Complotdenkers.

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Complotdenkers.

Bericht door Fenna » 05 mei 2019, 12:34

De aarde is plat. Ook in Groningen geloven mensen dat #rtvnoord

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/208070/D ... mensen-dat
Nederland heeft er sinds kort een prominente complotdenker bij: acteur Jeroen van Koningsbrugge liet door de Volkskrant optekenen dat 9/11 een inside job is geweest. Frans Heslinga (60), geboren en getogen in Winsum, en volgens zichzelf Neêrlands complotdenker nummer één, is niet verbaasd.

Door: RTV Noord

'We worden met z'n allen op enorme schaal belazerd.'

Door: Geert Jan Darwinkel

Je zou kunnen bevroeden dat er iets in de lucht zit in Winsum. Niet alleen Heslinga komt daar vandaan, ook is het de geboorteplaats van Niburu, een van de grotere 'complotgroepen' in Nederland.

Complotdenken is booming, zo lijkt het. Zo is op Netflix de documentaire Behind the Curve (Daniel J. Clark, 2018) een hit. Daarin wordt getoond hoe de beweging die zich Flat Earthers noemt, mensen die ervan overtuigd zijn dat de aarde plat is, almaar groeit.

Frans Heslinga heeft 'm natuurlijk ook gezien. Of nee, zo natuurlijk is dat niet. Heslinga kijkt namelijk geen televisie en leest geen kranten. 'Da's alleen maar slecht voor het brein', zegt hij. 'Al die leugens die daar worden verteld…'

Bekladdingen in Assen
In Assen werden afgelopen dagen meerdere locaties beklad met leuzen, die afkomstig lijken van complotdenkers. Ze kalkten volgens RTV Drenthe onder meer 'Stop v2k' op een aantal locaties. Dat zou staan voor Stop voice to skull, een complottheorie waarbij de overheid via microgolven mensen zou beïnvloeden.

Willekeurige complottheorie
Maar neemt het complotdenken nou daadwerkelijk toe? De Britse krant The Guardian deed onderzoek en meende eerder dit jaar van wel. Oorzaak: de algoritmes van YouTube, aldus de krant.

Mensen die op de filmpjessite een video over een willekeurige complottheorie (de maanlanding, 9/11 of de moord op JFK) bekeken, werden vervolgens attent gemaakt op andere complotfilmpjes – veelal platte aarde-filmpjes. Of ze die ook niet wilden bekijken?

Jeroen van Koningsbrugge kreeg, na zijn ontboezeming in de Volkskrant onlangs, bakken met kritiek en vooral hoon over zich heen. Dat overkwam eerder acteur George van Houts, die aan de tafel van Pauw zíjn 9/11-theorie ontvouwde. En vanwege die spot, zeggen de complotdenkers zelf, is de beweging eigenlijk veel groter dan dat-ie nu lijkt. 'Negentig procent van ons zit nog in de kast.'

Is dat werkelijk zo? Is de beweging écht zo groot? En wordt er tegenwoordig écht meer in complotten gedacht dan vroeger? Harde cijfers zijn er niet of zijn zeldzaam (zeven procent van de Amerikanen schijnt te denken dat de landing op de maan in scene is gezet), maar door de aandacht die het via internet en vooral ook social media krijgt, bestaat die indruk wél, beaamt hoogleraar Jaron Harambam.

Historische onderzoeken
'Het is inderdaad wat meer zichtbaar', zegt deze socioloog, die zich twee jaar lang onderdompelde in de wereld van complotdenkers, en die in 2017 zelfs promoveerde op complotdenken.

Hij vervolgt: 'Maar verschillende historische onderzoeken vertellen eerder het tegenovergestelde. Die tonen juist aan dat complotdenken iets van alle tijden is en vroeger zelfs nog wat vaker voorkwam dan nu.'

Het is menselijk om groepen die we niet vertrouwen of die macht hebben te wantrouwen
Jan-Willem van Prooijen - complotpsycholoog
Dat zei ook complotpsycholoog Jan-Willem van Prooijen deze week in een column voor Vrij Nederland. 'Al in de Middeleeuwen werden Joodse mensen beschuldigd van het vergiftigen van de watervoorziening, en werden vrouwen als heksen verbrand, nadat ze werden beschuldigd van samenzwering met de duivel. Daarbij zit complotdenken in ons allemaal. Het is een menselijk instinct om groepen die we niet vertrouwen of die macht hebben te wantrouwen.'

De videocolumn van Jan-Willem van Prooijen in VN over complotdenken:


Maar Frans Heslinga, die zichzelf liever compleetdenker noemt, ziet het aantal mede-complotdenkers wel degelijk groeien. Langzaam maar zeker, dat wel. 'Eén voor één worden de mensen wakker', zegt hij.

Wie deze zelfverklaard complotdenker nummer één is? Frans Heslinga werd in 1958 geboren in Winsum, als zoon van een elektromonteur en een huisvrouw. Twee broers, twee zussen. Werd protestants-christelijk opgevoed, maar: 'Religie beperkt je in je ontwikkeling. Wie niet weet, moet geloven, zeg ik altijd maar. De bijbel is al 43 keer herschreven, wat moet je daarvan nog aannemen?'

Groningse HES
Heslinga haalde zijn Nima A, B en C, alvorens hij economie ging studeren aan de Groningse HES. Ging daarop werken voor een reclamebureau in Gorkum, werd productmanager bij Gist-Brocades in Delft, doceerde vijf jaar economie aan het Hanze College in Zwolle, en begon vervolgens een marketing-adviesbureau, dat uitmondde in een uitgeverij, met 27 werknemers en kantoren in vier verschillende landen.

Vakbladen over gezondheid, wellness en zonnebanken werden verkocht in acht landen. Tot een Duits bedrijf z'n uitgeverij opkocht, en Heslinga zelfstandig verder ging als organisator van beurzen.

Klinkt allemaal nog niet zo buitenaards. Wat triggerde het complotdenken?
Heslinga: 'Dat gebeurde in 2013, toen ik werd benaderd door mijn oude korfbaltrainer Anton Teuben, ook uit Winsum. Hij was één van de eerste UFO-deskundigen van Nederland, en wilde een event opzetten. Omdat ik ervaring had met het organiseren van beurzen, kwam hij bij mij terecht.'

En zo is 't gekomen. Heslinga, die tegenwoordig in het Utrechtse Houten woont: 'Als je het Pad der Waarheid krijgt aangeboden, kun je twee fouten maken: je kunt het pad niet opgaan, én je kunt het pad niet helemaal aflopen. En dat is ook waar het mij om gaat: de waarheid naar buiten brengen.'

De aarde is plat
Eén van die 'waarheden', volgens Heslinga, is dat de aarde plat is, omgeven door een muur van ijs, met de noordpool in het midden, en met een immense dome er over heen. Daarvan is hij sinds een jaar of vijf overtuigd.

'Vanaf 2014 ben ik me gaan verdiepen, en heb ik me op alle informatie gestort die ik maar te pakken kon krijgen. Dat betekende elke dag drie, vier uur studie. Ik wilde gewoon alles weten.'

William Shakespeare bijvoorbeeld. Heeft nooit bestaan
Frans Heslinga - complotdenker
Gat in de romp
Wat zijn eerste 'waarheid' was? 'Wat veel mensen wakker heeft gemaakt, was natuurlijk 9/11', zegt Heslinga.

'Mij ook. Een vliegtuig is gemaakt van aluminium dat anderhalve centimeter dik is. Als daar een duif tegenaan vliegt, heb je een gat in je romp. Dat zo'n vliegtuig een toren van gewapend beton invliegt is natuurlijk onmogelijk. Kletskoek. Vervolgens ga je op onderzoek uit. Ik ging alle bekende complotdenkers volgen. Alle filmpjes en documentaires bekijken. En niet één keer, maar wel tig keer. Zo kom je achter de meest wonderlijke dingen. William Shakespeare bijvoorbeeld. Heeft nooit bestaan.'

Oh?
'Welnee. Een groepje Engelse aristocraten wilden een Engelse tegenhanger van enkele beroemde Amerikaanse schrijvers, en gingen onder de naam Shakespeare verhalen schrijven. Echt waar.'

'De maanlanding, ook zoiets. Is nooit gebeurd. Maar president John F. Kennedy had in 1961 geroepen: 'Binnen tien jaar staan we op de maan', dus dan moet je het ook doen. En If you can't make it, fake it. Maar de maan is helemaal niet stoffelijk, daar kun je als groepje vrijmetselaars helemaal niet overheen lopen. Sterker nog: er is nog nooit een astronaut de ruimte in geweest. Maar ja, NASA krijgt 57 miljoen dollar per dag, dus dan wil je dat sprookje natuurlijk wel blijven continueren.'

'JFK is helemaal niet vermoord!'
En JFK?
'Of hij vermoord is?'

Nou, dat-ie vermoord is, is wel duidelijk. Maar door wie, volgens u?
'Hij is helemaal niet vermoord! Welnee. Dat zijn acteurs, die zogenaamd doodgaan, en vervolgens elders in alle rust hun leven voortzetten. Lady Di net zo. Die lag destijds in scheiding met Charles. Stapte zonder ook maar een schrammetje uit die auto hoor. De agent die als eerste op de plaats van het ongeluk was heeft daarvan getuigd.'

'Kijk ook maar naar de beelden van haar 'begrafenis', haar zonen kunnen hun lachen nauwelijks inhouden, omdat ze weten dat het fake is. Ook Elvis en Michael Jackson hebben hun dood in scene gezet. Intimi weten dat Jackson naar Canada is vertrokken, waar hij in alle rust weer gewoon zelf z'n boodschappen kan doen.'

Hoe langer hoe gekker
Heslinga kan zo nog wel even doorgaan. En dat doet-ie graag. En wie hem even op z'n praatstoel laat zitten, kan z'n lol op. Hij rolt van de ene in de andere complottheorie. Het ratelt maar door. En ze worden hoe langer hoe gekker, die complottheorieën.

De Titanic bijvoorbeeld. 'Is nooit gezonken.' Albert Einstein? 'Wat 'n schurk, met z'n theorieën, waarvan er niet één overeind is gebleven.' Steven Hawking? 'Die man had geen idee waar 't over ging. Die wijste man van het universum, wat hij absoluut niet was, die zogenaamd niet kon praten. Toevallig hè? Welnee: iemand van de NASA sprak voortdurend die bandjes in. Dat was hij niet zelf, kom nou!' Dinosauriërs? 'Hebben helemaal nooit bestaan. Draken trouwens weer wel.'

Natuurlijk praat Heslinga ook wel eens met andere mensen. Die zien hem als complotgekkie, een clown, een fantast.

'Nou, dat doet me helemaal niets. Moeilijk om van jezelf te zeggen, maar ik ben hoogbewust. Ik ben het stadium van kwaadheid al lang voorbij. Als iemand iets anders vindt, nou prima. Ik heb toch gelijk. Natuurlijk is de eerste reactie van mensen vaak dat het 'n grap is. Maar het is toch geen toeval dat in alle klaslokalen verplicht een globe staat? Tot hun zevende levensjaar kun je kinderen namelijk alles wijsmaken.'

Paranoïde gekkies
Overigens vindt hoogleraar Harambam – los van de overtuiging van Heslinga, die hij niet zegt te kennen – dat je complotdenkers zeker niet zo maar weg moet zetten als paranoïde gekkies. Je vindt ze namelijk in alle lagen van de bevolking. Van hoog- tot laagopgeleid, van links tot rechts, en van jong tot oud. En de meeste van die complotdenkers zien zichzelf als kritische burgers die niet achter de massa aanlopen, weet Haramabam.

En dat is ook prima, vindt hij: 'Een gezond wantrouwen jegens wat de gevestigde instanties ons voorschotelen is heel normaal. Kritisch zijn is belangrijk. Daarbij: de ene complottheorie is natuurlijk de andere niet. Het maakt een verschil of je een anti-vaxxer bent, of dat je meent dat 9/11 een hoax is. Bovendien vind je complotdenkers in allerlei gradaties. Er zijn er die álle kennis wantrouwen, en er zijn er die heel dogmatisch overtuigd zijn van hun eigen gelijk.'

Zijn collega Van Prooijen in VN: 'Wat in álle mensen zit, is om van het ergste uit te gaan als ze zich bedreigd voelen. En er is maar weinig erger dan een groep vijanden die doelbewust samenzweert om je het leven zuur te maken.'

