Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Heb jij een geest gezien of gevoeld ? Alles over geesten vind je hier.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 08:32

univers schreef:
In die eerste zie ik gewoon een rennend persoon.
Zelfs Carl Lewis kan niet zo snel rennen, of hij moet een vlammenwerper in zijn reet stoppen.
Hoe snel rent de figuur dan?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door univers » 20 jun 2014, 08:34

Het is meer glijden wat hij doet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 08:44

univers schreef:Het is meer glijden wat hij doet.
Hoe snel?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door univers » 20 jun 2014, 08:45

Lichtsnelheid :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 09:08

De cameraman bevindt zich bovenop het stadion en zit relatief dicht bij de stadionverlichting. De afstand die de schaduw op de tribune aflegt is niet gelijk aan de afstand die de cameraman aflegt. M.a.w. de schaduw op de tribune bestrijkt meer meters dan de cameraman op de rails en lijkt daardoor heel snel te gaan, maar de cameraman zal in werkelijkheid een stuk langzamer bewegen. Hierdoor ziet de snelheid van de schaduw er behoorlijk onnatuurlijk snel uit.

Vergelijk het hiermee; als de zon laag staat en je lichaam werpt een lange schaduw op de grond.
Als je je arm beweegt van links naar rechts over een de afstand van een meter dan zal de arm van je schaduw meer meters maken op de grond.

Afbeelding

Afbeelding
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 09:14

univers schreef:Lichtsnelheid :mrgreen:
Okee, dan niet. Ik dacht dat je serieus aan het meepraten was, maar je opmerking over Lewis is dus nergens op gebaseerd.

:roll:

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 09:48

Gast1 schreef:Briljant, maar ... die schaduw is behoorlijk kraakhelder en in vergelijk met de spelers op het veld zie ik weinig andere schaduwen.
Het zou een heel sterke lamp kunnen zijn die die schaduw werpt, maar dan nog ...
Die lamp zou de cameraman dan moeten volgen en ik denk dat je van dat lamplicht iets zou moeten kunnen zien daar waar ze op de tribune schijnt.
Ik twijfel nog, maar knap gevonden van Tet.
Pierre, die stadionlampen zijn sterk en zoals je op het plaatje kunt zien is de noodzaak van ‘volgen’ niet nodig.
En dat lamplicht zie je op de tribune, het is er immers licht. Zonder de lampen zou het donker zijn op de tribune en het veld.
Als je namelijk heel goed kijkt zie je dat de spelers schaduwen op grond werpen die meerdere kanten opgaan wat indiceert dat het licht van meerdere kanten komt, en niet van een kant zoals bij zonlicht.
Het is een wedstrijd die ’s avonds wordt gespeeld en verlicht wordt door kunstlicht.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tet op 20 jun 2014, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 09:52

Maar zulke enorme lampen werpen niet zulke scherpe schaduwen over zo'n afstand, als de man zich dicht bji de lampen bevindt.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 10:03

MetalPig schreef:Maar zulke enorme lampen werpen niet zulke scherpe schaduwen over zo'n afstand, als de man zich dicht bji de lampen bevindt.
Hoezo niet? Juist wel.
Wel eens in de bioscoop iemand voor de projector zien lopen?
Dan zie je een perfecte scherpe schaduw van diegene op het filmdoek.
Laatst gewijzigd door Tet op 20 jun 2014, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 10:11

Tet schreef:
MetalPig schreef:Maar zulke enorme lampen werpen niet zulke scherpe schaduwen over zo'n afstand, als de man zich dicht bji de lampen bevindt.
Hoezo niet?
Wel eens in de bioscoop iemand voor de projector zien lopen?
Dan zie je een perfecte scherpe schaduw van diegene op het filmdoek.
Klopt. Het verschil is dat dat 1 lamp is, en niet een hele batterij zoals bij stadionverlichting. De persoon zou het licht van alle lampen tegelijk moeten blokkeren, en dat lijkt me niet te doen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 10:22

MetalPig schreef:
Tet schreef:
MetalPig schreef:Maar zulke enorme lampen werpen niet zulke scherpe schaduwen over zo'n afstand, als de man zich dicht bji de lampen bevindt.
Hoezo niet?
Wel eens in de bioscoop iemand voor de projector zien lopen?
Dan zie je een perfecte scherpe schaduw van diegene op het filmdoek.
Klopt. Het verschil is dat dat 1 lamp is, en niet een hele batterij zoals bij stadionverlichting. De persoon zou het licht van alle lampen tegelijk moeten blokkeren, en dat lijkt me niet te doen.
Hij hoeft niet een lamp te blokkeren, hij blokkeert de lichtstroom die naar het stadion gaat.
Dat levert toch een schaduw op?

Dit zijn geen peertjes hoor.
Afbeelding

En als je nog twijfelt; speel vanavond eens met een zaklantaarn en een legopoppetje (die heb jij vast wel), je kunt dit effect op kleinere schaal reproduceren.
Het is een combinatie van lichtsterkte, afstand van de cameraman tot de stadionlampen en afstand van stadionlampen t.o.v. van het spelersveld en de tribune.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 10:48

Tet schreef:Dit zijn geen peertjes hoor.
Juist daarom. Het meeste licht gaat langs de persoon heen en verlicht de plek waar de schaduw valt.
Tet schreef:En als je nog twijfelt; speel vanavond eens met een zaklantaarn en een legopoppetje (die heb jij vast wel), je kunt dit effect op kleinere schaal reproduceren.
Eén zaklantaarn is niet genoeg; dan is juist de kern van mijn argument.

Speel vanavond eens met 24 zaklantaarns en een legopoppetje. Ik denk dat je zult zien dat de 23 zaklantaarns waar het poppetje niet voor staat de schaduwplek ongehinderd verlichten.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 11:38

MetalPig schreef:
Tet schreef:Dit zijn geen peertjes hoor.
Juist daarom. Het meeste licht gaat langs de persoon heen en verlicht de plek waar de schaduw valt.
Tet schreef:En als je nog twijfelt; speel vanavond eens met een zaklantaarn en een legopoppetje (die heb jij vast wel), je kunt dit effect op kleinere schaal reproduceren.
Eén zaklantaarn is niet genoeg; dan is juist de kern van mijn argument.

Speel vanavond eens met 24 zaklantaarns en een legopoppetje. Ik denk dat je zult zien dat de 23 zaklantaarns waar het poppetje niet voor staat de schaduwplek ongehinderd verlichten.
Je moet je niet verkijken op het feit dat er meerdere lampen in een batterij stadionverlichting zit. Deze lampen bij elkaar produceren één rechthoekig oppervlak aan licht. Alsof het één hele grote lamp betreft.

Maar doe hiermee wat je wilt, voor mezelf ben ik ervan overtuigd dat het klopt wat ik zeg.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 11:47

Tet schreef:Je moet je niet verkijken op het feit dat er meerdere lampen in een batterij stadionverlichting zit. Deze lampen bij elkaar produceren één rechthoekig oppervlak aan licht. Alsof het één hele grote lamp betreft.
Als je het als 1 grote lamp wilt zien is dat ook goed. Punt is dat de bundel niet evenwijdig is. Het deel van de lamp dat niet bedekt wordt door de persoon verlicht de plek waar jij de schaduw verwacht.
Tet schreef:Maar doe hiermee wat je wilt, voor mezelf ben ik ervan overtuigd dat het klopt wat ik zeg.
Het zou fijn zijn als je aan het begin meldt dat je niet open staat voor tegenargumenten. Dan hoeven anderen er geen energie in te steken.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 12:25

MetalPig schreef:Het zou fijn zijn als je aan het begin meldt dat je niet open staat voor tegenargumenten. Dan hoeven anderen er geen energie in te steken.
Niet voor tegenargumenten van mensen wiens forumactiviteit alleen maar bestaat uit tegenargumenten.

Het feit alleen al dat jij na mijn twee posts van gisteravond en eergisteravond met een nieuwe kijk op de zaak, vanochtend opeens reageert op iets wat Univers over Carl Lewis een maand geleden schreef zegt mij genoeg.
Dan volg je niet inhoudelijk deze thread maar sla je een zijspoor in waar je ten eerste een maand na dato mee aan komt kakken en ten tweede niet relevant is t.a.v. het verloop van de discussie van de afgelopen twee dagen.

Beetje flauw.
Laatst gewijzigd door Tet op 20 jun 2014, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 12:34

Foutje.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door univers » 20 jun 2014, 12:40

Speel vanavond eens met 24 zaklantaarns en een legopoppetje. Ik denk dat je zult zien dat de 23 zaklantaarns waar het poppetje niet voor staat de schaduwplek ongehinderd verlic
Heb je het zelf al uitgeprobeerd?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 12:43

Tet schreef:
MetalPig schreef:Het zou fijn zijn als je aan het begin meldt dat je niet open staat voor tegenargumenten. Dan hoeven anderen er geen energie in te steken.
Niet voor tegenargumenten van mensen wiens forumactiviteit alleen maar bestaat uit tegenargumenten.
Dan gaat het je blijkbaar niet om de inhoud. Ook goed om vooraf te weten.

Wel opmerkelijk dat je eerst wel op mijn argument ingaat en later besluit daarmee te stoppen met een reden die eerder ook al geldig was.
Tet schreef:Dan volg je niet inhoudelijk deze thread
Ik was hem inderdaad even uit het oog verloren. Ik wist niet dat dat tot diskwalificatie leidt.
Tet schreef:Beetje flauw.
Prima.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 12:46

univers schreef:
Speel vanavond eens met 24 zaklantaarns en een legopoppetje. Ik denk dat je zult zien dat de 23 zaklantaarns waar het poppetje niet voor staat de schaduwplek ongehinderd verlic
Heb je het zelf al uitgeprobeerd?
Het is in mijn tijdzone nog geen avond geweest tussen Tets idee en jouw vraag. En ik heb niet de beschikking over 24 zaklampen. Nee dus...

Maar ik denk dat iedereen wel kan bedenken dat wanneer je slechts een zaklamp afdekt, de andere 23 niet stoppen met licht geven.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Spooky: camera filmt 'geest' die tussen supporters loopt

Bericht door Tet » 20 jun 2014, 12:49

MetalPig schreef:Speel vanavond eens met 24 zaklantaarns en een legopoppetje. Ik denk dat je zult zien dat de 23 zaklantaarns waar het poppetje niet voor staat de schaduwplek ongehinderd verlichten.
In plaats van 24 zaklampen zou je ook deze kunnen gebruiken.
Afbeelding
truth is stranger than fiction

Plaats reactie