DE WETENSCHAP EN HET PARANORMALE

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.

Zullen wetenschap en spiritualiteit ooit samengaan?

Ja
1
50%
Nee
1
50%
 
Totaal aantal stemmen: 2

MMe

Bericht door MMe » 03 nov 2006, 14:47

Daar ben ik het ook helemaal mee eens 8)

The Return

Bericht door The Return » 03 nov 2006, 17:06

Zullen wetenschap en spiritualiteit ooit samengaan?

Nee.

Maan

Bericht door Maan » 03 nov 2006, 17:07

Waarom niet?

The Return

Bericht door The Return » 03 nov 2006, 17:17

Omdat sport en politiek ook niet samengaan.

Maan

Bericht door Maan » 03 nov 2006, 18:12

Dus sport is wetenschap, en politiek paranormaal? :mrgreen:

Ja da's ook een manier om het te bekijken....

The Return

Bericht door The Return » 03 nov 2006, 18:36

Nee dat was een vergelijking.

Voorbeeld dan maar:

Vroeger geloofde men dat de wereld plat was.

Als de wetenschap zich samen had gevoegd met de zogenaamde spiritualiteit dan zou het feit dat de wereld niet plat is, weggemoffeld zijn omdat het anders niet overeenkomt met wat je gelooft.

Het is heel simpel: geloof is statisch, wetenschap is dynamisch. Die twee dingen kan je niet naast elkaar zetten omdat ze elkaar dan gaan opheffen. Geloof is nutteloos wanneer het zichzelf wil bewijzen met de wetenschap en wetenschap is nutteloos wanneer geloof op de voorgrond gaat treden.

Maan

Bericht door Maan » 03 nov 2006, 18:48

The Return schreef: Geloof is nutteloos wanneer het zichzelf wil bewijzen met de wetenschap en wetenschap is nutteloos wanneer geloof op de voorgrond gaat treden.
Geloof en spiritualiteit zijn twee verschillende dingen.
En wetenschap moet geloof niet op de voorgrond laten treden, het moet het verklaren.

Als ik het over spiritualiteit heb, heb ik het over magie.
En als ik een ritueel uitvoer, gebeurt er datgene waar ik het voor uitvoerde. Ik wil niet bewijzen dat het bestaat, ik wil verklaringen van de wetenschap. En op het moment dat er gestopt word met het belachelijk maken van dit soort zaken, dan kunnen ze eens serieus onderzoek hiernaar gaan doen, en dan zullen wetenschap en magie ooit samen komen.

Liefs Maan

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 03 nov 2006, 20:08

maan schreef: Ik wil niet bewijzen dat het bestaat, ik wil verklaringen van de wetenschap. En op het moment dat er gestopt word met het belachelijk maken van dit soort zaken, dan kunnen ze eens serieus onderzoek hiernaar gaan doen, en dan zullen wetenschap en magie ooit samen komen.
Toon aan dat het bestaat, en er zal heel erg veel, heel erg serieus onderzoek gedaan worden. Het zou een revolutie betekenen.

Dat is namelijk de juiste volgorde. Pas als er iets is kun je verklaringen ervoor gaan zoeken.

Het belachelijk maken gebeurt niet door de wetenschap, dat doen de paranormalen zelf, door extravagante claims te doen maar zich niet te willen laten testen. De paar die zich wel laten testen falen (tenzij de test niet goed opgezet is en er ruimte is voor sjoemelarij).

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 03 nov 2006, 20:18

keesie14 schreef:Ijij gaat ook vooral in op het eerste deel van het artikel, omdat daar fouten in staan,
Neuj, de fouten staan in het hele artikel. Ze noemt wetenschap een geloof, en haar beeld van wat het doel van sceptici is klopt ook niet. Dat is uit het laatste stuk van het verhaal.
keesie14 schreef: nou nu weten we dat ook weer, wat is het probleem?
Dat de wetenschap ten onrechte afgekraakt wordt door iemand die niet weet waar ze het over heeft.
keesie14 schreef: ik plaats dit artikel zodat het misschien een intressante discussie te weeg zou brengen, en dat is gelukt.
Zullen wetenschap en spiritualiteit ooit samengaan?
Ik weet niet precies wat er allemaal onder 'spiritualiteit' valt, maar ik denk wel dat de wetenschap en het paranormale nooit samen zullen gaan. Het paranormale is datgene waar de wetenschap geen verklaring voor heeft, dus als de wetenschap een verklaring ergens voor vindt is het per definitie niet meer paranormaal. De scheiding zal er dus altijd zijn.

