In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Heb jij een geest gezien of gevoeld ? Alles over geesten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door univers » 29 mar 2022, 16:45

Afbeelding

Al vele decennia worstelen wetenschappers met de vraag naar het bestaan ​​van de ziel, haar definitie en aard.

Theologie en filosofie beweren dat de ziel bestaat. De traditionele wetenschap ontkent daarentegen het bestaan ​​van een fenomeen als de ziel.

Duncan McDougal stelde meer dan honderd jaar geleden vast dat de ziel 21 gram weegt. Deze conclusie kwam hij naar voren na een reeks experimenten.

Het experiment bestond uit het wegen van mensen tijdens hun leven en direct na hun dood. Zo kon hij vaststellen dat er direct na de dood ergens precies 21 gram gewicht uit het menselijk lichaam verdampt.

Het experiment werd ook op honden uitgevoerd. Hun gewicht tijdens het leven en na de dood veranderde niet, wat de afwezigheid van een ziel bij honden betekende.

Veel gerenommeerde artsen hebben dergelijke resultaten echter ontkend. Ze schreven het gewichtsverlies toe aan vochtuitscheiding als ze zweetten.

In het geval van honden is alles net zo eenvoudig. Feit is dat honden niet zweten, maar worden gekoeld door te ademen. Zo waren de meningen van experts verdeeld.

In de filosofie en theologie is de ziel datgene wat ten grondslag ligt aan het leven. Het is onafhankelijk van het materiële lichaam van een persoon. Het lichaam sterft en verandert in stof, maar de ziel blijft leven.

Voor velen is de ziel het belangrijkste deel van een persoon. De geneeskunde geeft geen enkele beschrijving van de ziel en haar exacte definitie. Het lijdt echter geen twijfel dat de ziel altijd nauw verbonden is geweest met de menselijke geest.

https://anomalien.com/briefly-what-is-t ... oes-it-go/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

4l13N

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door 4l13N » 31 mar 2022, 13:22

Na de dood worden we een etherisch wezen als we genoeg spiritueel ontwikkeld zijn. Als je niet genoeg spiritueel ontwikkeld bent reïncarneer je in een ander lichaam op aarde.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/l ... staat.html

https://www.kaivermaas.nl/filosofie/mis ... ncarnatie/

4l13N

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door 4l13N » 31 mar 2022, 17:52

univers schreef:Duncan McDougal stelde meer dan honderd jaar geleden vast dat de ziel 21 gram weegt. Deze conclusie kwam hij naar voren na een reeks experimenten.
De ziel heeft geen gewicht dat is onzin. Honden zouden geen ziel hebben? Alle levende wezens op aarde hebben een ziel.

https://www.nieuwetijdskind.com/hebben- ... -een-ziel/

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Kristof Piessens » 31 mar 2022, 18:06

Nog beter is dat dieren noch planten een ziel hebben in die zin dat de mens dat wel heeft, dieren incarneren enkel terug in dieren nooit naar mensen, en hoe weet je dat ? Wel er is geen enkel mens dat zich een leven als dier herinnert...enkel vorige levens als mens...

Dieren hebben dus geen ziel...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door univers » 31 mar 2022, 18:34

4l13N schreef:
31 mar 2022, 17:52
univers schreef:Duncan McDougal stelde meer dan honderd jaar geleden vast dat de ziel 21 gram weegt. Deze conclusie kwam hij naar voren na een reeks experimenten.
De ziel heeft geen gewicht dat is onzin. Honden zouden geen ziel hebben? Alle levende wezens op aarde hebben een ziel.

https://www.nieuwetijdskind.com/hebben- ... -een-ziel/
Goed kijken wie het geschreven heeft.
Voor de rest, heb je gelijk.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

4l13N

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door 4l13N » 02 apr 2022, 11:57

Kristof Piessens schreef:
31 mar 2022, 18:06
Nog beter is dat dieren noch planten een ziel hebben in die zin dat de mens dat wel heeft, dieren incarneren enkel terug in dieren nooit naar mensen, en hoe weet je dat ? Wel er is geen enkel mens dat zich een leven als dier herinnert...enkel vorige levens als mens...

Dieren hebben dus geen ziel...
Er zijn wel degelijk mensen die zich een vorig leven als dier kunnen herinneren.
Als je de ziel ziet als de bron van al je levens, in alle dimensies, en alle vormen, die allen verbindt, dan is het makkelijker je voor te stellen dat je inderdaad levens kunt hebben als mens, als dier, als elf, als astraal wezen. Ik ben inderdaad mensen tegengekomen die levens hadden gekend als paard, als walvis, en deze levens hadden net zoveel inhoud en levenslessen te bieden als een leven als mens. Paarden en walvissen zijn zeer gevoelige, wijze en sociale wezens en voor de ziel is zo een leven net zo kostbaar, leerzaam en belangwekkend.
Bron: https://www.nieuwetijdskind.com/hebben- ... -een-ziel/

3-jarig jongetje ‘herinnert zich vorig leven als slang’
https://www.ninefornews.nl/3-jarig-jong ... als-slang/

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Kristof Piessens » 02 apr 2022, 20:51

Volgens mijn eigen bronnen, is het zeldzaam en het artikel vertelt ook de vraagstelling van de zaak mogelijk de informatie op een andere manier is verkregen.

Vind het ongeloofwaardig, daar dat mijn bronnen vertellen dat dieren wel een zelfbewustzijn kunnen hebben, maar geen ziel, ten eerste het is geen voordeel voor een dier om zich buiten de geboden beperkingen te treden en de kosmologische wetten te negeren, dit betekend dat een dier zich geen wensen kunnen voorstellen om mens te worden of terug te mogen keren als mens, als reïncarnatie van dieren tot mensen mogelijk is maakt dat de weg vrij om dieren die mogelijkheid te bieden via een omweg en buiten de wetten van de kosmologie te werken...ik zeg het reïncarnatie van dier naar mens is zeldzaam of ze kaderen in een bepaalde bedoeling...dieren herinneren zich hun leven anders dan bij mensen na de dood..zelden zal een dier kunnen kiezen om terug te keren als mens, en die keuze bestaat voor dieren in het algemeen niet.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Determinist » 05 apr 2022, 12:00

Wat mij betreft is er geen ziel en gaat het dus ook nergens heen omdat het nergens vandaan kan komen.
De dood is absoluut. Het is de "ware" God. Niets kan daar aan ontsnappen.
Het is oneindig. Het "bestond" voor alles "ontstond" en alles wat "ontstond" is uiteindelijk tot de dood vervallen.
De dood is zelf echter niets. Een niets is ongrijpbaar en kan alleen met schijnbare truukjes tijdelijk de illusie opwekken dat aan het niets kan worden ontsnapt.

Het fijne is dat binnen het niets je niet hoeft te bekommeren om wat zich daarbuiten afspeelt.
Onderdeel zijn van het niets, wat dus eigenlijk alleen daarbuiten een pure mindfuck is, is dan ook maar een onvermijdelijke staat van de kosmos.
Deze heeft dan ook een begin en een einde, met alles wat zich daarin bevindt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door univers » 05 apr 2022, 13:20

Dacht er vroeger net zo als jij erover.
Maar door gebeurtenissen, ben ik er toch anders over gaan denken.
Ben nog steeds opzoek naar de waarheid.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Determinist » 05 apr 2022, 13:24

univers schreef:
05 apr 2022, 13:20
Maar door gebeurtenissen, ben ik er toch anders over gaan denken.
Dat is een truukje waar het niets zich niets van aantrekt.

:wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Vitharr » 05 apr 2022, 14:40

Determinist schreef:
05 apr 2022, 12:00
Wat mij betreft is er geen ziel en gaat het dus ook nergens heen omdat het nergens vandaan kan komen.
De dood is absoluut. Het is de "ware" God. Niets kan daar aan ontsnappen.
Het is oneindig. Het "bestond" voor alles "ontstond" en alles wat "ontstond" is uiteindelijk tot de dood vervallen.
De dood is zelf echter niets. Een niets is ongrijpbaar en kan alleen met schijnbare truukjes tijdelijk de illusie opwekken dat aan het niets kan worden ontsnapt.

Het fijne is dat binnen het niets je niet hoeft te bekommeren om wat zich daarbuiten afspeelt.
Onderdeel zijn van het niets, wat dus eigenlijk alleen daarbuiten een pure mindfuck is, is dan ook maar een onvermijdelijke staat van de kosmos.
Deze heeft dan ook een begin en een einde, met alles wat zich daarin bevindt.
Het kan aan mijn toestand liggen maar wetenschappelijk lijk je sterker dan filosofisch. :mrgreen:

Ik had verwacht dat we het onuitgesproken eens zouden zijn dat 'de dood' de toestand van geeindigd leven is. Het levenloze kan volgens mij niet dood zijn of gaan. Sprekend over de ziel wordt de dood gezien als transitiemoment/-periode of fase-overgang. De hier gehanteerde definitie van 'de ziel' voldoet niet aan de criteria voor leven dus kan zij al helemaal niet voldoen aan die van de dood dus zou de ziel levenloos zijn.

Oneindigheid zie ik dus niet in dood. Sterker nog, als dood volgt op leven markeert leven al 1 einde aan de dood, namelijk het begin. Zoals je schrijft over de dood kan ik het ook niet zien als niets. Je kent het eigenschappen toe waardoor het 'iets' wordt. Voor mij een concept.

De ware god is voor mij de energie waaruit ons universum ontstond. Dat is namelijk de enige Alpha en Omega die ik me voor kan stellen. Alle materie om ons heen zijn kinderen van die god. Maar religie op dat vlak is hilarisch.

Is er leven na de dood is een ongekend vage vraag. Waar is 'er'? Wat is 'na' precies? Als ik sterf en de transitie van levend naar dood maak mag ik hopen dat er nog leven om me heen is. Mijn lichaam zal coherentie verliezen en uiteenvallen in de levenloze materie waaruit het is opgebouwd. Een deel zal, wederom hopelijk, onderdeel worden van nieuw leven. Maar ik zelf maak daar geen deel meer van uit.

