, is er geen reden tot grote zorg.”

RTL Nieuws
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2018, 18:22

gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
Nou, beste Gast1, ik hou mijn schoenen aan in huis ... doe ze enkel uit om de trap op te gaan; het hout is kwetsbaarder dan tegels.
En die bacteriën?
De mens heeft een eigen immuunsysteem dat werkt volgens het principe van de ervaring:
elk contact met een nieuwe bacterie zorgt ervoor dat het immuunsysteem die bacterie leert herkennen en er een antistof voor kan aanmaken.
Wanneer de mens in een omgeving leeft waar zo veel mogelijk bacteriën worden gemeden zal die mens een immuunsysteem opbouwen wat geen weerstand kan bieden aan futiele vormen van besmetting.
Niet echt verstandig om zo veel mogelijk bacteriën buitenshuis te houden.
Maak je dus maar niet teveel zorgen over de bacteriën die aan je schoenzolen blijven kleven na een wandeling.
Je hebt die trouwens sowieso al ingeademd en ze kleven al met zijn miljarden tegelijk aan je kleding en je huid.
Neen, beste Gast1, je schoenen uitdoen zal die bacteriën niet beletten om je woning in te palmen.
Geloof het of niet, ik ben het met je eens.
Dat met die bacteriën had ik nader bezien dan ook beter anders kunnen omschrijven.
gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
En die "niet praktiserende, uiterst vriendelijke moslimvriend" ..... :shock: het lijkt wel wat op een soort van excuus.
Ik hoop voor jou dat hij ruimdenkend is ..... maar doorgaans zijn vrienden van dochters dat wel waar het de papa van die dochter betreft. :mrgreen:
:post:
Da's waar én ... hij is zeker ruimdenkend.
gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
Vreemde gewoonte?
Neen, ik vind het geen vreemde gewoonte om binnenshuis je schoeisel aan te houden ..... en ik deel dit standpunt met zowat driekwart van de wereldbevolking ... als ik me niet vergis. :mrgreen:

Even goeie vrienden hoor ..... maar dat weet je zelf ook wel :loveU:
:wink: Het maakt mijzelf niet zoveel uit wat het standpunt van zowat driekwart van de wereldbevolking hierover is -wat ik overigens betwijfel-.
Het is meer mijn idee en mijn beeldvorming waarover onze schoenzolen over over hebben gelopen ... en vervolgens lopen we er vrolijk mee door ons huis.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2018, 19:20

Tammy schreef:
11 feb 2018, 07:52
Dus omdat moslims thuis kun schoenen uittrekken is het ineens vreemd als mensen hun schoenen thuis aanhouden ? :shock:
Absoluut niet Tammy, je hebt slechts een klein gedeelte van mijn tekst geciteerd.
Het zit 'm in de context. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Tammy » 11 feb 2018, 19:31

Gast1 schreef :

Hij vertelde ons toen op 17-jarige leeftijd dat moslims dat doen uit respect.
Ik vond dat heel mooi gezegd ... en vanaf dat moment vond ik dat er erg veel mensen een vreemde gewoonte op na houden.
Ze houden hun schoenen aan in huis ..

En vanaf dat moment schrijf je vind je het vreemd als mensen hun schoenen aanhouden.
Moslims doen dat uit respect en dat vond je mooi gezegd.
Wat lees ik dan fout ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2018, 19:37

taigitu schreef:
11 feb 2018, 09:35
Mijn schoenen..... die trek ik meestal uit in huis, tenzij ik weer snel de deur uit ga.
Maar de mensen die bij mij op bezoek komen houden hun schoenen gewoon aan tenzij zij zelf ze liever uit doen.
Maar heb je al eens nagedacht over een grotere aanraking met bacteriën?
Wat dacht je van je geld?
Dat gaat door heel veel handen, en wie weet waar die handen allemaal geweest zijn....
Niet iedereen blijkt zijn handen te wassen na het toilet.
Er wordt aan de neus gepeuterd, op het hoofd gekrabd, enz.
Ook raken we overal aan deurknoppen gezeten waarmee al die bacteriën, via het geld in onze handen wordt verspreid.
We happen zelfs een broodje of kroketje, of een andere snack weg met deze handen.......
Dus iedere keer dat jij je ('vieze') portemonnee pakt om er ('vies geld') uit te halen en weer wisselgeld terug krijgt als je hebt betaald......[/quote]Helemaal waar taigitu.
Niets is zo smerig als fysiek geld (letterlijk en figuurlijk) en met het andere ben ik het ook helemaal eens.
En er is veel meer dan dat alleen, een simpele vlieg braakt haar maagsappen uit op het te consumeren goedje om het vervolgens daarna door het slurpmond waarmee de vlieg uitgerust is, op te drinken.
Het is niet moeilijk voor te stellen waarop een vlieg zo overal op geland is met haar zes pootjes en slurpmond.

Ik bemerkte al dat ik het anders omschreef, dan dat ik het bedoelde ... maar toch.
Het is meer mijn idee en mijn beeldvorming waarover onze schoenzolen over over hebben gelopen ... en vervolgens lopen we er vrolijk mee door ons huis.
En dat haalde je dan ook al aan van mij van wat ik schreef:
Nee, ik heb het over allerlei bacteriën die in uitwerpselen zitten van vaste en vloeibare stoffen, over uitgespuugd speeksel en kauwgom.
Over bacteriën en troep die in dode dieren en boomschors, grassen en zand zitten.
Misschien zijn we ongemerkt over oud braaksel gelopen en kleven er kleine zandkorrels onder schoenen.
taigitu schreef:
11 feb 2018, 09:35
Ik trek mijn schoenen niet uit als ik thuiskom, wat ik wel doe is altijd mijn handen goed wassen.
De eerste helft van deze zin, strookt niet geheel met jouw allereerste zin (groen geaccentueerd) -niet vervelend of plagerig bedoelt-.

Ik blijf het nog steeds een vreemde gewoonte vinden dat we die dingen in huis aanhouden ...

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2018, 19:51

Tammy schreef:
11 feb 2018, 19:31
Gast1 schreef :
Hij vertelde ons toen op 17-jarige leeftijd dat moslims dat doen uit respect.
Ik vond dat heel mooi gezegd ... en vanaf dat moment vond ik dat er erg veel mensen een vreemde gewoonte op na houden.
Ze houden hun schoenen aan in huis ..
En vanaf dat moment schrijf je vind je het vreemd als mensen hun schoenen aanhouden.
Moslims doen dat uit respect en dat vond je mooi gezegd.
Wat lees ik dan fout ?
Ik heb niet geschreven dat je het fout leest Tammy.
Ik trok mijn schoenen schoenen waarschijnlijk altijd uit -van kinds af aan- omdat mijn ouders mij waarschijnlijk zo opgevoed hadden.
Toen mijn vrouw en ik ongeveer -jeetje- 36 jaar geleden ons huisje gingen bewonen, namen we mijn 'gebruik' als een soort automatisme over.
Mijn geliefde en later verloofde, trok haar schoenen immers ook altijd uit , wanneer ze bij ons op bezoek kwam.

In ons huisje hadden we het er toen al over dat het eigenlijk 'vieze dingen' dingen zijn en je slijt er veel sneller het tapijt of parket mee.
Alle reden om ze uit te doen, maar de belangrijke reden was ook wel de bevrijding van die dingen.
Zoiets las ook al bij Univers:
univers schreef:
11 feb 2018, 08:00
Als ik binnen om geef ik mijn schoenen ook een zwieper, sokken draag ik niet.
Blote voeten 'bevrijden' nóg meer inderdaad.
Toen de vriend van mijn dochter die opmerking maakte over 'respect', vond ik dat erg mooi klinken en inderdaad, vanaf dat moment dacht ik daar ook zo over.
Wanneer ik dus bij iemand op bezoek ga, trek ik dus bijna steeds mijn schoenen uit ... uit respect. :wink:

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 11 feb 2018, 20:00

Eens kijken of ik er nog wat over kan vinden op het net.
Zelf is mijn gevoel dat het niet zo is dat driekwart van de wereldbevolking het een 'normale' gewoonte is om de schoenen aan te houden ... maar ook ik kan me vergissen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Tammy » 11 feb 2018, 20:06

Ik wil niet flauw doen Gast1 maar ik zou niet willen dat mensen die bij mij op bezoek komen hun schoenen uit doen.
En op sokken rond lopen of blote voeten .
Ik heb het niet over familieleden maar ander bezoek.
Ik vind dat vies en straks hebben ze stink sokken of pootjes. :rolfl:
Ik zie niet wat er respectvol is om dat te doen.

