Complotdenkers.

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Complotdenkers.

Bericht door univers » 02 jul 2019, 21:50

Zo werkt o.m. de programmering van de televisie. herhaling , herhaling, herhaling.... een van de populairste vormen van yep, hersenspoeling.
;P! Niets aan toe te voegen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 03 jul 2019, 07:26

En ziehier het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is zo, dat ................. "
En bij het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is niet zo, dat ................. "

In dat geval zijn er diverse opties mogelijk ... zoals er veel mogelijk is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotdenkers.

Bericht door MetalPig » 03 jul 2019, 08:44

itisallfake schreef:
02 jul 2019, 19:42
MetalPig schreef:
02 jul 2019, 08:38
(Het past overigens wel in het beeld dat ik van complot'denker's heb; "ik weet niet waar het over gaat, maar ik ben tegen".)
Je zou je eens kunnen afvragen waar dat beeld dan vandaan komt?!
Zo iets wat jij hier probeert neer te pennen heb ik nooit geschreven, dus is het echt onzin wat je schrijft.
Ik schrijf niet dat jij zoiets hebt geschreven, dus wat jij onzin noemt is niet iets wat ik heb geschreven :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotdenkers.

Bericht door MetalPig » 03 jul 2019, 08:45

itisallfake schreef:
02 jul 2019, 19:42
Mensen praten elkaar maar na en lullen wat en tsja als mensen het maar vaak genoeg horen gaan ze er ook nog in geloven.
Zo werkt o.m. de programmering van de televisie. herhaling , herhaling, herhaling.... een van de populairste vormen van yep, hersenspoeling.
Complottheorieen werken op precies dezelfde manier.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 03 jul 2019, 18:46

MetalPig schreef:
03 jul 2019, 08:45
Complottheorieen werken op precies dezelfde manier.
Dat weet je niet, definieer eerst maar eens wat volgens jou een complot-theorie is.


Verder is het wel erg kort door de bocht. heb je je wel eens echt in zulke zaken verdiept en zo ja, welke dan?

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 03 jul 2019, 18:50

Gast1 schreef:
03 jul 2019, 07:26
En ziehier het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is zo, dat ................. "
En bij het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is niet zo, dat ................. "

In dat geval zijn er diverse opties mogelijk ... zoals er veel mogelijk is.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp wederom niet wat je hier wil zeggen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Complotdenkers.

Bericht door Fenna » 03 jul 2019, 21:32

Gast1 schreef:
30 jun 2019, 20:32
Overigens heb ik ook nog geen bronvermelding van die 'echte wetenschappers', maar sta er wel geheel voor open
Ik vind dit een goed opninie stuk van Leon de Winter die misschien duidelijk maakt waarom het zo moeilijk is om bewijsstukken van wetenschappers te achterhalen die twijfelen aan het klimaatverhaal.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/17418 ... de-ketters

Klimaatkardinalen straffen de ketters

De klimaatdiscussie is een gesprek tussen gelovigen en belanghebbenden zoals er in de middeleeuwen hevig gediscussieerd werd over geesten; de meeste geleerden van die tijd discussieerden over hun verschijningsvorm, grootte, gewicht. Er bestond geen twijfel aan het bestaan van geesten, en wie dat wel deed, werd verketterd.


Sceptici en dissidenten worden momenteel ook verketterd. Ten onrechte worden zij ’klimaatontkenners’ genoemd, alsof er iets te ontkennen zou zijn aan het bestaan van een dynamisch-chaotisch klimaat. Het klimaat verandert altijd op een planeet met een flexibele aardkorst rondom een gloeiend hete ijzeren kern, met een dampkring, oceanen, absorptie en reflectie van kosmische straling.


Onze vooruitgang en welvaart is mede ontstaan door het verbranden van fossiele brandstoffen voor energieopwekking; dat is een stuk effectiever dan het sprokkelen van hout. Nog effectiever is atoomenergie; wie durft dat begrip nog in de mond te nemen?

Groene heilstaat
Klimaatactivisten zoeken de totale controle over de samenleving. De kapitalistische samenleving moet veranderen in een groene heilstaat, die in feite de vervulling is van de marxistische utopie. Om die te bereiken, moet twijfel aan de extreem giftige rol van CO2 in het opwarmen van het klimaat worden onderdrukt; sceptische wetenschappers worden verketterd.

Politici en bureaucraten van de VN hebben zich meester gemaakt van de klimaatproblematiek; wie die problematiek als existentieel gevaar voor de mensheid kan inzetten, krijgt de sleutel in handen tot een fundamentele transformatie van de wereld.

We naderen in Nederland (Gidsland!) een point of no return – nee, niet het punt waarop de aarde koorts krijgt, zoals Al Gore eens opmerkte. De aarde kan geen koorts krijgen aangezien de aarde geen vaste temperatuur heeft. We leven in de milde slipstream van een verschrikkelijke ijstijd, en de aarde ontwaakt nu al tienduizend jaar lang uit die bevroren toestand. Nee, we naderen een point of no return qua overheidscontrole over ons doen en laten, én over ons denken.

Doodvonnis
De klimaatreligie is onverbiddelijk ten aanzien van ketters. De nieuwe klimaatkardinalen eisen totale onderwerping aan hun geloofsartikelen; wie daaraan twijfelt, tekent zijn doodvonnis. Sceptische klimaatwetenschappers raken hun baan kwijt, tijdschriften weigeren hun artikelen af te drukken, ze worden uit symposia verbannen. De klimaatkardinalen heersen al in politieke en publicitaire zin; nog even, en zij kunnen gevangenisstraffen uitdelen.

Een modern doodvonnis is verbanning uit de wereld van de (sociale) media. De leiding van de grote techbedrijven hangt ook de progressieve klimaatleer aan, want dat is politiek gezien veilig en biedt privileges. Een van de meest opmerkelijke en betekenisvolle figuren is Mark Zuckerberg, de man van onder andere Facebook. Hij is voor vrije migratie, maar heeft om zijn landgoederen hoge muren laten bouwen. Het is het gedrag van de leden van het vroegere Politbureau van de Sovjet-Unie: allen overtuigde marxisten en hypocriet tot op het bot.

Kortgeleden heeft het KNMI de temperatuurgeschiedenis van Nederland aangepast. Dat heet homogeniseren. De temperatuurpieken van het eerste deel van de twintigste eeuw zijn afgevlakt. Een groep onderzoekers rond klimaatjournalist Marcel Crok heeft daarover een vernietigend rapport geschreven, maar dat heeft niet tot een nationaal debat geleid. Dat soort debatten zijn uit den boze. De klimaatkardinalen willen dat niet, de media niet, de meeste politici niet.

Controle
Geen bedragen in cash meer hoger dan drieduizend euro. Kilometerheffing die de sporen die we trekken controleerbaar maken, voor zover Google dat niet al doet. Het elektronische betaalverkeer laat zien wat we kopen, hoe vaak, waar. Let op het moment dat cash helemaal wordt afgeschaft; daarover wordt al geruime tijd in de wandelgangen gesproken. Dan is ons gedrag geheel onderworpen aan controle door instanties, en wordt dan corrigeerbaar. Wat dat inhoudt, gebeurt momenteel in China. Daar worden burgers afgerekend op hun sociale gedrag, want dat is zichtbaar gemaakt, en dus rijp gemaakt voor beheersing en bijsturing. Bij ons gaat dit gebeuren ten aanzien van ons energiegedrag.

Er wordt in politieke kringen gesproken over gemeenteambtenaren die het recht krijgen om huizen binnen te treden en de energiesituatie te beoordelen; als je te veel CO2 uitstoot, word je gestraft.

We zijn op weg naar een autoritaire nachtmerrie die gerechtvaardigd wordt met de stelling dat we geen keuze hebben omdat anders de zeeën onze steden opslokken en de aarde verschroeit. Kan het Bijbelser? Is de klimaatreligie niet een boete- en ondergangsmythologie voor seculieren? Een nieuwe leer die eenheid schept, duivels bestrijdt (de sceptici), verbinding geeft, persoonlijke zingeving biedt en de weg aanwijst naar een zuivere heilstaat zonder ballast, afval, viezigheid, onenigheid, confrontaties?

De zogenoemde klimaattransitie houdt een fundamentele transformatie in van onze samenleving. De rest van de wereld doet niet mee (er staat in Polen een kolencentrale die per jaar slechts twintig procent minder CO2 uitstoot dan onze hele industrie bij elkaar). Ik heb dat al eerder geschreven: dit had in een referendum aan de burger moeten worden voorgelegd. Dat is niet gebeurd: het wordt ons opgedrongen.

Over een religie kan niet worden gestemd. Je bent een gelovige, of niet en in dat laatste geval moet je ritueel worden gestenigd. Dissidenten als Marcel Crok weten er alles van.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 03 jul 2019, 22:43

itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:50
Gast1 schreef:
03 jul 2019, 07:26
En ziehier het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is zo, dat ................. "
En bij het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is niet zo, dat ................. "

In dat geval zijn er diverse opties mogelijk ... zoals er veel mogelijk is.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp wederom niet wat je hier wil zeggen.
Het ligt aan mij itisallfake, ik zal de zinnen voleinden:
En ziehier het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is zo, dat de klimaatopwarming mede veroorzaakt wordt door de mens."
En bij het mogelijke dilemma voor velen dat steeds weer herhaald wordt; "Het is niet zo, dat de klimaatopwarming mede veroorzaakt wordt door de mens."

We hadden het over herhalingen en dus in mijn perceptie ook 'brainwashen' ...
Wat dienen we te geloven?

Misschien dienen we bij onszelf te rade gaan?
Dit in de context op jouw opmerking:
itisallfake schreef:
02 jul 2019, 19:42
Mensen praten elkaar maar na en lullen wat en tsja als mensen het maar vaak genoeg horen gaan ze er ook nog in geloven.
Zo werkt o.m. de programmering van de televisie. herhaling , herhaling, herhaling.... een van de populairste vormen van yep, hersenspoeling.

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 03 jul 2019, 22:47

Fenna schreef:
03 jul 2019, 21:32
Gast1 schreef:
30 jun 2019, 20:32
Overigens heb ik ook nog geen bronvermelding van die 'echte wetenschappers', maar sta er wel geheel voor open.
Ik vind dit een goed opinie stuk van Leon de Winter ...
Uiteraard kun je dat vinden Fenna, niets mis mee ... maar het is en blijft een subjectief 'opinie-stuk' (van Leon de Winter in dit geval).
Maar een bronvermelding van die 'echte wetenschappers' kan ik nergens vinden ...

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 04 jul 2019, 06:43

Gast1 schreef:
03 jul 2019, 22:47

Maar een bronvermelding van die 'echte wetenschappers' kan ik nergens vinden ...

Wat zijn dat dan "echte wetenschappers"?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Complotdenkers.

Bericht door Determinist » 04 jul 2019, 07:28

itisallfake schreef:
04 jul 2019, 06:43
Gast1 schreef:
03 jul 2019, 22:47

Maar een bronvermelding van die 'echte wetenschappers' kan ik nergens vinden ...

Wat zijn dat dan "echte wetenschappers"?
Dat hangt van de inhoud van de bron af. Een wetenschapper (een echte, of wellicht een goede) voert onderzoek uit volgens de wetenschappelijke methode en publiceert documenten die voldoen aan de wetenschappelijke methode.
Een ieder die hier niet aan voldoet is geen wetenschapper.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotdenkers.

Bericht door MetalPig » 04 jul 2019, 08:43

itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:46
MetalPig schreef:
03 jul 2019, 08:45
Complottheorieen werken op precies dezelfde manier.
Verder is het wel erg kort door de bocht.
Klopt. Exact net zo kort door de bocht als wat jij schreef. Dus als je een probleem hebt met wat ik schrijf, dan heb je een probleem met wat je zelf schrijft. En dan moet je daar misschien eerst iets aan doen.

gusteman

Re: Complotdenkers.

Bericht door gusteman » 04 jul 2019, 10:54

itisallfake schreef:
30 jun 2019, 12:03
Kijk eens naar het woordje 'duurzaam', gewoon opgezet door een enorm PR bureau,
Ik was laatst op de duurzaamheidsmarkt (ugh ugh ugh blah blah) en ik vroeg een paar mensen wat 'duurzaam" nu eigenlijk betekende. (je zag dat woordje nl bij bijna ieder standje!) en je raad het al, of ze wisten het niet, of ze verzonnen ter plekke wat, En net zoveel definities als er mensen waren! Over een containerbegrip gesproken!
Het woordje 'duurzaam' bestaat al, en wordt ten andere ook al gebruikt, van lang voor er sprake was van PR bureau's.

Zo staat toch te lezen bij Van Dale - Verhalen over taal: duurzaam
duurzaam (bn.; vgl. -zaam) 1 geschikt, bestemd om te duren, weinig vergankelijk, syn. bestendig: deze stof is zeer duurzaam; een duurzame herinnering; een duurzame vrede, die op hechte grondslagen rust; – zo min mogelijk grondstoffen verbruikend; gebruik makend van herwinbare bronnen: duurzame energie 2 lang aanhoudend, voor lange tijd, syn. gedurig: de vijand duurzaam het hoofd bieden; een duurzaam gebruik.

Dat lees ik als ik mijn Van Dale opensla bij het lemma duurzaam. En als ik kijk naar mijn Dikke Van Dale uit 1999, dan ziet die er ook nog heel nieuw uit. Natuurlijk heb ik hem met alle liefde vertroeteld, maar bovenal is de kwaliteit zo hoog dat je aan alles merkt dat het een zeer goed verzorgd product is. Dit in tegenstelling tot de goedkoop uit de uitdrukking goedkoop is duurkoop, waarmee je vaak bedrogen uitkomt. Mijn Van Dales zijn gemaakt om jarenlang met enige regelmaat geraadpleegd te worden zonder uit elkaar te vallen. In dat opzicht is Van Dale avant la lettre met duurzaam ondernemen bezig geweest.

Die term, duurzaam ondernemen, kan ik in mijn woordenboek en in het online woordenboek van Van Dale (nog) niet vinden. Misschien maar goed ook, want soms denk ik dat het een tijdelijk begrip is. In de middeleeuwen bestond het woord duurzaam volgens mij nog niet. In het Vroegmiddelnederlands Woordenboek vind ik wel het woord duurlijc met de betekenis duurzaam. In het Middelnederlandsch Woordenboek kan ik dat woord al niet meer terugvinden, en kom ik terecht bij het woord duurachtich. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal vind ik als eerste vindplaats voor het woord duurzaam een vermelding uit 1636, voor ‘lang goedblijvend, weinig aan slijtage of bederf onderhevig’.
Dus reeds in 1636 bestond dat begrip al, knap hoor.

Ik zou het ook knap vinden als jij, itisallfake, hier zou kunnen de bron geven waar jij hebt gevonden dat het woordje 'duurzaam' opgezet zou zijn door een enorm PR bureau. :wacht:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotdenkers.

Bericht door MetalPig » 04 jul 2019, 13:40

itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:46
heb je je wel eens echt in zulke zaken verdiept en zo ja, welke dan?
Flat Earth, bijvoorbeeld. En jij?

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 04 jul 2019, 17:42

MetalPig schreef:
04 jul 2019, 13:40
itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:46
heb je je wel eens echt in zulke zaken verdiept en zo ja, welke dan?
Flat Earth, bijvoorbeeld. En jij?

Nou daar heb ik eerder over geschreven , dus lees eerst maar eens terug wat ik daar over geschreven heb.

En als dat alles is, tsja, dat is eigenlijk niks.

En ik heb ook al eerder geschreven waar ik in gedoken ben, maar, oh zucht, je leest dus niet eens.

Zal maar zo zeggen, ieder forum heeft zijn gekken en narren, he?!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complotdenkers.

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 20:44

Hallo itisallfake.

Wie bedoel je met de gekken en narren op dit forum ?
Zou ik graag willen weten.
Kijk ook even naar de forumregels hier misschien heb je die nog niet gelezen.
Want je bent net hier op het forum met 18 berichten en je hebt het over dat er hier waarschijnlijk gekken en narren zitten ?
Dat is nogal wat om te zeggen over de mensen hier.

Dus ik wacht graag je antwoord af.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 04 jul 2019, 22:10

Tammy schreef:
04 jul 2019, 20:44
Hallo itisallfake.

Wie bedoel je met de gekken en narren op dit forum ?
Zou ik graag willen weten.
Kijk ook even naar de forumregels hier misschien heb je die nog niet gelezen.
Want je bent net hier op het forum met 18 berichten en je hebt het over dat er hier waarschijnlijk gekken en narren zitten ?
Dat is nogal wat om te zeggen over de mensen hier.

Dus ik wacht graag je antwoord af.

Lijkt me toch duidelijk?

duh, 18 berichten al?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complotdenkers.

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 22:22

Kan je niet gewoon antwoord geven ?

Ik neem aan dat je MetalPig bedoelt ?
MetálPig is geen gek of nar ok ?
Je bent hier net en als dit jouw toon is van communiceren raad ik jou een ander forum aan.

We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn op dit forum, er zijn vele meningen hier.
En pittige discussies zijn ok hier moet ook kunnen.
Maar je medeforummers na 18 berichten al betichten van een gek of nar te zijn gaat mij te ver.

Dus als je gewoon een discussie voert ben je van harte welkom hier.
Maar als je op deze toon verder gaat dan is er geen plek hier voor je.

Aan jou de keus.

Tot zover deze mededeling.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotdenkers.

Bericht door MetalPig » 05 jul 2019, 08:30

itisallfake schreef:
04 jul 2019, 17:42
MetalPig schreef:
04 jul 2019, 13:40
itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:46
heb je je wel eens echt in zulke zaken verdiept en zo ja, welke dan?
Flat Earth, bijvoorbeeld. En jij?
Nou daar heb ik eerder over geschreven , dus lees eerst maar eens terug wat ik daar over geschreven heb.
Right back at ya. Als je wilt weten of ik me er al eens in verdiept heb dan kun je dat ook hier teruglezen.
itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:46
En als dat alles is, tsja, dat is eigenlijk niks.
Er staat "bijvoorbeeld", dus nee, het is niet alles.
itisallfake schreef:
03 jul 2019, 18:46
Zal maar zo zeggen, ieder forum heeft zijn gekken en narren, he?!
Ah kijk, de ad-hominems komen al voordat er uberhaupt iets inhoudelijks besproken is. We hebben een winnaar!

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 05 jul 2019, 11:57

Metalpig, nice try, maar beetje hopeloos. op de negeer. Hmmmm

Plaats reactie