Heeft de vrijmetselarij nog toekomst?

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Heeft de vrijmetselarij nog toekomst?

Bericht door univers » 07 jul 2018, 09:22

Het eeuwenoude genootschap worstelt. Zal het de 21e eeuw overleven?

De vrijmetselarij spreekt tot de verbeelding. Niet in de laatste plaats omdat het misschien wel het oudste genootschap is dat tot diep in de 20e eeuw floreerde. Maar inmiddels zitten we alweer een tijdje in de 21e eeuw en worstelt het genootschap – met name in een land als Nederland – met de moderne tijdgeest en misschien ook wel zichzelf: ledenaantallen van het Grootoosten der Nederlanden (zie kader) lopen terug en de vrijmetselaars krijgen hun boodschap lastig vermarkt. Is dit dan het begin van het einde?
Verschillende ordes
Er zijn wereldwijd verschillende ordes van vrijmetselaren die regelmatig onderling contacten onderhouden. In Nederland zijn er naast het Grootoosten der Nederlanden nog twee andere ordes actief. Deze twee ordes laten zowel mannen als vrouwen toe: de Nederlandse Grootloge der Gemengde Vrijmetselarij (nggv.nl) en Le Droit Humain Federatie Nederland (ledroithumain.nl).
Aanpassingsvermogen
De vrijmetselarij ontstond in de achttiende eeuw in het huidige Groot-Brittannië. “Het was een heel onzekere en onrustige tijd in Schotland en Engeland,” vertelt Jimmy Koppen, historicus aan de Vrije Universiteit van Brussel, expert op het gebied van vrijmetselarij en auteur van het boeiende hoorcollege “Vrijmetselarij. De geschiedenis en toekomst van een besloten genootschap” dat op de site van Home Academy Publishers – net als tal van andere interessante hoorcolleges – in het geheel te beluisteren is. “En temidden van die onrust ontstond dus een nieuw genootschap dat zei: wij gaan het anders doen. We komen met een boodschap van vrede en verdraagzaamheid en gebruiken symbolen en ritualen om onszelf – en uiteindelijk ook de maatschappij – te vervolmaken.” In het achttiende eeuwse Londen moeten ze daar niet van hebben opgekeken. “Er waren heel veel van dit soort genootschappen te vinden. Sommige waren filosofisch van aard, maar er waren ook kunstsalons en politieke denktanks.” Geen van die 18e eeuwse genootschappen bestaat vandaag de dag nog, behalve de vrijmetselarij dan.

Afbeelding
De vrijmetselarij spreekt tot de verbeelding. Maar wat is het nu eigenlijk? Het is lastig om het genootschap te beschrijven. Maar de missie die de vrijmetselarij volgens de Orde van Vrijmetselaren in Nederland heeft, schept wel wat duidelijkheid: ‘De vrijmetselarij biedt zoekende mensen in een vertrouwde omgeving een zingevingsmethode die met behulp van rituelen en symbolen leidt tot zelfontplooiing, broederschap en daardoor een betere samenleving’. Vrijmetselaars komen regelmatig in kleine, lokale groepen – ook wel loges genoemd – bijeen en werken daar met behulp van rituelen, symbolen en onderlinge gesprekken over de maatschappij en hun plek daarin, aan een betere versie van zichzelf en de samenleving. Vaak wordt verondersteld dat dat alles in het diepste geheim plaatsvindt, maar niets is minder waar. De vrijmetselarij is geen geheim genootschap. Wel is het zo dat de meeste vrijmetselaars er niet mee te kopen lopen dat ze vrijmetselaar zijn. Het is volgens Koppen te wijten aan de misverstanden die de buitenstaanders er als het gaat om de vrijmetselarij op nahouden. Zo duikt de vrijmetselarij bijvoorbeeld op in menig complottheorie en zou het genootschap een bepalende rol hebben gespeeld in de Franse revolutie en liberale beslissingen, zoals het legaliseren van abortus en euthanasie. Absoluut onzin, zo stelt Koppen. “Dergelijke thema’s zijn natuurlijk wel besproken binnen de loges, omdat ze binnen het gedachtegoed van de vrijmetselarij passen, maar de vrijmetselarij is in deze kwesties nooit richtinggevend geweest.”

Afbeelding
Vrijmetselaars dragen tijdens bijeenkomsten speciale kleding. Kenmerkend is het schort en de witte handschoenen. Hier zie je een vrijmetselaar uit de negentiende eeuw. Afbeelding: Roby
Dat het genootschap al drie eeuwen stand houdt, getuigt natuurlijk van een zeker aanpassingsvermogen. Want in de afgelopen 300 jaar is er nogal wat in de wereld veranderd. “Het genootschap heeft dan ook continu moeten zoeken naar een evenwicht tussen traditie en actualiteit,” stelt Koppen. En dat leidde als vanzelfsprekend tot veranderingen binnen het genootschap. Zo bleken onder meer de gespreksonderwerpen binnen de loges aan verandering onderhevig. “In de achttiende eeuw werd er bijvoorbeeld nog gepleit voor democratie. Dat is nu gerealiseerd, dus geen onderwerp van gesprek meer.” Maar ook het ledenbestand van de vrijmetselarij veranderde door de tijd heen. “De eerste vrijmetselaars waren heel gewone mensen. Pas later werd het een intellectuele elite.” Je zou kunnen zeggen dat de vrijmetselarij in navolging van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen regelmatig op zoek is geweest naar haar plekje in die ‘nieuwe maatschappij’. En dat ging het genootschap lang goed af. “Er is tot in de 20e eeuw altijd sprake geweest van een vrij stabiel ledenbestand dat voornamelijk uit de intellectuele elite bestond.” Maar de laatste decennia is dat – onder meer in Nederland – aan het veranderen. “We zien een verschuiving naar leeftijd,” vertelt Koppen. In andere woorden: de vrijmetselarij vergrijst. En dat is een probleem voor een genootschap dat nadenkt over de wereld en samenleving. “Want als het om de toekomst gaat, zijn het niet de oudere generaties die het moeten gaan doen.”

“IN FEITE MOET DE VRIJMETSELARIJ AAN MARKETING GAAN DOEN”

De uitdagingen
Maar waarom heeft de vrijmetselarij het dan lastig? “Het ontbreekt aan een duidelijke boodschap, een unique selling proposition,” denkt Koppen. “Als ze zeggen: sluit je bij ons aan, want we zijn een 300 jaar oud traditioneel genootschap, dan komt daar geen hond op af.” Het genootschap zal zich dus anders moeten gaan presenteren. “In feite moet de vrijmetselarij aan marketing gaan doen.” En dat is nieuw. “Dat speelde vroeger helemaal niet.” Wat ook niet helpt, is dat de vrijmetselarij in Nederland vrij traditioneel is. “Je mag het niet hebben over politiek en religie en het geloof in de opperbouwmeester van het heelal – een godsbeginsel – speelt een centrale rol.” Ook laat het Grootoosten der Nederlanden geen vrouwen toe. Vanzelfsprekend sluit je daarmee al veel mensen uit. “In België is dat heel anders. “Daar speelt de opperbouwmeester van het heelal een kleinere rol en ligt de nadruk op de maatschappelijke profilering, het vrije denken en zeggen wat je wilt. Dat is natuurlijk veel aantrekkelijker voor een veel grotere groep mensen.” En dat zie je ook terug in de ledenaantallen. “In Nederland zijn er ongeveer 8000 vrijmetselaars, inclusief leden van de gemengde vrijmetselarij. In Vlaanderen zo’n 26.000, inclusief vrouwen.” En waar de ledenaantallen in België langzaam, maar gestaag groeien, kalven ze in Nederland af en stijgt de gemiddelde leeftijd van de vrijmetselaars bovendien sterk. “Het zijn bij het Grootoosten der Nederlanden veel oude mannen.” Bij de gemengde vrijmetselarij ligt de gemiddelde leeftijd eerder rond de 45 jaar.

Afbeelding
De Amerikaanse president George Washington was ook vrijmetselaar. Een portret van Gilbert Stuart

Vrouwen en lageropgeleiden
Dat de ledenaantallen met name in Nederland – maar ook in de VS en Duitsland, waar er nauwelijks verschillen zijn tussen de vrijmetselarij en kerkgenootschappen – onder druk staan, is echter niet alleen te herleiden naar de strikte boodschap die slecht vermarkt wordt. Er is nog een andere uitdaging: vrouwen. “Dat is een probleem dat al meer dan een eeuw speelt,” vertelt Koppen. Van oorsprong is de vrijmetselarij een mannengenootschap. En loges worstelen met de vraag of dat zo blijven moet of niet. “Sommige loges in bijvoorbeeld Frankrijk en België houden zich strikt aan de internationale afspraken en staan alleen mannen toe die ook nog eens geloven in een opperbouwmeester. Dan sluit je natuurlijk een groot deel van de bevolking uit.” Dat is deels misschien wel goed te praten. “Je kunt zeggen: ik vergader voor mijn werk al heel vaak met mannen en vrouwen en vind het prettig om één keer in de twee weken alleen met mannen bijeen te komen.” Maar is de missie van de vrijmetselaars gebaat bij zo’n opstelling? “Als je wilt nadenken over de maatschappij, moet je dan geen afspiegeling van de maatschappij zijn?” Het is iets waar de vrijmetselarij mee worstelt en het gaat verder dan het wel of niet toestaan van vrouwen. “Want moet je dan niet nog verder verbreden en ook het idee van een blank genootschap loslaten en ook mensen die niet hoogopgeleid zijn, toelaten?” Koppen heeft daar zelf wel ideeën over. “Kun je alleen over belangrijke zaken zoals de wereld en maatschappij en jouw plek daarin nadenken met gelijkgestemde mannen? Persoonlijk denk ik van niet. Het wordt dan toch preken voor eigen parochie?” In België zijn al heel wat loges over de kwestie gestruikeld. “Het heeft geleid tot ruzies en afsplitsingen.” In Nederland – dat er dus een striktere traditie op nahoudt – zie je dat nauwelijks. “De vrijmetselaars zijn daar veel meer een eenheid, maar gevolg is dan ook wel dat ze een verwaarloosbaar segment van de samenleving zijn.” Koppen haast zich echter op te merken dat dat laatste niet per se een probleem hoeft te zijn. “Moet je als vrijmetselaars invloed uit kunnen oefenen of is het feit dat de vrijmetselarij bestaat met het oog op de zelfontplooiing voldoende? Dat is een terechte vraag.”

“WAT IS DE IDENTITEIT EN MEERWAARDE VAN EEN 300-JARIG GENOOTSCHAP MET ALLEEN MAAR MANNEN?”

Kans
De moderne samenleving is dus een uitdaging voor de vrijmetselarij. Maar tegelijkertijd biedt deze ook kansen. “De belangrijkste aantrekkingskracht van de vrijmetselarij is dat je hiermee een rustpunt in je leven creëert,” denkt Koppen. “Eén avond per week of twee weken zit je in een afgesloten kamer, zonder GSM, gewoon te luisteren naar anderen. Even onthaasten en een traditie die al 300 jaar oud is, beleven.”

Afbeelding
Een nieuwe vrijmetselaar wordt ingewijd. Afbeelding: Onbekend (via Wikimedia Commons)

Koppen ziet dus uitdagingen, maar ook kansen. En met het oog op het laatste acht hij het weinig aannemelijk dat de vrijmetselarij op korte termijn het onderspit delft. “Ze moeten aan hun imago werken, maar dit is geen eindigend verhaal. In België speelt dit sowieso niet; daar is voor elk wat wils. Er zijn loges voor mannen, vrouwen, atheïsten, mensen die over politiek willen praten, enzovoort. In Nederland is het nu zaak dat de vrijmetselaars een verhaal te vertellen hebben. Wat is de identiteit en meerwaarde van een 300-jarig genootschap met alleen maar mannen? En het antwoord op die vraag moet je vervolgens zien te verkopen.” Het zal niet meevallen. Maar Koppen is dus optimistisch: de vrijmetselarij gaat nog wel een tijdje mee.

Maar wat als hij er nu naast zit? En de vrijmetselarij de 21e eeuw niet overleeft? Is dat dan een groot gemis voor vrijmetselaren en voor ons: individuen in een samenleving die zij proberen te verbeteren? Het is een lastige vraag, zo erkent Koppen. “Voor vrijmetselaars die al twintig of dertig jaar op rij elke twee weken bij elkaar komen, is het natuurlijk bijzonder jammer als de vrijmetselarij verdwijnt. Maar buitenstaanders gaan daar geen punt van maken.” Toch zal de wereld als de vrijmetselarij verdwijnt, wel veranderen, denkt Koppen. “De wereld wordt niet beter of slechter, maar anders. Het is een beetje zoals met het uitsterven van een diersoort. Er is weer een tijdperk voorbij en dat komt ook nooit meer terug.”

7 juli 2018Caroline Kraaijvanger0

https://www.scientias.nl/heeft-de-vrijm ... -toekomst/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Heeft de vrijmetselarij nog toekomst?

Bericht door gusteman » 07 jul 2018, 11:34

Verrassend hoe een historicus aan de VUB (Vrije Universiteit van Brussel), wat toch een bastion van de Vrijmetselarij is, een artikel vult met mijmeringen over de Vrijmetselarij in Nederland die er op achteruit gaat.
En dan eindigt de schrijfster, Caroline Kraaijvanger, dit artikel met:
Scientias schreef:
07 jul 2018, 09:22
Maar wat als hij er nu naast zit? En de vrijmetselarij de 21e eeuw niet overleeft? Is dat dan een groot gemis voor vrijmetselaren en voor ons: individuen in een samenleving die zij proberen te verbeteren? Het is een lastige vraag, zo erkent Koppen. “Voor vrijmetselaars die al twintig of dertig jaar op rij elke twee weken bij elkaar komen, is het natuurlijk bijzonder jammer als de vrijmetselarij verdwijnt. Maar buitenstaanders gaan daar geen punt van maken.” Toch zal de wereld als de vrijmetselarij verdwijnt, wel veranderen, denkt Koppen. “De wereld wordt niet beter of slechter, maar anders. Het is een beetje zoals met het uitsterven van een diersoort. Er is weer een tijdperk voorbij en dat komt ook nooit meer terug.”
Uit deze bedenkingen valt niet meer op te maken of de historicus hiermee verwijst naar de toestand in Nederland of dat dit slaat op de Vrijmetselarij in zijn geheel.

Zoals ik reeds aanhaalde is de VUB een bastion van de Vrijmetselarij, temeer omdat daar zowat alle hoog intelligente studenten (vrouwen zowel als mannen) worden verzocht lid te worden; een verzoek waar velen van hen op in gaan.
Deze informatie werpt een ander licht op de quote van dhr Koppen zoals die door mevrouw Kraaijvanger werd aangebracht.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Heeft de vrijmetselarij nog toekomst?

Bericht door Susan » 07 jul 2018, 18:03

Waarom staat dit bij complottheorieën?... [think]

Dit wat jij nu geplaatst hebt Univers, sluit aan bij onderwerpen waarover ik de laatste tijd regelmatig (weer) in zat te lezen.

Hier stond ook een stuk over de toekomst wat uit 2013 is:

CITAAT

Toekomst van de vrijmetselarij

De penibele situatie waar de vrijmetselarij zich (wereldwijd) in bevindt, hebben de broeders geheel aan zichzelf te danken. Dalende ledenaantallen en opzeggingen wegens onvrede zijn een symptoom van een dieper liggend probleem. Dat het probleem diep zit, zien we mede doordat de vrijmetselarij wereldwijd in zwaar weer verkeert. De afgelopen jaren is het aantal vrijmetselaren wereldwijd teruggelopen van zes miljoen broeders naar iets meer dan twee miljoen. En de daling is nog niet tot stilstand gebracht, laat staan omgedraaid in groei.

De oorzaak van het probleem is mogelijk dat vrijmetselaren van de vrijmetselarij een lege doos hebben gemaakt. Elke broeder die proclameert dat het allemaal maar spel is, dat een symbool geen betekenis mag hebben, dat een goed rituaal onbegrijpelijk is, die er bij is gekomen alleen om te kunnen zeggen dat hij vrijmetselaar is, die zich nooit verdiept heeft in de achtergronden en werkwijze, die bij het horen van ‘de ruwe steen’ denkt dat het over anderen gaat, die vindt dat hij zichzelf niet hoeft te verbeteren wat hij is al een ‘vrij man van goede naam', die vooral naar de loge komt om even weg te zijn bij moeders de vrouw, die de zevende graad het leukste en belangrijkste vindt, die denkt dat het doel van de vrijmetselarij is om proactief tegen dogma’s te vechten, die kilo’s medailles, sjerpen en insignes omhangt, die ambitie heeft om voorzittend meester te worden, zijn onderdeel van het probleem en niet de oplossing.

De afgelopen honderd jaar hebben vrijmetselaren het vlees van het lichaam van de vrijmetselarij afgesneden, waardoor alleen het skelet nog over is. Een bekende uitspraak is dat de vrijmetselarij vroeger geen naam had maar wel inhoud, en dat het tegenwoordig wel een naam heeft maar geen inhoud. Onder ‘naam’ kan je ook ‘vorm’ verstaan. Dat er bijna alleen nog de vorm over is, zonder lichaam en ziel, zien we aan de discussies die er in de vrijmetselarij (wereldwijd) gaande zijn. Het gaat alleen over de vorm; ritualen, regels, erkenning, mores en werkwijzen. Een zeer kleine minderheid heeft nog enige interesse in de inhoud en ziel van de vrijmetselarij.

In 1872 (iets minder dan 100 jaar na de oprichting van de eerste Grootloge) schrijft een vooraanstaande Engelse broeder (John Yarker) het volgende:

"As the Masonic fraternity is now governed, the Craft is fast becoming the paradise of the bon vivant, of the charitable hypocrite who forgets the version of St. Paul and adorns his breast with the `charity jewel'; (having by this judicious expenditure obtained the purple, he metes out judgment to other brethren of greater ability and morality but less means); the manufacturer of paltry Masonic tinsel, etc. No other institution is so intrinsically valuable as Craft Masonry, or capable of such superhuman things. As now governed, few societies perform less. None profess such great objects; few accomplish so very little real and substantial good. May reformation be speedy and effective!"

De vrijmetselarij is een lege doos geworden, omdat de kern van het maçonnieke systeem – het werken aan jezelf en het inzicht dat je een ruwe steen bent die middels harde arbeid gezuiverd moet worden - door veel broeders als iets lastig en vervelend wordt ervaren. Door de (grote) ego’s willen broeders dit niet horen, en zeker niet doen. Daarom is alle moraliteit verwijderd uit het ‘bijzondere systeem van moraliteit gehuld in allegorie en geïllustreerd door symbolen en ritualen’. De nadruk is verlegd naar de ‘ontmoeting met de ander’; de broederschap. Maar de vrijmetselarij is geen broederschap, maar een orde. Het klopt dat de vrijmetselarij een munt is met twee zijden; aan de ene kant de ritualen en aan de andere kant de broederschap. Maar wanneer je de ritualen nietszeggend en leegmaakt, dan gooi je de baby weg met het badwater. Dan heeft dit consequenties voor de broederschap.

Uit een recent onderzoek van een particulier initiatief binnen de Nederlandse vrijmetselarij blijkt dat ‘onvrede’ een belangrijke reden van opzegging is. Deze onvrede kan onderverdeeld worden in onvrede met het bestuur van de loge, onvrede met de werkwijze en onvrede met de broederschap. Een teken aan de wand dat na het inhoudsloos maken van de ritualen, nu ook de broederschap inhoudsloos is geworden, blijkt er uit dat het hoofdbestuur een voorstel heeft gedaan om mediators aan te stellen die loges waar broeders ruzie hebben, moeten bijstaan om deze problemen op te lossen. Er is natuurlijk niks mis met het instellen van ‘mediators’. Maar het toont wel aan dat zelfs het laatste beetje ziel in de vrijmetselarij; de opdracht om te zoeken naar wat verbindt en te vermijden wat verdeelt, ook al aan het verdwijnen is.

En de oplossing is zo simpel. De vrijmetselarij moet gewoon weer terug naar haar wortels. De vrijmetselarij moet weer een ‘bijzonder systeem van moraliteit’ worden. Onze ritualen draaien om moraliteit, ethiek, etiquette en hoffelijkheid. Het is misschien niet leuk voor ons ego om onszelf ondergeschikt te maken aan de ander, maar het is de enige manier om zowel onszelf te verbeteren, maar ook de maatschappij, en om een echte broederschap te vormen.

De moderne maatschappij heeft een grote interesse in spiritualiteit en zingeving. De kerken lopen leeg, maar dat betekent niet dat onze menselijke ziel is veranderd. Zij heeft nog steeds honger naar zingeving. Zij wordt echter niet meer gevoed door het spiritueel smakeloze voedsel dat het georganiseerd geloof opdient. Spirituele centra in Nederland, en wereldwijd, zitten stampvol. Maar doordat we alle spiritualiteit uit de vrijmetselarij hebben gehaald, kunnen we geen aansluiting vinden bij deze maatschappelijke - en menselijke - behoefte.

Het lijkt mij dat de vrijmetselarij moet kunnen inspelen op het toenemend spiritueel zoekgedrag in ons land. Daarvoor hoeft niet aan de maçonnieke traditie te worden getornd, maar het is wel zaak in de voorlichting ook duidelijk aan te geven dat vrijmetselarij geen vrijblijvend iets is. En het is duidelijk dat de vrijmetselarij wel nooit een massabeweging zal worden, dat is ze nooit geweest en dat ligt ook niet in haar aard.


- Voordracht door Dr. A.W.F.M. van de Sande op het Nationaal Congres 21 maart 2011
Wanneer we moraliteit, deugdzaamheid, zedelijkheid, etiquette en hoffelijk weer het centrum zouden maken van de vrijmetselarij, dan zouden we ook weer maatschappelijk van nut zijn. De huidige maatschappij schreeuwt hierom. Er zijn nu allerlei initiatieven gaande, ook weer wereldwijd, om mededogen, compassie en hoffelijkheid weer kernwaarden te maken bij zowel de jeugd als volwassenen. Als we de moraliteit nooit uit de vrijmetselarij hadden verwijderd, zouden we nu een baken van Licht kunnen zijn in een zee van morele duisternis. Maar ik ben bang dat het hier te laat voor is; dat moraliteit, deugdzaamheid en zedelijkheid vieze woorden zijn geworden in de vrijmetselarij.

Misschien is het te laat voor de vrijmetselarij. Misschien is het geworden tot een onschuldig sociaal genoegen met een vleug elitarisme, enig praalvertoon, een algemeen geloof in de religie en een zekere mate van filantropie. En vindt geen enkele broeder dit erg. Misschien sluit de laatste loge over 15 jaar zijn deuren. Dit scenario is reëel wanneer maar 8 procent van het ledenaantal onder de 40 jaar is en 50 procent binnen vijf jaar weer vertrekt, waar - zoals we zien in de VS en Frankrijk - grootmachten zich schuldig maken aan machtsmisbruik en vriendjespolitiek, waar de hoeder van de vrijmetselarij UGLE (The United Grand Lodge of Engeland and Wales) een onderzoek laat doen door een extern bureau om te zien wat de vrijmetselarij nou precies is, en tot de conclusie komt:

"Much like the rituals themselves, however, Freemasonry may deserve a closer look in order to understand and appreciate it more fully, and its relevance and role today. If Freemasonry is able succesfully to conclude its 'quiet revolution', while at the same time ensuring that its central features are retained to preserve the true 'spirit' of Freemasonry, then its future may well be assured - for the next century or two at least".
Maar ik hoop van niet. Ik hoop dat er nog ergens een klein waakvlammetje brandt, dat de ziel nog niet helemaal uit het lichaam is getreden, dat het alleen maar de rups is die in zichzelf gekeerd bezig is aan zijn transformatie naar een prachtige vlinder. De tijd zal het leren.


* * * *

Paul Marselje schreef:
6 MAART 2013

Een eerste diagonale blik op deze bijdrage werpend, valt mij op dat het volgende citaat onjuist is:
“Uit een recent onderzoek van het hoofdbestuur van de Nederlandse vrijmetselarij blijkt dat ‘onvrede’ een belangrijke reden van opzegging is.”

Er is door enkele Broeders uit Bilthoven een onderzoek gedaan naar ‘uittreding’ en recent naar buiten gebracht. Alhoewel de onderzoekers inzage heeft gehad in redenen van opzegging, heeft het hoofdbestuur geen verantwoordelijkheid voor de onderzoeksmethode, de analyses, de conclusies en de aanbevelingen. Het betreft een particulier initiatief. Vanzelfsprekend waardeert het hoofdbestuur wel zeer dat Broeders zich hierin hebben verdiept en bestudeert de inhoud van het onderzoek.

Over enkele maanden volgt een dissertatie met een vergelijkbaar onderwerp in breder verband. De inhoud en methodologie daarvan is ons nog onbekend.

Hiermee wordt niet gezegd dat het hoofdbestuur zich geen zorgen maakt over uittredingen en zich niet in die materie en het antwoord daarop beraadt. Dat gebeurt vanzelfsprekend wel. Daarbij betrekt men alle relevante informatie, dus ook de twee onderzoeken.

Overigens is de grootste groep uittreders sinds geruime tijd de sterfte van hoogbejaarde leden uit de tijd dat de orde veel groter was dan nu. Afgezien van 2012 is het ledental de laatste acht jaar vrijwel stabiel of licht stijgend geweest. Onze leeftijdspyramide kent een forse verdikking in de top.

https://mystiekeschool.nl/vrijmetselarij/toekomst/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft de vrijmetselarij nog toekomst?

Bericht door univers » 08 jul 2018, 08:21

Waarom staat dit bij complottheorieën?.
Dat was mijn eerste gedachte.
Hier stond ook een stuk over de toekomst wat uit 2013 is:
Heb je een link ?
Ik kan het nergens vinden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Heeft de vrijmetselarij nog toekomst?

Bericht door gusteman » 08 jul 2018, 09:58

univers schreef:
08 jul 2018, 08:21
Susan schreef:Waarom staat dit bij complottheorieën?.
Dat was mijn eerste gedachte.
Ik stelde mij ook al die vraag, vooral omdat in het artikel in de OP te lezen staat
Zo duikt de vrijmetselarij bijvoorbeeld op in menig complottheorie en zou het genootschap een bepalende rol hebben gespeeld in de Franse revolutie en liberale beslissingen, zoals het legaliseren van abortus en euthanasie. Absoluut onzin, zo stelt Koppen. “Dergelijke thema’s zijn natuurlijk wel besproken binnen de loges, omdat ze binnen het gedachtegoed van de vrijmetselarij passen, maar de vrijmetselarij is in deze kwesties nooit richtinggevend geweest.”

Plaats reactie