Is spiritualiteit hetzelfde als het paranormale? Meer? Minder?

Animal

Bericht door Animal » 04 nov 2006, 13:09

The Return schreef:Vroeger geloofde men dat de wereld plat was.

Als de wetenschap zich samen had gevoegd met de zogenaamde spiritualiteit dan zou het feit dat de wereld niet plat is, weggemoffeld zijn omdat het anders niet overeenkomt met wat je gelooft.

Het is heel simpel: geloof is statisch, wetenschap is dynamisch. Die twee dingen kan je niet naast elkaar zetten omdat ze elkaar dan gaan opheffen. Geloof is nutteloos wanneer het zichzelf wil bewijzen met de wetenschap en wetenschap is nutteloos wanneer geloof op de voorgrond gaat treden.
Mooi verwoord.

Animal

Bericht door Animal » 04 nov 2006, 13:11

MetalPig schreef:Zullen wetenschap en spiritualiteit ooit samengaan?
ik denk wel dat de wetenschap en het paranormale nooit samen zullen gaan. Het paranormale is datgene waar de wetenschap geen verklaring voor heeft, dus als de wetenschap een verklaring ergens voor vindt is het per definitie niet meer paranormaal. De scheiding zal er dus altijd zijn.
Yep,

Animal

Bericht door Animal » 04 nov 2006, 14:01

keesie14 schreef:Wat vind jij daar eigenlijk van, bij welke groep zou jij jezelf zetten?
Ik ben geen gelover.
Ik ben geen criticus.
Ik ben geen filosoof.
Ik ben geen wetenschapper.

Wat ik voor waar aanneem zijn onderwerpen die door de wetenschap zijn bewezen. Filosofische uitspraken toets ik aan mijn eigen verantwoordelijkheid, geweten en rede waarbij ik mijn eigen menselijkheid verder probeer te ontwikkelen. Uitspraken als een criticus probeer ik te vermijden omdat ik open wil blijven staan en niet alles bij voorbaat af doe als onjuist en onwaar. Een gelover kan ik nooit zijn omdat ik zelf denk. Geschreven teksten op basis van goddelijke ideen en visioenen die spreken over anderen, angsten, haat en dood wijs ik wel direct af als de grootste onzin en volksverlakkerij.

Ik sta open voor alles. Ik ben iemand die overal over zal nadenken. Maar iemands persoonlijke ervaring en beleving in magie, toveren, visioenen, paranormale verschijnselen, toekomst voorspellen, orakels, ufo's, aliens, etc etc zijn voor mij geen vaststaande waarheden.

Het fenomeen is of kan voor die andere persoon dan wel een waarheid zijn maar dat betekend nog niet dat het in deze wereld als realiteit bestaat. Onze hersenen kunnen namelijk onze ogen dingen laten zien, zaken laten horen, ons lichaam laten voelen van zaken die er in werkelijkheid niet zijn.

Ik denk dat ik onder het type nieuwsgierige onderzoeker val.

Animal

Bericht door Animal » 05 nov 2006, 10:33

Wetenschap draait om BEWIJZEN of in ieder geval theorieën ontwikkelen die gestoeld zijn op logisch denken en redeneren ! Er is nog nooit enig bewijs voor leven gevonden dat niet is gebaseerd op materie.

Misschien worden parapsychologen en de aanhangers van de para-fenomenen niet zozeer gedreven door de hoop om iets te vinden, maar door de angst om niets te vinden. Immers gaat het los laten van het dogmatisch denken (geloof in iets), gepaard met angst.

Want bij het "NIETS" blijft de mens alleen achter met zijn eigen verantwoordelijkheid, vrije wil en zijn ziel. Voor vele is dit een eenzaam leven dat niet acceptabel is. Religie, spiritueel en de parapsychologie zijn dan de reddingsboeien en zwemvesten voor die mensen die een leven zonder niet aankunnen.

keesie14

Bericht door keesie14 » 05 nov 2006, 21:07

Metalpig schreef:
Neuj, de fouten staan in het hele artikel. Ze noemt wetenschap een geloof, en haar beeld van wat het doel van sceptici is klopt ook niet. Dat is uit het laatste stuk van het verhaal.
Haar beeld een groote deel van sceptici klopt wel, wat zij zegt heb ik meer dan één keer gehoord, en ik ben het er wel mee eens.
En wetenschap zelf is geen geloof, maar soms zijn de dingen waar in de moderne wetenschappers in vertrouwen wel een geloof, daardoor staan ze vaak niet open voor het paranormale en spiritualiteit.
Dat de wetenschap ten onrechte afgekraakt wordt door iemand die niet weet waar ze het over heeft.
Dat is een mening, ik vind namelijk dat ze het wel goed doet.

