Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 16 jun 2008, 10:31

Mist schreef:Maar ja de echte sceptici hier zullen nu wel roepen dat ik ook betaald ben en ingehuurd door rtl of derek om hier een reactie te plaatsen :P
Nee hoor :) Echte sceptici proberen te achterhalen hoe het werkt. En als blijkt dat geesten echt bestaan en dat Ogilvie er mee praat zullen we erg verbaasd zijn...

Dank voor je reactie en welkom op het forum!

Mist

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Mist » 16 jun 2008, 12:04

MetalPig schreef:
Mist schreef:Maar ja de echte sceptici hier zullen nu wel roepen dat ik ook betaald ben en ingehuurd door rtl of derek om hier een reactie te plaatsen :P
Nee hoor :) Echte sceptici proberen te achterhalen hoe het werkt. En als blijkt dat geesten echt bestaan en dat Ogilvie er mee praat zullen we erg verbaasd zijn...

Dank voor je reactie en welkom op het forum!
Bedankt voor het welkomheten ;)
Ik moet zeggen dat ik ook niet overal maar klakkeloos in geloof, maar na gisteren geloof ik toch heilig in Ogilvie, omdat hij dus echt dingen zei die hij niet kon weten op wat voor manier dan ook. Ook was het tempo dusdanig hoog dat je er verbaasd van was, bovendien bezat hij ook nog een flinke dosis humor en toen een vrouw zei dat ze het ondanks dat hij alles goed had het eigenlijk niet kon geloven zei hij haar dat hij de 200 euro die hij haar had betaald weer terugwilde, want dat stond niet in haar script om te zeggen :)
Dus als hij weer in het land is zal ik alle sceptici die toch graag willen weten of het misschien toch echt kan adviseren om eens een keer te gaan kijken en je te laten verbazen en anders te laten entertainen want daar was hij dus ook echt goed in :)

Groetjes,

Miriam

Barrel

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Barrel » 16 jun 2008, 12:53

Heb niet alle posts gelezen, dus wellicht dubbel.

Lijkt me dat Ogilvie in ieder geval een aantal 'nieuwe' trucs toevoegd aan het arsenaal. Geen letter spelletjes dit keer. Hij 'lijkt' een hoop te weten, dat verder gaat dan 'cold reading'.
Echter, heb het slechts op tv gezien, dus kan er geen oordeel over vellen. Dat het geen zuivere kaart is wel duidelijk: Zag laatst een aflevering waarin hij thuis een reading ging doen. Volgens het commentaar (je zag het beeld van zijn camper, en hoe hij een adres intypt op een navigatie) wist hij slechts het adres, en verder helemaal niets.

Hij komt bij de mensen binnen, begroet ze, kijkt naar een kind en zegt vervolgens: "Ah, you must be Kevin"??? Kortom, de tv manipuleert, maar het is niet te zeggen hoeveel. Bij thuisreadings is het redelijk duidelijk wat hij doet. Je ziet hem door het huis lopen, hij bekijkt uiteraard de foto's, en even later vind hij de geest van een oud persoon op de foto ....
Ook weet hij dat er iets is met het keukenkastje. Ook dat is te zien door even het huis door te lopen.

Bij zijn shows is het echter anders. Vaak komt hij met data over mensen, pijnenen, etc. dat opmerkelijk lijkt. Maar geen idee of die mensen bijvoorbeeld eerst een brief hebben gestuurd, of dat je bij intake allerlei informatie ontfutseld wordt. Wellicht kunnen ze op naam een hoop uit databases trekken waar ze toegang tot hebben.
Ben er 100% van overtuigd dat hij in het rijtje van Robert vd Velde en Mevrouw Latan (Char) thuishoort. Ben wel erg benieuwd hoe hij het exact doet, als zal het wel een deceptie zijn als je erachter komt.

Barrel

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Barrel » 16 jun 2008, 13:08

Mist schreef:Ik moet zeggen dat ik ook niet overal maar klakkeloos in geloof, maar na gisteren geloof ik toch heilig in Ogilvie, omdat hij dus echt dingen zei die hij niet kon weten op wat voor manier dan ook. Ook was het tempo dusdanig hoog dat je er verbaasd van was, bovendien bezat hij ook nog een flinke dosis humor en toen een vrouw zei dat ze het ondanks dat hij alles goed had het eigenlijk niet kon geloven zei hij haar dat hij de 200 euro die hij haar had betaald weer terugwilde, want dat stond niet in haar script om te zeggen :)
Dus als hij weer in het land is zal ik alle sceptici die toch graag willen weten of het misschien toch echt kan adviseren om eens een keer te gaan kijken en je te laten verbazen en anders te laten entertainen want daar was hij dus ook echt goed in :)
Het vreemde is dat we hem helemaal geloven. Ook het stuk dat hij de informatie van geesten krijgt. Daar zitten namelijk nogal een aantal lagen tussen. Het zou telepathie kunnen zijn, of iets anders. Het feit dat het hem lukt om informatie te vergaren, wil nog niet zeggen dat geesten dus bestaan. Op geen enkele manier gecorreleerd.

Als ik naar een show van Ogilvie zou gaan, kan ik er niet door overtuigd worden. Het kan zijn dat ik terugkom en geen idee heb over hoe hij het doet, maar dat is niets anders dan nu. Als ik naar een Illusionist ga, en ik kan niet begrijpen hoe hij die truks uitvoert, ben ik nog steeds niet overtuigd van het bestaan van magie. Slechts van het feit dat de illusionist zo goed is dat ik hem niet kan doorgronden.

Toen van den Broeke nog niet ontmaskerd was, hadden we gelijksoortige gesprekken als deze. Vind het vreemd dat telkens als er weer eentje opstaat, we het weer vanaf nul beginnen. Waarom niet er eerst van uit gaan dat het een charlatan moet zijn? Blijkbaar willen we als mens heel graag geloven.

Mist

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Mist » 16 jun 2008, 13:31

Waarom meteen uitgaan ven het negatieve Barrel?
Wat je niet ziet is er niet?
Tja ik weet wat ik gisteren heb gezien en ik weet dat ik een goed stel hersenen heb en weet 100% zeker dat wat hij zei hij niet had kunnen "raden" op wat voor manier dan ook. En ik vind een illusionist vergelijken met een paranormaal iemand echt appels met peren vergelijken, maar goed zoals ik dus al zei ik kan hier neer typen wat ik wil, mensen die niet willen geloven (angst?) die zullen altijd tegenwerpingen vinden. Je goed recht, ik heb mijn kant van het verhaal laten horen en of mensen willen luisteren moeten ze zelf weten natuurlijk ;)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 16 jun 2008, 13:36

Mist schreef:mensen die niet willen geloven (angst?)
Nee, geen angst. Een scepticus wil graag weten, niet geloven; dat is alles. Ik heb geen angst voor geesten, ik zou het ook niet erg vinden als ze zouden bestaan. Maar als ze bestaan dan wil ik het weten, niet geloven.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 16 jun 2008, 13:42

Mist schreef:Wat je niet ziet is er niet?
Geloof jij dat er een draakje in mijn fietsenschuurtje zit? Je ziet 'm niet, maar dat zou dan toch geen belemmering moeten zijn?

Maan

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Maan » 16 jun 2008, 16:15

Maar doe jij iets, of uit jij iets, waardoor mensen zouden gaan geloven of er een draakje in je schuur zit dan?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 16 jun 2008, 16:25

Maan schreef:Maar doe jij iets, of uit jij iets, waardoor mensen zouden gaan geloven of er een draakje in je schuur zit dan?
Ja, ik meld het hier op het forum.

Barrel

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Barrel » 17 jun 2008, 11:34

Mist schreef:Waarom meteen uitgaan ven het negatieve Barrel?
Wat je niet ziet is er niet?
Tja ik weet wat ik gisteren heb gezien en ik weet dat ik een goed stel hersenen heb en weet 100% zeker dat wat hij zei hij niet had kunnen "raden" op wat voor manier dan ook.
Ik ga niet uit van het negatieve. Wat me slechts verbaasd is dat als we concluderen dat hij dingen 100% zeker weet die hij niet had kunnen "raden", dat we dan ook de uitleg (geesten) integraal aannemen. Er zijn dan nog steeds heel veel andere verklaringen mogelijk. Kortom, Ogilvie's gelijk is geenszins het bewijs dat geesten bestaan.

De reden om van nature sceptisch te zijn is omdat het a) commerciele televisie betreft en b) er heeel veel geld mee wordt verdient.
In Schotland staat Ogilvie bekend als een entertainer.

En nee, ik geloof niet in geesten. Dat is niet angst of puur negativisme. Dat is simpelweg de manier hoe ik in het leven sta. Ik geloof namelijk uberhaupt niet in het leven na de dood, en geloof dat alle 'geest waarnemingen' te maken hebben met de levenden, en niet de doden.

Laatste punt: ik vergelijk Ogilvie niet met een Illusionist. Ik maak slechts de vergelijking om aan te tonen dat het niet begrijpen hoe iemand iets doet, niet wil zeggen dat het dus bovennatuurlijk is.

Mist

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Mist » 17 jun 2008, 11:55

Je zegt dat er veel verklaringen zijn voordat hij precies mijn oom en zijn geestestoestand beschreef voordat hij overleed, ik ben erg benieuwd dan naar de verklaringen.

Om een aantal dingen uit te sluiten
1 ik leefde nog niet toen mijn oom overleed, mijn vader was mee, maar dacht absoluut niet aan deze man
2 de kaartjes waren op mijn naam besteld, mijn getrouwde naam, mijn oom had dezelfde achternaam als mijn moeder, dus dan zouden ze mijn meisjesnaam hebben moeten achterhalen, mijn moeders meisjesnaam en dan nog dingen over haar broers overlijden
3 er werden heel wat kaartjes via marktplaats (voor belachelijke prijzen) verkocht dus de naam waarop een kaartje werd gekocht hoefde al absoluut niet meer de naam te zijn van degene die er zat..
4 we zijn niet vooraf geinterviewd
5 we hebben met absoluut niemand van te voren gesproken over de dingen die naar voren kwamen

Dus nu ben ik benieuwd naar jullie verklaringen hoe hij die info van ons kon weten
En bovendien je zegt in Schotland staat hij bekend als een entertainer, wat bedoel je daar mee dat een entertainer niet paranormaal tegelijk kan zijn?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 17 jun 2008, 12:52

Ik ben wel benieuwd hoe het gesprek met Ogilvie ging.
Hoe kwam hij bij jullie terecht? Wie zei dat het je oom was?

Barrel

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Barrel » 17 jun 2008, 13:30

Mist schreef:Je zegt dat er veel verklaringen zijn voordat hij precies mijn oom en zijn geestestoestand beschreef voordat hij overleed, ik ben erg benieuwd dan naar de verklaringen.

Om een aantal dingen uit te sluiten
1 ik leefde nog niet toen mijn oom overleed, mijn vader was mee, maar dacht absoluut niet aan deze man
2 de kaartjes waren op mijn naam besteld, mijn getrouwde naam, mijn oom had dezelfde achternaam als mijn moeder, dus dan zouden ze mijn meisjesnaam hebben moeten achterhalen, mijn moeders meisjesnaam en dan nog dingen over haar broers overlijden
3 er werden heel wat kaartjes via marktplaats (voor belachelijke prijzen) verkocht dus de naam waarop een kaartje werd gekocht hoefde al absoluut niet meer de naam te zijn van degene die er zat..
4 we zijn niet vooraf geinterviewd
5 we hebben met absoluut niemand van te voren gesproken over de dingen die naar voren kwamen

Dus nu ben ik benieuwd naar jullie verklaringen hoe hij die info van ons kon weten
En bovendien je zegt in Schotland staat hij bekend als een entertainer, wat bedoel je daar mee dat een entertainer niet paranormaal tegelijk kan zijn?
Ik bedoel niet de verschillende verklaringen die op bedrog berusten, maar verschillende verklaringen als hij inderdaad dingen weet die hij niet kan weten (zoals gezegd geloof ik zelf hier niet in). Enkele voorbeelden:

Wellicht kan hij gedachtenlezen, ook in het onderbewuste?
Wellicht kan hij tijdreizen in gedachten, en is teruggegaan naar de tijd dat je oom nog leefde?
Wellicht bestaan parallele universa, en 'leest' hij uit die wereld?

Klinkt allemaal belachelijk waarschijnlijk, maar voor mij geenszins minder belachelijk dan een geest die op een wat bekrompen manier via Ogilvie praat.

Waarschijnlijk is er eerder verwarring over wat hij weet, dan over dat hij iets weet. Dat was heel duidelijk vaak bij Char. Mensen geloofden dat Char dingen gezegd had die zij absoluut niet kon weten. Na bestudering van de beelden, bleek dat zij al die informatie zelf hadden gegeven, maar door Char gemanipuleerd waren om dit aan haar te geven.

Dus zoals Metalpig vertelt, hoe kwam hij op je oom uit? Was er eerst een oom, en werden jullie daar toen bijgezocht? Of kwam hij naar jullie toe, en begon spontaan over een oom? Of begon hij eerst over een geest, waarbij hij zich vervolgens afvroeg of die wellicht familie was ...?

Bovendien, als ik je geen verklaring kan geven voor hoe hij aan die informatie kwam, dat dus nog geen bewijs is van echtheid. Wederom de illusionist als voorbeeld aanhalende. Betekent slechts dat ik niet in staat ben om te vertellen hoe hij het exact doet (of het nu toch echt is of bedrog).

Laatste punt is dat er minstens zoveel gevallen zijn waar het niet lukte als gevallen waar het wel lukte iets zinnigs te zeggen. Dat zijn dan typisch de dingen die er op televisie uitgeknipt worden. Goed artikel over dit soort praktijken in volgende voorbeeld:

http://www.skeptics.org.uk/article.php? ... n_GMTV.php

Kortom om een uiteindelijke verklaring te kunnen geven, is er veel meer informatie nodig dan een "Hij wist echt dingen die hij niet kon weten".

Mist

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Mist » 17 jun 2008, 15:01

Hij kwam de trap op en stond vlak bij ons, zei dat er een man op de trap stond (een geest dus) noemde zijn naam en verteld dat hij enorm duizelig was. Daarna vroeg hij wie dit herkende. HIerna wist hij nog te vertellen dat mijn vader een litteken had, maar meer niet want was het helaas het einde van de show, maar bij mijn buurvrouw ging het als volgt, hij noemde haar naam, of in ieder geval een aantal namen die vlak bij elkaar lagen want hij kon het niet goed doorkrijgen, daarna vertelde hij waar ze pijn had, dat er iets met haar borst was gebeurd (en nee dat zag je niet aan de buitenkant) verder vertelde hij dat haar lamp van haar logeerkamer het niet deed, dat herkende ze niet, maar hij wist haar ook wat dingen te vertellen over haar vorige huis inclusief dat ze bij zichzelf in moest breken omdat ze zichzelf had buitengesloten dat was toch wel bijzonder. Tja kan je wel denken er zijn zoveel mensen die zichzelf buitensluiten, maar het was wel heel specifiek wat hij allemaal over haar flat vertelde. Ook wist hij te vertellen waar ze precies moedervlekken had zitten, nou ja das ook niet iets waar je de hele tijd aan zit te denken, dus gedachtelezen lijkt me ook niet zo erg logisch.. en tja tijdreizen en zo vind ik al helemaal ver gezocht en zo.
Maar ach iedereen zijn eigen geloof he zullen we maar zeggen :P

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 17 jun 2008, 15:18

Mist schreef:Daarna vroeg hij wie dit herkende.
Ah juist. Het medium roept iets en de toehoorder zorgt dat hij het bij het juiste eind heeft. Zo hoort het eigenlijk niet te gaan he.
De toehoorder geeft vaak meer informatie aan het medium dan hij/zij denkt.

Wat ik je ook zie doen is focussen op de hits, en de misses vergeven.

Mist

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Mist » 17 jun 2008, 16:11

hij had amper misses dus tja dan kan je niet veel anders dan je concentreren op de hits. Nogmaals we hebben hem totaal geen informatie verder gegeven, maar goed ik dacht al ik moet me hier niet registeren want das vechten tegen de bierkaai en dat had ik dus goed bedacht 8)

Zoals ik al zei ieder zijn geloof en ik denk dat ik maar ga stoppen met hier antwoord te geven, want voor mijn gevoel worden mijn woorden verdraaid en verkeerd uitgelegd zodat jullie maar bij jullie standpunt kunnen blijven dat het allemaal fake is, prima das jullie mening, ik heb het nu zelf meegemaakt en ik ben een realistisch en goed nadenkend mens en het kan eigenlijk niet anders dan dat er meer is tussen hemel en aarde en dat die man heel veel goede dingen doet en wat dan nog mocht het toch doorgestoken kaart zijn (zou nog steeds niet weten hoe, maar goed) dan weet hij toch op die manier heel veel mensen troost te bieden en dat is ook al wat waard lijkt me. [clap]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 17 jun 2008, 16:35

Mist schreef: ik denk dat ik maar ga stoppen met hier antwoord te geven,
Dat zou ik jammer vinden.
Ik ben namelijk nog wel benieuwd naar meer dingen, zoals: zijn er overeenkomsten tussen de voorstellingen die FoX en jij hebben bijgewoond. Het zou wel heel toevalling zijn als er bij FoX ook een duizelige geest op de trap stond, bijvoorbeeld.
Mist schreef:zodat jullie maar bij jullie standpunt kunnen blijven dat het allemaal fake is,
Over het verdraaien van woorden gesproken... Het enige wat ik zeg is dat Ogilvie op geen enkele manier aannemelijk maakt dat hij met geesten communiceert. Ik ben niet getrouwd met mijn overtuiging; als ik het mis heb wil ik dat graag weten, dan pas ik mijn standpunt aan.
En ik probeer te ontdekken of Ogilvie bekende cold-reading-trucs gebruikt.

Ik ben me ervan bewust dat ik af en toe overkom alsof ik mensen wil overtuigen, maar in dit soort gevallen wil ik voornamelijk informatie uitwisselen; ik wil weten hoe de gesprekken met Ogilvie gaan, en ik wil informatie geven over hoe oplichters te werk gaan. Ieder kan dan voor zich beslissen of ie genoeg informatie heeft om zijn mening te wijzigen of niet.
Blijkbaar is dat (nog) niet het geval; mijn informatie overtuigt jou niet, en jouw ooggetuigenverslag overtuigt mij niet. Da's niet erg, en wat mij betreft ook geen reden om de dialoog dan maar af te kappen.
Mist schreef: weet hij toch op die manier heel veel mensen troost te bieden en dat is ook al wat waard lijkt me. [clap]
Ja, wat kost zo'n kaartje eigenlijk?

Mist

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Mist » 17 jun 2008, 19:31

Via de normale weg kost een kaartje 32,50 als je kijkt hoeveel personeel daarvoor rondloopt dan nog zo'n volledig schouwburg op poten voor 1 show etcetc denk ik echt niet dat Derek Ogilvie daar rijk van wordt, als hij rijk zou willen worden zou hij wel weer naar zijn oude "job" teruggaan aangezien hij daar miljonair in wist te worden ;)

Helaas zijn bij deze show ook heel wat oplichters aan het werk geweest, die kochten de kaartjes op en verkochten ze daarna via marktplaats, ik heb de kosten op zien lopen tot 180 euro [burn]

Ben ook niet vies van een discussie hoor en weet geneog van oplichters en wil er ook nog wel zat over horen, maar het moet geen wellus nietus worden naar mijn gevoel, want dat is zo zinloos ;)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door MetalPig » 17 jun 2008, 20:17

Mist schreef:maar het moet geen wellus nietus worden naar mijn gevoel, want dat is zo zinloos ;)
;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer

Bericht door Tammy » 18 jun 2008, 18:19

Hallo Mist en welkom hier :wink:
Harstikke leuk dat je daar net als FoX naar toe bent gegaan.
Ik wil dat ook een keer doen.
Ik geloof namenlijk dat er meer tussen hemel en aarde is, ben daar al heel mijn leven mee bezig.
Over bijvoorbeeld Char had ik mijn twijfels, ik vertrouw tv uitzendingen in dat genre niet.
Maar als je het zelf meemaakt kan dat een prachtige ervaring zijn lijkt me.
Deze mensen moeten iets hebben dat ze dit kunnen.
En praten met geesten ?
Ik worstel al heel mijn leven of geesten bestaan, ik neig naar ja.
Daarom vind ik dit zo fascinerend.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie