Aantal ufo-meldingen explodeert in Oost-Nederland: ‘We moeten uitkijken voor ufo-gekkies’

Alles over UFO's en Aliens , Roswell , Alien abductees en Area51 en nog veel meer kun je hier vinden. The truth is in here.
Plaats reactie
4l13N

Aantal ufo-meldingen explodeert in Oost-Nederland: ‘We moeten uitkijken voor ufo-gekkies’

Bericht door 4l13N » 18 jan 2020, 14:22

Steeds meer mensen denken ufo's gezien te hebben in Oost-Nederland. Sommige ufo-waarnemers geloven dat aliens al de aarde bezocht hebben. Astronoom Dap Hartmann: ,,Sorry, maar als je dat gelooft ben en blijf je een ufo-gekkie.’’

,,Ufo’s en aliens gezien, in Kampen.’’ Het is een anonieme melding op Ufo Meldpunt.nl, het ufomeldpunt van Nederland. Het zou gaan om een ‘boemerangvormig’ element. In Broekland denkt ook iemand ufo’s gezien te hebben. Hij stuurt een foto met een paar felgele stippen aan de horizon.

Explosieve groei van het aantal meldingen
Ufospotters als deze namen in 2019 explosief toe in Oost-Nederland. In Overijssel zaten de meldingen telkens rond de 50, dat waren er in 2019 plots circa 150. Gelderland was goed voor circa 100 meldingen, vorig jaar voor meer dan 200. Drenthe, gewoonlijk goed voor 25 meldingen, telt er nu 60. En als laatste... Flevoland. Komt vaak niet boven de 20 en tikt nu bijna de veertig aan.

Hoe komen die stijgingen en wat denken deze mensen doorgaans waargenomen te hebben? Erwin Noorman uit Meppel is medewerker van het meldpunt, hij noemt zich gekscherend een ufoloog. ,,Ufo’s doen bij de gemiddelde mens direct aan iets raars denken.’’

Dat is onzin, vindt hij. Want ufo heeft een hele brede interpretatie. ,,Iets dat gezien is in de lucht en voor de ontvanger niet te verklaren was.’’ De Van Dale zegt ook over ufo: ongeïdentificeerd vliegend voorwerp, vliegende schotel.

Afbeelding
Een spotter in Broekland denkt ufo's gezien te hebben. Wie? Onbekend. De stipjes zouden wellicht ufo's zijn. © UFO Meldpunt Nederland

Vliegende voorwerpen
Noorman: ,,De meldingen gaan vaak ook over vliegende voorwerpen die mensen denken gezien te hebben en niet kunnen verklaren. Maar de ufo’s die wij binnenkrijgen zijn vrijwel altijd te verklaren.’’ Tenminste, als je voldoende kennis van het universum hebt. ,,De meeste meldingen blijken satellieten te zijn, Thaise ballonnen, vogels, landingslichten, meteorieten, ga maar door. We zoeken naar die paar meldingen die onverklaarbaar zijn, ook voor ons.’’ Meldingen die duiden op de tweede betekenis van ufo’s. Namelijk vliegende schotels - met wie weet buitenaardsleven erin.

,,Ik geloof dat er buitenaards leven is", zegt Noorman. ,,Alleen ik denk van alle meldingen die we in Nederland gehad hebben, niet één buitenaards-leven-ufo tussen zat.’’ De belofte komt uit Amerikaans voorbeeld. ,,Een hele goed gedocumenteerde ufo, kan daar goed buitenaards leven als verklaring hebben. Een ruimte-element dat wij als mens niet ontworpen kunnen hebben vloog er.’’

Tesla en Elon Musk
Wat is de reden van de stijging, in meldingen, denkt Noorman: ,,SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Tesla-topman Elon Musk, heeft met succes zestig satellieten gelanceerd. Nou, die waren in Oost-Nederland waanzinnig goed zichtbaar. Dat gaf veel meldingen.’’ Verder kregen meteorieten (die van Hasselt) en ruimteleven veel aandacht in de media in 2019. ,,Het hele ufo-verhaal zit zo iets minder in de hoek van belachelijkmakerij. Jarenlang zat je in de hoek van kaboutertjes. Mensen geloven meer dat er leven op andere planeten bestaat en zien meer science fiction films die ze sterken in dat beeld.’’

Alex Griffioen is ook van het meldpunt. ,,We hoeven maar één melding te hebben die echt zinvol is. Die wellicht op buitenaards bezoek kan duiden. Dat is het leuke hieraan.’’ Ja, ook hij gelooft in buitenaards leven dat onze aarde wellicht kan bezoeken.

Bram Roza houdt de statistieken bij voor Drenthe, Flevoland, Gelderland en Overijssel. Hij gaat het verst. ,,Er zijn heel weinig waargenomen ufo’s die vliegende schotels zijn. 95 procent van meldingen van ons zijn uit te leggen. Eén tot vijf procent is iets dat echt niet valt te verklaren. Dat noem ik een echte ufo. Die maakt bijzondere bewegingen die vraagtekens brengen. Supersnel en dan een hoek. Er zijn wereldwijd mensen die schotels zagen landen en er wezens zagen uitkomen. Het is een mogelijkheid dat dergelijke wezens de aarde al bezocht hebben, ja.’’

Ufo-believers
Astronoom en publicist Dap Hartmann is zeer kritisch op ufo-believers. ,,Ik denk als wel meer mensen. Ik geloof best dat er ergens, lichtjaren van de aarde, buitenaards leven kán zijn. Maar dat zij ons bereiken, die kans acht ik heel klein. Gezien hoe groot het heelal is, hoe groot de afstanden, dan is dat een beperkende macht dat zij ons bezoeken.’’

Hartmann noemt mensen die geloven dat ufo’s met aliens de aarde al bereikt hebben ‘ufo-gekkies’. ,,Oké, je duwt ze daarmee iets in een hoek, dat doe ik om de radicale ufo-verkondigers tegenwicht te bieden. Er zijn figuren tussen die zeggen al aliens ontmoet te hebben. Er is een groep die denkt weleens wat gezien te hebben.’’ Als de radicale groep geen tegenwicht krijgt, wordt de groep die onwaarheden verkondigt alleen maar groter. ,,Dat wil ik niet. Vergis je niet. Ik sta overal voor open. Als iemand echt bewijs heeft van buitenaardse wezens op aarde zie ik het graag, maar dat bewijs heeft niemand ooit geleverd. Dus ja…’’

https://www.destentor.nl/meppel/aantal- ... ~a1857e96/

Plaats reactie