Susan Smit - Hekserij voor mij

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door taigitu » 26 okt 2019, 12:47

'Het boek van Susan Smit heb ik in één adem uitgelezen.
Als lezer leef je met Susan mee tijdens haar zoektocht van een jaar en een dag.
De manier waarop ze beschrijft hoe ze haar donkere kant leert kennen en ermee leert leven, is heel bijzonder.'
Elf Fantasy Magazine

Afbeelding
Susan Smit

Hekserij voor mij

Voordat ik voor het eerst een echte heks ontmoette, had ik precies dezelfde vooroordelen die sommige mensen nu over mij hebben. Als ik aan heksen dacht, zag ik vrouwen voor me die in sekte-achtige groepjes rond een kookpot dansen of in brouwsels van muizenkeutels en vleermuizenpootjes stonden te roeren. Ik dacht dat hekserij duister, vaag en eng was. Dat kan ook niet anders, want ik ben net als iedereen opgegroeid met sprookjes waarin heksen vergiftigde appels aan prinsesjes geven en kleine kinderen vetmesten. Bovendien ben ik een journalist met een kritische blik, die logische verklaringen wil en duidelijkheid eist. Die is er bij hekserij niet altijd. Voor een buitenstaander is het niet makkelijk te doorgronden omdat er een sluier van geheimzinnigheid omheen hangt. Je mag niet zomaar rituelen bijwonen, er is geen heilig boek waar alles instaat en de meeste heksen zijn niet bijzonder openhartig over hun praktijken.

Toch hebben heksen me altijd gefascineerd. Het leken me eigenwijze, krachtige vrouwen die hun eigen weg gaan en zich bezighouden met het bovennatuurlijke. De combinatie vrouw en kracht wordt meestal negatief afgeschilderd - kijk maar naar sprookjes. Dat heb ik altijd vreemd gevonden. Ik besloot een heks te interviewen voor een vrouwenmaandblad om te horen wat moderne hekserij nou eigenlijk inhoudt. In het restaurant waar we hadden afgesproken, kwam een hele moderne, vrolijke meid binnen die met beide benen op de grond stond. We hebben de hele avond zitten praten over hekserij en toen ik wegging dacht ik: hier wil ik alles over weten.

Ik ben er een jaar lang helemaal ingedoken. Ik heb rituelen en vollemaansbijeenkomsten bijgewoond, heksenfeesten gevierd, heb leren werken met magie, kruiden en mineralen. Uiteindelijk heb ik me laten inwijden als heks. Terwijl dat proces gaande was, gebeurde er zo veel met me dat ik het op wilde schrijven. Eerst op slordige blaadjes papier en in mijn dagboek, maar uiteindelijk is het een boek geworden. Gelukkig geen boek van ‘ik heb het licht gezien en nu ga ik jullie precies vertellen hoe het zit’, maar een boek met twijfels en voorzichtige ontdekkingen. Want zo is het nu eenmaal gegaan: de transformatie van kritische journalist naar heks gaat niet zonder slag of stoot. Ik heb tijd nodig gehad om te zien wat er achter de poëtische teksten, de mythen en de rituele handelingen schuilging. In het begin voelden de rituelen, met al die wierook, kaarsen en spreuken, een beetje aan als theater. Heel langzaam heb ik de verschuiving van denken naar voelen gemaakt. Ik moest accepteren dat niet alles te beredeneren valt. Toen ik dat deed, kwamen de paranormale ervaringen uit mijn jeugd in volle hevigheid terug. Ik was een heel dromerig en intuïtief kind, maar na al die jaren op de universiteit en als journalist was ik nogal serieus en rationeel geworden. Opeens ‘wist’ ik weer dingen uit het niets en zag ik dingen die niet te verklaren waren. Het zesde zintuig is als een luie spier die zich alleen ontwikkelt als je er aandacht aan besteedt. Ik leerde weer op mijn intuïtie te vertrouwen. Ik ontdekte dat rituelen heel effectief kunnen zijn omdat ze een voornemen of gedachte tastbaar maken en kracht bijzetten. En ik ontdekte dat hekserij een eeuwenoude westerse natuurreligie is met prachtige, vredelievende uitgangspunten.

De media-aandacht voor het boek heeft me overdonderd. Ik wist wel dat hekserij in de Verenigde Staten de snelst groeiende religie is, en dat ook hier de tijd rijp is om onze Europese spirituele wortels te herontdekken, maar ik had nooit gedacht dat er zo veel interesse zou zijn. Na drie maanden was het boek aan z’n derde druk toe. Bij signeersessies zie ik heel verschillende mensen, van alle leeftijden, uit alle lagen van de bevolking, die enthousiast zijn. Natuurlijk heb ik ook vaak te maken met vooroordelen. Sonja Barend blééf in haar programma maar vragen: “Wat kun jij als heks dat ik niet kan?” Zo’n vraag zou ze nooit aan een christen stellen, denk ik. Wij doen, op onze manier, wat elke religie doet: feesten vieren, onze goddelijke bron eren, mythen en legenden vertellen en stilstaan bij belangrijke gebeurtenissen met rituelen. Heks zijn is net zoiets als christen, jood of boeddhist zijn. Mensen die vragen wat ik voor bijzonders kan, willen maar één ding horen: dat ik kan toveren. En dat antwoord kan ik ze niet geven.

Jezelf heks noemen brengt nog steeds veel teweeg. Er zijn in voorgaande eeuwen veel dingen over heksen beweerd en in de loop van de tijd zijn we er nog in gaan geloven ook. De christelijke kerkvaders hebben vroedvrouwen, kruidenvrouwen, priesteressen en paranormaal begaafde vrouwen in een kwaad daglicht gesteld door hun eigen christelijke uitvinding, de duivel, op hen te projecteren. Heksen zouden onder invloed van de duivel staan. Het is de succesvolste lastercampagne ooit geweest, want veel mensen geloven dat nog steeds. Mijn uitgeverij ontvangt regelmatig dreigbrieven die aan mij gericht zijn, sommige mensen durven me niet meer in de ogen te kijken als ze horen dat ik een heks ben en toen ik laatst een lezing op een katholieke school hield, werd er een bommelding geplaatst om me ervan te weerhouden te spreken. En dat allemaal uit angst voor de duivel, die voor heksen niet eens bestaat. Angst is een slechte raadgever. Het is het tegenovergestelde van liefde. Ik wil mensen informeren, misverstanden en angst wegnemen. Ik blijf mezelf heks noemen omdat ik hoop dat het ooit weer gaat betekenen wat het oorspronkelijk betekende: ziener, heler, priesteres, wijze vrouw. En omdat ik eer wil bewijzen aan al die onschuldige mensen die zijn vermoord.

Ik zie er met mijn blonde haar niet uit zoals mensen zich een heks voorstellen. Daar maak ik gebruik van, ja. Geen misbruik. Ik besef dat het me meer welwillendheid brengt zodat ik mijn verhaal kan doen. Ik wil de beginselen van hekserij toegankelijk maken, zodat mensen zich erdoor kunnen laten inspireren. Maar het maakt me ook weleens kwaad als mensen opgelucht zeggen dat ik er vriendelijk uitzie. Dus oude grijze vrouwen, die precies hetzelfde denken als ik, moeten nog harder vechten. Dat is niet eerlijk.

Sommige heksen verdenk ik er weleens van dat ze het prettig vinden dat mensen bang voor ze zijn of tegen ze opkijken. Er wordt veel gedweept met magie. En dat terwijl magie eigenlijk heel simpel werkt. Het is gedachtenkracht. Wij geloven dat alles energie is, ook onze gedachten, dat alles met elkaar verbonden is en dat alles invloed op elkaar uitoefent. Met gedachtenkracht de werkelijkheid beïnvloeden, dat is magie. Eigenlijk doet iedereen dat de hele dag door: we ‘denken’ een favoriete schaatser vooruit bij een sportwedstrijd. We fantaseren hoe ons nieuwe huis eruit zal zien. We denken even aan iemand als ‘ie op dat moment een belangrijk sollicitatiegesprek heeft. Heksen zijn ervan overtuigd dat dat effect heeft. Gedachten zijn ontzettend belangrijk. Alles begint met een gedachte. Alles wat we doen, ook al is het even een pluisje van onze jas wegvegen, hebben we eerst bedacht. Heksen weten hun gedachten zo te concentreren, te richten en te sturen, dat het een extra sterke werking heeft. Sommige heksen ondersteunen hun gedachtenkracht met kaarsen in een bepaalde kleur, wierook, mineralen en spreuken, maar uiteindelijk gaat het om dat wat ze visualiseren. Ik ben wat dat betreft een nuchtere heks. Niet teveel toeters en bellen, alsjeblieft.

Magie boezemt veel mensen angst in. Misschien omdat het een beroep doet op de eigen kracht in plaats van de handen vouwen en God vragen om iets voor elkaar te krijgen. Heksen geloven dat hun godin en god, het vrouwelijke en het mannelijke principe, in jezelf zit. En in alles om hen heen. In elk grassprietje, bloemblad en zuchtje wind. Magie gaat uit van vertrouwen in je eigen scheppingskracht, vrije wil en verantwoordelijkheid voor je daden. Met magie moet je zorgvuldig omspringen: wij geloven dat alles wat we doen, in drievoud naar ons zal terugkeren. Er bestaat maar één heksenwet: doe wat je wilt, mits het niemand schaadt. Als je magie gebruikt om een ander schade te berokkenen, krijg je het dus onherroepelijk terug op je bordje. Zwarte magie past sowieso niet in de traditie van de heksen: zij hebben hun kennis van de natuur, magie en hun zesde zintuig altijd ingezet om heling, liefde, voorspoed en vrede te brengen.

Ik doe weleens aan magie voordat ik een belangrijk gesprek of een interview heb. Dan zie ik mezelf rustig, zelfverzekerd zitten, mijn woorden goed kiezend. Ik stuur energie naar dat beeld, en soms gebruik ik er een toverspreuk bij. Op het moment zelf, als ik het nodig heb, voel ik al die energie naar me toe stromen. Soms doe ik magie voor anderen, als ze dat willen. Dan steek ik een kaars voor ze op, haal een stukje papier door een gat in een steen of geef ze een zakje met kruiden mee dat ze bij zich kunnen dragen. Magische wensen kun je het beste formuleren vanuit jezelf. Dus: ‘Ik wil beter omgaan met de conflicten in de familie’. En niet: ‘De familie moet aardiger voor me zijn.’ Mijn toverspreuken besluit ik altijd met: ‘Mits het voor het welzijn voor allen is; zo zal het zijn.’ Zo voorkom ik dat ik anderen dupeer of dat ik belangrijke ontwikkelingen in de war schop.

De natuur is de spirituele leraar van de heksen. Alle spirituele lessen die er maar te bedenken zijn, kun je trekken uit de natuur. Ik probeer te leven in het hier en nu, in harmonie met de grote ritmen: dag, nacht, de maancyclus, de seizoenen. In de herfst, als de bomen hun bladeren laten vallen, laat ik oude patronen los. In de lente, als de zaden ontkiemen en de aarde wakker wordt, maak ik plannen. Ik ben opgehouden met tegen de stroom in zwemmen en dat scheelt me zoveel frustratie en levert me zoveel levenslust op. Ik hoef niet meer altijd te rennen. Voor mij is het bestaan circulair, met ruimte voor geboorte, groei, verval, dood en wedergeboorte, en niet meer lineair. Er kan niet alleen maar groei en vooruitgang zijn. Dat besef heeft me veel rust gegeven. Het idee van wedergeboorte spreekt me aan. Niets gaat verloren in het universum, het krijgt alleen een andere vorm. Elk einde is een nieuw begin. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik veel vaker op deze aarde heb rondgelopen. Voor het boek ben ik een paar keer in regressietherapie geweest, terug naar vorige levens. Ik vond mezelf heel vaak terug als kruidenvrouw of priesteres in oude, westerse beschavingen. Ik ben al tientallen keren heks geweest. Dat verklaart de herkenning die ik had bij bepaalde feesten en rituelen en de drang die ik voelde om hekserij te onderzoeken. Als je ooit op dit spirituele pad hebt gelopen, blijft het in al je volgende levens aantrekkingskracht op je uitoefenen.

Ook al ben ik heks geworden, op het eerste gezicht ben ik nog steeds dezelfde Susan. Ik sport, ga dansen met mijn vriendinnen, ga naar de bioscoop met mijn vriendje en schrijf over de dingen die me interesseren. Ik ben me ook niet ineens in zwarte gewaden gaan hullen, want dat vind ik onzin. Heks ben je tussen je oren. Aan mijn huis kun je wel zien dat er een heks woont: er staat een altaar met symbolen van de elementen lucht, vuur, water en aarde, mijn keuken staat vol met kruidenpotten en op de schoorsteenmantel staat een beeld van de Griekse maangodin Hekate. Vriendinnen zeggen weleens dat ik een andere uitdrukking in mijn ogen heb gekregen sinds mijn inwijding. Serener, rustiger, krachtiger. Zo voel ik dat zelf ook wel. Ik vond het een eye-opener om me bewust te worden van mijn eigen kracht, mijn vrouwelijke intuïtie en mijn vermogen om het leven vorm te geven. Iemand die de heks in zichzelf heeft gevonden accepteert die kracht, die keuze, die verantwoordelijkheid. Het is alsof er een sluier wordt weggenomen en je wakker wordt. Dat is wat ik wil: met open ogen en een open hart in de wereld staan. Ik kan nu met trots en overtuiging zeggen: ik ben een heks. En stiekem weet ik dat ik dat altijd ben geweest.

https://www.susansmit.nl/hekserij/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Osiris » 26 okt 2019, 12:48

Over mooie heksen gesproken :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Vitharr » 26 okt 2019, 21:47

Betoverend...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Witte wel » 27 okt 2019, 00:13

Een mooi stukje taigitu.
In een andere topic schreef ik al;
Witte wel schreef:
26 okt 2019, 12:56
Ik denk dat het lelijke uiterlijk van heksen ook meer een metafysisch resultaat is van ervaring en vertaling van die ervaring in beeldvorming aan de hand van beleving met het individu heks. Best mogelijk dat vele heksen erg aantrekkelijke vrouwspersonen waren en/ of nog zijn maar dat de nasmaak deze schoonheid doet converteren tot een vergruwelijking van de persoon en deze daarom als boze afzichtelijke persoonlijkheid wordt afgebeeld.
In werkelijkheid dus een prachtige knappe vrouw. :grin:
Enkele stukjes uit je post taigitu;
Mensen die vragen wat ik voor bijzonders kan, willen maar één ding horen: dat ik kan toveren. En dat antwoord kan ik ze niet geven.
Een sprookje is ook geen werkelijkheid.
Het is gedachtenkracht. Wij geloven dat alles energie is
Gedachten creëren de werkelijkheid.
Gedachten zijn ontzettend belangrijk. Alles begint met een gedachte.
In de kwantumfysica een bewezen feit. Alleen in het bewustzijn bestaat realiteit.
Wij geloven dat alles met elkaar verbonden is en dat alles invloed op elkaar uitoefent.
Dat maakt dat die realiteit gedeeld wordt.
Er bestaat maar één heksenwet: doe wat je wilt, mits het niemand schaadt.
Juist, anders werkt het niet.
Ik ben opgehouden met tegen de stroom in zwemmen en dat scheelt me zoveel frustratie en levert me zoveel levenslust op.
En dat is toch wat de meeste mensen doen, zwemmen zo hard ze kunnen.

Je zou het mogelijk niet van mij verwacht hebben maar ik vind dit een prachtig stukje realiteit en wie zich er niet in kan vinden pakt de bezem maar.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door univers » 27 okt 2019, 07:16

Je zou het mogelijk niet van mij verwacht hebben maar ik vind dit een prachtig stukje realiteit en wie zich er niet in kan vinden pakt de bezem maar.
Moet je wel kunnen vliegen. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door taigitu » 27 okt 2019, 09:28

Witte wel schreef:
27 okt 2019, 00:13
Een mooi stukje taigitu.
In een andere topic schreef ik al;
Witte wel schreef:
26 okt 2019, 12:56
Ik denk dat het lelijke uiterlijk van heksen ook meer een metafysisch resultaat is van ervaring en vertaling van die ervaring in beeldvorming aan de hand van beleving met het individu heks. Best mogelijk dat vele heksen erg aantrekkelijke vrouwspersonen waren en/ of nog zijn maar dat de nasmaak deze schoonheid doet converteren tot een vergruwelijking van de persoon en deze daarom als boze afzichtelijke persoonlijkheid wordt afgebeeld.
Hel goed mogelijk zoals je het hier beschrijft. Maar ik denk dat ook vanuit de religieuze hoek die beeldvorming, de heks is de duivel, omdat ze in de oudheid macht had.
En daar moest wat op gevonden worden. De heks was vroeger, voordat onze huidige geneeswijze zijn intrede deed, ook bezig met heling door kruiden. De kruidenvrouwtjes, en die komen weer terug.....

Ik ben opgehouden met tegen de stroom in zwemmen en dat scheelt me zoveel frustratie en levert me zoveel levenslust op.
En dat is toch wat de meeste mensen doen, zwemmen zo hard ze kunnen.

Je zou het mogelijk niet van mij verwacht hebben maar ik vind dit een prachtig stukje realiteit en wie zich er niet in kan vinden pakt de bezem maar.
Ook ik ben lang geleden opgehouden om mensen te overtuigen dat er 'meer' is tussen hemel en aarde. Ik wil er over vertellen en de rest is aan de ander.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die de ervaring van dat 'meer' ook beleven en het praktiseren in de diverse manieren waarop men het aangereikt krijgt.
Het zijn verrijkende ervaringen als je er iemand mee kan helpen, bijvoorbeeld inzicht kunnen geven in een moeilijke situatie, of heling via
bijvoorbeeld een alternatieve energetische methode. Ik merk wel dat de weerstand langzamerhand afneemt en de nieuwsgierigheid toeneemt op dit vlak.
Het geloof en de weerstand tegen het 'paranormale' (betekent: naast het gewone) dus mediums ed. werd in de bijbel al beschreven. Dat is een interessant verhaal.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door taigitu » 27 okt 2019, 09:32

De Bijbel en Spiritisme

Het wordt nu tijd te onderzoeken hoe de Bijbel over channeling en het oproepen van geesten denkt.


De Bijbel waarschuwt niet zomaar, zonder reden, tegen spiritisme, het oproepen van geesten.
Gezien de negatieve ervaringen die mensen kunnen krijgen met geesten, kunnen we begrijpen dat de Bijbel het oproepen van geesten verbiedt:

“Duld niet dat iemand zijn dochter of zoon door het vuur laat gaan. Laat ook geen waarzeggers, wichelaars, voorspellers,
tovenaars en bezweerders toe, noch personen die de geesten van doden kunnen oproepen en raadplegen.
De Heer, je God, heeft een diepe afschuw van allen die zich met zulke praktijken bezighouden”
(Deut. 18:10,11).

Parapsychologen zijn nog wel eens van mening dat er bij het glaasje draaien en andere spiritistische verschijnselen in het merendeel van de gevallen
geen geesten in het spel zijn. Het zou eerder gaan om de eigen onbewuste wensen, gedachten en angsten van de deelnemers,
die via de onbewuste spierbewegingen naar buiten komen. Zo gezien zouden de boodschappen voortkomen uit de eigen geest.
Men gaat dus uit van een gesloten model.

Dat zou echter maar moeilijk kunnen verklaren waarom bijvoorbeeld een medium met een totaal andere stem gaat spreken, die niet van haarzelf is.
Aangezien ze in trance is, heeft ze dit ook niet zelf in de hand. Dat wijst er eerder op dat er een andere geest door haar heen spreekt.

De Bijbel gaat er ook vanuit dat er werkelijk de geest van een dode wordt opgeroepen.
Als we het verhaal van de heks van Endor - die op verzoek van koning Saul de overleden profeet Samuël oproept -, goed lezen,
kunnen we uit het verhaal opmaken dat Samuël zelf verschijnt.


Als volgt luidt het verhaal:

“Saul maakte zich onherkenbaar door andere kleren aan te trekken.
Vergezeld van twee mannen ging hij op weg en in de nacht kwamen ze bij de vrouw aan.

‘Ondervraag voor mij de geest van een dode’, zei hij. ‘Ik zal u wel zeggen wie u moet oproepen.’

‘Maar u weet toch wat Saul heeft gedaan,’ antwoordde de vrouw.
‘Hij heeft iedereen die de geesten van doden raadpleegt, het land uitgezet.
Waarom wilt u mij in de val lokken? Soms om me te doden?’


Maar Saul zwoer bij de Heer: ‘Bij de levende Heer, u zult hiervoor niet worden gestraft.!’

‘Wie moet ik dan voor u oproepen?’ vroeg de vrouw.

‘Samuël,’ antwoordde Saul.

Toen de vrouw Samuël zag, begon ze luid te gillen.

‘Waarom hebt u mij bedrogen?” zei ze tegen Saul. ‘U bent Saul zelf.’


‘Wees niet bang,’ antwoordde de koning haar. ‘Zeg liever wat u ziet.’

‘Ik zie een geest uit de aarde opkomen.’


‘Hoe ziet hij eruit?’

‘Het is een oude man, gehuld in een mantel.’

Saul begreep dat het Samuël was. Hij knielde en boog zich eerbiedig neer” (1 Sam. 28:8-14).

Saul heeft het rampzalige gevolg van zijn daad ervaren door het plegen van zelfmoord. Het raadplegen van doden is geen vrijblijvende zaak,
maar we hebben er een hoge prijs voor te betalen. De Bijbel maakt als volgt het verband duidelijk tussen het oproepen van een dode
en het plegen van zelfmoord.

“Saul vond de dood omdat hij de Heer ontrouw was geworden en de woorden van de Heer in de wind had geslagen.
Het ergste was dat hij de geest van een dode om raad was gaan vragen in plaats van de Heer te raadplegen.
Daarom had de Heer hem gedood en het koningshuis overgedragen aan David, de zoon van Isaï” (1 Kron. 10:13,14).

We hebben met twee verklaringen kennis gemaakt: enerzijds dat er dingen uit het eigen onderbewuste naar boven kunnen komen,
en anderzijds dat er werkelijk de geest van een dode kan spreken. Maar er is nog een derde mogelijkheid, dat we namelijk niet
met een overledene zelf contact hebben, maar met een demon, die de overledene imiteert. Ik denk dat het in veel gevallen zo is.
Wanneer New Agers zeggen dat ze communiceren met beroemde personen uit het verleden, ook bijbelse personen zoals Paulus en Ezechiël,
dan moeten we er rekening mee houden dat het om demonen kan gaan die zich als deze personen presenteren.

.........................Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door taigitu » 27 okt 2019, 09:41

God heeft duistere kanten, Satan is door ons bedacht

Robin de Wever6 november 2011

Het absolute kwaad bestaat niet.
De verdorven heerser Satan is een menselijk fabricaat, menen twee theologen.
Soms komt in de Bijbel juist het slechte van God.


Hebben we de belichaming van het kwaad echt zelf uitgevonden?
Theologen Miguel De La Torre en Albert Hernàndez vergrijpen zich in hun boek The Quest for the Historical Satan aan een curieus heilig huisje.
En als Satan niet bestaat, is dat dan goed of slecht nieuws?

In het online religiemagazine Religion Dispatches verklaren ze zich nader. 'De Bijbel spreekt niet duidelijk over God als de belichaming van al het goede',
legt De La Torre uit. 'Dat we dat toch in de teksten lezen, komt doordat we door een specifieke theologische bril kijken.
De nauwkeurige Bijbellezer vindt voor die opvatting weinig bewijs.'

Tragedies
De theologie dat het goede van God komt en het kwade van zijn opponent Satan zou bedacht zijn als antwoord op de 'kwaadvraag'.
'Wie nadenkt over de miljarden zinloze overlijdens, tragedies en gruwelijkheden die de menselijke geschiedenis tekenen vraagt zich
waarschijnlijk af waar God is.'

De Bijbel zou 'daimonion' schuldig achten: 'geesten' of 'god'.
Niet nader gedefinieerde geestelijke machten dus. Christelijke theologen wisten wel wie die machten waren: Gods tegenstanders.

Genade
Het concept van de historische Satan 'is een poging om de aanwezigheid van het kwaad in de wereld te legitimeren'.
God komt er zo mooi van af: omdat de duivel al het kwaad op zich neemt, mag hij te boek staan als de genade zelve.

Het idee dat het kwaad samen kan komen in één figuur kan nare gevolgen hebben. De La Torre wijst op de constante zoektocht
van sommige christenen naar de 'antichrist'. Protestanten dachten eeuwenlang dat die duivelse verschijning de paus was.
Sommige Amerikaanse christenen ontwaren hem in Barack Obama.
Vlak na zijn overlijden gold ook president John F. Kennedy als antichrist.

Demoniseren
De stempel 'Satan' is een gevaarlijk wapen: we kunnen er anderen bijna letterlijk mee demoniseren.
'Het christendom zou veel beter af zijn als christenen niet in het constante besef van kwaad leefden.
Misschien zouden we dan zien dat de ambiguïteit die we in anderen zien, ook in ons aanwezig is.'

Dat is wat de Bijbel werkelijk verkondigt, meent De La Torre. Mensen handelen soms goed en soms kwaad - en God verschilt daar niet veel van.
Die visie gaat er bij christenen waarschijnlijk moeilijk in, beseft hij zich. 'Ik denk niet dat we mensen direct kunnen overtuigen.
We hebben tweeduizend jaar in die opvatting geloofd. Misschien is dit het begin van een nieuw debat.'

https://www.trouw.nl/nieuws/god-heeft-d ... ~b30f20b0/

Afbeelding

Misschien een beetje teveel info over het goede en kwade, zoals gesteld in de bijbel in wie het kwaad vertegenwoordigd is?
Ik vond dit wel een verfrissend artikel over deze twee theologen en het concept 'heks' of wel het kwade in dit topic......


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door univers » 27 okt 2019, 11:01

Een mannelijke heks, noemen ze die een tovenaar?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door taigitu » 27 okt 2019, 11:13

univers schreef:
27 okt 2019, 11:01
Een mannelijke heks, noemen ze die een tovenaar?
Ja, lijkt me wel want het gaat over tovenarij.

Bijbel

Saul bij de heks van Endor, Jacob Cornelisz van Oostanen, 1526

De beeldvorming en stereotypering rond de Europese heks heeft een lange geschiedenis.
De Bijbel bevat passages waarin staat dat dodenbezweerders en tovenaars ter dood gebracht moeten worden, zoals in Leviticus 20:27 en Exodus 22:18.[21]

Daarnaast is er het verhaal van de Heks van Endor waarin Saul bij nadering van de Filistijnse aanvallers een medium (orakel) uit de stad Endor raadpleegt om de geest van Samuel op te roepen (necromantie) en te vragen hulp te bieden tegen de vijand.[22] Deze voelt zich echter in zijn rust verstoord en voorspelt rampspoed. Drie zonen van Saul (Jonatan, Malchi-Sua en Abinadab) komen in de slag met de Filistijnen de volgende dag te overlijden en Saul zelf stort zich in zijn zwaard.[23] De term "heks" stamt echter niet uit de oorspronkelijke Bijbeltekst, maar werd pas in latere vertalingen gebruikt.

Wikipedia
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door taigitu » 27 okt 2019, 11:20

De grote heksenvervolgingen

- Anna Vögtli wordt als heks verbrand bij de muren van Willisau; ze zou een gewijde hostie gestolen hebben, 1447
- Een 'heks' wordt gearresteerd, 1883
- In Scheer zu Waldsee werden in 1587 "heksen" tot de brandstapel veroordeeld (op 10 juni 21, op 11 juni 9 en de dag daarop 8)

Middeleeuwen en de rol van de Kerk

Reeds in de Middeleeuwen zijn er gevallen bekend waarbij mensen werden veroordeeld op beschuldiging van zwarte magie.
Een misoogst of de dood van een dier of een mens was vaak aanleiding tot het zoeken van een zondebok.
Vaak bleef de straf echter beperkt tot verbanning of een geldboete. Ook zag men in de Middeleeuwen hekserij vaak als heidens overblijfsel,
en was men onder clerus vaak zeker genoeg van de eigen goddelijke waarheid om de hekserij als een obscuur fenomeen zonder reële uitwerking
terzijde te schuiven. Al snel werden de uitoefenaars van verschillende soorten magie aan elkaar gelijkgesteld.
Het negatieve beeld van de "heks" ontstond.

In het Europa van de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd bracht de Kerk toverij in verband met de duivel.
Satan en de Antichrist, waren de grote vijanden van de Kerk. Goed en Kwaad, Licht en Duister voerden een eeuwige strijd.
Het nog vrij onschuldige volksgeloof in heksen en demonen werd in deze periode pas echt gevaarlijk na de 15e eeuw:
heksen werden vanaf die tijd door de kerk beschouwd als duivelaanbidders en niet meer als onschuldige heidense kruidenvrouwtjes
of medicijnmannen zoals tijdens de voorafgaande Middeleeuwen.

Waarschijnlijk heeft de door pestepidemieën veroorzaakte onzekerheid ertoe bijgedragen dat in de latere Middeleeuwen de samenleving bevangen werd
door vermeerdering van angst voor heksen, met name in Noord-Europa. Ook golden voor heksen in die tijd de normale procesregels.
Heksenprocessen waren een uitvloeisel en opvolger van de ketterprocessen die plaatsvonden tijdens de Reformatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hekserij
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Vitharr » 27 okt 2019, 20:10

taigitu schreef:
27 okt 2019, 11:13
univers schreef:
27 okt 2019, 11:01
Een mannelijke heks, noemen ze die een tovenaar?
Ja, lijkt me wel want het gaat over tovenarij.
Het hangt van de context af. In de oude hekserij werd de gelijkheid tussen man en vrouw namelijk benadrukt en behoefde er dus geen andere naam voor mannelijke heksen te zijn. Beoefende een man hekserij dan was hij een heks.

De geschiedenis gaf hekserij een slechte naam. Heksen beoefende magie en tovenaars toverkunst. Later is het onderscheid zwarte- en witte magie ook ge-(mis-?)bruikt om onderscheid te maken. Binnen de hekserij bestaat dit onderscheid echter ook en daarom is het allemaal erg verwarrend. Door de band genomen zijn tovenaars goed en heksen slecht. Als een tovenaar slecht is wordt dit namelijk specifiek aangeduid en andersom geldt dit ook voor goede heksen.

Het lijkt logisch om een vrouwelijke heks een heks te noemen en de mannelijke een tovenaar. Maar besef dat je ook een vrouwelijke tovenaar hebt; de tovenares. Elk concept kent zijn eigen nuanceverschillen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Vitharr » 27 okt 2019, 20:22

Witte wel schreef:
27 okt 2019, 00:13
Gedachten zijn ontzettend belangrijk. Alles begint met een gedachte.
In de kwantumfysica een bewezen feit. Alleen in het bewustzijn bestaat realiteit.
Dat durf ik te betwisten. De realiteit van de kwantumfysica kan alleen geïnterpreteerd worden door het menselijk bewustzijn omdat die realiteit middels zintuigen wordt waargenomen. Als realiteit alleen bestaat in het menselijk bewustzijn is kwantumfysica de illusie. :wink:

Spiritueel gezien is wat wij realiteit noemen volgens mij de manifestatie van kosmisch bewustzijn. Onze bewuste gedachten hebben invloed op dat proces. Iets mooi of lelijk vinden verandert de realiteit niet direct maar heeft wel gevolgen voor het vervolg. Neem onkruid wieden als voorbeeld. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Witte wel » 27 okt 2019, 21:05

Je hebt gelijk Vitharr. Had het een beetje rap opgeschreven en het wordt voor mij steeds moeilijker het eenvoudig op te schrijven en dan hussel je wel eens wat door elkaar. :grin:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door Vitharr » 27 okt 2019, 21:13

Dan kunnen we elkaar wel de hand schudden hoor. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Susan Smit - Hekserij voor mij

Bericht door gusteman » 28 okt 2019, 09:26

Soms slagen mensen er in om geschiedkundige feiten te onderbouwen met argumenten waarin een zekere logica valt te bespeuren.
Een volstrekt foute logica, natuurlijk, maar desalniettemin komen we ook vandaag de dag dit soort van 'logica' voortdurend tegen.

De lui van Monty Python is het gelukt om dit aan te tonen in een verhelderende sketch ... waar ik heel vaak moet aan denken wanneer ik wordt geconfronteerd met oneigenlijke argumenten/logica.

Jammer genoeg vallen er altijd weer slachtoffers wanneer nepargumenten worden gebruikt ... in de middeleeuwen, maar ook later door de eeuwen heen, waren dit nogal eens heksen, man zowel als vrouw (en soms zelfs kinderen).

De mens kan heel empathisch en liefhebbend zijn, maar bij wijlen afglijden tot in de waanzin.


Plaats reactie