Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Kristof Piessens » 25 jun 2018, 21:04

Gast1 schreef:
25 jun 2018, 18:27
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 18:04
... ten tweede is het uitgangspunt van "weten" altijd behept met geheimen.
Aardige reactie in totaliteit Kristof.
Het uitgangspunt van weten is echter allerminst behept met geheimen.
Zij ofh ij die daadwerkelijk weet, weet dat dan ook heel zeker: er is enkel het weten zelf.

Zo heb ik ook mijn weten en dát weten kan een 'geheim zijn' voor de ander.
Indien gewenst kan ik mijn weten zo goed als mogelijk over brengen om de ander dat geheim weg te nemen.
Ongevraagd zou ik mijn weten ook kunnen poneren, begrijpt een andere dat dan niet, dan kan er een gezonde discussie ontstaan.
Of niet natuurlijk :wink:
Daadwerkelijk weten is wat anders dan dat weten openbaar maken, dat punt wordt bedoelt met behept zijn met geheimen.

Stel ik weet iets, zonder daarvoor een daadwerkelijk bewijs voor te leveren, kan ik wel nog toetsen in hoeverre anderen weten wat ik weet ?
Stel ik weet iets en toets dat met wat anderen daarover weten, zal ik ontkennende antwoorden krijgen, immers wat anderen niet weten zullen ze ook niet weten omdat ze dat niet ervaren hebben of omdat het hen niet interesseert.

Het draait er om dat mensen een verkeerd gerichte verlangen hebben dat in het geheel niet hun welzijn en gezondheid bevorderen.

Mensen weten enkel wat ze ervaren, de basis is te handelen vanuit dat weten dat er niets is dat hen zal kwetsen, maar slagen er wel in verlangen met behoefte te verwarren, strikt genomen is een behoefte iets wat je welzijn en tevredenheid bevorderd zonder onder druk te staan.
Een verlangen is een wens tot realisatie van de doelstellingen die je wenst/kiest, zonder hiervoor afgestraft te worden.

Maar het frappante is toch dat het meeste neerkomt op een compleet ongezonde competitieve samenleving gebaseerd op schaarste, wat de ene wel heeft heb je zelf niet.

Het 'weten' zelf gaat uit van wat je "weet", in dat geval zal ik stellen dat democratie niet werkt, het heeft geen zin anderen daarover te overtuigen dat het zo is want zij weten enkel dat democratie wel werkt, omgekeerd kan ik ook stellen dat democratie werkt met een omgekeerd resultaat dat democratie toch niet werkt, geen compromis in deze want democratie bestaat uit de gratie van compromissen, zuiver gezien is dat een vorm van zaken doen op basis van wetten die de mens van oudsher heeft ontworpen en toegepast, hierbij trek je ook de parralel met straffen of belonnen in termen van kuddegestuurd gedrag !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 04:30

Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Daadwerkelijk weten is wat anders dan dat weten openbaar maken, dat punt wordt bedoelt met behept zijn met geheimen.
Oké en eigenlijk ook wel logisch. Ik begrijp jouw visie nu daarop.
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Stel ik weet iets, zonder daarvoor een daadwerkelijk bewijs voor te leveren, kan ik wel nog toetsen in hoeverre anderen weten wat ik weet ?
Ja.
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Stel ik weet iets en toets dat met wat anderen daarover weten, zal ik ontkennende antwoorden krijgen, immers wat anderen niet weten zullen ze ook niet weten omdat ze dat niet ervaren hebben of omdat het hen niet interesseert.
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Ontkennende antwoorden die goed beargumenteerd zijn, kunnen je eigen weten toetsen.
Je kunt daar ook een leermoment van maken en observeren hoe je daar zelf op reageert.
Berjan geeft daar fraaie voorbeelden van.
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Het draait er om dat mensen een verkeerd gerichte verlangen hebben dat in het geheel niet hun welzijn en gezondheid bevorderen.
Hier kan ik je niet volgen ...
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Mensen weten enkel wat ze ervaren, de basis is te handelen vanuit dat weten dat er niets is dat hen zal kwetsen, maar slagen er wel in verlangen met behoefte te verwarren, strikt genomen is een behoefte iets wat je welzijn en tevredenheid bevorderd zonder onder druk te staan.
Een verlangen is een wens tot realisatie van de doelstellingen die je wenst/kiest, zonder hiervoor afgestraft te worden.
[think] ... ik vrees dat ik ook dit niet goed kan volgen.
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Maar het frappante is toch dat het meeste neerkomt op een compleet ongezonde competitieve samenleving gebaseerd op schaarste, wat de ene wel heeft heb je zelf niet.
Hier ben ik je helemaal kwijt Kristof.
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Het 'weten' zelf gaat uit van wat je "weet", in dat geval zal ik stellen dat democratie niet werkt, het heeft geen zin anderen daarover te overtuigen dat het zo is want zij weten enkel dat democratie wel werkt, omgekeerd kan ik ook stellen dat democratie werkt met een omgekeerd resultaat dat democratie toch niet werkt, geen compromis in deze want democratie bestaat uit de gratie van compromissen, zuiver gezien is dat een vorm van zaken doen op basis van wetten die de mens van oudsher heeft ontworpen en toegepast, hierbij trek je ook de parralel met straffen of belonnen in termen van kuddegestuurd gedrag !
Oké, 'democratie' ... nee, ik volg je écht niet .... :oops:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door univers » 26 jun 2018, 08:30

Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Is dat zo ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door gusteman » 26 jun 2018, 08:38

univers schreef:
26 jun 2018, 08:30
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Is dat zo ?
[clap] [clap] [clap] :post:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Fenna » 26 jun 2018, 09:10

univers schreef:
26 jun 2018, 08:30
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Is dat zo ?
[duimen]
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 09:13

univers schreef:
26 jun 2018, 08:30
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Is dat zo ?
Tuurlijk bro, waarom zou je anders reageren?
Interesse is immers belangstelling, aandacht.
Als je geen belangstelling of aandacht hebt voor iets wat geschreven/geponeerd wordt, dan reageer je toch ook niet? :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door univers » 26 jun 2018, 09:31

Ik reageer nu enkel om de onzin, die je nu uitkraamt.
Raakt kant nog wal.
Slaat nergens op.
Moet je dan op elke post reageren ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 12:10

[doh]

Probeer me dat eens in goed Nederlands uit te leggen.
Klopt mijn stelling -definitie- niet dan?

Doordat ik nu reageer heb je mijn belangstelling, mijn aandacht.
Als ik geen belangstelling of aandacht heb voor iets wat geschreven/geponeerd wordt, dan reageer ik toch ook niet?

En let wel, je vergeet weer eens een keer de context in dezen en die hoort natuurlijk wel bij mijn stelling.
Kijk nog maar eens en wellicht begrijp je het dan:
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
]Stel ik weet iets en toets dat met wat anderen daarover weten, zal ik ontkennende antwoorden krijgen, immers wat anderen niet weten zullen ze ook niet weten omdat ze dat niet ervaren hebben of omdat het hen niet interesseert.
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 04:30
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 26 jun 2018, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door univers » 26 jun 2018, 12:12

Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Denk hier maar eens over na.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 12:19

Lees mijn vorige post nog maar eens om het te begrijpen en geef antwoord op mijn vragen.
Probeer het wel goed te onderbouwen, want vaak -en zeker in dit soort discrepanties- laat je verstek gaan.
Of je heb geen belangstelling/interesse natuurlijk ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door univers » 26 jun 2018, 12:29

Pierre, je krijgt van mij gelijk.
Tevreden ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 12:38

Het gaat niet om het gelijk hebben of niet Uni, het gaat erom of we elkaar begrijpen en die indruk heb ik niet.
En dat is jammer.
Tevredenheid is hierin niet aan de orde en het speelt zelfs geen enkele rol.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Osiris » 26 jun 2018, 19:01

Ben het hier met Uni eens ,Pierre.
Er klakkeloos vanuit gaan dat als iemand niet reageert,niet geinteresserd is, klopt natuurlijk niet.
Heb tot nog toe uit interesse het hele topic gevolgd,maar ben halverwege qua reacties afgehaakt.
Heeft niks met desinteresse te maken,maar simpelweg dat ik moe word van het vechten tegen de bierkaai soms van de reacties.

Lees het topic van Taigitu nog maar eens goed,soms is het beter uit een discussie te stappen en het te laten voor wat het is en je te richten op iets anders.

PS en vaker gezegd,zeker als er zon-activiteit gaande is,word het alleen maar een machtsspelletje welles/nietes. :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 27 jun 2018, 06:43

Osiris schreef:
26 jun 2018, 19:01
Er klakkeloos vanuit gaan dat als iemand niet reageert,niet geïnteresseerd is, klopt natuurlijk niet.
Mee eens, je kunt gewoon geïnteresseerd lezen, maar in dezen ging het daar niet om.
Osiris schreef:
26 jun 2018, 19:01
Ben het hier met Uni eens, Gast1.
Met die enkele zin van Uni ben ik het ook eens, maar daar hoort een context bij en die schotelde ik Uni dan ook keurig voor en herhaal -en accentuur- mijn eerder post:
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 12:10
Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 21:04
Stel ik weet iets en toets dat met wat anderen daarover weten, zal ik ontkennende antwoorden krijgen, immers wat anderen niet weten zullen ze ook niet weten omdat ze dat niet ervaren hebben of omdat het hen niet interesseert.
Gast1 schreef:
26 jun 2018, 04:30
Die dat niet interesseren zullen ook niet reageren. Elke reactie toont immers een interesse.
Kristof laat hier duidelijk weten iets te toetsen met wat anderen daarover weten.
Hij heeft het hier over 'antwoorden' en niet over reacties.
Antwoorden volgen logischerwijs enkel op vragen.
Komen die er niet dan is er desinteresse.

Tja ... en word je moe van 'het vechten tegen de bierkaai' ... dan 'lijkt' mij dat ook desinteresse.
Begrijpelijke desinteresse.
En in dat geval is het inderdaad verstandiger om uit de discussie te stappen.

Dat ben ik met taigitu eens en ook met jou. :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Susan » 27 jun 2018, 16:42

Als er geen antwoorden gegeven worden op vragen wat regelmatig voor komt, dan denk ik niet meteen dat het
alleen uit desintresse is.
Het kan immers door iets heel anders komen dat sommigen niet 'meteen' of helemaal niet vragen beantwoorden.
Als er echter vaker tegelijkertijd wel ruim op andere plaatsen gereageerd en/of vragen beantwoord worden,
zou dat een signaal aan de ander kunnen zijn van desintresse en een bewust 'vergeten', dat ze het niet willen
en misschien liever met iets anders bezig zijn. Dat staat een ieder ook vrij natuurlijk om daar voor kiezen.
Zelf ga ik daarom ook niet zitten 'trekken' aan een ander door hem of haar daar dan op te gaan wijzen dat ze
vergeten zijn mijn vragen te beantwoorden. Ik laat het dan voor wat het is.

Geen energie meer steken door het te vermijden om nog reacties ergens op te geven, omdat het vechten tegen de bierkaai is,
is in mijn optiek geen desintresse, maar inzien dat het geen nut heeft om er verder nog iets over te zeggen.
Dit om het oeverloos heen en weer gaan van een welles nietes 'verhaal' te stoppen.
Dit zie je soms in langere teksen gebeuren, maar het kan natuurlijk steeds met maar een of twee
zinnetjes een 'gebed zonder end' worden waar niemand iets aan heeft.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Osiris » 27 jun 2018, 18:47

En nog even afgezien van het feit ,dat de hele discussie uiteindelijk volledig off topic is gegaan, laat dan maar.....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door univers » 27 jun 2018, 20:31

Mijn schuld.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Tammy » 27 jun 2018, 21:28

Nee mijn schuld.
Ik had eerder moeten ingrijpen.

Dus beste leden , vanaf hier weer ontopic a.u.b :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 27 jun 2018, 21:32

Post verwijderd.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 27 jun 2018, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Tammy » 27 jun 2018, 21:38

Nogmaals het vriendelijke verzoek om ontopic te gaan hier. :grin:

Verder praten over discussies kan uitstekend denk ik in Taigitu haar topic :

viewtopic.php?f=60&t=17453

Dank u nogmaals. :hands:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie