Ontmoeting met dubbelgangers

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ontmoeting met dubbelgangers

Bericht door Tammy » 17 feb 2007, 14:35

In 1771 reed een man over een pad richting Drusenheim (Duitsland), toen hij opeens een vreemd voorgevoel kreeg. Plotseling kwam zijn eigen evenbeeld hem tegemoet. Het enige verschil was dat de spookverschijning een grijs gewaad met gouden versiersels droeg, kleren die de man nog nooit had gezien. Daarna was het visioen plotseling weg. De man hechtte verder geen belang aan het voorval. Het gebeurde zou echter nog een vreemd staartje krijgen. Toen de man 8 jaar later op hetzelfde pad reed, bleek hij dezelfde kleren aan te hebben als de man die hij in zijn visioen had gezien. De persoon in kwestie was de Duitse schrijver en dichter Johann Wolfgang von Goethe. Jaren later was Goethe nog steeds onder de indruk van de ontmoeting met zijn eigen dubbelganger. Toen het voorval plaats vond, putte hij er troost uit. Hij had namelijk nog maar net afscheid genomen van Frederika, de vrouw van wie hij heel erg hield. Iedereen kan me van alles wijsmaken als het om dit soort gevallen gaat, schreef hij in zijn biografie, maar deze vreemde illusie heeft me in zekere zin rust gegeventoen ik afscheid van mijn vrouw moest nemen.



Al heel lang geleden, toen iedereen nog geloofde dat de ziel zelfstandig kon bestaan en uit het lichaam kon ontsnappen, werd er melding gemaakt van mensen die hun dubbelganger hebben gezien. In de 16e en 17e eeuw beschuldigde men de heksen ervan dat ze hun geestverschijningen stuurden om slechte dingen te doen. John Aubrey de 17e eeuwse schrijver van Korte Levens haalde voorbeelden aan waarin de dubbelganger de voorbode van de dood was. Een van die voorbeelden is het verhaal van Sir Richard Napier. Napier werd "s nachts door een herbergier naar zijn kamer gebracht. Hij was zeer verrast toen hij een dode man op zijn bed zag liggen. Verontwaardigd zei hij tegen de herbergier dat dat geen stijl was, waarop deze antwoordde dat hij niemand zag liggen. Napier keek nog eens goed: het was zijn eigen lichaam dat op het bed lag. Volgens Aubrey was Napier niet lang daarna overleden.

De mensen die later getuige waren van het verschijnsel, hadden een iets nuchterder kijk. Zij zagen de dubbelganger niet als een voorteken van de dood. Ik zag een lichtgevende vluchtige verschijning die wonderbaarlijk veel op mijn eigen ik leek en die vol interesse naar mij keek. Nadat mijn eigen ik"s elkaar zo"n vijf minuten aangestaard hadden, loste de spookverschijning op.



Mogelijke verklaringen:



In de medische literatuur worden gevallen aangehaald van mensen die hun eigen dubbelganger zijn tegengekomen. Het gaat dan vooral om mensen die last hebben van migraine. In gevallen waar geen sprake is van ziekte, houden de psychiaters het voor mogelijk dat narcistische karaktertrekken een rol spelen. Het kan ook zijn dat degene die het verschijnsel waarneemt, door middel van zijn fantasie in staat is zijn zelfbeeld naar buiten te projecteren. Het geval van Goethe is misschien wat eenvoudiger te verklaren. Hij had zojuist afscheid genomen van Frederika. Mogelijk was hier de fantasie van de toneelschrijver aan het werk. Dit zou niet zo onlogisch zijn als het lijkt, de schrijver van faust had namelijk een levendige verbeeldingskracht. Ik heb het niet met de ogen van mijn lichaam gezien, maar met de ogen van mijn geest. Dit verklaard echter nog niet waarom Goethe zichzelf in de kleren had gezien die hij 8 jaar later aan had. Behalve dat hij zei dat hij de kleren toevallig had aangetrokken, gaf hij geen verdere details. Helaas blijft dit verhaal een raadsel.



Bron: Wereldgeheimen.nl

************************

Zeer bizar dit. :shock:
Je kan dus als het ware naar jezelf kijken in de toekomst?
Dat maak ik uit het stukje op.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Maan

Bericht door Maan » 17 feb 2007, 14:46

Tja moeilijk. wie weet bestaan we al in de toekomst, als het ware in een paralelle werkelijkheid. En wie weet bestaan we ook nog in het verleden.
Als dat zo is, en verschillende werkelijkheden kruisen elkaar door bijvoorbeeld een ingrijpende gebeurtenis, dan kan het mogelijk zo zijn dat we onszelf kunnen tegenkomen.....

Liefs Maan

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 feb 2007, 15:03

Maan schreef:
Tja moeilijk. wie weet bestaan we al in de toekomst, als het ware in een paralelle werkelijkheid. En wie weet bestaan we ook nog in het verleden.
Stel je toch voor he?
Ik zou het geweldig vinden, maar niet als ik mezelf dood zou zien liggen natuurlijk.
Maar om mezelf tegen te komen lijk me een fantastische ervaring.
In het verleden of toekomst, maakt niet uit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Duider

Bericht door Duider » 19 feb 2007, 19:29

mensen zien niet hun dubbelganger,maar hun hogere zelf, vraag aan je hogere zelf,antwoord op de volgende vragen, wie ben ik? waar kom ik vandaan? welk doel heb ik hier? stel de vragen duidelijk doe dit voor u gaat slapen,en ik kan u garanderen dat u antwoord krijgt,in volle glorie
zal u getoond worden wie u werkelijk bent, uw hogere zelf laat u de waarheid zien,

Keith_Richards

Bericht door Keith_Richards » 20 feb 2007, 16:32

Duider schreef:vraag aan je hogere zelf,antwoord op de volgende vragen, wie ben ik? waar kom ik vandaan? welk doel heb ik hier? stel de vragen duidelijk doe dit voor u gaat slapen,en ik kan u garanderen dat u antwoord krijgt,in volle glorie
zal u getoond worden wie u werkelijk bent, uw hogere zelf laat u de waarheid zien,
Bedoel je dat je antwoord krijgt in je droom...?

Ik ben slapen later :wink: :lol:

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 20 feb 2007, 16:35

Keith_Richards schreef:
Duider schreef:vraag aan je hogere zelf,antwoord op de volgende vragen, wie ben ik? waar kom ik vandaan? welk doel heb ik hier? stel de vragen duidelijk doe dit voor u gaat slapen,en ik kan u garanderen dat u antwoord krijgt,in volle glorie
zal u getoond worden wie u werkelijk bent, uw hogere zelf laat u de waarheid zien,
Bedoel je dat je antwoord krijgt in je droom...?

Ik ben slapen later :wink: :lol:
Ja.. ;)
Nogal logisch als je in je droom heel sterk bent verbonden met je onderbewuste.

Maan

Bericht door Maan » 20 feb 2007, 18:33

Duider schreef:mensen zien niet hun dubbelganger,maar hun hogere zelf, vraag aan je hogere zelf,antwoord op de volgende vragen, wie ben ik? waar kom ik vandaan? welk doel heb ik hier? stel de vragen duidelijk doe dit voor u gaat slapen,en ik kan u garanderen dat u antwoord krijgt,in volle glorie
zal u getoond worden wie u werkelijk bent, uw hogere zelf laat u de waarheid zien,
Hoe kom je erbij dat er een hogere zelf is?

En waarom net voor je gaat slapen, lijkt me makkelijker om die vragen te stellen als je 'm ziet.....

Wat is een hogere zelf?

En waarom kan het niet een parallele bestaansvorm zijn, zoals ik eerder aanhaalde.
( ik beweer niet dat wat ik zeg klopt, maar ben wel benieuwd naar de reden van jouw theorie)

Liefs Maan

Plaats reactie