Aliens bestaan ​​niet en we zijn helemaal alleen in een somber levenloos universum, zegt de wetenschapper

Alles over UFO's en Aliens , Roswell , Alien abductees en Area51 en nog veel meer kun je hier vinden. The truth is in here.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Aliens bestaan ​​niet en we zijn helemaal alleen in een somber levenloos universum, zegt de wetenschapper

Bericht door univers » 22 okt 2019, 08:25

Als je denkt dat het leven op aarde hard en grimmig is, hebben we vreselijk nieuws voor je: dit kan zo goed zijn als het wordt.

Een Britse topwetenschapper heeft beweerd dat de mensheid alleen zou kunnen zijn in een enorm universum dat totaal verstoken is van buitenaards leven.

Nick Longrich, een universitair hoofddocent paleontologie en evolutionaire biologie aan de Universiteit van Bath, heeft gezegd dat de evolutie van intelligent leven op aarde (wat betekent dat wij, voor het geval dat je het je afvraagt) zo spectaculair onwaarschijnlijk is dat het misschien maar één keer is gebeurd.

In een artikel voor The Conversation schreef hij: 'Zijn we alleen in het universum? Het komt er op aan of intelligentie een waarschijnlijke uitkomst is van natuurlijke selectie, of een onwaarschijnlijke toevalstreffer.

[Per definitie komen waarschijnlijke gebeurtenissen vaak voor, onwaarschijnlijke gebeurtenissen komen zelden - of eenmaal voor. Onze evolutionaire geschiedenis laat zien dat veel belangrijke aanpassingen - niet alleen intelligentie, maar complexe dieren, complexe cellen, fotosynthese en het leven zelf - unieke, eenmalige gebeurtenissen waren en daarom zeer onwaarschijnlijk.

'Onze evolutie kan zijn geweest als het winnen van de loterij ... alleen maar verre zegen waarschijnlijk.

'Het universum is verbazingwekkend groot. De Melkweg heeft meer dan 100 miljard sterren en er zijn meer dan een triljoen sterrenstelsels in het zichtbare universum, de kleine fractie van het universum die we kunnen zien. Zelfs als bewoonbare werelden zeldzaam zijn, suggereert hun enorme aantal - er zijn zoveel planeten als sterren, misschien meer - dat er veel leven is.

'Waar is iedereen? Dit is de Fermi-paradox. Het universum is groot en oud, met tijd en ruimte voor intelligentie om te evolueren, maar er zijn geen aanwijzingen voor. '

'Zou intelligentie gewoon niet kunnen evolueren? Helaas kunnen we geen buitenaards leven bestuderen om deze vraag te beantwoorden. Maar we kunnen zo'n 4,5 miljard jaar geschiedenis van de aarde bestuderen, kijken naar waar de evolutie zich herhaalt, of niet. '

Afbeelding
We zijn totaal niet in staat geweest om bewijzen van buitenaards leven te ontdekken (Afbeelding: Getty)

Om te illustreren hoe gelukkig onze soort is geëvolueerd naar onze huidige staat van intelligentie, schetste hij een levendig beeld van evolutie dat laat zien hoeveel geluksvakanties het leven hier op aarde werd gegeven.

Hij voegde eraan toe: 'Mensen konden niet evolueren totdat vissen botten ontwikkelden die hen op het land konden laten kruipen. Botten konden niet evolueren totdat complexe dieren verschenen. Complexe dieren hadden complexe cellen nodig en complexe cellen hadden zuurstof nodig, gemaakt door fotosynthese. Niets van dit alles gebeurt zonder de evolutie van het leven, een enkelvoud onder afzonderlijke gebeurtenissen.

'Alle organismen komen van een enkele voorouder; voor zover we weten, gebeurde het leven maar één keer.

'Vreemd genoeg duurt dit allemaal verrassend lang. Fotosynthese evolueerde 1,5 miljard jaar na de vorming van de aarde, complexe cellen na 2,7 miljard jaar, complexe dieren na 4 miljard jaar en menselijke intelligentie 4,5 miljard jaar nadat de aarde was gevormd. Dat deze innovaties zo nuttig zijn, maar zo lang hebben geduurd om te evolueren, impliceert dat ze buitengewoon onwaarschijnlijk zijn.

'Deze eenmalige innovaties, kritieke flukes, kunnen een keten van evolutionaire knelpunten of filters veroorzaken. Als dat zo was, was onze evolutie niet zoals het winnen van de loterij. Het was alsof ik de loterij opnieuw en opnieuw en opnieuw won. Op andere werelden zijn deze kritische aanpassingen misschien te laat geëvolueerd om intelligentie te laten ontstaan ​​voordat hun zonnen nova gingen, of helemaal niet.

'Stel je voor dat intelligentie afhankelijk is van een keten van zeven onwaarschijnlijke innovaties - de oorsprong van het leven, fotosynthese, complexe cellen, seks, complexe dieren, skeletten en intelligentie zelf - elk met een kans van 10% om te evolueren. De kans op evoluerende intelligentie wordt één op de 10 miljoen.

µ'Maar complexe aanpassingen zijn misschien nog minder waarschijnlijk. Fotosynthese vereiste een reeks aanpassingen in eiwitten, pigmenten en membranen. Eumetazoan-dieren vereisten meerdere anatomische innovaties (zenuwen, spieren, monden, enzovoort). Dus misschien evolueert elk van deze zeven belangrijke innovaties slechts 1% van de tijd. Als dat zo is, zal intelligentie evolueren op slechts 1 op 100 biljoen bewoonbare werelden. Als bewoonbare werelden zeldzaam zijn, zijn we misschien het enige intelligente leven in de Melkweg, of zelfs het zichtbare universum.

'En toch zijn we hier. Dat moet ergens voor tellen, toch? Als evolutie geluk heeft in 100 triljoen keer, wat zijn dan de kansen dat we toevallig zijn op een planeet waar het gebeurde? Eigenlijk is de kans om op die onwaarschijnlijke wereld te zijn 100%, omdat we dit gesprek niet konden voeren in een wereld waar fotosynthese, complexe cellen of dieren niet evolueerden. Dat is het antropische principe: de geschiedenis van de aarde moet het intelligente leven mogelijk hebben laten evolueren, anders zouden we hier niet zijn om over na te denken.

'Intelligentie lijkt afhankelijk te zijn van een reeks onwaarschijnlijke gebeurtenissen. Maar gezien het enorme aantal planeten, en dan als een oneindig aantal apen die op een oneindig aantal schrijfmachines beuken om Hamlet te schrijven, zal het zeker ergens evolueren. Het onwaarschijnlijke resultaat waren wij

https://metro.co.uk/2019/10/21/aliens-d ... -10958405/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Aliens bestaan ​​niet en we zijn helemaal alleen in een somber levenloos universum, zegt de wetenschapper

Bericht door gusteman » 22 okt 2019, 13:39

metro.co/uk schreef:Het onwaarschijnlijke resultaat waren wij
En diezelfde wij zijn zo ontzettend intelligent dat we deze onwaarschijnlijke evolutie met open ogen de afgrond in duwen ... samen met het andere biologische leven.

Nu ja, dat er zou sprake zijn van een onwaarschijnlijkheid is het gevolg van interpretatie van cijfers, een soort van statistiek eigenlijk.

En statistieken hebben de eigenschap dat zij nooit echt voor de volle honderd procent een waarschijnlijkheid kunnen bepalen ... er zal altijd een, weze ze nog zo klein, foutmarge zijn.

Dus bestaat er een mini kansje dat er toch nog, ergens in dit onmetelijke heelal, een andere onwaarschijnlijkheid bestaat, heeft bestaan of zich aan het vormen is.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aliens bestaan ​​niet en we zijn helemaal alleen in een somber levenloos universum, zegt de wetenschapper

Bericht door Vitharr » 23 okt 2019, 13:43

Inderdaad, het is maar welke benadering je kiest. Ik heb ooit eens een boekje van Asimov gelezen waarin hij becijferde hoeveel buitenaardse populaties je mogelijk hebt. Hij ging hierbij uit van absurd kleine waarschijnlijkheden maar door de enorme omvang volgen daar nog redelijk serieuze hoge aantallen beschavingen uit. Niet gehinderd door enige kennis over eindigheid van de lichtsnelheid waren voor mij ooit dus niet alleen aliens een statistische zekerheid maar ook het feit dat ze van ons bestaan wisten. Ik dacht dat dit andersom ook zo werkte en dat we dus voor de gek gehouden werden.

Maar toen leerde ik bij. We zenden pas sinds ongeveer een eeuw signalen uit die echt de ruimte in reizen. Deze signalen planten zich met de lichtsnelheid voort waardoor onze detecteerbare bubble nu zo'n 100 lichtjaar in de uitgestrekte ruimte reikt. Ter vergelijking;ons sterrenstelsel is 100.000 lichtjaar breed en 3000 lichtjaar dik. Het dichtstbijzijnde sterrenstelsel is maar liefst 2,54 miljoen lichtjaar verderop.

Dus even met wat extremen rekenen. Onze eerste signalen bereiken het Andromedastelsel over 2,5 miljoen jaar. Als daar dan toevallig een beschaving woont moet die net op dat moment technisch in staat zijn iets van die signalen op te vangen. Lukt dat, en sturen ze iets terug, dan is dat nog eens 2,5 miljoen jaar onderweg. 5 miljoen jaar na het versturen van een boodschap richting het Andromedastelsel kunnen wij dus een antwoord verwachten.

Dan zit je nog met het volgende. Pessimisten onder ons geloven niet dat het aannemelijk is dat een beschaving die ons technologisch niveau haalt nog erg lang zal overleven. Dat betekent dat er een eind komt aan onze detecteerbare bubble. Dit wordt dus een 3 dimensionale rimpel in de ruimte. Stel dat we het om onverklaarbare reden tot 2900 vol zouden houden. Dan is de rimpel 1000 lichtjaar lang. Dat betekent dat onze signalen op een andere plaats slechts 1000 jaar lang te ontvangen zijn. Precies in die 1000 jaarmoet die andere beschaving dan op een technologisch niveau aanbeland zijn waarmee ze onze signalen op kunnen vangen. En dat verkleint de kans op contact dus zo enorm.

Hoe wonderschoon ik de kosmos ook vind, ze heeft iets wrangs. Als ik op Aarde om me heen kijk zie ik wat is, kijk ik omhoog dan zie ik alleen wat was. Hetzelfde geldt volgens mij voor communicatie. Planeten en sterren komen en gaan, zo zal het ook met beschavingen zijn. Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer rimpels er gevormd zullen worden maar als we ze ooit ontvangen geloof ik niet dat het meer zal zijn dan echo's van wat ooit was...

Hier een link ter onderbouwing voor wie dat zoekt:
https://www.popularmechanics.com/space/ ... oadcasts/
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Aliens bestaan ​​niet en we zijn helemaal alleen in een somber levenloos universum, zegt de wetenschapper

Bericht door gusteman » 24 okt 2019, 08:18

Vitharr schreef:
23 okt 2019, 13:43
Inderdaad, het is maar welke benadering je kiest.
:post:
Precies, zo is het nu eenmaal.

Maar eens je dit begint te beseffen slaat dit meteen zowat alle dromen aan diggelen.
En (wens-)dromen maken nu eenmaal een groot deel uit van het bestaan van het wezen 'mens'.

Van verliefdheid tot het zien van geesten ... bijna alles wat de mens beleeft heeft ergens wel een connectie met één of andere vorm van verlangen, (dag-)dromen dat iets zou werkelijkheid zijn.

Daarin schuilt trouwens ook de (voor mij persoonlijk bijzonder vreemde) noodzaak van de mens om een 'zin' te geven aan het leven als fenomeen.

Voor mijzelf heb ik al lang geleden uitgemaakt dat er geen 'zin' (in de vorm van één of ander 'hoger bewustzijn') is aan het leven ... behalve misschien de wetenschap dat alles wat 'leeft' bestaat uit atomen en dat die atomen voortdurend hergebruikt worden om weer andere entiteiten te vormen.

Een perfect voorbeeld van het nut van recycleren, dat dan weer wel.

Plaats reactie