En wat de ziel betreft, ik weet het niet. De gevolgen van mijn leven en dood zullen echter net zolang voortbestaan als dit universum zal doen. Net zoals dat voor het bestaan van alles geldt in mijn optiek.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door univers » 05 apr 2022, 18:50

Dat is een truukje waar het niets zich niets van aantrekt.
Kan jij mij dat trucje leren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door univers » 05 apr 2022, 19:00

De ware god is voor mij de energie waaruit ons universum ontstond.
En waar bestaat jij uit ?
En wat de ziel betreft, ik weet het niet. De gevolgen van mijn leven en dood zullen echter net zolang voortbestaan als dit universum zal doen.
Dat vraag ik mij ook af, hoe onze ziel (IK) verbonden is met het stoffelijke Heelal.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Osiris » 05 sep 2022, 19:54

univers schreef:
05 apr 2022, 19:00


Dat vraag ik mij ook af, hoe onze ziel (IK) verbonden is met het stoffelijke Heelal.
En wat als de ziel niet verbonden is met het stoffelijke heelal, maar met het niet-stoffelijke heelal ( alomvattend bewustzijn ) ?
Slechts de creatie van de ziel ( voeg daar ook de geest aan toe ) , dat zich manifesteert in het stoffelijke gedeelte.

Net als de ziel niet tastbaar aanwezig is in het stoffelijke omhulsel, wat mens heet.
Maar dat omhulsel ( net als al het andere aardse stoffelijke ) dus de creatie is van ziel en geest.

Geen idee waar dat vandaan kwam :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door taigitu » 05 sep 2022, 20:21

Ik kan me wel vinden in de Akasha-kronieken.

Wat zijn Akasha kronieken? Het archief van de ziel

Geschreven door Redacteur

Akasha kronieken
De Akasha kronieken zijn een bewustzijnsdimensie waarin de vibratie van elke ziel en zijn reis ligt opgeslagen. Dit bewustzijnstrillingslichaam is overal geheel aanwezig en altijd, waar ook ter wereld, volledig toegankelijk. Als zodanig vormen de kronieken een op ervaring gebaseerd kennislichaam dat niet alleen alles bevat wat elke ziel in de loop van zijn bestaan ooit heeft gedacht, gezegd en gedaan, maar waarin ook alles ten aanzien van zijn toekomstige mogelijkheden is vastgelegd. We zullen de hierboven staande definitie in kleinere delen opsplitsen – te beginnen met de betekenis van het begrip bewustzijnsdimensie.

Bewustzijnsdimensie
Een bewustzijnsdimensie is een gebied van de ongeziene wereld dat we als mensen niettemin kunnen ervaren en identificeren op grond van zijn specifieke kenmerken, eigenschappen. Zo is bijvoorbeeld de droomtoestand een bewust zijnsdimensie tijdens de verschillende fasen van de slaap die mensen kunnen ervaren en identificeren. Andere bewustzijnsdimensies kunnen worden benoemd als verschillende ‘gebieden’ van de geest – het bewuste en het onderbewuste, het gebied van het geheugen, gebieden van muzikale of mathematische begaafdheid, en de gebieden van het brein die onze fysieke capaciteiten regeren. En andere bewustzijnsdimensies zijn de verschillende staten van ontspanning die via het brein kunnen worden gemeten. Wat al deze bewustzijnsdimensies met elkaar gemeen hebben is het feit dat we weten dat ze bestaan, ook al kunnen we ze niet zien.

Universeel bewustzijn

In het proces van toegang vinden tot de Akasha kronieken gaan we van de gebruikelijke staat van menselijk bewustzijn over op een staat van goddelijk universeel bewustzijn waarin we onze Eenheid met het goddelijke op alle niveaus herkennen. Deze bewustzijnstoestand stelt ons in staat de vibraties van de kronieken – de blauwdrukken van de ziel – waar te nemen. Zo hebben de kronieken de mensheid door haar hele evolutie heen gediend als een buitengewoon instrument met behulp waarvan wij goddelijke verlichting op hanteerbare wijze kunnen ontvangen om die in onze menselijke ervaring te integreren. En daardoor kunnen we met recht zeggen dat we door toegang te krijgen tot de Akasha kronieken een glimp kunnen opvangen van de hemel op aarde!

Lees verder via de link:
https://www.inspirerendleven.nl/wat-zij ... n-de-ziel/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: In Het Kort: Wat Is De Ziel En Waar Gaat Het Heen?

Bericht door Osiris » 06 sep 2022, 05:43

Kan me hier ook in vinden :wink: .
Echter is mijn idee dat de '' geest '' en '' ziel '' niet werkelijk beschreven kunnen worden.
Niet -stoffelijke dingen kunnen we misschien alleen in stoffelijke bewoordingen/ervaringen enigszins benaderen.
Onze ratio is te beperkt om dit volledig te omvatten , ook al zijn er velen die het geprobeerd hebben.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie