Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 31 jan 2019, 19:35

gouwepeer schreef:
28 jan 2019, 18:47
:post:

Zelf blijf ik het verwonderlijk vinden dat fake berichten op voornamelijk Facebook zo massaal worden gedeeld zonder na te denken en/of op waarheid te onderzoeken. Hiernaast zijn er ook wel heel veel sites die een hoop onzin van elkaar kopiëren waardoor het "nieuws" op meerdere sites te bewonderen is (waardoor het betrouwbaarder over komt).
Ik vind het dan weer verwonderlijk dat er nog steeds hordes mensen zijn die het Journaal en "de krant" 100% geloven terwijl dat kopieren van onzin nu juist gebeurt bij dat soort media. Daar word van alles overgenomen van elkaar zonder fact checking.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 31 jan 2019, 23:34

‘Complotdenkers zijn voor het overgrote deel mondige, betrokken en kritische burgers. Ze zijn in feite sceptisch tegenover alles’, stelt Aupers.

Dat wantrouwen is volgens de onderzoeker niet geheel ongegrond of irrationeel. Sterker nog, samenzweringstheorieën zijn in toenemende mate plausibel geworden.

‘Tot op het kleinste niveau worden burgers gevoed met allerlei echte complotten, doofpotten of inside jobs – geef het maar een naam. Van het NSA-afluisterschandaal, tot de bonnetjesaffaire van Teeven in Nederland. Dat roept de vraag op: is complotdenken een irrationele vorm van denken, of toch ook een vruchtbare, kritische en betrokken manier van kijken naar de samenleving?’

Dit is alvast een voorbeeldje van een veel genuanceerder en ook veel beter onderzocht rapport mbt complot denken. Maar dat plempt Gusteman hier natuurlijk weer niet neer aangezien dat tegen zijn eigen geloof in gaat.

https://www.groene.nl/artikel/de-vijf-b ... tef-aupers

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door MetalPig » 01 feb 2019, 09:02

Mypos schreef:
31 jan 2019, 23:34
‘Complotdenkers zijn voor het overgrote deel mondige, betrokken en kritische burgers. Ze zijn in feite sceptisch tegenover alles’, stelt Aupers.
Sceptisch: "Hmm, ik ben nog niet overtuigd."

Complot'denker': "OMG INSIDE JOB NUKES IN TEH BASEMENT NANOTHERMITE!!1!"

Ik ben het niet geheel met Aupers eens.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Berjan » 01 feb 2019, 09:55

Mypos schreef:
31 jan 2019, 19:35
gouwepeer schreef:
28 jan 2019, 18:47
:post:

Zelf blijf ik het verwonderlijk vinden dat fake berichten op voornamelijk Facebook zo massaal worden gedeeld zonder na te denken en/of op waarheid te onderzoeken. Hiernaast zijn er ook wel heel veel sites die een hoop onzin van elkaar kopiëren waardoor het "nieuws" op meerdere sites te bewonderen is (waardoor het betrouwbaarder over komt).
Ik vind het dan weer verwonderlijk dat er nog steeds hordes mensen zijn die het Journaal en "de krant" 100% geloven terwijl dat kopieren van onzin nu juist gebeurt bij dat soort media. Daar word van alles overgenomen van elkaar zonder fact checking.
Tjees, en dat zeg jij?
Jij gelooft ook alles wat door alternatieve sites wordt beweerd. En dat door die sites gekopieerd is, eventueel vertaald vanuit het Russisch, zonder fact checking. Maar als mensen dan wel aan fact checking doen dan is het "ja, dat zeggen die mensen. Ze praten voor hun eigen parochie, ze zijn links"..

En zo blijven mensen in hun eigen bubbeltje geloven. Zoals een paar fucking acteurs die bij DWDD een toneelstukje opvoeren en vervolgens klakkeloos gelooft worden door naïevelingen. Want "zij hebben commentaar op de veiligheidsdiensten, bankwezen of 9/11" dus dan moet het wel waar zijn..
Hoe naïef..

