Lichtverschijnsel op begraafplaats

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Catje
Student
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2019, 09:52

Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Catje » 09 jul 2019, 13:29

Ik heb op de begraafplaats een aantal foto's gemaakt waar een rare verkleuring op staat. Nergens op internet kan ik een uitleg vinden die dit kan verklaren. Zelf heb ik een aantal theorieën overwogen maar over elke theorie valt wat te zeggen. Misschien hebben jullie een verklaring? 

Dit zijn mijn theorieën:

1. Er zat een vettige vlek op mijn camera waardoor de kleuren zijn ontstaan.
Weerlegging: de foto is zowel liggend als staand genomen, de plek van de verkleuring zou bij het draaien van de camera dus ook op een andere plek op de foto moeten komen.

2. Misschien had ik op dat moment een sigaret in m'n hand en is er een strookje rook voor de camera langs gekomen waar de zon op scheen. 
Weerlegging: dan had bij het draaien van de camera de verkleuring een andere vorm moeten krijgen omdat rook niet op de zelfde plek blijft hangen bij beweging van de lucht. Daarnaast vraag ik me af of rook deze kleur kan krijgen als de zon er op schijnt, voor zo ver ik weet blijft rook gewoon wit. 

3. Het was die dag warm. Misschien was de grond vochtig en kwam er waterdamp vanaf waar de zon op scheen, waardoor de regenboog kleur is veroorzaakt.
Weerlegging: als dat zo was dan zou de regenboog een vaste vorm moeten krijgen, zoals een rechte strook of een boog. Hoe zou dan de vorm te verklaren zijn..

Heeft iemand dit ooit eerder gezien? Misschien iets onverklaarbaars?🤷‍♀️ Ik kan ook nergens op internet een foto vinden die er op lijkt..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Tammy » 09 jul 2019, 13:37

Hallo Catje welkom op het forum. :grin:

Ik zou de oorzaak niet weten maar misschien kunnen de anderen leden je hierbij helpen.
Veel plezier hier. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door univers » 09 jul 2019, 13:48

Lijkt mij dat je een sigaret in je rechterhand hebt, en door de wind voor je lens gaat.

Welkom hier. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Determinist » 09 jul 2019, 13:55

Hoi Catje. Welkom.

De beste verklaring voor het "lichteffect" zijn zogenaamde lensflares.

Het licht wordt in bepaalde gevallen door imperfecties of vorm van de lens verstrooid en zorgt voor vlekken, banden en "regenbogen".
Wat duidelijk op jouw foto te zien is dat er een fel licht schijnt tussen de bomen door (overbelichting van achteren).
Op de eerste foto duidelijk te zien dat de bomen (die donker zijn) en felle licht van de zon een overbelichting geven. Het licht wordt juist in deze gevallen verstrooid waarbij het lensflare effect zichtbaar wordt.

In het geval van jouw camera, welke een specifieke vorm lens en kwaliteit heeft, zorgt dat voor de lichtbanden in het beeld.

Andere voorbeelden met uitleg kan je hier vinden:

https://vinkacademy.nl/fotografietips/wat-is-lensflare/

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door univers » 09 jul 2019, 14:00

Weer wat geleerd. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door MetalPig » 09 jul 2019, 14:06

Welkom Catje!

Ik ben het eens met Determinist; lens flare.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Fenna » 09 jul 2019, 16:18

Welkom Catje.
Veel plezier op dit forum.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Kristof Piessens » 09 jul 2019, 18:13

Determinist schreef:
09 jul 2019, 13:55
Hoi Catje. Welkom.

De beste verklaring voor het "lichteffect" zijn zogenaamde lensflares.

Het licht wordt in bepaalde gevallen door imperfecties of vorm van de lens verstrooid en zorgt voor vlekken, banden en "regenbogen".
Wat duidelijk op jouw foto te zien is dat er een fel licht schijnt tussen de bomen door (overbelichting van achteren).
Op de eerste foto duidelijk te zien dat de bomen (die donker zijn) en felle licht van de zon een overbelichting geven. Het licht wordt juist in deze gevallen verstrooid waarbij het lensflare effect zichtbaar wordt.

In het geval van jouw camera, welke een specifieke vorm lens en kwaliteit heeft, zorgt dat voor de lichtbanden in het beeld.

Andere voorbeelden met uitleg kan je hier vinden:

https://vinkacademy.nl/fotografietips/wat-is-lensflare/
Hmm, als ik aan lensflares denk, dan weet ik dat mijn lenzen binnenin niet zuiver zijn, of je moet je toestel al van redelijke hoogte laten vallen hebben om de lenzen in het toestel te doen barsten, dan pas heb je lensflares die zuiver ontstaan intern en niet extern.


Ik heb wel ooit met mijn gsm een volle maan met (dubbele) halo proberen te fotograferen, wat mijn inziens na heel wat schieten met sigaret in de hand, had ik toch heel wat rookstrepen mee gefotografeerd, geen lensflares, maar gewoon externe rookwalmen van de sigaret in de buurt van het toestel, uiteraard ook een reeks zonder gemaakt, en die zijn zonder lensflares nog redelijk goed gelukt...

Maar waarom lensflares ? De omschrijving doet mij enkel aan een fout in of op de lenzen denken, hoe microscopisch klein ook, of je hebt het niet proper gemaakt aan het eerste ontvangende venster van uw toestel, maar dan noem ik dit helaas geen lensflares, maar gewoon slechte kuisbeurt gegeven...echter als van dit alles niets van aan is, is het perfect mogelijk iets externs te fotograferen door het effect van zonlicht en van waaruit diens positie aan de hemel staat...


Blijkbaar als ik de foto's van de poster bezie, lijkt het mij wel iets externs maar dan komt de vraag op heb je dat eerst geconstateerd met het blote oog en wat waren de omstandigheden ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Catje
Student
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2019, 09:52

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Catje » 11 jul 2019, 09:08

Hoi allemaal, bedankt voor het warme welkom.😊🎉
Ik kende het fenomeen lensflare nog niet🙈. Ik heb me er een beetje in verdiept, en hoewel het logisch klinkt omdat ik tegen de zon in heb gefotografeerd vind ik het dan toch vreemd dat die lensflare van mijn foto's zo'n aparte vorm heeft.. Het is natuurlijk bij elke foto anders maar ik heb door die vorm ook het gevoel dat het iets externs is dat beweegt, daarom dacht ik aan rook of waterdamp oid.

Catje
Student
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2019, 09:52

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Catje » 11 jul 2019, 09:27

Kristof Piessens schreef:
09 jul 2019, 18:13
Determinist schreef:
09 jul 2019, 13:55
Hoi Catje. Welkom.

De beste verklaring voor het "lichteffect" zijn zogenaamde lensflares.

Het licht wordt in bepaalde gevallen door imperfecties of vorm van de lens verstrooid en zorgt voor vlekken, banden en "regenbogen".
Wat duidelijk op jouw foto te zien is dat er een fel licht schijnt tussen de bomen door (overbelichting van achteren).
Op de eerste foto duidelijk te zien dat de bomen (die donker zijn) en felle licht van de zon een overbelichting geven. Het licht wordt juist in deze gevallen verstrooid waarbij het lensflare effect zichtbaar wordt.

In het geval van jouw camera, welke een specifieke vorm lens en kwaliteit heeft, zorgt dat voor de lichtbanden in het beeld.

Andere voorbeelden met uitleg kan je hier vinden:

https://vinkacademy.nl/fotografietips/wat-is-lensflare/
Hmm, als ik aan lensflares denk, dan weet ik dat mijn lenzen binnenin niet zuiver zijn, of je moet je toestel al van redelijke hoogte laten vallen hebben om de lenzen in het toestel te doen barsten, dan pas heb je lensflares die zuiver ontstaan intern en niet extern.


Ik heb wel ooit met mijn gsm een volle maan met (dubbele) halo proberen te fotograferen, wat mijn inziens na heel wat schieten met sigaret in de hand, had ik toch heel wat rookstrepen mee gefotografeerd, geen lensflares, maar gewoon externe rookwalmen van de sigaret in de buurt van het toestel, uiteraard ook een reeks zonder gemaakt, en die zijn zonder lensflares nog redelijk goed gelukt...

Maar waarom lensflares ? De omschrijving doet mij enkel aan een fout in of op de lenzen denken, hoe microscopisch klein ook, of je hebt het niet proper gemaakt aan het eerste ontvangende venster van uw toestel, maar dan noem ik dit helaas geen lensflares, maar gewoon slechte kuisbeurt gegeven...echter als van dit alles niets van aan is, is het perfect mogelijk iets externs te fotograferen door het effect van zonlicht en van waaruit diens positie aan de hemel staat...


Blijkbaar als ik de foto's van de poster bezie, lijkt het mij wel iets externs maar dan komt de vraag op heb je dat eerst geconstateerd met het blote oog en wat waren de omstandigheden ?
Hi Kristof,

De foto's heb ik gewoon gemaakt met de camera van mijn telefoon.
Ik weet niet of er binnen in de camera misschien imperfecties zitten waardoor er een lensflare is ontstaan in combinatie met de zon die dag. Maar ik heb dit nooit eerder gehad met m'n telefoon.

Waarom zou je eerder denken aan iets externs als je de foto's ziet?

De omstandigheden die dag:
Het was 30+ graden. De plek waar we waren was door de warmte behoorlijk uitgedroogd. Toen we aankwamen was er net iemand naast begraven. We waren op dat moment net water aan het geven en hebben de bloemen neergelegd. Het is de plek waar mn moeder begraven ligt. De zon stond nog boven aan de lucht, het was denk ik een uur of 4/5 op het moment dat we daar waren. Het zou kunnen dat ik op dat moment aan het roken was maar weet ik niet zeker🤔. Ik heb op dat moment ook niks opgemerkt.. Ik heb ook pas later naar de foto's gekeken.

Maar omdat het op de begraafplaats was kreeg ik er echt de kriebels van toen ik het zag.. Ik heb wel vaak slechte foto's gemaakt, maar nooit zo'n rare, en ook niet op de begraafplaats😅.

Daarom zoek ik naar de oorzaak, dan ben ik weer gerust.

gusteman

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door gusteman » 11 jul 2019, 09:43

Hoi Catje, nog maar eens welkom hier waar mysterie en wetenschap elkaar kruisen en af en toe ook al eens met elkaar in botsing komen :mrgreen:

Zelf houd ik het voornamelijk bij wetenschappelijk onderbouwde stellingen en bevindingen.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ik kan je een pagina aanbevelen (je schreef dat je tot nog toe niks gevonden had op internet) waar wetenschappers verklaringen geven over zaken die er voor de meesten onder ons behoorlijk mysterieus uitzien maar die eigenlijk heel gewoon zijn. Meestal vind je in die verklaringen ook het fameuze 'aha erlebnis' moment waar je denkt "ja, natuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb".

Je ziet maar, op die pagina ( KLIK ) staat aan de linkerzijde een hele lijst met 'verschijnselen' op foto's, er zal wel iets tussen zitten waarmee jij geholpen bent.

Meer info of hulp nodig? Zet het hier maar neer, er zal altijd wel iemand op in gaan. ;P!

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Lichtverschijnsel op begraafplaats

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2019, 09:55

Hoi catje, neen bedoelde wel degelijk voordat je de foto nam moest je dat toch opgemerkt hebben of niet...

Op de foto's zie ik geen rookpluimen ofzo maar wel een regenboogachtige reflectie van water, van water is geweten als je die zo fijn druppelt door zonlicht een regenboog zichtbaar komt...daarom zei ik extern, want zie wel dat er in de buurt een boom staat en in combinatie met droogte en een heel hete zon verdamping kan optreden.

Verdorie, stom stom stom, je fotografeert ook persoon die water aan het gieten is, zoals ik het zie stopt die reflectie ook tot daar als ik de foto's nog eens goed bekijk, is gewoon verdamping van water op een te droge grond en de boom vlak achter het graf vangt het reeds verdampte water op, is verklaarbaar waarom je dit ook kon fotograferen en dat in de richting van het zonlicht...oorzaak is verdamping en de boom doet er diens voordeel mee.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie