Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Tammy » 08 mei 2012, 17:14

Afbeelding

Sommige mensen beweren dat ze aura’s zien en dat is nu wetenschappelijk te verklaren: het is synesthesie.

Aura’s zijn energievelden die u omringen. Sommige mensen beweren dat ze die kunnen zien. Ze kunnen er zelfs aan aflezen hoe het met u gaat. Sommigen geloven er heilig in. Anderen vinden het maar kwakzalverij. Ook wetenschappers hebben zich nu aan het onderwerp gewaagd en komen met een wetenschappelijke verklaring.

Synesthesie
Ze ontdekten namelijk dat de meeste mensen die aura’s kunnen zien, ook een vorm van synesthesie hebben. Dit zorgt ervoor dat verschillende delen van het brein die verschillende soorten prikkels verwerken met elkaar worden verbonden. Zo kan het deel van het brein dat geluiden verwerkt bijvoorbeeld verbonden raken met het deel dat smaken verwerkt. Het resultaat: mensen kunnen een geluid proeven. “Deze extra verbindingen zorgen ervoor dat er verbanden worden gelegd tussen delen van het brein die normaal gesproken niet met elkaar verbonden zijn,” vertelt onderzoeker Gómez Milán.

Schilders.

En hun onderzoek wijst erop dat veel mensen die aura’s kunnen zien ook een vorm van synesthesie hebben. “Niet allemaal,” zo benadrukken de onderzoekers. “Maar het komt onder hen veel vaker voor.” Net zoals syntesthesie ook vaker voorkomt onder schilders.

Verbindingen.

De onderzoekers bestudeerden meerdere mensen die aura’s konden zien. Eén van die mensen was Esteban Sánchez Casas. Hij beweert meerdere paranormale krachten te hebben, waaronder de vaardigheid om de aura’s van mensen te zien. “Maar dit is in feite een duidelijk geval van synesthesie,” stellen de onderzoekers. Het deel van zijn hersenen dat gezichten moet herkennen, is verbonden met het deel dat kleuren verwerkt. De extra verbindingen zorgden er ook voor dat de man pijn die anderen werd aangedaan kon voelen. Bovendien was hij zeer empathisch.

“Deze vaardigheden zorgen ervoor dat mensen die een vorm van synesthesie hebben anderen het gevoel geven dat ze ze begrijpen,” zo schrijven de onderzoekers. “Hoewel sommige genezers dankzij synesthesie echt de aura’s van mensen kunnen zien en de pijn van anderen kunnen voelen, zijn er ook genezers die denken dat ze in staat zijn om anderen te genezen, maar zij misleiden zichzelf, want synesthesie is slechts een subjectieve en opgesmukte perceptie van de werkelijkheid.”

Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Consciousness and Cognition.

Bron: Scientias.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Barrel

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Barrel » 16 mei 2012, 10:30

Interessant. Ben net in het laatste boek bezig van Ramachandran, The Tell-Tale Brain.
Een heel stuk gaat over synesthesie; interessante materie.

Wat interessant is is dat men er pas kort geleden is achtergekomen dat er een groep neuronen zijn die ze volgens mij ook wel 'echo-neuronen' noemen. Het zijn neuronen die actief worden op basis van wat we waarnemen. Dus als we een ander pijn zien hebben, dan zullen deze neuronen actief worden alsof wij die pijn hebben (wat versimpelde weergave). Men vermoedt dat hierin de basis ligt van de menselijke mogelijkheid tot empathie, wat ons schijnt te onderscheiden van alle andere diersoorten.
Zou kunnen dat dat in bovenstaande gevallen ook een rol speelt. Ben pas halverwege het boek, maar fascinerende materie!

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 13:22

In het verre verleden bewonderden de mensen de dingen die ze niet konden uitleggen en noemden ze ze "wonderen". Lang geleden was de mens 'blijkbaar' in staat om aura's of iets dergelijks te zien. Spiritueel gevorderde mensen zoals Boeddha, Christus en hun naaste studenten werden met gouden halo's op hun hoofd geschilderd. In bepaalde grotten zijn voorhistorische grottekeningen te vinden, vele duizenden jaren oud, die mensen met gouden halo's afbeelden. Waar komt het vandaan? Wat kon met toe zien wat we nu niet zien of was dit het equivalent van een cursor om een bepaalde persoon aan te wijzen?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door taigitu » 16 mei 2012, 13:30