Ik weet niet precies wat er allemaal onder 'spiritualiteit' valt, maar ik denk wel dat de wetenschap en het paranormale nooit samen zullen gaan. Het paranormale is datgene waar de wetenschap geen verklaring voor heeft, dus als de wetenschap een verklaring ergens voor vindt is het per definitie niet meer paranormaal. De scheiding zal er dus altijd zijn.
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, maar ik denk dat dingen zoals geesten nogsteeds bij spiritualiteit en het paranormale zullen geplaatst worden ook nadat ze zijn bewezen.
Is spiritualiteit hetzelfde als het paranormale? Meer? Minder?
Nee, het is niet hetzelfde, paranormaal zijn meestal de dingen die je waarneemt, spiritualiteit is meestal een (groot) deel van een geloof.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 05 nov 2006, 21:25

keesie14 schreef:Metalpig schreef:
Neuj, de fouten staan in het hele artikel. Ze noemt wetenschap een geloof, en haar beeld van wat het doel van sceptici is klopt ook niet. Dat is uit het laatste stuk van het verhaal.
Haar beeld een groote deel van sceptici klopt wel, wat zij zegt heb ik meer dan één keer gehoord, en ik ben het er wel mee eens.
Je kunt het er mee eens zijn, maar dat ben je het eens met een onwaarheid. Is jouw keus. Ik vind het jammer, maar ik heb al lang niet meer de illusie dat het helpt als ik je in de richting van de waarheid help. Je wilt niet.
keesie14 schreef:En wetenschap zelf is geen geloof, maar soms zijn de dingen waar in de moderne wetenschappers in vertrouwen wel een geloof, daardoor staan ze vaak niet open voor het paranormale en spiritualiteit.
Wederom een verkeerd beeld.
'Wij' staan overal voor open. We geloven echter niet zomaar; we moeten overtuigd worden. En dat is waar de paranormalo's falen. Ze kunnen niet laten zien dat datgene waar ze in geloven echt bestaat. En als ze het niet aannemelijk kunnen maken, waarom zouden we dan geloven?
keesie14 schreef:
Dat de wetenschap ten onrechte afgekraakt wordt door iemand die niet weet waar ze het over heeft.
Dat is een mening, ik vind namelijk dat ze het wel goed doet.
Ik heb je de onwaarheden en fouten aangewezen. Je bent onverbeterlijk.

Romaine

Bericht door Romaine » 06 nov 2006, 20:19

Sport en politiek zijn twee totaal verschillende onderwerpen, alhoewel, politiek is ook een sport...
Het paranormale en wetenschap zijn beide twee zienswijzes, beide bekeken vanuit een ander perspectief. De wetenschap kijkt naar een boom en beschrijft de levensprocessen, het paranormale beschrijft de aura die ook weer samenhangt met de levensprocessen. Ze zijn dus aanvullend op elkaar.

Het paranormale of spirituele heeft inderdaad met bepaalde items geen goede kijk erop. Dit komt voort uit GELOOF zonder het te controleren. Als iets paranormaal wordt waargenomen, zou iemand anders die ook paranormaal is en hetzelfde kan waarnemen, onafhankelijk van elkaar hetzelfde moeten waarnemen als hetzelfde wordt bekeken. Hetzelfde is dat in de wetenschap, als twee mensen met bv een geigerteller hanteren om te meten, zouden ze op dezelfde plek hetzelfde moeten vinden.

Helaas gaat spiritualiteit regelmatig meer de kant op van het "geloof" dan van het bezien van een ruimere werkelijkheid die controleerbaar is.

Helaas vind een deel van de wetenschap het paranormale 'onzin', en er worden onderzoeken uitgevoerd zonder rekening te houden met de randvoorwaarden die er bij het paranormale zijn. Er wordt zeer weinig onderzoek naar gedaan, terwijl er veel mensen zijn met ervaringen. Extravagante claims komen vaak voort uit geloof en maar weinig uit waarnemingen.

Het paranormale is het waarnemen met andere zintuigen dan de vijf basiszintuigen. Als de wetenschap ergens een verklaring voor heeft blijft het paranormaal. (Maar verschillende mensen hebben verschillende definities.)

Spiritualiteit is volgens mij de zoektocht naar wie je zelf bent.

Plaats reactie