Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
gusteman

Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gusteman » 28 jan 2019, 09:07

Nog maar eens heeft een wetenschapper zich gebogen over het fenomeen 'complottheorie' en dan voornamelijk de reden waarom sommige mensen zo makkelijk overtuigd raken van verbanden waarvoor geen aantoonbaar bewijs bestaat.
Zo ontstaat een complottheorie
Het internet staat er vol mee: complottheorieën. De een nog vreemder dan de ander. Waarom geloven sommige mensen in samenzweringen? (Kaj van Arkel < 27-01-19, 17:00)

De maanlanding werd gefilmd in Hollywood. De aarde is eigenlijk zo plat als een dubbeltje. De aanslagen op de Twin Towers waren een inside job. En de wereld wordt in werkelijkheid geregeerd door buitenaardse reptielen die onder de aardkorst leven.


Er zijn nogal wat mensen die er allerlei wilde en onbewezen theorieën op na houden. Maar waarom eigenlijk? Dat heeft een aantal redenen, zegt sociaal psycholoog Michiel van Elk van de Universiteit van Amsterdam. Hij deed onderzoek naar het geloof in samenzweringen en sprak hiervoor met verschillende complotdenkers.


Verklaring

,,Als mens zijn we zo geprogrammeerd dat we altijd een verklaring wensen. We hebben de behoefte aan een gesloten wereldbeeld, waarin alles klopt en alles met elkaar samenhangt. Gebeurt er iets vreemds, dan gaan we instinctief op zoek naar verbanden die het gebeurde verklaarbaar maken.’’

En dat gaat niet altijd goed.

Van Elk: ,,Ons brein pikt namelijk ook allerlei denkbeeldige verbanden op, ofwel zaken die verband met elkaar lijken te houden maar dat in werkelijkheid helemaal niet doen. Dat legt de basis voor afwijkende ideeën en het geloof in samenzweringstheorieën.’’

Daarbij zijn mogelijk ook groepsfactoren van invloed. Volgens sommige psychologen is het verspreiden van en geloven in complotten van oudsher een manier om coalities te vormen. ,,Dus dat je samen in rare ideeën gelooft en zo een groepsband smeedt’’, zegt Van Elk. Zo kregen de nazi’s grote aantallen aanhangers door te roepen dat er een Joods complot was om Duitsland te vernietigen.


Intuïtieve mensen

Maar waarom gelooft de een wel en de ander niet in complotten? ,,De ene mens is van nature analytischer, de andere is intuïtiever. De intuïtieve mens reageert snel en reflecteert niet bij gebeurtenissen, terwijl de analytische mens wat meer de tijd neemt en langer nadenkt. Intuïtieve mensen zijn hierdoor gevoeliger voor complotdenken.’’

Daarbij speelt mogelijk ook het opleidingsniveau van mensen een rol. ,,Hoger opgeleiden zijn over het algemeen minder vatbaar voor samenzweringstheorieën dan lager opgeleiden, omdat ze vaardiger zijn in het ontleden van informatie en vinden van betrouwbare bronnen.’’

Moeten mensen leren kritischer na te denken?

,,Is onderzocht, maar de resultaten stemmen weinig hoopvol. De proefpersonen passen de geleerde vaardigheden niet toe.’’

Dat komt mogelijk doordat complotdenkers moeilijk te overtuigen zijn, denkt Van Elk. Hij sprak onder meer met mensen die in chemtrails geloven, de theorie dat vliegtuigen chemische sporen in de lucht achterlaten om ons te beïnvloeden. „Complotdenkers kunnen altijd weer dingen toevoegen aan hun theorie, waardoor ze toch ‘gelijk’ hebben. Bovendien kunnen ze de criticus altijd het verwijt maken dat hij of zij tot de groepering behoort die de betreffende samenzwering in stand wil houden.’’

BRON


Op de BRON pagina vind je nog twee verwijzingen, namelijk

'Complotdenkers zijn vaak echte sekteleidertjes'

'Amerika heeft er een bizarre complottheorie bij over dubbelganger Melania Trump'
Voor mij persoonlijk verklaart dit de halsstarrigheid bij complotdenkers:

"... de resultaten stemmen weinig hoopvol. De proefpersonen passen de geleerde vaardigheden niet toe."

Zo blijf je dus gewoon tegen een muur aan praten.

Ook nog omdat:

"Bovendien kunnen ze de criticus altijd het verwijt maken dat hij of zij tot de groepering behoort die de betreffende samenzwering in stand wil houden."

gouwepeer

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gouwepeer » 28 jan 2019, 18:47

:post:

Zelf blijf ik het verwonderlijk vinden dat fake berichten op voornamelijk Facebook zo massaal worden gedeeld zonder na te denken en/of op waarheid te onderzoeken. Hiernaast zijn er ook wel heel veel sites die een hoop onzin van elkaar kopiëren waardoor het "nieuws" op meerdere sites te bewonderen is (waardoor het betrouwbaarder over komt).

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 28 jan 2019, 19:59

Dan mis ik in het knip-en-plakwerk en daarna in de eigen bijdrage van de topicstarter nog enige tekst over mensen die in het bestaan van complotten geloven omdat het complotten zijn. Tijdens oorlogen en in de politiek (buiten directe oorlogen om) zijn er heel wat complotten gesmeed. Valse informatie verstrekken om bij een bepaalde groep een verlangde reactie uit te lokken en nieuwsberichten verdacht maken om ongewenste informatie te neutraliseren is aan de orde van de dag. Ook de zinsnede dat het complotdenkers ontbreekt aan kritisch denkvermogen vind ik op zijn zachtst gezegd ongenuanceerd en iets harder gezegd hooghartig en misplaatst.

Gusteman, wat vind je eigenlijk zelf van dat ongenuanceerde, eenzijdige oordeel dat moet doorgaan voor wetenschappelijk?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Kristof Piessens » 28 jan 2019, 20:33

Tardis schreef:
28 jan 2019, 19:59
Dan mis ik in het knip-en-plakwerk en daarna in de eigen bijdrage van de topicstarter nog enige tekst over mensen die in het bestaan van complotten geloven omdat het complotten zijn. Tijdens oorlogen en in de politiek (buiten directe oorlogen om) zijn er heel wat complotten gesmeed. Valse informatie verstrekken om bij een bepaalde groep een verlangde reactie uit te lokken en nieuwsberichten verdacht maken om ongewenste informatie te neutraliseren is aan de orde van de dag. Ook de zinsnede dat het complotdenkers ontbreekt aan kritisch denkvermogen vind ik op zijn zachtst gezegd ongenuanceerd en iets harder gezegd hooghartig en misplaatst.
tjah, goedgelovig zijn doet zeer zeggen ze dan, vervolgens denken hoe ?

Eigenlijk was de menselijke strategie en handelen alleen al gericht naar het elkaar de loef af te steken en zo via je status van hogergeplaatste mensen van de menselijke hiërarchie een gevoel te hebben dat er een soort "wij (elite) en zij (domme niets wetende burgers)" gevoel is ontstaan, het profijt is dan de chaos en het voordeel denken dat ze superieur zijn en zich terecht mogen plaatsen boven iedere mens, terwijl de basisgedachte de gelijkheid tussen mensen vooropstelt, er is geen voorsprong aan intelligentie noch aan correct strategisch handelen, gelijkheid tussen de mensen gaat uit dat iedere geboorte start met gelijke wapens en gelijke basistalenten die je in je eigen leven uitbouwt...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gusteman » 29 jan 2019, 09:16

Tardis schreef:
28 jan 2019, 19:59
Gusteman, wat vind je eigenlijk zelf van dat ongenuanceerde, eenzijdige oordeel dat moet doorgaan voor wetenschappelijk?
Dit sub-forum heet heel toepasselijk 'Complottheorieën' ... er staat zelfs een beknopte uitleg bij om duidelijk te maken wat daarmee wordt bedoeld, en die gaat als volgt
Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Zoals je zelf kan vaststellen werd door het forumbeheer niet voorzien in die complotten waar jij het over hebt in je opmerking; er wordt zelfs naar verwezen dat dit sub-forum helemaal NIET handelt over dat soort complotten want er staat duidelijk "... niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking ...".
Het gaat dus specifiek over een vorm van complotten die een verborgen (vorm van) manipulatie willen aan de kaak stellen.

Hou er tevens rekening mee dat het sub-forum 'Complottheorieën' zich bevindt binnen het gedeelte 'Mysterie' en niet binnen het gedeelte 'Wetenschap'.

Daar sluiten zowel de bevindingen van Michiel van Elk alsook mijn opmerkingen bij aan.

En waar je verwijst naar een 'ongenuanceerd, eenzijdig oordeel' zie ik het veeleer als een tegengesteld standpunt waar het complotdenken betreft.

Waar je het idee haalt dat het 'moet doorgaan voor wetenschappelijk' zie ik trouwens al helemaal niet. [think]

Gast1

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Gast1 » 29 jan 2019, 09:37

Los van het topic, dit viel mij weer een keer op ... [think]
gusteman schreef:
28 jan 2019, 09:07
halsstarrigheid bij ...
En verder sluit ik geheel aan bij ...
Tardis schreef:
28 jan 2019, 19:59
Dan mis ik in het knip-en-plakwerk en daarna in de eigen bijdrage van de topicstarter nog enige tekst over mensen die in het bestaan van complotten geloven omdat het complotten zijn.
Tijdens oorlogen en in de politiek (buiten directe oorlogen om) zijn er heel wat complotten gesmeed.
Valse informatie verstrekken om bij een bepaalde groep een verlangde reactie uit te lokken en nieuwsberichten verdacht maken om ongewenste informatie te neutraliseren is aan de orde van de dag.
Ook de zinsnede dat het complotdenkers ontbreekt aan kritisch denkvermogen vind ik op zijn zachtst gezegd ongenuanceerd en iets harder gezegd hooghartig en misplaatst.
... edoch ik wilde perse niet de eerste zijn die reageerde.

Opvallend is weer, dat op de inhoud van deze reactie niet gereageerd wordt.

Complottheorieën existeren zoals ook complotten existeren.
Bij mijn werkgever 'gonsde' het van die theorieën, totdat ze bewezen werden.
Keer-op-keer en daar heb ik niet als laatste aan meegewerkt om dat te bewijzen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 29 jan 2019, 11:24

gusteman schreef:
29 jan 2019, 09:16
Zoals je zelf kan vaststellen werd door het forumbeheer niet voorzien in die complotten waar jij het over hebt in je opmerking; er wordt zelfs naar verwezen dat dit sub-forum helemaal NIET handelt over dat soort complotten want er staat duidelijk "... niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking ...".
Twee opmerkingen:
1. Waar kan ik dat vaststellen? Is er door het forumbeheer ergens een clausule opgesteld die jou hierin gelijk geeft? Het kan aan het door mij gebruikte format liggen (SUBSILVER of zoiets), maar ik kan die clausule nergens ontdekken.
2. Een eventuele clausule van het forumbeheer en wat zij wel en niet onder de noemer complottheorie beschouwt doet in het geval van de door jou geplakte tekst helemaal niet ter zake, ik baseer me op de door jou geplakte tekst en die tekst alleen.
Hou er tevens rekening mee dat het sub-forum 'Complottheorieën' zich bevindt binnen het gedeelte 'Mysterie' en niet binnen het gedeelte 'Wetenschap'.
Dit is een goed voorbeeld van een drogreden.
Waar je het idee haalt dat het 'moet doorgaan voor wetenschappelijk' zie ik trouwens al helemaal niet. [think]
Om in de gebezigde termen te blijven: dat pleit niet voor jouw kritisch denkvermogen.

Ik zal je op weg helpen. In de derde zin van boven staat het volgende:..zegt sociaal psycholoog Michiel van Elk van de Universiteit van Amsterdam. Hij deed onderzoek naar het geloof in samenzweringen en sprak hiervoor met verschillende complotdenkers. Uit de ingrediënten 'Universiteit van Amsterdam', 'onderzoek' en 'complotdenkers' zou je hebben kunnen opmaken dat het onderzoek gepresenteerd wordt als een serieus onderzoek. Wetenschappelijk, want universitair. Uit de door jou geplakte tekst blijkt dat de titel (Waarom sommige mensen in complotten geloven) het antwoord daarop suggereert de kunnen geven. En dan blijkt dat het onderzoek lang niet het hele spectrum van complotten bestrijkt. Dus is het onvolledig onderzoek, eerder een soort 'framing'. Verre van wetenschappelijk.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 30 jan 2019, 14:08

Voor de volledigheid het begrip 'framing' duidelijk uitgelegd door iemand die er verstand van heeft. Als je de inleiding wilt overslaan skip dan naar 1:57
Het 'framen' zit hem in het geval van dit topic in een conclusie waarin alle complottheorieën over één kam worden geschoren en dat iedereen die in een bepaalde complottheorie gelooft afgeschilderd wordt als iemand die niet helemaal goed snik is. Daarmee geef je teams van mensen die een complot smeden tegen het een of ander een tool in handen waarmee ze hun opponenten kunnen neutraliseren.

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gusteman » 30 jan 2019, 20:12

Ik heb niet de bedoeling in detail te gaan, ik heb gewoon een goede raad voor iedereen die kritiek heeft op het werk van de heer van Elk en/of de wijze waarop ik het op dit forum heb aangebracht.

Lees wat er staat zonder adders onder het gras te zoeken; de journalist die het artikel heeft geschreven waarin wordt verwezen naar de bevindingen van de heer van Elk is zijn artikel begonnen met aan te geven over welk soort van complottheorieën het ging:
Het internet staat er vol mee: complottheorieën. De een nog vreemder dan de ander. Waarom geloven sommige mensen in samenzweringen?
De maanlanding werd gefilmd in Hollywood. De aarde is eigenlijk zo plat als een dubbeltje. De aanslagen op de Twin Towers waren een inside job. En de wereld wordt in werkelijkheid geregeerd door buitenaardse reptielen die onder de aardkorst leven.
Het artikel gaat dus niet over complotten die niet breed uitgesmeerd worden op internet.

Wie daarin enige vorm van framing ontdekt raad ik aan hulp te zoeken.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Osiris » 30 jan 2019, 21:01

Ach ja, over manieren van misleiding in spreken gesproken; George Carlin.

The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gusteman » 31 jan 2019, 09:00

Typisch weeral: na het openingstopic werd reeds na acht reacties bereikt dat het niet meer gaat over het initiële onderwerp maar wel over 'framing' en misleidend woordgebruik.

Ik neem de moeite om enkel nog dit mee te geven
Tardis schreef:
29 jan 2019, 11:24
gusteman schreef:
29 jan 2019, 09:16
Zoals je zelf kan vaststellen werd door het forumbeheer niet voorzien in die complotten waar jij het over hebt in je opmerking; er wordt zelfs naar verwezen dat dit sub-forum helemaal NIET handelt over dat soort complotten want er staat duidelijk "... niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking ...".
Twee opmerkingen:
1. Waar kan ik dat vaststellen?
Waar je dat kan vaststellen? LEES WAT ER STAAT !!!

En hierbij laat ik het, doe ermee wat jullie willen.

You can educate the ignorant, but you can't fix stupid.

Gast1

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Gast1 » 31 jan 2019, 10:49

gusteman schreef:
31 jan 2019, 09:00
You can educate the ignorant, but you can't fix stupid.
Ja, ja ... heel duidelijk weer deze reactie van good golden guus ... en om de slotzin van uni maar weer eens aan te wenden in dit geval:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.
Tjongejongejongejongejonge ........ :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 31 jan 2019, 11:57

gusteman schreef:
30 jan 2019, 20:12
Wie daarin enige vorm van framing ontdekt raad ik aan hulp te zoeken.
Zeg kerel, gedraag je een beetje! Aanstellerij tijdens een discussie helpt je niet verder.

Dan nog dit:
Tardis schreef:
29 jan 2019, 11:24
gusteman schreef:
29 jan 2019, 09:16
Zoals je zelf kan vaststellen werd door het forumbeheer niet voorzien in die complotten waar jij het over hebt in je opmerking; er wordt zelfs naar verwezen dat dit sub-forum helemaal NIET handelt over dat soort complotten want er staat duidelijk "... niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking ...".
Twee opmerkingen:
1. Waar kan ik dat vaststellen?
Of het aan het format dat ik voor dit forum gebruik ligt, aan mijn besturingsprogramma, of een ontbrekend softwareprogramma, dat weet ik niet, maar het gebeurt wel vaker dat een filmpje of foto, of iets anders niet op mijn scherm wordt weergegeven en bij anderen wel. De opmerking dat ik dan maar beter moet lezen gaat niet op indien er niets te lezen valt. Ik wist dus niet waar je het over had en vroeg daarnaar. Zo gek is dat toch niet?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tammy » 31 jan 2019, 13:11

Tardis , als je weer een foto of filmpje niet kan zien stuur dan even een PM naar Determinist .
Die kan kijken wat er eventueel aan de hand is.
Want jij moet het natuurlijk wel kunnen zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gusteman » 31 jan 2019, 13:19

@ Tardis: je hebt een PB

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 31 jan 2019, 13:31

Tammy schreef:
31 jan 2019, 13:11
Tardis , als je weer een foto of filmpje niet kan zien stuur dan even een PM naar Determinist .
Die kan kijken wat er eventueel aan de hand is.
Want jij moet het natuurlijk wel kunnen zien.
:grin: Lief bedoeld van je Tammy, maar ik weet natuurlijk niet wat ik mis. Daar zal ik me via via van bewust moeten worden. Maar maak je over dit geval maar niet druk, het zou me niets verbazen als het aan mijn laptop ligt. Dit is namelijk niet het enige forum waar ik wel eens foto's of andere informatie niet kan zien en anderen wel. Ik mis blijkbaar soms ook wat info van dit forum, maar tenzij dit aan het licht komt en er een verwarrende situatie ontstaat heb ik daar geen last van. :grin:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tammy » 31 jan 2019, 13:43

Ok Tardis dit is dus niet het enigste forum waardoor dit gebeurt.
Want anders wil ik wel weten waar het vandaan komt.
Als er ooit iets is kan je altijd vragen bij ons.

Ciao en fijne dag. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Determinist » 31 jan 2019, 14:56

Tardis schreef:
31 jan 2019, 11:57
Of het aan het format dat ik voor dit forum gebruik ligt, aan mijn besturingsprogramma, of een ontbrekend softwareprogramma, dat weet ik niet, maar het gebeurt wel vaker dat een filmpje of foto, of iets anders niet op mijn scherm wordt weergegeven en bij anderen wel. De opmerking dat ik dan maar beter moet lezen gaat niet op indien er niets te lezen valt. Ik wist dus niet waar je het over had en vroeg daarnaar. Zo gek is dat toch niet?
Dit forum is sinds kort op HTTPS overgegaan.
Als er externe links geplaatst worden (foto's of video's) met HTTP (ipv HTTPS) dan kan het zijn dat je browser deze blokkeert.
Je kan dit zien aan je adresbalk in je browser of de pagina volledig beveiligd is of niet.

Je kan uitzonderingen toevoegen in je browser instellingen om een pagina wel te vertrouwen zodat de http links weergegeven worden.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 31 jan 2019, 15:08

Dank voor de toelichting Determinist.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 31 jan 2019, 19:33

gusteman schreef:
28 jan 2019, 09:07
Nog maar eens heeft een wetenschapper zich gebogen over het fenomeen 'complottheorie' en dan voornamelijk de reden waarom sommige mensen zo makkelijk overtuigd raken van verbanden waarvoor geen aantoonbaar bewijs bestaat.
Zo ontstaat een complottheorie
Het internet staat er vol mee: complottheorieën. De een nog vreemder dan de ander. Waarom geloven sommige mensen in samenzweringen? (Kaj van Arkel < 27-01-19, 17:00)

De maanlanding werd gefilmd in Hollywood. De aarde is eigenlijk zo plat als een dubbeltje. De aanslagen op de Twin Towers waren een inside job. En de wereld wordt in werkelijkheid geregeerd door buitenaardse reptielen die onder de aardkorst leven.


Er zijn nogal wat mensen die er allerlei wilde en onbewezen theorieën op na houden. Maar waarom eigenlijk? Dat heeft een aantal redenen, zegt sociaal psycholoog Michiel van Elk van de Universiteit van Amsterdam. Hij deed onderzoek naar het geloof in samenzweringen en sprak hiervoor met verschillende complotdenkers.


Verklaring

,,Als mens zijn we zo geprogrammeerd dat we altijd een verklaring wensen. We hebben de behoefte aan een gesloten wereldbeeld, waarin alles klopt en alles met elkaar samenhangt. Gebeurt er iets vreemds, dan gaan we instinctief op zoek naar verbanden die het gebeurde verklaarbaar maken.’’

En dat gaat niet altijd goed.

Van Elk: ,,Ons brein pikt namelijk ook allerlei denkbeeldige verbanden op, ofwel zaken die verband met elkaar lijken te houden maar dat in werkelijkheid helemaal niet doen. Dat legt de basis voor afwijkende ideeën en het geloof in samenzweringstheorieën.’’

Daarbij zijn mogelijk ook groepsfactoren van invloed. Volgens sommige psychologen is het verspreiden van en geloven in complotten van oudsher een manier om coalities te vormen. ,,Dus dat je samen in rare ideeën gelooft en zo een groepsband smeedt’’, zegt Van Elk. Zo kregen de nazi’s grote aantallen aanhangers door te roepen dat er een Joods complot was om Duitsland te vernietigen.


Intuïtieve mensen

Maar waarom gelooft de een wel en de ander niet in complotten? ,,De ene mens is van nature analytischer, de andere is intuïtiever. De intuïtieve mens reageert snel en reflecteert niet bij gebeurtenissen, terwijl de analytische mens wat meer de tijd neemt en langer nadenkt. Intuïtieve mensen zijn hierdoor gevoeliger voor complotdenken.’’

Daarbij speelt mogelijk ook het opleidingsniveau van mensen een rol. ,,Hoger opgeleiden zijn over het algemeen minder vatbaar voor samenzweringstheorieën dan lager opgeleiden, omdat ze vaardiger zijn in het ontleden van informatie en vinden van betrouwbare bronnen.’’

Moeten mensen leren kritischer na te denken?

,,Is onderzocht, maar de resultaten stemmen weinig hoopvol. De proefpersonen passen de geleerde vaardigheden niet toe.’’

Dat komt mogelijk doordat complotdenkers moeilijk te overtuigen zijn, denkt Van Elk. Hij sprak onder meer met mensen die in chemtrails geloven, de theorie dat vliegtuigen chemische sporen in de lucht achterlaten om ons te beïnvloeden. „Complotdenkers kunnen altijd weer dingen toevoegen aan hun theorie, waardoor ze toch ‘gelijk’ hebben. Bovendien kunnen ze de criticus altijd het verwijt maken dat hij of zij tot de groepering behoort die de betreffende samenzwering in stand wil houden.’’

BRON


Op de BRON pagina vind je nog twee verwijzingen, namelijk

'Complotdenkers zijn vaak echte sekteleidertjes'

'Amerika heeft er een bizarre complottheorie bij over dubbelganger Melania Trump'
Voor mij persoonlijk verklaart dit de halsstarrigheid bij complotdenkers:

"... de resultaten stemmen weinig hoopvol. De proefpersonen passen de geleerde vaardigheden niet toe."

Zo blijf je dus gewoon tegen een muur aan praten.

Ook nog omdat:

"Bovendien kunnen ze de criticus altijd het verwijt maken dat hij of zij tot de groepering behoort die de betreffende samenzwering in stand wil houden."
Kijk dat is mooi, twee vliegen in 1 klap! Complotdenkers zijn voornamelijk "intuitieve" mensen. Oftewel gevoelsmensen, oftewel de meer alternatieve onder ons. En de rationeel ingestelde nuchtere hoog opgeleide mens gelooft niet in al die onzin.....

Dat hoog opgeleide mensen minder gevoelig zouden zijn voor complottheorieeen is je reinste onzin. Uit veel andere onderzoeken komt juist dat complotdenkers juist vaak hoog opgeleid zijn.

Plaats reactie