Nostradamus: hoe zit dat nou?

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
gusteman

Nostradamus: hoe zit dat nou?

Bericht door gusteman » 25 jan 2011, 18:18

Als ik "Nostradamus" google op dit forum kom ik uit op vier posts:
Barrel
Titel: Re: Extra zon zorgt voor paniek
Geplaatst: Di Jan 25, 2011 5:22 pm

... Met name interessant dan de reacties. Blijkbaar geloven toch wel veel mensen in de ondergang van de aarde in 2012. Ook van die berichten dat Nostradamus dat precies voorspeld had, en tot nog toe alles wat hij voorspeld had uitgekomen is. Zorgt voor een zelfde lichte paniek. Hopenlijk gebeuren ...


Forum: Exacte wetenschap Onderwerp: 'Mens sterft binnen 100 jaar uit'
Barrel
Titel: Re: 'Mens sterft binnen 100 jaar uit'
Geplaatst: Di Jul 06, 2010 3:20 pm

... hoever we het laten komen, en wanneer we dan bereid zouden zijn om in te grijpen. Bovendien is er volgens mij een verschil tussen voorspellen (Nostradamus) en huidige ontwikkelingen in de toekomst projecteren. Tijdens het Romeinse rijk zijn er honderden jaren lange mensen geweest die het einde ...


Forum: Paranormale zaken Onderwerp: Het einde is nabij
Rob
Titel: Re: Het einde is nabij
Geplaatst: Do Maa 27, 2008 5:28 pm

... niet te lachen, en persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in hun visie (ik ga dat als ik eens tijd heb eens uitdiepen). Over dat van die bergen: Nostradamus voorspelde voor deze tijd nogal veel rampen en zijn veilige plek lag in de bergen, mss daarmee. Grappig is wel dat iedereen bij elke voorspelling ...


Forum: Paranormale zaken Onderwerp: Het einde is nabij
Tammy
Titel: Het einde is nabij
Geplaatst: Do Maa 27, 2008 2:11 pm

... betekenis - is 1998. Ook dit jaar was voorspeld. Bovendien zou jezus gekruisigd zijn in de 1998ste week van zijn leven. De 16e-eeuwse ziener Nostradamus had de voorkeur aan 1999, het jaar van een invasie van Mars, terwijl een 18e-eeuwse Franse profete Jeanne Le Roger, het definitieve einde ...
Volgens mij strekt dit het forum, en zijn gebruikers, tot eer.

Het is namelijk mijn strikte overtuiging dat de fameuze kwatrijnen van Nostradamus allesbehalve betrouwbare voorspellingen inhouden.
Toch kom je, met de regelmaat van een klok, zelfs in de "ernstige" kranten en andere media de voorspellingen van die man weer tegen. :shock:

Heeft iemand er weet van of er ooit één effectief correcte voorspelling van Nostradamus zou zijn uitgekomen?
Of kunnen we dat gewoon toeschrijven aan opportunistisch bijgeloof wat niets te maken heeft met één of andere paranormale begaafdheid? [think]

Barrel

Re: Nostradamus: hoe zit dat nou?

Bericht door Barrel » 26 jan 2011, 16:33

Nostradamus heeft honderd kwatrijnen geschreven. Stuk voor stuk zijn ze niet specifiek t.a.v. mogelijke gebeurtenissen zelf alsmede de tijd waarin ze zouden uitkomen. Dit betekent dus dat de een over dezelfde kwatrijn zal zeggen dat deze een gebeurtenis adequaat voorspelde, en de ander zal zeggen, onzin, dat past overal op.

Zover ik weet zijn er een paar kwatrijnen die gezien worden als adequaat. Kan ze even niet vinden helaas. Eentje ervan ging over volgens mij een Engelse koning. Strekking was zo ongeveer dat deze zou sterven in een gouden kooi door een wond aan zijn oog. Er waren vrij specifieke zaken die de kwatrijn aan deze koning koppelde. Die koning kwam om het leven tijdens een lans gevecht, waarbij hij een gouden helm droeg. Hij werd geraakt door de lans van zijn tegenstander, die in zijn oog kwam, waaraan hij overleed. Daar zit ook wederom de zwakte. Pas achteraf ziet men de relevantie. Het was niet mogelijk om op basis van het kwatrijn een adequate voorspelling te doen omtrent de dood van deze koning.

Zo heeft hij ook voorspellingen gedaan t.a.v. de 2e wereldoorlog. In een van zijn kwatrijnen noemt hij hister:

Bêtes farouches de faim fleuves tranner;
Plus part du champ encore Hister sera,
En caige de fer le grand sera treisner,
Quand rien enfant de Germain observa. (II.24)

Echter, nu is het de vertaling die problemen geeft. Een versie stelt:
Beasts wild with hunger will cross the rivers,
The greater part of the battle will be against Hitler.
He will cause great men to be dragged in a cage of iron,
When the son of Germany obeys no law.

Een andere versie geeft:

Beasts mad with hunger will swim across rivers,
Most of the army will be against the Lower Danube.
The great one shall be dragged in an iron cage
When the child brother will observe nothing.

Hister is namelijk ook de benaming van de Lower Danube. In beide gevallen echter toch wel frappant. Echter, welke tijd speelt dit? Geen enkele aanwijzing.

In de 2e wereldoorlog gebruikten overigens zowel de geallieerden als de Duitsers deze kwatrijnen als propaganda middel. De Duitsers met name in hun oorlog tegen de communisten, en de geallieerde tegen de Nazi's.

Interessant is de volgende passage:

In the city of York there will be a great collapse,
2 twin brothers torn apart by chaos
While the fortress falls the great leader will succumb
Third big war will begin when the big city is burning.

Deze kwatrijn wordt door populisten vaak aangedragen. Wat denk je dat het overgaat?
Precies, volgens velen over 9/11.

Echter heeft Nostradamus nooit de naam New York genoemt, maar heeft hij het gehad over een van de steden uit het nieuwe Westen (toen was Amerika net ontdekt). In vrijwel elke keer als deze kwatrijn genoemd wordt, zie je de naam New York terug komen.

Nostradamus heeft in de inleiding van zijn kwatrijnen verteld dat ze versleuteld zijn, en dat ter zijner tijd 2 mensen de sleutel zullen ontrafelen. Van tijd tot tijd verschijnen er dan ook weer boeken van schrijvers die claimen de code gebroken te hebben. Meest notaire was die van 2 Engelsen begin jaren 90. Zij wisten de 'code' te ontcijferen door het verschil in het oude Frans en het huidige Frans als sleutel te gebruiken. Op die manier kon je dus pas nu die sleutel breken. Vervolgens laten ze uiteraard zien dat het voor het verleden bijna 100% klopt. En uiteindelijk geven ze dan ook de voorspellingen inclusief datum voor de toekomst. Echter, uiteraard komen die dan weer niet uit.

Het blijft dus wat mij betreft een interpretatie business, al zitten er een aantal frappante conclusies tussen. Het meeste wat je leest, en wat mensen als bewijs aandragen, is echter al vertaald naar een meer passende vers.

Nostradamus blijft overigens een bijzonder mens. Voordat hij profeet was, was hij arts. Hij werd als arts met name beroemd om de bestrijding van de pest. Hij was een van de weinigen die zijn patienten in quarantaine plaatste, hygiene toepaste (niet hergebruiken van doeken en verband, etc.), en had er groot succes mee in het tot staan brengen van de pest.

Plaats reactie