Harambam: 'Soms hebben complotdenkers ook gewoon gelijk. Kijk naar de laatste inval in Irak, toen men zogenaamd op zoek ging naar Weapons of Mass Destruction. Dat gebeurde op basis van verkeerde informatie.'

Wie voor z'n beurt praat is de pineut
Dat hoeft niemand Frans Heslinga te vertellen. Want: 'We worden met z'n allen namelijk op een enorme schaal belazerd.' Maar kijk uit, waarschuwt hij, want wie voor z'n beurt praat is de pineut.

Hoezo?
'Hier in Lelystad woont een KLM-pilote, die ook regelmatig bij ons op congressen komt. In van die grote Boeings vloog ze. Die vertelde haar bazen in alle eerlijkheid dat haar apparatuur steeds aangaf dat ze over een platte aarde vloog. Sindsdien doet ze bureauwerk en mag ze niet meer de lucht in. Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer piloten weten hoe het écht zit. Maar die willen nog wel 'n tijdje blijven vliegen, dus die houden liever hun mondje dicht.'.
Voor alle duidelijkheid.
Ik ben geen flat earther.
Eerlijk gezegd vind ik de meeste van deze complottheoriën hilarisch.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complotdenkers.

Bericht door Tammy » 05 mei 2019, 13:01

Is het erg als ik die meneer Frans Heslinga totaal niet serieus neem ?
Want wat die brabbelt aan onderwerpen werkt op mijn lachspieren. :mrgreen:
Ik zeg niet dat alle complottheorieën niet waar zijn, die bestaan wel degelijk.
Maar wat deze man opnoemt sorry dat is lariekoek in mijn ogen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Complotdenkers.

Bericht door Witte wel » 05 mei 2019, 13:17

Het complot op zich is niet zo interessant, het is meer de drang tot anders denken. De toenemende gedrevenheid om zaken vanuit een ander perspectief te gaan bezien biedt weer meer perspectieven. Als daar een complotinhoud voor nodig is de mensheid anders te leren denken dan is dat prima. Dat zal mede er voor zorgen dat er een selectie ontstaat mbt de anders denkenden. De niet tot anders denkend te bewegen mensen zullen vast blijven hangen in de eindeloze discussies om het tegendeel te willen bewijzen en de vrijdenker zal daar aan voorbij lopen wat natuurlijk erg gunstig is voor de anders denkenden. Uiteindelijk zal de tijd tonen wie het gelijk verkrijgt maar dat is nu niet relevant. De perceptionele vermogens van de hersenen zijn nog verre van bekend dus ook daar zal men nog tijden mee bezig zijn.
Dus als complot denken aanzet tot anders denken dan is dat enkel goed voor de mens. Als dat daarnaast ook nog diverse discussies opwerpt dan houdt dat prima de niet geïnteresseerde mens aan de gang. Er zitten dus ook enorm vele goede kanten aan complot denken. Men moet alleen even het complot van het denken los koppelen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Complotdenkers.

Bericht door Fenna » 05 mei 2019, 13:31

Witte wel schreef:
05 mei 2019, 13:17
Dus als complot denken aanzet tot anders denken dan is dat enkel goed voor de mens.
Dat ben ik met je eens.
Alles klakkeloos overnemen van wat word beweerd belemmerd ontwikkeling.
Door vragen te stellen of te twijfelen of het beweerde juist is, kan een andere kijk op de zaak geven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Complotdenkers.

Bericht door Witte wel » 05 mei 2019, 14:04

Complot denken is veelal op een wat directere wijze belichten van een andere zienswijze. Dat die zienswijze vaak een waarheidsgehalte kent is een ander verhaal.
Waarom men door het toegepaste systeem voornamelijk structureel en voor gedicteerd mag of moet denken en handelen is een vraagstelling welke vele vraagtekens op werpt en waarover men zeer zeker bedenkingen mag hebben. Het publieke systeem wat in onze samenleving wordt gehanteerd als educatief middel is veelal gebaseerd op gedirigeerde complexiteit waarvan nog niet de helft in de praktijk toepasbaar is maar wel een fictief waarheidsgehalte kent wat niet in verhouding staat met de werkelijke noodzaak het te kennen of te kunnen hanteren. Het is daardoor eigenlijk niet normaal om afwijkend te denken en te uiten.
Het complot denken helpt daarbij om bestaande aangeleerde structuren los te kunnen laten en nieuwe verbindingen aan te kunnen leggen. Dat de complotdenker dan met regelmaat klakkeloos voor wartaalverspreider wordt uitgemaakt is een tekortkoming vanuit de samenleving. Echter die zijn er maar al te veel.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Complotdenkers.

Bericht door univers » 05 mei 2019, 14:15

De aarde is plat.
Klopt, we reizen mee op de rug van een schildpad.
Hier het bewijs.

Afbeelding

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Complotdenkers.

Bericht door Fenna » 05 mei 2019, 15:08

:hahaha: ;P! Uni.
De openingszin is niet van mij hoor :grin:
Dat is een copy paste van het bericht van RTVnoord.
Zie wat ik er onder geschreven heb.
Ik vind het hele bericht hilarisch.
'JFK leeft nog, de aarde is plat, Shakespeare heeft nooit bestaan, Einsteins theoriën hebben geen stand gehouden, de Titanic is niet gezonken, etc' :rolfl:
Dat neem ik echt niet serieus.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complotdenkers.

Bericht door Tammy » 05 mei 2019, 15:18

Vooral JFK , is niet vermoord maar de aanslag is gespeeld door acteurs......
Ik vraag me af hoe iemand dat kan geloven.
Hoe kom je bij dat punt dat je daar van overtuigd bent ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Complotdenkers.

Bericht door univers » 05 mei 2019, 15:38

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80371
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complotdenkers.

Bericht door Tammy » 05 mei 2019, 15:56

Door pillen Univers ?
Denk jij dat die mensen onder invloed zijn ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Complotdenkers.

Bericht door univers » 05 mei 2019, 16:45

Je moet toch wel gedrogeerd zijn, om zulke onzin uit te kramen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Complotdenkers.

Bericht door Witte wel » 05 mei 2019, 17:35

Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Complotdenkers.

Bericht door Fenna » 05 mei 2019, 17:53

:rolfl: :rolfl: :rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Complotdenkers.

Bericht door faithless » 05 mei 2019, 18:28

Witte wel schreef:
05 mei 2019, 14:04
Complot denken is veelal op een wat directere wijze belichten van een andere zienswijze. Dat die zienswijze vaak een waarheidsgehalte kent is een ander verhaal.
Waarom men door het toegepaste systeem voornamelijk structureel en voor gedicteerd mag of moet denken en handelen is een vraagstelling welke vele vraagtekens op werpt en waarover men zeer zeker bedenkingen mag hebben. Het publieke systeem wat in onze samenleving wordt gehanteerd als educatief middel is veelal gebaseerd op gedirigeerde complexiteit waarvan nog niet de helft in de praktijk toepasbaar is maar wel een fictief waarheidsgehalte kent wat niet in verhouding staat met de werkelijke noodzaak het te kennen of te kunnen hanteren. Het is daardoor eigenlijk niet normaal om afwijkend te denken en te uiten.
Het complot denken helpt daarbij om bestaande aangeleerde structuren los te kunnen laten en nieuwe verbindingen aan te kunnen leggen. Dat de complotdenker dan met regelmaat klakkeloos voor wartaalverspreider wordt uitgemaakt is een tekortkoming vanuit de samenleving. Echter die zijn er maar al te veel.
Helemaal met je eens Witte wel

:post:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Complotdenkers.

Bericht door Vitharr » 05 mei 2019, 22:23

Als ik het over complotdenken heb bedoel ik heel iets anders dan hier beschreven. In de geesteswetenschappen is het een term die van toepassing is op geesten die structureel de 'reguliere' feiten verwerpen. Dit wordt vaak ingegeven door een gebrek aan kennis wat onbehagen veroorzaakt. Mensen gaan dan op zoek naar verklaringen voor het onbekende en een complotdenker is geneigd om de meest dwarse verklaring voor waar aan te nemen. In het 5G topic heb ik dat geïllustreerd aan de hand van het filmpje over dat 5G door bevriende aliens ingezet zou worden om een invasie van kwaadwillende aliens te stoppen.

In het verdere verleden hebben we hier ook zulke mensen op het forum gehad. Als je iets tegen hun waarschuwing in wil brengen behoor je direct tot het complot. Daar valt werkelijk niet mee te praten. Men brengt geen argumenten in maar bedreigingen. (Woe to you, oh earth and sea :mrgreen: ) Ik kan me nog een discussie over een holle aarde herinneren waarin ik het met 1 argument eens was waarop de complotdenker het direct oneens met me was, ook al had hij dat argument zelf ingebracht. :?

Dat soort complotdenken vind ik zelf wel gevaarlijk. Dat iemand eens een complottheorie aanhangt niet zo zeer als de geest maar kritisch blijft. Het gaat meer om 'hoe' dan om 'wat'. Zelfs 'reguliere' feiten zijn aan voortschrijdend inzicht onderhevig. Ik las van de week dat de wetenschap heeft ontdekt dat het universum 9% sneller uitdijt dan aangenomen. Dat is dan ook het juiste woord; 'aangenomen'. Want ook die 9% extra is een aanname. (als het goed is wel met een hogere betrouwbaarheid ten opzichte van de voorgaande) Waarheid bestaat wel, maar is niet zo zichtbaar voor ons als vaak te gemakkelijk aangenomen wordt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 29 jun 2019, 19:36

Hmmm, grappig hoe snel iets wordt afgewezen als het anders is!
het woord complot-theorie wordt gebruikt (zoals de cia deed bij de jfk aanslag door de o.m. de cia) om mensen
weg te houden van bepaalde ideen. Hmmmmm.

Wat me enorm vaak op valt in dit soort 'discussies' is dat er noout gekeken wordt naar of het waar is of niet.
De meeste mensen zijn door de msm zo gehersenspoeld dat ze al zaken afwijzen voordat ze er in gedoken hebben.
Als ik het over complotdenken heb bedoel ik heel iets anders dan hier beschreven. In de geesteswetenschappen is het een term die van toepassing is op geesten die structureel de 'reguliere' feiten verwerpen. Dit wordt vaak ingegeven door een gebrek aan kennis wat onbehagen veroorzaakt.
Ik verwerp zeer zeker structureel de 'reguliere' feiten. Waaom? Omdat als je gaat spitten ze zeer vaak op drijfzand drijven zogezegd.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 29 jun 2019, 19:40

oh en btw die 'complot denkers' op de tv,. wel ..u wordt meer gemanipuleerd daarmee dan U denkt1

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 29 jun 2019, 19:40

itisallfake schreef:
29 jun 2019, 19:36
Wat me enorm vaak op valt in dit soort 'discussies' is dat er noout gekeken wordt naar of het waar is of niet.
It is all fake, itisallfake.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 29 jun 2019, 19:42

Gast1 schreef:
29 jun 2019, 19:40
itisallfake schreef:
29 jun 2019, 19:36
Wat me enorm vaak op valt in dit soort 'discussies' is dat er noout gekeken wordt naar of het waar is of niet.
It is all fake, itisallfake.
yep. triest maar waar.

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 30 jun 2019, 07:15

itisallfake schreef:
29 jun 2019, 19:42
Gast1 schreef:
29 jun 2019, 19:40
It is all fake, itisallfake.
yep, triest maar waar.
Hier nog zo'n complot:
Witte wel schreef:
05 mei 2019, 14:04
GLOBAL WARMING !!!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Witte wel licht het complotdenken nog even toe:
Witte wel schreef:
05 mei 2019, 14:04
Complot denken is veelal op een wat directere wijze belichten van een andere zienswijze.
Dat die zienswijze vaak een waarheidsgehalte kent is een ander verhaal.
... en slaat de welbekende spreekwoordelijke spijker ...
Witte wel schreef:
29 jun 2019, 20:38
Valt er regen, dan is het te nat.
Vriest het een beetje, dan is het te koud.
Waait het een keer wat harder, dan verliest men de broek.
Schijnt de zon eens een keer goed, dan is het ...

GLOBAL WARMING !!!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Geniet er maar lekker van, flink wat water drinken, want volgens de echte wetenschappers is de aarde aan het afkoelen. :wink:
... haaks en loodrecht op zijn platte kop, of ...

Ben wel erg nieuwsgierig naar de bronvermelding waarin 'de échte wetenschappers' beweren dat de Aarde aan het afkoelen is.

Plaats reactie