CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Tardis » 04 feb 2019, 16:18

We lezen nogal eens de termen Shadow Government en Deep State als het over geheime zaken en/of complotten in de USA gaat. Volgens de spreker zijn ze geen verschillende namen voor hetzelfde. De man legt uit wat ze betekenen. Het is een vrij lange lezing, maar ik vond het de moeite waard om de eerste helft te zien en ga vanavond het tweede deel bekijken. Deze video's zijn vooral bedoeld ter informatie, of er een discussie uit volgt merken we wel.








Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Mypos » 04 feb 2019, 21:30

Cool! Ga het checken.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Mypos » 09 feb 2019, 23:57

Briljante lezing zeg. Bevestigd zo ongeveer mijn hele wereldbeeld wat ik in de loop der jaren heb opgebouwd.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Berjan » 28 feb 2019, 14:45

Mypos schreef:
09 feb 2019, 23:57
Briljante lezing zeg. Bevestigd zo ongeveer mijn hele wereldbeeld wat ik in de loop der jaren heb opgebouwd.
Onzin dus....

Een pak aanmeten en beweren dat je van de CIA bent of bent geweest maakt het niet waar natuurlijk.. Als ik eens een pak aandoe lijk ik ook meer op een zakenman dan op een hovenier..

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door MetalPig » 28 feb 2019, 15:23

Berjan schreef:
28 feb 2019, 14:45
Een pak aanmeten en beweren dat je van de CIA bent of bent geweest maakt het niet waar natuurlijk..
Dat Shipp ex-CIA is staat wat mij betreft buiten kijf. Maar dat maakt wat hij zegt nog niet waar.

Oh en natuurlijk "follow the money". Hoeveel verdient Shipp hieraan en wat betekent dat voor zijn geloofwaardigheid?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Tardis » 28 feb 2019, 20:28

MetalPig schreef:
28 feb 2019, 15:23
Dat Shipp ex-CIA is staat wat mij betreft buiten kijf. Maar dat maakt wat hij zegt nog niet waar.
Die laatste zin kun je interpreteren als dat je vindt dat wat hij zegt niet waar is. Maar dat zul je niet bedoelen, denk ik.
Oh en natuurlijk "follow the money". Hoeveel verdient Shipp hieraan en wat betekent dat voor zijn geloofwaardigheid?
Niets. Het zou wel heel gek zijn als je iemand die ergens geld aan verdient om de reden dat hij er een inkomen aan heeft meteen als ongeloofwaardig zou bestempelen. Krijg jij salaris en maakt dat jou ongeloofwaardig? Nee toch?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Mypos » 01 mar 2019, 03:01

MetalPig schreef:
28 feb 2019, 15:23
Berjan schreef:
28 feb 2019, 14:45
Een pak aanmeten en beweren dat je van de CIA bent of bent geweest maakt het niet waar natuurlijk..
Dat Shipp ex-CIA is staat wat mij betreft buiten kijf. Maar dat maakt wat hij zegt nog niet waar.

Oh en natuurlijk "follow the money". Hoeveel verdient Shipp hieraan en wat betekent dat voor zijn geloofwaardigheid?
Klokkeluiders zijn mensen met een missie. Dat "verdient" hij eraan. Wat zou hij anders als motief kunnen hebben om zijn leven in dienst te stellen van het vertellen van dit verhaal?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door MetalPig » 01 mar 2019, 15:08

Mypos schreef:
01 mar 2019, 03:01
Wat zou hij anders als motief kunnen hebben om zijn leven in dienst te stellen van het vertellen van dit verhaal?
Geld.
Ik zeg niet dat dat zijn drijfveer is omdat ik niet weet wat hij per lezing vraagt, maar geld is voor veel mensen een motivator.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Berjan » 01 mar 2019, 18:48

Mypos schreef:
01 mar 2019, 03:01
Klokkeluiders zijn mensen met een missie. Dat "verdient" hij eraan. Wat zou hij anders als motief kunnen hebben om zijn leven in dienst te stellen van het vertellen van dit verhaal?
Als het geen geld is dan toch zeker beroemdheid. Zoals veel klokkenluiders. Lekker bij het alternatieve publiek bekend zijn. Veel beter dan een gewone CIA agent.. Alsof de gewone CIA agent ook maar iets kan weten van de schaduw regering, als die er al is...

Komt nog bij dat deze man ooit beweerde dat wat hij deed extreem gevaarlijk is en dat de overheden achter hem aan zitten. Maar dan wel naar openbare lezingen gaan, en niemand die hem een strobreed in de weg legt. Of is hij inmiddels al ontvoerd door de FBI, NSA en CIA?
Neen, geloof maar niet dat wat hij zegt waar is. Kan het altijd meevallen als 1% toch waarheid blijkt te zijn.

gusteman

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door gusteman » 01 mar 2019, 20:37

@ MetalPig :post:

@ Berjan :post:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Tardis » 01 mar 2019, 22:15

MetalPig schreef:
01 mar 2019, 15:08
Mypos schreef:
01 mar 2019, 03:01
Wat zou hij anders als motief kunnen hebben om zijn leven in dienst te stellen van het vertellen van dit verhaal?
Geld.
Ik zeg niet dat dat zijn drijfveer is omdat ik niet weet wat hij per lezing vraagt, maar geld is voor veel mensen een motivator.
Als je het niet weet, zeg dan niks.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Tardis » 01 mar 2019, 23:01

*dubbel*
Laatst gewijzigd door Tardis op 01 mar 2019, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Tardis » 01 mar 2019, 23:04

Tardis schreef:
01 mar 2019, 23:01
Berjan schreef:
01 mar 2019, 18:48
Mypos schreef:
01 mar 2019, 03:01
Klokkeluiders zijn mensen met een missie. Dat "verdient" hij eraan. Wat zou hij anders als motief kunnen hebben om zijn leven in dienst te stellen van het vertellen van dit verhaal?
Als het geen geld is dan toch zeker beroemdheid. Zoals veel klokkenluiders. Lekker bij het alternatieve publiek bekend zijn. Veel beter dan een gewone CIA agent.. Alsof de gewone CIA agent ook maar iets kan weten van de schaduw regering, als die er al is...
Tja, als men geen goed weerwoord weet te vinden mikt men op het verdacht maken van degene die de bewering doet. Beproefd recept, maar het is gemakzuchtig omdat men niet de moeite neemt om inhoudelijk te reageren want dan zul je er toch iets van af moeten weten om e.e.a. te kunnen weerleggen. De man die hier het verschil tussen Shadow Government en Deep State uitlegt weet er vanwege zijn werkzame leven een heel beetje meer vanaf dan jij en ik en ieder ander op dit forum. Wat verbeeld je je eigenlijk wel om op een dergelijke manier te reageren?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Berjan » 01 mar 2019, 23:30

Tardis schreef:
01 mar 2019, 23:04
Tja, als men geen goed weerwoord weet te vinden mikt men op het verdacht maken van degene die de bewering doet. Beproefd recept, maar het is gemakzuchtig omdat men niet de moeite neemt om inhoudelijk te reageren want dan zul je er toch iets van af moeten weten om e.e.a. te kunnen weerleggen. De man die hier het verschil tussen Shadow Government en Deep State uitlegt weet er vanwege zijn werkzame leven een heel beetje meer vanaf dan jij en ik en ieder ander op dit forum. Wat verbeeld je je eigenlijk wel om op een dergelijke manier te reageren?
Wat een potsierlijke opmerking is dit zeg, vooral de laatste zin. Maar je vergeet dat jij (en iedereen die het met jou eens is) iets ervan moet weten om te weten of deze man de waarheid spreekt. Anders kan ik ook zeggen "wat verbeeld jij je wel om op een dergelijke manier te reageren". Echt, een opmerking die zelfs jou onwaardig is...

Hele religies zijn gebaseerd op mensen die een grote mond hebben en HET weten, en de volgelingen die die mensen klakkeloos geloven.
Net zoals je vaak bij "opgelicht?!" ziet. "hij kon zo goed praten en hij wist er zoel van". Maar als een echt prof dan op de proppen komt herkent hij niets van wat de oplichter dan vertelt... Daarom, alleen mensen die weinig tot niks weten zullen die man op zijn blauwe ogen geloven..

Je kan het van mij aannemen dat als iemand beweert "wat ik doe is gevaarlijk, en ik kan dood gaan hieraan" maar vervolgens wel lekker allerlei openbare lezingen houdt het gewoon een stukje stoerdoenerij is. Ook dat hij zegt dat mensen hem achtervolgen en lastig vallen, al in het begin van de lezing. Allemaal stoerdoenerij. Mensen die echt achtervolgt worden en in levensgevaar zijn doen niets openbaar...

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door Mypos » 02 mar 2019, 12:10

MetalPig schreef:
01 mar 2019, 15:08
Mypos schreef:
01 mar 2019, 03:01
Wat zou hij anders als motief kunnen hebben om zijn leven in dienst te stellen van het vertellen van dit verhaal?
Geld.
Ik zeg niet dat dat zijn drijfveer is omdat ik niet weet wat hij per lezing vraagt, maar geld is voor veel mensen een motivator.
Dat wordt schromelijk overschat. Zeker voor iemand om je hele leven om te gooien en jezelf dus ook kwetsbaar te maken voor aanvallen (zowel om zijn reputatie aan te vallen alswel hem letterlijk aan te vallen). En het belang van geld als motivator wordt bv in veel basisinkomen experimenten ontkracht. Het gevoel van je nuttig voelen en bepaalde idealen, daar hechten veel mensen veel meer belang aan.

gusteman

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door gusteman » 03 mar 2019, 10:03

Mypos schreef:
02 mar 2019, 12:10
Het gevoel van je nuttig voelen en bepaalde idealen, daar hechten veel mensen veel meer belang aan.
Kijk, daar kan ik het, uit ervaring dan nog, mee eens zijn.
Ook ik ervaar een drang tot 'aan de kaak stellen' telkens ik beweringen lees of hoor waarvan ik overtuigd ben dat het onzin is.
En ik stel dat aan de kaak omdat ik, tevens uit ervaring, weet dat het geloven in onzinnige beweringen (want die worden mee opgenomen in het denkpatroon en het algemeen beeld dat het individu heeft van de maatschappij) een stoorfactor is in intermenselijke communicatie, dus ook in het bereiken van evenwichtig samenleven.
Ook dat is een vorm van 'idealisme'.
Berjan schreef:
01 mar 2019, 23:30
Mensen die echt achtervolgt worden en in levensgevaar zijn doen niets openbaar...
Een mooi voorbeeld daarvan is Salman Rushdie die een doorn in het oog was van de Iraanse overheid (in de persoon van ayatollah Khomeini), maar nog duidelijker is het verschil tussen wat wordt beweerd in de video en wat het resultaat was van de acties van Edward Snowden.
Daar heb je iemand die aantoonbaar geheime informatie heeft naar buiten gebracht waardoor wereldwijd overheden met de billen bloot kwamen te staan; de man is moeten vluchten en verblijft nu nog steeds in Rusland waar hij een soort van 'bescherming' geniet omdat slechts enkele dagen na zijn 'klokken luiden' de FBI een internationaal aanhoudingsbevel wegens spionage heeft uitgevaardigd.
Berjan schreef:
01 mar 2019, 23:30
Maar je vergeet dat jij (en iedereen die het met jou eens is) iets ervan moet weten om te weten of deze man de waarheid spreekt. Anders kan ik ook zeggen "wat verbeeld jij je wel om op een dergelijke manier te reageren".
En ook dit is een terechte opmerking ... die trouwens heel duidelijk aangeeft dat het correct beoordelen (en dus niet 'oordelen over' want dat is een heel ander fenomeen) van argumenten grotendeels tot zelfs volledig zal afhangen van de kennis die men heeft over het onderwerp en/of de ermee geassocieerde onderwerpen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: CIA agent legt 'Shadow Government' en 'Deep State' uit

Bericht door MetalPig » 04 mar 2019, 12:37

Tardis schreef:
01 mar 2019, 22:15
Als je het niet weet, zeg dan niks.
Mja, het was een "zou kunnen"-vraag en ik reageer met iets wat zou kunnen.

Plaats reactie