Maar ieder zijn voorkeuren natuurlijk. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door univers » 11 feb 2018, 20:29

Is toch lekker, de geur van teenkaas. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Susan » 11 feb 2018, 22:34

Uit respect schoenen uittrekken.... gaat dit dan over respect hebben voor de bewoners om hun schone vloer (al of niet bedekt met tapijt ed..)
niet te bevuilen..? Of is dat schoenen uittrekken een vorm van uit 'nederigheid' tegenover de bewoners, om op die wijze respect betonen..?

Wij trokken vroeger thuis al ook altijd onze schoenen uit en hadden dan slofjes of pantoffels aan in huis, wat we nu ook nog steeds doen.
Ik zal anderen echter nooit vragen om hun schoenen uit te trekken, mogen ze zelf weten.
(behalve bij voetschimmel en zweetkakkies.. :mrgreen: dan mag het niet) En als ik wat langer bij anderen ben, neem ik haast
altijd slofjes mee om daar te dragen.
Op blote voeten overal rond lopen zal ik niet gauw doen, zeker niet met bijv een hond in huis, hun haren dringen m'n huid in en kunnen zo
voor ontstekingen zorgen.

Naast alle bacterieën die al genoemd werden, wordt ook vaak vergeten dat naast alle vloeren in huis, het ook op badkamerkleedjes krioelt...en infecties over kunnen brengen, daarom een schone badhanddoek gebruiken na het baden, die daarna heet gewassen kan worden, niet nog eens gebruiken.
(geldt oa ook voor theedoeken,handdoek, werkdoekjes etc, want bacterieën gaan pas dood vanaf 60gr óf hoger!)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 12 feb 2018, 09:24

Tammy schreef:
11 feb 2018, 20:06
Ik wil niet flauw doen Gast1 maar ik zou niet willen dat mensen die bij mij op bezoek komen hun schoenen uit doen.
En op sokken rond lopen of blote voeten .
Ik heb het niet over familieleden maar ander bezoek.
Dat is allerminst flauw Tammy, iedereen 'doet' het op haar/zijn eigen wijze. :wink:
Tammy schreef:
11 feb 2018, 20:06
Ik vind dat vies en straks hebben ze stink sokken of pootjes.
Dat zegt dan weer iets over het bezoek an sich.
Die ervaringen heb ik nog nooit gehad en blote voeten in huis van anderen?
Nee hoor, dat 'hoeft' voor mij ook niet en dat heb ik dus ook niet geschreven.
Maar het lopen op blote voeten werkt héél bevrijdend.
Tammy schreef:
11 feb 2018, 20:06
Ik zie niet wat er respectvol is om dat te doen.
Toch heb ik dat al een aantal keren duidelijk proberen te maken:

Met schoenen aan heb ik het over mijn beeldvorming waarover die schoenen allemaal gelopen hebben.
Over uitwerpselen van vaste en vloeibare stoffen, over uitgespuugd speeksel en kauwgom.
Over oud braaksel, dode dierresten en vogelpoep, schimmels en andere troep.
Uit respect voor de gastvrijheid van de mensen waarbij ik op bezoek kom, doe ik dan mijn schoenen uit.
Tammy schreef:
11 feb 2018, 20:06
Maar ieder zijn voorkeuren natuurlijk. :mrgreen:
Inderdaad.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 12 feb 2018, 09:28

Susan schreef:
11 feb 2018, 22:34
Uit respect schoenen uittrekken.... gaat dit dan over respect hebben voor de bewoners om hun schone vloer (al of niet bedekt met tapijt e.d.) niet te bevuilen..?
Of is dat schoenen uittrekken een vorm van uit 'nederigheid' tegenover de bewoners, om op die wijze respect betonen..?
;P!

Goeie vraag, ik schreef het al aan Tammy -wat uitgebreider waarom ik mijn schoenen uit trek- :
Uit respect voor de gastvrijheid van de mensen waarbij ik op bezoek kom, doe ik dan mijn schoenen uit.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 12 feb 2018, 10:01

gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
Neen, ik vind het geen vreemde gewoonte om binnenshuis je schoeisel aan te houden ..... en ik deel dit standpunt met zowat driekwart van de wereldbevolking ... als ik me niet vergis. :mrgreen:

Even goeie vrienden hoor ..... maar dat weet je zelf ook wel :loveU:
Gast1 schreef:
11 feb 2018, 20:00
Eens kijken of ik er nog wat over kan vinden op het net.
Zelf is mijn gevoel dat het niet zo is dat driekwart van de wereldbevolking het een 'normale' gewoonte is om de schoenen aan te houden ... maar ook ik kan me vergissen :mrgreen:
Japanners doen bij het betreden van een ryokan, minshuku, tempel of een privéhuis de schoenen uit.
In Tibet gaan de schoenen uit bij het betreden van een gebedszaal.
Bij moslims gaan de schoenen uit en bij tal van oosterse religiën gaan de schoenen uit (en al zeker in gebedshuizen).
Er zijn ongeveer 1,6 miljard moslims op de wereld en enkel dat aantal alleen al, beslaat ongeveer 23% van de gehele wereld bevolking.
Welnu ... hoeveel mensen zijn er die geen schoenen hebben en zich ook die luxe niet kunnen permitteren?
gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
Neen, ik vind het geen vreemde gewoonte om binnenshuis je schoeisel aan te houden ..... en ik deel dit standpunt met zowat driekwart van de wereldbevolking ... als ik me niet vergis. :mrgreen:
... en inderdaad, je vergist je dus. :mrgreen:

Wij -vooral in onze westerse wereld- proberen ons scheefgezakte lichaam te herstellen met steunzolen of met het aanschaffen van een ergonomische stoel waardoor je nóg minder spieren hoeft te gebruiken.
We vergeten het belang van onze voeten wat ons lichaam dragen moet.
In de Traditionele Chinese Geneeskunde gaat met ervan uit dat al je organen, klieren en zenuwen in verbinding staan met je voeten.
Met meridiaanbanen en drukpunten (zoals ook in acupunctuur), kunnen alle plekken in je lichaam voorzien worden van energie.
Schoenzolen isoleren en scheppen afstand, we kunnen niet ontladen én opladen.
Op blote voeten gaat dat al veel beter en op sokken kan de voet zit vrij bewegen.
Wie blootsvoets op op sokken loopt, masseert eigenlijk gratis al z’n organen.

Dus ... schoenen uit!! ...
In elk opzicht beter ... :uhhhm:

Even goeie vrienden hoor ..... maar dat weet je zelf ook wel :loveU:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Susan » 12 feb 2018, 10:03

Gast1 schreef:
12 feb 2018, 09:28
Susan schreef:
11 feb 2018, 22:34
Uit respect schoenen uittrekken.... gaat dit dan over respect hebben voor de bewoners om hun schone vloer (al of niet bedekt met tapijt e.d.) niet te bevuilen..?
Of is dat schoenen uittrekken een vorm van uit 'nederigheid' tegenover de bewoners, om op die wijze respect betonen..?
;P!

Goeie vraag, ik schreef het al aan Tammy -wat uitgebreider waarom ik mijn schoenen uit trek- :
Uit respect voor de gastvrijheid van de mensen waarbij ik op bezoek kom, doe ik dan mijn schoenen uit.
Ja, dat jij het daarom doet had ik gelezen hoor Gast1, maar je begon over de vriend van jouw dochter die dat uit respect deed,
vandaar mijn twee vragen, hij had het nml van uit een andere motivatie geleerd kunnen hebben.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 12 feb 2018, 10:17

Dank voor jouw twee vragen Susan.

Graag neem ik je even mee naar een artikel wat ik las:
Zoekt u een moskee? Die hebben we hier niet hoor. U moet denk ik in IJmuiden zijn'', zegt een tot in de puntjes verzorgde dame.
Weinig inwoners van Beverwijk lijken op de hoogte van het bestaan van de Fatih moskee.

Eenmaal in de Kloosterstraat beland is dat ook niet zo verwonderlijk.
Niets aan de gevel met de mintgroene deur en de grote gemarmerde ramen doet vermoeden dat hierachter een moskee schuil gaat.
Nergens torenen witte minaretten boven het dak uit, geen grote toegangsdeur die daarop wijst.

Reden genoeg dus om de deuren vandaag op de Open Monumentendag wijd open te zetten.
Een echt monument is de moskee natuurlijk niet, geeft Imam Uygun toe,
maar hij past wel prima in de route van monumentale kerken en gebouwen waar de tentoonstelling over het thema 'Kerk zijn, nu' is ingericht.

En de belangstelling is groot.

“Is dit de moskee? Moet ik mijn schoenen uit doen?” Een dame met boodschappentas kijkt om de hoek van de deur naar binnen.
Veel mensen maken vandaag van de gelegenheid gebruik om de moskee van binnen te bekijken.
Ze zetten hun schoenen netjes in een rekje en wagen zich op het zachte lila tapijt in de gebedsruimte.

Imam Uygun is blij dat zoveel mensen de moskee vandaag bezoeken.
“Het is heel belangrijk dat de mensen hier kunnen komen kijken. Als wij buren zijn en ik weet niets van u en u weet niets van mij, is dat niet leuk.
We leven hier samen, dus je moet een goed contact hebben en begrip voor elkaar tonen.”

Uygun, met zijn kleine kordate gestalte en gekleed in een keurig grijs pak, verwelkomt de mensen hartelijk.
Vrouwen geeft hij geen hand. “Dat doe ik niet, maar ik bedoel het niet verkeerd”, verontschuldigt hij zich.
Hij vindt het belangrijk om de vele vrouwelijke bezoekers uit te leggen waarom moslims dat niet doen.
“Als je een hand geeft voel je de bijzondere warmte van de vrouw. Maar die mag ze alleen met haar man delen.”

“Lijd ons niet in verzoeking”, zegt een vrouw. De Islam doet in meer dingen aan het christendom denken dan sommige bezoekers dachten.

De Imam vertelt honderduit en de bezoekers vragen maar raak. Hoe zit het dan met hoofddoekjes?
“De vrouw is een bijzonder mens. Haar lichaam is mooi, haar haren zijn mooi. Van een auto zeg je: kijk eens wat een mooie auto.
Maar een vrouw is geen handel. Dat mag niet gebruikt worden door andere mensen.”

De aanwezigen knikken instemmend, hoewel toch niet iedereen het zo logisch vindt.
“Ik snap niet helemaal hoe ze nou met de vrouwen omgaan”, zegt een dame, terwijl ze samen met haar echtgenoot haar schoenen weer aantrekt.
“Wat is nou eigenlijk de plaats van de vrouwen in die mannenmaatschappij?”, vraagt ze zich af. Maar het vragen aan de Imam doet ze het niet.

Voor veel bezoekers is het de eerste keer dat ze in een moskee zijn.
“Ik dacht dat het van binnen heel mooi zou zijn, maar...”, de grijzende dame die het zegt maakt haar zin niet af, maar kijkt daar in plaats van naar de lege muren in de grote vierkante ruimte.
Hier en daar prijkt enkel een kleurig Arabisch teken aan de wand.

“Waarom moeten we eigenlijk onze schoenen uitdoen?”, vraagt iemand. “Dat heeft te maken met reinheid”, antwoord Uygun.
De bezoekers kijken plotseling allemaal bedenkelijk naar hun sokken. “De profeet Mohammed zegt: reinheid is de helft van het geloof.”

Als een groepje moslimmannen tijd maakt voor het gebed en hun gezicht naar Mekka richt, nemen de bezoekers rustig plaats op de grond in een hoekje van de zaal.

De meeste van hen vertrekken met een goed gevoel. “Priester... ik bedoel Imam, ik hoop dat wij vredig naast elkaar mogen leven”, uit een van de aanwezigen zijn gevoel.
Hij geeft Uygun een stevige hand. Lachend omhelzen de twee mannen elkaar en kloppen elkaar luidruchtig op de schouders.
Bron

:wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Tammy » 12 feb 2018, 12:33

Bah Univers. :mrgreen:

Gast1 ik heb niks met voetjes van anderen mensen.
Ik wil gewoon dat ze hun schoenen aanhouden.
Want niet iedereen heeft schone voetjes.
Uygun, met zijn kleine kordate gestalte en gekleed in een keurig grijs pak, verwelkomt de mensen hartelijk.
Vrouwen geeft hij geen hand. “Dat doe ik niet, maar ik bedoel het niet verkeerd”, verontschuldigt hij zich.
Hij vindt het belangrijk om de vele vrouwelijke bezoekers uit te leggen waarom moslims dat niet doen.
“Als je een hand geeft voel je de bijzondere warmte van de vrouw. Maar die mag ze alleen met haar man delen.”
MAG ze die delen ?
Alleen dat woordje MAG vind ik al vreselijk.
Dat maken vrouwen zelf uit.
Sorry Gast1 ik zal niet reageren meer hierop.
Ik ben te fel, altijd als het om dit soort zaken gaat.
Ik hou me stil in deze topic. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie