Documentaire homeopathie werkt

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 20 jun 2018, 17:19

In deze documentaire van de Bayerischer Rundfunk (Bayerisches Fernsehen) wordt op indringende wijze aangetoond dat homeopathie werkt, ook wanneer men kritische wetenschappelijke criteria aanlegt.

Bekijkt u de documentaire en oordeel zelf. Over de verklaring hoe het werkt blijft men uiteindelijk in het ongewisse of zoals een wetenschapper het formuleert: ‘Hier raken we aan de grenzen van de natuurwetenschap’.

De overduidelijke werkzaamheid van homeopathie wordt in deze documentaire in een reguliere setting zichtbaar gemaakt in de behandeling van planten, van dieren, van kinderen en zelfs bij de behandeling van patiënten lijdend aan ernstige ziekten als ADHD of kanker.

Opvallend is echter dat het de wetenschappers onmogelijk gemaakt wordt om de resultaten van hun onderzoek in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd te krijgen. De lezer is volgens de redactie van deze tijdschriften niet geïnteresseerd! Hetzelfde geldt voor het doen van controleonderzoeken. Laboratoria zijn niet bereid de gedane onderzoeken te herhalen om de resultaten te verifiëren.


50% van de Duitse burgers maakt regelmatig gebruik van homeopathie. In 85% van de Nederlandse gezinnen is er een homeopathisch product in huis. In Zwitserland is homeopathie opgenomen in de basisverzekering. Er is kennelijk een enorm draagvlak voor het gebruik van homeopathie onder de Europese bevolking. Volgens het Amerikaanse Samuelli instituut is homeopathie de meest gebruikte natuurlijke geneeswijze in Europa. (Bron: Signalement Ontwikkeling en implementatie van evidencebased complementaire zorg ZonMw. Maart 2014)

Met het ondertitelen van deze documentaire hopen we dat deze informatie wellicht ook wat beter toegankelijk wordt voor iedere geïnteresseerde.

Bekijk de documentaire hier:
[youtube-2][/youtube-2]

Klassieke Homeopathie werkt wel degelijk, maar hoe? De Duitse tv-zender BR (Bayerisches Fernsehen) zocht het uit en sprak met diverse onderzoekers en (ervarings)deskundigen over de werking van homeopathie bij zowel mensen als dieren. Ook bestudeerden ze de onderzoeken naar de werking van homeopathie en concludeerden dat er wel degelijk bewijs is dat klassieke homeopathie werkt.

De magie van water
Nieuw onderzoek van het ‘Aerospace Institute’ van de Universiteit van Stuttgart, ondersteunt de theorie dat water een geheugencapaciteit heeft. Dat het dus in staat is, frequenties te ‘onthouden’ door deze op te slaan.. Het is niet ‘zomaar’ een ontdekking, het is een claim die onze kijk op de wereld volledig kan en zal veranderen! Heeft water een geheugen? Kan water daadwerkelijk een bepaalde ‘imprint’ van energie vasthouden, waaraan het is blootgesteld?

In deze videoclip (van Oasis HD) kun je enige fascinerende experimenten zien, waarin het ‘geheugen van water’ duidelijk naar voren komt. Daarbij zijn de resultaten met verschillende soorten bloemen, ondergedompeld in water, uiterst prikkelend.

[youtube-2][/youtube-2]

Het similia-principe
De essentie van homeopathie is het similia-principe. De ‘Similia-wet’ is het principe waarop de homeopathie is gebaseerd en die stelt dat een stof die bepaalde verschijnselen kan opwekken, ook in staat is diezelfde verschijnselen te genezen. Dit is het basisprincipe van de homeopathie geworden en wordt ook wel het ’gelijksoortigheidsbeginsel’ genoemd. De Nederlandse onderzoekers Van Wijk en Wiegant hebben aangetoond dat dit principe zelfs terug te vinden is op de werking van de individuele cellen!

Met hun onderzoek wilden zij aanknopingspunten vinden tussen het onderzoek naar de homeopathische uitgangspunten en het biomedisch wetenschappelijk onderzoek. Zij onderzochten het similia-principe in relatie tot herstel. Hun onderzoek toont aan dat zelfherstel op celniveau wordt gestimuleerd door lage doses van toxische stoffen of bedreigende omstandigheden, als deze volgens het similia-principe worden toegepast. Daarmee is een belangrijke aanzet geleverd voor onderbouwing van de herstelmechanismen die ten grondslag liggen aan het similia-principe.

Kijk tot slot naar deze korte documentaire, die feitelijk aantoont, dat onze natuurlijk genezing, via ons zelfgenezend vermogen, in combinatie met ons immuunsysteem, het menselijk lichaam feitelijk maakt tot een continue leersysteem, dat via trail-and-error haar pad vindt.
Het is het wetenschappelijk onderzoek van genoemde celbiologen Dr. Roel van Wijk en Dr. Fred Wiegant, dat het bestaansrecht van het betwiste ‘similia-principe’ in de homeopathie bewijst en laat zien hoe het zelfherstel op celniveau functioneert.

[youtube-2][/youtube-2]


Bron: WantToKnow.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 20 jun 2018, 17:36

Kan iemand dit ook even tegen Piggy vertellen?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Tammy » 20 jun 2018, 17:52

Mypos schreef :
Kan iemand dit ook even tegen Piggy vertellen?
We hebben hier geen Piggy op het forum.
Wel een MetalPig .
Net zoals we bijvoorbeeld geen Mieppie hebben maar wel een Mypos hier.

Maar als Piggy als koosnaampje word genoemd mag het wel volgens de forumregels .
En natuurlijk als de desbetreffende persoon dat ook zelf goed vind.

Anders graag de originele forumnaam benoemen a.u.b. :hands:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 20 jun 2018, 17:54

Tammy schreef:
20 jun 2018, 17:52
Mypos schreef :
Kan iemand dit ook even tegen Piggy vertellen?
We hebben hier geen Piggy op het forum.
Wel een MetalPig .
Net zoals we bijvoorbeeld geen Mieppie hebben maar wel een Mypos hier.

Maar als Piggy als koosnaampje word genoemd mag het wel volgens de forumregels .
En natuurlijk als de desbetreffende persoon dat ook zelf goed vind.

Anders graag de originele forumnaam benoemen a.u.b. :hands:

Denk dat ie het wel goed vindt. Anders hoor ik het graag. :peace:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Tammy » 20 jun 2018, 17:55

Ok. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door taigitu » 20 jun 2018, 23:06

Susan schreef:
20 jun 2018, 17:19
In deze documentaire van de Bayerischer Rundfunk (Bayerisches Fernsehen) wordt op indringende wijze aangetoond dat homeopathie werkt, ook wanneer men kritische wetenschappelijke criteria aanlegt.

Bekijkt u de documentaire en oordeel zelf. Over de verklaring hoe het werkt blijft men uiteindelijk in het ongewisse of zoals een wetenschapper het formuleert: ‘Hier raken we aan de grenzen van de natuurwetenschap’.
Grappig, ik heb dezelfde site en video's vanmiddag klaar gezet om te plaatsen morgen.
Je bent me voor Susan. Hopelijk wordt homeopathie iets duidelijker voor degene die
het zonder meer afwijzen. Maar zo niet.... dan is het zo.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 21 jun 2018, 00:37

taigitu schreef:
20 jun 2018, 23:06
Grappig, ik heb dezelfde site en video's vanmiddag klaar gezet om te plaatsen morgen.
Je bent me voor Susan. Hopelijk wordt homeopathie iets duidelijker voor degene die
het zonder meer afwijzen. Maar zo niet.... dan is het zo.
Leuk zeg dat jij het ook wou plaatsen.
Dat hoop ik ook taigitu dat het duidelijker is, ach, we zullen zien, starre afwijzers blijven er nu eenmaal ook .
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door univers » 21 jun 2018, 08:22

Wat de boer niet weet, eet hij niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door MetalPig » 21 jun 2018, 09:11

Mypos schreef:
20 jun 2018, 17:36
Kan iemand dit ook even tegen Piggy vertellen?
Piggy leest het forum ook hoor :wink:

Wanneer ik tijd en zin heb zal ik de boel bekijken.

Al zou ik liever iets zien in de trant van "wetenschappelijk onderzoek toont aan dat homeopathie werkt" in plaats van "In deze documentaire <...> wordt <...> aangetoond dat homeopathie werkt".

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 21 jun 2018, 10:22

MetalPig schreef:
21 jun 2018, 09:11
Mypos schreef:
20 jun 2018, 17:36
Kan iemand dit ook even tegen Piggy vertellen?
Piggy leest het forum ook hoor :wink:

Wanneer ik tijd en zin heb zal ik de boel bekijken.

Al zou ik liever iets zien in de trant van "wetenschappelijk onderzoek toont aan dat homeopathie werkt" in plaats van "In deze documentaire <...> wordt <...> aangetoond dat homeopathie werkt".
Ah gelukkig. ;P!

Als er ergens "wetenschappelijk onderzoek" bijstaat is dat niet opeens een toverwoord wat alles ok maakt. Onder het mom van "wetenschappelijk onderzoek" wordt ook ontzettend veel prutswerk geleverd, onderzoek gedaan waarbij er een bepaalde uitkomst uit moet komen en alles wordt verzonnen om tot die uitkomst te komen, etc etc.

Meest recente voorbeeld wat ik zelf zag was de docu the Staircase waarbij er door zogenaamd wetenschappelijk onderzoek een man werd veroordeeld voor de moord op zijn vrouw. Onterecht dus.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door taigitu » 21 jun 2018, 10:57

MetalPig schreef:
21 jun 2018, 09:11
Piggy leest het forum ook hoor :wink:
Wanneer ik tijd en zin heb zal ik de boel bekijken.

Al zou ik liever iets zien in de trant van "wetenschappelijk onderzoek toont aan dat homeopathie werkt" in plaats van "In deze documentaire <...> wordt <...> aangetoond dat homeopathie werkt".
Dat homeopathie werkt bewijst het gebruik ervan van miljoenen mensen over de hele wereld met een positief resultaat.
Ook ik gebruik het en moet het zelf betalen omdat ik geen homeopathische huisarts heb. En ik gooi geen geld over de balk.
In Nederland wordt homeopathie namelijk vergoed door de ziektekostenverzekering als je het door een homeopathisch arts krijgt voorgeschreven.
Dus die erkenning heeft homeopathie dus wel ........? Zouden ze dat doen als het werkelijk niets doet?
Ik heb al eerder een topic hierover geopend waar je ook in hebt gereageerd, en op dezelfde wijze.
Dat jij er niet aan wilt dat het zou werken omdat er niets meer terug te vinden is in het water
waar een kruid of iets dergelijks aan toegevoegd is, wil niet zeggen dat het water niets heeft
opgenomen van dat kruid. Water heeft geheugen/bewustzijn. Er ontstaat mede door het schudden
(bewerking) van het water een uitwisseling van energie. En op die combinatie reageert het lichaam.
Hieronder de video en de tekst van een reactie die ik plaatste op die eerdere topic over dit onderwerp.
viewtopic.php?f=39&t=16276



Gepubliceerd op 28 jan. 2016
Water is the key element of life, but this element that we thought we knew well may have unexpected properties and might play a role greater than we could imagine in our tree of life.
That is the belief shared by the advocates of a surprising theory called "water memory". For Prof. Luc Montagnier, water has the hability to reproduce the properties of any substance it once contained. Water would have the hability to retain a memory of the molecules properties.
What if alzheimer, parkinson, autism, HIV and even cancer could be treated thanks to this controversial theory? ......

Benveniste was overtuigd hiermee een baanbrekende, revolutionaire ontdekking te hebben gedaan en wilde zijn onderzoek publiceren in het vooraanstaande
wetenschappelijke Britse tijdschrift Nature.
De hoofdredacteur J. Maddox, was echter zeer sceptisch en verzocht Benveniste de proeven te herhalen met een nieuw studieprotocol en er moest worden aangetoond dat de proef herhaalbaar was. Later heeft Benveniste, in ruil voor publicatie, toe moeten stemmen in een tegenonderzoek in zijn eigen laboratorium, uitgevoerd door een onderzoeksteam van Nature.
Dit onderzoeksteam bleek te bestaan uit de beroepsgoochelaar James Randi (de man die Uri Geller ontmaskerde), W. Stewart, een onderzoeker die zich tien jaar lang had beziggehouden met het zoeken naar fouten en inconsistenties in wetenschappelijke publicaties en J. Maddox, de hoofdredacteur van Nature zelf.
Een team van ‘fraudebusters’ aldus Benveniste.
In vijf dagen tijd wilde zij het onderzoek van vijf jaar herhalen en doorgronden. De resultaten hiervan zouden direct gepubliceerd worden in Nature. Randi, Stewart en
Maddox waren uiteindelijk van mening dat de resultaten niet konden worden herhaald en in het volgende nummer van Nature werd dan ook de vloer aangeveegd met het
onderzoek. Feitelijk hebben zij drie dubbelblinde experimenten gedaan. De eerste twee waren positief en de laatste was negatief en die werd gepubliceerd. De codes
waren met tape op het plafond geplakt en nadat er een stukje tape los was geraakt, werd er beschuldigd van fraude. J. Maddox geeft openlijk toe op zoek te zijn geweest
naar fraude en sprak het vermoeden uit dat één van Benveniste’s medewerkers hem voor de gek zou houden. Niet alleen dat, Benveniste zou ook bevooroordeeld zijn
doordat zijn laboratorium financiële steun kreeg van een fabrikant van homeopathische middelen (Laboratoires Boiron). Echter, steun vanuit de industrie
aan laboratoria en universiteiten is een volkomen normaal verschijnsel.
Verder zou Benveniste onzorgvuldig met gegevens zijn omgegaan, het laboratorium zou niet in staat zijn dergelijke gegevens objectief te evalueren en de uitkomsten van
zijn proeven zouden niet reproduceerbaar zijn. Het onderzoek was toen al herhaald in vier meewerkende laboratoria in Frankrijk, Israel, Italië en Canada. Opvallend was
dat de gegevens uit andere laboratoria niet in dit tegenonderzoek waren meegenomen. Er zijn diverse laboratoria die er niet in slaagden zijn experimenten te herhalen, maar
uiteindelijk bleek de proef herhaalbaar in zes verschillende laboratoria.
De proef is wel duizend maal herhaald in het lab van Benveniste, met positief resultaat.

“Salem witchhunts will kill science. Science flourishes only in freedom… The only way definitively to establish conflicting results is to reproduce them. It may be that all
of us are wrong in good faith. This is no crime but science as usual.” (Jacques Benveniste’s antwoord aan Nature, 1988)
Benveniste reageerde razend op het artikel en de beschuldigingen maar heeft zijn onderzoek, én zijn reputatie niet meer kunnen redden.
De consequenties voor zijn carrière waren groot.

Benveniste heeft echter nooit afstand genomen van zijn onderzoeksresultaten. Hij vervolgde zijn onderzoek met homeopathisch verdunde oplossingen. Opnieuw bewees
hij, op een andere manier, dat deze verdunningen werkzaam zijn. Hij nodigde zijn superieuren uit om zijn gegevens te controleren maar er werd niet op gereageerd. Het
bewijs was overtuigend voor degenen die wél zijn onderzoeken hebben doorgenomen. In december 1993 verscheen een artikel in Nature, over een onderzoek dat de
beweringen van Benveniste voorgoed onderuit zou moeten halen. Het betrof een herhaling van Benveniste’s onderzoek van het University College in Londen. Volgens
Benveniste op de verkeerde manier uitgevoerd. Hoewel er bij dit onderzoek wel degelijk reacties optraden bij hoge potenties, werden deze op grond van
kansberekening als toeval beschouwd.
Dezelfde maand kreeg Benveniste van INSERM te horen dat zijn laboratorium zou worden opgeheven. Twaalf bekende Fransen uit de wereld van wetenschap, kunst en
cultuur protesteerden in een ingezonden brief aan het dagblad Le monde:
“Het mag niet zo eenvoudig zijn om afwijkende feiten, meningen en mensen aan de kant te schuiven.”
Het wilde niet baten. Jacques Benveniste was ‘outcast’ geworden.

3.3.1 Luc Montagnier
In navolging van Benveniste, maakte de Franse viroloog Luc Montagnier in eeninterview met SCIENCE magazine12 (2010) bekend dat zijn nieuwste werk
belangrijke implicaties heeft voor de homeopathie. De 78-jarige professor is medeontdekker van het HIV en won de Nobelprijs in 2008. Ook is hij oprichter en
voorzitter van de World Foundation for AIDS Research and Prevention. In een studie die werd gepubliceerd in 200913, toonde Montagnier aan dat hoge
waterverdunningen van bacteriële DNA-fragmenten in staat zijn om elektromagnetische golven met een lage frequentie te produceren. Het blijkt een
resonantieverschijnsel te zijn dat opgewekt wordt door de aanwezige elektromagnetische achtergrond. De onderzoekers ontdekten dat pathogene bacteriën
en virussen een bepaald elektromagnetisch patroon geven bij verdunningen van 10-5 tot 10-12 (corresponderend met homeopathische verdunningsreeksen van D5 en D12)
en dat alleen kleine DNA-fragmenten verantwoordelijk waren voor het elektromagnetische signaal. De onderzoekers gaven ook aan dat tijdens één
experiment zelfs significante effecten werden gevonden bij verdunningen van 10-18 (gelijk aan D18).

De elektromagnetische signatuur wijzigde met de verdunningsgraad, maar werd niet beïnvloed door de startconcentratie van de uitgangsstof en bleef aanwezig, zelfs nadat
de na verdunning achterblijvende DNA-deeltjes waren vernietigd door chemische middelen. Men constateerde dat het elektromagnetische signaal vernietigd werd door
verhitting of bevriezing van de samples. Daarnaast werd er een overspraak-effect14 gevonden waarbij een negatief monster het signaal in een positief monster dempt,
wanneer ze een nacht samen in een afgesloten container worden bewaard. Men denkt nu dat er tijdens het verdunningsproces specifieke water-nanostructuren in de samples
ontstaan, die verantwoordelijk zijn voor de gemeten elektromagnetische effecten. Deze studie vormt een belangrijke bijdrage aan het bewijs materiaal in fundamenteel
onderzoek met betrekking tot homeopathie.


“Ik kan niet zeggen dat homeopathie in alles gelijk heeft. Wat ik nu kan zeggen, is dat de hoge verdunningen juist zijn. Hoge verdunningen van iets zijn niet niets.
Het zijn waterstructuren die de originele moleculen nabootsen.” (Luc Montagnier, 2010) In het interview zegt Montagnier dat hij dit onderzoek niet in Frankrijk kan
voortzetten omdat hij daar geen fondsen heeft. Vanwege de Franse pensioenwetten mag hij niet langer in een overheidsinstituut werken.
Toen hij andere bronnen wilde aanwenden, werd hem dit geweigerd. Montagnier meent dat er in Europa een soort angst heerst rond dit onderwerp.
In dit verband verwijst hij naar Benveniste: “Benveniste werd door iedereen uitgestoten,

- 12 French Nobelist Escapes ‘Intellectual Terror’ to Pursue Radical Ideas in China. Science magazine, 2010
- 13 Electromagnetic signals are produced by aqueous nanostructures derived from bacterial DNA
sequences. Interdiscip Sci Comput Life Sci, 2009
- 14 Overspraak is elektromagnetische interferentie tussen verschillende signalen.
omdat hij te ver vooruit was. Hij verloor alles, zijn laboratorium, zijn geld… Ik denk
dat hij grotendeels gelijk had, maar het probleem was dat zijn resultaten niet 100%
reproduceerbaar waren.

Er is mij verteld dat sommige mensen Benveniste’s resultaten gereproduceerd hebben, maar dat ze bang zijn om ze te publiceren vanwege de intellectuele terreur
van mensen die het niet begrijpen.” Montagnier zal de leiding op zich nemen van een nieuw onderzoeksinstituut aan de Jiaotong Universiteit in Shanghai en is van plan om het fenomeen te bestuderen van elektromagnetische golven die door DNA in water worden voortgebracht.
Zijn onderzoeksteam zal zowel de theoretische basis bestuderen als de mogelijke toepassingen in de geneeskunde.

Verder zegt Montagnier niet bezorgd te zijn dat zijn collega’s zullen denken dat hij in pseudowetenschap terecht is gekomen. Hij antwoordde: “Nee, omdat het geen
pseudowetenschap is. Het is geen kwakzalverij. Dit zijn werkelijke fenomenen die verdere studie verdienen.”

https://www.hahnemann.nl/.../3%20%20FUN ... ERZOEK.pdf
21-6-18 De link werkt jammer genoeg niet meer.

Hier staat maar een klein gedeelte van de pdf over o.a.
Jacques Benveniste en Professor Montangier.
Voor meer info kunt u de link aanklikken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door MetalPig » 21 jun 2018, 11:17

Mypos schreef:
21 jun 2018, 10:22
Als er ergens "wetenschappelijk onderzoek" bijstaat is dat niet opeens een toverwoord wat alles ok maakt. Onder het mom van "wetenschappelijk onderzoek" wordt ook ontzettend veel prutswerk geleverd,
Tuurlijk, het blijft mensenwerk. Gelukkig zit in de wetenschappelijke methode een zelf-corrigerend mechanisme ingebouwd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door MetalPig » 21 jun 2018, 11:19

taigitu schreef:
21 jun 2018, 10:57
Dat homeopathie werkt bewijst het gebruik ervan van miljoenen mensen over de hele wereld met een positief resultaat.
En het bestaan van God wordt bewezen doordat miljarden mensen in hem geloven.

Zo werkt het niet he. Populariteit is geen bewijs.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Determinist » 21 jun 2018, 11:55

Wie zegt dat homeopathie niet werkt?
Het werkt wel, namelijk even goed als placebo's

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door MetalPig » 21 jun 2018, 12:18

Determinist schreef:
21 jun 2018, 11:55
Wie zegt dat homeopathie niet werkt?
Het werkt wel, namelijk even goed als placebo's
En eigenlijk is dat best logisch.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door taigitu » 21 jun 2018, 13:22

MetalPig schreef:
21 jun 2018, 11:19
taigitu schreef:
21 jun 2018, 10:57
Dat homeopathie werkt bewijst het gebruik ervan van miljoenen mensen over de hele wereld met een positief resultaat.
En het bestaan van God wordt bewezen doordat miljarden mensen in hem geloven.

Zo werkt het niet he. Populariteit is geen bewijs.
Geloof kan als absoluut zijn voor gelovige mensen. Dat maakt het niet waar.
Het geloven in God is een verhaal, een sprookje. Het is maar net wat
de leiders van de gelovigen nodig had/heeft van hen, om macht en geld te verkrijgen,
hoe de bijbel wordt uitgelegd/geïnterpreteerd.


Zowel bij homeopathie als bij de reguliere medicijnen werkt het placebo-effect.
Dat valt te testen. Door geloof in de mogelijkheden van je lichaam werkt het helend.
De kracht van je gedachten beïnvloedt je zelfhelend vermogen.
Het placebo-effect dat zowel voorkomt bij reguliere medicijnen als
alternatieve geneeswijzen is inherent aan je gedachten over jouw probleem.
Of hoe de behandelend arts jou behandelt en de tijd die hij voor je neemt.
Ook bij geloof in een God, of een glas water(?), werkt het placebo effect als
je 'hoopt' of er op vertrouwd dat het je zal helpen.
Positief denken is zeer krachtig, bewust of onbewust.


Misschien deze kijken, is maar heel kort:
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 21 jun 2018, 18:32

Determinist schreef:
21 jun 2018, 11:55
Wie zegt dat homeopathie niet werkt?
Het werkt wel, namelijk even goed als placebo's
Zes uit zeven gecontroleerde studies die homeopathische behandelingen vergeleken met conventionele medische behandelingen lieten zien dat homeopathie effectiever was dan de conventionele medische ingrepen. Al deze resultaten van homeopathische behandelingen kwamen zonder de gebruikelijke bijwerkingen die bij conventionele medische behandelingen wel optreden. Bij een evaluatie van alleen de willekeurige placebo gecontroleerde proeven, hebben 12 van de 16 studies positieve resultaten ten ondersteuning van homeopathie aangetoond.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 21 jun 2018, 18:34

MetalPig schreef:
21 jun 2018, 11:17
Mypos schreef:
21 jun 2018, 10:22
Als er ergens "wetenschappelijk onderzoek" bijstaat is dat niet opeens een toverwoord wat alles ok maakt. Onder het mom van "wetenschappelijk onderzoek" wordt ook ontzettend veel prutswerk geleverd,
Tuurlijk, het blijft mensenwerk. Gelukkig zit in de wetenschappelijke methode een zelf-corrigerend mechanisme ingebouwd.
Ermmm niet dus. Je zegt zelf dat het mensenwerk is. Wetenschappelijk onderzoek is net zo goed als gewoon onderzoek hardstikke feilbaar.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Determinist » 22 jun 2018, 07:06

Mypos schreef:
21 jun 2018, 18:32
Determinist schreef:
21 jun 2018, 11:55
Wie zegt dat homeopathie niet werkt?
Het werkt wel, namelijk even goed als placebo's
Zes uit zeven gecontroleerde studies die homeopathische behandelingen vergeleken met conventionele medische behandelingen lieten zien dat homeopathie effectiever was dan de conventionele medische ingrepen. Al deze resultaten van homeopathische behandelingen kwamen zonder de gebruikelijke bijwerkingen die bij conventionele medische behandelingen wel optreden. Bij een evaluatie van alleen de willekeurige placebo gecontroleerde proeven, hebben 12 van de 16 studies positieve resultaten ten ondersteuning van homeopathie aangetoond.
Deze Zwitserse studie over studies over homeopathie is later aangemerkt als biased richting de positieve aspecten die alleen komen uit die studies die zwak en slecht opgezet zijn. Daarbij gaat het om een meta studie die gaat over een kleine groep voorgeselecteerde studies.

Zet daar tegenover de zeer vele andere studies die over veel meer eerder uitgevoerde klinische tests gaan, verspreid over de wereld, die al vele jaren gaande is.
Uiteraard kan je elke studie in positieve zin sturen als je concessies doet over hoe je wetenschap dient uit te voeren en hoe je duidelijke methodieken niet gebruikt die vereist zijn bij dergelijke studies.

Elke meta analyse over goed uitgevoerde onderzoeken geven duidelijk aan: homeopathie doet het even goed als placebo's.

https://smw.ch/article/doi/smw.2012.13594

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20402610

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10853874

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Determinist » 22 jun 2018, 07:19

En aangezien er veel meer dan een handvol onderzoeken zijn uitgevoerd, dien je om een goed beeld te krijgen al deze onderzoeken eerst te beoordelen op de kwaliteit van de methodes die gebruikt zijn.

Elk studie die niet gebruik maakt van placebo gecontroleerde onderzoeken valt al af. Waarom? Omdat je dan het verschil niet gemeten hebt tussen de effectiviteit van een placebo en de effectiviteit van het middel dat je onderzoekt.
Het is dan logisch dat je dan niet kan bepalen dat eventuele gevonden effectiviteit nu komt door het middel of door het placebo effect.

Iedereen die denkt dat dit niet belangrijk is, doorziet dus niet dat je met dergelijke onderzoeken dus niet kan bepalen WAT de oorzaak is van de effectiviteit en daarmee is elke conclusie dus geen verband kan leggen tussen effectiviteit en het middel.

Een metastudie dien je dus te ontdoen van deze ruis door elk onderzoek die niet aan die methode voldoet aan te merken als zwak.
Als je alleen de sterke onderzoeken pakt, kom je altijd maar tot 1 conclusie: homeopathie doet het even goed als placebo's.

Deze metastudie uit 2015, die niet over een handvol uitgeselecteerde onderzoeken gaat, maar over 1.800 wereldwijde onderzoeken, waarbij naar de kwaliteit van de methodiek gekeken is, is duidelijk:

https://www.nhmrc.gov.au/_files_nhmrc/p ... _paper.pdf

Plaats reactie