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Berjan » 01 feb 2019, 09:56

MetalPig schreef:
01 feb 2019, 09:02
Mypos schreef:
31 jan 2019, 23:34
‘Complotdenkers zijn voor het overgrote deel mondige, betrokken en kritische burgers. Ze zijn in feite sceptisch tegenover alles’, stelt Aupers.
Sceptisch: "Hmm, ik ben nog niet overtuigd."

Complot'denker': "OMG INSIDE JOB NUKES IN TEH BASEMENT NANOTHERMITE!!1!"

Ik ben het niet geheel met Aupers eens.
:post:

gouwepeer

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door gouwepeer » 01 feb 2019, 13:00

Mypos schreef:
31 jan 2019, 23:34
‘Complotdenkers zijn voor het overgrote deel mondige, betrokken en kritische gehersenspoelde burgers.
"solved:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 01 feb 2019, 13:25

MetalPig schreef:
01 feb 2019, 09:02
Mypos schreef:
31 jan 2019, 23:34
‘Complotdenkers zijn voor het overgrote deel mondige, betrokken en kritische burgers. Ze zijn in feite sceptisch tegenover alles’, stelt Aupers.
Sceptisch: "Hmm, ik ben nog niet overtuigd."

Complot'denker': "OMG INSIDE JOB NUKES IN TEH BASEMENT NANOTHERMITE!!1!"

Ik ben het niet geheel met Aupers eens.
Prima hoor. Maar ik schaal zijn mening over dit onderwerp

Aupers is vijf jaar lang nauw betrokken geweest bij onderzoek naar complotdenkers in Nederland.

toch wat hoger in dan jouw mening over dit onderwerp.

MetalPig zit op dit forum om tegenwicht te bieden aan complotdenkers.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 01 feb 2019, 13:32

gouwepeer schreef:
01 feb 2019, 13:00
Mypos schreef:
31 jan 2019, 23:34
‘Complotdenkers zijn voor het overgrote deel mondige, betrokken en kritische gehersenspoelde burgers.
"solved:
Gehersenspoelde burgers zijn nu juist de overgrote meerderheid van de bevolking die alles voor waarheid aanneemt wat ze lezen in de krant en horen op het journaal. Alles wat de overheden ze vertellen of "wetenschappelijke" onderzoeken gesponsord door Big Business. Als je het dan hebt over Fake Nieuws zal ik eerst een even kijken wat daar allemaal voor leugens verkondigt worden. Herinner je je nog de "massavernietigingswapens" in Irak op basis waarvan een oorlog werd begonnen en die nooit gevonden zijn? En dat is het topje van de ijsberg.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Kristof Piessens » 01 feb 2019, 17:06

Complotdenken wat is dat ?

Het enigste wat ik daar onder versta is een plan maken en dat met beperkte aantal mensen uitvoeren.

Maar de mensen die dat uitvoeren weten wel wat de plannen zijn en gaan dat ook gemakkelijker ontkennen dat ze deelgenomen hebben aan dat plan in kwestie.

Botweg, stel in het kader van de 9/11 gebeurtenissen, er is een plan ontstaan om de twin towers neer te halen, enkele opmerkelijke feiten in het verleden hebben er toe aangezet zorgvuldig om te gaan met de plannen, een klein beetje onderzoek leert de planners dat het amerikaanse grondgebied nooit is aangevallen en dat er eventueel ook zwakke plekken zijn in het amerikaanse veiligheidsnet(werk), hieruit volgt dan dat ze er goed over nagedacht hebben en daar voldoende tijd voor genomen hebben om de meest effectieve methode te vinden waarmee gegarandeerd is dat de twins zouden instorten.

Alleen een amerikaan zal zijn eigen symbool van zijn eigen land nooit willen aanvallen dus een amerikaan kan wel de plannen maken maar niet het vuile werk doen, buitenstaanders zouden hiervoor geschikt zijn dus begint de zoektocht wie bereidt is te sterven voor een zaak waaruit dient te blijken dat de Amerikanen ietwat te laks omgaan met veiligheid en onvoldoende inspeelde op potentiele gevaren.

Over de plannen zelf en hoe ze extra hulp konden krijgen om de illusie te wekken dat een gebouw kon instorten door invliegen van burgertoestellen alleen al, de amerikaanse planners hadden in deze ook rekening gehouden met de manier waarop de towers werden gebouwd en geconstateerd dat de gebouwen alleen al een vliegtuigimpact aankonden zonder daarvoor in te storten, dus op of ongemerkt konden ze tussen de laatste aanslag met explosieven in de kelders tot de definitieve gebeurtenissen wellicht met hulp toch andere middelen aangewend kunnen hebben om bvb in de twintig meter diepe fundering de trek/stut spanning te gaan verzwakken, zodat de twins toch ogenschijnlijk (illusie) door vliegtuigen zijn ingestort.

In ieder geval, zonder de meeste mensen het weten is het plan uitgevoerd met hulp van derden die na de gebeurtenissen letterlijk zwijgplicht hadden, indirect geeft dit aan dat ontkenning van deelname aan een plan meestal toch gezien wordt als een vorm van complot want het overgrote deel weet niet wat het meest aannemelijk klinkt maar tegelijkertijd toch niet kan geloven dat het kon gebeuren behalve de aanval zelf.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Berjan » 01 feb 2019, 18:34

Kristof Piessens schreef:
01 feb 2019, 17:06
Complotdenken wat is dat ?

Het enigste wat ik daar onder versta is een plan maken en dat met beperkte aantal mensen uitvoeren.
Dat heeft niks met elkaar te maken. Je hebt complotdenkers, waar jij er zelf ook 1 van bent, zie onderstaande. En je hebt een complot zelf. Maar een complotdenker kan bestaan zonder complot. Sterker nog, de meeste complotdenkers hebben niks aan echt bestaande complotten..


Botweg, stel in het kader van de 9/11 gebeurtenissen, er is een plan ontstaan om de twin towers neer te halen, enkele opmerkelijke feiten in het verleden hebben er toe aangezet zorgvuldig om te gaan met de plannen, een klein beetje onderzoek leert de planners dat het amerikaanse grondgebied nooit is aangevallen en dat er eventueel ook zwakke plekken zijn in het amerikaanse veiligheidsnet(werk), hieruit volgt dan dat ze er goed over nagedacht hebben en daar voldoende tijd voor genomen hebben om de meest effectieve methode te vinden waarmee gegarandeerd is dat de twins zouden instorten.
Een beetje onderzoek zal uitwijzen dat Amerika wel is aangevallen. Denk maar aan de mensen die "Amerika ontdekten". En nog een beetje meer in onze geschiedenis de aanval van de Duitse duikboten op de Amerikaanse kust.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Paukenschlag

De aanval op pearl harbor door Japan.

Alleen een amerikaan zal zijn eigen symbool van zijn eigen land nooit willen aanvallen dus een amerikaan kan wel de plannen maken maar niet het vuile werk doen, buitenstaanders zouden hiervoor geschikt zijn dus begint de zoektocht wie bereidt is te sterven voor een zaak waaruit dient te blijken dat de Amerikanen ietwat te laks omgaan met veiligheid en onvoldoende inspeelde op potentiele gevaren.

Over de plannen zelf en hoe ze extra hulp konden krijgen om de illusie te wekken dat een gebouw kon instorten door invliegen van burgertoestellen alleen al, de amerikaanse planners hadden in deze ook rekening gehouden met de manier waarop de towers werden gebouwd en geconstateerd dat de gebouwen alleen al een vliegtuigimpact aankonden zonder daarvoor in te storten, dus op of ongemerkt konden ze tussen de laatste aanslag met explosieven in de kelders tot de definitieve gebeurtenissen wellicht met hulp toch andere middelen aangewend kunnen hebben om bvb in de twintig meter diepe fundering de trek/stut spanning te gaan verzwakken, zodat de twins toch ogenschijnlijk (illusie) door vliegtuigen zijn ingestort.

Wat is precies het verschil tussen plannen maken en het uitvoeren? En vooral in het geval van jouw voorbeeld. Waarom zou een Amerikaan wel zoiets wreeds willen bedenken maar niet willen uitvoeren? Is het niet veel logischer dat moslimterroristen de aanval bedachten en zelf uitvoerden? Zo moeilijk was het nou ook weer niet.
ik denk ook niet dat een moslim zich in laat met Amerikaanse veiligheidsdiensten als hij weet dat hij aan een zelfmoordmissie meedoet. Dit deden ze heel duidelijk met het geïndoctrineerde idee van de hemel en 70 maagden voor ogen. Zo getraind door Bin Laden en zijn mensen.

In ieder geval, zonder de meeste mensen het weten is het plan uitgevoerd met hulp van derden die na de gebeurtenissen letterlijk zwijgplicht hadden, indirect geeft dit aan dat ontkenning van deelname aan een plan meestal toch gezien wordt als een vorm van complot want het overgrote deel weet niet wat het meest aannemelijk klinkt maar tegelijkertijd toch niet kan geloven dat het kon gebeuren behalve de aanval zelf.
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen 9/11 als een inside job zien. Waarom zouden veiligheidsdiensten in vredesnaam een aanval op eigen grondgebied plannen en laten uitvoeren door moslims? Zouden ze bijvoorbeeld niet bang zijn dat die moslims uit de doeken zouden doen dat ze gepolst zijn? Waarom is het voor sommige mensen zo moeilijk om te geloven dat er individuen rondlopen die gek zijn en door religie gedreven dit soort dingen doen? In Azie en Afrika doen ze dit al tientallen jaren. Met duizenden doden meer. Ook allemaal complot? Allemaal bekokstoofd door de veiligheidsdiensten? Want gewone mensen kunnen niet zo gek zijn?

Die eerste zin is trouwens een cirkelredenering. Zo kan je altijd doen alsof mensen het wel gedaan hebben maar dat ze dit ontkennen. Je kan ook denken "ze ontkennen want ze hebben niks gedaan".

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Kristof Piessens » 01 feb 2019, 22:33

@berjan, nou oke, slaat op niets, ik lijk misschien op een complotdenker, maar ben dat allerminst. In de loop van de tijd ben ik over heel wat zaken anders beginnen denken.

Ik ga er een beetje vanuit dat er redenen waren om iets te doen waarbij een bepaalde partij benadeelt word.

Wil zeggen ondanks het feit van de ontdekking van Amerika, kun je een complot niet loskoppelen van daden, actie en reactie op zaken die oorzakelijk verband met elkaar houden.

Amerika is geworden dankzij de ontdekking en zijn koloniën ontstaan die de oorspronkelijke inwoners ofwel gerust lieten ofwel wilden uitroeien, het resultaat van die geschiedenis vertelt meer over de aard van de mens...ontkennen dat je er niets mee te maken hebt en wel daden, acties en/of reacties in het werk hebt gesteld om iets te doen wat gevolgen heeft (en nog steeds heeft).

Laten we het woordje complot even in de scoop nemen, zonder mensen zijn er geen complotten mogelijk, zonder mensen kun je een plan niet uitvoeren, gevolg "je kan niets verkeerd doen", maar het idee van een complot veronderstelt altijd dat er een doel mee gemoeid is.

Menselijk handelen zonder complot bestaat niet, menselijk handelen met een complot is ook aannemelijker zeker als je weet dat je niet in elkaars hoofden kunt zien wat je denkt, je kunt er wel over spreken, maar wat je denkt staat haaks tegenover wat je zegt, noemen ze meestal het tegenovergestelde, maar is dat niet, immers je denkt altijd dat wat je denkt niet geweten kan worden maar onmiskenbaar zal er wel een registratiemedium zijn die dit opneemt, daar draait het om in de staat waarin elke menselijke bewoner van de aarde hetzij bewust of onbewust mee rondloopt.

Je rekent natuurlijk niet op dat iemand toch uit de opgeslagen informatie iets haalt en tegen u gaat gebruiken om bekentenis uit te lokken, hetzij dat je mag ontkennen zoveel je wil, je hebt je op een gegeven moment wel ingelaten met gedachten die er toe hebben geleid dat het is kunnen uitkomen ook al wist je wel dat niemand kon weten wat je dacht en deed tot het moment van de gebeurtenis(sen) !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 01 feb 2019, 23:32

Weer terug naar de eerste post en de kern van dit topic: een psycholoog die onderzoek gedaan heeft naar wat mensen beweegt om van de gangbare theorieën af te wijken en denken dat het allemaal anders zit en dat er sprake is van een complot. In mijn eerste reactie schreef ik dat ik op grond van de tekst die hier geplaatst is ik het een onvolledig onderzoek vind, dat de groep mensen die aan het onderzoek hebben meegedaan niet representatief kan zijn omdat mensen die sterke aanwijzingen hebben dat er sprake is van een of andere samenzwering lang niet in alle gevallen volledig matteklap zijn. De geheime diensten CIA, MOSSAD, de KGB (of hie die tegenwoordig mag heten) doen niets anders dan in het geniep samenspannen tegen de opponenten. Komt iemand in de media vertellen dat hij/zij een complot van deze, of andere geheime diensten op het spoor is gekomen dan wordt zo iemand meteen verdacht gemaakt. De manier waarop dat gebeurt kun je rustig 'framing' noemen en daarom heb ik dat ook even toegelicht. Daar was Gusteman niet blij mee, vond dat het niet met het onderwerp te maken heeft, maar dat heeft het zeker wel.

Omdat ik kritiek heb geuit op het gepresenteerde onderzoek (en heb beschreven waarom ik er kritiek op heb) hield het me de afgelopen vrije uren bezig en ik vond er een toepasselijke video over. Psychologen slaan in het geval '9-11' een heel andere toon aan. Het pakt uit als een tegenhanger van de tekst uit de OT. In de video komen ook andere mensen dan psychologen aan het woord. Zoals generaal Wesley Clark, destijds NAVO opperbevelhebber.

Laatst gewijzigd door Tardis op 01 feb 2019, 23:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Berjan » 01 feb 2019, 23:46

Kristof Piessens schreef:
01 feb 2019, 22:33
@berjan, nou oke, slaat op niets, ik lijk misschien op een complotdenker, maar ben dat allerminst. In de loop van de tijd ben ik over heel wat zaken anders beginnen denken.

Ik ga er een beetje vanuit dat er redenen waren om iets te doen waarbij een bepaalde partij benadeelt word.

Wil zeggen ondanks het feit van de ontdekking van Amerika, kun je een complot niet loskoppelen van daden, actie en reactie op zaken die oorzakelijk verband met elkaar houden.

Amerika is geworden dankzij de ontdekking en zijn koloniën ontstaan die de oorspronkelijke inwoners ofwel gerust lieten ofwel wilden uitroeien, het resultaat van die geschiedenis vertelt meer over de aard van de mens...ontkennen dat je er niets mee te maken hebt en wel daden, acties en/of reacties in het werk hebt gesteld om iets te doen wat gevolgen heeft (en nog steeds heeft).

Laten we het woordje complot even in de scoop nemen, zonder mensen zijn er geen complotten mogelijk, zonder mensen kun je een plan niet uitvoeren, gevolg "je kan niets verkeerd doen", maar het idee van een complot veronderstelt altijd dat er een doel mee gemoeid is.

Menselijk handelen zonder complot bestaat niet, menselijk handelen met een complot is ook aannemelijker zeker als je weet dat je niet in elkaars hoofden kunt zien wat je denkt, je kunt er wel over spreken, maar wat je denkt staat haaks tegenover wat je zegt, noemen ze meestal het tegenovergestelde, maar is dat niet, immers je denkt altijd dat wat je denkt niet geweten kan worden maar onmiskenbaar zal er wel een registratiemedium zijn die dit opneemt, daar draait het om in de staat waarin elke menselijke bewoner van de aarde hetzij bewust of onbewust mee rondloopt.

Je rekent natuurlijk niet op dat iemand toch uit de opgeslagen informatie iets haalt en tegen u gaat gebruiken om bekentenis uit te lokken, hetzij dat je mag ontkennen zoveel je wil, je hebt je op een gegeven moment wel ingelaten met gedachten die er toe hebben geleid dat het is kunnen uitkomen ook al wist je wel dat niemand kon weten wat je dacht en deed tot het moment van de gebeurtenis(sen) !
Hier kan ik dus werkelijk geen chocolade van maken. Heb je te veel of te diep in het glaasje gekeken of zo? Een en al warboel.

De ontdekking van Amerika had te maken met het feit dat jij schreef dat er geen aanval op Amerikaans grondgebied was geweest tot aan 9/11. Met een complot an sich heeft het niet zoveel te maken.
Een complotdenker is heel wat anders dan iemand die een complot opzet. Veelal ziet een complotdenker ergens een complot in waar het dat niet hoeft te zijn. Vaak met dingen die totaal nergens over gaan. Cirkelredenering doen ze aan.

Zoals George van Hout over 9/11: "meteen dacht ik al dat dit geen aanslag was van een aantal terroristen. Het was te af". Terwijl het helemaal niet af was, want 1 aanslag mislukte volledig doordat de mensen aan boord van het vliegtuig met de kapers het gevecht aan gingen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Kristof Piessens » 02 feb 2019, 08:55

Ach, het is niet alle dagen kommer en kwel, berjan, je kunt er toch geen sjocolade van maken, mensen zwemmen graag in de chaoszee, pschychologische redenen om dingen te zien die ze ofwel verwensen ofwel graag willen zien uitkomen, de abracadabra van een complot kent in de meeste gevallen soms ook een 'self fulfilling prophecy' techniek, of je het nu wilt of niet wilt, alles wat je denkt en in tegenspreek zegt/verteld kan tegen u gebruikt worden, so let it be, het relaas van het ego kent geen grenzen maar de werkelijkheid zoals ik het zie kent wel zijn/haar grenzen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 03 feb 2019, 01:45

Kristof Piessens schreef:
01 feb 2019, 17:06
Complotdenken wat is dat ?

Het enigste wat ik daar onder versta is een plan maken en dat met beperkte aantal mensen uitvoeren.

Maar de mensen die dat uitvoeren weten wel wat de plannen zijn en gaan dat ook gemakkelijker ontkennen dat ze deelgenomen hebben aan dat plan in kwestie.

Botweg, stel in het kader van de 9/11 gebeurtenissen, er is een plan ontstaan om de twin towers neer te halen, enkele opmerkelijke feiten in het verleden hebben er toe aangezet zorgvuldig om te gaan met de plannen, een klein beetje onderzoek leert de planners dat het amerikaanse grondgebied nooit is aangevallen en dat er eventueel ook zwakke plekken zijn in het amerikaanse veiligheidsnet(werk), hieruit volgt dan dat ze er goed over nagedacht hebben en daar voldoende tijd voor genomen hebben om de meest effectieve methode te vinden waarmee gegarandeerd is dat de twins zouden instorten.

Alleen een amerikaan zal zijn eigen symbool van zijn eigen land nooit willen aanvallen dus een amerikaan kan wel de plannen maken maar niet het vuile werk doen, buitenstaanders zouden hiervoor geschikt zijn dus begint de zoektocht wie bereidt is te sterven voor een zaak waaruit dient te blijken dat de Amerikanen ietwat te laks omgaan met veiligheid en onvoldoende inspeelde op potentiele gevaren.

Over de plannen zelf en hoe ze extra hulp konden krijgen om de illusie te wekken dat een gebouw kon instorten door invliegen van burgertoestellen alleen al, de amerikaanse planners hadden in deze ook rekening gehouden met de manier waarop de towers werden gebouwd en geconstateerd dat de gebouwen alleen al een vliegtuigimpact aankonden zonder daarvoor in te storten, dus op of ongemerkt konden ze tussen de laatste aanslag met explosieven in de kelders tot de definitieve gebeurtenissen wellicht met hulp toch andere middelen aangewend kunnen hebben om bvb in de twintig meter diepe fundering de trek/stut spanning te gaan verzwakken, zodat de twins toch ogenschijnlijk (illusie) door vliegtuigen zijn ingestort.

In ieder geval, zonder de meeste mensen het weten is het plan uitgevoerd met hulp van derden die na de gebeurtenissen letterlijk zwijgplicht hadden, indirect geeft dit aan dat ontkenning van deelname aan een plan meestal toch gezien wordt als een vorm van complot want het overgrote deel weet niet wat het meest aannemelijk klinkt maar tegelijkertijd toch niet kan geloven dat het kon gebeuren behalve de aanval zelf.
Ik denk dat het belangrijkste van complot denken is dat je gelooft dat er mensen zijn die plannen bedenken en uitvoeren die door de meeste mensen niet geloofd kunnen worden. Dat er mensen zijn bv als je het over 911 hebt, die in de regering zitten van de USA, die meewerken aan een plan om de grootste terroristische aanval ooit uit te voeren op amerikaanse bodem puur en alleen om zo hun eigen agenda te kunnen doorvoeren. Oftewel bv een oorlog met Irak of Aghanistan te kunnen voeren omdat het grote publiek zo gemanipuleerd is dat ze er in mee gaan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 04 feb 2019, 16:10

Gusteman en ik hebben via PM onze meningsverschillen nog eens toegelicht en blijkens onze laatste twee berichten in harmonie afgerond.

Ik vond alweer een interessante video waarin een CIA medewerker opening van zaken geeft over het 'schaduw parlement' (shadow government) en 'de diepe staat' (the deep state). Ik dacht het hier te plaatsen, maar het onderwerp is te specifiek en afwijkend van de kern van dit topic dat ik er een apart topic van maak. Je kunt die video's zien in CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door MetalPig » 05 feb 2019, 09:03

Mypos schreef:
01 feb 2019, 13:25
MetalPig zit op dit forum om tegenwicht te bieden aan complotdenkers.
Het tegengeluid moet ook gehoord worden toch?

Gast1

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Gast1 » 05 feb 2019, 10:31

Daar denk ik hetzelfde over.
Ik ben altijd blij met goed onderbouwde tegenwerpingen en bemerk dat ik steeds meer beschouwend ben.
En daardoor nóg kritischer.

Tegenwerpingen kunnen zorgen voor een objectiever beeld wat er bij de ander zou kunnen ontstaan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Tardis » 05 feb 2019, 11:11

Tegengeluiden zouden inderdaad gehoord moeten worden. Waarmee ik bedoel dat beide partijen zouden moeten open staan voor elkaars (soms tegengestelde) argumenten. Als dat gebeurt zijn opponent eigenlijk elkaars beste vrienden want ze helpen elkaar hun eigen horizon te verbreden. Waarmee ik niet wil beweren dat je het uiteindelijk altijd met elkaar eens moet zien te worden, nee, al was het alleen maar dat je de ander na een uitwisseling van gedachten beter begrijpt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Waarom sommige mensen in complotten geloven.

Bericht door Mypos » 05 feb 2019, 12:41

MetalPig schreef:
05 feb 2019, 09:03
Mypos schreef:
01 feb 2019, 13:25
MetalPig zit op dit forum om tegenwicht te bieden aan complotdenkers.
Het tegengeluid moet ook gehoord worden toch?
Niet in "doh" oneliners zoals jij die geeft imo. Plus als je hier alleen bent om dingen te "debunken" is je motief niet zuiver. Het is het verschil tussen opbouw en afbraak. Jij zoekt geen waarheid, je zoekt alleen dingen waamee je iets onderuit kunt halen.

Vind ik persoonlijk een hele treurige manier van leven. :peace:

Plaats reactie