Paranormale wetenschap?

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Romaine

Paranormale wetenschap?

Bericht door Romaine » 19 mar 2007, 15:40

Stel je voor, er komt een wetenschappelijke theorie voor het paranormale die het volledig beschrijft met alle wetmatigheden, en dat de proeven die worden gedaan op deze manier steeds voorspelbare uitkomsten hebben. (Dit echter zonder het met apparatuur het te kunnen nabootsen.)

Zou je dan die theorie kunnen accepteren of zou je er moeite mee hebben?


De indruk die ik heb is dat men niet tot een goede onderbouwde theorie kan komen momenteel is doordat enerzijds men er niet in gelooft en niet voor gek versleten wil worden, en anderzijds omdat te weinig mensen er echt iets van weten.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 19 mar 2007, 17:49

Zodra je een theorie kunt falsificeren heeft die theorie wetenschappelijke waarde en is er geen directe reden om aan de geldigheid te twijfelen. Hoe gek de uitkomsten ook zijn. Het komt ook voor dat uitkomsten van een experiment door anderen ook kunnen worden verkregen zonder dat die uitkomsten in een theorie passen.

Een voorbeeld daarvan is retrocausaliteit. Retrocausaliteit past in geen enkele mainstream theorie en is falsificeerbaar. Ik had dit filmpje al elders op het forum geplaatst, het kan denk ik geen kwaad om dat hier nog eens te doen.

http://www.youtube.com/watch?v=fLLIkTo4KLc
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Paranormale wetenschap?

Bericht door MetalPig » 19 mar 2007, 19:13

Romaine schreef:Stel je voor, er komt een wetenschappelijke theorie voor het paranormale die het volledig beschrijft met alle wetmatigheden, en dat de proeven die worden gedaan op deze manier steeds voorspelbare uitkomsten hebben. <...>
Zou je dan die theorie kunnen accepteren of zou je er moeite mee hebben?
Als er geen andere verklaring is voor de uitkomsten van de experimenten zal ik de theorie accepteren.

Vooralsnog heeft echter nog niemand een herhaalbaar experiment bedacht dat het bestaan aantoont; praten over een theorie lijkt me voorlopig dus nog wat voorbarig.


Wat is ervoor nodig om jou te overtuigen dat het allemaal niet bestaat?

Romaine

Re: Paranormale wetenschap?

Bericht door Romaine » 20 mar 2007, 17:00

MetalPig schreef:Wat is ervoor nodig om jou te overtuigen dat het allemaal niet bestaat?
Wie mij kan vertellen hoe ik dagen voordat het plaatsvond het overlijden van mijn grootmoeder op datum en tijd (op de minuut) kon voorspellen, tevens hoe ik kon voorspellen waar iemand last van kreeg zonder dat die persoon het die dag had, etc. En nog een hele rij met dergelijke zaken.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Paranormale wetenschap?

Bericht door MetalPig » 20 mar 2007, 18:35

Romaine schreef:Wie mij kan vertellen hoe ik dagen voordat het plaatsvond het overlijden van mijn grootmoeder op datum en tijd (op de minuut) kon voorspellen, tevens hoe ik kon voorspellen waar iemand last van kreeg zonder dat die persoon het die dag had, etc. En nog een hele rij met dergelijke zaken.
Kun jij die gaven onder gecontroleerde omstandigheden herhalen?
Zo niet, dan valt er niets te verklaren.

Bijtjuh

Re: Paranormale wetenschap?

Bericht door Bijtjuh » 20 mar 2007, 18:41

MetalPig schreef:
Romaine schreef:Wie mij kan vertellen hoe ik dagen voordat het plaatsvond het overlijden van mijn grootmoeder op datum en tijd (op de minuut) kon voorspellen, tevens hoe ik kon voorspellen waar iemand last van kreeg zonder dat die persoon het die dag had, etc. En nog een hele rij met dergelijke zaken.
Kun jij die gaven onder gecontroleerde omstandigheden herhalen?
Zo niet, dan valt er niets te verklaren.
Ik zal proberen om het weer te trainen, want ik kon zelfs de slaapkamer van iemand omschrijven.
En ook sommige problemen van die persoon.. mjah ik het weer even oefenen :)

Shizo

Bericht door Shizo » 20 mar 2007, 19:50

Griezelig Bijtje, jij zou dus zo in mijn slaapkamer kunnen kijken?
Bah bah bah; hou je ogen maar thuis :P

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 20 mar 2007, 21:30

Shizo schreef:Griezelig Bijtje, jij zou dus zo in mijn slaapkamer kunnen kijken?
Bah bah bah; hou je ogen maar thuis :P
Hahah :p Wees maar niet bang hoor ;)
Hij hielp me altijd met dat soort dingen.
Zo kon ik ook bijv. voelen dat hij iets met zijn kuit had wat ook waar bleek te zijn, maar ik had een sterke band met hem dus ging het wat makkelijker. ;D

Mag ik trouwens ook niet heel stiekem met de ogen dicht kijken ? :(
Dan hou ik ze wel thuis ;p

Shizo

Bericht door Shizo » 20 mar 2007, 22:34

Voorstel:

Je mag in mijn kamer komen kijken, als je zelf volledig meeneemt en in mijn bed springt? Haha, just kidding :mrgreen:

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 21 mar 2007, 08:03

Hahahahahha :P :D

Xar

Bericht door Xar » 22 mar 2007, 18:14

Ik meende eens een keer in een programma gezien te hebben, dat men een elektronische dobbelsteen had gemaakt die per seconde een aantal duizenden keren gooide, en dat de proefpersoon heel hard moest denken aan een getal (1-6), en dat de uitkomst van de worpen een kleine meerderheid had in het getal waarvan de persoon dacht.

Ook was er eens een chirurg die in de operataiekamer, boven op een balk, een getal of woord had gezet, en dat er een patient was die een "out of body" ervaring had, en die het getal of woord wist te vertellen.
Alleen de chirurg wist wat het getal of woord was.

Plaats reactie