Complotdenkers.

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
gusteman

Re: Complotdenkers.

Bericht door gusteman » 06 jul 2019, 15:19

Witte wel schreef:Het complot op zich is niet zo interessant, het is meer de drang tot anders denken. De toenemende gedrevenheid om zaken vanuit een ander perspectief te gaan bezien biedt weer meer perspectieven. Als daar een complotinhoud voor nodig is de mensheid anders te leren denken dan is dat prima. Dat zal mede er voor zorgen dat er een selectie ontstaat mbt de anders denkenden. De niet tot anders denkend te bewegen mensen zullen vast blijven hangen in de eindeloze discussies om het tegendeel te willen bewijzen en de vrijdenker zal daar aan voorbij lopen wat natuurlijk erg gunstig is voor de anders denkenden. Uiteindelijk zal de tijd tonen wie het gelijk verkrijgt maar dat is nu niet relevant. De perceptionele vermogens van de hersenen zijn nog verre van bekend dus ook daar zal men nog tijden mee bezig zijn.
Dus als complot denken aanzet tot anders denken dan is dat enkel goed voor de mens. Als dat daarnaast ook nog diverse discussies opwerpt dan houdt dat prima de niet geïnteresseerde mens aan de gang. Er zitten dus ook enorm vele goede kanten aan complot denken. Men moet alleen even het complot van het denken los koppelen.
Alhoewel ik meen te begrijpen wat Witte wel in essentie bedoelt (complot denken is gewoon een vorm van anders denken) vind ik de omschrijving behoorlijk verwarrend:

de zin welke ik in het blauw heb aangemerkt is daarin vrij duidelijk: er wordt uitgegaan van het gegeven dat er enerzijds de massa is die zo goed als onnadenkend alles aanvaardt wat via de reguliere bronnen (overheid, media, onderwijs) wordt aangebracht en dat er anderzijds diegenen zijn die dit niet zomaar klakkeloos voor waar aannemen;

de zin welke ik in het groen heb aangemerkt geeft de indruk dat daardoor een deel van de massa zich (figuurlijk) gaat afscheiden van de rest:

de zin welke ik in het rood heb aangemerkt maakt het dan weer wat moeilijker: er is niet alleen sprake van de 'blinde' massa en de andersdenkende 'complotdenker' maar er komt ook nog eens een 'vrijdenker' aan te pas, die 'voorbijgaat aan de eindeloze discussie wat gunstig is voor de andersdenkenden' waaruit volgt dat die vrijdenker niet behoort tot de groep van de blinde massa maar ook niet tot de groep van de andersdenkenden.

Is er iemand die hier duidelijkheid kan scheppen?

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Complotdenkers.

Bericht door itisallfake » 06 jul 2019, 17:17

Het is echt allemaal vrij simpel. Deze wereld hangt aan elkaar van leugens (complotten). Mensen beginnen wakker te worden en de leugens te doorzien. En langzaam maar zeker worden dat steeds meer mensen. Natuurlijk zijn er mensen die zich hier tegen verzetten. Je hele status quo wordt 'aangetast'.

Maar ja, zo simpel is het.

De rest is smoke en mirrors, net als bij een goochelaar.

vb de democratie is er niet, alleen een illusie van democratie. Onze 'stem' heeft echt geen enkele invloed op wat er gebeurt.
Geld is echt waardeloos, maar ja, je kan er iemand mee betalen die er nog op vertrouwd. Eten in de supermarkten is meer vergif dan voedsel, zodat we straks te zwak zijn om ons te verzetten als "the shit hits the fan", wat overigens ook de intentie is van de zware giftige cocktals die we 'vaccins' noemen. Het koninklijk huis zit echt vol met neporanjes en bastaarden, sorry maar de waarheid is de waarheid. Het hele klmaatgelul is niet meer dan dat, gelul. De top van de politiek is , om ze zo te kunnen manipuleren, gevuld met pedofielen. De wetenschap en de opleidingen barsten uit hun voegen van de leugens. straling (zeker 5G) is echt levensgevaalijk. 9/11, 777 etc waren inside jobs and ga zo maar door.
Laatst gewijzigd door itisallfake op 06 jul 2019, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 17:20

Tammy schreef:
06 jul 2019, 13:52
... een mooie tekst en sloot af met:

Vanaf hier weer ontopic met als onderwerp: Complotdenken.
... en toch kan ik het niet laten om haar nog vlug even mijn gewaardeerde complimenten te maken om nu weer over te gaan tot ontopic ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complotdenkers.

Bericht door Tammy » 06 jul 2019, 17:21

Bedankt Gast1. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 06 jul 2019, 17:26

Graag gedaan lieverd.
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Het is echt allemaal vrij simpel. Deze wereld hangt aan elkaar van leugens (complotten).
Ik denk dat niet alleen, maar heb evenwel die ervaringen inderdaad ...
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Mensen beginnen wakker te worden en de leugens te doorzien. En langzaam maar zeker worden dat steeds meer mensen.
... en wederom ga ik met je mee ...
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Natuurlijk zijn er mensen die zich hier tegen verzetten. Je hele status quo wordt 'aangetast'.
... om dat ook nog een keer voor de derde keer te doen in dezen ...
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Maar ja, zo simpel is het.
... maar 'zo simpel' is het echter niet.

Hoe weet ik dat jij de 'waarheid' schrijft?
Geloof het of niet?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Complotdenkers.

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 21:24

Gast1 schreef:
06 jul 2019, 17:26
Graag gedaan lieverd.
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Het is echt allemaal vrij simpel. Deze wereld hangt aan elkaar van leugens (complotten).
Ik denk dat niet alleen, maar heb evenwel die ervaringen inderdaad ...
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Mensen beginnen wakker te worden en de leugens te doorzien. En langzaam maar zeker worden dat steeds meer mensen.
... en wederom ga ik met je mee ...
Op welk vlak zie jij toenemende aantallen mensen wakker worden dan? [think]

Wat ik stelselmatig toe zie nemen is door angst ingegeven voeding van pleonexia.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Complotdenkers.

Bericht door Gast1 » 07 jul 2019, 08:50

Vitharr schreef:
06 jul 2019, 21:24
Op welk vlak zie jij toenemende aantallen mensen wakker worden dan? [think]
Op het vlak van inzicht in zichzelf bijvoorbeeld, op het vlak van religie en op tal van vlakken van bijvoorbeeld politieke openheid, wetende dat het meeste verzwegen wordt.
Vitharr schreef:
06 jul 2019, 21:24
Wat ik stelselmatig toe zie nemen is door angst ingegeven voeding van pleonexia.
... en dat zou dan weer de tegenhanger kunnen zijn.

Los daarvan wacht ik op een reactie van 'itsallfake' ...
Gast1 schreef:
06 jul 2019, 17:26
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Maar ja, zo simpel is het.
... maar 'zo simpel' is het echter niet.

Hoe weet ik dat jij de 'waarheid' schrijft?
... als het allemaal 'fake' is, ben jij dat dan ook?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Complotdenkers.

Bericht door MetalPig » 08 jul 2019, 09:03

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:17
Het is echt allemaal vrij simpel. Deze wereld hangt aan elkaar van leugens (complotten).
En daarom geloven we ook jou niet zomaar als je zonder onderbouwing iets beweert "nee

Plaats reactie