Gast1 schreef:In het verre verleden bewonderden de mensen de dingen die ze niet konden uitleggen en noemden ze ze "wonderen". Lang geleden was de mens 'blijkbaar' in staat om aura's of iets dergelijks te zien. Spiritueel gevorderde mensen zoals Boeddha, Christus en hun naaste studenten werden met gouden halo's op hun hoofd geschilderd. In bepaalde grotten zijn voorhistorische grottekeningen te vinden, vele duizenden jaren oud, die mensen met gouden halo's afbeelden. Waar komt het vandaan? Wat kon met toe zien wat we nu niet zien of was dit het equivalent van een cursor om een bepaalde persoon aan te wijzen?
Hoezo lang geleden dat men aura's kon zien.....
Het is van alle tijden. Het is zelfs zichtbaar te maken met de Kirlianfotografie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 13:54

taigitu schreef:
Gast1 schreef:In het verre verleden bewonderden de mensen de dingen die ze niet konden uitleggen en noemden ze ze "wonderen". Lang geleden was de mens 'blijkbaar' in staat om aura's of iets dergelijks te zien. Spiritueel gevorderde mensen zoals Boeddha, Christus en hun naaste studenten werden met gouden halo's op hun hoofd geschilderd. In bepaalde grotten zijn voorhistorische grottekeningen te vinden, vele duizenden jaren oud, die mensen met gouden halo's afbeelden. Waar komt het vandaan? Wat kon met toe zien wat we nu niet zien of was dit het equivalent van een cursor om een bepaalde persoon aan te wijzen?
Hoezo lang geleden dat men aura's kon zien.....
Het is van alle tijden. Het is zelfs zichtbaar te maken met de Kirlianfotografie.
De vraag is Taigitu, of mensen dat nu ook nog kunnen zien áls ze het al gekund hebben. Ik geloof in een bepaalde 'uitstraling' en in een energetisch veld en zie dat mensen ook echt stralen. De vraag is dan ook bij mij waar het vandaan komt?

Beetje speurwerk:

Er wordt verondersteld dat een Kirlianfoto een doorsnede laat zien van fysieke, emotionele en mentale energie. Deze energie vormt de aura van alle levende wezens. Deze methode werd verder ontwikkeld en verfijnd door Peter Mandel, een Duitse homeopaat/acupuncturist. Hij vergeleek gedurende jaren ruim 1 miljoen kirlianfoto's van zieke mensen met de uitslagen van regulier laboratoriumonderzoek. Aan bepaalde kleuren die op de foto aldus zichtbaar zijn, worden door sommigen bepaalde persoonlijke eigenschappen gekoppeld, maar ook ziekten of aandoeningen.
Kirlianfotografie wordt volgens de huidige wetenschap ten onrechte ook wel aurafotografie genoemd. De enig bekende mogelijke reden om de Kirlianfoto met de aura te associëren, is een oppervlakkige uiterlijke gelijkenis tussen de stralingspatronen op de Kirlianfoto en de uitstralingen die de helderziende meent waar te nemen als aura.
De aura is de naam die wordt gegeven aan een verondersteld energieveld dat, volgens verschillende esoterische stromingen, mensen en ook andere levende wezens zou omgeven. Aura's zouden visueel kunnen worden waargenomen door elk mens. Het is een beperking als men het niet kan waarnemen. Sommigen konden aura's altijd al zien, maar bij de meesten moet het beoefend worden willen ze het waarnemen. De kleuren van een aura zouden, zo wordt beweerd, variëren naargelang de persoon en de omstandigheden. Auragenezers beweren dat ze ziektes kunnen diagnosticeren aan de hand van verstoringen in het aurabeeld. Met wetenschappelijke methodes zijn tot op heden geen aura's vastgesteld.

Ik geloof niet in superintelligente piepkleine wezentjes en kabouters. Zonder dat het wetenschappelijk vastgesteld is, geloof ik toch in een aura en een energieveld.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door taigitu » 16 mei 2012, 15:50

'Verondersteld' gaat voor mij niet op aangezien ik aura's kan zien. Voor mij is het een mistige laag van variërend van ongeveer 10 tot 50 centimeter met hier en daar wat bredere uitwaaiers, om de mens heen of een bloem, die van heel lichtgrijs naar flets lichtblauw gaat. Ik ken mensen die kleuren zien, maar ik zie dit tot nu toe helaas niet.
En dan het ik het niet over de 'uitstraling' van de mens zoals jij bedoelt.
Er is veel over aura's te ontdekken op het internet, het fenomeen is eeuwenoud.
Kabouters heb ik naar gezocht als klein kind, maar nooit gezien.


Hier een stuk tekst over aura's en kirlianfotografie:
http://www.stamcel.org/html/aura.htm
De mens blijkt sneller dan meetapparaten
Volgens mensen die het MEV kunnen waar­nemen bestaat het uit zeven lagen. De laatste 25 jaar heeft Barbara Brennan (een voormalige natuurkundig onderzoeker van de NASA) gepionierd in het onderzoeken en definiëren van het MEV. Volgens Brennan liggen deze zeven lagen (zie figuur i) niet direct op elkaar zoals de schillen in een ui. Integendeel, ze dringen in het lichaam door en tegelijkertijd strekken ze zich vanaf de huid uit tot in de ruimte om het lichaam heen. Er zijn lagen die een gestructureerde vorm hebben en uit staande golven blijken te bestaan. Er zijn ook lagen die meer vloeibaar zijn en geen duidelijke vorm hebben. Ze vloeien langs de lijnen van de gestructureerde lagen. Ze bestaan uit ver­schillende kleuren, dichtheden en inten­siteiten. Deze lagen doen denken aan de bioplasmische eigenschappen die onder­zocht zijn door Inyushin in het verleden. Als at het bovengenoemde onderzoek wordt gecombineerd, dan zien we dat het MEV tot op zekere hoogte gemeten kan worden. Eigenlijk is één van de grootste problemen niet of het veld at dan niet bestaat, maar het moeilijkste is het ontwikkelen van gevoeliger apparatuur die het veld beter kan meten. Ondanks onze geavanceerde technologie, kan het instrument mens' eerder nauwkeurige informatie over het MEV leveren dan meetapparaten. De wetenschap volgt de mens, maar ze heeft ons laten zien dat het MEV van een bijzondere aard is en uit zeer kleine (en volgens een aantal onderzoekers subato­maire) deeltjeswolken bestaat (plasma, bioplasma). Wat ook blijkt is dat vele van de gemeten verschijnselen zoals elektromagnetisme, kleur, thermische en sonische aspecten samenhangen met de normale fysiologische processen in ons lichaam. Deze gegevens worden al gebruikt in de moderne geneeskunde om informatie te geven over de (on)gezondheid van het lichaam. Dus uiteindelijk kan het menselijk energieveld gezien worden als de ruimte om het lichaam heen, maar het is tegelijker­tijd ook een onderdeel van het lichaam zelf en al zijn levende processen. Ook ‘dode' objecten hebben een Kirlian­veld, dat zelfs goed fotografeerbaar is. Een Kirlian-foto van een megavitaminepil laat bijvoorbeeld een fraaiere uitstraling zien dan die van een pit met haast geen vitamine erin. De Tibetaan Lopsang Rampa beschreef hoe een lama het magneetveld van een stroomvoerende klos kon voelen of zien. Een zoektocht op Internet door het intikken van ‘kirlian' in zoekmachines in de VS geeft een keur aan kirlianapparaten. Japanse foto's hebben aangetoond dat de kristalpatronen van bevriezende water­druppels reageren onder andere op de gedachten van omstanders, dus er kan zeker een relatie met genezen bestaan.

Bronnen
Jayne Jubb, natuurgenezer,
Mens & Wetenschap feb-maa-2003
En dan deze:
http://mczuid.net/info.htm
Over ons
Dr Tony De Bruyne is bij de BIG-wet geregistreerd als arts.

Inleiding
Sinds november 2000 is aan de Pastoor Palsstraat 4 in Sint Willebrord het Medisch Centrum Zuid (MCZ) gevestigd.

Medisch Centrum Zuid neemt patiënten in behandeling die niet verder komen binnen de reguliere geneeskunde of die ervoor kiezen om, eventueel naast de reguliere geneeskunde, ook gebruik te maken van andere, alternatieve geneeswijzen. Mensen lopen soms al jaren onder behandeling van een arts en de oorzaak van de klacht is nog steeds niet ontdekt.

Ook worden bepaalde pijn- of vermoeidheidsklachten niet voldoende serieus genomen of is er geen behandelwijze voor bekend.

Het MCZ werkt in combinatie met reguliere en alternatieve geneeskunde. Allerlei klachten als pijn, slaapstoornissen, doorbloedingproblemen etc. kunnen er worden behandeld.

In eerste instantie worden de klachten uitvoerig besproken met de arts en daarna wordt er middels diverse onderzoeksmethodes een diagnose gesteld.

Binnen MCZ werken we met:

kirlian fotografie
levend bloedonderzoek
EAV-meting
Xxiroid
colon/ darmspoeling
bioresonantie
Misschien is dit interessant:
http://www.medicalfacts.nl/2011/03/01/s ... umenteerd/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 17:03

:shock:
'Verondersteld' gaat voor mij niet op aangezien ik aura's kan zien. Voor mij is het een mistige laag van variërend van ongeveer 10 tot 50 centimeter met hier en daar wat bredere uitwaaiers, om de mens heen of een bloem, die van heel lichtgrijs naar flets lichtblauw gaat. Ik ken mensen die kleuren zien, maar ik zie dit tot nu toe helaas niet.
En dan het ik het niet over de 'uitstraling' van de mens zoals jij bedoelt.
Er is veel over aura's te ontdekken op het internet, het fenomeen is eeuwenoud.
Kabouters heb ik naar gezocht als klein kind, maar nooit gezien.
Bijzonder Taigitu! Dank voor de info en dat van die kabouters bedoelde ik niet vervelend hoor. Het had meer te maken met een eerdere opmerking van mijzelf. Ik sta volledig open voor energieën/krachten en niet waarneembare zaken, waarvan ik ‘weet’ dat ze bestaan. Kabouters en dat soort aanverwanten horen daar dus niet bij omdat ze waarschijnlijk verzonnen zijn. Bestaan ze wel, dan zie ik graag feiten. Daar waar ik in geloof en ook weet dat het er is, is aantoonbaar maar soms niet of heel moeilijk te meten. Nogmaals, ik geloof in aura’s en dus ook dat jij ze kunt waarnemen. Boeiend!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door taigitu » 16 mei 2012, 18:52

Gast1 schreef: Dank voor de info en dat van die kabouters bedoelde ik niet vervelend hoor.
Ik ook niet, het was een 'kwinkslag' van die kabouters.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 19:03

Ah, gelukkig maar.

Afbeelding

Toch heeft dat wel wat hoor, ik heb een prachtig plaatjesboek van Rien Poortvliet over de kabouters.
Kijk eens een kabouters bij een open haard. Best romantisch toch? :grin:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Susan » 17 mei 2012, 07:35

Ik geloof ook niet in kabouters,elfjes enz, maar die kaboutertekeningen van oa Rien Poortvliet zijn prachtig, het kabouterhuis is ook zo leuk,gezellig en knus om naar te kijken.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Barrel

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Barrel » 18 mei 2012, 14:03

taigitu schreef: Hoezo lang geleden dat men aura's kon zien.....
Het is van alle tijden. Het is zelfs zichtbaar te maken met de Kirlianfotografie.
Je bedoelt dus Synesthesie is van alle tijden.
Het wordt tegenwoordig verklaard door 'cross-activatie' van verschillende hersendelen. Bijvoorbeeld tussen dat gebied wat verantwoordelijk is voor kleur, en dat gebied wat verantwoordelijk is voor gezichtsherkenning.
Er zijn interessante verhalen bekend van patienten, die aura's konden zien, die verkleurden naar aanleiding van de emotionele toestand van een persoon. Als de persoon kwaad keek, werd het aura rood, etc. Het blijkt hier te gaan om een vorm van synesthesie, en heeft dus niets te maken met energievelden enz.

En dus ja, aura's bestaan echt, voor diegenen die ze kunnen waarnemen door die cross-activatie in de hersenen.

Het blijkt overigens dat een groot gedeelte van artiesten (schilders, muziekanten), synthesianten zijn. List was erom bekend dat hij zijn concert vaak aanwijzingen gaf in de trant van: Er moet wat minder rood in, maar meer paars. Hij had een synestesie variant waarbij hij klanken kon zien in kleuren. Kan dus ook heel goed zijn dat de tekeningen uit het verleden in grotten etc., met aura's rond personen, simpelweg betekende dat de artiest (schilder) synesthesie had.

Sluit niet uit dat alles wat er op het gebied van aura's is gepubliceerd te maken heeft met sysnestesie, of er door verklaar kan worden. Onderzoek hierna is na publicaties van Ramachandran in een stroomversnelling geraakt, en er worden vele nieuwe ontwikkelingen verwacht in de komende jaren. Interessant.
Voor mij behoort dit dan ook tot een van die velden in het uitgebreide spectrum tussen wetenschap en fantasie wat langzaamaan gerationaliseerd wordt.

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 18 mei 2012, 16:15

Taigitu schreef oa:
Verondersteld' gaat voor mij niet op aangezien ik aura's kan zien. Voor mij is het een mistige laag van variërend van ongeveer 10 tot 50 centimeter met hier en daar wat bredere uitwaaiers, om de mens heen of een bloem, die van heel lichtgrijs naar flets lichtblauw gaat. Ik ken mensen die kleuren zien, maar ik zie dit tot nu toe helaas niet
.

Een stukje uit mijn eigen werk pagina 40 en 41:

Ik heb mensen leren kennen die dat konden en was midden 40 toen ik gevraagd werd om eens te fungeren als proefkonijn tijdens een psychognomie-sessie. Uiteindelijk kwam het er van: twaalf dames en één heer gingen mij onder de loep nemen onder de hoede van Anette Müller. Ik wil uitdrukkelijk vermelden dat deze mensen niet wisten wie ik was en mij nog nooit hadden gezien. De analyse gebeurde visueel maar later werd ik ook “aangeraakt”. Ik bedacht me op dat moment dat deze mensen vroeger in de middeleeuwen verbrand zouden kunnen worden als heksen en tovenaars.

Aanleg en karakteranalyse volgens de methode van Prof. Paul Bouts "de uiterlijke kenmerken van de geest". Psychognomie bestaat uit twee woorden en wel Psyche is de geest en Gnomo uiterlijke kenmerken. Je kunt niet alleen vanuit de vormen van het gezicht afgaan. Ook moet je naar de plekken op de schedel gaan. Dit gedeelte van de Psychognomie heet Frenologie. Op de schedel zijn 42 plekken, waardoor
iemand je zeer gedetailleerd kunt analyseren. Ook de mimiek van het gezicht vertelt veel over de persoon en wat hij heeft meegemaakt. Onze ogen verraden veel over onze gevoelens en gemoedstoestand. De uitdrukkingen “De ogen zijn de vensters van je ziel” en “ogen liegen niet” zijn bekend. De mimiek rondom de mond geeft een indicatie over emoties en gevoels/verlangens. Zo zal de straling, spanning en kleur van de huid helpen bij de vaststelling van de juiste analyse. Zo vertelt ieder onderdeel van ons gezicht iets over onszelf. Het belangrijkste is te weten, dat je van één bepaald punt nooit een analyse kunt maken. Bepaalde eigenschappen kunnen namelijk versterkt of verzwakt worden, door andere plekken van gezicht en schedel. Zo kunnen bepaalde plekken heel nauw met elkaar samenwerken en elkaar daardoor beïnvloeden, zodat het eindresultaat heel anders kan zijn. Met geduld en kennis van deze leer, kun je met deze unieke wijze, leren anders naar je medemens te kijken.


Er werd mij verzocht in eerste instantie niet te praten, dat deden zij wel, en dan vooral Anette Müller. Ze vertelden wat ik voor een soort mens ik was, wat mijn vader voor werk deed en wie mijn moeder was. Hoe de relatie tussen deze twee mensen was. Ze vertelden dat ik de oudste was van tien kinderen en van wat voor muziek ik hield. Hoe ik mijn huiskamer ingericht had en hoe mijn tuin er uit zag. Hoe mijn vrouw er uit zag en hoe ze zich gedroeg. Ze vertelden mij over mijn kinderen, en over nog véél meer. Allemaal zaken die ze mogelijkerwijs toch na hadden kunnen vragen voordat ik de ruimte betrad waarin de sessie was, ware het niet dat ze mij niet kenden en mij nooit hadden gezien. Ik had mijn gezonde achterdocht weer. Maar toch... Ze vertelden mij ook zaken die niemand kon weten. Over mijn gevoelens en mijn liefde(s) op allerlei soorten gebied. Het is lastig om alles op te schrijven en het klinkt ongelooflijk. Confronterend. Ik heb er twee nachten niet van kunnen slapen. Maar toch vergisten ze zich op een bepaald moment. Ze vertelden dat ik een leraar ben en naderhand zei ik dat dat niet klopte. Alleen Anette Müller hield vol. Zij zei dat ik dat wel was. Per definitie zelfs. Een leraar voor mijzelf en een leraar voor anderen. Ik associeerde dat met een soort leraar te zijn voor mijn kinderen en ik ben jarenlang werkmeester geweest waar ik leiding had over een aantal mensen. Dus beruste ik er in en jawel, dat klopte dus ook, terwijl ik het nooit zo gezien had (Ik had toen echter niet in
de gaten dat Anette Müller iets anders bedoelde, toen ik haar zeven jaar later weer bezocht, heeft ze me dat uitgelegd.


Ik heb uitermate veel zelfonderzoek gedaan om te begrijpen en kan geen kleuren én geen aura´ s zien. Maar ik kan wel dingen voelen. Héél sterk zelfs...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door taigitu » 18 mei 2012, 17:11

Barrel schreef:
taigitu schreef: Hoezo lang geleden dat men aura's kon zien.....
Het is van alle tijden. Het is zelfs zichtbaar te maken met de Kirlianfotografie.
Je bedoelt dus Synesthesie is van alle tijden.
Het wordt tegenwoordig verklaard door 'cross-activatie' van verschillende hersendelen. Bijvoorbeeld tussen dat gebied wat verantwoordelijk is voor kleur, en dat gebied wat verantwoordelijk is voor gezichtsherkenning.
Er zijn interessante verhalen bekend van patienten, die aura's konden zien, die verkleurden naar aanleiding van de emotionele toestand van een persoon. Als de persoon kwaad keek, werd het aura rood, etc. Het blijkt hier te gaan om een vorm van synesthesie, en heeft dus niets te maken met energievelden enz.
En dus ja, aura's bestaan echt, voor diegenen die ze kunnen waarnemen door die cross-activatie in de hersenen.
Nee, ik bedoel niet dat synesthesie van alle tijden is.
Dat 'aura's zien' momenteel op die manier wordt verklaard is voor mij nog niet hetzelfde als wetenschappelijk bewezen. En op zich vind ik het ook niet zo belangrijk hoe het werkt. Het werkt.

Maar dat het alles met energievelden te maken heeft dat bedoel ik wel.
Waaruit denk je dat de kleur van de aura bestaat.......
Aura
De aura is een gekleurd etherisch energieveld dat ieder levend wezen uit- en omstraalt. Dit energieveld is opgebouwd uit trillingen van fijnstoflijke, subtiele krachten, waarvan de kleuren ons kunnen vertellen hoe het er met iemands welzijn voor staat. De aura is wetenschappelijk bewezen en kan via ...
Gevonden op: http://www.alleshelder.nl/woordenboek
Elke kleur is energie/trilling en heeft een eigen frequentie.
Het waarnemen gebeurt door het aanvoelen/'zien' van die frequenties.
Je kan het vergelijken met de energie/trillingen die op het wegdek zichtbaar zijn bij hoge temperaturen in de zomer, dan kan iedereen deze trillingen waarnemen. Het 'ontvangstbereik' van een auralezer is alleen fijner afgesteld.
Iemand die rood wordt door boosheid verhoogt de trilling/frequentie en dat is zichtbaar in de aura. Dan kan de kleur veranderen van bijvoorbeeld blauwig naar rood.

Dit is een interessante site om meer hier over te lezen:
Vraag een wetenschapper of een aura bestaat en hij zal 'nee' zeggen.
Vraag hem of er een MEV (Menselijk Energie Veld) bestaat en hij zal 'ja' zeggen.
Veel verschillen bestaan alleen maar uit woordkeuze.

Een beperkte indicatie van de frequenties:
Blauw 250 - 275 Hz (plus 1200 Hz)
Groen 250 - 475 Hz
Geel 500 - 700 Hz
Oranje 950 - 1050 Hz
Rood 1000 - 1200 Hz
Paars 1000 - 2000 Hz (Pus 300 - 400, 600 - 800 Hz)
Wit 1100 - 2100 Hz

http://www.live-aura.nl/info/healing.html
http://www.live-aura.nl/info/wetenschap.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door taigitu » 18 mei 2012, 17:45

Gast1 schreef:Ik heb uitermate veel zelfonderzoek gedaan om te begrijpen en kan geen kleuren én geen aura´ s zien. Maar ik kan wel dingen voelen. Héél sterk zelfs...
Het verhaal wat je verteld is voor mij heel duidelijk en bekend in de zin van herkennen. Wat je vertelt over het 'lezen' van de vorm en bijv. knobbels op je hoofd, je gelaatstrekken, je lichaamstaal, je handen en je huid zijn aparte disciplines. Daar is heel veel van af te lezen. In je handen en voeten staan kenmerken die te vertalen zijn. Een kind met downsydroom heeft bijvoorbeeld een extra plooi in de nek en een lijn in de hand (simiaanlijn). Die zijn vaak al zichtbaar bij de geboorte terwijl het kind 'normaal' oogt.
Verder zijn het helderziende waarnemingen die je werden verteld.
Een mooie lezing van/over jouw leven. Het leraarschap dat werd genoemd zie ik als 'in aanleg aanwezig als opdracht in dit leven'. Het zal eerst (h)erkend moeten worden en dat is gebeurt tijdens die reading. Het is geen knop die je omdraait omdat we zowel leerling als leraar zijn in dit leven. Je kan de ander je kennis als leerstof pas aanreiken als het je eigen wijsheid is geworden. En zoals ik het 'zie' ben je daar druk mee bezig.
Gevoeligheid is voor mij onderdeel van dat leerproces. Ik heb een sticker aan mijn scherm geplakt "ware kennis is liefdevol". Wanneer je ongevoelig bent voor alles om je heen lijkt het me onmogelijk om de ander te zien zoals hij werkelijk is, dan zie het masker wat de ander draagt voor waar aan.
Je gevoeligheid mag alleen geen valkuil voor jezelf worden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse


Barrel

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Barrel » 19 mei 2012, 14:57

taigitu schreef: Nee, ik bedoel niet dat synesthesie van alle tijden is.
Dat 'aura's zien' momenteel op die manier wordt verklaard is voor mij nog niet hetzelfde als wetenschappelijk bewezen. En op zich vind ik het ook niet zo belangrijk hoe het werkt. Het werkt.
Dat vind ik nu juist het interessante, dat het, in mijn ogen, dus niets te maken heeft met energievelden, maar met hoe onze eigen hersenen de werkelijkheid creëeren.
Bovendien interessant hoe je vervolgens het argument aandraagt dat het voor jou dus niet wetenschappelijk bewezen is. Drie zinnen later heb jet vervolgens weer over etherische energievelden dat ieder levend wezen uit- en omstraalt... Over wetenschap gesproken.
Interessant overigens dat emotie-kleur synestesanten het inderdaad ook waarnemen bij vele diersoorten.

Extra interessant is het dat synestesanten ook kleurenblind kunnen zijn, waar er in het oog dus 1 of meerdere pigmenten ontbreken. Zij zien dus bijvoorbeeld in een aura kleuren die ze in de echte wereld niet waarnemen. Ze kunnen ze dus ook niet omschrijven, en beschrijven het dus wel vaker als een soort kleurenenergie, of verschillende lagen kleuren over elkaar, of gewoon als extreem weird.

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 07 feb 2015, 17:28

Ik weet niet of ik iets heb met synesthesie of wat dan ook, maar eer-gisteren heb ik iets heel bijzonders meegemaakt.
Ik ben met dat wat ik mee heb gemaakt ook naar de huisarts gegaan en hij verbaasde zich.
Nog nooit had hij van dit wat ik hem vertelde gehoord of gelezen.

Dit wat ik nu ga schrijven is niet verzonnen, niets is verzonnen wat ik hier allemaal geschreven heb in mijn duizenden berichten, maar dit wat ik nu schrijf zal en mag heel vreemd overkomen.

Eergisteren was ik, samen met mijn dochter en vrouw, in het Rijksmuseum.
Op een bepaald moment gebeurde het dat ik een heuse 'aura' linksboven in mijn ooghoeken zag.
Dit heb ik zo nog nooit eerder mee gemaakt.

Het was een beetje een ovaal onregelmatig vlak, waar ik gewoon helder 'door' kon kijken, maar er omheen verscheen een ongelooflijk prachtige stralenkrans.
Ik noemde die stralenkrans voor het gemak 'aura' ...
Ik vond het zó mooi, dat ik dit 'vast wilde houden' en pas later besefte, dat er iets mis was.
Althans, dat dacht ik.
De aura verdween niet.
Niet als ik het linkeroog sloot en niet als ik het rechteroog sloot.
Zelfs niet als ik beide ogen sloot.
Toch raakte ik nog niet meteen bezorgd, omdat ik gewoon wist dat het weer weg zou gaan.
Ik raakte ook niet overstuur en kon er nog steeds van genieten.

Vandaag zag ik de zon schijnen op de knop van de rvs theepot.
Ik zag daar precies dezelfde stralenkrans in als dat ik eergisteren zag, maar de stralen van de krans van eergisteren waren wat grover.
Het waren dezelfde kleuren en elke keer als ik nu deze krans door zonnereflectie zie, voel ik mij heel erg goed ...

Maar terug naar de aura-krans, hij verdween niet ...
Ik zette mijn bril af en de aura bleef en als ik naar mensen keer of geschilderde portretten, zag ik 3 ogen ...
Dat was vreemd en later begon het akelig te worden.
Ik vroeg me even af of ik waanbeelden zag ...

Omdat het zo lang duurde, werd ik nu wel een beetje bang ... maar een soort van acceptatie bij mij begon veel sneller dan dat ik had gedacht.
Na drie kwartier was de aura weg en toen zette ik mijn bril weer op.

Of ik 'm nu op had of niet, dat maakte geen verschil meer uit.
Plots kon ik ook met bril op niet goed zien.
Dat was wel heel beangstigend.

Dat duurde ook drie kwartier en toen kon ik weer gewoon zien.

Ik voelde 'dat het helemaal goed was' en ik was ook niet bevreesd dat als ik na een nacht geslapen had, dat ik dan niet goed meer kon zien.
De huisarts heeft niets kunnen ontdekken.
Ik kon prima zien (met bril) en ik had een hartslag en bloeddruk volgens het boekje.

Bij nader inzien was het misschien ook geen aura ...
Het was meer een schitterende stralenkrans met alle kleuren van de regenboog en in het centrum kon ik er dus gewoon 'door' kijken.
De stralenkrans zat om een 'niets' zo leek het en de stralen bewogen, ze stonden dus niet stil.
Ongelooflijk prachtig ...

Ik heb lang moeten zoeken om een afbeelding op het net te vinden, die er bij in de buurt komt.
Deze die ik hier plaats, komt het dichtste bij maar bij mij was er in het centrum niets te zien, behalve al het zichtbare wat er normaal te zien is.
Bij deze afbeelding zijn de kleuren mooi verdeeld om het centrum heen, maar ook dat was bij mij niet het geval.
De kleuren van de stralen 'sprongen' in elkaar over en de stralen bewogen ...

Ik maak het niet mooier dan dat het was.
Ik heb van tevoren niet in een licht gekeken of iets genuttigd.
Het gebeurde toen ik in de eregalerij op de 2e verdieping van het Rijksmuseum liep.
Zomaar uit het niets ...

Afbeelding

Ik kan het allemaal nog niet plaatsen ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Susan » 07 feb 2015, 18:06

Heel sterk het gevoel dat dit te maken heeft met jouw
3e Oog Gast1.

Jeetje mina zeg, ik heb het hier op hetzelfde moment dat jij dit hier zette
over gehad met mijn man, en lees nu net jouw schrijven hier.. :shock:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Tardis » 07 feb 2015, 18:24

Wat mij vooral opvalt is dat je huisarts je niet heeft doorverwezen naar een oogarts. Je beschrijving van kleuren in een deel van het gezichtsveld (beide ogen) en daarna met en zonder bril onscherp kunnen zien komt op mij in eerste instantie over als een tijdelijke druk op de oogzenuw. Het kan iets onschuldigs zijn, maar de oogarts kan metingen doen om eventuele serieuze narigheid uit te sluiten.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Synesthesie leidt tot het zien van ‘aura’s’

Bericht door Gast1 » 07 feb 2015, 19:30

Susan schreef:Heel sterk het gevoel dat dit te maken heeft met jouw
3e Oog Gast1.

Jeetje mina zeg, ik heb het hier op hetzelfde moment dat jij dit hier zette
over gehad met mijn man, en lees nu net jouw schrijven hier.. :shock:
Klopt Susan, dat dacht ik inderdaad ook.
Met mijn derde oog terwijl ik ook een derde oog zag bij anderen.

Plaats reactie