Het Poltergeists-fenomeen

Heb jij een geest gezien of gevoeld ? Alles over geesten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tammy » 02 feb 2011, 12:25

Afbeelding



Poltergeists zijn al een oud probleem, in 530 na Christus werd in het Romeinse rijk al vonden er al klopgeesten verschijnselen plaats. Bij poltergeist-activiteiten is er meestal sprake van rare geluiden, zoals geklop, getik en voetstappen. Ook het spontaan van plaats veranderen, bewegen, verdwijnen of verschijnen van verschillende voorwerpen hoort bij dit fenomeen. In vele gevallen loopt het uit tot vernielen van spullen. In vreemdere gevallen staan alle voorwerpen netjes in een rijtje in het midden van de huiskamer, teksten die spontaan op muren komen, voorwerpen die zonder vlammen verbranden of krassen op iemands lichaam.
De vraag is of deze dingen veroorzaakt wordt door levenloze zielen of door het onderbewustzijn.

Als het bewuste gedeelte van de geest slaapt, komt het onderbewustzijn op gang. Dit kan vreemde activiteit doen ontstaan bij die mensen die bepaalde delen in de hersenen sterk ontwikkeld hebben, de pijnappelklier bijvoorbeeld. Deze zou volgens wetenschappers de oorzaak van paranormale activiteit zijn.
Ook zouden mensen onbewust psychokinetische energie kunnen opwekken door angst of spanningen. Dit wordt als hoofdoorzaak gezien voor het poltergeist probleem. Het poltergeist-gebeuren wordt tegenwoordig dan ook verklaard als het paranormaal uiten van een bang of gespannen persoon. De volgende dingen bevestigen deze theorie. Zoals A: Poltergeist komt het meest voor in gezinnen met tieners, in de pubertijd worden frustratie en spanningen meestal versterkt. En B: De gebeurtenissen spelen zich altijd af in de buurt van één bepaald persoon.

De krachten zijn ook vaak op een of meerdere personen gericht. Denk maar aan krassen die spontaan op iemands lichaam verschijnen. Dit zou komen doordat iemand zo gefrusteerd is dat hij andere mensen spontaan, zonder die gene aan te raken, kan bezeren. De theorie die volhoudt dat het om kwaadaardige geesten gaat die opgeroepen zouden kunnen worden wordt vaak niet serieus genomen, omdat er veel meer bewijzen zijn voor de eerste theorie.

Bron : mediatheek.thinkquest.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tammy » 02 feb 2011, 12:27

Wat denken jullie ?

Is het door het onderbewuste of door kwade geesten deze Poltergeist activiteiten ?

We kennen allemaal natuurlijk de film Poltergeist.
Daarin waren het kwade geesten, maar is het in werkelijkheid ook zo ?


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tardis » 02 feb 2011, 14:03

Onderzoek naar Poltergeist verschijnselen wijst steeds naar mensen als oorzaak. Dat hoeft geen bedrog te zijn.

Een van de best gedocumenteerde Poltergeist verschijnselen vond plaats in het advocaten kantoor van Sigmund Adam in Rosenheim (Duitsland). Dat dit geval zo goed gedocumenteerd is komt doordat de Poltergeist verschijnselen tot een rechtszaak hebben geleid. Een van de verschijnselen was het langdurig en tot 6 keer per minuut afgaan van de telefoon, die na opneming van de hoorn de juiste tijd doorgaf. Dit leidde tot een zeer hoge telefoonrekening die de advocaat Adam weigerde te betalen omdat niemand op kantoor de tijdwaarneming had gebeld.
De oorzaak van de verschijnselen was de 19 jarige secretaresse Annemarie Schneider die een heftige emotionele tijd doormaakte. Als Annemarie niet op kantoor was deden de verschillende Poltergeist verschijnselen zich niet voor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rosenheim_Poltergeist

http://en.wikipedia.org/wiki/Poltergeist

Na onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek door dr. Karger van het Max Planck insituut naar Annemarie en de verschijnselen op kantoor, staat in zijn eindrapport de volgende (vertaalde) slotzin:
Omdat de gebeurtenissen alleen plaatsvonden in connectie met één specifiek persoon (juffrouw A.) wordt de natuurkunde nu geconfronteerd met de onvoorziene noodzaak nieuwe fundamentele ontdekkingen te doen door de mens te bestuderen.
Onderzoek naar de invloed van de mens (of eigenlijk het bewustzijn en heftige emoties) op de natuur wordt bijvoorbeeld gedaan op de Universiteit v. Humanistiek in Utrecht. Maar de mainstream fysici staan over het algemeen nog afwijzend tegenover buitenlichamelijke invloeden van de mens op de omringende natuur.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tammy » 03 feb 2011, 08:29

Zeer interessant Tardis, dank je. ;P!
Maar de mainstream fysici staan over het algemeen nog afwijzend tegenover buitenlichamelijke invloeden van de mens op de omringende natuur.
Zou dat ooit kunnen veranderen ?
Of denk jij van niet ?

En waarom staat men daar afwijzend over ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tardis » 03 feb 2011, 09:35

Of de mainstream fysici daar echt anders over gaan denken hangt o.a. af van hoe men gaat denken over het meetprobleem. Het meetprobleem in de fysica is dat een atoom (een materiedeeltje) zich alleen op een bepaalde plaats bevindt als het gemeten wordt. Als een atoom niet gemeten wordt is het geen deeltje en bevindt de energie zich als een over de ruimte verspreide golffunctie. Dat is natuurlijk heel vreemd, want men dacht vroeger dat een meting een objectieve waarneming is en het blijkt dat de waarnemer ook deelnemer is aan het natuurkundig proces. Wat precies een meting is staat tegenwoordig dus heftig ter discussie.

Mensen als Rupert Sheldrake hebben al een fundamenteel andere kijk op de natuur en de plaats die de mens daarin heeft. Maar zijn theoriën behoren niet tot de mainstream en zijn onderzoek naar b.v. telepathie wordt zelfs tot pseudowetenschap gerekend. Maar ja, een harde wetenschapper kan beweren dat de telepatische ervaring van een moeder die opeens weet dat haar dochter tientallen kilometers verderop precies op dat moment een ongeluk krijgt helemaal niet kan, die moeder weet zelf wel dat haar ingeving geen verbeelding was omdat haar dochter inderdaad een ongeluk kreeg...

Het idee dat ons bewustzijn een bijproduct is van onze hersenen is typisch voor het westerse, wetenschappelijke denken. Daar zijn de theoriën over menselijk gedrag en de plaats van de mens in de natuur ook op gebaseerd. Ik heb zelf voldoende meegemaakt om naar eer en geweten te stellen dat ons bewustzijn op zichzelf staat en eerder beperkt wordt door onze hersenen. Of Sheldrake gelijk heeft weet ik niet, hij denkt wel buiten de kaders van het moderne westerse denken en misschien kunnen mensen als hij een doorbraak in fundamentele inzichten (zoals door dr. Karger die onderzoek deed naar de Poltergeist verschijnselen rond Annemarie Schneider noodzakelijk werd geacht) verwezenlijken.
Laatst gewijzigd door Tardis op 03 feb 2011, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door gusteman » 03 feb 2011, 09:53

Tardis schreef:Maar ja, een harde wetenschapper kan beweren dat de telepatische ervaring van een moeder die opeens weet dat haar dochter tientallen kilometers verderop precies op dat moment een ongeluk krijgt helemaal niet kan, die moeder weet zelf wel of ze het weet of niet...
Zoals binnen andere domeinen zal je ook hier vinden dat, zoals Tardis het noemt, "harde wetenschappers" altijd sceptisch en/of afwijzend staan tegenover verschijnselen die niet of onvoldoende verklaard kunnen worden met de gangbare wetenschappelijke methodes.
Of het nu telepathie is, of telekinese, of zelfs UFO's, een wetenschapper zal slechts bereid zijn de heersende theorieën op te geven eens hij/zij zelf getuige is geweest van een dergelijk fenomeen, of het op één of andere manier zelf heeft ervaren.
Wat ik hieraan zo grappig vind is dat het al eens gebeurt dat een wetenschapper hoog wordt aangeschreven door al zijn collega's, tot hij een ongewoon fenomeen ervaart. Wanneer hij dan zijn zienswijze aanpast en er openlijk voor uitkomt wordt hij plots niet meer ernstig geacht.
Eigenlijk behoorlijk komisch, en opnieuw zegt dit meer over zijn collega's en de wetenschappelijke wereld dan over die wetenschapper zelf. :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tardis » 03 feb 2011, 10:03

Juist Gusteman, zo kijk ik er ook tegenaan. Zoals je het zelf ooit treffend omschreef hebben harde wetenschappers over het algemeen ook last van vooringenomenheden, het zijn slechts andere vooringenomenheden dan die van de mensen waar ze sceptisch of afwijzend tegenover staan.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tammy » 03 feb 2011, 10:38

Dank u heren voor de uitleg.
Kan ik me in vinden.
Jammer dat het zo gaat.
Dat zou moeten veranderen, maar dat zal wel een hele tijd duren vrees ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door MetalPig » 17 feb 2011, 20:18

gusteman schreef:Zoals binnen andere domeinen zal je ook hier vinden dat, zoals Tardis het noemt, "harde wetenschappers" altijd sceptisch en/of afwijzend staan tegenover verschijnselen die niet of onvoldoende verklaard kunnen worden met de gangbare wetenschappelijke methodes.
Nee, zo werkt de wetenschap niet. Ik weet dat ik even weggeweest ben, maar het is wel een beetje sneu dat mijn uitleg over hoe wetenschap werkt dan zo snel vergeten wordt...
Zo lang niet aangetoond is dat het echt is weigert men aan te nemen dat het echt is. Is dat zo vreemd?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tardis » 17 feb 2011, 20:32

MetalPig schreef:Zo lang niet aangetoond is dat het echt is weigert men aan te nemen dat het echt is. Is dat zo vreemd?
Laat ik het dan zo zeggen: als jij spontaan het zeer sterke gevoel hebt dat iemand om wie jij geeft een ongeluk krijgt en even later blijkt dat diegene inderdaad precies op het moment dat jij dat gevoel kreeg een levensbedreigend ongeluk heeft gehad en inmiddels op weg is naar het ziekenhuis, dan kan dit volgens de huidige westerse wetenschappelijke inzichten helemaal niet. Aangezien jouw ervaring niet falsificeerbaar is wordt wat voor jou een 'persoonlijke wetenschap' is toch terzijde gelegd en afgedaan als niet bestaand, want een buitenzintuigelijke waarneming mag niet van hun geloof.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door MetalPig » 17 feb 2011, 21:20

Tardis schreef:Aangezien jouw ervaring niet falsificeerbaar is wordt wat voor jou een 'persoonlijke wetenschap' is toch terzijde gelegd en afgedaan als niet bestaand, want een buitenzintuigelijke waarneming mag niet van hun geloof.
Neeheeeeee. Zo werkt wetenschap niet.
Een dergelijke anecdote is geen bewijs dat er iets buitenzintuiglijks aan de gang is.

Sjezus wat is dit een frustrerende plek om te zijn af en toe.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Tardis » 18 feb 2011, 11:52

MetalPig schreef:Neeheeeeee. Zo werkt wetenschap niet.
Een dergelijke anecdote is geen bewijs dat er iets buitenzintuiglijks aan de gang is.
Precies! Het is geen wetenschappelijk bewijs, dat zeg ik. Je moet wel goed lezen. Maar het is wel iets wat voor de persoon die het overkomt duidelijk maakt dat het mogelijk is om informatie te krijgen zonder dat daar ogen, oren, neus, evenwichtsorgaan of tastzin aan te pas komt.
Sjezus wat is dit een frustrerende plek om te zijn af en toe.
Ja hè?


Tot besluit quote ik de slotzin uit het eindrapport over de Poltergeist verschijnselen in Rosenheim nog maar eens:
Omdat de gebeurtenissen alleen plaatsvonden in connectie met één specifiek persoon (juffrouw A.) wordt de natuurkunde nu geconfronteerd met de onvoorziene noodzaak nieuwe fundamentele ontdekkingen te doen door de mens te bestuderen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

billy bonny

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door billy bonny » 11 mar 2013, 18:18

Ik weet niet of zoiets bekend is maar mijn ex-schoonvader heeft bij AEG gewerkt en toen hij overleed zijn stuk voor stuk alles van AEG stuk gegaan en waren niet meer te repareren,heeft iemand dit ooit meegemaakt??

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 mar 2013, 08:21

billy bonny schreef:,heeft iemand dit ooit meegemaakt??
Ja, jij blijkbaar.

[think]
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

billy bonny

Re: Het Poltergeists-fenomeen

Bericht door billy bonny » 14 mar 2013, 11:32

Very funny Kiddo!! :chicken:

Plaats reactie