Vreemde gewoonte ...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 12 feb 2018, 18:35

Waarom Tammy?
Je zou ook kunnen zeggen dat het 'een vreemde gewoonte ...' is van die Imam Uygun is om te zeggen:
"Als je een hand geeft voel je de bijzondere warmte van de vrouw. Maar die mag ze alleen met haar man delen.”
Ik vraag me af waarom je de warmte van van een vrouwenhand niet zou mogen voelen.
Die vrouwenhand is enkel van de vrouw die daar aan vast zit en van verder niemand.
Zij bepaalt met wie ze die hand op een bepaald moment van aanraking kan delen.
Dat geldt ook voor de mannenhand, zou die Imam Uygun dan ook zeggen: "Als je een hand geeft voel je de bijzondere warmte van de man. Maar die mag hij alleen met zijn vrouw delen.”
Een mannenhand kan voor een vrouw immers ook heel warm aanvoelen, toch?
Aanrakingen zijn een zuivere vorm van communicatie en waarom zou je die tegenwerken?

Eigenlijk vreemd toch allemaal dat we die beperkingen in het leven geroepen hebben.

Een zuivere vorm van communicatie is die van visuele en fysieke aard.
De ultieme vorm van communicatie is ................ de gemeenschap met elkaar.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Tammy » 12 feb 2018, 20:15

Gast1 schreef :
Eigenlijk vreemd toch allemaal dat we die beperkingen in het leven geroepen hebben.

Ja zeer vreemd en erg.
En degene die last hebben van die idiote beperkingen zijn de vrouwen uit die islamitische culturen.
En hoe ouder ik word hoe nijdiger ik word dat dit nog bestaat in deze tijd.
En aangezien ik me ook aan de forumregels moet houden is het beter dat ik niet meer reageer op het verhaal van die moskee en imam.
Er zijn genoeg topics over waar ik wel klets Gast1. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Cornelius

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Cornelius » 12 feb 2018, 21:02

De digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren geeft de volgende betekenissen voor het woord 'vreemd':
uitheemsch, buiten-, uitlandsch; ongewoon, zonderling, raar; verbaasd; in den -e, in het buitenland.
Het maakt een heel verschil of iemand de gewoonte om thuis schoenloos te wezen bestempelt als "raar en zonderling" of gewoon als "ongewoon".
In Nederland is het een minderheid die bij binnenkomst zijn/haar schoenen uitdoet. Vroeger was meer algemeen, vandaag de dag vooral ongewoon.
Op de bewaarschool deden wij grote, stoffen operatiesloffen over onze schoenen heen en moffen om onze onderarmen.
Thuis deed iedereen zijn schoenen uit en zijn pantoffels/sloffen aan.
Dit alles had voornamelijk een hygiënische reden en droeg bij aan het schoonhouden van het huis (rust, reinheid en regelmaat waren thuis een drieëenheid; in de kerk woonde weer een andere drievuldigheid, zonder sloffen).
Dus zo vreemd is het niet om een oude gewoonte te laten voortbestaan.
Uit gemakzucht, tijdgebrek, en ook omdat veel mensen geld hebben voor schoonmaakwerkzaamheden, wordt 'de poets' uitbesteed aan personeel.
Wij kennen geen symbolische betekenis toe aan schoenen en voelen ook geen behoefte Rutte te beledigen door hem, zoals Saddam Hoessein overkwam, te bekogelen met ons schoeisel (hoewel ik mij daar erg over zou verheugen).
We kunnen juf Ank vragen om in de serie van volgend jaar het thema sloffen aan de orde te stellen. Ik vermoed dat zij er wel voor voelt naast de luizenmoeder een (liefst zwarte) sloffenvader aan te stellen.

gusteman

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door gusteman » 13 feb 2018, 08:42

Gast1 schreef:
12 feb 2018, 10:01
gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
Neen, ik vind het geen vreemde gewoonte om binnenshuis je schoeisel aan te houden ..... en ik deel dit standpunt met zowat driekwart van de wereldbevolking ... als ik me niet vergis. :mrgreen:
... en inderdaad, je vergist je dus. :mrgreen:
Goed opgemerkt, beste Gast1, ik was inderdaad gemakzuchtig tijdens het plaatsen van mijn reactie; jij echter hebt de moeite genomen dit te verifiëren met als resultaat: ik ben weer wat minder wijsneus geworden ..... waarvoor mijn dank. :hands:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Fenna » 13 feb 2018, 09:38

Tammy schreef:
12 feb 2018, 12:33



MAG ze die delen ?
Alleen dat woordje MAG vind ik al vreselijk.
Dat maken vrouwen zelf uit.
Ik ben te fel, altijd als het om dit soort zaken gaat.
Ik hou me stil in deze topic. :wink:
Ik deel jou gevoel :wink:
Je kent ongetwijfeld mijn standpunt over de islam en hun rigide regels en vrouwen onderdrukking.
En dat durft zich geloof van vrede en liefde te noemen.
Als er iets is wat ze niet zijn is dat tolerant en liefdevol.
Vraag maar eens in de wijken waar ze een meerderheid vormen, daar worden "gewone" Nederlanders aangesproken op hun gedrag.
Vrouwen word gezegd dat ze zich fatsoenlijk moeten kleden omdat ze blote benen hebben, mannen mogen niet bij hun voordeur een biertje drinken want dan worden ze op hun onfatsoenlijke gedrag gewezen, op terrassen staan schermen omdat de vrouwen onzichtbaar moeten blijven voor de mannen en dit is in de Haagse schilderswijk.
Als je in Londen komt loopt dat spul actie te voeren dat ze de sharia eisen en zich niet aan de westerse wetten houden omdat zij die niet erkennen.
Zo tolerant zijn ze, om maar te zwijgen over hun reactie's als je kenbaar maakt dat je twijfelt aan iets wat Mohammed ooit eens zou hebben gezegd, dan loop je het risico dat ze je de keel doorsnijden.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:06

Ook ik deel het gevoel van Tammy en denk te weten dat jullie dat ook weten.
Nederland verliest haar oude aanzicht en verandert en dat voelt ook voor mij niet goed.
Het waren ooit minderheden maar in de tegenwoordige tijd zie je het steeds meer gebeuren dat minder heden het voor het zeggen krijgen totdat ...
Het dadelijk een mogelijke meerderheid wordt en dan zijn we zogenaamd weer democratisch.
De islam ligt verankert in de moslimcultuur en de kerken verdwijnen in Nederland.
Dit feit staat garant voor dat wat er aan het gebeuren is in Nederland en niet enkel hier.

Het is een vreemde gewoonte dat de Nederlanders al dit laten gebeuren, waartoe we ons als drie forumleden hoeven te rekenen.
Maar het gebeurt.
Kijk naar zwarte Piet en naar het transgender-gebeuren.
Blank mag al niet meer genoemd worden en straatnamen van 'Nederlandse helden' dienen een andere naam te krijgen omdat ze 'nare herinneringen' oproepen.
Schilderijen met negertjes verdwijnen naar de kelder and so on ...

Vreed, vreemd en nog eens een vreemde gewoonte ...

Staat er al eentje op die deze zaken benoemd, dan wordt zij of hij al gevierendeeld met als beschuldiging discriminatie.
En dit, terwijl we zelf gediscrimineerd worden.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:14

gusteman schreef:
13 feb 2018, 08:42
Gast1 schreef:
12 feb 2018, 10:01
gusteman schreef:
11 feb 2018, 04:07
Neen, ik vind het geen vreemde gewoonte om binnenshuis je schoeisel aan te houden ..... en ik deel dit standpunt met zowat driekwart van de wereldbevolking ... als ik me niet vergis. :mrgreen:
... en inderdaad, je vergist je dus. :mrgreen:
Goed opgemerkt, beste Gast1, ik was inderdaad gemakzuchtig tijdens het plaatsen van mijn reactie..
Met jouw welnemen gusteman, nergens heb ik geschreven dat ik je 'gemakzuchtig' vind.
gusteman schreef:
13 feb 2018, 08:42
jij echter hebt de moeite genomen dit te verifiëren ...
Vanwaar dat 'echter'? Dat 'echter' is niet nodig gusteman. Ik ben enkel uit nieuwsgierigheid gaan speuren.
gusteman schreef:
13 feb 2018, 08:42
met als resultaat: ik ben weer wat minder wijsneus geworden ..... waarvoor mijn dank.
Deze constatering is aan jou en dat is allerminst waar ik mee bezig ben geweest.
Jouw dank is mijn dank, ik ben jou dankbaar dat je me geïnspireerd hebt om hierover te gaan denken en speuren, waardoor ik weer wat meer ben gaan weten op dit gebied.
En dat heb je al vaak gedaan waardoor ik jou een waardevol forumlid vind en dat heb ik al vaker geschreven.

:hands:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 13 feb 2018, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door MetalPig » 13 feb 2018, 10:14

Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:06
En dit, terwijl we zelf gediscrimineerd worden.
Ach gut, een blanke man die klaagt dat hij gediscrimineerd wordt.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:20

MetalPig schreef:
13 feb 2018, 10:14
Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:06
En dit, terwijl we zelf gediscrimineerd worden.
Ach gut, een blanke man die klaagt dat hij gediscrimineerd wordt.
Waar schrijf ik dat ik gediscrimineerd wordt?
Ik kan niet gediscrimineerd worden ... dat kan enkel wanneer ik het mij zou aantrekken.
Ik schreef in numerus pluralis ... maar wellicht dat jou dat is ontgaan ...
Bovendien is het niet blanke man, maar witte man ... wel bij de tijd blijven MetalPig ... :mrgreen:

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:26

Tammy schreef:
12 feb 2018, 20:15
Gast1 schreef :
Eigenlijk vreemd toch allemaal dat we die beperkingen in het leven geroepen hebben.
Ja zeer vreemd en erg.
En degene die last hebben van die idiote beperkingen zijn de vrouwen uit die islamitische culturen.
Toch is er ook daar een positieve verandering gaande, ziehier.

Behoorlijk 'vers' van de pers: Weerstand tegen hoofddoek in Iran groeit ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door MetalPig » 13 feb 2018, 10:45

Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:20
MetalPig schreef:
13 feb 2018, 10:14
Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:06
En dit, terwijl we zelf gediscrimineerd worden.
Ach gut, een blanke man die klaagt dat hij gediscrimineerd wordt.
Waar schrijf ik dat ik gediscrimineerd wordt?
Ik kan niet gediscrimineerd worden ... dat kan enkel wanneer ik het mij zou aantrekken.
Ik schreef in numerus pluralis ... maar wellicht dat jou dat is ontgaan ...
Maak je zelf geen deel uit van de groep die je met 'we' aanduidt?
Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:20
Bovendien is het niet blanke man, maar witte man ... wel bij de tijd blijven MetalPig ... :mrgreen:
Wit ipv blank is een keuze die de NPO gemaakt heeft. De NPO heeft niet de autoriteit om voor te schrijven wat goed en fout is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door MetalPig » 13 feb 2018, 10:48

Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:26
Toch is er ook daar een positieve verandering gaande, ziehier.

Behoorlijk 'vers' van de pers: Weerstand tegen hoofddoek in Iran groeit ...
Hmm, okee. Ik dacht dat je tegen verandering in het algemeen was, maar blijkbaar is het geen probleem als Iran zijn oude aanzicht verliest en verandert ;P!

(En ja, ik weet ook hoe Iran er in de jaren 70 uitzag.)

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:55

MetalPig schreef:
13 feb 2018, 10:45
Maak je zelf geen deel uit van de groep die je met 'we' aanduidt?
Als 'Nederlander'wel, als individu allerminst.
MetalPig schreef:
13 feb 2018, 10:45
Wit ipv blank is een keuze die de NPO gemaakt heeft. De NPO heeft niet de autoriteit om voor te schrijven wat goed en fout is.
I agree.
Soms overvalt mijn cynisme mij waarbij ik vooral reageerde op de posten van Tammy en Fenna ... en waarmee ik me dus helemaal kan verplaatsen in hun gedachtegang.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 13 feb 2018, 10:58

MetalPig schreef:
13 feb 2018, 10:48
Hmm, okee. Ik dacht dat je tegen verandering in het algemeen was, maar blijkbaar is het geen probleem als Iran zijn oude aanzicht verliest en verandert ;P!
Ik ben zelfs absoluut vóór verandering in vele opzichten en nu, in dit geval ben ik het met de vrouwen zeker eens die van hun hoofddoekje af willen.
Het is en blijft een 'vreemde gewoonte' om het hoofddoekje te verplichten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Tammy » 15 feb 2018, 11:49

Fenna schreef:
Ik deel jou gevoel :wink:
Je kent ongetwijfeld mijn standpunt over de islam en hun rigide regels en vrouwen onderdrukking.
Ja die ken ik Fenna , is ook mijn standpunt.
Wie weet komt er ooit een wereld waarin vrouwen daar echt vrij zijn.
Ze beginnen zich al te roeren heel langzaam.

Sorry voor mijn late reactie maar ben behoorlijk ziek.
Vandaar reageer ik nu pas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 15 feb 2018, 11:53

Veel beterschap Tammy.
Een griepje of andere oorzaken?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door univers » 15 feb 2018, 12:52

Ze is aan het afbouwen Gast1.
Zijn de gevolgen van de medicatie.
Veel sterkte meissie. :loveU:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door taigitu » 15 feb 2018, 13:16

Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:58
Het is en blijft een 'vreemde gewoonte' om het hoofddoekje te verplichten.
Toch zie ik vele kerkgangers met een sjaal om het hoofd of een hoedje naar de
christelijke kerken gaan....
En in andere culturen/geloven zijn er ook hoofdbedekkingen die verplicht zijn.
Neem maar het keppeltje voor de Joodse man en een sjaal of een pruik
voor de Orthodoxe Joodse vrouw
Vraag: "Moeten Christelijke vrouwen een hoofdbedekking dragen?"

Antwoord: 1 Korintiërs 11:3-16 bespreekt het onderwerp van vrouwen en hoofdbedekking.
De context van deze verzen is onderwerping aan de door God gegeven orde en “gezagsstructuur”.
Een “bedekking” op het hoofd van een vrouw wordt gebruikt als beeld van de orde, heerschappij en het gezag van God.
Het belangrijkste vers in deze passage is 1 Korintiërs 11:3: "Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus”.
De rest van de tekst betreft de uitwerking van deze waarheid. De volgorde van gezag is God de Vader, God de Zoon, de man of echtgenoot,
en de vrouw of echtgenote. De sluier of bedekking op het hoofd van een gelovige Korintische vrouw liet zien dat zij onder het gezag van haar man stond,
en zich derhalve onderworpen had aan God.

Vers 10 is interessant: "Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben”. Waarom is het belangrijk voor engelen of een vrouw een hoofdbedekking draagt? We weten dat Gods relatie met de mens iets is waar engelen naar kijken en van leren” (1 Petrus 1:12). Derhalve is de onderwerping van een vrouw aan Gods gedelegeerde gezag een voorbeeld voor engelen. De heilige engelen, die volkomen onderworpen zijn aan God, verwachten dat wij, als volgelingen van Christus, ook zo zijn.

De bedekking die in vers 13 genoemd wordt kan een doek zijn, maar kan, kijkende naar de volgende twee verzen, ook verwijzen naar de haarlengte van de vrouw: "Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen" (1 Korintiërs 11:14-15). Binnen de context van deze passage kenmerkt een vrouw met langere haardracht zichzelf duidelijk als vrouw en niet als een man. De apostel Paulus zegt dat in de Korintische cultuur, een vrouw haar onderdanigheid aan haar man liet zien door langer haar te hebben dan haar man. De rollen van man en vrouw zijn door God ontworpen om een diepgaande geestelijke les uit te beelden, namelijk de onderwerping aan de wil en rangorde van God.

Maar waarom had “haar” zo’n belang in Korinte? Het antwoord op die vraag ligt in de toenmalige cultuur. In de stad Korinte stond een tempel die toegewijd was aan Aphrodite, de godin van de liefde, en die tempel was berucht vanwege de rituele prostitutie die daar plaatsvond. De vrouwen die dienden in de tempel hadden een kaalgeschoren hoofd. In de Korintische cultuur betekende het kaalgeschoren hoofd van een vrouw dus dat zij een tempelprostituee was. Paulus zegt de kerk dat een vrouw met een kaalgeknipt of -geschoren hoofd zich moet bedekken (1 Korintiërs 11:6), want een vrouw zonder haar was een “schande” en zij stond niet onder bescherming van haar echtgenoot. Een kaal hoofd zonder hoofdbedekking verwoordde de boodschap: “Ik weiger om me aan Gods rangorde te onderwerpen”. Daarom leert Paulus de Korintiërs dat haarlengte of het dragen van een “bedekking” door de vrouw, een uiterlijk kenmerk van onderwerping aan God en Zijn gevestigde gezag was. Dit was een van de manieren waarop de kerk in Korinte zich moest afzonderen van de corrupte heidense cultuur om hen heen (2 Korintiërs 6:17).

Deze verzen leren niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man of dat ze onderdanig moet zijn aan elke man.
Ze leren alleen Gods rangorde en geestelijke leiding binnen de huwelijksrelatie.
In de Korintische cultuur toonde een vrouw die haar hoofd bedekte gedurende een aanbiddingssamenkomst of in het openbaar, haar onderwerping aan gezag.

In de hedendaagse cultuur zien we het dragen van een hoofdbedekking door een vrouw niet meer als een teken van onderwerping. In de meeste moderne samenlevingen zijn sjaals en hoedjes mode-accessoires; meer niet. Vandaag de dag kan een vrouw er nog steeds voor kiezen om een hoofdbedekking te dragen wanneer zij dat ziet als een teken van haar onderdanigheid aan het gezag van haar man. Maar dat is een persoonlijke keuze en geen teken van geestelijkheid. Waar het hier werkelijk om gaat, is of het hart gehoorzaam en onderworpen is aan gezag “als dat van de Heer” (Efeziërs 5:22). God is veel meer bekommerd om de houding van het hart, dan om een bedekking op het hoofd.

https://www.gotquestions.org/Nederlands ... kking.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Susan » 15 feb 2018, 16:03

Tammy schreef:
15 feb 2018, 11:49
Fenna schreef:
Ik deel jou gevoel :wink:
Je kent ongetwijfeld mijn standpunt over de islam en hun rigide regels en vrouwen onderdrukking.
Ja die ken ik Fenna , is ook mijn standpunt.
Wie weet komt er ooit een wereld waarin vrouwen daar echt vrij zijn.
Ze beginnen zich al te roeren heel langzaam.
Het is inderdaad te hopen dat daar eens verandering in komt, maar het zal een moeizame weg worden denk ik,
waar vrouwen volgens mij altijd al wel er voor wilden knokken, echter danig afgestraft werden/worden indien ze openlijk
verzet pleegden of nu plegen...dan kijken ze heel begrijpelijk wel uit om dat te doen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Sorry voor mijn late reactie maar ben behoorlijk ziek.
Vandaar reageer ik nu pas.
Sterkte gewenst hoor Tammy, een harde dobber die je ondergaat!
:knuffie:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Vreemde gewoonte ...

Bericht door Gast1 » 15 feb 2018, 17:28

taigitu schreef:
15 feb 2018, 13:16
Gast1 schreef:
13 feb 2018, 10:58
Het is en blijft een 'vreemde gewoonte' om het hoofddoekje te verplichten.
Toch zie ik vele kerkgangers met een sjaal om het hoofd of een hoedje naar de christelijke kerken gaan....
En in andere culturen/geloven zijn er ook hoofdbedekkingen die verplicht zijn.
Neem maar het keppeltje voor de Joodse man en een sjaal of een pruik voor de Orthodoxe Joodse vrouw
Jazeker, ook dat vind ik vanzelfsprekend een vreemde gewoonte ...

Plaats reactie