geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
scandiflyer

geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door scandiflyer » 16 aug 2008, 07:55

AMSTERDAM - Hij kondigde in een van zijn politieke thrillers al de terroristische aanval op de Verenigde Staten met vliegtuigen aan. Nu blijkt de Amerikaanse bestsellerauteur Tom Clancy ook de bloedige strijd tussen Rusland en Georgië te hebben voorspeld: in de succesvolle computergame Ghost Recon, waarvoor Clancy in 2001 het scenario schreef.

Het verhaal van Ghost Recon speelt zich af in het Rusland van augustus 2008. De Russische ultranationalisten hebben de macht gegrepen en streven naar herstel van de oude glorie van het communistisch tijdperk. Volgens het Kremlin is een oorlog nodig om de afgescheiden ex-Sovjetrepublieken weer bij Rusland te voegen.

Het spel, een zogeheten shootergame, toont de Russische leider, een op Poetin lijkende man, die de Russische invasie van Georgië aankondigt en daarmee een nieuwe oorlog in de Kaukasus aankondigt. Een voice-over vertelt de speler van de videogame dat ‘de wereld zijn adem inhoudt en afwacht.’

De overeenkomsten tussen het bloedig geweld van de afgelopen dagen in Georgië en Ghost Recon zijn opvallend. Zo vinden de eerste gevechten in het spel plaats in Zuid-Ossetië tussen rebellen en Georgiërs, waarna Rusland met grof geweld de Georgische grens overtrekt.

Voorlopig houden daar de overeenkomsten tussen de huidige realiteit en het spel op. Daarin liet Clancy de Russen na de strijd in Georgië ook een aanval op de Baltische staten uitvoeren. Die mislukte echter waarna uiteindelijk een burgeroorlog in Rusland uitbreekt.

De kans daarop is miniem. Toch zijn veel gamers de voorbije dagen op internet naarstig op jacht gegaan naar een exemplaar van het videospel, dat sinds 2003 niet meer in winkels verkrijgbaar is. Al was het maar om te kijken of auteur Clancy nog meer zaken in Ghost Recon heeft voorspeld
*bron volkskrant


Normaal geloof ik niet zo in voorspellingen, zeker niet in game's ofzo.
Maar als je nu een beetje het wereld nieuws volgt komt dit toch beangstigend rieël over?
wat is jullie mening in deze ?

Aenimaxequal

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Aenimaxequal » 16 aug 2008, 08:46

Het doet me denken aan het volgende principe : http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas-theorema

Rob

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Rob » 16 aug 2008, 10:36

Rusland is altijd aan het proberen om zijn invloed te laten gelden in ex-Sovjet republieken. En moest ik Rusland zijn, ik zou ook eerst via Z-O binnengaan, aangezien daar Russen (en dus medestanders) wonen.

Toeval. Punt.

Gijs

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Gijs » 16 aug 2008, 12:31

Ik hoorde gisteren (maar hoe waarheidsgetrouw dit is weet ik niet) van een poolse jongen die op dit moment in Polen is dat Rusland heeft aangekondigd ook Polen te willen aanvallen als ze niet stoppen met het openlijk steunen van Georgië :shock: Het is alleen nergens in het Nederlandse nieuws geweest dus ik vraag me af of hij me niet één of ander kletsverhaaltje schreef. Dan moeten ze trouwens wel eerst door de oekraïne dus dat zou ook oorlog met hun betekenen. De oorlog die Rusland trouwens voert tegen Georgië is een lichte, wat laat zien dat ze Georgië niet helemaal serieus nemen. Ze gebruiken namelijk erg lichte tanks (voor zover ik gezien heb dan) terwijl Rusland er bekend om staat om erg zware tanks in zijn bezit te hebben. Ook de artillerie waarmee ze schieten is niet erg zwaar. Terwijl ze dat wel hebben. Zouden ze krachten sparen...... :mrgreen: (dat laatste was een grapje van me, mocht het verkeerd opgevat worden.)

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door FoX » 17 aug 2008, 15:44

Die Russen spelen gewoon te oude videogames...

Rob

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Rob » 17 aug 2008, 16:11

Rusland en Polen zit niet meer lekker omdat Amerika van Polen daar een rakketenschild mag bouwen + omdat de Polen schrik hebben vor een russische aanval hebben ze wapens gekregen van de Amerikanen. (mss daarmee da ze denken dat Polen wordt aangevallen).

Gijs

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Gijs » 21 aug 2008, 19:52

Over profetische games gesproken:



Dat is de toekomst waar ik een beetje bang voor ben. Het is ook een reden waarom ik anti-biobrandstof ben. Want welke imbeciel verbrand er nou eten als er te weinig voedsel in de wereld is? Want denk maar niet dat het het westen niet kan gebeuren. Maargoed we zullen zien. Nu is in het spel biobrandstof juist een oplossing op de problemen. Maarja ik denk niet dat je met het verschuiven van de manier waarop de brandstof gebruikt wordt een oplossing is. Maar dat is weer een heeeeel ander topic.
Laatst gewijzigd door Gijs op 21 aug 2008, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11969
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door MetalPig » 21 aug 2008, 19:57

Gijs schreef:Want welke imbeciel verbrand er nou eten als er te weinig voedsel in de wereld is?
Er is niet te weinig voedsel, er zijn te veel mensen 8)

Gijs

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Gijs » 21 aug 2008, 19:58

Zo zou je het kunnen zien, maar het principe blijft hetzelfde. Maar het is ook dom dat mensen dan ook zo anti-genetische manipulatie is, want als je nou een soort kaktus met vruchten zou kunnen maken? Dat zou toch best perfect zijn voor de afrikaanse landbouw. Dat soort dingen. Maargoed ik dwaal af, ik denk dat ik hier nog een topic over open als er animo voor zou zijn, en ik denk dat dat er niet is.
Laatst gewijzigd door Gijs op 21 aug 2008, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11969
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door MetalPig » 21 aug 2008, 19:59

Gijs schreef:Zo zou je het kunnen zien, maar het principe blijft hetzelfde.
Als er te veel mensen zijn is het niet meer imbeciel.

Gijs

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Gijs » 21 aug 2008, 20:05

Ja, dan gaan er idd mensen dood. Maar als er in het westen nog een hongersnood komt dan zouden wij de personen kunnen zijn die dood gaan. Dan valt ónze maatschappij uitelkaar en daarom is het imbeciel. Nu kunnen we het nog afpikken als het zo ver komt :P Helaas zitten we in Nederland, en niet in een militaire grootmacht [zucht] Daarbij, we kunnen zoveel mensen wel onderhouden als we onze technologie in de voedsel indrustrie verbeteren. Helaas zijn er veel mensen bang voor technologie. En we zouden ook dieren versnelt kunnen laten groeien. Nu kost dit bouwstoffen, maar losse bouwstoffen zijn ook synthetisch te maken. Maar daar heb je weer technologie voor nodig om dat op een massale schaal te doen. Iig, het principe is dat je oneetbare dingen eetbaar zou kunnen maken met behulp van technologie. (Zoals van losse elementen bouwstoffen reconstrueren.) Het is alleen erg moeilijk, zeker om het op een massale schaal te doen. Maar het kan.

thaboy

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door thaboy » 21 aug 2008, 21:39

Gijs schreef:Zo zou je het kunnen zien, maar het principe blijft hetzelfde. Maar het is ook dom dat mensen dan ook zo anti-genetische manipulatie is, want als je nou een soort kaktus met vruchten zou kunnen maken? Dat zou toch best perfect zijn voor de afrikaanse landbouw. Dat soort dingen. Maargoed ik dwaal af, ik denk dat ik hier nog een topic over open als er animo voor zou zijn, en ik denk dat dat er niet is.
Ze zouden van de Sahara landbouwgronden kunnen maken, maar dat doen ze ook niet. Dat geld gaat naar de oorlog.

tofu_kronos

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door tofu_kronos » 23 aug 2008, 00:56

Nederland hoeft niks af te pikken wij zijn kwa agro-cultuur zelfvoorzienend. En aangezien we nogal neutraal zijn. Is er geen enkele grootmacht die iets komt afpikken bij ons. Misschien de amerikanen. Verder niemand.

Gijs

Re: geloof je in Videospel 'voorspelde' oorlog in Georgië?

Bericht door Gijs » 23 aug 2008, 16:31

Dat bedoel ik niet, ook hiet zou de economie kunnen instorten, en dan hebben we geen eten meer. (Boeren kunnen ook failliet gaan heh.)

Plaats reactie